Közlekedés: Az őszi-téli időszakra vonatkozó balesetmentes és biztonságos közlekedésről és a gyalogosok védelméről

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

http://www.baleset-megelozes.eu/cikk.php?id=645

http://www.baleset-megelozes.eu/cikk.php?id=644

írja a baleset-megelozes.eu


A megváltozott útviszonyok miatt történő közúti közlekedési balesetek megelőzéséről, valamint a kapcsolódó rendőri ellenőrzésekről tartott sajtótájékoztatót az ORFK-OBB


Idén már leesett az első hó, nem kevés bonyodalmat okozva a közúton közlekedőknek. Az ősz utolsó hónapjában járunk. Rövidebbek a nappalok, zordabb az idő, gyakoribbak az esőáztatta utak, s időnként a köd is korlátozza a haladást. Napok kérdése és a hó mellett a jég is megjelenik, mely további kockázatokat jelent valamennyi közlekedői csoport részére, a járművezetőknek és gyalogosoknak egyaránt.


Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság 2012. november 14-én sajttájékoztatott tartott a téli közlekedés sajátosságairól és veszélyeiről, a „Látni és látszani” kampány alakulásáról, valamint a tervezett közúti ellenőrzésekről.


A sajtótájékoztató hivatalos anyagának megtekintése


Sajtóközlemény

Tájékoztatás a megváltozott útviszonyok miatt a közúti közlekedési balesetek megelőzéséről, és a kapcsolódó rendőri ellenőrzésekről.


Kijelenthető, hogy a közúti közlekedésben az októbertől februárig tartó időszak kezdetén a száraz és vizes utak hirtelen válthatják egymást, mely különös óvatosságot és figyelmet igényel. Az év végéhez közeledve egyre inkább a csapadékos (esős, havas) időjárás lesz a jellemző és ilyenkor a közlekedés legfőbb színterein, az utakon az aktuális időjárási viszonyok nem éppen optimális feltételeket teremtenek. A legtöbb problémát a csapadéktól csúszós út okozza, mely mellé társulnak többek között a fagy, a köd, és az általánosságban jellemző romló látási viszonyok.


A gépjárműveket - főleg hosszabb autóút előtt - ajánlatos már október hónapban alaposan átnézetni, megvizsgáltatni minden biztonsági berendezést és tartozékot. Elengedhetetlen az akkumulátor, a világítás és a fékrendszer megfelelő működése, a gumiabroncsok alkalmassága és állapota. Ezek mellett az őszi - téli közlekedésben a gépkocsiknak ugyan nem kötelező tartozékai, de annál fontosabb kellékei pl. a jól működő ablaktörlő, a jégkaparó, a jégoldó spray, a megfelelő ablakmosó folyadék vagy éppen a páramentesítő.


Ősszel a közlekedési balesetek jellemző oka, hogy a gépjárművezetők nem az időjárási-, látási- és útviszonyoknak megfelelően vezetik járműveiket, és gyakran megállapítható a közúti közlekedési balesetek vizsgálata során is. Ebben az időszakban a járművezetők felelőssége a jármű felkészítése. Emellett másik fontos dolog, amiről a járművezetők nem vesznek kellőképpen komolyan, az a saját szemük épsége, a látás megfelelősége.


Az ORFK - Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) 2012. október 15-től november 15-ig meghirdette a „Látni és Látszani” elnevezésű kampányát, melyben arra buzdították a gépjárművezetőket, hogy éljenek a felkínált lehetőségekkel, vagyis vizsgáltassák át az autójukat és ellenőriztessék a látásukat, mindezt térítésmentesen. A kampányba szakszervizek és optikusok kerültek bevonásra az ország különböző részein.


A kampány keretében a rendőri szervek számos internetes honlapon, sajtóban, médiában adtak tájékoztatást e lehetőségről, de egyben arra is felhívták a figyelmet, hogy a rendőrség2012. november 15-től egy hónapon keresztül országos szinten ellenőrizni fogja a jármű kivilágítására vonatkozó szabályok megtartását. Aki ezen rendelkezéseknek nem tesz eleget, azzal szemben az intézkedő rendőr figyelmeztetéssel, helyszíni bírság kiszabásával, vagy feljelentéssel élhet.


Az elmúlt egy hónapban folytatott kampány keretében a vizsgálatokon megjelent gépjárművezetők részére a szervizek tanúsítványt adtak át, mely igazolja, hogy a vizsgálaton részt vett és ott a járműve megfelelt a jogszabályokban előírtaknak. Ismételten felhívjuk a közlekedők figyelmét, hogy a kapott tanúsítványt az említett 1 hónapos ellenőrzési időszak alatt mindenki tartsa magánál a gépjárművével történő közlekedése során, és azt a közúti ellenőrzés alkalmával az intézkedő rendőrnek átadhatja. Mindez természetesen nem azt jelenti, hogy nem követ el szabályszegést a járművezető, ha nem tartja meg a jármű világítására vonatkozó rendelkezéseket, mivel a tanúsítvány az elkövetés alól nem mentesíthet, de esetlegesen a szankció alkalmazásakor a hatósági mérlegelés alapja lehet.


Az előttünk álló mintegy 4 hónapban kérjük, hogy az alábbiakra kiemelt figyelemmel legyenek:


- nagyobb követési távolság tartása,


- a futómű és a gumik kifogástalan állapota,


- tájékozódjunk, hogy az érintett, és a célállomás szerinti országban vezettek-e be olyan jellegű korlátozást, amely pl. a téli gumik, vagy éppen a hólánc kötelező használatára irányul, mert ezeket az adott ország területén való közlekedés feltételévé tehetik,


- figyeljünk a gyalogosokra, mivel egy váratlan pillanatban az úttestre, a jármű elé kerülhetnek, és a csúszós úton a féktávolság is megnő,


- hosszabb utazáskor szükség lehet takaróra, melegebb ruhadarabokra, vontatókötélre, fagymentesítő zárolajozóra, elegendő mennyiségű élelmiszerre és italra,


- tájékozódjanak az Útinformnál és a különböző hírportálokon, internetes weboldalakon a várható út - és időjárási viszonyokról,


- a fényvisszaverő anyagokkal felszerelt ruházat sokszor életet menthet,

- a láthatósági mellény viselése a KRESZ által előírt esetekben kötelező, de javasolt a gyalogosok, és a kerékpárosok részére annak viselése egyéb esetekben is,


- javasoljuk, hogy lehetőleg a gépjárművek vezetőinek, utasainak megfelelő számú láthatósági mellény álljon rendelkezésre a járműben, ugyanis adódhatnak olyan esetek, amikor a járműből kiszállva (pl. autópályán, autóúton) a láthatósági mellény használata kötelező.


Ajánljuk mindenki figyelmébe, hogy aki nem élt a felajánlott térítésmentes jármű-átvizsgálási lehetőséggel, az saját maga otthon pótolja, vagy vegye igénybe szakember segítségét. A térítésmentes szolgáltatást a kampányban résztvevő szervizek és optikusok csak a kampány időszakában biztosították.


Nem utolsó sorban vegyék figyelembe az őszi-téli időszakra vonatkozó közlekedésbiztonsági ajánlásokat, és ezeknek megfelelően közlekedjenek vigyázva a közlekedés egyéb résztvevőire.



Vigyázzunk a gyalogosokra!


Ősszel és télen sajnálatos módon megnövekszik a gyalogoselütések száma. Idén is így van ez. A kedvezőtlenebbé váló látási és útviszonyok ugyanakkor csak „asszisztálnak” ehhez. A balesetet ugyanis nem az időjárás és a sötétség, hanem minden esetben az emberi mulasztás, vagy valamilyen – esetenként szándékos – szabályszegés okozza. Mit lehet tenni a balesetek elkerülése érdekében? Sok mindent! Csaknem nullára redukálódhat a baleseti kockázat akkor, ha mindenki betartja a közlekedési szabályokat! A járművezetők és a gyalogosok egyaránt! Néha az előírásokon túl is tehetünk valamit. Például a fényvisszaverővel ellátott láthatósági mellényt akkor is viselhetjük, amikor az elvileg nem kötelező (akár gyalogosan, vagy kerékpárral közlekedünk)!


A balesetek megelőzése érdekében hasznosítsd ezeket az információkat:


Ősszel-télen sajnálatos módon megnövekszik a gyalogos elütések száma. Idén is így van ez. A kedvezőtlenebbé váló látási és útviszonyok ugyanakkor csak „asszisztálnak” ehhez. A balesetet ugyanis minden esetben emberi mulasztás, valamilyen szabályszegő magatartás okozza.


Gyalogosok, kerékpárosok! …LÁTSZANI!


Gépjárművezetők! …LÁTNI!


Mind a gyalogosok, mind a kerékpárosok - mint a közlekedés legvédtelenebb résztvevői – nagyobb kockázatnak vannak kitéve az őszi-téli szürkületi és sötét időszakokban.


Az utóbbi napokban jelentősen megnőtt a gyalogosan elgázolt és meghalt személyek száma. Októberben volt olyan nap, amikor három gyalogos szenvedett halálos balesetet. Őket sajnos már hiába várták otthon!


A KRESZ gyalogosok és kerékpárosok részére előírja, hogy „lakott területen kívül éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a láthatósági mellény (vagy ruházat) használata kötelező!”


A láthatósági – fényvisszaverő eszközök használata életmentő lehet lakott területen belül  is,  sötétben is, és jó látási viszonyok között is.


A gépjárművek tompított fényszórói 35-45 m távolságban világítják meg az útfelület egy részét. A szürke-fekete környezetbe olvadó ruházat, a világítás nélküli kerékpáros, a láthatósági eszközöket nem viselő (gyalogos, kerékpáros) baleseti kockázata megnő, féktávolságon belül elgázolhatják őket.


Lakott területen kívül a gyalogosoknak kötelező a forgalommal szemben közlekedni, mert így jobban látják a szemből érkező forgalmat!

 

Saját közlekedésbiztonságunk érdekében tenni kell valamit! Ennek egyik módja a LÁTHATÓSÁG növelése.


Gyalogosok, kerékpárosok! …LÁTSZANI!


A fényvisszaverővel ellátott láthatósági mellény életet menthet, így akkor is javasolt viselni, ha használata éppen nem kötelező!


Gépjárművezetők! …LÁTNI!


A balesetek nem történnek, azokat okozzák! Figyelmetlenség, felelőtlenség, kockázatvállalás, nemtörődömség, a láthatóság hiánya, a nem megfelelő világítás használata… tragédiát okoz!


Biztonságos és balesetmentes közlekedést kíván

az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság

Címkék: a láthatóság hiánya baleset-megelőzés biztonságos közlekedés csapadék csúszós úttest defenzív egymásra figyelés fagy felelőtlenség figyelmetlenség fényvisszaverő gyorshajtás halálosbaleset helyszínibírság időjárási- látási- útviszonyok ittas vezetés kampány kockázatvállalás kresz köd közlekedés közlekedésbiztonság legbiztonságosabb autók láthatóság láthatósági mellény látni és látszani megelőzés megváltozott útviszonyok nem megfelelő világítás használata nemtörődömség orfk-obb országos balesetmeglőzési bizottság preventív romló látási viszonyok traffipax tél vezetési taktika zero tolerancia ősz

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 12 éve

Indul a KöZop projekt
2012-11-15 09:48 | ORFK-OBB
http://www.baleset-megelozes.eu/cikk.php?id=646

A nagyszabású fejlesztés keretében egy új, Európában is egyedülálló, preventív ITS rendszer kerül kiépítésre, amely különösen nagy hatékonysággal biztosítja a közúti balesetek számának csökkenését és a közlekedési szabályok fokozottabb betartását.

A projekt a ”Célzottan közlekedésbiztonságot javító fejlesztések – A közlekedésbiztonság növelése terén kifejtett rendőrségi tevékenység komplex fejlesztése” címet viseli, és konzorciumi formában a Belügyminisztérium, az Országos Rendőr-főkapitányság és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala által valósul meg.

A kiépülő rendszer nyilvánvaló célja, hogy hazánkban minimálisra csökkenjen a közúti balesetek és tragédiák száma, javuljon a közlekedési morál, s biztonságosabb, egyben folyamatosabb közlekedés valósuljon meg a hazai közutakon.

A projekt lényegében forgalomfelügyeleti, ill. ellenőrzési pontok országos hálózatát kívánja megvalósítani a legveszélyesebb közútszakaszok és csomópontok vonatkozásában. A projekt nem kizárólagosan a rendőrség érdekeit szolgálja, azaz a helyszínek nem feltétlenül sebességmérésre, vagy más rendőri ellenőrzésre szolgálnak.

A fejlesztés lényege ugyanis egy olyan országos szintű automatizált rendszer kiépítése, amely a közlekedésbiztonságban érintett valamennyi szereplő (pl.: autópálya-kezelő társaságok, közlekedési vállalatok, közlekedési hatóság, útinfó, stb.) számára elérhető, nyílt rendszer valósul meg, amely különböző információkkal szolgál a beavatkozást igénylő helyzetek hatékonyabb kezeléséhez.

A projekt során a rendszer folyamatosan kerül majd bevezetésre, tesztelésre és beüzemelésre. A projekt várható befejezése 2015. március.


Részletesebb információk és KözOp projekttel kapcsolatos sajtóközlemény
http://www.baleset-megelozes.eu/cikk_2.php?id=646

SAJTÓKÖZLEMÉNY
2012. november 15.

„Célzottan közlekedésbiztonságot javító fejlesztések –

A közlekedésbiztonság növelése terén kifejtett rendőrségi tevékenység komplex fejlesztése”


A ”Célzottan közlekedésbiztonságot javító fejlesztések – A közlekedésbiztonság növelése terén kifejtett rendőrségi tevékenység komplex fejlesztése” című projektet konzorciumi formában a Belügyminisztérium, az Országos Rendőr-főkapitányság és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala közösen valósítja meg. A Támogatási Szerződéseket 2012. október 5-én írták alá a Támogató képviseletében eljáró KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt., illetve a konzorciumi tagok képviselői.

A kiemelt projekt a 1424/2012. (X.4.) Kormányhatározat alapján, hazai költségvetési és Európai Uniós forrásból, a Kohéziós Alap és az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával, 100 %-os támogatási intenzitással valósul meg 2012-2015 között.


A fejlesztés keretében egy új, Európában is egyedülálló, preventív ITS rendszer kerül kiépítésre, amely különösen nagy hatékonysággal biztosítja a közúti balesetek számának csökkenését és a közlekedési szabályok fokozottabb betartását.


A baleseti statisztikákban vezető helyet foglal el a sebesség nem megfelelő alkalmazása, valamint a közlekedési előírásoknak és a környezeti feltételeknek nem megfelelő műszaki állapotú gépjárművek. A projekt a hatályos magyarországi és Eurpai Uniós közlekedéspolitikai programokkal harmonizál, hiszen mind az EU, mind a hazai közlekedésbiztonsági cselekvési programok értékelése egyaránt rámutatott arra, hogy a közlekedési szabályok betartásának ellenőrzése kulcsfontosságú a közúti közlekedési halálesetek és sérülések számának csökkentése terén.

Annak érdekében, hogy a 2007 óta folyamatosan javuló magyar közúti közlekedésbiztonsági helyzet tovább javuljon, elkötelezettségre és gyors, hatékony fellépésre van szükség.

A kiépülő rendszer célja a közúti balesetek számának minimálisra csökkentése; a közlekedési morál javítása, azaz a közlekedők szabálykövető magatartásra ösztönzése; gyorsabb, biztonságosabb, folyamatosabb közlekedés biztosítása és a térségi elérhetőség javítása.

A rendszer alapfilozófiája, hogy a közlekedési szabályok betartásával minimálisra redukálható a közúti közlekedési balesetek, halálos kimenetelű közúti közlekedési balesetek, a közlekedés folyamatosságát akadályozó tényezők száma, továbbá biztosítható a közlekedési infrastruktúrát használó „forgalom” biztonságos folyamatossága.

A projekt nem kizárólagosan a rendőrség érdekeit szolgálja, a fejlesztés lényege egy olyan automatizált rendszer kiépítése az ország teljes területén, amely valamennyi – a közlekedésbiztonságra hatást gyakorló, a térségi elérhetőség javításában érintett – szereplő (pl.: autópálya-kezelő társaságok, közlekedési vállalatok, közlekedési hatóság, útinfó, stb.) számára elérhető, nyílt rendszer kidolgozását jelenti, amely információkkal szolgál a beavatkozást igénylő helyzetek hatékonyabb kezeléséhez.


Az ország egész területét érintő fejlesztés a nagy forgalmú, az emberi életekben veszteségeket okozó baleseti események helyszíneire terjed ki.

A projekt során a rendszer folyamatosan kerül majd bevezetésre, tesztelésre és beüzemelésre. A projekt várható befejezése 2015. március.

A konzorcium által megvalósítani kívánt rendszerrel, a közlekedésben résztvevők motiválásán keresztül elérendő célunk, hogy a járművezetők törekedjenek a sebesség megfelelő megválasztására, és tartsák be az előírt közlekedési szabályokat, mert hisszük, hogy Európa útjain 2.200 élet megér 1 km/h sebességcsökkentést!

Válasz

M Imre üzente 12 éve

Téligumi? Természetesen igen!
2012-11-01 13:47 | Gégény István
http://www.baleset-megelozes.eu/cikk.php?id=637

A téli gumiabroncsok használata jelentősen növeli a gépjárművel utazók biztonságát. Hazánkban ugyan még nem kötelező, de mindenképpen ajánlott!

Idén már október végén leesett az első hó. Sokakat még nyári gumiabronccsal közlekedve ért a „fehér áldás”, s csak ezt követően igyekeztek felszereltetni a téli abroncsokat.

Miért is fontos a téli gumiabroncs?

Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság hosszú évek óta javasolja a gépjárművel közlekedők részére a téli gumiabroncsok használatát, amennyiben a levegő hőmérséklete + 7 C˚ alá csökken. A téli gumiabroncsok az anyaguknak, kialakításuknak és szerkezetüknek megfelelően + 7 C˚ alatti tartományban jelentősen nagyobb tapadási tényezővel rendelkeznek az egyéb abroncsokhoz képest, így alkalmazásuk által a közúti közlekedés kockázata téli viszonyok mellett jóval alacsonyabb.

A téli gumiabroncsok kötelező jellegű használatának előírása már hazánkban is felmerült, de a jogalkotás folyamatában eddig minden alkalommal lekerült a napirendről. Minden bizonnyal azért, mert a téli abroncsok beszerzése sokak számára jelentős anyagi megterhelést jelentene.

Az európai gyakorlat a gépjárművek téli felszereltségének (téli gumiabroncs, hólánc stb.) szabályozása terén nagyon változatos. Eltérések mind az egyes nemzeti rendelkezések tartalmában, mind pedig azok időtartamában mutatkoznak.

Az EU tagállamok jelentős részében nincs kötelezően előírva a téli gumiabroncs használata. Még az olyan országokban sem, mint pl. Ausztria, vagy Olaszország (legalábbis általános jelleggel!), amelyek télen is a közismerten legnépszerűbb idegenforgalmi célországok közé tartoznak.

Ausztriában november 01. és április 15. között - jogszabályi előírás szerint - abban az esetben kötelező a téli gumi használata, ha azt az időjárási körülmények megkövetelik (havas, hókásás, jeges utak stb.), száraz utakon a nyári gumi is használható. Hasonló előírásokat találunk Olaszországban és Szlovéniában is.

Ha belegondolunk, igen csekély esélye van annak, hogy az előző országok bármelyikében közlekedve télen elkerüljük a havat. Tehát az a javaslat, hogy ezeknek az országoknak a határain semmiképp ne haladjunk át gépkocsival téli gumiabroncsok nélkül. Németországban kissé más a helyzet, hiszen téli útviszonyok esetén a „téli” mellett a „négy évszakos” gumiabroncsok használata is megengedett.

Finnországban télen kevés a téli gumi – ott ugyanis „szöges” gumiabroncsokra van szükség! Függetlenül attól, hogy éppen esett a hó, avagy sem! Bár azt meg kell jegyezni, hogy a messzi északon januárban és februárban a -20 és -30 Cº fokos hidegek sem számítanak rendkívülinek, a fél méteres hótakaróval együtt. A skandináv térséget leszámítva máshol a szöges gumik használata kifejezetten tilalmazott.

Az ezredfordulót követően az Európai Unióhoz csatlakozott Közép- és Kelet-európai tagállamok többségében – Magyarországhoz hasonlóan - a téli gumik használata ajánlásnak minősül. Kivételt képez ez alól Románia, ahol 2011. novembere óta súlyos szankciókra számíthat az, aki havas, vagy jeges úttesten téli gumiabroncsok nélkül vezeti járművét. A bírság összege keleti szomszédunknál 140-től akár 1 800 euróig is terjedhet (a járműtípustól függően), de a forgalmi engedély is veszélybe kerülhet.

Erről honlapunkon is beszámoltunk.
http://www.baleset-megelozes.eu/cikk.php?id=512

A téli gumiabroncsokra vonatkozó nemzetközi előírásokról aktuális összeállítást olvashat a Magyar Autóklub honlapján.
http://www.autoklub.hu/node/74

Válasz

M Imre üzente 12 éve

Feleannyian haltak meg az utakon, mint 2001-ben
2012-11-13 19:24 | GI
http://www.baleset-megelozes.eu/cikk.php?id=643

Az év első tíz hónapjában a személysérüléses közúti balesetek, a balesetekben meghalt személyek és az ittasan okozott balesetek száma egyaránt csökkent.

A rendőrség által gyűjtött előzetes - azaz a balesetet követő 24 órás helyzetnek megfelelő –statisztikai adatok szerint 2012. január 01. és október 31. között összesen 12 769 személysérüléses közúti baleset történt, 4,59%-kal kevesebb, mint 2011. azonos időszakában (akkor 13 383 balesetet regisztráltak).

A csökkenő tendencia a halálos kimenetelű, a súlyos, valamint a könnyű sérüléses balesetek vonatkozásában egyaránt kimutatható. Legnagyobb mértékben a súlyos sérüléses balesetek száma csökkent, az 3 876-ról 3 688-ra csökkenés 4,85%-nak felel meg. A halálos balesetek száma 1,55%-kal csökkent (453-ról 446-ra), míg a könnyű sérüléssel járó, büntetőjogi értelemben nyolc napon belül gyógyuló közúti balesetek száma 4,63%-kal esett vissza (9 054-ről 8 635-re).

A közúti közlekedésbiztonság terén mindenkor a balesetben meghalt személyek számának alakulása számít a legfontosabb tényezőnek, hiszen az áldozatok pótolhatatlan veszteséget jelentenek a családoknak, ismerősöknek és a társadalomnak egyaránt.. Kedvező hír, hogy az év első tíz havában a közúti balesetben meghalt személyek száma a tavalyi 515 főről 501 főre csökkent. Az így mérhető 2,72%-os csökkenés azt jelenti, hogy az első tíz hónapban 14 emberi életet sikerült megmenteni 2011. azonos időszakához képest.

Az ittasan okozott személyi sérüléssel járó közúti balesetek számában is kedvező változások történtek, hiszen a tavalyi 1 380-al szemben idén október végéig 30-al kevesebb, azaz 1 350 ittas baleset történt (2,17%-os csökkenés). Ennek ellenére – az összes személysérüléses baleset csökkenő száma miatt - az ittasan okozott baleseteknek az összes személysérüléses közúti baleseten belüli aránya a tavalyi 10,31%-ról 10,57%-ra nőtt.

A szeszesitaltól befolyásolt állapotban okozott közúti balesetek száma a legnagyobb mértékben Heves (45,71%), és Békés (34,78%) megyékben nőtt, míg a legnagyobb csökkenés Csongrád, valamint Zala megyében tapasztalható (-52,83%, illetve 34,48%).

A közúti balesetek legfőbb okai vonatkozásában az előző hónapokhoz képest változás nem tapasztalható. A személyi sérüléssel járó balesetek 26 %-ának a hátterében a gyorshajtás áll (3 368 baleset), az elsőbbségi jog megsértése miatt 2 980 baleset (részaránya 24 %), a kanyarodási szabályok megszegése miatt pedig 1 971 baleset (részaránya 16 %) történt.

A közúti balesetek túlnyomó részét, 57 %-át a személygépkocsi vezetők okozták, bár megjegyzendő, hogy a közúti forgalmon belüli aránya ennek a közlekedői csoportnak a legmagasabb. A tehergépkocsi vezetők továbbra is a balesetek 9 %-ának, az autóbusz vezetők pedig továbbra is az összes baleset 1 %-ának az okozásáért felelősek.

A kerékpárosoknak a balesetet okozók körében betöltött aránya továbbra is a kimagasló 14 %-os értéken van (1 771 balesetet okoztak kerékpárral, 9,1%-kal többet, mint tavaly ilyenkor). Megjegyzendő, hogy a személygépkocsi vezetőkön kívül 10 % feletti baleseti részesedése kizárólag a kerékpárosoknak van.

A kerékpárosok kirívó helyzetét hűen érzékelteti, hogy ők több közlekedési balesetet okoztak, mint a tehergépkocsi, az autóbusz és az „egyéb” járművek vezetői összesen.

___
2012 októberi baleseti statisztikai adatok pdf-ben
http://www.baleset-megelozes.eu/pics/balstat2012oktober.pdf

A 2011. I-X. havi adatok időarányos összehasonlítása a közlekedéspolitikai célkitűzésekkel
http://www.baleset-megelozes.eu/cikk_2.php?id=643

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 15 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...

M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...

M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:

Azelet1__eletmento_osszefogas_a_gyorshajtas_ellen_bkk_2183062_5746_s

Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...

M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:

A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu