Közlekedés: Téli veszélyek - Biztonságos vezetés téli időjárási körülmények között

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A közlekedésben az őszi-téli időszak tudatos felkészülést igényel. Megváltoznak az út- és látási viszonyok, amelyekhez gyalogosoknak és autósoknak – minden közlekedőnek – alkalmazkodni kell.

http://www.katasztrofavedelem.hu/index2.php?pageid=lakossag_kattipus_reszletek&ready_id=6

írja a katasztrofavedelem.hu


Esőben jobban csúsznak a kerekek, megnő a féktávolság, a nagyobb vízfelületen a vízen csúszás veszélye fenyeget. Ha a hőmérséklet 0 C fok és mínusz tartományba süllyed, akkor számítani kell arra, hogy a vizes-nedves útfelület lefagy. Ez még jobban növeli a csúszásveszélyt. A jeges-havas úton romlik a menetstabilitás és romlanak a látási viszonyok. Mint minden szezonváltáskor, most is itt az ideje a rendszeres időközönként elvégzendő karbantartásnak. Ha a szokásos feladatok mellett még néhány speciális teendőre is sort kerítünk, biztosak lehetünk abban, hogy a téli hidegben, a fagyos, csúszós utakon is biztonságosan autózhatunk. A legjobb ezeket még azelőtt elvégezni, hogy a hajnali fagyok beköszöntenének. Vegyük elő a negyedéves és féléves karbantartási listánkat, hogy semmi ki ne maradjon, s egészítsük azt ki a téli felkészülés teendőivel!

 

 

Hólánc használata

 

Heves hóesés vagy fagyott hótakaró esetén jó szolgálatot tehet a hólánc, amelyet érdemes a hajtott tengelyen lévő kerékre rakni, így kormányozható marad az autó. A hólánc feltételét és levételét érdemes otthon kipróbálni, hogy a gyakorlatlanság ne okozzon problémát a hidegben. Ez nem jelenti azt, hogy mindenkinek készenlétben kell tartani a hóláncot a tél beköszöntével, de azt tudni kell, amennyiben a „Hólánc használata kötelező” táblát kihelyezik az adott úton – „Hólánc használata kötelező tábla vége” tábláig – csak olyan járművek közlekedhetnek, amelyek legalább egy hajtott tengelyén a gumiabroncs hólánccal van felszerelve. Amennyiben e korlátozó jelzőtáblát közúti határátkelőhelyen helyezték el, csak azok a járművek léphetnek be területére, amelyeken készenlétben van legalább egy hajtott tengely gumiabroncsának felszereléséhez szükséges hólánc.

 

Hóláncot csak havas, jeges úton szabad használni.

 

 

Vezetéstechnikai ajánlások

 

Induljunk időben, hiszen a menetidő várhatóan megnő, ismerjük meg a helyi közlekedési viszonyokat és veszélyes útszakaszokat. Kövessük figyelemmel a közlekedési tudósításokat, amelyek hasznos információkkal szolgálhatnak számunkra, a modern rádiók beprogramozhatóak arra, hogy a közlekedési híreket nyomon kövessék és a szükség esetén a megfelelő csatornára kapcsoljanak. Készüljünk esetleges alternatív útvonalak igénybevételére.

 

Ismerjük meg az általunk használt jármű vezetési tulajdonságait (visszapillantó tükrök elhelyezkedése, esetleg holttere, a jármű súlypontja, teljesítménye, hajtáslánc kialakítása, magassága, fékrendszer kialakítása és működési tulajdonságai, vezetést segítő elektronikus berendezések használata), ezeket figyelembe véve vegyünk részt a közlekedésben.

 

A síkos úton való fékezés teljes összpontosítást kíván, ráadásul a fékút télen általában hosszabb, mint optimális körülmények között. Amennyiben a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), úgy a kerekek gyorsabban leblokkolnak, a jármű kormányozhatatlanná válhat és könnyen kicsúszhat. Ilyenkor lábunkat vegyük le a fékről, hozzuk egyenesbe az autót, és csak akkor fékezzünk, amikor az autó már ismét irányban áll. Alapvetően fontos, hogy számítson a fékezésre és tartsa meg a szükséges féktávolságot. Kerülje a hirtelen fékezést és a nagy sebességet. Ne tegyen hirtelen mozdulatokat és kerülje a túl erős gyorsítást (a gyorsítás fokozatos és ne erőteljes legyen).

 

Próbáljon meg fokozatosan fékezni, nehogy blokkolódjanak a kerekek. Ha a kerekek blokkolnak, a jármű megcsúszik és irányíthatatlanná válik. Ha ez történik, a fékpedál felengedésével engedje, hogy az abroncsok újra tapadjanak, majd felváltva lassítson a motorfékkel és a fékpedál lenyomásával. A hegymeneti megcsúszás veszélyének csökkentése érdekében váltson magasabb fokozatba, mint száraz időben tenné.

 

Útközben érdemes egy fékpróbával felmérni a tapadást, természetesen ott, ahol nem okozunk ezzel balesetveszélyt.

 

Ha elindulásnál az autó megcsúszik, akkor nem a nagyobb gáz, hanem a finomabb pedálkezelés segít. A kormány álljon egyenesen.

 

Aki teheti, próbálja ki a téli tanpályás vezetést, ami nagyon sok új ismeretet nyújthat, és a gépkocsivezető éles helyzetben is tudni fogja, mit kell tennie, ha a jármű megcsúszik, kifarol vagy kicsúszik az útról.

 

Télen a rosszabb látási viszonyok miatt nagyobb követési távolságot tartva, lassabban kell vezetni, így csökken a balesetek bekövetkeztének kockázata, rossz manőverezés esetén pedig könnyebben korrigálhatóak a hibák.

 

Ha elindulásnál az autó megcsúszik, akkor nem a nagyobb gáz, hanem a finomabb pedálkezelés segít. A kormány álljon egyenesen.

 

Ha kanyarban alulkormányzott az autó (az eleje hagyja el a kanyarodási ívet), akkor sose tekerjen még a kormányon! Tartott kormány és egy kis fékezés hamarabb megoldja a problémát.

 

Ha kanyarban túlkormányzott az autó (kicsúszik a fara), akkor a csúszás irányába történő gyors ellenkormányzás szükséges! A fékezés általában ront a helyzeten.

 

A vészfékezést mindig egyenes irányba próbálja meg! Ha teker a volánon, azzal a tapadást csökkenti.

 

Ha nincs blokkolásgátló az autón, akkor pumpálva fékezzen, különben irányíthatatlanná válik az autó, bármilyen irányban áll a kerék.

 

Minél kisebb a tapadás, annál finomabb mozdulatokra van szükség.

 

 

Alulkormányozottság

 

A téli, csúszós aszfalt legnagyobb veszélye, hogy sokszor nem látszik, hogy az út csak vizes, vagy tényleg lefagyott. Ha eltérő kinézetű burkolathoz ér, csökkentse a sebességet. Ilyenkor érdemes egy rövid, óvatos fékezéssel kipróbálni, megvan-e a megfelelő tapadás.

 

Ha csúszós felületre érünk, érdemes észben tartani, hogy a legfontosabb a higgadtság: kerüljük a hirtelen mozdulatokat! A túlzott pedálkezelés szinte minden esetben tapadásvesztéssel jár, de a túl nagy kormánymozdulat hatására is elkezdhet orral csúszni az autó. Ez az alulkormányozottság. Ez a jobbik eset, ugyanis az ilyen állapotban lévő autót könnyebb megfogni. Tapasztalatok szerint azonban erre a helyzetre a sofőrök rosszul reagálnak, hiszen mikor azt érzik, az autó nem fordul, csak egyenesen csúszik, akkor még inkább rákormányoznak, pedig ezzel tovább rontják a dolgot.

 

Ilyenkor a kormányzás szögén vagy ne változtassunk, vagy kicsit vegyünk vissza, ezzel ugyanis hamarabb visszaállítható a tapadás. Egy kis lassulás után ugyanis elképzelhető, hogy ugyanazzal a kormánymozdulattal már fordul az autó, miközben, ha még jobban rákormányzunk, ez biztosan nem lesz így.

 

 

Túlkormányozottság

 

A kanyarodás közben találkozhatunk azzal a jelenséggel is, hogy az autó fara kezd el csúszni: ez a túlkormányozottság.

 

Ez a fajta megcsúszás a veszélyesebb, hiszen az ilyen csúszásba kezdő autót nagyon pontosan kell megfogni ahhoz, hogy ne csapódjon át a másik irányba. Ilyenkor a csúszásnak megfelelő irányba kell ellenkormányozni, de csak addig, míg az autó meg nem áll a csúszásban. Amint megvan, gyorsan vissza kell tekerni egyenesbe, így elkerülhető, hogy a másik irányba még nagyobb lendülettel csapódjon ki az autó. Ezt egyszerűbben úgy is szokták magyarázni, mindig arra kell kormányozni, ahová az ember menni akar.

 

 

Takarékoskodó ötletek

 

Nyugodt, kiegyensúlyozott vezetéssel jelentősen csökkenthető a fogyasztás. Nem érdemes az autót nagy sebességgel "turbóztatni", mert maximális sebességhez közel aránytalanul sokat fogyaszt, s rendkívüli módon szennyezi a környezetet, a plusz költségen felül számíthatunk bírságra és/ vagy karosszéria-javítási költségre is.

 

Az üzemanyagárak egyébként is az egekben és valószínűleg tovább nőnek.

 

A jármű motorjának nyomatékát optimálisan kihasználva, megfelelő fordulatszám-tartományban használva kíméljük a pénztárcánkat, és kevésbé szennyezzük a környezetünket! A legtöbb autónál már 30 km/h sebességnél hármasba, 50 km/h órától négyesbe lehet kapcsolni, s így a fogyasztás 25 százalékkal csökkenhet.

 

Az autót üresben melegíteni éppolyan szükségtelen, mint amilyen zavaró. A motor számára jobb, ha menet közben, alacsony fordulatszámnál melegszik.

 

A rövidtávú városi közlekedés megerőltető a jármű számára, mert a motorolaj csak kb. 30 perc elteltével válik igazán kenőképessé.

 

Három kilométernél rövidebb autózás a háromszorosára növelheti a fogyasztást.

 

Hosszabb várakozás alatt a motort minden esetben állítsuk le. Már 15 másodperc várakozási időnél benzint takaríthatunk meg. Három percnyi várakozás során pedig annyi benzint lehet megtakarítani, amennyi három kilométer megtételéhez kell.

 

 

Ködlámpa használata

 

Nagyon sok autót lehet látni városon belül és azon kívül is ködlámpával közlekedni. Okulásként összefoglaljuk röviden a ködpilácsokra vonatkozó, személyautókat érintő szabályokat.

 

Ködlámpát csak ködben és sűrű hóesésben szabad használni, amikor az időjárási viszonyok nagyon lassú haladást tesznek lehetővé. Ködlámpát lakott területen belül használni nem szabad! Pedig igen sok autós közlekedik lakott területen belül is tompított és ködlámpa párosítással nappal és sötétedés után is. Amikor egy másik autó utolért, kapcsoljuk le a hátsó ködlámpát! Nem fog nekünk jönni, mert már tud róla, hogy előtte halad egy lassabb jármű.

 

Végül néhány szóban arról, hogyan lehet felszerelni ködlámpát azokra az autókra, amelyeken gyárilag nincs. A lámpák elhelyezését a KÖHÉM rendelet szabályozza, ezért felszerelés előtt célszerű áttanulmányozni, nehogy a műszaki vizsgán probléma legyen a helytelenül felszerelt lámpákkal. Az utóbbi években a rendeletben többször módosították a ködlámpák kapcsolhatóságára vonatkozó szabályozást, így most csak a jelenleg hatályosra térünk ki.

 

A személygépkocsikra két első és egy hátsó ködlámpát szabad felszerelni. Hátsó ködlámpát csak akkor, ha van első is. Önmagában csak hátsót nem lehet felszerelni, de mint látjuk később, ez alól vannak kivételek.

 

A ködlámpák kapcsolhatóságának a következő kritériumokat kell teljesítenie:

 

Az első ködlámpa kapcsolását úgy kell kialakítani, hogy a helyzetjelzővel, vagy a tompított fénnyel együtt lehessen bekapcsolni. A hátsó ködlámpa kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy akkor lehessen bekapcsolni, ha az első már világít, vagy azzal együtt. Mint látjuk a későbbiekben, ezt sem lehet minden esetben maradéktalanul betartani.

 

A rendelet azt mondja ki, hogy az első ködlámpát tompított helyett, vagy azzal együtt lehet használni. Azt javasoljuk, hogy tompítottal ne használják együtt sötétben. Ha a tompított is világít, sötétben kevesebbet lehet látni, mint ködlámpa+helyzetjelző kombinációval. A ködlámpákat nem véletlenül kell alacsonyabbra szerelni. A tompított fény éppen a ködlámpa előnyét öli meg sötétben. Világosban nincs nagy jelentősége, használhatjuk a tompítottal. Lakott területre érve a ködlámpát kikapcsoljuk. Így nem járunk úgy, hogy helyzetjelző marad bekapcsolva tompított helyett.

 

Vannak olyan autók, amelyekre gyárilag kettő hátsó ködlámpa van felszerelve, első pedig egy sem. A fentiekből kitűnik, ez semmilyen, a hátsó ködlámpára vonatkozó szabálynak nem felel meg. Kivételt a szériában gyártott, jóváhagyott lámpákkal szerelt autók jelentenek. A szabályok a ködlámpa utólagos felszerelésére vonatkoznak.

 

Az őszi, téli időszakban aktuális téma a ködlámpák használata. Számos autóstárs „ősszel bekapcsolja, és csak tavasszal kapcsolja ki” a ködlámpákat.

 

Még akkor is működtetik, amikor ragyogóan süt a nap. Az indokolatlanul használt ködlámpa zavaró, veszélyes, és nem utolsó sorban szabálytalan is.

 

Ködlámpát használni csak abban az esetben szabad, ha az időjárási viszonyok indokolttá teszik!

 

Különösen a dupla hátsó ködlámpa használata a veszélyes, mert a féklámpa kivillanását késve észleli a mögöttes forgalom.
 

network.hu

 

Amennyiben csak a baloldalon van hátsó ködzáró fény, kevésbé vakítja a mögötte haladót, és a féklámpa felvillanása is lényegesen észlelhetőbb. Ha mindkét oldalon van ködzáró fény, akkor a mögöttes forgalom számára sokkal vakítóbb és a féklámpa felvillanását késve lehet észlelni, mivel a féklámpa fényereje megegyezik a hátsó ködlámpáéval. Mivel adott két vakító fény, ha felvillan a másik ugyanolyan erősségű fényforrás, nincs ingerkülönbség, a vezető csak késve reagál, és ez már sok esetben késő, hátulról utoléri az előtte haladót, hiszen szinte észlelhetetlen a féklámpa felvillanása.

 

Az ilyen autó mögött a megszokottnál lényegesen nagyobb követési távolságot tartsunk!

 

Az olyan autóknál, amelyeken dupla ködlámpa van hátul, célszerű a jobb oldali izzót kivenni. Igaz, hogy csak olyan járművel közlekedhetünk, amelyeknek minden világító egysége hibátlanul működik, de ez esetben a BIZTONSÁGOT mégis ez a megoldás szolgálja.
 

network.hu

 

 

 

Cseréljük le az ablaktörlő lapátokat

 

Az ősz és a tél a nagy esőzések, havazások időszaka. Ahhoz, hogy jól lássunk a szélvédőn keresztül, megfelelő állapotú ablaktörlőlapátok kellenek. Ezeket évente tanácsos lecserélni. Ha azonban csíkozva vagy nagyobb sávokat kihagyva törölnek, tegyünk fel újakat azonnal. A szélvédőre ráfagyott ablaktörlőlapátokat sose erőltessük, a bejegesedett ablakot soha ne az ablaktörlővel próbáljuk megtisztítani! Az ablakfűtést használva olvasszuk le a jeget. Tipp: egy flakonból téli ablakmosó folyadékot vagy jégoldó sprayt fújva rá gyorsítható a folyamat.

 

 

Ellenőrizzük a szélvédőmosó folyadékot

 

A jó ablaktörlő lapátokhoz megfelelő ablakmosó-folyadék is kell, hogy szélvédőnk mindig tiszta, átlátható legyen. Aki szorult már be hosszabb-rövidebb időre egy nagyobb teherautó vagy busz mögé latyakos időben, annak nem kell sokat bizonygatni az elegendő mennyiségű ablakmosó folyadék fontosságát. Akinek pedig fagyott már be (vagy szét!) az ablakmosótartálya, az tudja, hogy nem véletlenül van nyári és téli ablakmosó folyadék is!

 

 

Ellenőrizzük a hűtőfolyadékot

 

Vizsgáljuk meg a folyadék szintjét a tartályban, a legfontosabb azonban, hogy a fagyáspont megfelelő legyen. Ezt általános szabályként a várható legalacsonyabb hőmérséklet alatt 5 C fokkal kell beállítani. Nálunk mínusz 20-25 C fok körül. Feltétlenül ellenőrizzük az értéket, mert a folyadék megfagyása komoly károkat okoz! Ha van erre szolgáló mérőeszközünk, magunk is megtehetjük, ha nincsen, látogassunk el egy szakszervizbe, ahol műszerrel bemérik. Gyakran akár ingyenesen is. Ezt a folyadékot teljesen le kell cserélni kétévente. Hűtő funkcióján kívül ugyanis adalékanyagok is vannak benne, amik korróziógátló szerepet töltenek be, illetve kenést adnak a vízpumpának (csak a gyári előírásnak megfelelőt töltsük be, az olcsóbb anyagok esetleg kárt is okozhatnak a motorban).

 

 

Ellenőrizzük a légszűrőt

 

Az eltömődött szűrő nagyban rontja a motor teljesítményét és növeli a benzinfogyasztást is. Olajcserék alkalmával – kb. 10 ezer kilométer után – érdemes lecserélni a légszűrőt is. Ha valaki nagyon poros helyen autózik rendszeresen, annak gyakrabban is.

 

 

Vizsgáljuk át a hajtószíjakat és a tömlőket

 

Ezek az alkatrészek hosszú, de nem örökéletűek. A hideg felgyorsítja elhasználódási folyamatukat. A téli időszak a generátort meghajtó ékszíjak igénybevételét jelentősen növeli, mivel a jármű elektromos berendezéseit gyakrabban használjuk (pl.: ablaktörlő, szélvédő fűtés, ködlámpa).

 

 

Nézzük át a hűtő-fűtő rendszert is

 

A vezető komfortérzete is biztonságtechnikai tényező, mivel hidegben nő a reakcióidő, csökken a koncentráló-képesség. De a befagyott, bepárásodott ablakok leolvasztása, párátlanítása nélkül lehetetlen vezetni. Akkor is használni akarjuk majd a fűtést, ha hidegben elakadunk, várakozni kényszerülünk, vagy csak lassan tudunk haladni. Ellenőrizzük a pollenszűrőket, mivel telítettségük jelentősen csökkenti a szélvédők belső páramentesítésének a hatásfokát. Az őszi-téli felkészülési időszak alkalmas néhány éves karbantartási munka elvégzésére is.

 

 

Ellenőrizzük a fékeket

 

Az őszi-téli utak állapota nem ideális autónk számára, ezért elengedhetetlenül fontos, hogy fékeink állapota az legyen! Győződjünk meg arról, hogy mennyire kopottak a fékbetétek, milyen a féktárcsa, stb. Hogy megfelelő-e a fékfolyadék szintje (a minimum és a maximumjelzések között van). Legalább évente műhelyben, műszeresen ellenőrizni kell a folyadék forráspontját is, kétévente pedig teljesen le kell cserélni, mivel higroszkopikus anyag.

 

 

Motortér ellenőrzése

 

Tisztítsuk meg az akkumulátorsarukat és pólusokat, szükség esetén ellenőriztessük az akkumulátor teljesítményét Az év bármely szakában bosszantó, ha nem indul az autónk.

 

Némi odafigyeléssel azonban sok kellemetlenségtől megkímélhetjük magunkat. Tisztítsuk meg rendszeresen a korróziótól az akkumulátor sarujait, pólusait, kezeljük kontaktspray-vel, esetleg zsírral vagy glicerinnel. Ha három évesnél idősebb ez az alkatrész, szakszervizben méressük be a teljesítményét. Nagy hidegben ez akár 50 százalékkal is csökkenhet, s így megtörténhet, hogy már nem lesz elegendő az indításhoz! (Az akku kapacitás/indító áram a hőmérséklet csökkenésével exponenciálisan csökken!) Tipp: tegyünk hővédőt az akkumulátorra télen. Így nem hűl úgy le, jobban teljesít. Ráadásul nő az élettartama is.

 

Alkalmazzunk csepptöltő berendezést a telephelyeken. Érdemes megvizsgálni a gyújtógyertyák vezetékeit is A töredezett vezetékek befolyásolják a gépkocsi teljesítményét, fogyasztását és megbízhatóságát. A gyártó által előírt időközönként rendszeresen cserélni kell a gyújtógyertyákat is. A vizsgálatot mindig úgy végezzük, hogy a motor áll! Járó motornál a kábeleken kV-os nagyságrendű feszültség van, ami áramütésveszélyt jelent.

 

 

Ellenőrizzük a motorolajat

 

Ezt egy-két havonta illendő megtennünk, most se felejtsük el. Egyúttal győződjünk meg arról is, hogy nem aktuális-e egy olajcsere. Utántöltésnél mindig figyeljünk arra, hogy a gyári specifikációnak megfelelő olaj kerüljön a járműbe, illetve ugyanolyan, mint ami már benne van! (Számít az olaj viszkozitása.)

 

 

Ellenőrizzük a világító és irányjelző berendezéseket

 

Fontos, hogy mi is lássunk és minket is megfelelően észleljen a közlekedés többi résztvevője. Egyenként győződjünk meg arról, hogy minden lámpa, fényszóró és jelzőfény működik, az igénybevétel előtti ellenőrzésükre fordítsunk nagyobb figyelmet. Az ősz-téli időszakban a látási viszonyok gyakran rosszak, korán sötétedik, ezért fontos, hogy megfelelően működjenek. A fényszórókat és a többi lámpát ilyenkor gyakrabban célszerű tisztítani.

 

 

Ellenőrzzük a zárakat

 

Jégoldó spray-vel olajozzuk meg őket az első hajnali fagyok előtt. Tartsunk magunknál (zsebben, táskában) kis kiszerelésű jégoldót, hogy kéznél legyen, ha mégis szükségessé válna.

 

 

Védjük az ajtókon lévő gumitömítéseket is

 

Alapos tisztítás után kenjük át azokat glicerinnel vagy szilikonos ápolóval. Ezzel sokat teszünk az ajtók esetleges befagyása ellen, s a szigetelő-tömítő gumik élettartamát is növeljük.

 

 

Óvjuk a fényezést, lakkozást

 

A téli utakról felverődő sós, homokos latyak jelentősen károsítja a kocsi festését. Egy, a lakkozás típusának megfelelő viaszréteg felvitelével nagyban csökkenthetjük ezeket a károkat. A szennyeződések eltávolítása is könnyebbé válik.

 

 

Legyen a tankban bőségesen üzemanyag

 

Télen különösen figyeljünk arra, hogy legyen minél több üzemanyagunk, hogy ha esetleg elakadunk vagy egy baleset miatt araszolásra kényszerülünk, kitartson és tudjunk fűteni is. A fenti tanácsokat megfogadva jelentősen csökkenthetjük egy esetleges vészhelyzet kialakulásának esélyét.

 

Legyünk körültekintőek, tegyünk be egy-két hasznos dolgot még a csomagtartóba (különösen hosszabb utak előtt)


a feltöltött elsősegélydobozt (kötelező és van lejárati ideje is)
az elakadást jelző háromszöget (kötelező)
a sárga biztonsági mellényt (kötelező)
izzókészletet (kötelező)
egy indító kábelt
egy szerszámos dobozt
hóláncot
vontató kötelet
tartalék fagyálló ablakmosó folyadékot
egy kefét, amivel lesöpörhetjük a havat a kocsiról
egy jégkaparót
egy hólapátot
elemlámpát
papír törlőkendőt
eldobható, nehezen szakadó gumi- vagy egyéb szerelőkesztyűt
takarót, meleg holmit, kesztyűt, tartalék zoknit és lábbelit (az átnedvesedett lecserélésére)
ivóvizet, esetleg élelmet (különösen, ha gyerekkel utazunk)


 

Kapcsolódó


- aktuális


Őszi-téli átállás – Közlekedésbiztonsági tippsorozat: 3. rész – Az út- és látásviszonyoknak megfelelő közlekedés

http://autovezetes.network.hu/blog/kozlekedes_klub_hirei/oszi-teli-atallas-kozlekedesbiztonsagi-tippsorozat-3-resz-az-ut-es-latasviszonyoknak-megfelelo-kozlekedes


Tanácsok az extrém hideg és ónos eső miatt leselkedő veszélyek elkerülésére

http://autovezetes.network.hu/blog/kozlekedes_klub_hirei/tanacsok-az-extrem-hideg-es-onos-eso-miatt-leselkedo-veszelyek-elkerulesere


Kerékpár - Téli karbantartás, közlekedés, öltözködés

http://autovezetes.network.hu/blog/kozlekedes_klub_hirei/kerekpar-teli-karbantartas-kozlekedes-oltozkodes


- közelmúlt


Új kérdések a KRESZ-vizsgán - 2015. január 1-től

http://autovezetes.network.hu/blog/kozlekedes_klub_hirei/uj-kerdesek-a-kresz-vizsgan-2015-januar-1-tol


KRESZ változás 2014. szeptember 4-től - főként a gyermekek védelme érdekében

http://autovezetes.network.hu/blog/kozlekedes_klub_hirei/kresz-valtozas-2014-szeptember-4-tol-fokent-a-gyermekek-vedelme-erdekeben


Látogatható és lezárt területek a Pilisi Parkerdőben - 2014. december (téli felhívás!)

http://autovezetes.network.hu/blog/kozlekedes_klub_hirei/latogathato-es-lezart-teruletek-a-pilisi-parkerdoben-2014-december-teli-felhivas

Címkék: 112 30 km/h akkumulátor baleset-megelőzés biztonságos sebesség bringakonyha cyclechic defenzív edukresz eets egyedül élő elemlámpa elhaladás elsőfokú figyelmeztetés előzés erdőlátogatási tilalom eső fagyás felkészült felszabadítás fennakadt fák fűtés gyermek gyermekbiztonsági rendszer gyermekszállító gyermekszállító busz gyermekülés gyorshajtás gyógyszer gépjármű hatályos jogszabály hideg hivatal homok hólapát hólánc i-size időjárás időjárás előrejelzés időjárási viszonyok idős iskola ivóvíz jég jégkár kerékpár kerékpározásra kijelölt kikerülés kipufogógáz kipufogógáz-tisztító korszerű kresz kár mentesítés kérdésbank közlekedés közlekedési ismeretek közterület közúti gépjármű-közlekedési hivatal lakott terület lakott területen kívül letört ágak lezárás lovas károly látogatható látási viszonyok magyar kerékpárosklub magánút megengedett sebesség megújulás menetstabilizáló rendszer mobiltelefon mozgásukban korlátozott módosítás oktatás oktatási intézmény parkerdő pest megyei balesetmegelőzési bizottság pilis pontozás preventív párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest relatív gyorshajtás rendőrség réteges öltözködés sajtóanyag sebesség sebességkorlátozás szembejövő forgalom személyi sérüléses baleset számítógépes vizsgáztatási rendszer tananyag tanács tapadás tartalék üzemanyag technikai változás tipp turistaút tél téli karbantartás tüzelő veszély veszélyes fák vizsga élelmiszer életjel ónos ónos eső öltözködés öltözék út viszonyok útdíj ülésmagasító

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 6 éve

A rendkívüli időjárási körülményekkel kapcsolatos információkról, a rendőri intézkedésekről, valamint a lezárt utakról itt adunk tájékoztatást:
http://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/legfrissebb-hireink/hohelyzet
http://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/legfrissebb-hireink/hohelyzet/igy-keszuljon-fel-a-teli-kozlekedesre

:::::

http://autovezetes.network.hu/video/zene/acdc__walk_all_over_you_paris_1979__07
Walk All Over You

Válasz

M Imre üzente 8 éve

A fenti - általam közölt - blogban minden benne van amire a téli közlekedésnél figyelni kell, és érzésem szerint a linkelt oldal ehhez nem tesz hozzá túlságosan sokat, egészen új dolgokat. Persze érdemes minél több cikket elolvasni a témakörben.

A köd témakörében javaslom a következő tartalmakat.

Látni és látszani!
http://autovezetes.network.hu/blog/kozlekedes_klub_hirei/latni-es-latszani

"Egy perc 1 élet" - Ködlámpa helyes használata
http://autovezetes.network.hu/video/kozlekedesi_kampanyfilmek/egy_perc_1_elet__kodlampa_helyes_hasznalata

A ködfénylámpa helyes használata
http://autovezetes.network.hu/video/nem_art_ha_tudjuk/a_kodfenylampa_helyes_hasznalata-001

A ködfénylámpa helyes használata
http://autovezetes.network.hu/video/nem_art_ha_tudjuk/a_kodfenylampa_helyes_hasznalata

Köd
http://autovezetes.network.hu/video/think_angol_kozlekedesbiztonsagi_sorozat/kod

Láthatóság = Biztonság (Baleset-megelőzés)
http://autovezetes.network.hu/kepek/z__kozlemenyek_sajtoanyagok/lathatosag__biztonsag_balesetmegelozes

Látni és látszani!
http://autovezetes.network.hu/blog/kozlekedes_klub_hirei/latni-es-latszani

Indokolt-e a ködfényszóró használata?
http://autovezetes.network.hu/kepek/szabalytalansagaink/indokolte_a_kodfenyszoro_hasznalata

Az őszi-téli időszakra vonatkozó balesetmentes és biztonságos közlekedésről és a gyalogosok védelméről
http://autovezetes.network.hu/blog/kozlekedes_klub_hirei/az-oszi-teli-idoszakra-vonatkozo-balesetmentes-es-biztonsagos-kozlekedesrol-es-a-gyalogosok-vedelmerol

Közlekedésbiztonság, vagyis biztonságos közlekedés
http://autovezetes.network.hu/blog/kozlekedes_klub_hirei/kozlekedesbiztonsag-vagyis-biztonsagos-kozlekedes

Vigyázzon: megváltoztak az útviszonyok, sok lehet a baleset!
http://autovezetes.network.hu/blog/kozlekedes_klub_hirei/vigyazzon-megvaltoztak-az-utviszonyok-sok-lehet-a-baleset

Válasz

M Imre üzente 8 éve

Megjegyzéseim

1)
'Figyeljük a sebességmérőt, és ne lépjük túl a sebességkorlátot.'
De melyiknél, az
- abszolút vagy a
- relatív gyorshajtás tekintetében?
Megtévesztő a javaslat, hiszen az 'abszolút gyorshajtás', az amikor a KRESZ szabályait semmibe véve haladunk, a 'relatív gyorshajtás' pedig mikor az ész szabályait megszegve haladunk (súlyosan veszélyeztetve ezzel mások - és a saját - testi épségét).

- Abszolút gyorshajtás: az, amikor a jármûvezetõ az útra megállapított, vagy a táblával meghatározott sebességnél gyorsabban halad.

- Relatív gyorshajtás: a megengedett sebesség határon belül a jármû és a rakomány sajátosságait, az útviszonyokat, a forgalmi- a látási- és az idõjárási viszonyokat figyelembe véve a sebesség olyan mértékû túllépése, amely személyi sérüléssel, vagy anyagi kárral járó balesethez vezet(het).

2)
'Legyünk láthatóak – mindig kapcsoljuk be a világítást az autón.'
De melyiket? A mindig megfelelőt! Sokan nem tudják.
De ugye; 'Látni és látszani'
Az utastér világítást is be lehet kapcsoltatni (!) ily módon. :)
Persze, folytatódik ...: de a 'megfelelő' szó kimaradt;
... a közlekedési helyzetnek megfelelő világítást .. (lehet még 'fokozni', azaz egyértelműsíteni)

'Néhány autón elöl is található ködlámpa, a jobb látási viszonyok érdekében kapcsoljuk be ezt is.'
Az első világítótest a KÖDFÉNYSZÓRÓ, és hátul van a HELYZETJELZŐ KÖDLÁMPA.
Egy rendelet morzsa: Álló (pontosabban 'parkoló') járműnél sűrű ködben vagy erős hóesésben is csak a hátsó helyzetjelző ködlámpát szabad bekapcsolva hagyni. A forgalomban résztvevő járműnél a ködfényszót is bekapcsolva maradhat (amíg szükség van rá).
A(z első) ködfényszóróra azért van szükség, hogy a vezető a féktávolságon belül észlelt akadály ELŐTT minden esetben meg tudjon állni (észlelje, lássa meg időben).
A féktávolság a sebesség növekedésével négyzetesen nő, ezért is érdemes csökkenteni ködben a sebességet (relatív gyorshajtás). Mert van egy határ - amit bevilágít a ködfényszóró, és ezen belül egy bizonyos sebesség felett már nem tudjuk időben észleni, ha egy gyalogos, másik jármű, vadállat, kátyú, kanyar, stb. elénk kerül. Féktávolságon belül megállni nem lehet! Ilyenkor - ha ez lehetséges - ki kell kerülni az akadályt.
A hátsó ködlámpára azért van szükség, hogy észleljenek minket a mögöttünk haladók és MÖGÖTTÜNK minden esetben meg tudjanak állni.

3)
'Kövessük a felezővonalat – ha így teszünk, nem kerülünk át a szembejövők sávjába. Sokan a lámpákat követik, viszont azok félrevezetőek lehetnek.'
Ugye az ez előtti mondat ez:
'Figyeljünk a sávtartásra – ha a láthatóság romlik, a vezetők többsége megindul az út közepe felé. Ügyeljünk arra, hogy maradjunk a saját sávunkban.'
Nem a lámpákat kell követni, hanem a felező vonalat ... távolság tartással.
Ha a szembejövő jármű fényszórójának fénye a vezetőt elvakítja, akkor az út jobb széle felé jobbra (vagy az úttest szélét jelző útburkolati jele felé jobbra) kell nézni, hogy a vakítás ezáltal csökkenjen és csekély, az úttest széle felé kormányzással, illetve a megfelelő fékezéssel lassítani kell vagy akár meg is lehet állni ...
( Hasonló; ha nem vagyunk képesek biztonságosan vezetni, ne vezessünk tovább, ne erőltessük.
'Ha kell, álljunk meg – ha úgy érezzük, hogy nagyon sűrű a köd vagy elfáradt a szemünk álljunk meg amíg a köd el nem oszlik. Ha mi nem látunk, más sem.'

4)
'Kereszteződésben vagy vasúti átkelőnél a lehúzott ablakon keresztül “fülelhetünk” hogy biztonságos-e a kikanyarodás vagy az áthaladás.'
Máskor is (mindig) érdemes fülelni, ez jó, hogy meg lett említve.

5)
'Ajánlott elevickélni a következő parkolóig, de ha az út széle az egyetlen elérhető hely, akkor húzódjunk le.'
.. 'Leállósáv' - erre van.

'Fontos, hogy hagyjuk bekapcsolva a világítást'
De melyikeket? Hát a helyzetjelzőket elől és hátul, az elakadás jelzőt és sűrű ködben vagy erős hóesésben (sűrű záporban, stb.) kizárólag a hátsó helyzetjelző ködlámpát.

'az elakadásjelző háromszöget is helyezzük ki a megfelelő távolságra'
Legalább a 'Féktávolság'-nak megfelelő távolságra.
( féktávolságon belül megállni nem lehet, ezért fontos, hogy időben észleljék a járművet; a másik jármű féktávolságán 'kívül' )

6)
'Vigyázzunk magunkra, a többi közlekedőre és a ködből hirtelen felbukkanó állatokra is.'
Relatív gyorshajtás.
.. „Vadállatok” veszélyt jelző tábla:
http://www.baleset-megelozes.eu/cikk.php?id=879

'Haladjunk a látási viszonyoknak megfelelően, ...'
... nemcsak a látási:
Haladás az úton

25. § (1) Járművel a forgalmi, az időjárási és látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni; figyelemmel kell lenni a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra.

(2) Járművel az úttesten – az előzés és kikerülés esetét kivéve – annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Lassú járművel, állati erővel vont járművel, kézikocsival, hajtott (vezetett) állattal, valamint lassan haladó járművel – ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik – szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni. Párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a jobbra tartásra a külön szabályok (36. §) az irányadók.

(3) Az autóbuszöblöt, az autóbusz forgalmi sávot, a kapaszkodó sávot, a gyorsító és lassító sávot, a nyitott kerékpársávot, valamint a kerékpársávot a (2) bekezdésben említett jobbra tartási, vagy az úttest jobb szélén való haladási kötelezettség szempontjából figyelmen kívül kell hagyni. A kerékpársávon csak kerékpárral szabad közlekedni – az egyirányú forgalmú úton kijelölt kerékpársáv kivételével – az úttest menetirány szerinti jobb oldalának haladási irányával azonos irányban.

(4) Olyan úton, amelyen három, egymástól elkülönített úttest van, járművel a középső és a menetirány szerinti jobb szélső úttesten szabad közlekedni. Az ilyen út középső úttestjén kétirányú, a szélső úttestjein egyirányú forgalom van.

(5) Ha jelzőtábla jelzéséből más nem következik, az úttest menetirány szerinti jobb és bal oldalát elválasztó járdasziget mellett jobbról kell, egyéb helyen levő járdasziget mellett jobbról és balról is szabad elhaladni.

(6) Járda, járdasziget, gyalogút, gyalog- és kerékpárút, kerékpárút, nyitott kerékpársáv és kerékpársáv mellett tilos úgy haladni, hogy a jármű szerkezeti eleme vagy rakománya ezek fölé nyúljék.
http://njt.hu//cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=1732.269099&mobile=1

'... ne idegeskedjünk a csigatempó miatt, fékezzünk korábban, jelezve és segítve a többi autósnak.
Semmiképpen ne idegeskedjünk.
Időben :) kell fékezni és ami még fontos, a fékezéskor (lassítás, megállás, kanyarodás, sávváltás ... megfordulás, hátramenet) ne csak előre nézzünk, hanem hátra is; a hátramenet végzése kivételével (itt hátra kell fordulni, tükörből nem lehet) a külső, a belső visszapillantó tükröket használni kell (azért vannak) és, ha szükségesnek tartjuk, úgy a fejünk forgatásával növeljük meg a látóterünket úgy, hogy a baleset-veszélyes helyzet előzményébe/közelébe sem keveredjünk, nemhogy balesetbe.

'Legyünk türelmesek a bizonytalankodókkal szemben, hisz ...'
Feltétlen.

'.. mindenkit egyetlen cél vezérel: biztonságban hazaérni.'
Nagyon fontos cél!

Köszönöm

Válasz

Németh Ádám üzente 8 éve

Ködben való biztonságos közlekedésről több információ, tipp:
http://pocketautorent.hu/hogyan-vezessunk-kodben/

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 15 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...

M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...

M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:

Azelet1__eletmento_osszefogas_a_gyorshajtas_ellen_bkk_2183062_5746_s

Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...

M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:

A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu