Közlekedés: Autóvezetés álrészegen

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Kipróbáltuk a részeg, bódult vezetést anélkül, hogy alkoholt vagy kábítószert fogyasztottunk volna. A távolság érzékelését összezavaró, tereptárgyakat megduplázó rendőrségi segédeszközből kétfélével is autóba ültünk: az egyik közepes ittasságot szimulált, a másik a csontrészegséget. A spéci szemüvegekkel a rendőrség roadshow-ra indul, reményeik szerint emberéleteket menthetnek meg a demonstrációval.

 

Fotó: Ancsin Gábor  [origo]
Ezt látni az enyhébb ittasságot szimuláló szemüvegben
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Döbbenetes látvány volt a lakóház oldalába fúródott ezüstszínű BMW. Betört ablakai mögött a légzsákok kinyílva, összegyűrve lógtak, az autó ülésein elkenődött vért és hajcsomókat láttunk. Az igazán sokkoló a kocsi mellett az aszfalton fekvő testek látványa volt: a kisfiúnak a keze hiányzott, míg ittasan vezető és ezért karambolozó édesapja derékban kettészakadt. Ekkor a mellettem álló plébánosra néztem, akit ugyanúgy elborzasztott a Heves megyei rendőrkapitányság által levetített hét-nyolc véres kampányfilm, amit a brit rendőrök készítettek (THINK! videók -  a klubgalériában)...

 

Ezekkel a sokkoló klipekkel kezdte az ittas vezetés elleni kampányát egy Eger széli tanpályán a hevesi rendőrkapitányság. A véres filmecskék csak bevezették a nap főszereplőit, azokat a rendőrségi segédeszközöket, amelyeket viselve egyrészt "közepes alkoholos befolyásoltságot", másrészt a totális részegséget lehet szimulálni vezetés közben. Aki felveszi ezeket, azt érzékeli, amit a részegek, úgy lát vezetés közben, ahogy ők.

 

Az alkohol erősebb mindenkinél

Négydarabos szettet vásárolt a kapitányság a különleges készülékből, amelyet az elkövetkező hetekben több városban, minél több emberre szeretnének ráadni vezetés közben (természetesen csak felügyelet mellett, zárt tanpályákon). A rendőrök szembesíteni akarják a sofőröket azzal, hogy hiába érzik magukat erősnek, nem tudják legyőzni azokat a hatásokat, amelyek életveszélyessé teszik számukra az ittas vagy a kábítószeres vezetést.

 

Nézze meg videón, hogy vezet "részegen" a polgármester!


Hevesben a sérüléssel járó balesetek 12,8 százalékánál játszott közre tavaly az alkoholfogyasztás. Az idei közúti ellenőrzéseknél - az első kilenc hónapban - ugyanakkor 792 sofőrről derült ki, hogy ivott, mielőtt volánhoz ült - közölte az [origo]-val Meggyesfalvi Tamás alezredes, a megyei kapitányság közlekedésbiztonsági osztályának vezetője. Elmondása szerint könnyen lehet, hogy országos akció lesz az általuk kitalált roadshow-ból, amelyet "az ORFK figyel". Nem ez lenne az első eset, hogy egy jól sikerült helyi rendőrségi akció országossá nőne: a múlt héten zárult táblavadász akciót is Hevesben vezényelték le elsőként egy éve.

 

Tavaly száz halott

Hullámzott az elmúlt három évben Magyarországon az ittas vezetés miatti balesetekben megsérültek száma. Miközben 2007-ben 2773 sérülést regisztráltak a rendőrségi statisztikák, tavalyelőtt már 2855-öt, tavaly viszont 2342-re mérséklődött ez a szám. Ezzel szemben az ittasan okozott halálos közúti közlekedési balesetek száma határozottan csökkent az elmúlt években: 2006-ban 168-an, 2007-ben 150-en, míg tavaly 98-an haltak meg emiatt az utakon.

 

"Vezettem már piásan, de ez szarabb"

A megyét körbejáró akciósorozat első állomására a meghívó szerint ismert embereket invitáltak. A polgármester, a megyei közgyűlés elnöke és az érsekség képviselője mellett csak Biros Péter olimpiai bajnok vízilabdázót ismertük fel, mint valaki megemlítette, hívtak egy színészt is a helyi társulatból, de ő nem jött el. A próbára kiszemelt két autóban a politikai és rendőrségi vezetők cserélték egymást az első néhány körben, aztán jöttek az újságírók.

 

Fotó: Ancsin Gábor  [origo]
Ebben a pillanatban a szemüvegen át négy bójasor látható


A különleges szemüvegben vezetők többsége csak egyesbe kapcsolt, majd rögtön meg is állt, aztán ismét óvatosan próbálta megközelíteni a bójasorokat, amelyek között lavírozni kellett. Ez volt a feladat. Kívülről elég gyámoltalannak tűnt az egész, mígnem egy bátor ember nyomta egészen 20 km/óráig a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) kék Opel Corsájának, össze is szedte gyorsan a bójákat. "Vezettem már piásan, de ez szarabb" - kapta le a fejéről a segédeszközt az ötvenes férfi, míg az egyik civil ruhás főrendőr a pálya közepén megállt, kiszállt, és csak annyit mondott a kollégáinak, hogy eddig bírta, szédül a szemüvegtől.

 

Emelkedtünk és süllyedtünk a vízszintes pályán

Nekünk a fehér Skoda Fabia jutott, amelynél sokkal érdekesebbek voltak maguk a szemüvegek. Ránézésre az egyik egy hegesztő-szemüveg benyomását keltette a nyolcvanas évekből, míg a másik félresikerült búvárszemüvegre hasonlított. Felvéve aztán gyorsan megtanultam tisztelni a fura külsejű segédeszközöket. Természetesen a gyengébbel kezdtem, amely egyből összezavarta a térérzetemet: már indulás előtt tekergettem a fejem, hogy megtaláljam a helyén lévő indítókulcsot, a váltókar sikeres megfogásához pedig közel kellett hajolni.

 

Természetesen a szemüveg csak a látást zavarja össze, míg az alkohol és a kábítószer az egész testre hat. Mégis, már az első kör után nyilvánvalóvá vált, hogy kiváló ötlet mindenkinek felpróbálni még a gyengébbet is egy ellenőrzött vezetés közben, persze úgy, hogy az NKH munkatársa ott ül az ember mellett.

 

Fotó: Ancsin Gábor  [origo]
Volt, aki az ütközéskor fellépő erőket is érezni akarta


A csontrészegséget szimuláló szemüveg még inkább összezagyválta körülöttem a világot, egyből megduplázta a két sor bóját, amelyek közé be kellett hajtani. Miközben az első szemüvegben a 180 fokos fordulónál furcsamód azt éreztem, hogy egy hirtelen zuhanó lejtőre kanyarodunk, az erősebb szemüveget viselve épp fordított érzésem volt, mintha emelkedőre fordulnánk. A szemüvegeket kipróbáló kolléganő mást érzett ezekben a kanyarokban, ami szintén a segédeszközöket dicséri, hiszen amint az a keretes írásunkból kiderül, a dietetikus szerint ugyanaz az alkoholmennyiség másként hat a különböző szervezetekre.

 

Itt bójasor, a valóságban karambol

A durvább bódultságot szimuláló segédeszköz által demonstrált 2 ezrelék feletti véralkoholszint tehát képtelenné tette az álrészeg sofőrt, hogy a helyes bójasort válassza. Ez azt jelenti, hogy ilyen állapotban az országúton vezetve egyszerűen nem tudja az ember, hogy a megduplázódott útsávok közül melyikben közlekedjen. Könnyű elvéteni, vagy még pontosabb azt írni, hogy egyszerűen nem lehet belőni, melyik a valós.

 

A tanpályán sokan csak a bójasornak mentünk neki, de egy részeg sofőrnél ez azt jelenti, hogy vagy az árokban köt ki, vagy a szembejövő sávban. Miközben úgy érezzük az autót vezetve, hogy jó úton járunk.

 

A spiccességtől az eszméletvesztésig

A gyengébb hatású szemüveg 1 ezrelékes véralkoholszintet szimulált, míg a másik 2 ezrelékeset, de amint azt egy korábbi cikkünkben megírtuk, egyesek a halálos alkoholmérgezés közelében is beülnek az autóba. De mit jelent ez a valóságban? Mire képes egy ennyire lerészegedett ember vezetés közben, és mire nem? Nógrádi Katalin dietetikus összefoglalta a tüneteket.

 

• 0,5 ezrelék véralkoholszint elvileg a felső határa a normális, vezetéskor szükséges relflexidőnek. Efölött hosszabbodik a reagálási idő, csökken a mozdulatok összehangolási ideje. Erre mondjuk azt, hogy spicces.

 

• 0,5-1,5 ezrelék véralkoholszint között már veszélyessé válik a vezetés, megemelkedik a vérnyomás, miközben erősödik a magabiztosság érzete, és élénkebbé válik sokaknál a beszéd, hevesebbé a mozdulatok. Ittasnak mondhatjuk ebben a helyzetben az embert.

 

• 1,5-2,5 ezrelék véralkoholszint esetén egyesek erőszakosan viselkednek, ugyanakkor nem tudnak már megállni egyenesen, imbolyognak. Vérnyomáscsökkenés és hányás is jelentkezhet, az önkontroll minimális. Az ilyen mennyiségű alkoholt fogyasztott ember - akit már részegnek hívhatunk - úgy érzi, hogy mindenre képes.

 

• 2,5-3,5 ezrelék véralkoholszint esetén álmosság lép fel, egyesek el is aludhatnak, ezt követően pedig nehezen ébreszthetők. Alig megy a beszéd, ilyenkor már semmit nem tud rendesen elvégezni az ember. Természetesen egyénfüggő az alkohol felszívódása és lebontása, egyénfüggő, kire miként hat szesz, de a dietetikus szerint ez már az alkoholmérgezés szakasza. Efölött szerinte már nem különíthetők el teljesen egymástól a kategóriák és a tünetek, az emberek szervezetétől függ a reakció.

 

• 3,5-4,5 ezrelék véralkoholszint között sokaknál eszméletvesztés léphet fel, az ember nem reagál az ingerekre.

 

• 4,5-5 ezrelék véralkoholszint között vagy a felett már elvileg halálos alkoholmérgezésről beszélünk. A dietetikus szerint tízezerből egy ember lehet, aki ennyi alkohollal a szervezetében nem veszíti el az eszméletét, és nem esik kómába. Szerinte könnyen lehet, hogy akiket 4,5 ezrelék körüli véralkoholszinttel kapcsoltak le a rendőrök, azoknak az állapota később súlyosabbá vált.

 


(forrás: origo.hu)

 

Címkék: autós videó baleset-megelőzés ittas vezetés kresz közlekedésbiztonság közlekedési baleset orfk

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Közlekedési Múzeum - 125. évforduló # Tartsatok velünk programsorozatunk első állomásán: a KLASSZIKUS JÁRMŰVEK FELVONULÁSÁN, amely a Közlekedési Múzeum útját követi a Városligetből az Északi Járműjavítóba! | 2024. május 1., 10:00, Hősök tere 2024.05.01.

M Imre írta 19 órája a(z) Társalgó fórumtémában:

MediaNEWave Együttlét 2024 évi eseményei április - május -...

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 1 napja a(z) Black Flag - Drinking and Driving (road safety) videóhoz:

Elképesztő okból úszta meg az ittas vezetést egy belga férfi | ...

M Imre írta 1 napja a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Nemzeti Faültetés Napja Az első Nemzeti Faültetés Napja:...

M Imre írta 1 napja a(z) Mit jelentenek a jogosítványban szereplő kódok? blogbejegyzéshez:

Változtatást tervez a kormány a jogosítványok...

M Imre írta 1 napja a(z) A Ferihegyi repülőtér 2024-ben - oldalnézet (terv) képhez:

A_ferihegyi_repuloter_2024ben__oldalnezet_terv_2088218_9784_s

Mitől lett ilyen drága a Budapest Airport, amit bármi áron meg ...

M Imre 2 napja új képet töltött fel:

Tehen_rendor_jelzotabla_2190952_4379_s

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu