Közlekedés: Dubai luxus buszmegálló és pár többi

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3209 db
  • Videók - 2800 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 884 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3209 db
  • Videók - 2800 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 884 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3209 db
  • Videók - 2800 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 884 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3209 db
  • Videók - 2800 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 884 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A világ jelenlegi legmagasabb (321 méteres) és leghíresebb luxusszállodája, a Burj Al Arab előtti buszmegálló miért is ne lenne különleges.

 

Dubaj, ez az apró arab államocska a luxusturizmusba fekteti kőolajból származó bevételei jelentős részét, így készülve a fekete arany utáni életre. Éppen ezért grandiózus építkezésekből, luxus szállodákból és fényűző bárokból itt nincs hiány. Írtunk már a 321 méter magas, széltől duzzadó vitorlát formázó Burj Al Arab szállodáról, ahol több mint 700 ezer forintért is találni szobát egyetlen éjszakára. A hotel előtt kapta lencsevégre - és tette fel a Neorama blogra - egy utazó ezt a légkondicionált buszmegállót. Más kérdés, hogy ez a luxus vajon kiknek szól, hiszen aki 700 ezer forintot tud költeni egy éjszakára, az aligha busszal közlekedik.

Egy olvasónk megjegyezte, hogy az első képen látható buszmegálló nem a Burj Al Arab mellett van, Utánanéztünk, az valóban egy másik luxus megálló Dubaiban. Egy blogon azonban megtaláltuk az igazi Burj Al Arab megállót, ami az első váró nagyobb méretű mása. Ugyanezen a blogon a világ számos országából gyűjtöttek még össze érdekes buszmegállókról készült fotókat.

 

Bus-Stop in Dubai (légkondicionált !!! buszmegálló a szálloda előtt)


(Image credits:elvis_payne)

Probably the most advanced bus-stop on this list – fully enclosed with air conditioning. It stands near Burj al Arab and Wild Wadi (water theme park).

Classic Car and bus stop in Havana


(Image credits:projectkevp)

I like those old massive works like this bus-stop. Taken from cab window : 50’s car with original 1930’s bus-stop behind.

Bus-Stop in Brisbane, Australia


(Image credits:Bandido of Oz)

A lounge room made of a bus stop. Looks like some grandma decorated it.

Bus-Stop in Curitiba, Brasil


(Image credits:elvis_payne)

Such tubes are all over Curitiba, and the only way to get on and off buses is from inside these tubes.

Bus-Stop near Corinth Canal, Greece


(Image credits:CorinthianGulf)

Very poor bus-stop in Greece, someone even brought some chairs.

Bus-Stop in Stovring, Denmark


(Image credits:Matt Carman)

This one looks spacey and cosmic. It stands in Stovring, Denmark.

Bus-Stop in Scottsdale’s, Arizona, USA


(Image credits:phoenixdailyphoto)

It looks pretty neat. This is a new look of Scottsdale’s bus-stops, made of metal.

Bus-Stop in Changzhou, China


(Image credits:Augapfel)

The best one, just a sign put in a pile of straw. No wonder why – it stands near a village, and creative villagers must have built it. If you zoom in, you see that it’s a “Coach Station”.

Bus-Stop in Yemin Orde, Israel


(Image credits:Nitzan Brumer)

This one looks like from Flinstones. Only 2 seats :(

Bus-Stop in Australia, near Indian restaurant


(Image credits:Thaddeus Maximus)

I wonder if all the Bus-stops look like this one in India.

Bus-Stop in Kapan, Armenia


(Image credits:elmada)

Strange bus-stop from the Soviet Era, pretty cool.

Bus-Stop in, Seattle, USA


(Image credits:Tracy O)

This one has a really interesting mosaic, gives a cozy, happy feeling.

Bus-Stop in Salinas, Puerto Rico


(Image credits:guenno)

I like it.

Bus-Stop in California, USA


(Image credits:…-intherough-…)


(Image credits:…-intherough-…)

A prize for the best bus-stop design goes to this one. “Created in 2002 by award-winning artist Dennis Oppenheim, the twisting and arching perforated steel structure depicts the metamorphosis of a bus becoming a house. Fans adore its whimsy and its one-of-a-kind appeal.”

Bus-Stop in Volgograd, Russia


(Image credits:musatych)

A heritage from Soviet Era again, looks like a hat to me.

Bus-Stop in Wellington, New Zealand


(Image credits:*TreMichLan*)

A childish bus-stop with zoo animals. A good idea how to transform a boring bus-stop into something colorful and interesting.

Bus-Stop in Athens, Ga

(Image credits: SleepingBear)

Interesting one, made from a school bus?

Ismersz hasonló iskolabusz megállót?

 

A "megálló 321 méter magas szállodájának" üdvözlő szövege:

"Üdvözöljük a Burj Al Arab szállodában

Érkezésed ámulatba ejt, itt önmagad lehetsz.

Viszonylag rövid hivatali ideje alatt a dubai tengerpartnak ez a legendás és szimbolikus szállodája kiváltotta a nemzetközi közösség figyelmét és tiszteletét, biztosítva a rangját, mint az egyik legtöbbet fényképezett ilyen építmény a világon. Úgy tervezték, hogy egy gomolygó vitorlára hasonlítson, Burj Al Arab soars magasságban, 321 méter magasan, a Dubai uralkodó látképébe. Éjszakai világítás által koreografált a víz és a tűz - Burj Al Arab egyszerűen egyedi, ötletes, lenyűgöző.

Ez az "all-suite" hotel tükrözi a legfinomabb izlést, hogy élj e világ által kínált lehetőségekkel. Miköz ben magánsofőrrel hajt Rolls Royce-al, a diszkrét "suite check-in", magán recepcióval minden emeleten, egy-egyy felső szinte képzett inassal, biztos lehet benne, hogy határtalanul és legfőképpen személyre szóló üdülést biztosítunk."

 

Fotója:

network.hu


(forrás: villageofjoy.com, ingatlanmenedzser.hu)

Címkék: buszmegálló ország szokás tömegközlekedés

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 9 órája

Rákosrendező területének 85 hektáros része ma (2025.03.24.) a fővárosi önkormányzat tulajdonába került

-- Karácsony Gergely főpolgármester közölte: megtörtént az első vételárrészlet kifizetése, 12,7 milliárd forintot utalt át az MNV Zrt-nek ma a főváros. Ezzel Budapest valóban tulajdonosa lett Rákosrendezőnek.

-- 60 nap van arra, hogy megállapodást kössenek a MÁV-val a terület megosztásáról, a vasútüzemhez szükséges részek leválasztásáról, ezután következhet csak a tényleges birtokbaadás, ami szintén hosszabb folyamat (pl. közművek átadása, jogcímes vagy jogcím nélküli használók kiköltözése stb.). Legkorábban nyáron kezdődhet meg tehát a rengeteg szemét elszállítása.

-- A második vételárrészletet csak akkor kell kifizetni, ha sikerült a kormánnyal megállapodni az építési jogszabályok módosításáról, illetve minden egyéb peres eljárás lezárult és megtörtént a telekalakítás. Erre nincs konkrét határidő kikötve, arra viszont igen, hogy 6 hónapon belül meg kellene állapodni az állammal a kormány által vállalt fejlesztésekről.

-- Máig nem tudjuk, mi történt a színfalak mögött. Az arab vevő lépett vissza? Az ügy vált politikailag terhessé egy olyan időszakban, amikor a kormánypártnak egyébként is gondokat okoz, hogy egy új kihívóval szemben uralja a közbeszéd témáit? Túl nyilvánvaló volt a kontraszt a szavakban vívott szuverenitásharc és a tettek között? Vagy esetleg a NER-en belüli törés sodorta el a projektet? Ez utóbbi teória szerint a belvárosi luxusprojektekben érintett kör, vagyis mindenekelőtt Tiborcz István nézte rossz szemmel, hogy egy másik területen teremtene neki konkurenciát a Habony-Lázár duó. Nem tudjuk.

-- Ami biztos: nem lesz felhőkarcoló a Hősök tere mögött, Budapest ikonikus látképe megmenekült.

-- A főváros nagy értékű rozsdaövezeti fejlesztési területtel gyarapodott. Kár, hogy ezt konkrétan meg kellett vennie, még ha elég kedvező áron is. Ahogy azt bécsi példákon bemutattuk, egy olyan országban, amelynek a nemzeti vasúttársasága partner az ottani főváros által kezdeményezett rehabilitációban, ezeket a projekteket közösen hozzák tető alá. Már ez a 12 milliárd is, amit most elnyel a feneketlen hiánnyal küzdő államkassza, mehetett volna a terület rehabilitációjára. Csodákat lehetett volna művelni belőle.

# Zsuppán András

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1334834297625996

Válasz

M Imre üzente 6 napja

Csütörtökön utalja a főváros az első részletet Rákosrendezőért | 2025. március 19.

A Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója, Kiss Ambrus a szokásos, közgyűlést megelőző háttérbeszélgetésen beszélt erről. Szóba került az is, a következő közgyűlésen terveznek-e főpolgármester-helyettest választani.

A Rákosrendezővel kapcsolatban elmondta, hogy március 10-én, hétfőn kezdődtek meg a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel (MNV) azok a technikai egyeztetések, amik

-- reményeik szerint holnap, azaz március 20-án le is zárulnak.

Úgy készülnek ugyanis, hogy a március 20-i egyeztetés után minden feltétel adott lesz, hogy az első vételárrészletet átutalják, ezzel pedig a BKM tulajdonjog bejegyzése előtt megnyílik az út.

Ezt követően állami tárgyalópartnert váltanak, hiszen ettől kezdve nem az MNV-vel kell tárgyalniuk, hanem az Építési és Közlekedési Minisztériummal (ÉKM) és a MÁV-val.

A következő, velük folytatott tárgyalásoknak két része lesz, maga a birtokba vétel és a fejlesztési megállapodás.

Az ÉKM, mint Kiss mondta, várhatóan addig kijelöli a tárgyalópartnert, azt a miniszteri biztost, akit a korábbiakban ígértek, mert személyéről a fővárosnak eddig semmi információja nincsen. Kiss külön is megjegyezte, hogy ennek azért itt lenne már az ideje, hiszen, ha megtörténik az utalás, és a tulajdonjogszerzés is megtörténik, az MNV kikerül a képből.

A birtokbevételhez

-- még 60 napon belül a MÁV-val egy használati megállapodást kell kötniük,

hogy a vállalat milyen területeket kíván a jövőben használni.

A közgyűlés februárban döntött, hogy júniusban érkezik annak a mestertervnek a kiírása, aminek reményeik szerint ez évben már kézzelfogható eredménye lesz: megismerhetjük azokat a terveket, amelyek alapján a beruházást végigviszik.

Ahogy az előterjesztésben is írták, a Rákosrendezővel kapcsolatos első és legfontosabb feladat az ún. mestertervre vonatkozó nyílt urbanisztikai tervpályázat előkészítése és lebonyolítása.

A mesterterv tartalmazza a terület

-- jövőbeli szerkezetét,
-- beépítési intenzitását,
-- alapvető építészeti karakterét,
-- elhelyezhető funkcióit,
-- zöldfelületi rendszerét,
-- közlekedési rendszerét,
-- közműhálózatát és közintézményi infrastruktúráját meghatározó városfejlesztési koncepciókat.
https://enbudapestem.hu/2025/03/19/csutortokon-utalja-a-fovaros-az-elso-reszletet-rakosrendezoert

Ahogy az előterjesztésben is kiemelték, a terület fejlesztése során a budapestiek érdekének kell az elsőnek lennie, megelőzve mindenfajta befektetői érdeket. Ezen a kiíráson március eleje óta a BFVK Zrt. keretein belül egy projektiroda dolgozik, aminek vezetője Dományi Bálint. A vele készült friss interjúnk ide kattintva olvasható.
https://enbudapestem.hu/2025/03/19/ebben-a-helyzetben-mindenre-nyitottnak-kell-lenni-rakosrendezon-setaltunk-az-uj-projektiroda-vezetojevel

Válasz

M Imre üzente 2 hete

A kormányközeli Stockton Zrt. nem élt az elővásárlási jogával, így a Budapesti Közműveké lesz Rákosrendező!

Az igazi munka persze csak most kezdődik.
A Fővárosi Közgyűlés múlt heti döntése szerint megkezdi működését a Rákosrendező Projektiroda, amely a júniusi közgyűlésre előkészíti a nyílt nemzetközi tervpályázat kiírását. Mert ez a budapestiek érdeke: előbb határozzuk meg egy átfogó mestertervben, hogy mire van szüksége a városnak, és ehhez milyen infrastrukturális beruházásokra van szükség. A telkenként, nyílt pályázaton kiválasztott ingatlanfejlesztők pedig ehhez igazodva, a mestertervben meghatározott kereteken belül építsenek a város szövetébe illő, modern, zöld városnegyedet, ahogyan azt Berlin vagy Bécs sikeres példái mutatják.

Lassan három hete kezdeményeztem Lázár miniszter úrnál, hogy haladéktalanul kezdjük meg a tárgyalásokat a fővárosi és az állami feladatok végrehajtásáról. Remélem most már nem lesz ennek akadálya. Meg kell állapodnunk rövid időn belül az arab befektetők felé vállalt állami infrastruktúrafejlesztés megvalósításáról, a kármentesítésről, az állami hulladék elhordásáról és a terület építési szabályozásáról. Remélhetőleg rövidesen meg tudunk állapodni a társtulajdonos magyar állammal a terület birtokbaadásáról is, és megkezdhetjük az illegálisan lerakott kommunális hulladék elszállítását.

Mi készen állunk.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1225525515602784

Válasz

M Imre üzente 3 hete

Az Rákos rendezőjének állapotjárul való deliberatio

http://netpolgar.network.hu/video/forum_vitaindito_videok__ird_a_video_ala_a_velemenyed/bardoczi_sandor_rakosrendezo_budapest_titkos_fegyvere

( korábbi URL helyesen )

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Ez legalább megépült!
https://www.facebook.com/photo/?fbid=1166195018841975

Nagy kérdés, hogy megéri-e az árát: azaz, ha 500 méter magas, akkor esetleg...

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

10-15 év múlva lehet Rákosrendezőn építkezés, de gazdaggettót nem szeretnénk – főépítész a Fülkében | 2025.02.07.

Erő Zoltán szerint ma Budapesten az jut lakáshoz, aki elég pénzt örökölt hozzá. Ezen a trenden akar fordítani a főváros – de ehhez hosszú idő kell. A főépítészt Kacskovics Mihály Béla kérdezte.

00:00 Intro
01:16 Siker? Csapda?
14:21 Bővebben a Parkvárosról – ezt el kell adni, vagy legalábbis egy részét
36:27 De mikorra lehet ebből bármi?
40:27 Az a főváros fog építkezni, amely egy zsebkendőnyi parkot nem tudott rendberakni hat év alatt?

https://soundcloud.com/hvgonline/10-15-ev-mulva-lehet-rakosrendezon-epitkezes-de-gazdaggettot-nem-szeretnenk-foepitesz-a-fulkeben

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Az Rákos rendezőjének állapotjárul való deliberatio

http://netpolgar.network.hu/video/forum_vitaindito_videok__ird_a_video_ala_a_velemenyed

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Kvíz: Még a Velencei-tóról is ezt nézhetjük majd: mit tud maxi-Dubajról? | 2025. február 1.

Január 16-án a Nemzetgazdasági Minisztérium eladta Rákosrendezőt az Eagle Hills arab befektetőcsoportnak, hogy megépülhessen „maxi-Dubaj”. Mekkora toronyházak épülnek majd, és mennyiért? Kifizette már a teljes vételárat az új tulajdonos? Mennyit tud „maxi-Dubajról”? Tesztelje kvízünkkel!

https://www.szabadeuropa.hu/a/kviz-maxi-dubaj-rakosrendezon/33298237.html

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Jogi rutinügylettel megtarthatta volna az arab üzletet a kormány Rákosrendezőn | 2025. február 12.

Több, egymástól független forrásunk (köztük egy magas rangú városházi tisztviselő és egy vasúti vezető) arról beszélt a Szabad Európának, hogy a legnagyobb valószínűség szerint a kormány egy faék egyszerűségű jogügylettel megelőzhette volna a számára nyilvánvalóan nemkívánatos fordulatot Rákos-Dubaj ügyében. A kulcsszó a telekalakítás lett volna.

A Válasz Online január 21-i cikke részletesen bemutatja a szóban forgó részt. E szerint a 85 hektárnyi terület valójában hét, önálló helyrajzi számmal rendelkező ingatlanból áll, ebből öt tisztán állami tulajdonú, kettő azonban nem. Az egyikben a Stockton Zrt. nevű magáncég a résztulajdonos – erről később még részletesen írunk.
https://www.valaszonline.hu/2025/01/21/elovasarlasi-jog-rakosrendezo-fovaros-budapesti-kozmuvel-rakos-dubaj-karacsony-gergely/

Tüske a köröm alatt

A másikról ezt írja a Válasz Online:

-- „A szóban forgó telek a szerződés szerinti 5-ös számú ingatlan, 29834/13 számú hrsz. Természetben jó nagy területről beszélünk a Rákos-pataktól kifelé, 672 ezer négyzetméterről. Jelentőségét mutatja, hogy a teljes vételárból 20,6 milliárd erre a telekre esik, vagyis az egésznek közel a fele. A fővárosi tulajdonú ingatlant ebből /A jelzéssel jelölték, tulajdoni lapja szerint ez egy kisebb épület, amely korábban a FŐTÁV-KOMFORT Kft. nevű leányvállalaté volt, és fűtőerőműként szolgál.”

A közölt képen jól látszik, hogy a fűtőerőmű területe elenyésző a teljes értékesített telekhez képest, mégis végül ennek révén szerezhette meg Rákos-Dubajt a főváros. A kormány korábban bármikor megtehette volna, hogy jutányos ajánlatot tesz a fővárosnak, egyszerűen megvásárolja az ingatlant – persze a tulajdonjogváltás ellen szól, hogy a működő fűtőerőműre nyilván szüksége van a BKM-nek.

Itt kerül képbe a már említett telekalakítás. Ez egy olyan jogi művelet, amelynek eredményeképpen egy nagy telekből több kisebb, önálló helyrajzi számmal bíró területet alakítanak ki a tulajdonosok – ez persze több tulajdonos esetén feltételezi az érintettek együttműködését. A telekalakítás feltétele, hogy az illetékes kormányhivatal is hozzájáruljon, ehhez pedig mindenekelőtt az kell, hogy az újonnan kialakított telkek megfeleljenek az adott területre vonatkozó rendezési terveknek.

Előre gondolkodni

Vagyis a tulajdonosoknak először ezt kell tanulmányozniuk, majd egy földmérővel olyan változási vázrajzot készíttetniük, amely megfelel az igényeiknek és a rendezési tervnek is. A kormány megtehette volna, hogy az osztatlan közös tulajdonú, 29834/13 helyrajzi számú telek esetében felajánlja a fővárosnak, hogy telekalakítás keretében legyen egy önálló területe a fűtőháznak saját helyrajzi számmal. Egy ilyen ügyletekkel foglalkozó ügyvéd szerint Budapesten a rendezési terv szerint ezer négyzetméter az önállóan létrehozható telkek minimális területe – ennyit bőven megért volna a kormánynak akár ingyen is átadni a fővárosnak, hogy leválassza a fűtőházat a tervezett Rákos-Dubajról, és ezzel a fővárosnak megszűnjön az elővásárlási joga az egész területre. Már említett forrásaink egyöntetűen biztosra vették, hogy ha jó időben tesz ilyen ajánlatot a kormány az állam nevében, Budapest vezetése igent mondott volna rá.

Persze ehhez valóban jócskán előre kellett volna gondolkodni, hiszen egy telekalakítás időtartama a már említett ügyvéd szerint még az érintettek teljes egyetértése esetén is legalább egy év, egyszerűen azért, mert a közművektől kezdve a kormányhivatalon át a végső szót kimondó földhivatalig végig kell járni a procedúrát, és ez ma Magyarországon ennyi időbe telik.

Egy forrásunk szerint azonban a háttérben már bőven folytak az előzetes tárgyalások az Eagle Hillsszel, amikor a főváros is tudomást szerzett róla, vagyis lett volna idő az ajánlattételre a városvezetés felé, és a telekalakítási procedúra elindítására is. Felmerül a kérdés, hogy miért nem történt meg, elvégre a kormány szándéka nyilvánvalóan az volt, hogy a telket az arab befektetőknek értékesítse. Ahogy a 444.hu megírta, a megállapodást és az adásvételi szerződést a Nagy Mártonhoz köthető Takács, Kiss és Társai Ügyvédi Iroda intézte – ők korábban is számos nagy közbeszerzésben működtek közre a Nemzetgazdasági Minisztériumban –, javasolhatták volna ezt a megoldást a kormánynak. Természetesen ugyanúgy felmerül kérdésként, hogy a kormány jogászai javasolták-e ezt, és ha igen, az illetékesek miért nem éltek vele.
https://444.hu/2025/01/29/nagy-marton-testverenek-regi-csapata-rakta-ossze-a-mini-dubaj-szerzodest

„Érdekes profilváltások várhatók a NER-ben”

A telekalakítást ráadásul még így sem spórolta meg az állam. Erre Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom vezetője is felhívta a figyelmet nemrég egy Facebook-bejegyzésében, hiszen az államnak le kell választania a MÁV vasútforgalomhoz szükséges területeit. Az előzetes telekalakítással forrásaink szerint a kormány azt is megtehette volna, hogy különböző besorolású (zöldterület, építési terület stb.) telkeket hoz lére, így előre szabályozhatta volna, hogy a befektető milyen keretek között fejlesszen – feltéve, hogy ez valaha is a szándékában állt.

Azt, hogy a kormány szándéka egyértelműen az arab befektetők felé történő értékesítés volt, forrásaink evidenciaként kezelik. Szerintük a legfontosabb szempont, hogy mára Budapesten nem maradt komolyabb nagyságrendű ingatlanberuházás, amely megrendelést biztosítana a NER-közeli építőcégeknek. Jelenleg kettő zajlik: a BudaPart a Rákóczi híd budai hídfőjénél (amelyben csak az új MÁV-székház építése 255 milliárd forintba kerül majd, többe, mint amit a vasúttársaság magára a vasút fejlesztésére költ), és a Dürer Park-projekt Zuglóban, amely százmilliárdos nagyságrendű.

-- „Gyakorlatilag elfogytak a megrendelések. Az irodaház-építések kifutóban, vasútfejlesztésre a közeljövőben nincs kilátás komolyabb volumenben, egyedül a gyorsforgalmiút- és autópálya-építés, -korszerűsítés fut még, de ez önmagában ennyi céget nem tart el, ahány kinőtt a piacon. Ezért én például arra számítok, hogy egy-két NER-közeli vállalkozás profiljában érdekes változásokra lehetünk figyelmesek a közeljövőben”

– mondta egy iparági forrásunk. Erről beszélt Elemző című műsorunkban Lakner Zoltán is, aki szerint „azért lett volna szüksége a kormánynak a Rákos-Dubaj-beruházásra, hogy pénz cirkuláljon a lefulladt klientúrahálózatban”, de mivel a rendszer még mindig egy „legalizált autokrácia”, a kormány végül nem tehette meg, hogy egyszerűen figyelmen kívül hagyja a főváros elővásárlási jogát.
https://www.szabadeuropa.hu/a/lakner-zoltan-simicska-egeszen-mas-gazdasagi-kornyezetben-robbantott-mint-magyar-/33305973.html

Említettük a Stockton Zrt.-t, amely szintén birtokol egy kisebb területet a 85 hektárból. Ez a BKM fűtőházához képest sokkal nagyobb, jól látszik a Válasz Online által közölt ábrán is. Jámbor András parlamenti képviselő kiderítette, hogy tíz nappal az arabokkal kötött szerződés aláírása előtt Halkó Gabriella tulajdont szerzett a cégben; ő Habony Árpád gazdasági érdekeltségeinek rendszeres jogi képviselője. Forrásaink szerint ez már „csak egy utolsó kísérlet lehetett arra, hogy a fővárost valahogy mégis kigolyózzák az egész ügyből”, de az arab befektetők visszalépése miatt végül semmi nem történt.

https://www.szabadeuropa.hu/a/jogi-rutinugylettel-megtarthatta-volna-az-arab-uzletet-a-kormany-rakosrendezon/33310749.html

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Hogyan tovább Rákosrendezőn? | 2025. február 8.

Győzött a főváros: Budapest élhet elővásárlási jogával a Rákosrendező egész területére. Ez azt jelenti, hogy a város megmenekült egy átláthatatlan, veszélyes gigaberuházástól, és hogy lehetőségünk van a Rákosrendezőt a budapestiek érdeketekben fejleszteni.

Erről szól a Parkváros terve, amely példaként szolgálhat a fenntartható, XXI. századi városfejlesztésre, és amelyet a Hogyan tovább Rákosrendezőn? – Budapest következő lépései, tervei, programja c. szakmai konferencián mutattak be 2025. február 7-én a Merlinben.

Az első előadó Karácsony Gergely beszélt a város előtt álló kihívásokról, amelyek közül a klímaválság és a lakhatási válság hatásait orvosolni elkerülhetetlen feladat Budapest jövője érdekében. Meg kell állítani azt a tendenciát, amely Budapestről, a belső kerületekből való elvándorlást jelenti, amely túlterheli az agglomerációs településeket, miközben hatalmas terhet ró a városra, a Budapesten autóval megtett kilométerek felét már ma is az agglomerációból érkező autók teszik meg. Az évezred közepére Budapest agglomerációjában élő várhatóan 3 millió ember fele a városban, másik fele a város vonzáskörzetében fog élni. Ez a tendencia, beavatkozás nélkül, urbanisztikai katasztrófához vezethet. Budapesten úgy lehet megállítani a népesség elvándorlását, és újra kétmilliós fővárossá tenni, hogy az nem növeli a városon belüli zsúfoltságot. Mindez illeszkedik a budapestiek elvárásához, akik a kutatások alapján elsöprő többségben vallják: környezettudatos, zöld, parkos, az egészséges életet szolgáló, átláthatóan működő városban szeretnének élni. A városfejlesztési szakmai konszenzus és a budapestiek elvárásainak találkozási pontja: a város rozsdaövezeteinek fejlesztése. Nem véletlenül nevezzük ezeket Budapest aranytartalékainak. Az éppen idén 75 éve létrejött Nagy-Budapest rozsdaövezeteit még mindig nem lakta be Budapest, itt az idő ezen változtatni. Ezen fejlesztési területek közül is kiemelkedik Rákosrendező.

*** Rákosrendező Karácsony Gergely prezentáció (10 MB pdf.)

https://s3-eu-central-1.amazonaws.com/greenfo.hu/wp-media-folder-greenfo/wp-content/uploads/2025/02/rakosrendezo-karacsony-gergely-prezentacio.pdf

Szemben a kormányzat teljes koncepciótlanságával, Budapestnek van mire építenie, amikor a Rákosrendező fejlesztésébe fog: több mint tíz éve készülnek a városban olyan tervek, tanulmányok, amelyek építve elkezdődhet a munka, amellyel Rákosrendező Budapest jövőjét szolgálhatja.

Budapest sok nemzetközi példát dolgoz fel ennek érdekében, Oslótól Bécsig számos jó példára lehet építeni.

Két megközelítés, két eltérő világnézet állt eddig szemben egymással. A kormányzati mini-Dubaj projekt a közérdek helyett a magánérdeket szolgálta- – „Mondtam már, ingyen nem lehetnek ennyire hülyék, kiderült, nem is ingyen voltak azok. De, remélem, ez már a múlt” – tette hozzá Karácsony Gergely. A főpolgármester ezzel szemben a Budapest-modellről beszélt:

-- közérdek: az épül, ami Budapest érdeke
-- világos koncepció és mesterterv
-- átlátható folyamat
-- a telek köztulajdonban marad
-- a beruházók versenyeznek a budapestiekért
-- enyhíti a lakhatási és a klímaválságot

Úgy lesz tehát Rákosrendező gazdája Budapest, hogy nő a város vagyona, nőhetnek a város bevételei is, miközben a terület Budapest jövőjét szolgálja.

A főpolgármester ismertette a Budapest Parkváros koncepcióját, amely megfizethető lakásokat, új zöld tengelyt hoz létre a városban, elsődlegesnek tartja a modern építészeti megoldásokat, és szolgálja a terület vasúti értékeinek megóvását is.

Karácsony Gergely beszélt arról, melyek a következő lépések Budapest számára, részben a jogi, részben a városfejlesztési területen. Meg kell állapodni a kormánnyal, és kiemelten a MÁV-val. Budapest mindent vállal, amit az arab befektető vállalt az adás-vételi szerződésben, és abból a nyilvánvalónak tekintett igazságból indul ki: amit a kormány az arab befektetőnek vállalt, azt a budapestiek számára is vállalja. Így jöhet létre a közösség érdekeit biztosító, de piaci ingatlanfejlesztés új modellje. A telket nem értékesíti a főváros, az köztulajdonban marad, és nem szolgáltatja ki az egész területet egy nagy ingatlanfejlesztőnek: az egyes telekrészekre külön-külön írunk ki hasznosítási pályázatot. A nyílt nemzetközi pályázat alapján a nyertes ingatlanfejlesztő a városfejlesztési mestertervben az adott telekre meghatározott paramétereknek megfelelő épület építésére kaphat jogot úgy, hogy a földterület köztulajdonban marad, a felépítmény kerül csak magántulajdonba, amelyért az ingatlanfejlesztő földhasználati díjat fizet a városnak. Ez biztosítja, hogy a közérdeket ténylegesen érvényesíteni lehessen a profitérdekkel szemben. Biztosítjuk az átlátható és tisztességes versenyt az ingatlanfejlesztők között, nem az ingatlanfejlesztő határozza meg a saját érdekei szerint, hogy hol, mi épülhet, a közérdeknek megfelelően lehet csak beépíteni a területet.

Budapest a területen lévő kommunális hulladék elszállítására tesz erőfeszítéseket, megteszi azt, amit az állam hosszú évek óta nem. Mindeközben fel kell pontosan mérni a talaj szennyezettségét, ezt a kármentesítést az állam vállalta az arab milliárdos befektető, a magyar jogszabályok alapján pedig egyértelmű, hogy a kármentesítés a szennyező felelőssége.

A főpolgármester utalt arra, hogy a kormánypropaganda alighanem már holnaptól számonkéri rajta, miért nincs Parkváros már az állam által évtizedekig elhanyagolt területen. Ennek kapcsán hívta fel a figyelmet konkrét példákkal, hogy ilyen nagyságrendű beruházások külföldön is, Magyarországon is évtizedes távlatban valósíthatók meg. Ugyanakkor óvatos tervként megfogalmazható, hogy mintegy 8 év múlva már beköltözhetnek az első lakók a Budapest Parkvárosba.

Karácsony Gergely végül arra hívta fel a figyelmet, hogy ezek a nagyívű tervek csak úgy és akkor valósíthatók meg, ha létrejön a partnerség az érintett szereplők között, beleértve a magyar államot, a kerületeket és a majdani beruházókat is. Szükség van és lehetőség is lenne a Budapest Parkváros megvalósításához uniós forrásokat felhasználni. A partnerség Budapesten nem fog múlni.

###

A konferencián előadott Vitézy Dávid.

Sok partnerségre és együttműködésre lesz szükség a sikerhez – mondta Vitézy Dávid, a közgyűlési Podmaniczky-frakció vezetője. Szerinte az együttműködésre jó példa, ahogy a fővárosi közgyűlés több frakciója együttműködésével tudtak dönteni az elővásárlási jog gyakorlásáról. „Ez egy valódi aranytartaléka Budapestnek, de aktív vasúti tevékenység folyik, így meg kell egyezni az állam mellett a MÁV-val is, viszont ha ez megvan, a jó adottságú tertület jól beépíthető a városszövetbe” – mondta. Megjegyezte: lakhatási-, klíma-, és zöldválság van Budapesten, ezeken kell enyhíteni, és ezeknek kell alárendelni a fejlesztési célokat”

*** Rákosrendező Vitézy Dávid prezentáció (21 MB pdf.)

https://s3-eu-central-1.amazonaws.com/greenfo.hu/wp-media-folder-greenfo/wp-content/uploads/2025/02/rakosrendezo-vitezy-david-prezentacio.pdf

„A magyar állam magára hagyta ezt a területet” – állapította meg Vitézy, megjegyezve, hogy a területen van a Vasúttörténeti Park, amelyet „az arab befektető ellehetetlenített volna, a főváros viszont megmenti és megtartja a Vasúttörténeti Parkot a budapestieknek”. A terület szennyezettségéről szólva megjegyezte: a világháború miatt lőszermentesíteni kell és a vasúti tevékenység miatt gázolajjal átitatott a talaj, sok az illegálisan lerakott hulladék is, de szerinte nem kell „túldramatizálni sem a probléma nagyságát”.

Arról, hogy milyen lehet itt egy új városrész, Vitézy is nyugat-európai jó példákat hozott. Szerinte az a cél, hogy „15 perces város jöjjön létre, hogy gyalog elérhető legyen minden fontos szolgáltatás, ne kelljen autóba ülni ehhez, minél több zöld és közterület legyen.” Bécset említve elmondta: szintén egy volt pályaudvar területén 75 hektáron történt fejlesztés, a közepén 10 hektáros parkkal, és ez a beruházás sem ment egyik napról a másikra, mert a tervek 2004-ben készültek, és az utolsó házak még épülnek. Szerinte a példaként hozott bécsi fejlesztéshez hasonlóan Budapestnek is elég lenne a szinte ugyanakkora területen 15 ezer lakást építeni”.

A konferenciáról készült videóban megnézhető még három előadás:

https://www.youtube.com/watch?v=9DblLXY_F58

A fórum felszólalója interneten keresztül Andreas Trisko, Bécs városának vezető tervezője volt. Az urbanista szakember – aki lelkesen felajánlotta tapasztalataikat a budapesti projekten dolgozóknak – a már Karácsony és Vitézy által is jó példaként hozott egyik grandiózus bécsi fejlesztési projektet mutatta be részletesen. Andreas Trisko előadásában beszélt a zöldfelületek arányának fontosságáról, az ilyen fejlesztési területek beépíthetőségéről, átjárhatóságáról, szellősségéről is. Az építési tevékenységek hulladékmentessége, a zöldenergia hasznosítása és a fejlesztés koordinációja is szóba került, és a bécsi várostervező is kiemelte, hogy ehhez sok szereplő együttműködése szükséges. A bécsi gyakorlat az, hogy a fejlesztési projekteket részenként, elemenként pályáztatják meg, miközben ötvözik a támogatott és piacorientált lakásépítést.

### 1.10.50 Andreas Trisko Bécs vezető várostervezője

https://youtu.be/9DblLXY_F58?si=CI_grtaNATmZTnVq&t=4244

+++

A következő felszólaló Tosics Iván, a Városkutató Kft. ügyvezetője, a Budapest Kör elnöke inkább egy elrettentő példát hozott. Isztambulból, ahol közéleti tiltakozás közepette arab befektetők több, akár 650 méteres felhőkarcolót is felhúztak volna, de egy év után a tiltakozások hatására a projekt kudarcba fulladt. Majd a belgrádi hasonló befektetés ismertetése következett, ahol ugyan voltak tüntetések is ellene, de megvalósult, és amelyen Karácsony Gergely is szörnyülködött már a helyszínen.

*** Rákosrendező Tosics Iván prezentáció (2 MB pdf.)

https://s3-eu-central-1.amazonaws.com/greenfo.hu/wp-media-folder-greenfo/wp-content/uploads/2025/02/rakosrendezo-tosics-ivan-prezentacio.pdf

### 1.33.42 – től Tosics Iván, városkutató, szociológus, a Városkutató Kft. ügyvezetője, a Budapest Kör elnöke

https://youtu.be/9DblLXY_F58?si=vxfPsWcENiXf5IfG&t=5608

Tosics Iván ismertetése szerint Münchenben megvalósult a város és a vasút összefogásával egy kertváros-fejlesztés, hasonlóan ahhoz a Parkváros projekthez, amit Budapest tervezne megvalósítani. A szakember, városkutató arra is kitért, hogy milyen önkormányzati és civil ellenállási lehetőségek vannak arra az esetre, ha egy hasonló fontos beruházás eltér eredeti céljaitól.

+++

A fórum utolsó előadója, Erő Zoltán, Budapest főépítésze nemcsak külföldről, hanem a magyar fővárosból hozott korábbi vagy jelenleg is zajló, jó és kevésbé jó városfejlesztési példákat, sőt elrettentőeket is.

### 1.49.50-től Erő Zoltán Budapest főépítésze

https://youtu.be/9DblLXY_F58?si=rfamqaNbbw5N6xuQ&t=6575

https://greenfo.hu/hir/hogyan-tovabb-rakosrendezon/

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

M Imre 6 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 7 órája a(z) Beton helyett a kormány adja meg az Alaptörvény által garantált védelmét Magyarország nagy tavainak! blogbejegyzéshez:

Letölthető a Természetközeli Gazdálkodási Gyakorlatok ...

M Imre írta 9 órája a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:

Rákosrendező területének 85 hektáros része ma (2025.03...

M Imre írta 11 órája a(z) „Nem vagyok elégedett” - Egy éve főpolgármester Karácsony Gergely videóhoz:

Budapesti Klímaügynökség (BKÜ): mit tettek az elmúlt...

M Imre 15 órája új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu