Közlekedés: Az M2-es metró és a H8-as HÉV összekötése

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 622 fő
  • Képek - 2887 db
  • Videók - 739 db
  • Blogbejegyzések - 906 db
  • Fórumtémák - 25 db
  • Linkek - 577 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 622 fő
  • Képek - 2887 db
  • Videók - 739 db
  • Blogbejegyzések - 906 db
  • Fórumtémák - 25 db
  • Linkek - 577 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 622 fő
  • Képek - 2887 db
  • Videók - 739 db
  • Blogbejegyzések - 906 db
  • Fórumtémák - 25 db
  • Linkek - 577 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 622 fő
  • Képek - 2887 db
  • Videók - 739 db
  • Blogbejegyzések - 906 db
  • Fórumtémák - 25 db
  • Linkek - 577 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A projekt leírása

 

A projekt célja, hogy az M2-es metró és a H8-as HÉV Örs vezér tere végállomáson történő összekötésének – és ezzel egy új, Rákosfalva–Rákoskeresztúr központ közötti szárnyvonalnak – a lehetőségét előkészítse. A Fővárosi Közgyűlés 846/2015. (VI. 23.) számú határozata alapján Budapest Főváros Önkormányzata a BKK-t, mint a főváros jogszabályban felhatalmazott közlekedésszervezőjét és stratégiai közútkezelőjét jelölte ki a „2-es metróvonal és a gödöllői HÉV összekötése és a rákoskeresztúri szárnyvonal kialakítása” projekt előkészítésére a projektre vonatkozó fejlesztési megállapodás alapján.

 

A BKK a korábbi, 2013-2015 között elkészült munkarészeket (a döntéselőkészítő tanulmányt; a tanulmánytervet és a részletes megvalósíthatósági tanulmányt) vizsgálta, vizsgálja felül. A revízió kiemelt célja a műszaki, gazdasági szempontú racionalizálás, valamint a megvalósítás ütemezhetőségének vizsgálata, azaz, hogy miként lehet többlépcsőssé tenni egy ekkora volumenű projektet. Ennek eredményeként a BKK a fejlesztést öt fő ütemben javasolja elvégezni:


  • 1. ütem: Pillangó utca – Cinkota
  • 2. ütem: Rákoskeresztúri szárnyvonal
  • 3. ütem: Cinkota – Gödöllő
  • 4. ütem: Csömöri szárnyvonal
  • 5. ütem: Hungaroring szárnyvonal

network.hu

 

 

A projekt által érintett terület

 

A projekt közvetlenül az M2-es metróvonal, a H8-as és a H9-es HÉV-vonal, valamint a XVII. kerület területét érinti. Ezt, valamint a közvetetten érintett területet az alábbi térképes ábra mutatja be:

network.hu

 

 

Miért van szükség a fejlesztésekre?

 

A fejlesztéssel érintett agglomerációs települések (Gödöllő, Csömör, Kerepes, Kistarcsa, Mogyoród és Nagytarcsa) lakosainak száma az elmúlt 15 évben 30-60 százalékkal nőtt. Ezt a tendenciát az elmúlt évek gazdasági folyamatai csak némiképp lassították. Az érintett települések lakosainak tulajdonában lévő gépjárművek száma 2015-re a 2000-es adatokhoz képest 68 százalékkal, 2009-es adatokhoz képest 15 százalékkal növekedett. Ez az autóforgalom a főváros számára egyre nagyobb környezeti terhet jelent.

 

A fejlesztendő terület az északkelet-budapesti közlekedési folyosóban helyezkedik el, ami a főváros második legforgalmasabb elővárosi tengelye: az összes napi utazás száma egy irányban körülbelül 110 ezer fő, ami a teljes budapesti agglomerációs forgalom 15 százalékát teszi ki. A fejlesztés által érintett terület 230.000 fő budapesti, valamint 80 ezer fő agglomerációban élő lakost ölel fel.

 

A H8-as és a H9-es HÉV nyomvonala nagyon kedvező, számos települést és külső kerületet (X., XIV. és XVI.) ér el. A benne rejlő lehetőség azonban jelenleg kihasználatlan, ami a szolgáltatási szint fejlesztését teszi szükségessé


  • Az Örs vezér terén kedvezőtlenek a kényszerű átszállási kapcsolatok.
  • A HÉV-szerelvények műszaki állapota elavult, korszerű biztosítóberendezések telepítése szükséges, a bal oldali közlekedési rendű vonalon elrendelt sebességkorlátozás miatt pedig kedvezőtlen az utasok eljutási ideje is.
  • Nincsenek akadálymentesített megállóhelyek, valamint P+R és B+R parkolók sem, továbbá nem megfelelő a megállókiosztás.
  • A HÉV nem tudja maradéktalanul ellátni a szükséges utazási igényeket, ezért a vonallal párhuzamosan buszjáratok is közlekednek, ma is több utast szállítva, mint a HÉV.
  • A vonal jelentős területelvágó hatással bír mind a vonallal párhuzamosan, mind a városmag és a külső kerületek, illetve az agglomeráció vonatkozásában.

 

A fejlesztés célja


  • a XXI. század elvárásainak és műszaki színvonalának megfelelő városi-elővárosi közlekedési rendszer létesítése;
  • az agglomerációs települések és a budapesti munkahelyek, iskolák és közintézmények jobb elérhetőségének biztosítása;
  • a közösségi közlekedés részarányának (modal split) javítása az összes közlekedési módon belül, a belváros közúti terheltségének csökkentése.
  • az autós közlekedéssel szemben is versenyképes menetidővel rendelkező, átszállásmentes kapcsolat megvalósítása az agglomeráció, a budapesti kerületek, illetve a belváros között;
  • a kényszerű, indokolatlan átszállások számának, idejének csökkentése, az átszállási pontok színvonalának javítása (különösen az Örs vezér terén). A projekt lezárultával napi 55-60 ezer utas (ez a szám az M2-es metróvonal utasainak 60 százalékát teszi ki) számára szűnik meg a meglévő Örs vezér tere végállomási kényszerű átszállás. Emellett napi várhatóan 20-30 ezer új utas jelenik meg a rendszerben;
  • a projekt megvalósítása során a gödöllői ágon a meglévő 827 férőhelyhez képest 942 darab új P+R, valamint a meglévő 220 férőhelyhez képest 690 új B+R férőhely létesül. A rákoskeresztúri ágon 994 darab új P+R és 246 darab új B+R férőhely létesül;
  • a HÉV-vonal akadálymentesítése, az utastájékoztatási rendszer korszerűsítése;
  • a közterületek élhetőbbé tétele a gyorsvasúti vonal megbízható és biztonságos működtetésével, korszerűsítésével, fejlesztésével;
  • a mai kor igényeinek megfelelő, korszerű, akadálymentes, alsó- és felsővezetékes közlekedésre egyaránt alkalmas járművek beszerzése;
  • új járműtelep építése Cinkotán, a meglévő Fehér úti járműtelep korszerűsítése;
  • korszerű infrastruktúra kiépítése, interoperábilis (átjárható) kötöttpályás rendszer létrehozása.

network.hu

 

 

 

Tervezett fejlesztések a HÉV-vonalon

 

Több állomás – például Nagyicce, Sashalom és Mátyásföld, repülőtér – elhelyezkedése is a múltbéli igényeknek felel meg. Ezen állomások gyorsabb, kedvezőbb elérése érdekében szükséges a budapesti megállóhelyek újraosztása, mely együtt jár a felszíni ráhordó autóbusz- és trolibuszhálózat átszervezésével is.


A tervek szerint a következő fejlesztésekre kerülne sor:


  • a vasúti pályát és az azzal kapcsolatos létesítmények teljes átépítéseik,
  • a peronok akadálymentesítése,
  • fedett utasvárók kialakítása,
  • a vonalon P+R és B+R parkolók építése,
  • korszerű utastájékoztatási rendszer létesítése,
  • a jegy és bérletvásárlási lehetőségek biztosítása,
  • ahol szükséges, külön szintű közúti átjárók kialakítása.

 

Hogyan történne a tervek szerint a metró és a HÉV összekötése?

 

Az M2-es metró és a H8-as, H9-es HÉV-vonala az Örs vezér terén találkozna. A vasúti pálya a Pillangó utca állomás után, a Fehér úti járműtelep északi végénél emelkedik, felüljárón keresztezi az Örs vezér terét, majd a Gyakorló köznél süllyed ismét a felszínre. A tervezett új Örs vezér tere állomást a Kerepesi út nyugati oldalán, a Sugár és az Árkád bevásárlóközpont között alakítják ki, az első szinten. Az új állomásról előreláthatólag lehetőség lesz közvetlen gyalogos kapcsolat kialakítására a két nagy bevásárlóközpont, illetve a Kerepesi út és a Gyakorló köz lakótelepei felé. Az állomást mozgólépcsőn és lifttel is meg lehet majd közelíteni.

 

A metró üzemhatára a közeljövőben Rákosfalván lesz, a szerelvények eddig a pontig közlekednek. A jelenlegi HÉV-szakaszon a felsővezetékes rendszerű közlekedés marad fenn, azonban mind alsó, mind felsővezetékes üzemmódra képes járművek közlekednek majd a vonalon.

 

Milyen előnyökkel járna az összekötés?


  • A fejlesztés révén Budapest keleti része intenzíven részesülhet mindazokból az előnyökből, amelyeket a kötöttpályás közlekedés jelent.
  • A két rendszer fizikai összekötésével Budapest számos városrésze felé utazóknak megszűnne az átszállási kényszer.
  • A mai H8-as HÉV vonalán gyakrabban közlekednének majd a szerelvények.
  • Az Örs vezér terei átszállást is számítva 15-17 perc menetidő-megtakarítás várható Gödöllő és a Déli pályaudvar között, a menetidő jellemzően 30 százalékkal csökken.
  • Az Örs vezér terei átszállást is számítva 14-15 perces menetidő-megtakarítás várható Rákoskeresztúr városközpont és Déli pályaudvar között, a menetidő ez esetben is körülbelül 30 százalékkal csökkenne.
  • A kapcsolódó autóbuszjáratok és a metró, valamint a HÉV közötti átszállás kényelmesebbé és akadálymentessé válna.
  • A HÉV vonalán megszűnne a bal oldali közlekedés, ezzel minden budapesti közösségi közlekedési vonalán egységesen jobb oldali közlekedési rend lenne érvényben.
  • A közúti-vasúti átjárók biztonságosabbak lennének, a várakozási idő csökkenne. Több meglévő szintbeni helyett külön szintű csomópont létesülne. Ezáltal jelentősen nőne a forgalombiztonság.
  • Lehetőség lenne az Örs vezér tere térrendezésére, a közösségi és a zöldfelületek európai színvonalú kialakítására.
  • A vonalon megszűnő állomásépületek területe hasznosíthatóvá válna más célokra.
  • A gyors és megbízható közlekedési rendszer létrehozásával minden bizonnyal csökkenne az autóforgalom és a torlódás, valamint mérséklődne a környezetterhelés.

 

Milyen járművek közlekednek jelenleg az érintett vonalakon és a tervek szerint milyenek lennének az új járművek?

 

A H8-as HÉV vonalán jelenleg közlekedő szerelvények életkora elérte a 40 évet, tervezett élettartamuk lejárt; műszakilag elavultak és nem alkalmasak arra, hogy az M2-es metróvonal alagútjában közlekedjenek. A járműpark felújítása helyett gazdaságilag célszerűbb a járművek cseréjének megvalósítása.

 

Az M2-es metró szerelvényei 2012 szeptembere és 2013 májusa között álltak forgalomba, modern, és a kor követelményeinek megfelelő járművek: utasterük légkondicionált, hangos és digitális utastájékoztató berendezésekkel ellátottak, egyterűek, és kocsinként, oldalanként négy-négy ajtó segíti a gyors ki- és beszállást.

 

Az új járművek műszaki kialakítása egyszerre illeszkedne majd az elővárosi vasút utasforgalmi igényeihez (több ülőhely), illetve a metróval utazók utazási szokásaihoz (gyors ki- és beszállás), ezért az új szerelvényeken az utazás mindenkinek kényelmes lenne. Az új szerelvények a tervek szerint


  • egyszerre lennének alkalmasak a H8-as HÉV és az M2-es metró vonalán történő közlekedésre, alsó és felső áramszedővel rendelkeznének majd;
  • kialakításuk modern, a kor követelményeinek megfelelő lenne;
  • 120 méter hosszúak, három kocsis, 2 x 60 méteres csatolt egységek és 120 méter hosszú, egyterű szerelvények is közlekedtethetők lennének. A csatolt járművek hossza is megfelelne majd az M2-es metró peron hosszának;
  • 20 méterrel hosszabbak lennének, mint a jelenlegi ALSTOM szerelvények és 20 százalékkal több férőhellyel rendelkeznének;
  • a teljes értékű klímaberendezésnek köszönhetően nyáron hűthetők, télen fűthetők,
  • 1,1 méter magas padlómagasságúak lennének;
  • alkalmasak lennének kerékpárszállításra is;
  • a babakocsival és a kerekes székkel közlekedőknek külön kialakított hellyel rendelkeznének;
  • a tervek szerint a megvalósítás ütemezésétől függően a jelenleg használt ALSTOM szerelvények fele, illetve teljes egésze a projekt megvalósulását követően is közlekedni fog a metró vonalán.

 

Mely közúti átjárók átalakítása várható?

 

A sűrűbb HÉV-közlekedés miatt a közúti-vasúti átjárók fejlesztése is elkerülhetetlen. A projektben a tervek szerint következő közúti átjárók jelentős mértékű fejlesztése valósul meg:


Útátjáró helyszíne


Település


Meglévő állapot


Tervezett állapot


Kerepesi út–Keresztúri út–Szentmihályi út


Budapest


szintbeli átjáró


különszintű átjáró


Lándzsa utca–Thököly út–Veres Péter út


Budapest


szintbeli átjáró


különszintű átjáró


Batsányi János utca–Veres Péter út


Budapest


szintbeli átjáró


különszintű átjáró


Baross Gábor utca–Veres Péter út


Budapest


szintbeli átjáró


különszintű átjáró


Ostoros út–Szabadföld út–Vidám vásár utca


Budapest


szintbeli átjáró


különszintű átjáró


Gazdaság út–Magtár utca–Szabadföld út


Budapest


különszintű aluljáró


aluljáró szélesítése
(1 sávból 2 sáv lesz)


Szabadság út–Széchenyi utca


Kistarcsa


különszintű aluljáró


aluljáró szélesítése
(1 sávból 2 sáv lesz)


Szabadság út–Széphegyi út
(Vis Vitalis Hotel)


Kerepes


különszintű aluljáró


aluljáró szélesítése
(1 sávból 2 sáv lesz)


Szabadság út–Táncsics Mihály út
(Gödöllő, Erzsébet park H)


Gödöllő


szintbeli átjáró


átjáró átépítése, vasúti kereszteződés megszüntetése


Szabadság út–Vasút sor


Csömör


különszintű aluljáró


aluljáró szélesítése
(1 sávból 2 sáv lesz)


Miért szükségesek a megvalósíthatósági tanulmányok?

 

A Fővárosi Önkormányzat és a BKK megkezdte a felkészülést a 2021–2027 közötti európai uniós pénzügyi ciklusra. Erre azért volt szükség, hogy amint a finanszírozási időszak pénzügyi forrásai megnyílnak, az elérhető fejlesztési forrásokra már jól előkészített, megalapozott közlekedésfejlesztési projektekkel lehessen pályázni. A fejlesztések célja nemcsak a járművek cseréje, a pálya átépítése, hanem a kapcsolódó közterületek vonzóbbá tételével az érintett városrészek értékének növelése. A megújuló, megszépülő közterületeken a mozgásukban korlátozottak, illetve a gyalogosok és a kerékpárosok is könnyebben közlekedhetnek. Az ehhez szükséges stratégiai tervezési feladatokat fővárosi források felhasználásával a BKK – nyílt közbeszerzési pályázaton kiválasztott hazai tervezőirodák bevonásával – végezte el.

 

Milyen szempontokat vettek figyelembe a tervezésnél?

 

A tervek elkészítését a forgalomszámláláson és a különféle statisztikai és városrendezési adatok feldolgozásán kívül a várható forgalom modellezése, valamint széles körű szakmai egyeztetés előzte meg. Végül a szakemberek azokat a terveket választották ki, amelyek várhatóan a leghasznosabbak lesznek a főváros, valamint az agglomeráció lakói számára, és amelyeknek legjobbak a költséghatékonysági mutatói.

 

Forrás: BKK

http://www.bkk.hu/fejleszteseink/m2h8/

Címkék: 2-es metróvonal és a gödöllői hÉv összekötése és a rákoskeresztúri szárnyvonal kialakítása bkk budapest h8 hÉv m2 metró projekt Örs vezér tere összekötés

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

LEHOCZKI zoltán 3 órája új videót töltött fel:

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 5 napja a(z) Fővárosi tűzoltók forradalmi kiáltványa blogbejegyzéshez:

A Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete összegyűjtötte...

M Imre írta 6 napja a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:

Már öt napja vezeti a YouTube népszerűségi listát ... ...

M Imre írta 1 hete a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. kérésére a követező ...

M Imre írta 1 hete a(z) Hírek röviden fórumtémában:

18 állomás akadálymentesítését...

M Imre írta 1 hete a(z) Hírek röviden fórumtémában:

A dízeles szerelvényt vezető mozdonyvezető és felettese, a ...

M Imre írta 1 hete a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Túl magas a Balaton vízszintje, ma megnyitották a Sió zsilipet....

M Imre 1 hete új videót töltött fel:

M Imre írta 1 hete a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Még utólagos meglepetéssel is szolgált az idei idény nyitánya: ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu