Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2014. július elsején lépett hatályba az a dán jogszabály, mely szerint a 2,0 gramm/liter ezrelékes véralkohol szintet meghaladó járművek vezetőitől – a jogosítvány elvétele és a tetemes összegű pénzbírság mellett – a gépkocsit is elkobozzák.
(Fotó: DPA hírügynökség)
A „drink driving”, azaz ittas járművezetés az Európai Unióban bő tíz éve a közutak második fő gyilkosának számít (a sebességtúllépés után), ezért nem véletlen, hogy a szeszes italtól befolyásolt állapotban történő járművezetés tilalma minden ország jogrendjének részét képezi. A tagállamok azonban eltérő módszerekkel küzdenek az egyik legnagyobb kockázatú szabályszegés ellen: eltérhetnek az engedélyezett határértékek, az ellenőrzési módszerek, a szankciók és az egyéb jogi intézkedések. Dánia élenjár azoknak az országoknak a sorában, amelyek az ittas vezetés visszaszorítása érdekében határozottan, már-már drasztikusnak tűnő megoldásokkal lépnek fel. Persze ezt korántsem „bosszúból”, hanem megelőzésből, az ártatlan, védtelen közlekedők milliói érdekében teszik.
Tudományos kutatások egész sora bizonyítja, hogy az,
aki járművet szeszesitaltól befolyásolt állapotban vezet, mindössze
korlátozottan képes, vagy akár teljesen képtelen a biztonságos
közlekedésre. Így az ittas vezető járműve gyakorlatilag időzített
bombaként közlekedik az utakon, s nem tudni, mikor kerül útjába egy
gyalogos, kerékpáros, vagy más jármű. És hogy tovább ragozzuk a
negatívumokat: ezt a kockázatot tovább növeli, hogy az ittas vezetők
többsége sajnálatos módon a megengedett sebességet is túllépi.
Dán közlekedésbiztonsági szakemberek a hazai baleseti
mutatókat tanulmányozva azt állapították meg, hogy az ittas vezetés a
dél-skandináv országban is kiemelt kockázatot jelent a közlekedőkre
nézve (nem csak az érintett járművezetőre, hanem valamennyi
közúthasználóra), s nem ritkán már az egy ezrelékes véralkohol érték is
halálos eseményeket idéz elő. Ezért új, elrettentő jellegű eszközhöz
nyúltak a súlyos jogsértések visszaszorítása érdekében, a szabályozási
rendszer módosítása által.
2014. július 01-től az a járművezető, akinek vérében a véralkohol szintje eléri, vagy meghaladja a 2,0 gramm/liter ezreléket, s ennek ténye a kapcsolódó rendőrhatósági eljárás során bizonyításra kerül, a vezetői engedély elvétele és a pénzbírság megfizetésének kötelezettsége mellett - egyéb intézkedésként – arra számíthat, hogy az általa vezetett járművet lefoglalják, s elkobozzák.
Az így elkobzott járművet aukcióra bocsátják, s az eladási érték az államkasszába kerül.
A jogszabály bevezetésével kapcsolatban Karen Haekkerup, dán igazságügy miniszter a következőket jelentette ki: "Az utóbbi időben azt tapasztaltuk, hogy sok ártatlan ember sérült meg súlyosan, vagy vesztette életét közúti balesetben azok miatt a vakmerő vezetők miatt, akik ittasan közlekedtek közútjainkon. Ezért arra a következtetésre jutottunk, hogy az ilyen járművezetőknek nincs helyük a közlekedésben, ki kell emelnünk onnan őket! A törvény, melyet a dán parlament április végén fogadott el, természetesen a külföldieket sem kíméli, ők is hasonló eljárásra számíthatnak, amennyiben ittasan közlekednek. Az ittas vezetők mellett a kábítószer hatása alatt járművet vezetők gépjárművei is elkobzásra kerülnek.”
A dán igazságügyi minisztérium szerint a Föld
legrégebbi monarchiájában minden negyedik közúti tragédia arra a tényre
vezethető vissza, hogy a balesetet okozó jármű vezetője túl sok alkoholt
ivott, kábítószert szedett, illetve vezetésre károsan ható gyógyszert
szedett be a vezetés megkezdése előtt. Dánia elkötelezett abban, hogy
drasztikus mértékben tovább csökkentse a személysérüléses közúti
balesetek és a balesetben meghalt személyek számát. Az utolsó – még
teljes statisztikai adatokkal bíró - évben, 2012-ben 175 ember halt meg a
dán utakon, míg az egymillió lakosra jutó halálos áldozatok számának
legutóbbi uniós értékelése során Dánia - 32 áldozat/egymillió lakos
értékkel - európai uniós szinten Svédország és az Egyesült Királyság
mögött a harmadik helyre lépett elő. Az elmúlt időszakban elért
eredményeivel Dánia a Föld egyik legbiztonságosabb közúthálózatával
rendelkező országa lett. (Megjegyzés: a dán adat jóval kedvezőbb az EU
28-akra vonatkozó 52 közúti áldozat/egymillió lakos értéknél;
Magyarországon legutóbb 59 halálos áldozat jutott egymillió lakosra)
Az ittas vezetés jogszabály által engedélyezett felső
értéke Dániában jelenleg 0,5 gramm/liter ezrelék, amely megegyezik az EU
tagállamok többségével. Ugyanakkor elmondható, hogy a skandináv
térségben – így Dániában is – az alkalmazott szankciók, büntetések
magasabbak az átlagnál. Példaképpen említhető, hogy 0,5 gramm/liter
ezrelék felett a kiszabható pénzbírság összegének minimum az egyhavi
fizetésnek kell megfelelnie. A szomszédos Németországban, ahol a közúti
közlekedésbiztonság szintje ugyancsak példaértékű számos ország számára,
ennél alacsonyabb kezdő értékben, legalább 500 euróban állapították meg
a hasonló jogsértésekhez tartozó pénzbüntetés mértékét (utóbbihoz
tartozó friss hír, hogy Németországban a Zöldek parlamenti képviselői
vitát kezdeményeztek a zéró tolerancia – 0,0 ezrelék – bevezetéséről).
Végezetül érdemes megemlíteni, hogy súlyos közlekedési
szabályszegés elkövetése esetén a gépjármű elkobzásának jogintézménye
más országok gyakorlatából is ismert. Franciaországban például a
megengedett sebességet jelentősen túllépőkkel, míg a szomszédos
Szlovéniában a rendszeres, notórius gyorshajtókkal szemben alkalmazzák
ezt a rendkívüli visszatartó hatásáról ismert szankciót.
Forrás:
https://web.archive.org/web/20170228143539/http://baleset-megelozes.eu/cikk.php?id=863 (*)
|
|
M Imre írta 18 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Új uniós teljesítménymutatók: az új keretrendszer jövőre, 2021. január elsejétől lesz hatályos
Road Safety - a biztonság az első | oktató projekt gyermekeknek (HUMDA)
Mozdonyvezetők nyílt levele az autósokhoz: Vigyázz, ha jön a vonat!
Kéklámpa az életekért