Közlekedés: Az idén 40 éves InterRail bérlet mára kissé megváltozott, de még mindíg vonzó közlekedési alternatíva lehet

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

http://www.magyarhirlap.hu/turizmus/interrail_valtozas_a_vasuti_utazasban.html

írja a magyarhirlap.hu


A legnépszerűbb országok közlekedése a nagy sebességű hálózaton alapul, napjainkra az éjszakai utazás lehetőségei csökkentek


A közkedvelt InterRail-igazolványt negyven éve lehet használni az európai vasúthálózat meghatározó részén, ám a közelmúltban nagyot változott a világ. Erre érdemes felkészülniük az utazóknak, akik vonattal vágnak neki a kontinens bebarangolásának.


network.hu


Európa harminc országát lehet ma beutazni vasúton InterRail-igazolvánnyal, amely jelenleg is nagy népszerűségnek örvend, leginkább a fiatalok és a családosok körében. Az InterRailt negyven éve használják az európai vasúthálózaton a kedvezményes utakhoz, és azok a vállalatok, amelyek elfogadják az igazolványt, 252 ezer kilométernyi vonalat ajánlanak az utazóknak a szabad barangoláshoz.

Az idén nem ez az egyetlen évforduló az InterRail történetében. Éppen negyed százada, 1987-ben állította fel egy német fiatalember, Manfred Weiss az InterRail Guinness-rekordját: a bérlettel harminc nap alatt 36 ezer kilométernyi utat tett meg vasúton, beutazva szinte egész Európát, beleértve az akkori keleti tömb és Dél-Európa néhány országát is. A 36 ezer kilométerbe belefért az is, hogy Görögországból Dániába egyhuzamban tegye meg az utat. Manfred Weis hasonlóra vállalkozott a negyvenedik évforduló alkalmával is, ugyanis az idén Spanyolországból egyenesen Görögországba utazott vonattal. Mint azt lapunknak elmondta, akkor is és most is a hagyományos járatokat részesítette, részesíti előnyben, ugyanis leginkább azok igénybevételével ismerhetők meg egy-egy nép utazási és viselkedési szokásai, és szerinte lényegesen többet lehet látni az országból, mint a manapság egyre népszerűbb nagy sebességű vonatokból. Bár azóta, hogy Manfred Weis felállította a Guinness-rekordot, nagyot változott a világ az európai vasutakon, így az utazási lehetőségekben is.

A leginkább szembetűnő változás, hogy Nyugat-Európában – leggyakrabban a fejlett országokat keresik fel az InterRail-bérletet váltók, ezen belül is Németországot, Franciaországot és Svájcot – ma már elsősorban a nagy sebességű vasúti járatokra épül a forgalom. S ennek egyszerre két hatása is lett: egyrészt ezeket a járatokat leginkább pótdíjjal lehet igénybe venni, és nehéz rájuk előre helyjegyet foglalni. Emellett egyre kevesebb az éjszakai vonat, ami pedig a bérlettel közlekedők és a fiatalok egyik leginkább kedvelt utazási formája. Változást jelent az is, hogy elterjedtek a vasúti magántársaságok, amelyek nem mindegyike fogadja el az InterRail-igazolványt.

A pótdíjas utazásokra leginkább Olaszországban és Franciaországban érdemes felkészülni, a német nyelvterületeken ez nem okoz gondot. Amióta viszont az előbbi két országban – amelyek nagyon népszerűek az utazók körében – kiépítették a nagy sebességű hálózatot, más vonattal leginkább csak átszállásokkal érhetjük el úti célunkat a távolsági forgalomban. Szintén kellemetlen perceket okozhat – éppen a népszerűségből adódóan –, hogy nehéz rájuk helyjegyet foglalni. Mivel itthonról a MÁV jegyiro­dáiban nincs is lehetőség a francia vagy az olasz vasút belföldi járataira jegyet foglalni, így az utazás tervezésénél érdemes figyelembe venni, hogy azzal a vonattal nem is tudunk eljutni a célállomásunkra, amelyikkel eredetileg szándékoztunk, ugyanis a járat már jó előre megtelt.


Megeshet az is, hogy a Franciaországból Németországba tartó TGV-járatra itthonról egy héttel az utazás előtt is nehéz helyjegyet foglalni. Az éjszakai vonatok nagy része pedig éppen amiatt szűnt meg, hogy ma már Milánóból Rómába vagy Párizsból Marseille-be három óra alatt el lehet jutni, de Londonból Párizsba sem tart tovább az út két és fél óránál. Ez alól talán Németország jelent kivételt, ugyanis annak ellenére, hogy ott is működik a nagy sebességű hálózat, éjszakai járatok is rendelkezésre állnak, nemcsak belföldön, hanem más európai nagyvárosok – így például Budapest, Párizs, Róma, Zürich, Prága – irányába.

Az InterRail-rendszert a húsz euró­pai vasúttársaság által alapított utrechti székhelyű Eurail Group GIE tartja fenn, amelynek a magyar vasút a megalakulása óta tagja. Az idei nemzetközi szavazás alapján a MÁV-Start 2012. július 1-jétől négy évig lesz az Eurail felügyelőbizottságának tagja a francia és az osztrák vasút mellett.

_____________________________________________________________________

 

Korosztályonként módosulnak a tarifák

Vonattal bebarangolni Európa egy részét akár öt napba is belefér, legalábbis harminc országot érintően ez a legkevesebb időtartam, amit InterRail-jeggyel meg lehet tenni. Az ilyen InterRail Global-bérlet 26 éves életkor alatt 175 euróba (ha egy euró 290 forint), azaz ötvenezer forintba kerül. A 26 évnél idősebbeknek mindezért 267 eurót, a 4 és 11 év közötti gyermekek után pedig 134 eurót kell fizetni. Az egy hónapig érvényes bérlet 422, 638, illetve 319 euróba kerül. Létezik egy országra szóló, háromnapos bérlet is, itt meglehetősen nagy a szórás: míg a bulgáriai és délszláv utazás országonként 36-51 euróba kerül, Olaszországban 123, Németországban és Franciaországban 139 euró a tarifa. (PGI)

Putsay Gábor

 

 

 

Egyre népszerűbb a kedvezményes utazást lehetővé tevő InterRail vasúti bérlet Európában, amelyet 30 elfogadó ország vasútvállalatai 252 ezer kilométer vasútvonalán lehet felhasználni - közölte a MÁV-START abból az alkalomból, hogy 40 évvel ezelőtt hozták létre az európai vasúttársaságok a nemzetközi bérletkonstrukciót.
2012. június 7.
A MÁV-START tájékoztatása szerint 40 év alatt több mint nyolc millióan éltek az InterRail bérlet nyújtotta lehetőséggel.

Az InterRail bérletek magyar értékesítése az európai eladásokkal arányosan növekszik. Tavaly 248 ezer InterRail jegyet adtak el Európában, a növekedés átlagosan 5,5 százalékos volt az előző évben eladott bérletekhez képest. A MÁV-START nemzetközi pénztáraiban tavaly mintegy 1.200 InterRail bérletet adtak el, és sokan választják a Magyarországra történő utazáshoz is ezt a bérletfajtát - közölte MÁV-START.

A magyar vasúttársaság 1972-ben az InterRail bérletet elindító tagok között volt az akkori 20 országgal együtt.

A MÁV-START szerint az InterRail vasúti bérlet a fiatalok körében a legnépszerűbb, köszönhetően a 26 éven aluliak kedvezményének, de a családosoknak is érdemes ezt a konstrukciót választani, hiszen 11 éves korig féláron, 4 éves kor alatt pedig ingyen utazhatnak a felnőttekkel a gyerekek. A 60 év felettiek is egyre többször tervezik InterRail-lel a kirándulást, amióta ők is olcsóbban juthatnak a bérlethez. További előny, hogy egyéb kedvezmények is kapcsolódnak a bérlethez néhány elfogadó országban.

Az InterRail rendszert Ausztria, Belgium, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Cseh Köztársaság, Dánia, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Horvátország, Írország, Lengyelország, Luxemburg, Macedónia, Magyarország, Montenegró, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Svájc, Svédország, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia és Törökország fogadja el.

Az Eurail és InterRail bérletek menedzselését az európai vasúttársaságok által alapított, utrechti székhelyű Eurail Group GIE végzi. A magyar vasút 1971. január 1-je óta stratégiai partnere az Eurail szervezetnek.

(gondola.hu)

 

 

 

40 éve vasúton Európában – InterRail bérletekkel

 

Az Európát, vagy csak egy országát vonattal beutazni készülőknek optimális választás az idén 40 éves InterRail bérlet. A 30 elfogadó ország vasútvállalatai összesen 252 ezer kilométernyi vasútvonalat kínálnak az utazóknak a szabad barangoláshoz. Eddig több mint nyolcmillióan éltek a lehetőséggel, és évről évre egyre többen választják az országjáráshoz a vonatokat.

Az InterRail bérlet neve egyet jelent a biztonságos, rugalmas és elérhető árú európai vasúti utazások lehetőségével. Sikerének köszönhetően már a 40. születésnapját ünnepli, és soha nem látott népszerűségnek örvend mind a fiatalok mind pedig a családosok körében. Ezt bizonyítja, hogy évről évre egyre többen, immár összesen több mint nyolcmillióan választották az európai országjárásaikhoz az InterRailt. Jelenleg 30 ország személyszállító vasúttársasága fogadja el a vonatain a bérletet, szabad és megbízhatóan működő utazási lehetőséget biztosítva szinte egész Európában, vagy akár a kontinens egy előre kiválasztott országában. Az 1972-ben létrehozott és azóta folyamatosan fejlődő konstrukció nemcsak egy a bérlettulajdonos igényei szerinti, vasúti utazásra jogosító dokumentum, hanem a 30 részes ország állandó és előremutató együttműködése az utazók szolgálatában.

A magyar vasúttársaság 1972-ben az InterRail bérletet elindító tagok között volt, az akkori 20 országgal együtt. Mára több mint 252 ezer kilométernyi vasútvonal és 40 ezer állomás áll az utazók rendelkezésére, hogy az igényeik szerint, szabadon fedezhessék fel akár egész Európát. A bérlettulajdonosok így akár a 300 km/h-s sebességű gyorsvasutat választva is utazhatnak, két és fél óra alatt eljutva Londonból Párizsba, Párizsból Strasbourgba, Madridból Barcelonába, de akár kevesebb mint hat óra alatt Frankfurtból Salzburgba. A vasútvállalatok, így a MÁV-START éjszakai járatait, hálókocsis vagy fekvőhelyes elhelyezését választva pedig még a szállásra szánt költséget is lehet csökkenteni.

 

Az utasok a kényelmes és komfortos utazásnak köszönhetően kipihenten érkeznek a célállomásokra, a városközpontokba, sétatávolságra a látnivalóktól és a hotelektől, továbbá a parkolással sem kell fáradniuk. Az utazók – az igényeik szerint – első vagy másodosztályt, illetve egy ország vagy akár mind a 30 ország beutazására feljogosító bérletet is vásárolhatnak. Az InterRail a fiatalok körében a legnépszerűbb, köszönhetően a 26 éven aluliak kedvezményének, de a családosoknak is érdemes ezt a konstrukciót választani, hiszen 11 éves korig fél áron, 4 éves kor alatt pedig ingyen utazhatnak a felnőttekkel a gyerekek. A 60 év felettiek is egyre többször tervezik InterRail-lel a kirándulásukat, amióta már ők is olcsóbban juthatnak a bérlethez. További előnnyel is jár a konstrukció, hiszen a részes országok hotelei, múzeumai, nem vasúti közlekedési társaságai kedvezményeket adnak a jegyárakból, így például fél áron lehet hajózni Norvégia es Dánia, vagy akár Svédország és Finnország viszonylatában. A Görögország es Olaszország között közlekedő szupergyors hajókra szóló jegyekre is engedményt biztosít a tulajdonosának a bérlet.

 

Az InterRail rendszer jelenlegi elfogadó országai: Ausztria, Belgium, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Cseh Köztársaság, Dánia, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Horvátország, Írország, Lengyelország, Luxemburg, Macedónia, Magyarország, Montenegró, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Svájc, Svédország, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia, Törökország. A részes vállalatok körének további bővülése várható, hiszen nemcsak az állami, hanem a magánvasutak is csatlakozni kívánnak.

 

Az Eurail és InterRail bérlet ajánlatok menedzselését az európai vasúttársaságok által alapított, utrechti székhelyű Eurail Group GIE végzi. A magyar vasút 1971. január 1-je óta az Eurail stratégiai partnere. Az Eurail GIE Felügyelőbizottsági Testületének (Board) 5 állandó és 3 nem állandó tagja van. A nem állandó tagokról a vasúttársaságok szavazáson döntenek. Idén a magyar vasúttársaság is indult a nem állandó taghelyekért, és a nemzetközi szavazás alapján  a MÁV-START Zrt. az Eurail Felügyelőbizottságának 4 évig nem állandó tagja lesz 2012. július 1-től, a belga SNCB és az osztrák ÖBB vasút mellett. Ez az eredmény nagy siker, és a MÁV-START nemzetközi aktivitását tükrözi.

 

Az InterRail bérletet akár forintért, akár euróért is meg lehet vásárolni a MÁV-START erre kijelölt nemzetközi pénztáraiban.

 

Az értékesítő helyek listája itt tekinthető meg.

(MÁV-START Zrt.)

 

 

 

Hamis jeggyel utaztuk végig Európát

 

Idén 40 éves az európai fiatalok életére jelentős hatást gyakorló InterRail-bérlet, melynek felhasználásában a magyarok egy időben főleg hamisítói oldalon vétették észre magukat. Múltat idézünk és megnézzük, hogy van-e még jövője az InterRailnek.

 

"Vonattal utazni romantikus és ez olyan szabadságot biztosít, mely egyik másik utazási formához sem hasonlítható. Tegyünk érte, hogy a következő 40 évben is hasonló sikereket érjünk el" – lelkendezett Ana Dias e Seixas, az InterRail jegyeket is értékesítő Eurail Csoport marketingigazgatója. Idén lett pont 40 éve, hogy elindult az InterRail, amely generációkon át fontos szerepet játszott abban, hogy Európát megismerhették polgárai. Kezdetben még csak 20 állam, köztük Magyarország volt benne a megállapodásban, de már az első évben, 1972-ben 85 ezren utaztak a kedvezményes vasúti bérlettel.

 

Ma 30 ország vesz részt a programban és évente már 248 ezren váltanak bérletet a 21-ről időközben 26 éves korhatárig kibővített konstrukcióra. Az évek során sokat változtak a kedvezmények és az utazási feltételek is, nem is beszélve az árakról. De a bérlet nimbuszát elsősorban a fapados légitársaságok törték meg, melyek teljesen versenyképes áron kínáltak alternatívát a távolsági vonatozásnak.

 

A kezdetektől napjainkig

 

Négy évtizede az InterRailnek köszönhetően brit, francia, olasz és más népek fiataljainak tömegei indultak meg külföldre – sokan talán először életük során –, hogy felfedezzék az egységesülő Európát. A rendkívül olcsónak számító bérlettel – 1972-ben még csak 27,50 angol font volt a bérlet ára (viszonyításképpen az éves brit átlagkereset a The Financial Times szerint akkoriban 2260 font körül mozgott) – a kezdetekben még be lehetett lehetett járni az összes részt vevő országot.

 

A múltidézés jegyében a BBC egyik újságírója 2011-ben elhatározta, hogy több évtized után újra vonattal járja be Európa egy részét, hogy így szerezzen tapasztalatot arról, hogy mi változott az InterRail-ezésben az eddig eltelt idő során. Elmondása szerint a Párizst, Velencét és Prágát is felölelő ötnapos útja alatt mindenhol találkozott InterRailt használó fiatalokkal, akik ugyanakkor már sokkal jobban megtervezték útjukat, mint ő korábban, és felkészültebbek is voltak az egyes országokban várható körülményekre. A 2011-es útról és korábbi InterRail-es tapasztalatokról a BBC Radio 4 Facebook-oldalán található egy fotósorozat, mely hűen érzékelteti a 80-as, 90-es évek InterRail-es életérzését.

 

Az utazási feltételek és konstrukciók időközben sokat változtak. Előbb a korhatárt bővítették ki 26 évre, majd vonat+komp opcióval is bővült a rendszer. A vasfüggöny leomlásával több közép-kelet-európai ország is csatlakozott a kialakult szisztémához. 1994-ben egy teljesen új InterRail született meg az országok különböző zónákba történő besorolásával, később pedig megszüntették az InterRail-bérlet korhatárhoz kötését – itt is különböző kategóriákat alakítottak ki –, így már a 26 éven felüli európai állampolgárok is igénybe vehették a kedvezményes bérleteket. Emellett az utóbbi időkben a 60 év felettiek is egyre többször tervezik InterRaillel a kirándulást, amióta ők is olcsóbban juthatnak hozzá a számukra kialakított szenior-bérlethez.

 

Az évek alatt az árak is jelentősen nőttek. 2012-ben egy 26 éven aluli fiatalnak már 175 eurójába kerül a legolcsóbb, az összes országra szóló egy hónapos bérlet is, mely azonban komoly megkötéseket tartalmaz az utazási napokra vonatkozóan. Ezzel szemben a csak egy országra szóló bérletek 36 eurónál kezdődnek (pl. Bulgária, Szerbia) és 139 eurónál végződnek (pl. Németország, Egyesült Királyság).

 

Magyarország a nyugatiak keményvalutájára utazott

 

Magyarország a keleti országok közül elsőként lépett be a MÁV képviseletében az InterRail-csoportba. A cél elsősorban a nyugati fiatalok magyarországi utazásainak elősegítése, a turizmus fellendítése, az idegenforgalmi bevételek növelése volt – mint ahogy az a MÁV kérdéseinkre adott válaszaiból kiderül. Akkoriban a magyarok kiutazása nehézkes volt a valutakeret szűkössége miatt. Nyugatra csak az utazási irodák szervezésben vagy csak meghívólevéllel lehetett utazni, amikor a meghívó fedezte a kiutazás költségeit. Így igazából Magyarországon akkor virradt fel az InterRail napja, amikor az 80-as évek közepén elkezdték rugalmasabbá tenni a valutakeretet, majd a rendszerváltással végképp megnyíltak a határok.

 

A kereslet magával hozta a jegyhamisítást és a feketekereskedelmet, miután az InterRail még így is elérhetetlen áron kínálta magát a magyar gimnazisták, egyetemisták számára. A hamisításnak kedvezett, hogy a MÁV technikai színvonala még a környező országokhoz képest is fejletlenebb volt: míg 2000-ben Szerbiában már nyomtatott jegyet adtak, addig idehaza még akkor is negyedórába telt, amíg kitöltötték a jellegzetes kék-fehér füzetkét a Keleti pályaudvar jegypénztárában. Erről aztán egyesek könnyen eltüntették a tintát, utána pedig azt írtak rá célállomásnak, amit a kuncsaft kívánt.

 

Török Ferenc Moszkva tér c. filmjének idevágó jelenete az alábbi filmrészletben látható (6:12-től).

 

 

Pontosabban volt néhány ember Budapesten, aki "ki tudta mosni" a jegyet. A konkrét módszerről alapvetően csak városi legendák keringtek (volt aki arra esküdött, hogy hypo és ecet keverékét kell használni, miközben a két ellentétes kémhatású folyadék inkább egymást semlegesíti, mint a tintát). De ez nem is számított: az utazni vágyók egyszerűen megvettek egy Budapest-Érsekújvár jegyet – ez volt a legrövidebb, így a legolcsóbb nemzetközi viszonylat –,1200 forint körüli összegért, majd a titkos forrás 12 ezerért olyan célállomást írt be, nagyságrendileg a megtippelt árral, amilyet a megrendelő szeretett volna. A hvg.hu-nak egy felhasználó elmondta, így tett szert egy Budapest-Galway retúr viszonylatú jegyre (ebben az esetben a jegyár átírásával sem sokat problémáztak a hamisítók, 1200 helyett 120 ezer lett az ár).

 

A "használati utasítás" szerint csak Ausztriában volt rizikós a dolog. Ha a sasszemű osztrák kalauz nem szúrta ki a hamisítást, és rányomta az első pecsétet, onnantól a többi kolléga már teljes bizalommal viseltetett a jegy iránt. Az ominózus ír bérlet például még egy infrafényes átvilágítást is "túlélt", sőt elfogadták egy gyorskompra is Anglia és Írország között. Egy idő után azonban mégis elszaporodtak a lebukások. A városi legenda szerint különösen Franciaországban figyelték egyre gyanúsabban a fiatal magyar utazókat, a Gare de l’Est-en vérzett el sok honfitársunk. Végül egy lebukott lány a rendőrségi fenyegetések hatására feldobta a fő jegyforrást, az illető pedig egy évet el is töltött előzetesben, mire elítélték. (Egy évet kapott, egyből szabadult az ítélethirdetés után a hírek szerint.)

 

A rendőrség 2001-ben több magyar hamisítóbandát leleplezett, kirakatperek is voltak. Egyiküké, Ritáé 2004-ben zárult. Párizsba szeretett volna eljutni, és nagyon drága volt a jegy. A hamisított InterRail-bérletét emlékei szerint egy kőbányai villamosmegállóban vette át. "Érdekes, a magyar kalauzon simán átjutottunk. Lehet, hogy csak nem akarta a papírmunkát, ezért engedett minket tovább. De Bécs előtt az első ellenőrzésen lekapcsoltak minket. Kénytelenek voltunk megvenni a Budapest-Bécs jegyet, kifizetni a bírságot, és vettünk jegyet visszafelé is. Persze a hamis bérlet is pénzbe került, úgyhogy igazi lúzerek voltunk. Tizenhárman ültünk a vádlottak padján, többségében bölcsész egyetemisták. A hamisítóknak külön perük volt, de mi is benne voltunk az újságban. Próbára bocsátottak minket, és nagyon rendesek voltak velünk, de szörnyen kínos volt az egész."

 

A hamisjegy-korszaknak mégsem ez vetett véget a 2000-es évek elején, hanem a fapados légitársaságok megjelenése, illetve az, hogy egyre több nyugati országban jelentek meg a gyorsvasutak és a különböző emelt színvonalú szolgáltatást nyújtó szerelvények, melyekre a kevés biztonsági elemmel ellátott magyar jegyek már nem voltak érvényesek. Ettől függetlenül a hamisjegy intézménye nyilvánvalóan magyar fiatalok ezrei előtt nyitotta meg a világot az uniós csatlakozás előtti években.

 

A fapadosok elnyomják a nemzetközi vonatozást?

 

"Ma nem is arról kellene beszélni, hogy van-e jövője az InterRailnek, hanem hogy a nemzetközi vonalak milyen mértékben alakultak át az utóbbi években, és ezzel együtt az kedvezményes nemzetközi utazás lehetőségei is hogyan változtak" – fejtette ki Tevan Imre, az iho.hu online közlekedési portál felelős szerkesztője a hvg.hu-nak. A vasúti személyszállítás minden európai országban veszteséges, a kormányok csak a nemzeti vonalakat támogatják. "A nemzetközieket viszont nem, így ha közvetlenül el szeretnénk jutni Budapestről Párizsba, akkor az listaáron nagyon sokba kerülne" – mondta el Tevan.

 

A vasúttársaságok igy mindig akciókkal igyekeznek magukhoz csábítani az utasokat. Emellett a kelet-európai országok számára nagyon fontos a nyugati irányok fenntartása, ezen államok állampolgárai sokkal nagyobb számban mennek nyugatra, mint például a németek vagy franciák keleti irányba. Az ottani vasúttársaságok a legtöbb esetben nem vesznek részt a Kelet-Európából érkező járatok üzemeltetésében, azt piaci alapon bocsátják például a MÁV részére. "Olaszországba idén már nem is közlekedik közvetlen vonat Budapestről, mivel az olaszok addig emelték az árakat, hogy az már nem érte meg a magyaroknak" – emelte ki az iho.hu felelős szerkesztője. A Magyarországot érintő nemzetközi vasúti járatok átszerveződése így mindenképpen hatással van az innen induló InterRail-ezők számára – és ez a változás nyilván nem pozitív irányú.

 

"Emellett az is látható, hogy kezd kiveszni a közlekedési kultúrából a vonatozás" – emelte ki Tevan, aki nem tudott említeni olyan üzletembert, aki ha Budapestről Prágába megy, a vonatot választja. Pedig kényelmes, olcsó és gyors is. A lehetőség továbbra is nyitva áll a magyar fiatalok előtt, hogy vonattal járják be Európát, de jelenleg olyan folyamat zajlik, melyben a nemzetközi vonalak – legalábbis a Magyarországot és a kelet-közép-európai államokat is érintők – visszafejlődnek. "A mai fiataloknak emellett eszükbe sem jut már, hogy hosszabb távolságokra is lehet vonattal utazni, elsőbbségük van a fapados légitársaságoknak."

(HVG)

Címkék: eurail group gie fiatalok helyjegy interrail interrail global-bérlet interrail guinness-rekord interrail-bérletpótdíj interrail-igazolvány interrail-rendszer kedvezményes utak magyar vasút manfred weiss mÁv-start utazási lehetőségek vasút vonat éjszakai vonatbérlet

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 1 órája a(z) Trabant - Ragaszthatatlan szív (filmrészlet: Diorissimo, Xantus János) videóhoz:

Jön a Trabant első lemeze, amit 40 éve várunk! – Interjú Vető ...

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Közlekedési Múzeum - 125. évforduló # Tartsatok velünk programsorozatunk első állomásán: a KLASSZIKUS JÁRMŰVEK FELVONULÁSÁN, amely a Közlekedési Múzeum útját követi a Városligetből az Északi Járműjavítóba! | 2024. május 1., 10:00, Hősök tere 2024.05.01.

M Imre írta 1 napja a(z) Társalgó fórumtémában:

MediaNEWave Együttlét 2024 évi eseményei április - május -...

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 2 napja a(z) Black Flag - Drinking and Driving (road safety) videóhoz:

Elképesztő okból úszta meg az ittas vezetést egy belga férfi | ...

M Imre írta 2 napja a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Nemzeti Faültetés Napja Az első Nemzeti Faültetés Napja:...

M Imre írta 2 napja a(z) Mit jelentenek a jogosítványban szereplő kódok? blogbejegyzéshez:

Változtatást tervez a kormány a jogosítványok...

M Imre írta 2 napja a(z) A Ferihegyi repülőtér 2024-ben - oldalnézet (terv) képhez:

A_ferihegyi_repuloter_2024ben__oldalnezet_terv_2088218_9784_s

Mitől lett ilyen drága a Budapest Airport, amit bármi áron meg ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu