Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Negyven éve nem haltak meg olyan kevesen a hazai utakon, mint tavaly. Kiss Csaba, az Országos Balesetmegelőzési Bizottság elnöke szerint ugyanakkor még több rendőri ellenőrzéssel és a tervezett pár száznál is több traffipaxszal még 150 ember életét lehetne megmenteni évente. A főrendőr ugyanakkor nem szereti a csak a bírság összege miatt sebességet mérő rendőröket, nem büntetné az útra lelépő gyalogosokat, és nem támogatja a véres közlekedési kampányfilmeket sem. Beszélgettünk arról is, miért nem számolják fel a halálutakat.
- Az előzetes adatok szerint tavaly 817-en haltak meg a
közutakon; ez az addig rekordnak számító 2008-as évhez képest is 18
százalékos csökkenés. Minek köszönhető ez az eredmény?
-
Több mint negyven éve volt képes utoljára ilyen eredményre a magyar
közlekedéspolitika. 1965-ben haltak meg 870-en az utakon, de akkor csak
100 ezer autó és 400 ezer motorkerékpár közlekedett, míg most csak
személygépkocsiból több mint hárommillió van az országban, plusz a
motorok és a különféle teherautók. Az eredmény a 2008 elején bevezetett
jogszabályváltozásoknak köszönhető. Az objektív felelősség elve
a büntetés alól kibújó gyorshajtókat célozta meg, a zéró tolerancia
pedig az ittas vezetőket. Emellett szigorúbbá vált a pontrendszer, nőtt
a közúti ellenőrzések száma, és mindezzel sokat foglalkozott a sajtó,
minden közlekedő értesült a változásokról.
- Nyilván a további csökkentés a cél. Meg tudná határozni
azt az elméleti számot, ameddig leszorítható lenne a baleseti
halálozások száma?
- A hasonló méretű Ausztriából
kiindulva, valamint ismerve a hazai úthálózatot és járműparkot, még
körülbelül 150 embert meg lehetne menteni évente a magyar utakon,
vagyis úgy 650-en halnának meg évente közúti balesetben. Sajnos nulla
baleset sehol nem létezik a világon.
- Lesznek további jogszabályváltozások ennek érdekében?
- Nem. Én nem tudok ilyenről.
- Mit tesz akkor a rendőrség a további csökkentésért?
-
Nekem nagyon tetszik az, hogy Franciaországban több ezer traffipaxot
kihelyeztek, amivel - az autósok kezdeti felháborodása ellenére -
elérték, hogy jelentősen csökkent a halálos balesetek száma. Sarkozy
még belügyminiszterként nagyon konzekvensen végigvitte ezt az ügyet, a
befolyt bírságokból ugyanis újabb sebességmérőket vettek. Egy jól
kihelyezett traffipax pár hét alatt behozza az árát. Emellett azt
tervezzük, hogy alkalmanként megnöveljük az utakon ellenőrző rendőrök
számát. Épp most indítottunk egy ilyen akciót a gyorshajtók ellen, a
magyar ember még mindig jobban tart ugyanis a szankciótól, mint hogy
betartaná a szabályokat.
- Magyarországon mennyi traffipax lenne az ideális?
-
Jelenleg ötven darab készülék tesztüzeme zajlik, ami mellett tervezünk
újabb 31 darab stabil készüléket az autópályákra, és 200-at a főutakra
- erről bővebben korábbi cikkünkben olvashat
-, de ennél biztosan több kellene. Ausztriában ezer körül van a fixen
kihelyezett és a mobil sebességmérők száma. Hasonló nagyságrendben kell
nekünk is gondolkodni.
- Sokszor azt tapasztalják az autósok, hogy egyes
rendőrök kifejezetten a bírság összege miatt büntetnek. Elbújnak, olyan
helyeken mérnek, ahol könnyen beleszalad az autós a traffipaxba. Mi a
véleménye erről?
- Pedig nem ez a célunk, higgye el. A
fixen telepített sebességmérőket pedig táblával kell majd jelölni.
Olyan helyen történik a mérés, ahol több a baleset, vagy ahol gyakori a
gyorshajtás. Az a cél, hogy a baleseteket elemezve olyan helyeken
mérjünk, ahol biztonságosabbá tehetjük a közlekedést, ahol elérjük a
hatást a visszatartó erővel. Én személyesen sem szeretem, ha csak azért
állnak be a rendőrök egy-egy sebességkorlátozó tábla mögé, hogy minél
több feljelentés legyen. Higgye el nekem, a közlekedéssel foglalkozó
rendőri vezetők ezt nagyon nem szeretik, és folyamatosan megpróbáljuk
lebeszélni erről a kollégákat. (A kinn felejtett táblákkal foglalkozó írásunkat itt találja.)
- Miközben a skandináv országokban az autókban utazók 95
százaléka bekapcsolja a biztonsági övet, addig nálunk az első ülésen
ülők 70-80 százaléka, míg a hátul utazóknak csak 40 százaléka. Nálunk
az autóban meghaltaknak több mint a fele nem volt bekötve, holott az öv
a legolcsóbb és a leghatékonyabb életmentő, sokan mégsem használják.
Hogyan tudják rávenni az autósokat a használatára?
- Folyamatos nyüstöléssel.
Minden baleseti adat javult |
- Én nem láttam mostanában egyetlen kampányt sem.
-
2009-ben valóban nem tudott az OBB erre költeni, de nagyon szeretnénk a
jövőben az övhasználat érdekében akciót indítani. Nagy-Britanniában a
járművezetők 96 százaléka bekapcsolja az övét, a döntéshozók mégis
kampányt indítottak, hogy legyen 100 százalék. Szerintem csak ezzel meg
lehetne menteni 100-150 ember életét évente.
- Világhírűek a brit rendőrség sokkoló kampányfilmjei, amelyek az adatok szerint javítottak a közlekedésbiztonságon. Nemrég egy hazai rendőrségi eseményen
le is vetítettek ebből többet. Gondolkodnak azon, hogy hasonlóan durva
filmekkel felhívják a közlekedők figyelmét arra, hogy mit tegyenek, és
mit ne?
- Amikor Liverpoolban jártunk, többen azt
mondták, hogy hú, de jó, ám összességében nálunk megoszlik a
közlekedéspszichológiával foglalkozók véleménye arról, itt is
ugyanolyan eredményt érnének-e el a hasonlóan drasztikus videók. Ütős
tud lenni, gondolkodtunk is ezen, de eddig nem engedtek el minket az
illetékesek ebbe az irányba. Ugyanakkor e nélkül is tudtunk eredményt
elérni, úgyhogy szerintem inkább a középutat kell járni.
Ha kevés is, de itthon is van sokkhatásra építő kampány. Tatabányán diszkóbalesetet szimuláltak
- A gyorshajtás mellett a baleseti okok között az
elsőbbségadás elmulasztása (24 százalék), a kanyarodási szabályok be
nem tartása (14 százalék) és az ittas vezetés (12 százalék) állnak az
élen. Milyen tervük van ezek visszaszorítására?
- Az
ittas vezetés esetén nagyon nehéz pontosan belőni, hogy egy kampány
miként tudná éppen azokat elérni, akiket el kellene érnie. Ugyanis
megyénként rendkívül eltérő adatokat látunk: Budapesten a legkevesebb,
öt százalék az ittasan okozott balesetek száma, miközben Bács-Kiskunban
16, Nógrádban pedig 20 százalék. Ráadásul ez nagymértékben összefügg a
kerékpáros balesetekkel, de ennél is összetettebb a kérdés. Nem árt, ha
tudják a részeg kerékpárosok, hogy ha súlyos balesetet okoznak,
ugyanolyan büntetést kapnak, mintha ittas autóvezetőként okoztak volna
balesetet.
- Az elsőbbségadási és kanyarodási szabályokat viszont
elvileg minden járművezető ismeri, hiszen e nélkül jogosítványuk sem
lehetne. Több közlekedésbiztonsággal foglalkozó mondja, mi is többször írtunk erről,
hogy a friss jogosítványosokat vissza lehetne rendelni bizonyos idő
után valamifajta vizsgára, és a nagyobb mértékű KRESZ-módosítások után
is lehetne tájékoztatás, vagy akár számonkérés is.
-
Ezt visszavezetném az oktatásra. Több országban valamilyen úton-módon
még egyszer számot adnak a tudásukról a jogosítvánnyal már rendelkező
kezdők. Elképzelhetőnek tartom, hogy ilyenkor el lehetne végeztetni
velük egy vezetéstechnikai tréninget. Sajnos kevés vezetéstechnikai
pálya van, de nagyon hasznosnak gondolnám ezt. Másrészről azt nem lehet
elvárni egy kezdőtől, hogy olyan vezetéstechnikai tudással rendelkezzen, mint egy tíz éve vezető. A friss jogosítványos esetében, de akár egy idős ember esetében is - lásd az autópályás tragédiát nemrég
- nagy a család, a környezet felelőssége. Gyakran mondom, hogy a kezdők
mellett az első 1500-2000 kilométer alatt legyen ott a rutinos
családtag. Így volt ez a saját családomban is: most már minden
gyerekemnek van jogosítványa, de egyiket sem engedtem egy bizonyos
ideig egyedül vezetni. Rutint kell szerezni! Másrészt, ha egy idős
ember rosszul lát, tompák a reflexei, akkor ne engedje a családja, hogy
részt vegyen a közlekedésben.
- A büntetés összegének további növelése javítana a közlekedésbiztonságon?
-
Ma a közigazgatási bírság maximuma 300 ezer forint, azt gondolom, nem
olyan rossz ez a mérték, optimálisnak mondható. Ez elég magas összeg
ahhoz, hogy ha valaki beleesik ebbe, akkor tanul belőle, és később
jobban meggondolja, mennyire nyomja a gázt. A pontrendszerbe a sofőrök
tíz százaléka esik bele, tehát a többség nem szabálytalankodik, aki meg
igen, aki egyáltalán nem foglalkozik a szabályokkal, annak meg mindegy,
mi a szankció.
- Nem szeretik a rendőrök, ha halálutakról ír a sajtó, mégis
tény, hogy vannak olyan utak, szakaszok és kanyarok, amelyekben évek
óta tragikus balesetek sora történik, és szaporodnak a keresztek az
útszélen. Miért nem lehet megoldani ezt?
- Ennek a
megoldása nem a rendőrséghez tartozik, ez a közútkezelő dolga. Mi azt
tesszük, hogy ahol több a baleset, azt jelezzük a közút kezelője felé.
De szerintem ezt ők is tudják. Merem állítani, hogy ez pénzkérdés.
Vannak rá technikai megoldások, hol, miként lehetne biztonságosabbá
tenni a veszélyes útszakaszokat. Jó példa és jó közlekedésbiztonsági
megoldás a kereszteződések körforgalommá alakítása, nagy híve vagyok
ennek. Azt gondolom, ez a trend folytatódik.
Hiába a biztonsági fejlesztések, ha még az övet sem kötjük be
- Érdekes adat, hogy a közlekedési balesetek okozói 94
százalékban a járművezetők, és csak hat százalékban a gyalogosok,
miközben Budapest leginkább balesetveszélyesebb útján a rendőrségi adatok szerint nagyrészt a felelőtlen gyalogosok miatt van sok gázolás.
-
A gyalogosok esetében jellemzően arról van szó, hogy lelépnek az autók
elé, rossz helyen mennek vagy szaladnak át az úttesten, ami különösen
jellemző a gyerekekre, míg egyesek meg túl lassan haladnak. Mivel a
kisgyerektől az aggastyánig mindenki közlekedik gyalogosan az úton,
őket különösen nehéz megszólítani egy-egy akcióval, nem beszélve a
rendőri intézkedésről. Nehéz helyzetben vannak a kollégáink, amikor egy
szabálysértő gyalogos ellen kellene intézkedni. Én vissza tudok
emlékezni harminc évvel ezelőttre, amikor tízforintos büntetést adott a
rendőr, mert a piroson ment át a gyalogos. Most ezt rossz néven vennék
az emberek, megkapnánk, hogy a bűnözőket kergessük, ne velük
foglalkozzunk.
- Tervezik, hogy újra büntethetőek legyenek a balesetveszélyt okozó gyalogosok?
-
Ez azért benne van a rendőrök tudatában. Van ilyen gondolkodás, főleg
december környékén, ugyanis a karácsony előtti vásárlások idején nő meg
a leginkább a gyalogos-szabálysértések és a -gázolások száma.
Ugyanakkor azt gondolom, tömeges mértékben kivitelezhetetlen a
megbüntetésük, szerintem inkább figyelmeztessen a rendőr. Bízom abban,
hogy ez megtörténik. Volt pár éve egy kifejezetten a gyalogosokat
megcélzó kampányunk, szórólap a metrókban, meg feliratok a
hirdetőtáblákon. Képzelje, azért is kaptunk hideget-meleget, hogy miért
velük foglalkozunk, miért őket vegzáljuk, miért nem az autósoknak
mondjuk, hogy álljanak meg a zebra előtt. Nem olyan egyértelmű ennek a megítélése, nagyon nehéz ezen a területen javulást elérni.
Luxemburgban feleződött, Romániában nőtt a halottak száma |
(forrás: origo.hu)
|
|
M Imre 1 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 1 napja a(z) LGT - Egy elfelejtett szó videóhoz:
"Néha jutalomjáték az élet Presser Gábor interjú (2024 ...
M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Hat éve építették újra azt a szakaszt, amely miatt most fél ...
M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Ajánló HOLNAPRA, azaz 2024. december 15-re: » a Fényszili ...
M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Tegnap, azaz 2024. december 12-én este, 22 óra körül a ...
M Imre írta 2 napja a(z) Essemm - Kóbor kutyák videóhoz:
Sintérbiznisz: patkányok rágják az éhező kutyákat egy...
M Imre írta 2 napja a(z) Az M3-as metró felújítása (vizsgálóbizottság) blogbejegyzéshez:
Ezért rángatózhat a 225 milliárdért felújított 3-as metró |...
M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
A MÁV-val fizettette ki Lázár tárcája Horthy Miklós vasúti ...
M Imre írta 2 napja a(z) Panta Rhei - Román Táncok (Bartók Béla | 2017.) videóhoz:
Panta Rhei 50, Djabe 30 jubileumi koncert 2025. április ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
"Ezer traffipax lenne az ideális" - interjú az OBB elnökével
Százmilliók úsznak el a postázatlan bírságok miatt
Elvileg börtönbe csukhatók az agresszív autósok
Mindenszentek és Halottak Napja