Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Kipróbáltuk a részeg, bódult vezetést anélkül, hogy alkoholt vagy kábítószert fogyasztottunk volna. A távolság érzékelését összezavaró, tereptárgyakat megduplázó rendőrségi segédeszközből kétfélével is autóba ültünk: az egyik közepes ittasságot szimulált, a másik a csontrészegséget. A spéci szemüvegekkel a rendőrség roadshow-ra indul, reményeik szerint emberéleteket menthetnek meg a demonstrációval.
Ezt látni az enyhébb ittasságot szimuláló szemüvegben
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Döbbenetes látvány volt a lakóház oldalába fúródott ezüstszínű
BMW. Betört ablakai mögött a légzsákok kinyílva, összegyűrve lógtak, az
autó ülésein elkenődött vért és hajcsomókat láttunk. Az igazán sokkoló
a kocsi mellett az aszfalton fekvő testek látványa volt: a kisfiúnak a
keze hiányzott, míg ittasan vezető és ezért karambolozó édesapja
derékban kettészakadt. Ekkor a mellettem álló plébánosra néztem, akit
ugyanúgy elborzasztott a Heves megyei rendőrkapitányság által
levetített hét-nyolc véres kampányfilm, amit a brit rendőrök
készítettek (THINK! videók - a klubgalériában)...
Ezekkel a sokkoló klipekkel kezdte az ittas vezetés elleni kampányát egy Eger széli tanpályán a hevesi rendőrkapitányság. A véres filmecskék csak bevezették a nap főszereplőit, azokat a rendőrségi segédeszközöket, amelyeket viselve egyrészt "közepes alkoholos befolyásoltságot", másrészt a totális részegséget lehet szimulálni vezetés közben. Aki felveszi ezeket, azt érzékeli, amit a részegek, úgy lát vezetés közben, ahogy ők.
Az alkohol erősebb mindenkinél
Négydarabos szettet vásárolt a kapitányság a különleges készülékből, amelyet az elkövetkező hetekben több városban, minél több emberre szeretnének ráadni vezetés közben (természetesen csak felügyelet mellett, zárt tanpályákon). A rendőrök szembesíteni akarják a sofőröket azzal, hogy hiába érzik magukat erősnek, nem tudják legyőzni azokat a hatásokat, amelyek életveszélyessé teszik számukra az ittas vagy a kábítószeres vezetést.
Nézze meg videón, hogy vezet "részegen" a polgármester!
Hevesben a sérüléssel járó balesetek 12,8
százalékánál játszott közre tavaly az alkoholfogyasztás. Az idei közúti
ellenőrzéseknél - az első kilenc hónapban - ugyanakkor 792 sofőrről
derült ki, hogy ivott, mielőtt volánhoz ült - közölte az [origo]-val
Meggyesfalvi Tamás alezredes, a megyei kapitányság közlekedésbiztonsági
osztályának vezetője. Elmondása szerint könnyen lehet, hogy országos
akció lesz az általuk kitalált roadshow-ból, amelyet "az ORFK figyel".
Nem ez lenne az első eset, hogy egy jól sikerült helyi rendőrségi akció
országossá nőne: a múlt héten zárult táblavadász akciót is Hevesben vezényelték le elsőként egy éve.
Tavaly száz halott Hullámzott az elmúlt három évben Magyarországon az ittas vezetés miatti balesetekben megsérültek száma. Miközben 2007-ben 2773 sérülést regisztráltak a rendőrségi statisztikák, tavalyelőtt már 2855-öt, tavaly viszont 2342-re mérséklődött ez a szám. Ezzel szemben az ittasan okozott halálos közúti közlekedési balesetek száma határozottan csökkent az elmúlt években: 2006-ban 168-an, 2007-ben 150-en, míg tavaly 98-an haltak meg emiatt az utakon. |
"Vezettem már piásan, de ez szarabb"
A megyét körbejáró akciósorozat első állomására a meghívó szerint ismert embereket invitáltak. A polgármester, a megyei közgyűlés elnöke és az érsekség képviselője mellett csak Biros Péter olimpiai bajnok vízilabdázót ismertük fel, mint valaki megemlítette, hívtak egy színészt is a helyi társulatból, de ő nem jött el. A próbára kiszemelt két autóban a politikai és rendőrségi vezetők cserélték egymást az első néhány körben, aztán jöttek az újságírók.
Ebben a pillanatban a szemüvegen át négy bójasor látható
A különleges szemüvegben vezetők többsége csak egyesbe kapcsolt,
majd rögtön meg is állt, aztán ismét óvatosan próbálta megközelíteni a
bójasorokat, amelyek között lavírozni kellett. Ez volt a feladat.
Kívülről elég gyámoltalannak tűnt az egész, mígnem egy bátor ember
nyomta egészen 20 km/óráig a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) kék Opel
Corsájának, össze is szedte gyorsan a bójákat. "Vezettem már piásan, de
ez szarabb" - kapta le a fejéről a segédeszközt az ötvenes férfi, míg
az egyik civil ruhás főrendőr a pálya közepén megállt, kiszállt, és
csak annyit mondott a kollégáinak, hogy eddig bírta, szédül a
szemüvegtől.
Emelkedtünk és süllyedtünk a vízszintes pályán
Nekünk a fehér Skoda Fabia jutott, amelynél sokkal érdekesebbek voltak maguk a szemüvegek. Ránézésre az egyik egy hegesztő-szemüveg benyomását keltette a nyolcvanas évekből, míg a másik félresikerült búvárszemüvegre hasonlított. Felvéve aztán gyorsan megtanultam tisztelni a fura külsejű segédeszközöket. Természetesen a gyengébbel kezdtem, amely egyből összezavarta a térérzetemet: már indulás előtt tekergettem a fejem, hogy megtaláljam a helyén lévő indítókulcsot, a váltókar sikeres megfogásához pedig közel kellett hajolni.
Természetesen a szemüveg csak a látást zavarja össze, míg az alkohol és a kábítószer az egész testre hat. Mégis, már az első kör után nyilvánvalóvá vált, hogy kiváló ötlet mindenkinek felpróbálni még a gyengébbet is egy ellenőrzött vezetés közben, persze úgy, hogy az NKH munkatársa ott ül az ember mellett.
Volt, aki az ütközéskor fellépő erőket is érezni akarta
A csontrészegséget szimuláló szemüveg még inkább összezagyválta
körülöttem a világot, egyből megduplázta a két sor bóját, amelyek közé
be kellett hajtani. Miközben az első szemüvegben a 180 fokos fordulónál
furcsamód azt éreztem, hogy egy hirtelen zuhanó lejtőre kanyarodunk, az
erősebb szemüveget viselve épp fordított érzésem volt, mintha
emelkedőre fordulnánk. A szemüvegeket kipróbáló kolléganő mást érzett
ezekben a kanyarokban, ami szintén a segédeszközöket dicséri, hiszen
amint az a keretes írásunkból kiderül, a dietetikus szerint ugyanaz az
alkoholmennyiség másként hat a különböző szervezetekre.
Itt bójasor, a valóságban karambol
A durvább bódultságot szimuláló segédeszköz által demonstrált 2 ezrelék feletti véralkoholszint tehát képtelenné tette az álrészeg sofőrt, hogy a helyes bójasort válassza. Ez azt jelenti, hogy ilyen állapotban az országúton vezetve egyszerűen nem tudja az ember, hogy a megduplázódott útsávok közül melyikben közlekedjen. Könnyű elvéteni, vagy még pontosabb azt írni, hogy egyszerűen nem lehet belőni, melyik a valós.
A tanpályán sokan csak a bójasornak mentünk neki, de egy részeg sofőrnél ez azt jelenti, hogy vagy az árokban köt ki, vagy a szembejövő sávban. Miközben úgy érezzük az autót vezetve, hogy jó úton járunk.
A spiccességtől az eszméletvesztésig A gyengébb hatású szemüveg 1 ezrelékes véralkoholszintet szimulált, míg a másik 2 ezrelékeset, de amint azt egy korábbi cikkünkben megírtuk, egyesek a halálos alkoholmérgezés közelében is beülnek az autóba. De mit jelent ez a valóságban? Mire képes egy ennyire lerészegedett ember vezetés közben, és mire nem? Nógrádi Katalin dietetikus összefoglalta a tüneteket.
• 0,5 ezrelék véralkoholszint elvileg a felső határa a normális, vezetéskor szükséges relflexidőnek. Efölött hosszabbodik a reagálási idő, csökken a mozdulatok összehangolási ideje. Erre mondjuk azt, hogy spicces.
• 0,5-1,5 ezrelék véralkoholszint között már veszélyessé válik a vezetés, megemelkedik a vérnyomás, miközben erősödik a magabiztosság érzete, és élénkebbé válik sokaknál a beszéd, hevesebbé a mozdulatok. Ittasnak mondhatjuk ebben a helyzetben az embert.
• 1,5-2,5 ezrelék véralkoholszint esetén egyesek erőszakosan viselkednek, ugyanakkor nem tudnak már megállni egyenesen, imbolyognak. Vérnyomáscsökkenés és hányás is jelentkezhet, az önkontroll minimális. Az ilyen mennyiségű alkoholt fogyasztott ember - akit már részegnek hívhatunk - úgy érzi, hogy mindenre képes.
• 2,5-3,5 ezrelék véralkoholszint esetén álmosság lép fel, egyesek el is aludhatnak, ezt követően pedig nehezen ébreszthetők. Alig megy a beszéd, ilyenkor már semmit nem tud rendesen elvégezni az ember. Természetesen egyénfüggő az alkohol felszívódása és lebontása, egyénfüggő, kire miként hat szesz, de a dietetikus szerint ez már az alkoholmérgezés szakasza. Efölött szerinte már nem különíthetők el teljesen egymástól a kategóriák és a tünetek, az emberek szervezetétől függ a reakció.
• 3,5-4,5 ezrelék véralkoholszint között sokaknál eszméletvesztés léphet fel, az ember nem reagál az ingerekre.
• 4,5-5 ezrelék véralkoholszint között vagy a felett már elvileg halálos alkoholmérgezésről beszélünk. A dietetikus szerint tízezerből egy ember lehet, aki ennyi alkohollal a szervezetében nem veszíti el az eszméletét, és nem esik kómába. Szerinte könnyen lehet, hogy akiket 4,5 ezrelék körüli véralkoholszinttel kapcsoltak le a rendőrök, azoknak az állapota később súlyosabbá vált. |
(forrás: origo.hu)
|
|
M Imre 1 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 1 napja a(z) LGT - Egy elfelejtett szó videóhoz:
"Néha jutalomjáték az élet Presser Gábor interjú (2024 ...
M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Hat éve építették újra azt a szakaszt, amely miatt most fél ...
M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Ajánló HOLNAPRA, azaz 2024. december 15-re: » a Fényszili ...
M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Tegnap, azaz 2024. december 12-én este, 22 óra körül a ...
M Imre írta 2 napja a(z) Essemm - Kóbor kutyák videóhoz:
Sintérbiznisz: patkányok rágják az éhező kutyákat egy...
M Imre írta 2 napja a(z) Az M3-as metró felújítása (vizsgálóbizottság) blogbejegyzéshez:
Ezért rángatózhat a 225 milliárdért felújított 3-as metró |...
M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
A MÁV-val fizettette ki Lázár tárcája Horthy Miklós vasúti ...
M Imre írta 2 napja a(z) Panta Rhei - Román Táncok (Bartók Béla | 2017.) videóhoz:
Panta Rhei 50, Djabe 30 jubileumi koncert 2025. április ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Az őszi-téli időszakra vonatkozó balesetmentes és biztonságos közlekedésről és a gyalogosok védelméről
Közlekedésbiztonság alakulása az év első hét hónapjában (ORFK)
A pofátlan(TAN)ítási kampány / akció eredményei
2018. szeptember vége: nem nyilvánosak a sebességmérések | 2019-es eredmények: Óberling József ezredes (ORFK)