Közlekedés: Bánki, a motorforradalmár

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Ha megkérdezik, mi az autóipar legjelentősebb magyar találmánya, szinte mindenki a porlasztót említi. Jogosan, hiszen forradalmasította a belső égésű motorokat, a hőskortól egészen a közelmúltig a benzines gépkocsik szerves része volt. Bánki Donát, a karburátor egyik feltalálója százötven éve született, ez alkalomból felidézzük munkásságát.

 

Forrás: MTI
Az első Bánki-Csonka-féle postaautó


Egy kis községben, a Veszprém vármegyei Bánkon - a ma Komárom-Esztergom megyéhez tartozó Bakonybánkon - született 1859. június 6-án Löwinger Donátként, nevét húszévesen változtatta meg. Apja, Löwinger Ignác körorvosként dolgozott, a forradalom és szabadságharc idején honvéd főorvos volt. Donátot inkább a műszaki pálya érdekelte, a Budapesten letett érettségi vizsga után felvételt nyert a Műegyetem gépészmérnöki karára. Hallgatóként a gázmotorokról írt tanulmányt, e munkájával - melyet később németül is kiadtak - elnyerte az intézet pályadíját. Utolsó évesként tanársegédi állást kapott a mechanika-tanszéken.

 

Forrás: [origo]Egyetemi bizonyítványa

 

Az egyetem elvégzése után, 1881-ben a Magyar Királyi Államvasúti Gépgyárban helyezkedett el, majd egy év elteltével a Ganz és Társa Vasöntöde és Gépgyártó Rt. alkalmazottja lett mint konstruktőr. Itt készítette és szabadalmaztatta első jelentős találmányát, a dinamométert, amelyet szíjhajtású szerkezeteknél használtak a kerületi erő mérésére; ennek segítségével a fordulatszám ismeretében kiszámíthatóvá vált az átvitt teljesítmény. Bánki közreműködött a fővárosba érkező gabonaszállítmányok kirakását lényegesen meggyorsító berendezés, az elevátor megtervezésében, és a Ganz gyár igazgatójáról, Mechwart Andrásról elnevezett gőzeke megalkotásából is kivette részét.

 

Még a Műegyetemen ismerkedett meg Csonka Jánossal, aki később az intézet gépműhelyének vezetője lett. Több munkát együtt végeztek, például a Ganz megbízásából régi gázmotorokat korszerűsítettek. 1888-ban gáz- és petróleumkalapácsot alkottak az egyetem műhelyében, két évvel később pedig a Ganznál elkészítették első saját motorjukat.

 

Közös szabadalmakat is benyújtottak, melyeket hasznosításra átadtak a Ganznak; a vállalat 1889-ben megvásárolta jövőbeni találmányaikat is, egyebek mellett az automatikus csőgyújtót, melynek az elektromos gyújtás elterjedéséig volt nagy jelentősége.

A karburátor ötletét állítólag egy virágárus lány adta, aki vizet permetezett virágaira. A két mérnök felismerte, hogy a hasonlóan porlasztott üzemanyaggal tökéletesebb égés érhető el. 1893. február 11-én jegyezték be XXVIII. 2564. számú, Újítás petróleummotorokon című szabadalmi beadványukat, de valószínűsíthető, hogy az első karburátort már egy-két évvel korábban elkészítették. Találmányukról egyebek mellett ezt írják: "Gépünknél a táplálás petróleumszivattyú nélkül történik, amennyiben egy-egy hengertöltéshez való petróleum mennyiségét a gépbe szívott levegő magával ragadja. A nyílás, amelyen a petróleum beömlik, állandóan nyitva van, miértis a sebesség szabályozónak a levegő szívás megakadályozásával kell történni."

 

Forrás: [origo]

Leghíresebb találmánya, a porlasztó

 

Bánki a kilencvenes években foglalkozott az üzemanyag-sűrítés témakörével is. A nagyobb kompresszió azonos üzemanyag-mennyiség mellett nagyobb munkavégzést tesz lehetővé, ugyanakkor megnő az anyag hőmérséklete, és bizonyos hőfokon öngyulladás következik be. Ennek elkerülése érdekében Bánki vízporlasztót alkalmazott: a kettős karburátor a petróleum-levegő keverék mellett vizet juttatott az égéstérbe. A nagy sűrítést lehetővé tévő vízporlasztásos motor 1898-ban kapott szabadalmat, és 1900-ban díjat nyert a párizsi világkiállításon. A találmány azért nem terjedt el széles körben, mert Rudolf Diesel nyersolajjal hajtott motorja egyszerűbbnek és gazdaságosabbnak mutatkozott.

Az évek során Bánki a Ganz osztályvezetője, később főmérnöke lett, majd tizenhét év szolgálat után, 1898-ban elhagyta a vállalatot és tanácsadóként segítette tovább a működését. A Műegyetem tanáraként dolgozott tovább, 1900-tól a hidraulika-tanszéket vezette; érdeklődése a folyadékok áramlása és a turbinák felé fordult, és néhány év alatt e területen is nemzetközi szaktekintéllyé vált. Csonka János ekkor autótervezéssel foglalkozott, a Magyar Királyi Posta által kiírt pályázatra készített levélgyűjtő gépkocsikat, melyeket a győri Magyar Waggon- és Gépgyár (a Rába elődje) és a Röck István Gépgyár is készített. A postakocsik motorja a porlasztónak köszönhetően nemzetközi viszonylatban is modern szerkezet volt. Bánki Donát is tervezett levélgyűjtő autót, melynek érdekessége, hogy a keresztben beépített, Csonka-féle léghűtéses motor az első kerekeket hajtotta fogaskerék-áttétellel. A meghajtás kiforratlansága miatt a futáspróbán elért eredmények nem voltak kielégítőek, a Ganz gyár pedig nem akart áldozni a konstrukció tökéletesítésére.

 

Forrás: [origo]
Számtalan motor viselt ilyen táblát


A tízes évek elején Bánki újfajta vízturbinát tervezett, melyet a Bánki-féle Vízturbinát Értékesítő Rt. nevű vállalat kezdett gyártani, és 1928-ig több mint 850 darabot adott el. A szerkezetet a Ganz, sőt németországi és szovjetunióbeli üzemek is gyártásba vették.

 

Forrás: [origo]Az Akadémia értesítő levele

 

Bánki Donát 1912-ben a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagja, 1914-ben pedig a Műegyetem Gépészmérnöki Karának dékánja lett. Elérte, hogy a gépészmérnök-képzésben bevezették a laboratóriumi oktatást.

Bánki Donát hatvanhárom évesen, 1922. augusztus 1-jén hunyt el. Sokoldalúságát bizonyítja, hogy a fentebb felsoroltakon kívül kísérletezett motorkerékpárral, a repüléstechnika fejlesztésén fáradozott és festészettel is foglalkozott. A század elején feltárt Kolozs vármegyei földgázkészletek fővárosba juttatására csővezetéket tervezett, de az elgondolást keresztülhúzta a világháború, majd a trianoni országcsonkolás.

 

Kortársai különösen szerény embernek írják le Bánkit, aki sok pályatársával - például Bláthy Ottó Titusszal - ellentétben gyalog járt, nem autóval. Karakterét jól jellemzi, hogy az 1916-ig betöltött dékáni tisztség jövedelmének egy részét a szegény diákok támogatására fordította. Bár a karburátor kapcsán a Maybach cég magának követelte az elsőséget, tény, hogy Bánki és Csonka megelőzte a neves vállalatot, és ezt Németországban is több intézmény elismeri. A száztizenhat évvel ezelőtt bejegyzett találmány még ma is több mint 160 millió benzinmotort táplál.

 

 

Bánki-emlékhónap

A másfél évszázados jubileum alkalmából a Magyar Mérnöki Kamara, a Magyar Tudományos Akadémia, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a Budapesti Műszaki Főiskola, a Gépipari Tudományos Egyesület és Bakonybánk önkormányzata emlékbizottságot állított fel. Áprilisban a Budapesti Műszaki Egyetem Rektori Tanácstermében sajtótájékoztatót tartottak, melyen kiállították a gépészmérnök, tudós és feltaláló nyilvánosság előtt még be nem mutatott festményeit.

 

Forrás: [origo]

 

Az eseményen prof. dr. Michelberger Pál akadémikus azt mondta, Bánki példája három feladatot ró az utókorra: a tehetségek kiválasztását és gondozását, az oktatás színvonalának megőrzését és fejlesztését, valamint az innovatív vállalatok ösztönzését. Prof. dr. Németh József, a Budapesti Műszaki Egyetem professzora úgy fogalmazott: Bánki örökösének lenni annyi, mint korszerű mérnökképzést folytatni. Dr. Gáti József, a Budapesti Műszaki Főiskola kancellárja szerint Bakonybánk jelentősége ma az, hogy megmutassa: kis közösségből is ki lehet törni.

 

A bizottság áprilistól júniusig rendezvények sorával tiszteleg Bánki Donát emléke előtt, elektronikus adathordozót állít össze az életéről, és vándorkiállítást szervez a műszaki oktatási intézmények bevonásával, a Gép folyóirat pedig különszámot jelentetett meg az évfordulóra. A mérnöki kamara 2008 őszén két kategóriában pályázatot hirdetett középiskolai tanulók, főiskolai és egyetemi hallgatók számára. A rendezvénysorozat záróakkordja a szülőfalu, Bakonybánk megemlékezése volt június 6-án, a feltaláló születésének napján. Ekkor került sor a pályázat eredményhirdetésére és a díjak átadására, bemutatták a Közlekedési és Műszaki Múzeum által restaurált motort, felavatták a feltaláló szobrát, valamint elhelyezték a Bánki Donát Bemutatópark alapkövét.

 

Forrás: [origo]


(forrás: origo.hu)

Címkék: bánki donát csonka jános közlekedési és műszaki múzeum magyar feltalálók porlasztó

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...

M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...

M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:

Azelet1__eletmento_osszefogas_a_gyorshajtas_ellen_bkk_2183062_5746_s

Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...

M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:

A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu