Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | M Imre | 1 hozzászólás
Székesfehérvár - Az Alba Volán levele szerint olyan rossz a helyzet, hogy ha Fehérvár nem fogadja el az általa kért azonnali áremelést és járatmegszüntetéseket, a helyközi közlekedés biztonsága is veszélybe kerülhet. A közgyűlés ma, március 1-én dönt.
Aki utazott mostanában fehérvári autóbuszon, annak nem ismeretlen az a buszokon terjedő pletyka, miszerint az elmúlt hónapokban bizonyos járatokon már a buszokba beletankolt gázolaj árát sem fedezték az arra felszálló utasok által kifizetett jegyek, bérletek. Úgy tűnik, tényleg nagy a gond, másfél hete azonnali intézkedések megtételét kérte az Alba Volán Zrt. vezérigazgatója, Tóth István a város polgármesterétől, hogy ezzel sikerüljön elkerülni a cég a teljes ellehetetlenülését, csődjét. A vezérigazgató szerint amennyiben azonnali járatritkításokra és a tarifaemelésre nem kerül sor, úgy áprilisra nem csak a helyi, a helyközi közösségi közlekedés fenntartása is veszélybe kerül, működőképes autóbusz hiányában járatkimaradásokra, akár leállásra is sor kerülhet! Csütörtökön rendkívüli közgyűlés lesz.
Ha a város nem szavazza meg a kért azonnali intézkedéseket, sem alkatrészutánpótlásra, sem üzemanyagra nem lesz pénze a cégnek
(Fotó: Nagy Norbert)
Az Alba Volán vezérigazgatójának levele szerint szerint amennyiben a közgyűlés nem dönt a kért intézkedések bevezetéséről, akkor sem az alkatrészpótlást, sem a gázolaj beszerzését nem tudja finanszírozni tovább a közszolgáltató cég. Javaslatuk szerint meg kellene szüntetni a Palotavárosban közlekedő 29-est, a Szedreskertet a Királysoron át a kórházzal összekötő 16A jelű járatot, valamint a Szedreskertből induló és a Béla úti köztemetőig közlekedő 19-est. Ugyancsak megszűnne a vasútállomás és az egykori Ikarus gyár portája között közlekedő 39-es jelzésű busz. Ezen felül az iskolai napokon is csak az iskolaszüneti napok menetrendje szerint közlekedbe a 10-es és a 24-es. Hétvégi buszok leállítását is javasolja a Volán: nem közlekedne az Auchan áruházat kiszolgáló 11A, 12A, sem a 13G, 26G, M26, 27 és a 16-os járat sem.
Mindezen felül a januári 4,5
százalékos áremelést követően újabb, 10,3 százalékos áremelést javasol
a cég, ezen belül a nyugdíjas és tanulóbérletek ára 20,1 százalékkal,
500 forinttal, havi 2400-ról 2900 forintra nőne. Mindezek havi 14,6
milliós spórolást eredményeznének.
Még dolgoznak...
(Fotó: Nagy Norbert)
Megkerestük Tóth Istvánt, az Alba Volán Zrt. vezérigazgatóját, aki elmondta, hogy ha az előterjesztésben szereplő javaslatot megszavazza a testület, a teljes veszteségnek csak a 40 százaléka tűnik el.
- Bevételeink
három forrásból tevődnek össze. Az utasok által fizetett részből, az
árkiegészítésből, amit az állam fizet a kedvezményezettek (nyugdíjasok,
diákok, stb.) után és a helyi közlekedés úgynevezett normatív
támogatásából. Mind a három kevesebb volt, mint az a fehérvári
önkormányzat által megrendelt szolgáltatásból eredt volna, miközben a
kiadásaink folyamatosan nőttek - mondta a vezérigazgató. Az
önkormányzat a veszteségből 2010-ben 70 milliót, 2011-ben 69 milliót
tudott téríteni, így tavaly 370 millió veszteséget volt kénytelen
elkönyvelni a cég.
- Már nem tudunk költséghetékonyabbak lenni,
megvontuk a cafeteriát, spórolunk mindenütt, ahol csak tudunk.
Gazdálkodásunk ismert az önkormányzat előtt, hiszen teljes pénzügyi
átvilágítást ajánlottunk fel, s ez meg is történt. Átlátva a helyzetet
vészforgatókönyvet dolgoztunk ki, ez kerül most a testület elé.
- Méltatlan
ez a helyzet, az államnak többet kellene vállalnia, politikai döntésre
és azt követően gazdasági intézkedésekre lenne szükség - fogalmazta meg
szigorúan vett magánvéleményét a vezérigazgató, utalva egyben arra, hogy
bár egyelőre csak a BKV helyzetétől hangos a média, de a megyei
Volán-vállalatok is sorra be fognak dőlni, ha nem változik a helyzet.
Cser-Palkovics
András a napokban levélben kereste meg Völner Pál államtitkárt, akitől
egyeztetést kért az állam által meg nem fizetett, kedvezményes és
ingyenes utazásokhoz kapcsolódó térítések ügyében. Ebben a levélben azt
is jelzi, hogy bár már korábban megkereste az Alba Volán tulajdonosát,
a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt-t is az ügyben, nem sikerült egyezetni.
Lapunk kérdésére, miszerint várhatóan elfogadja-e a holnapi közgyűlés a
cég javaslatát, a polgármester annyit mondott, véleménye szerint a
vonalak megszüntetése nem lenne célszerű a nyártól életbe lépő teljesen
új menetrendig, a díjemelés mértékében pedig biztosan lesznek viták.
Másutt is túlélésért küzd a volán
- Dunaújvárosban sem rózsásabb a helyzet, mint Székesfehérváron - mondta Erdős Sándor, az Alba Volán dunaújvárosi üzemigazgatója. Ugyanakkor nem kívánt nyilatkozni a részletekről, mivel most is zajlanak a tárgyalások a dunaújvárosi önkormányzattal a helyi Volán-üzem tetemes veszteségeinek mérsékléséről.
Erdős megjegyezte: beszállítóik és hitelező bankjaik kezében van a sorsuk, mindennapi küzdelmet folytatnak.
Korábbi
értesüléseinkből úgy tudjuk, hogy még 2010-es összegekről is vita van a
cég és az önkormányzat között. Az Alba Volán csődje az itteni üzem
végét is jelentené, tette hozzá az igazgató.
A közgyűlés januárban 50 milliót szavazott meg az Alba Volánnak.
2012. január. 26.
Ötvenmilliós támogatás az Alba Volánnak
Dunaújváros - A közgyűlés soron kívül tárgyalta az Alba Volán idei támogatásának összegét, és a korábbi évivel azonos módon 50 millió forintot szavazott meg a 2012. évi költségvetés terhére.
Az Alba Volán attól függően pályázhat normatív támogatásra a szakminisztériumnál, hogy az önkormányzat hozzájárul-e, s milyen mértékben a helyi közlekedéshez. A pályázatok elbírálásakor ugyanis figyelembe veszik a saját - önkormányzati forrásból - megítélt támogatást, valamint a ténylegesen átutalt összeget is. Tavaly a helyi hozzájárulást legfeljebb huszonöt százalékkal haladhatta meg az állami forrás. Az önkormányzat tavalyi költségvetésében például 50 millió forint volt betervezve céltartalékként a Volán támogatására, ám ezt nem használták fel. Ugyanakkor az előző évi veszteség kiegyenlítésére 76 millió 981 ezer forintot szavazott meg a közgyűlés a cégnek, amiből ténylegesen 43 millió 989 ezer forintot kapott meg a buszos társaság. Az állami normatívát ezek alapján 51 millió 174 ezer forintban állapították meg.
A közgyűlés soron kívül tárgyalta az idei támogatás összegét, és a korábbi évivel azonos módon 50 millió forintot szavazott meg a 2012. évi költségvetés terhére. Ezt a pénzt a Volán a működés költségeinek finanszírozására használja fel. Illetve e határozat birtokában ismét pályázhat állami normatív támogatásra.
A tavalyi évet 700 milliós veszteséggel zárta a vállalat.
2011. december. 27.
700 milliós veszteség: patthelyzetben az Alba Volán
Székesfehérvár - Vannak olyan közszolgáltatások, amik a világon mindenütt csak támogatott - helyesebb kifejezéssel élve - állami hozzájárulásos formában működtethetők. Ilyen a helyi tömegközlekedés is.
Az árkiegészítésből adódó hiányt a helyközi közlekedés esetében az év lezárását követően veszteségtérítésként az államtól megkapják, de a helyi közlekedésnél nem vagy csak részben történik ez így
(Fotó: FMH-illusztráció)
Fejér megyében a kizárólag állami tulajdonban lévő Alba Volán Zrt. látja el a tömegközlekedési, azaz a helyi és a helyközi közlekedéssel járó szolgáltatási feladatokat. A cég tulajdonosa a magyar állam, a tulajdonosi képviseletet a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. látja el. A helyközi és távolsági menetrendet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium állítja össze, a helyi az önkormányzatok feladata.
- Állami tulajdonú
cégnél dolgozni a világ legbiztosabb dolga - mondta nemrég egy sokat
látott ismerősöm, de az Alba Volán jelenlegi helyzetét megismerve
jócskán rácáfolhatunk erre. Mint kiderült, a cég az állam és az
önkormányzatok, mint két cintányér között kapja innen is, onnan is a
hideget-meleget. Amiből adódóan mintegy 700 milliós veszteséggel
kénytelenek zárni az idei évet. Az okokról a vezérigazgatót, Tóth
Istvánt kérdeztük.
- A mostani állapotok megértéséhez vissza kell
pillantanunk 2004-ig - magyarázta a helyzet kialakulását a
vezérigazgató. - A helyi közlekedés finanszírozásának egyik ága a
normatív rendszer. Az önkormányzat vállal 50 százalékot, és az állami
költségvetésből lehívható a másik 50 százalék. Ez Székesfehérvár
esetében 100 millió forint önerő és 100 millió forint központi
költségvetési forrást jelent évente. Ez azért kevés, mert az állami
hozzájárulás évenkénti mintegy 35 milliárdja úgy oszlik meg, hogy 90
százalék Budapesté, azaz a BKV-é, 10 százalék az összes vidéki városé.
- Ez elég durva különbség...
- Igen,
a megyei jogú városok szövetségének volt is javaslata már az
aránytalanság megváltoztatására, de erről információink szerint sajnos
még nem született pozitív döntés.
- Van más oka is a veszteségnek?
- Igen. Az árkiegészítés
rendszere sem jó. Például, a dolgozói havi bérlet ára 6400 forint, a
diák- és nyugdíjasbérletért pedig 2400 forintot fizet az igénybe vevő.
Ezt a kedvezményt az állam adja, tehát árkiegészítés címén 4000 forintot
kellene bérletenként az államnak a szolgáltató felé térítenie. Ezzel
szemben mindössze 2030 forintot kapunk. Évek óta nem tudjuk elérni, hogy
ebben a kérdésben dűlőre jussanak az önkormányzatok és az állam, így az
ebből adódó veszteségek évről évre halmozódnak. Vagy itt van például a
65 év felett ingyen utazó nyugdíjasok ügye. Ez az árkiegészítési összeg
is mindössze harmada, mint ami a tényleges utazási létszám alapján
jogosan elvárható lenne. Igaz, hogy az árkiegészítésből adódó hiányt a
helyközi közlekedés esetében az év lezárását követően
veszteségtérítésként az államtól megkapjuk, de a helyi közlekedésnél nem
vagy csak részben.
- És a szervizszolgáltatás, a buszok bérbeadása? Ezek nem hoznak nyereséget?
- De
hoznak, azonban ez minimális. Jelentős bevételünk volt az idegen
javítási tevékenységből, de ez is visszaesett az Alfabusz megszűnésével.
Foglalkozunk alkatrész- és üzemanyag-értékesítéssel, illetve oktatási
tevékenységgel is.
- Mit lehet ilyenkor tenni, hogy jogos bevételeikhez hozzájussanak? Beperlik az önkormányzatokat?
- Ez
is az egyik lehetőség lenne egyes tanácsadók szerint, de inkább az
állami és az önkormányzati szereplőknek kéne megegyezniük.
Tóth István: most mindenki kivár, pedig lépni kellene, mert a cég veszteségei sokáig nem tarthatók
(Fotó: FMH)
- Volt erre kísérlet?
- Tudtommal a 90-10 százalékos (főváros -
vidék) arány változtatására, illetve az árkiegészítés növelésére
vonatkozóan is megfogalmazódtak előterjesztések, de pozitív döntés még
nem született. Abban igazuk van az önkormányzatoknak, hogy ha az állam
biztosítja a szociálisan rászorulóknak a kedvezményrendszert, akkor a
finanszírozását is vállalnia kellene. De ez nem a szolgáltató, jelen
esetben az Alba Volán Zrt. által megoldható probléma. Mi az elvégzett
szolgáltatásért kérjük az ellenszolgáltatást.
- Akkor ebben a patthelyzetben mi a megoldás?
- Én
úgy érzem, most mindenki kivár, pedig lépni kellene, mert a cég
veszteségei sokáig nem tarthatók, és ebben nem vagyunk egyedül, a megyei
jogú nagyvárosi helyi közlekedést ellátó Volán-vállalat is hasonló
helyzetben van. Azt kell mondanom, sajnos a mi esetünkben két megyei
jogú város nehezíti a gazdálkodást.
- Előfordulhat, hogy valamelyik beszállító felszámolást kezdeményez?
- Sajnos igen. Jelentős tartozásaink vannak különböző beszállítók felé.
- És mi lesz akkor, ha becsődöl az Alba Volán, mert az önkormányzatok és az állam nem lesz képes megegyezni a finanszírozásról?
- Közös
érdekünk kell, hogy legyen a közösségi közlekedés fejlesztése az egyéni
közlekedéssel szemben. Ez már nemcsak gazdálkodási, hanem politikai
kérdés is.
(forrás: fmh.hu)
|
|
M Imre írta 2 órája a(z) A KRESZ története blogbejegyzéshez:
Elvesznek egy kedvezményt a 25 év feletti frissjogsisoktól | ...
M Imre írta 2 órája a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:
Olyan üzemanyag jön a magyar sztrádákra, mint soha Az...
M Imre 3 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 3 órája a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
Miközben a Fővárosi Közgyűlés Budapest szuverenitásáról, a ...
M Imre írta 12 órája a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
A miniszterelnök ágaskodó ambícióiról, azaz a mini-maxi ...
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: MOTORKIÁLLíTÁS 2025 – MÁRKÁK HÉTVÉGÉJE | 2025 02.28.-03.02., Millenáris, Budapest 2025.02.28.
M Imre írta 2 napja a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
Rákosdubaj: megérkezett a fővároshoz az állami felhívás...
M Imre írta 3 napja a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
Elveszítette a fonalat a Mini- Dubaj ügyben? Most mindent ...
M Imre írta 3 napja a(z) Esélyteremtő Budapest: fejlesztéseinkkel javítjuk a fogyatékossággal élő emberek életminőségét blogbejegyzéshez:
Van-e bármi értelme a metrókra szerelt ajtónyitó gomboknak? | ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Budapesten elszállítják a közlekedést akadályozó járműveket - 2012. december 1-től
Javaslatcsomag a fővárosi helyi és agglomerációs közösségi közlekedés helyzetének rendezésére – járatritkítások helyett
Szigorúbb kontrollt gyakorolna a kormány a 4-es metró beruházása fölött
Menetrendváltozások szeptembertől a Volán buszok közlekedésében