Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
TÁJÉKOZTATÓ
a 3,5 tonnánál nagyobb megengedett legnagyobb össztömegű (N2
és N3 kategóriájú), 2000. január 1. után forgalomba helyezett
tehergépkocsik tulajdonosai/üzemeltetői részére
Tisztelt Tehergépkocsi Tulajdonos/Üzemeltető!
Az Európai Unió balesetkutatásai során megállapítást nyert, hogy Európa útjain évente 400 gyalogos, kerékpáros, motorkerékpáros veszti életét, mert a jobbra sávot váltó vagy kanyarodó tehergépkocsi vezetője az oldalra, illetve a hátralátás holttere miatt nem észlelte, hogy járműve közelségében tartózkodnak.
A megsérült és meghalt személyek számának csökkentése érdekében az Európai Unió megjelentette a 2007/38/EK irányelvet, amely hazánkban is kötelezően alkalmazandó. Az irányelv előírja, hogy a jobboldalon az oldalra, illetve a hátralátást holttér mentessé kell tenni a 3,5 tonnánál nagyobb megengedett legnagyobb össztömegű (N2, N3 kategóriájú), 2000. január 1. után forgalomba helyezett tehergépkocsik esetében. Eszerint a jármű jelenlegi tükreit holttér mentes tükrökre/tükörlapokra kell cserélni vagy további tükörrel ki kell egészíteni, ha jobboldalon jelenlegi oldalra látás és hátralátás nem holttér mentes.
Az irányelvet átvevő hazai jogszabály 2008. első félévében fog megjelenni, és a holttér csökkentésével kapcsolatos rendelkezései 2008. augusztus 6-án lépnek hatályba. Ezt követően végzett időszakos vizsgálatok (műszaki vizsgák) alkalmával a tükrök illetve a holttér-mentesség ellenőrzésre kerülnek. A nem megfelelő tükrök/tükörlapok cseréjét, a kiegészítést 2009. március 31.-ig kell végre hajtani, függetlenül a soron következő időszakos vizsgálat időpontjától. Ezen időpontot követően az N2 és N3 kategóriájú tehergépkocsik csak akkor vehetnek részt a közúti forgalomban, ha a jobboldali oldalra látás és hátralátás holttér mentes. A 2008. augusztus 6. és 2009. március 31. között időszakos vizsgálatra kerülő járművek forgalmi engedélyének érvényességét csak 2009. március 31.-ig hosszabbítják meg, amennyiben a jobboldali oldalra látás és hátralátás nem holttér mentes. 2009. március 31. után pedig az időszakos vizsgálat sikertelen, ha a fenti követelmény nem teljesül.
A tárgyi külső visszapillantó tükrök a következők:
• IV osztályú széles látószögű tükör a jobb oldali tükörtartóra szerelve
• V osztályú szoros közelségű tükör a jobb oldali ajtóra (esetleg fölé) szerelve
A fenti tükrök megkövetelt látóterei:
IV osztályú tükör látótere V osztályú tükör látótere Az Európai Unió 2003/97/EK irányelve szerinti bevizsgálás eredményeként, a következőkben bemutatott, négyszög alakú keretbe foglalt „e” jóváhagyási jellel ellátott tükrök megfelelő elhelyezés és beállítás esetén biztosítják a meghatározott látóterek beláthatóságát.
A jóváhagyási jeleket a tükör házán, a ház valamely alkatrészén általában jól látható helyen, a ház, az alkatrész gyártása során tüntetik fel.
Példák a jóváhagyási jelre:
A fent bemutatott — példa szerinti — jóváhagyási jellel ellátott tükrök a IV illetve V osztályba tartoznak (melyeket Olaszországban [e3] a 03*1248 számon, illetve Görögországban [e23] a 03*3901 számon hagytak jóvá). A jóváhagyási számban a legfontosabb a kezdő „03” karakter. Ez a karakter és csakis a „03” arra utal, hogy a tükör a megfelelő irányelv szerint van jóváhagyva.
Az utólag felszerelt, illetve cserélt tükrök legyenek jóváhagyottak, vagy azokkal egyenértékűek.
Egyes tükörgyártók készítenek olyan, a 2003/97/EK irányelv szerinti tükörlapokat melyek megfelelő módon rögzíthetők a korábbi irányelv szerinti tükörlapok helyére.
A kereskedelemben előfordulhatnak olyan tükrök, melyek nem rendelkeznek jóváhagyási jellel, de a követelményeket kielégítik. Az előírás gyakorlatilag olyan visszapillantó tükrök felszerelését követeli meg, amelyek a korábbi ábrákon bejelölt — az útfelület szintjén értendő — területek belátását teszik lehetővé.
A tükörlap/tükör csere, illetve az utólagos felszerelési kötelezettség NEM vonatkozik:
• a 2000. január 1-je előtt forgalomba helyezett N2 és N3 kategóriájú tehergépkocsira
• olyan N2 és N3 kategóriájú tehergépkocsira mely már rendelkezik gyárilag vagy utólagosan felszerelt olyan jobb oldali visszapillantó tükörrel/tükrökkel amely/amelyekbiztosítják a holttér mentességet
• arra a 3,5 – 7,5 tonna közötti megengedett legnagyobb össztömegű N2 kategóriájú tehergépkocsira, melyre:
a) a legnagyobb össztömegig megterhelt állapotban a beállítási helyzetétől függetlenül az V osztályú tükör nem szerelhető fel úgy, hogy annak egyetlen alkatrésze se kerüljön 2,00 m-nél közelebb az útfelülethez [ilyen esetben a tükröt NEM szabad felszerelni] és
b) az V osztályú tükör nem szerelhető fel úgy, hogy a visszatükröző felület a vezetőülésből teljes egészében látható legyen (a jobb oldali utas okozta takarás a kötelezettség és a vizsgálat szempontjából nem tekinthető látást zavaró tényezőnek).
Ha a járműre az V osztályú tükröt a fentiek alapján nem lehet, nem kell felszerelni akkor IV osztályú tükörrel sem kell felszerelni!
Mi az Ön teendője, hogy járműve a következő időszakos vizsgálaton, illetve a 2009. március 31.-i határidőig megfeleljen a jobboldali holttér megszüntetésére vonatkozó követelménynek?
• Ismételten ellenőrizze, hogy járművének forgalomba helyezési időpontja 2000. január 1. előtti vagy utáni. (Ha a jelzett dátum előtt került forgalomba a teherautója, nincs teendője, de a közlekedésbiztonság javítása érdekében önkéntesen ellenőrizheti és holttér mentessé teheti járművét.)
2000. január 1. utáni forgalomba helyezés esetén a leírtak figyelembe vételével:
• győződjön meg arról (célszerűen a járművének vezérképviselete, márkakereskedője, szervize segítségével), hogy járműve fel van-e szerelve a megkövetelt és megfelelő tükrökkel, illetve a jobboldali oldalra látás és hátralátás holttér mentes-e,
• ha nem, ellenőriztesse/ellenőrizze, hogy a kiegészítő tükör felszerelésének megvannak-e a feltételei (az elhelyezési magasság, a tükröző felület láthatósága),
• amennyiben a tükör/tükrök felszerelhető/ek, szereltessen/szereljen fel a 2003/97/EK előírásnak megfelelő IV osztályú és/vagy V osztályú visszapillantó tükröket,
• amennyiben a meglévő tükör/lap cserélendő, akkor cserélje/cseréltesse azokat
• ellenőriztesse/ellenőrizze, hogy a felszerelt tükrökkel - természetesen megfelelő beállítással - belátható-e a meghatározott látótér.
Bármilyen kétséges esetben még a soron következő időszakos vizsgálat előtt kellő időben forduljon a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakembereihez.
Az időszakos vizsgálaton és a közúti ellenőrzések során a tükrök megfelelőségét a hatóság a látótér részleges vizsgálatával — indokolt esetben — a látótér teljes vizsgálatával fogja ellenőrizni. Ez kiemelten vonatkozik azon járművekre melyekre utólag került felszerelésre tükör. Továbbá a felszerelés nem a későbbi gyártású típusokon alkalmazott módozatokkal egyenértékűen, nem gyári kialakítású rögzítési pontokhoz történt.
A látótér teljes vizsgálatának ellenőrzésére az Európai Unió területén bárhol történő közúti ellenőrzések során is kell számítani.
Felhívjuk szíves figyelmét, hogy az előírt és a megfelelő helyre szerelt tükrök csak helyes beállítással, továbbá rendszeres használatukkal biztosítják a meghatározott látótér beláthatóságát.
Ha a járművön eredetileg a baloldali és a jobboldali visszapillantó tükör ugyanolyan látószögű volt, de a jobboldalit cserélni kell/kellett és így a látószögek most már nem azonosak a két oldalon, a baloldali tükör cseréje nem kötelező, de javasolt, mert az eltérő látószög a jármű vezetője számára zavaró lehet.
Csere esetén nem kötelező a fűthető, illetve a motoros állítású tükrök alkalmazása, még akkor sem, ha a lecserélt tükör/tükrök eredetileg ilyenek voltak.
2008. április hó
NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG
http://www.nkh.hu/content/blogcategory/120/5472/
|
|
M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
KRESZ változás! (rendelet) :-) Jogszabályi változások a közlekedés gyengébb szereplőinek védelméért
Fényvisszaverő mellény
A főváros baleseti gócpontjai
Ikotics féle jármű (csúszós tréning)