Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Ha megkérdezik, mi az autóipar legjelentősebb magyar találmánya, szinte mindenki a porlasztót említi. Jogosan, hiszen forradalmasította a belső égésű motorokat, a hőskortól egészen a közelmúltig a benzines gépkocsik szerves része volt. Bánki Donát, a karburátor egyik feltalálója százötven éve született, ez alkalomból felidézzük munkásságát.
Az első Bánki-Csonka-féle postaautó
Egy kis községben, a Veszprém vármegyei Bánkon - a ma
Komárom-Esztergom megyéhez tartozó Bakonybánkon - született 1859.
június 6-án Löwinger Donátként, nevét húszévesen változtatta meg. Apja,
Löwinger Ignác körorvosként dolgozott, a forradalom és szabadságharc
idején honvéd főorvos volt. Donátot inkább a műszaki pálya érdekelte, a
Budapesten letett érettségi vizsga után felvételt nyert a Műegyetem
gépészmérnöki karára. Hallgatóként a gázmotorokról írt tanulmányt, e
munkájával - melyet később németül is kiadtak - elnyerte az intézet
pályadíját. Utolsó évesként tanársegédi állást kapott a
mechanika-tanszéken.
Az egyetem elvégzése után, 1881-ben a Magyar Királyi Államvasúti Gépgyárban helyezkedett el, majd egy év elteltével a Ganz és Társa Vasöntöde és Gépgyártó Rt. alkalmazottja lett mint konstruktőr. Itt készítette és szabadalmaztatta első jelentős találmányát, a dinamométert, amelyet szíjhajtású szerkezeteknél használtak a kerületi erő mérésére; ennek segítségével a fordulatszám ismeretében kiszámíthatóvá vált az átvitt teljesítmény. Bánki közreműködött a fővárosba érkező gabonaszállítmányok kirakását lényegesen meggyorsító berendezés, az elevátor megtervezésében, és a Ganz gyár igazgatójáról, Mechwart Andrásról elnevezett gőzeke megalkotásából is kivette részét.
Még a Műegyetemen ismerkedett meg Csonka Jánossal, aki később az intézet gépműhelyének vezetője lett. Több munkát együtt végeztek, például a Ganz megbízásából régi gázmotorokat korszerűsítettek. 1888-ban gáz- és petróleumkalapácsot alkottak az egyetem műhelyében, két évvel később pedig a Ganznál elkészítették első saját motorjukat.
Közös szabadalmakat is benyújtottak, melyeket hasznosításra átadtak
a Ganznak; a vállalat 1889-ben megvásárolta jövőbeni találmányaikat is,
egyebek mellett az automatikus csőgyújtót, melynek az elektromos
gyújtás elterjedéséig volt nagy jelentősége.
A karburátor
ötletét állítólag egy virágárus lány adta, aki vizet permetezett
virágaira. A két mérnök felismerte, hogy a hasonlóan porlasztott
üzemanyaggal tökéletesebb égés érhető el. 1893. február 11-én jegyezték
be XXVIII. 2564. számú, Újítás petróleummotorokon című szabadalmi
beadványukat, de valószínűsíthető, hogy az első karburátort már egy-két
évvel korábban elkészítették. Találmányukról egyebek mellett ezt írják:
"Gépünknél a táplálás petróleumszivattyú nélkül történik, amennyiben
egy-egy hengertöltéshez való petróleum mennyiségét a gépbe szívott
levegő magával ragadja. A nyílás, amelyen a petróleum beömlik,
állandóan nyitva van, miértis a sebesség szabályozónak a levegő szívás
megakadályozásával kell történni."
Leghíresebb találmánya, a porlasztó
Bánki a kilencvenes években foglalkozott az üzemanyag-sűrítés
témakörével is. A nagyobb kompresszió azonos üzemanyag-mennyiség
mellett nagyobb munkavégzést tesz lehetővé, ugyanakkor megnő az anyag
hőmérséklete, és bizonyos hőfokon öngyulladás következik be. Ennek
elkerülése érdekében Bánki vízporlasztót alkalmazott: a kettős
karburátor a petróleum-levegő keverék mellett vizet juttatott az
égéstérbe. A nagy sűrítést lehetővé tévő vízporlasztásos motor 1898-ban
kapott szabadalmat, és 1900-ban díjat nyert a párizsi világkiállításon.
A találmány azért nem terjedt el széles körben, mert Rudolf Diesel
nyersolajjal hajtott motorja egyszerűbbnek és gazdaságosabbnak
mutatkozott.
Az évek során Bánki a Ganz osztályvezetője, később
főmérnöke lett, majd tizenhét év szolgálat után, 1898-ban elhagyta a
vállalatot és tanácsadóként segítette tovább a működését. A Műegyetem
tanáraként dolgozott tovább, 1900-tól a hidraulika-tanszéket vezette;
érdeklődése a folyadékok áramlása és a turbinák felé fordult, és néhány
év alatt e területen is nemzetközi szaktekintéllyé vált. Csonka János
ekkor autótervezéssel foglalkozott, a Magyar Királyi Posta által kiírt
pályázatra készített levélgyűjtő gépkocsikat, melyeket a győri Magyar
Waggon- és Gépgyár (a Rába elődje) és a Röck István Gépgyár is
készített. A postakocsik motorja a porlasztónak köszönhetően nemzetközi
viszonylatban is modern szerkezet volt. Bánki Donát is tervezett
levélgyűjtő autót, melynek érdekessége, hogy a keresztben beépített,
Csonka-féle léghűtéses motor az első kerekeket hajtotta
fogaskerék-áttétellel. A meghajtás kiforratlansága miatt a futáspróbán
elért eredmények nem voltak kielégítőek, a Ganz gyár pedig nem akart
áldozni a konstrukció tökéletesítésére.
Számtalan motor viselt ilyen táblát
A tízes évek elején Bánki újfajta vízturbinát tervezett, melyet a Bánki-féle Vízturbinát Értékesítő Rt. nevű vállalat kezdett gyártani, és 1928-ig több mint 850 darabot adott el. A szerkezetet a Ganz, sőt németországi és szovjetunióbeli üzemek is gyártásba vették.
Bánki Donát 1912-ben a Magyar Tudományos Akadémia
levelező tagja, 1914-ben pedig a Műegyetem Gépészmérnöki Karának
dékánja lett. Elérte, hogy a gépészmérnök-képzésben bevezették a
laboratóriumi oktatást.
Bánki Donát hatvanhárom évesen, 1922.
augusztus 1-jén hunyt el. Sokoldalúságát bizonyítja, hogy a fentebb
felsoroltakon kívül kísérletezett motorkerékpárral, a repüléstechnika
fejlesztésén fáradozott és festészettel is foglalkozott. A század
elején feltárt Kolozs vármegyei földgázkészletek fővárosba juttatására
csővezetéket tervezett, de az elgondolást keresztülhúzta a világháború,
majd a trianoni országcsonkolás.
Kortársai különösen szerény embernek írják le Bánkit, aki sok pályatársával - például Bláthy Ottó Titusszal - ellentétben gyalog járt, nem autóval. Karakterét jól jellemzi, hogy az 1916-ig betöltött dékáni tisztség jövedelmének egy részét a szegény diákok támogatására fordította. Bár a karburátor kapcsán a Maybach cég magának követelte az elsőséget, tény, hogy Bánki és Csonka megelőzte a neves vállalatot, és ezt Németországban is több intézmény elismeri. A száztizenhat évvel ezelőtt bejegyzett találmány még ma is több mint 160 millió benzinmotort táplál.
Bánki-emlékhónap
Az eseményen prof. dr. Michelberger Pál akadémikus azt mondta, Bánki példája három feladatot ró az utókorra: a tehetségek kiválasztását és gondozását, az oktatás színvonalának megőrzését és fejlesztését, valamint az innovatív vállalatok ösztönzését. Prof. dr. Németh József, a Budapesti Műszaki Egyetem professzora úgy fogalmazott: Bánki örökösének lenni annyi, mint korszerű mérnökképzést folytatni. Dr. Gáti József, a Budapesti Műszaki Főiskola kancellárja szerint Bakonybánk jelentősége ma az, hogy megmutassa: kis közösségből is ki lehet törni.
A bizottság áprilistól júniusig rendezvények sorával tiszteleg Bánki Donát emléke előtt, elektronikus adathordozót állít össze az életéről, és vándorkiállítást szervez a műszaki oktatási intézmények bevonásával, a Gép folyóirat pedig különszámot jelentetett meg az évfordulóra. A mérnöki kamara 2008 őszén két kategóriában pályázatot hirdetett középiskolai tanulók, főiskolai és egyetemi hallgatók számára. A rendezvénysorozat záróakkordja a szülőfalu, Bakonybánk megemlékezése volt június 6-án, a feltaláló születésének napján. Ekkor került sor a pályázat eredményhirdetésére és a díjak átadására, bemutatták a Közlekedési és Műszaki Múzeum által restaurált motort, felavatták a feltaláló szobrát, valamint elhelyezték a Bánki Donát Bemutatópark alapkövét.
|
(forrás: origo.hu)
|
|
M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A magyar közlekedésügy fontosabb állomásai az Országos Automobilkísérleti Állomás megalapításáig