Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Negyven éve nem haltak meg olyan kevesen a hazai utakon, mint tavaly. Kiss Csaba, az Országos Balesetmegelőzési Bizottság elnöke szerint ugyanakkor még több rendőri ellenőrzéssel és a tervezett pár száznál is több traffipaxszal még 150 ember életét lehetne megmenteni évente. A főrendőr ugyanakkor nem szereti a csak a bírság összege miatt sebességet mérő rendőröket, nem büntetné az útra lelépő gyalogosokat, és nem támogatja a véres közlekedési kampányfilmeket sem. Beszélgettünk arról is, miért nem számolják fel a halálutakat.
- Az előzetes adatok szerint tavaly 817-en haltak meg a
közutakon; ez az addig rekordnak számító 2008-as évhez képest is 18
százalékos csökkenés. Minek köszönhető ez az eredmény?
-
Több mint negyven éve volt képes utoljára ilyen eredményre a magyar
közlekedéspolitika. 1965-ben haltak meg 870-en az utakon, de akkor csak
100 ezer autó és 400 ezer motorkerékpár közlekedett, míg most csak
személygépkocsiból több mint hárommillió van az országban, plusz a
motorok és a különféle teherautók. Az eredmény a 2008 elején bevezetett
jogszabályváltozásoknak köszönhető. Az objektív
felelősség elve a büntetés alól kibújó gyorshajtókat célozta meg, a
zéró tolerancia pedig az ittas vezetőket. Emellett szigorúbbá vált a
pontrendszer, nőtt a közúti ellenőrzések száma, és mindezzel sokat
foglalkozott a sajtó, minden közlekedő értesült a változásokró.
- Nyilván a további csökkentés a cél. Meg tudná határozni azt
az elméleti számot, ameddig leszorítható lenne a baleseti halálozások
száma?
- A hasonló méretű Ausztriából kiindulva,
valamint ismerve a hazai úthálózatot és járműparkot, még körülbelül 150
embert meg lehetne menteni évente a magyar utakon, vagyis úgy 650-en
halnának meg évente közúti balesetben. Sajnos nulla baleset sehol nem
létezik a világon.
- Lesznek további jogszabályváltozások ennek érdekében?
-
Nem. Én nem tudok ilyenről.
- Mit tesz akkor a rendőrség a további csökkentésért?
-
Nekem nagyon tetszik az, hogy Franciaországban több ezer traffipaxot
kihelyeztek, amivel - az autósok kezdeti felháborodása ellenére -
elérték, hogy jelentősen csökkent a halálos balesetek száma. Sarkozy még
belügyminiszterként nagyon konzekvensen végigvitte ezt az ügyet, a
befolyt bírságokból ugyanis újabb sebességmérőket vettek. Egy jól
kihelyezett traffipax pár hét alatt behozza az árát. Emellett azt
tervezzük, hogy alkalmanként megnöveljük az utakon ellenőrző rendőrök
számát. Épp most indítottunk egy ilyen akciót a gyorshajtók ellen, a
magyar ember még mindig jobban tart ugyanis a szankciótól, mint hogy
betartaná a szabályokat.
- Magyarországon mennyi traffipax lenne az ideális?
-
Jelenleg ötven darab készülék tesztüzeme zajlik, ami mellett tervezünk
újabb 31 darab stabil készüléket az autópályákra, és 200-at a főutakra -
erről bővebben korábbi
cikkünkben olvashat -, de ennél biztosan több kellene.
Ausztriában ezer körül van a fixen kihelyezett és a mobil sebességmérők
száma. Hasonló nagyságrendben kell nekünk is gondolkodni.
- Sokszor azt tapasztalják az autósok, hogy egyes
rendőrök kifejezetten a bírság összege miatt büntetnek. Elbújnak, olyan
helyeken mérnek, ahol könnyen beleszalad az autós a traffipaxba. Mi a
véleménye erről?
- Pedig nem ez a célunk, higgye el. A
fixen telepített sebességmérőket pedig táblával kell majd jelölni. Olyan
helyen történik a mérés, ahol több a baleset, vagy ahol gyakori a
gyorshajtás. Az a cél, hogy a baleseteket elemezve olyan helyeken
mérjünk, ahol biztonságosabbá tehetjük a közlekedést, ahol elérjük a
hatást a visszatartó erővel. Én személyesen sem szeretem, ha csak azért
állnak be a rendőrök egy-egy sebességkorlátozó tábla mögé, hogy minél
több feljelentés legyen. Higgye el nekem, a közlekedéssel foglalkozó
rendőri vezetők ezt nagyon nem szeretik, és folyamatosan megpróbáljuk
lebeszélni erről a kollégákat. (A
kinn felejtett táblákkal foglalkozó írásunkat itt találja.)
- Miközben a skandináv országokban az autókban utazók 95
százaléka bekapcsolja a biztonsági övet, addig nálunk az első ülésen
ülők 70-80 százaléka, míg a hátul utazóknak csak 40 százaléka. Nálunk az
autóban meghaltaknak több mint a fele nem volt bekötve, holott az öv a
legolcsóbb és a leghatékonyabb életmentő, sokan mégsem használják.
Hogyan tudják rávenni az autósokat a használatára?
-
Folyamatos nyüstöléssel.
Minden baleseti adat javult |
- Én nem láttam mostanában egyetlen kampányt
sem.
- 2009-ben valóban nem tudott az OBB erre költeni,
de nagyon szeretnénk a jövőben az övhasználat érdekében akciót indítani.
Nagy-Britanniában a járművezetők 96 százaléka bekapcsolja az övét, a
döntéshozók mégis kampányt indítottak, hogy legyen 100 százalék.
Szerintem csak ezzel meg lehetne menteni 100-150 ember életét évente.
- Világhírűek a brit rendőrség sokkoló kampányfilmjei, amelyek az adatok szerint javítottak a közlekedésbiztonságon. Nemrég egy hazai rendőrségi eseményen le is vetítettek ebből többet. Gondolkodnak azon, hogy hasonlóan durva filmekkel felhívják a közlekedők figyelmét arra, hogy mit tegyenek, és mit ne?
THINK! és más közlekedésbiztonsággal foglalkozó videók itt:
- Amikor Liverpoolban jártunk, többen azt mondták, hogy hú, de jó, ám összességében nálunk megoszlik a közlekedéspszichológiával foglalkozók véleménye arról, itt is ugyanolyan eredményt érnének-e el a hasonlóan drasztikus videók. Ütős tud lenni, gondolkodtunk is ezen, de eddig nem engedtek el minket az illetékesek ebbe az irányba. Ugyanakkor e nélkül is tudtunk eredményt elérni, úgyhogy szerintem inkább a középutat kell járni.
Ha kevés is, de itthon is van sokkhatásra
építő kampány. Tatabányán diszkóbalesetet szimuláltak
- A gyorshajtás mellett a baleseti okok között az
elsőbbségadás elmulasztása (24 százalék), a kanyarodási szabályok be nem
tartása (14 százalék) és az ittas vezetés (12 százalék) állnak az élen.
Milyen tervük van ezek visszaszorítására?
- Az ittas
vezetés esetén nagyon nehéz pontosan belőni, hogy egy kampány miként
tudná éppen azokat elérni, akiket el kellene érnie. Ugyanis megyénként
rendkívül eltérő adatokat látunk: Budapesten a legkevesebb, öt százalék
az ittasan okozott balesetek száma, miközben Bács-Kiskunban 16,
Nógrádban pedig 20 százalék. Ráadásul ez nagymértékben összefügg a
kerékpáros balesetekkel, de ennél is összetettebb a kérdés. Nem árt, ha
tudják a részeg kerékpárosok, hogy ha súlyos balesetet okoznak,
ugyanolyan büntetést kapnak, mintha ittas autóvezetőként okoztak volna
balesetet.
- Az elsőbbségadási és kanyarodási szabályokat viszont
elvileg minden járművezető ismeri, hiszen e nélkül jogosítványuk sem
lehetne. Több közlekedésbiztonsággal foglalkozó mondja, mi
is többször írtunk erről, hogy a friss
jogosítványosokat vissza lehetne rendelni bizonyos idő után valamifajta
vizsgára, és a nagyobb mértékű KRESZ-módosítások után is lehetne
tájékoztatás, vagy akár számonkérés is.
- Ezt
visszavezetném az oktatásra. Több országban valamilyen úton-módon még
egyszer számot adnak a tudásukról a jogosítvánnyal már rendelkező
kezdők. Elképzelhetőnek tartom, hogy ilyenkor el lehetne végeztetni
velük egy vezetéstechnikai tréninget. Sajnos kevés vezetéstechnikai
pálya van, de nagyon hasznosnak gondolnám ezt. Másrészről azt nem lehet
elvárni egy kezdőtől, hogy olyan vezetéstechnikai
tudással rendelkezzen, mint egy tíz éve vezető. A friss
jogosítványos esetében, de akár egy idős ember esetében is - lásd az autópályás
tragédiát nemrég - nagy a család, a környezet felelőssége. Gyakran
mondom, hogy a kezdők mellett az első 1500-2000 kilométer alatt legyen
ott a rutinos családtag. Így volt ez a saját családomban is: most már
minden gyerekemnek van jogosítványa, de egyiket sem engedtem egy
bizonyos ideig egyedül vezetni. Rutint kell szerezni! Másrészt, ha egy
idős ember rosszul lát, tompák a reflexei, akkor ne engedje a családja,
hogy részt vegyen a közlekedésben.
- A büntetés összegének további növelése
javítana a közlekedésbiztonságon?
- Ma a közigazgatási
bírság maximuma 300 ezer forint, azt gondolom, nem olyan rossz ez a
mérték, optimálisnak mondható. Ez elég magas összeg ahhoz, hogy ha
valaki beleesik ebbe, akkor tanul belőle, és később jobban meggondolja,
mennyire nyomja a gázt. A pontrendszerbe a sofőrök tíz százaléka esik
bele, tehát a többség nem szabálytalankodik, aki meg igen, aki
egyáltalán nem foglalkozik a szabályokkal, annak meg mindegy, mi a
szankció.
- Nem szeretik a rendőrök, ha halálutakról ír a sajtó, mégis
tény, hogy vannak olyan utak, szakaszok és kanyarok, amelyekben évek óta
tragikus balesetek sora történik, és szaporodnak a keresztek az
útszélen. Miért nem lehet megoldani ezt?
- Ennek a
megoldása nem a rendőrséghez tartozik, ez a közútkezelő dolga. Mi azt
tesszük, hogy ahol több a baleset, azt jelezzük a közút kezelője felé.
De szerintem ezt ők is tudják. Merem állítani, hogy ez pénzkérdés.
Vannak rá technikai megoldások, hol, miként lehetne biztonságosabbá
tenni a veszélyes útszakaszokat. Jó példa és jó közlekedésbiztonsági
megoldás a kereszteződések körforgalommá alakítása, nagy híve vagyok
ennek. Azt gondolom, ez a trend folytatódik.
Hiába a biztonsági fejlesztések, ha még az
övet sem kötjük be
- Érdekes adat, hogy a közlekedési balesetek okozói 94
százalékban a járművezetők, és csak hat százalékban a gyalogosok,
miközben Budapest
leginkább balesetveszélyesebb útján a rendőrségi
adatok szerint nagyrészt a felelőtlen gyalogosok miatt van sok gázolás.
-
A gyalogosok esetében jellemzően arról van szó, hogy lelépnek az autók
elé, rossz helyen mennek vagy szaladnak át az úttesten, ami különösen
jellemző a gyerekekre, míg egyesek meg túl lassan haladnak. Mivel a
kisgyerektől az aggastyánig mindenki közlekedik gyalogosan az úton, őket
különösen nehéz megszólítani egy-egy akcióval, nem beszélve a rendőri
intézkedésről. Nehéz helyzetben vannak a kollégáink, amikor egy
szabálysértő gyalogos ellen kellene intézkedni. Én vissza tudok
emlékezni harminc évvel ezelőttre, amikor tízforintos büntetést adott a
rendőr, mert a piroson ment át a gyalogos. Most ezt rossz néven vennék
az emberek, megkapnánk, hogy a bűnözőket kergessük, ne velük
foglalkozzunk.
- Tervezik, hogy újra büntethetőek legyenek a balesetveszélyt
okozó gyalogosok?
- Ez azért benne van a rendőrök
tudatában. Van ilyen gondolkodás, főleg december környékén, ugyanis a
karácsony előtti vásárlások idején nő meg a leginkább a
gyalogos-szabálysértések és a -gázolások száma. Ugyanakkor azt gondolom,
tömeges mértékben kivitelezhetetlen a megbüntetésük, szerintem inkább
figyelmeztessen a rendőr. Bízom abban, hogy ez megtörténik. Volt pár éve
egy kifejezetten a gyalogosokat megcélzó kampányunk, szórólap a
metrókban, meg feliratok a hirdetőtáblákon. Képzelje, azért is kaptunk
hideget-meleget, hogy miért velük foglalkozunk, miért őket vegzáljuk,
miért nem az autósoknak mondjuk, hogy álljanak
meg a zebra előtt. Nem olyan egyértelmű ennek a megítélése, nagyon
nehéz ezen a területen javulást elérni.
Luxemburgban feleződött, Romániában nőtt a halottak száma |
Információk
A 2010. január elsejétől életbelépő KRESZ módosításokról |
1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól (Hatályos KRESZ)
A Nemzeti Közlekedési Hatóság KRESZ teszt kérdései
(forrás: origo.hu, villamosoktatas.hu)
|
|
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
"Ezer traffipax lenne az ideális" - interjú az OBB elnökével
Százmilliók úsznak el a postázatlan bírságok miatt
Elvileg börtönbe csukhatók az agresszív autósok
Mindenszentek és Halottak Napja