Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
http://index.hu/belfold/2016/01/07/kuria_es_ebh_dontes_elektromos_moped_es_busz_ki_lehet_tiltani
írja az index.hu
Nincsen többé értelme az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordulni azoknak a mozgáskorlátozott embereknek, akik sérelmezik, hogy nem engedik őket felszállni villamosra, buszra vagy trolira az elektromos mopedjükkel. A hosszú ideje húzódó vita lezárult, az EBH kiadta a tájékoztatót az eredményről:
elektromos mopeddel a tömegközlekedés használata megtagadható.
Az
EBH régebben a mozgássérültek mellé állt. Pár éve két, hozzájuk forduló
elektromos mopedes panaszosnak is igazat adtak. Az érintett a debreceni
tömegközlekedési vállalat, a DKV Zrt. volt, ők nem nyugodtak bele a
döntésbe, és bírósághoz fordultak. A bíróság által kirendelt igazságügyi
műszaki szakértő megállapította, hogy az elektromos mopedeket nem lehet
biztonságosan rögzíteni a buszokon, ezért veszélyeztetik a benne utazó
ember és a többi utas testi épségét is.
A Fővárosi Közigazgatási
és Munkaügyi Bíróság a DKV Zrt. javára döntött, mire az EBH a Kúriáig
vitte az ügyeket. Azon a véleményen volt: a buszokat kellene átalakítani
ahhoz, hogy az elektromos mopeddel közlekedő emberek is utazhassanak
rajtuk biztonságosan, „az egyre fejlettebb technikai eszközöket
használó fogyatékos személyeket nem lehet kizárni a szolgáltatásból csak
azért, mert ez a többségi társadalom részére kényelmetlenséget
okozhat".
Az EBH most írta meg, mi lett a Kúria döntése:
fenntartotta az eredeti, a közlekedési vállalatnak kedvező bírósági
döntést. A Kúria új eljárásra lefolytatására kötelezte az Egyenlő
Bánásmód Hatóságot, és ebben már a hatóság elutasította a
mozgáskorlátozott emberek panaszát. A végleges döntés lényege, hogy
önmagában nem sérti az egyenlő bánásmód követelményét, ha elektromos
mopedeket biztonsági okokból nem hajlandó szállítani egy közlekedési
vállalat, ez a korlátozás nem aránytalan és nem önkényes.
A
biztonsági probléma az elektromos kerekesszékeket nem érinti, csak a
mopedeket. Azokkal szabad buszra szállni. A mopedekkel kapcsolatos
problémákról itt olvashat bővebben:
http://index.hu/belfold/2012/12/03/szanaszet_gurulnak_a_tebeforintokkal_az_elektromos_mopedek/
Elektromos mopeddel a tömegközlekedés használata megtagadható
http://egyenlobanasmod.hu/article/view/elektromos-mopeddel-a-t%C3%B6megk%C3%B6zleked%C3%A9s-haszn%C3%A1lata-megtagadhat%C3%B3/
írja az egyenlobanasmod.hu
A hatósághoz – bár időközben jogerős bírósági döntések születtek a kérdésben – továbbra is érkeznek olyan elektromos mopeddel közlekedő személyektől panaszok, amelyeknél azt sérelmezik, hogy nem tudják igénybe venni a közösségi tömegközlekedést, a villamos, autóbusz vagy troli nem szállítja el őket.
A hatóság korábban két, elektromos mopedet használó mozgáskorlátozott személy közforgalmú személyszállításban történő részvételének megtagadása miatti ügyben folytatott közigazgatási eljárást és hozott határozatot, helyt adva a kérelmezők panaszának. Az eljárás alá vont közforgalmú közlekedési vállalat mindkét ügyben a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bírósághoz fordult, vitatva a hátrányos megkülönböztetés tényét. A bíróság 2014-ben mindkét ügyben helyt adott a kereseti kérelemnek, és hatályon kívül helyezte a hatóság döntését, új eljárásra kötelezve a hatóságot. Az ítélet felülvizsgálata iránt a hatóság rendkívüli perorvoslattal fordult a Kúriához, vitatva a bíróság döntésében foglaltakat, azonban a Kúria a Kfv. III.37.736/2014/4. számú ítéletével a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság ítéletét hatályában fenntartotta.
A Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság a perben igazságügyi műszaki szakértőt rendelt ki, aki helyszíni szemlén vizsgálta, hogy az EL-Go 60, az Elektra 600 és a Berko típusú elektromos mopedekkel közlekedő mozgáskorlátozott személyek biztonságosan tudnak-e közlekedni a felperes közlekedési vállalat által üzemeltetett járművein. A szakértő - egyebek mellett - megállapította, hogy
a kérelmezők által tömegközlekedési járművön használt elektromos mopedek méretüknél, műszaki paraméterüknél fogva a felperes buszain nem rögzíthetők teljes biztonsággal, arra a mopedeken kialakított mágnesfék önmagában nem alkalmas. Ezzel ellentétben az elektromos kerekesszék biztonságos rögzítése a járműveken megoldható, abból az utasnak nem kell kiszállnia. Az elektromos moped - ellentétben az elektromos kerekesszékkel, veszélyezteti mind a benne utazó, mind a többi utas biztonságát, testi épségét a járművön. A szakértő hangsúlyozta, hogy a mopedeken menet közben személy nem ülhet, a járműveken található heveder a moped elején levő rögzítési lehetőség hiánya miatt fékezéskor, kanyarodáskor elmozdulhat, kézi erővel nem tartható vissza. Az a tény, hogy a mopedek az áramtalanításuk után – megfelelő műszaki állapot esetén – nem gurulnak el, csak minimális mozgatásuk végezhető, a rögzítésüket nem tudja helyettesíteni.
A bíróság ítéletének indokolásában kifejtette, hogy elektromos kerekesszékkel a múltban, illetve jelenleg is lehetősége van a mozgáskorlátozott személyeknek a tömegközlekedési eszközöket igénybe venni, így a felperesi közlekedési vállalat által üzemeltetett buszokat is. A bíróság megállapította továbbá, hogy a közlekedési vállalat nem valósította meg a kérelmezőkkel szemben a hátrányos megkülönbözetést akkor, amikor az elektromos mopeddel közlekedő panaszosokat kizárta az általa nyújtott közszolgáltatást igénybe vevők közül. A bíróság ezen megállapításait igazságügyi műszaki szakértői véleményben foglaltak alapján állapította meg, a szakvéleményt mint bizonyítékot figyelembe véve.
A megismételt eljárásban a hatóság a mozgáskorlátozott személyek kérelmét elutasította, indokolásában arra hivatkozva, hogy a közlekedési vállalat a járművein lehetővé teszi az elektromos kerekesszékkel közlekedő utasok szállítását, és önmagában az a körülmény, hogy a más típusú segédeszközt (elektromos moped) használóknak biztonsági okokra hivatkozással megtiltja a járművein történő utazást, nem sérti az egyenlő bánásmód követelményét. Az eljárás alá vont ilyen tartalmú utasítása tehát a tárgyilagos mérlegelés szerint az adott jogviszonnyal közvetlenül összefüggő, a többi utas és a kérelmező személyes biztonságára nézve észszerű indokon alapul, nem valósítja meg az egyenlő bánásmód követelményének sérelmét, és nem zárja ki a mozgáskorlátozott, gyógyászati segédeszközt igénybe vevő személyeket az általa nyújtott közszolgáltatásból, az általa alkalmazott korlátozás nem aránytalan és nem önkényes.
A hatóság jelenlegi gyakorlata következetes abban, hogy amennyiben a panaszos a fenti típusú elektromos mopedek valamelyikével kívánja a tömegközlekedést igénybe venni, a kérelmeket arra hivatkozással utasítja el, hogy a gyógyászati segédeszközök nem biztonságos rögzítése miatt a járműveken történő utazása megtagadható.
A Kúria elé vitte a mopedeket a buszokról kitiltó ítéletet az EBH
http://index.hu/belfold/2014/09/10/ebh_moped/
2014.09.10. - index.hu
Egyelőre
nem biztos, hogy igaza van a debreceni tömegközlekedési cégnek, ami nem
szállítja el az elektromos mopeddel utazó mozgássérült utasokat. A
javára döntő bírósági ítélet szerint a mopedek nem biztonságosak a
buszokon, ezért kitilthatóak. Az Egyenlő Bánásmód Hatóság szerint a
buszokat is át lehetne alakítani. Az EBH a Kúriához fordult.
A per lezárult. A Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság jogerős ítélete szerint a DKV Zrt. nem sértett jogszabályt akkor, amikor az elektromos mopedeket nem szállította el.
Hiába írja a debreceni tömegközlekedési cég közleménye,
http://www.dkv.hu/hu/hirek/kozlemeny-az-elektromos-mopedek-elszallithatosagarol
hogy
a bíróság nekik adott igazat, a meccs még sincs lefutva: az Egyenlő
Bánásmód Hatóság (EBH) a Kúriánál támadta meg a bírósági döntést. Az EBH
június 20-án nyújtotta be a felülvizsgálati kérelmet a Fővárosi
Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság döntése ellen, mert nem értett egyet a
bíróság ítéletével, amiben kimondták: nem diszkrimináció, ha a mopedes
utasokat nem, csak a hagyományos kerekes székeseket szállítják el. A
Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság ítélete jogerős, de a Kúria
ezt még felülírhatja.
A busz alkalmazkodjon a mozgássérültekhez, vagy a mozgássérültek a buszhoz?
Sikerült megszereznünk a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság ítéletét (pdf).
http://index.hu/assets/documents/belfold/21.K.31365-2014-23_itelet.pdf
Eszerint
a panaszos 2012 őszén akart mopeddel utazni Debrecenben, de ezt nem
engedték meg neki. Mint írta, korábban mankóval közlekedett, de egy
súlyos kéztörés miatt erre már nem volt képes, ám családi okokból
naponta 20 kilométert kellett utaznia. Csak elektromos mopedje van, más
típusú kerekes széke nincs, és a busszal napi másfél órás utazás busz
nélkül négyórásra növekedett, ami az egészségi állapotát is rontja.
Az
EBH igazat adott a panaszosnak, szerintük „az egyre fejlettebb
technikai eszközöket használó fogyatékos személyeket nem lehet kizárni a
szolgáltatásból csak azért, mert ez a többségi társadalom részére
kényelmetlenséget okozhat (...) A jövő mindinkább az elektromos kerekes
székek elterjedésének irányába mutat, ezért meg kell keresni azokat a
megoldásokat, amelyek a közlekedésben részt vevő valamennyi szereplő
számára kielégítőek.”
A bíróság igazságügyi szakértőt rendelt ki,
és lényegében erre alapozta a döntését is. A szakértő szerint a mopedek
nem rögzíthetőek (nincsenek rajtuk rögzítőfülek sem), nincs megfelelő
fék rajtuk, és a buszok sem ilyen eszközök rögzítésére vannak
kialakítva. Az EBH hiába érvelt azzal, hogy egy Magyarország által is
elfogadott ENSZ-egyezmény szerint „a fogyatékosokkal szembeni hátrányos
megkülönböztetésnek számít a hozzájuk való ésszerű alkalmazkodás
megtagadása is”. Az EBH szerint a tömegközlekedési társaság feladata
lenne, hogy olyan körülményeket teremtsen, ami a mopedeseknek is
megfelel, hiszen ők nem tehetnek arról, hogy az állam csak ilyen eszközt
fizet ki nekik.
Gyekiczky Tamás bíró szerint az EBH tévedett, és
mivel a buszokon nem biztonságos a mopedek szállítása, nem túlzó ezt
megtiltani. „A bíróság e körben jegyzi meg, hogy az elektromos kerekes
székekkel a múltban, illetőleg jelenleg is lehetősége van a
mozgáskorlátozottaknak a (...) tömegközlekedési eszközökre feljutni,
ezért a helyzetváltoztatáshoz és a testi- lelki egészséghez fűződő
alapvető joguk nincs korlátozva” – tette hozzá Gyekiczky, vagyis nem a
buszokat kell a mopedesekhez igazítani, hanem a mopedek helyett kell
kerekes széket venni, ha egy mozgáskorlátozott buszozni szeretne.
Rengeteg pénz megy el a nem buszoztatható mopedekre
Pécsen
és Debrecenben a buszok nem is szállítják el a mopeddel érkező
mozgássérült utasokat. A debreceni cég üzletszabályzata konkrétan,
típusokat is felsorolva írja le, hogy milyen mopedekkel nem lehet utazni
a járatokon.
http://index.hu/belfold/budapest/2014/08/15/moped_bkk/
( www.dkv.hu/content/documents/8.pdf )
A
BKK üzletszabályzata nem tiltja egyértelműen a mopeddel való utazást,
de a cég azt írta az Indexnek, hogy náluk sem szabad ilyen járművel
utazni. Ennek ellenére nem tudunk olyan esetről, hogy egy mopedes utast
nem engedtek volna fel egy budapesti buszra. A BKK a
mozgáskorlátozottaknak szóló midibuszos szolgáltatását javasolja, amivel
elszállítják a mopedes utasokat is.
http://www.bkv.hu/hu/hu/tarsadalmi_felelossegvallalas/mozgaskorlatozott_utasaink_figyelmebe
A
tömegközlekedési cégek azzal érveltek, hogy a mopedek túl nagyok,
nehezek, nem lehet őket rögzíteni, és nehezen manőverezhetőek, ezért
veszélyesek és kényelmetlenek a buszokon, a buszokat a hagyományos
kerekes székekre tervezték. Egy pécsi mopedes fiatal férfi szerint azért
lenne jó, ha buszon is utazhatnának, mert így télen, esőben vagy hóban
nem kellene bőrig ázniuk az utcán haladva.
http://index.hu/belfold/2014/07/31/mozgaskorlatozott_pecs/
Eközben
az állam rengeteg pénzt költ a mopedekre: 80-98 százalékban támogatják
az árát, darabonként átlagosan 349 663 forintot költenek egy ilyen
gépre. Tavaly például 3 526 mopedet osztottak szét, 1 milliárd 238
millió forintot elköltve. Erről itt olvashat bővebben:
http://index.hu/belfold/2014/08/08/mopedgate/
|
|
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Lehet-e nyereséges a BKV? - Új buszüzemeltetési modell (BKK)
Vakok és gyengénlátók közlekedését segítő ötletpályázat a DANOVA-projekt részeként
Várhatóan november végén kezdődik 3-as metró felújítása, de előkészítő munkálatok már ősztől lesznek ...
Budapesten elszállítják a közlekedést akadályozó járműveket - 2012. december 1-től