Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Négy tenyérnyi - ennyin múlik az életünk a kocsiban, ekkora felületen érintekezik ugyanis az autó, pontosabban az autógumi a talajjal. A jó gumi jelentősége a kormánymű és a fékrendszer fontosságához mérhető, sokan mégsem veszik elég komolyan a gumik kiválasztását, állapotát.
Minél komolyabb
teljesítményre képes az autónk, annál jobban felértékelődik a gumi
szerepe
Szeret kocsikázni? Jó sofőrnek tartja magát? Egy átlagos autóvezető igennel felel. De ha azt kérdezzük tőlük, melyik az autója legfontosabb alkatrésze, a legtöbben a motort vágják rá elsőként. A válasz természetesen helytelen, de akkor mi lehet az?
Az emberek nagy része az alapján választ autót, tetszik-e neki, milyen erős, mennyit fogyaszt, vagy éppen mennyire jól felszerelt. Szerencsére egyre többen nézik meg, hány csillagos lett az adott modell töréstesztje, de ezek a szempontok mind-mind eltörpülnek amellett, hogy az autón éppen milyen gumi van. Hosszasan lehetne vitázni róla, de ki merem jelenteni: a gumiabroncs autónk legfontosabb alkotóeleme.
Versenyhelyzetben
|
Aquaplanning teszt
Vehetünk akármilyen szupererős sportkocsit, ha rossz gumi van rajta, sosem fogja tudni átvinni az erejét. Bármilyen menetstabilizáló elektronika van egy autóban, akkor is megcsúszhat egy rossz gumi miatt. Szigorúan véve a gumiabroncs az autó és az út közötti kapcsolatért felel, tehát mindenre hatással van. Kevesen vesznek tudomást róla, de az autóban az életünk mindössze négy tenyérnyi felületen múlik, azon, amin a négy kerék érintkezik az aszfalttal.
Igen, mindössze négy tenyérnyi. Nem mindegy, milyen abroncs feszül a keréktárcsákon, hiszen ezen múlik, hogy oldal-, illetve egyenes irányban mekkora gyorsulást tudunk átadni. Éppen ezért a kocsi állapota mellett a gumikra is nagy figyelmet kell fordítani, hiszen ez alapvetően befolyásolja egy autó viselkedését.
A tárolás sem
mindegy, ezért ne vegyünk használt gumit
Taglalhatnánk hosszasan, hogy mindig az éghajlatnak megfelelő abroncsot kell használni, vagyis télen rakjuk fel a téli kerekeket. Sokan azt hiszik, annak csak hóban van értelme, pedig 7 fok alatt, anyaga révén a téli gumi lényegesen jobban tapad, mint a nyári. Nyáron viszont alkalmatlan, hiszen sokkal gyorsabban kopik és kenődik.
Ha valaki rendesen cserélgeti téli-nyári gumijait, még messze nem tett meg mindent a biztonsága érdekében. Az abroncsokra ugyanis figyelni kell, vigyázni rájuk. Az első és legfontosabb szempont természetesen a gumi kopottságának figyelemmel kisérése, hiszen egy kopott abroncs kellemetlen pillanatokat okozhat
Az a bizonyos kopásjelző
Szerencsére a gumigyártók közösen alkották meg a számunkra fontos kritériumokat, és ezek jelöléséről sem feledkeztek meg. Nyári gumi esetében a minimális profilmélység 1,6 mm, míg a télinél ez már 4 mm, vagyis egy téli gumit sokkal hamarabb le kell cserélni, hiszen 4 mm alatt már nem képes a szükséges teljesítményre. Ezért nem szabad nyárra fent hagyni, mert nagyon hamar lekopik és nem tapad rendesen. Szerencsére senkinek sem kell az autó fölé görnyedve egy tolómérővel méregetnie a profilmélységet, ugyanis a gumigyártók értelmes jelről is gondoskodtak. Minden abroncson van ugyanis kopásjelző, ami az egyes tömbök között helyezkedik el; amint a futófelület kopottsága bármelyik helyen a kopásjelzővel egy síkban van, akkor cserélni kell, sőt már akkor sem árt, ha közelít ehhez.
A gumi kopására nem csak a csere időpontjának megállapítása miatt kell odafigyelni, hanem azért is, mert következtethetünk belőle a keréknyomásra, a futómű állapotára vagy éppen a vezetési stílusunkra.
túlmelegített gumi mintázata
a szál kiszakadt
túl kicsi nyomással használták
túl nagy nyomással használták, plusz a foltos kopás a
lengéscsillapító nem megfelelő állapotára is utal
Többféle kopás létezik, amelyek mindegyike utal valamire. Ha futófelület közepe körkörösen kopottabb, mint a két széle, akkor túl nagy keréknyomást használunk. Ilyenkor nem az ideális mértékben fekszik fel a gumi, tehát mi magunk csökkentjük a tapadási felületet, ami kihat a fékútra is. Ha az abroncs két széle a kopottabb, miközben a közepe nem kopik, akkor nagyon alacsony a nyomás: gyors kanyarodáskor lefordulhat a felniről a gumi. Az alacsony keréknyomás ugyan kedvezően hat a rugózási komfortra, de a gumi jobban melegszik is tőle. Érdemes tehát a megfelelő nyomást megtalálni, erről minden autóban táblácska tájékoztat az üzemanyagbetöltő ajtaján, vagy az ajtóoszlopnál, a megfelelő értékeket a kezelési könyvben is feltüntetik, de a gumisok is tudják.
Rendszeresen ellenőrizzük a keréknyomást!
A kopás lehet kagylós is a gumin, ami arra utal, hogy a lengéscsillapítók nincsenek jó állapotban; a csak külső vagy csak belső kopás is a nem megfelelő futómű-beállításra utal. Ha az abroncs szépen kopott, de a külső oldalfala jobban, esetleg barázdás, égett, az azt jelenti, hogy nagyon erőszakosan mentünk az autóval, vagyis a szükségesnél nagyobb mértékben forgatjuk alá a kormányt. Ennek kiküszöbölésére egy vezetéstechnikai képzés ajánlott.
Az sem mindegy, milyen állapotban
van a felni
Az abroncsok állapotára úgy is lehet vigyázni, hogy az ember nem
erőteljesen használja őket. Kerülni kell a gyors irányváltásokat,
kanyarodásokat, a rövid fékezéseket vagy éppen a menő, de ugyanakkor
értelmetlen gumifüstölős elindulásokat. Amíg a gumi füstöl, nem tudja
átadni a kívánt vonóerőt, vagyis nem gyorsulunk úgy, mint ahogy adott
esetben lehetne. A gumira azonban úgy is kell vigyázni, hogy a vezető
kerüli a nem kívánt erőhatásokat. Nem érdemes kátyúkba belehajtani,
valamint padkázni sem, hiszen ez a gumi oldalfalát erősen igénybe veszi,
akár szálszakadást is eredményezhet.
.
Egy padka is okozhat ilyen oldalfal sérüléseket
Ha felsértjük a gumi oldalfalát , vagy egy kis púp jelenik meg rajta, akkor mindenképpen cserélni kell, hiszen ekkor az abroncs már nem biztonságos, bármelyik kanyarban szétmehet, tehát megszűnhet a tapadás. Azon gumikkal sem érdemes járkálni, aminek a futófelületéből komplett darabok hiányoznak. Az ilyen gumi ráadásul üt is, ami több szempontból is rossz.
És akkor elérkeztünk a kerék kiegyensúlyozásához. Amikor elmegyünk egy gumishoz, a felnin nem csak a abroncsokat cseréli ki, hanem centrírozza is őket. Ez azt jelenti, hogy egy gép segítségével megnézi, a szerelt kerék milyen irányban üt, és ennek megfelelően ellensúlyozza. Ez azért szükséges, mert a kerék így forog tökéletesen. Ha üt valamilyen irányba, akkor befolyásolja az autó vezethetőségét, ráadásul a kerékcsapágyat és a futóművet is erősen igénybe veszi, sokkal hamarabb elkoptatja. A kiegyensúlyozás tehát fontos, mint ahogy az is, hogy egy nagyon erősen elütött felnit már ne tegyünk vissza újra az autóra. Az alufelniket egy ilyen kátyúlátogatás után szokták görgőzni, de többszöri görgőzés sem javasolt, ugyanis minden egyes ilyen eljárás során a felni anyaga veszít a keménységéből, teherbíró képességéből.
Ezen súlyok közül kell kiválasztani az ideálisat. Nem kell félni, a gép mindent kiír: mennyit, hova
Ha már ennyire kopott,
akkor jöhet a csere
Manapság divatosak a könnyűfém keréktárcsák. Mindenki szebbnél szebb alukerekeket szeretne az autóján tudni, lehetőleg minél nagyobbat, jó "peres" gumival. Legyünk tisztában vele, hogy egy egyliteres Suzukira épp oly felesleges, sőt logikátlan egy 17-es kerék, mint Trabantba gázturbinát tenni. Kevesen veszik figyelembe, hogy a nagyobb keréknek vannak hátrányai is, ráadásul csak bizonyos szabályok szerint lehet cserélgetni. Az egyik legfontosabb hátrány, hogy a nagyobb kerék általában nehezebb is, vagyis nő a rugózatlan tömeg. A leginkább mérhető dolog, hogy ilyenkor az autó többet fogyaszt, esetenként nem is kevéssel, de a futómű is hamarabb megy tönkre, mivel nem a tervezettek szerint érik a terhelések.
Méret mizéria
Az ilyen /35-ös gumitól biztosan kihullik a fogtömésünk
Minden modellnek van egy gyári kerékmérete, például 185/65 R15 91 V. Ebből az első szám a futófelület szélessége milliméterben (185). A per utáni szám azt jelenti, hogy a futófelület szélességének hány százaléka a gumi oldalfalának a magassága (65%). Az "R" annyit tesz, mint radiál, ami már megszokott, mint ahogy az sem kérdés már, hogy a gumi tömlő nélküli (tubeless). Régebben voltak diagonál abroncsok, amelyek nem tapadtak olyan jól, mint a radiálok, valamint nem is olyan rég még tömlős gumikról beszéltünk, de a tömlő nélküli egy defektnél sokkal lassabban engedi el a nyomást, tehát biztonságosabb. Az "R" utáni szám azt jelenti, hogy hány collos felnire való a gumi (15), az ezt követő szám pedig a gumi tömegindexe (91). Erre van egy kis táblázat, ami megmutatja, hogy egy gumi hány kg terhelést bír el. A legutolsó betű a sebességindex (V), szintén táblázatból olvasható ki, mennyi az adott gumival maximális elérhető sebesség. Fontosabb sebességindexek:
Vannak még egyéb feliratok is a gumin (a gyártó neve, a mintázat típusa stb.), ami számunkra fontos, az a kötött forgásirányú vagy speciális mintára utaló szöveg. A rotation felirat alatti nyíl jelzi, milyen irányban kell felrakni a gumit. Ha ilyen nincs, találhatunk még inside (belső) és outside (külső) feliratot, aszerint, hogy a gumi melyik oldala legyen kívül vagy belül. |
A 21. század technológiája, a defektmentes gumi
Bár manapság elsősorban megjelenés szempontjából döntenek a vevők a nagyobb felni mellett, vannak egyéb előnyös tulajdonságai is. A nagyobb felni - kisebb oldalfalú gumi kombináció ugyanis javítja a kormányzási reakciókat, ezáltal a menetstabilitást. Általában a nagyobb felni mellé szélesebb gumikat választanak a vásárlók, ami ugye azt jelenti, hogy nagyobb a futófelület is, ami elvileg szintén javítja a tapadást. A helyes arányokat azonban meg kell találni.
A legfontosabb, hogy ne essünk túlzásokba. Ne akarjunk egy 14-es felnit 18-asra cserélni, mint ahogy 175-ös gumik helyett se akarjunk 245-öst. Kis méretváltozásnak még van értelme, a nagy már csak optikai elem. A váltásnál nagyon fontos, hogy a kerék átmérőjének, a kerületének ugyanannyinak, vagy majdnem akkorának kell maradnia. Erre vannak váltóméret táblázatok, de létezik átszámító program is. Ez azt jelenti, hogy ha a futófelület szélességet 195-ről 225-re szeretné növelni valaki, akkor arányosan az oldalfal magasságot jelölő /65-öt csökkenteni kell, hiszen 195-nek a 65 százaléka, az kicsivel kevesebb, mint 225-nek az ugyanennyi százaléka. Akkor még jön az, hogy általában nagyobb átmérőjű felnikre rakjuk a szélesebb gumikat, tehát tessék csak használni az átszámító programot. Ha megvan, hogy mekkora lesz a gumi, már azt is tudjuk, mekkora felni kell.
Még két dologra kell figyelni. Az egyik az, hogy milyen széles a felni, ugyanis a szélesebb gumi természetszerűleg csak szélesebb felnire megy fel. Ekkor azonban arra is ügyelni kell, hogy az új felninek az ET-száma megegyezzen a régivel, vagyis a gyárival. Ilyenkor van ugyanis tökéletes helyen a felni súlypontja. Ha az ET-szám nem stimmel, a kerékcsapágy extra igénybevételnek van kitéve, tehát nagyon kopik. Ha az ET-szám nagyobb, a felni nagyon befelé lóg, vagyis beleérhet a futómű egyes elemeibe (ez egyébként túl széles felni esetében is előfordulhat). Ha az ET-szám kisebb, a felni kifelé lóg, vagyis szélesebb a nyomtáv, de akár a kasztniba is beleérhet a kerék. Ez utóbbit tunnerek előszeretettel használják, hiszen ez a megoldás ugyanolyan, mintha nyomtávszélesítőt raknánk be.
Rengeteg mintázat létezik, érdemes megnézni a gumiteszteket a döntés előtt
A felni, illetve gumicsere nem egyszerű kérdés, már a méretekkel is meg lehet izzadni, és akkor még nem beszéltünk a mintázatokról, a márkákról, a modellekről. Mielőtt valaki egy adott gumi mellett dönt, érdemes megnézni a gumiteszteket, amiből a legjobbakat a német ADAC készíti. A honlapjukon megtalálható, melyik gumi, hogyan teljesített különböző körülmények között. Száraz adatok nincsenek, csak osztályzás, de arra érdemes odafigyelni, hogy náluk az egyes jelenti a legjobbat.
[origo]
|
|
M Imre írta 22 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Túlélési esélyek téli gumi, ablaktörlő, légzsák és biztonsági öv nélkül
Hét jótanács a téli vezetéshez! - vezetéstechnikai videókkal
Műszaki vizsga a (közel)jövőben ...
Téli veszélyek - Biztonságos vezetés téli időjárási körülmények között