Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
https://falujaromotorvonat.blog.hu/2020/01/21/megall-e_a_vad_es_a_metro
2020. január 21. | Falujáró motorvonat
Az ügyészség letöltendő börtönbüntetést javasol a Pillangó utcai metró-ütközésben érintett, hátulról érkezett metró járművezetőjével és a szolgálatban lévő KFM diszpécserrel szemben. A javaslat alapja a közlekedési szakértő azon megállapítása, hogyha az alkalmazott sebességnél jóval lassabban, 28 km/h-val halad a hátulról érkező, Alstom Metropolis típusú metrószerelvény, akkor az ütközés elkerülhető.
Relatív gyorshajtás?
A közúti közlekedés szabályozása rengeteg felelősséget tol a közúti jármű vezetőjére, többek között az útviszonyoknak megfelelő sebesség kiválasztását is rábízza. Vasúti értelemben ez azonban értelmezhetetlen - a vasúti járművezető feladata, hogy az utasítások alapján szabályozza a járműve sebességét, a biztonságot az utasítások és technikai berendezések helyes működése az elvárások szerint garantálja, baleset bekövetkezéséhez pedig csak többszörös műszaki vagy emberi hiba vezethet.
A vasúti jármű megállítása alapesetben az általános fékúttávolságon belül szükséges. A vasúton a járművezetőnek egy továbbhaladást tiltó jelzés előtt általános fékúttávolságban egy előjelzést kell kapnia rá, úgy, hogy az előjelzőtől a továbbhaladást tiltó jelzésig meglegyen az általános fékúttávolság. Az általános fékúttávolságon a vasúti járműveknek bármely akadály előtt, minden esetben meg kell tudni állni. Az előjelző jelzési képét is látni kell egy rálátási távolságból, így a reakcióidő is kiküszöbölődik, így a közúthoz képest újabb különbséget láthatunk.
Kell vajon a csúszós pályán a járművezetőnek csökkentenie a sebességet? Nem is igen szabad neki, hiszen a sebesség kiválasztását a vasúti jelzések, illetve, a kettes metró automatikus járművezető berendezése esetén a pályába épített jeladók és az azok alapján számított úgynevezett fékgörbe határozza meg. A jelzés parancs. A fékgörbe meghatározása ugyanúgy az általános fékútra vonatkozó szabályok szerint kell történjen - tehát a menetengedély végét jelző pont előtt a fékezést a számítógépnek minden esetben be kell tudnia fejezni. Ez a fékgörbe az alagútban két vonat között lehetővé teszi, hogy ne fix jelzők között, hanem úgynevezett mozgóblokkokkal is lehetővé tegye a követést, a peron mellett álló vonat mögé, lépésben, akár néhány méter távolságra is fölzárkózhat a követő vonat. A Pillangó utcánál ez nincs így, itt fix blokkok vannak, de a fékgörbét úgyanúgy kiszámítja a számítógép. A balesetnél a járművezető végig a számítógép utasításai szerint vezetett, a fékezés előtt is az előírt sebességgel haladt, a fékezést is annak megfelelően végezte.
Vezetési mód
Az M2 metróvonalon alapvetően három típusú vezetés valósulhat meg. A klasszikus kézi, ami a felújítás előtt volt jellemző, ilyenkor a vezetőfülkében metró-segédvezetőnek is tartózkodnia kell. A másik két üzemmódban erre nincs szükség, a helyes vezetést technikai berendezések felügyelik és kényszerítik ki. Lehetséges a teljesen automata mód, az M4-es metrón minden esetben, az M2-es és M3-as metrón lehetőség szerint minden esetben automata módban kell vezetni minden szakaszon.
A baleset előtt az M2 felszíni szakaszán úgynevezett felügyelt automata vezetést rendeltek el. Ilyenkor a menet- és fékkarokat a járművezető kezeli, azonban a számítógép utasításai alapján, és a hibás kezelést is a számítógép dolga korrigálni.
ABS
A Pillangó utcai baleset okaként azt jelölhetjük meg, hogy a sínfejen olajos-faleveles "szmötyi" gyűlt össze, amely filmrétegen a vonat fékezés hatására is alig lassult, a fékgörbe szerinti távolságon megállni nem sikerült. A gyártónak elvileg garantálnia kellett volna a megfelelő technikai kialakítással, hogy ilyen eset ne következhessen be. A Kerepesi úti fák leveleit régóta ismerték, erre a járművet kell fölkészíteni, nem tetőt kell építeni, vagy söprögetni. A régi, Metrovagonmas metrók meg tudtak állni, pedig azokban semmilyen számítógépes segítség nem volt.
Természetesen az Alstom metrón van ABS rendszer, amely a Közlekedésbiztonsági Szervezet baleseti jelentése szerint akkor lép működésbe, ha az egyes hajtott tengelyek fordulatszáma között eltérést tapasztal. Ez azonban nem valósult meg, mert a fékezés megkezdése után szinte azonnal minden tengely blokkolt, amit a számítógép nagyjából úgy értékelt, hogy a vonat megállt. Nagyon nem ez volt a helyzet.
Féktárcsa vagy tuskófék
A metrószerű járművek üzemi fékrendszere a villamosfék (rekuperációs vagy ellenállásfék, most mindegy), amire megálláskor, vagy szükséges esetben légfékrendszer segít rá. Az Alstom metrók esetén ez a korszerű tárcsafék rendszer, amely üzembiztosabb, kisebb karbantartásigényű és halkabb, környezetbarátabb. Ugyanakkor az ilyen fékrendszer esetén a kerekek hajlamosabbak megcsúszni, mivel az acél futófelületre felkerülő olajfilm vagy falevelek ott meg is tapadnak. Ez a tuskófékes régi orosz metrókocsiknál jóval kisebb eséllyel fordult elő. Persze attól nem kell visszatérni a korszerűtlen fékrendszerhez - erre találták ki ugyanis a tisztító féktuskókat, amelyek annyira hozzászorulnak a kerékhez, hogy a felületét tisztán tartsák, de érdemi fékporkibocsájtással vagy hanghatással nem járnak.
Az Alstom Metropolis metrókon nincs tisztító féktuskó.
Keréklaposodás
Az Alstom metrók forgalombaállása után kulcskérdés volt a két független fékrendszer hiánya, tehát hogy a két fékkar ugyanazt a fékszámítógépet vezérli. Ez nem felelt meg a magyar szabványoknak, ami alól a gyártó felmentést kért, és végül kapott is. Többen a Főváros szemére vetik, hogy a gyártó eredetileg vállalta a szabványos fékrendszer legyártását, később kezdett csak hivatkozni arra, hogy ő nemzetközi szabványok szerint dolgozik (olcsóbb volt egy már meglévő rendszert beépíteni), ugyanakkor, ha eleve így pályázik, minden bizonnyal azonnal kizárták volna (a Bombardier-t az átjárófolyosó néhány centivel szűkebb tervialakítása miatt zárták ki, ami apróság ehhez képest).
Ettől független volt az, hogy gyakran érzékelték a megszoruló kerekek aszimmetrikus kopását, a laposodást. Ugyan az újságcikkek megjelenésekor azt mondták, ez nem veszélyes, igenis azt mutatja, hogy mindennapos gond volt a blokkoló, csúszó kerék. Ráadásul az Alstom szerint csak egy vonatot érintett, ám ez csak először volt igaz, idővel több szerelvényen is korai kerékcserére volt szükség a túl gyors kerékkopás miatt (nyilván túl gyakran kellett újra kerekre esztergálni őket).
Homokolás
A felszínen közlekedő vasúti és közúti járműveknél alap, hogy homokoló berendezéssel vannak fölszerelve. A homokszórás javítja a súrlódási együtthatót és különösen nedves-szmötyis környezetben hasznos. A metrókra ilyen azért nem került, mert az alagútban veszélyes lenne a sok szálló homok, károsíthatná a berendezéseket is. Ettől még persze lehetne homokoló rajta, csak nem szabadna engedni, hogy a vezetők az alagútban használják. Ezt egy utasítással, de szükség esetén a járművezérlő berendezéssel is meg lehet oldani. Az eredetileg metrónak épült, de felszínen is közlekedő hannoveri villamosok is rendelkeznek homokolóval.
KFM
A diszpécsernek azt róják föl, hogy nem rendelt el sebességkorlátozást a rossz tapadási viszonyok miatt. Ennek megítéléséhez ismerni kellene a BKV belső utasításait, de alapvetésként említsük meg, hogy miután a járműveknek ilyen körülmények között is meg kellene a hatályos szabályozások szerint állni, abszurd lenne, ha a járműhibákat "preventív" lassújelekkel akadályoznánk meg, súlyos kapacitásbeli problémákat és az utasoknak jelentős késéseket okozva. Namost az adott szakaszon ilyen lassújel van érvényben évek óta, miközben a fönt vázolt technológiai problémákra és ellentmondásokra nem hogy megoldást nem kerestek, de próbálják el is titkolni őket.
Benbe · http://www.benbe.hu | 2020.01.21.
Egy kis kiegészítés:
„A WSP ( = Wheel Slide Protection = Kerékcsúszás-védelem) olyan rendszer, amelynek az a célja, hogy elkerülhető legyen a kerekek megcsúszása és garantálja, hogy elégtelen tapadási viszonyok esetén is, a jármű fékútja a lehető legrövidebb legyen.
A kerékcsúszás érzékelésére számos módszer áll rendelkezésre. A leginkább alkalmazott mód a kerékpártengelyek gyorsulását, vagy lassulását méri, és egy előre beállított érték túllépésekor szólal meg. Egy másik módszer az egy járművön belüli kerékpárok sebességkülönbségét méri. Az AM5_M2 kerékcsúszás – védelmi berendezés a két érzékelési módszert kombinálja.
Ezt a funkciót forgóvázanként hajtja végre a rendszer (azaz egy leeresztő szelep forgóvázanként).
A rendszer jeladó tárcsa és egyedi sebességérzékelő segítségével méri az egyes tengelyek fordulatszámát. Rendszer szinten az egyes EPAC_LITE berendezések a vonat referencia sebességét számítják ki. Amennyiben egyetlen tengely fordulatszáma egy programozható küszöbszintnél nagyobb mértékben tér el a referencia fordulatszámtól, az EPAC_LITE működteti a külső lefúvató szelepeket annak érdekében, hogy az adott forgóvázon (átmenetileg) elvegye a fékerőt és ezzel elfogadható féktávolságot érjen el.
A WSP csúszásvédelem funkciói minden fékezési üzemmódban rendelkezésre állnak, kivéve a túlzott elektrodinamikus fékezés miatti megcsúszást – ilyenkor a hajtásvezérlő (PCE) lép közbe- , vagy amikor az érintett EPAC_LITE üzemképtelen.
A jeladó tárcsa a kerékpár tengelyére van felszerelve.
(EPAC_LITE = Electro-pneumatic advanced control = Fékvezérlő egység)”
Ez a Mű (az eredeti, a Falujáró Motorvonat oldalról, és emez, a másolt) a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően szabadon felhasználható.
A blogról
A Falujáró Motorvonat egy kis piros motorkocsi, legtöbben Bzmot-ként,
vagy 117 sorozatként ismerik. Bejárjuk vele Magyarországot és a környező
világot, megismerjük hogyan működik, hol nem működik, hogyan javítható,
illetve, hogy éppen hogyan teszik tönkre a vasutat. Ez nem egy
politikailag korrekt blog, ha sértve érzed magad, ne olvasd!
Tizenegy éve működik a vonatos utazásaimat és fotóimat bemutató
weboldalam, a benbe.hu. Most úgy éreztem, szükségem van egy olyan
felületre, ahol a vasút jövőjéért való aggódásomat megoszthatom az
érdeklődőkkel. Ezt többnyire sajtóhírekre adott reakciók formájában
fogom tenni.
|
|
M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Szigorúbb kontrollt gyakorolna a kormány a 4-es metró beruházása fölött
Az M2-es metró és a H8-as HÉV összekötése
Várhatóan november végén kezdődik 3-as metró felújítása, de előkészítő munkálatok már ősztől lesznek ...
Lehet-e nyereséges a BKV? - Új buszüzemeltetési modell (BKK)