Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2010. február 03.
A 289/2009. (XII. 18.) Korm. rendelet módosította az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet, a KRESZ szabályait, amely módosítások az eredeti szabály szövegébe beépültek, így a módosító rendelet a hatályba lépését követő napon - értelemszerűen - hatályát is vesztette. Az új szabályozás lényege a közlekedésbiztonság javítására és a környezet védelmére összpontosít, ezért a legtöbb módosítás a nehézgépjárművek, a kétkerekűek, a gyalogosok közlekedésére, a környezet védelmének a fokozására irányul. Az alábbi írásunkban megpróbáljuk a közlekedési szakember, de nem a jogalkotó szemszögéből értelmezni a változásokat, amelyet azért is indokoltnak tartunk, mert az internetes portálok blogoló rovataiban, és sajnos sok elektronikus média-közleményben is meglehetősen sok „félremagyarázásra", félreértelmezésre bukkantunk. Igyekszünk ugyanakkor rámutatni az új szabályozásban még fellelhető, általunk vélt hiányosságokra is.
1. Az új KRESZ - sorrendben - első fontos
módosítása, hogy az elindulás előtti kötelező ellenőrzések közé
felvételre került a hatósági jelzések, a rendszámtáblák meglétének az
ellenőrzése is, sokan ugyanis a hatósági jelzések eltávolításával
próbálják meg elkerülni a gyorshajtás elleni szankciókat vagy éppen az
autópálya-matrica meglétének az ellenőrzését, és ez a járművezetői
magatartás már olyan méreteket öltött, hogy a jogszabályalkotás
eszközeivel is szükségesnek látszott a beavatkozás. A jogszabály
szövegébe külön mondatrészt kellett illeszteni arra vonatkozóan, hogy a
hatósági jelzést (rendszámtáblát) a járművön annak a felszerelésére
kijelölt helyen (és nem a szélvédő mögé támasztva) kell tartani.
2. A
forgalom irányítására és ellenőrzésére felhatalmazott személyek közül
indokolt volt a „határőr" törlése, mivel ezt a rendvédelmi szervet egy
korábbi jogszabállyal a rendőrségbe olvasztották, mindenképpen indokolt
volt ugyanakkor a katasztrófavédelmi hatóság közúti ellenőrének a
felvétele, mivel a kárhelyek felszámolásakor, a személy- és
vagyonbiztonság megóvása, a további káresemények megelőzése szükségessé
teszi, hogy a forgalmat a kárhely-felszámolásért felelős hatóság
szakemberei irányítsák (adott esetben korlátozzák, és a jogosultságot
ellenőrizzék). Ugyanakkor a „forgalmat ellenőrző közlekedési hatóság
ellenőre" megfogalmazás általánosabb, mint a korábbi normaszöveg
szerinti „forgalmat ellenőrző Nemzeti Közlekedési Hatóság regionális
igazgatósága közúti ellenőre", hiszen a hatóság a központi hivatalból
vagy szükség esetén - erősítésként - más régióból is vezényelhet a
helyszínre forgalmat ellenőrző személyt.
3. A feladatok
sokrétűsége és összetettsége, a minden területen érezhető
specializálódási igény szükségessé tette, hogy a közbiztonság, a
közrendvédelem, a bűnmegelőzés, a közlekedésbiztonság javításában
együttműködő polgárőrség tevékenysége is szakosodjék, ezért külön
kiképzést kapnak az úgynevezett közlekedés(rendészet)i polgárőrök, akik
tevékenysége értelemszerűen nagyobbrészt a közlekedésbiztonság
területére koncentrálódik (balesetek helyszínbiztosítása, ezzel
összefüggő vagy más célból indokolt forgalomirányítás stb.), és amely
igényt felismerve a polgárőrségről szóló törvényt 2009-ben módosították
(2009. évi LXXXIV. Tv.). Indokolt volt tehát, hogy a „jelzőőr" mellé a
„polgárőrt" is felvegyék a jelzőőrével megegyező feladatok ellátása
céljából a normaszövegbe.
4. Megváltoztatásra kerültek a közúti
jelzőtáblákra vonatkozó szabályok is. Ezek egyik legfontosabb eleme,
hogy eddig Magyarországon csak „helyhez kötött" közúti jelzőtáblák
voltak. A mozgó járművön elhelyezett jelzőtáblák gyakorlatát Európában
Németországban kezdték bevezetni: a túlsúlyos, túlméretes
járműszerelvényeket kísérő járműveken úgynevezett mozgó közlekedési
jelzéseket kezdtek alkalmazni: „Előzni tilos", „Tehergépkocsival előzni
tilos", „Egyéb veszély" stb. Az úgynevezett speciális fuvarozás
szabályainak szigorúbb kidolgozása Magyarországon is megkezdődött.
Korábban bevezették a szakkíséretet, és a kísérő gépjárművek vezetőinek
most már szaktanfolyami vizsgát is kell tenniük. A legújabb KRESZ
módosítás pedig hazánkban is bevezeti a mozgó járművön alkalmazott
közúti jelzőtáblákat: ezek rendelkezéseinek a kísérő és a kísért
jármű(szerelvény) mellett történő elhaladás közben kell eleget tenni.
5. Az
új szabályozás szerint a „Kerékpárút" a kétkerekű kerékpárok
közlekedésére kijelölt utat jelez (KRESZ 13. §), és nem mondja ki
kötelező érvénynyel, hogy a kerékpárok csak a kerékpárúton
közlekedhetnek, ami igazából majd csak az 54. § elolvasása után lesz
érthető, erről bővebben a 48. pontban írunk majd. Ugyanakkor a
jogszabály - ebben a paragrafusban - eltörli a kétkerekű segédmotoros
kerékpárokra, a segédmotoros rokkantkocsikra korábban érvényben volt 20
km/h sebességkorlátozást; az új szabályozás a 26. §-ban (Sebesség)
szerepel majd, más struktúrában. Az új jogszabály a „Gyalog- és
kerékpárút" használatára vonatkozó szabályokat is pontosítja.
6. A
„Sebességkorlátozás" jelzőtábla mellett időjárási vagy útviszonyokra
utaló kiegészítő tábla a korábbi szabályozásban nem volt. A jól bevált
nyugat-európai gyakorlatnak megfelelően azonban indokolt lehet, hogy a
sebességkorlátozás csak bizonyos időjárási körülmények (esős, havas)
és/vagy útviszonyok (vizes, havas) között legyen érvényben, és ilyen
kiegészítő tábla kihelyezéséről az új jogszabály most gondoskodott.
Megjegyezni kívánjuk, hogy az újabb, korszerűbb technológiával készült
autópálya-burkolatok felülete a korábban megszokott
aszfaltfelületekénél keményebb (nagyobb szilárdságú) ugyan, de vizes
állapotban annál jóval csúszósabbá válhat, ezért jelentek meg
Nyugat-Európában már korábban a hazai jogszabályba most bevezetett
kiegészítő jelzések.
7. A „Tehergépkocsival előzni tilos" tábla
jelentése korábban arról rendelkezett, „hogy az úton a 3500 kg-ot
meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival, valamint
vontatóval, mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel előzni
tilos...", és egyesek számára aggodalomra adott okot, hogy a jogszabály
a járműszerelvénnyel történő előzési tilalomról kifejezetten nem
rendelkezett. Ezért ezt az aggályt kiküszöbölendő, az új jogszabályba
most belefogalmazta a jogalkotó, hogy „valamint az ezen járművekből és
pótkocsiból álló járműszerelvénnyel előzni tilos". További ide
vonatkozó változás, hogy az új jogszabály a sebességkorlátozáshoz
hasonlóan itt is megengedi kiegészítő táblák együttes kihelyezését. Itt
azonban a kiegészítő tábla értelemszerűen nem az időjárási és
útviszonyoktól, hanem a tehergépjármű (szerelvény) megengedett
legnagyobb össztömegétől teheti függővé az előzési tilalom elrendelését.
8. A
tehergépkocsikkal kapcsolatban a korábbi jogszabályban sok helyütt
gondot okozott, hogy egyes rendelkezések, tilalmak a 2500 kg-ot, míg
mások a 3500 kg-ot meg nem haladó, vagy a csak az ezen értékeket
meghaladó tehergépkocsikra vonatkoztak. Tekintettel arra, hogy a
kisáru-szállító járművek között a 3500 kg megengedett legnagyobb
össztömeget meg nem haladó gépkocsik nagy számban elterjedtek
(ugyanakkor a „2500 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb
össztömegű, zárt kocsiszekrényű tehergépkocsik" aránya ezekkel szemben
hátrább is szorult), ezek a járművek „B" járműkategóriára érvényes
vezetői engedéllyel vezethetők, továbbá a járművek mai korszerű műszaki
színvonala nem feltétlenül teszi indokolttá ezt a megkülönböztetést,
ugyanakkor a jogszabály betartását, annak ellenőrzését is könnyebbé
teszi, az új jogszabályi rendelkezés az előzési tilalom fenntartását a
korábbi 2500 kg helyett most a 3500 kg-ot meghaladó, zárt
kocsiszekrényű tehergépkocsik számára látja indokoltnak fenntartani.
9. Szintén
a Nyugatról átvett gyakorlat (Németországban kezdték alkalmazni
először), hogy a gépjárművek a környezetvédelmi besorolásnak
megfelelően (jellemzően: részecske-kibocsátás) különböző osztályozást
és ennek megfelelően különböző színű plaketteket kapnak, amelyek mind a
hatósági jelzésen (rendszámtáblán), mind a gépjármű forgalmi
engedélyében jól láthatóak (EUR-osztályok). Az új „Környezetvédelmi
övezet (zóna)" jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő táblán a szín
azonosítja a környezetvédelmi osztályt, és a zónában közlekedő járművek
rendszámtáblái (az azon elhelyezett plakettek színei) alapján azonnal
látható lesz, mely járművek közlekednek a számukra tiltott övezetben.
Ha valamely (pl. áru- vagy személyszállító) jármű behajtása az adott
területre annak dacára indokolt, hogy a jármű az adott környezetvédelmi
osztály feltételeit nem teljesíti, a behajtási tilalom alól az út
kezelője felmentést adhat.
10. Sorrendben a következő
jogszabályi változás bizonyos tilalmi táblák térbeli hatályára
vonatkozik, mivel a régi szabályozás szerint több tilalmi tábla
hatálya, így a sebességkorlátozásé is, a következő útkereszteződés
kezdetéig tartott. Bár a vasúti átjárók megközelítésére vonatkozó
generális szabály konkrét sebességértékeket írt elő attól függően, hogy
a vasúti átjáró lakott területen belül avagy kívül helyezkedik-e el
(amelyet, mint később látni fogjuk, az új jogszabályi rendelkezések
megváltoztattak), sok vasúti átjáró elé korábban is kihelyezték az -
egyébként a generális szabályozással adekvát sebességhatárt jelző -
tilalmi táblákat. Sok esetben előfordult azonban, hogy a következő
útkereszteződés csak kilométerekkel távolabb volt, így módosítani
kellett a korábbi gyakorlaton, főként azért is, mert a vasúti átjáró
megközelítésére vonatkozó tételes jogszabályok is módosultak (vö. 37.
pont).
11. Az új szabályozás a korábbinál rugalmasabb
eszköztárat alkalmaz, és a korábbinál több tilalmi tábla esetében
engedi meg, hogy a korlátozás csak bizonyos időszakban álljon fönn.
Ezen egyrészt szükségszerű volt változtatni, mert a tilalmi táblák sora
a „Környezetvédelmi övezet (zóna)" jelzés bevezetésével most tovább
bővült, és a jogalkotó indokoltnak tartotta, hogy ezt a korlátozást is
adott esetben feltételhez (időszakhoz) kösse. Másrészt azonban a
feltételhez köthető tilalmak köre is bővült, nevezetesen a korlátozás
lehetőségének az „Előzni tilos" és a „Tehergépkocsival előzni tilos"
tilalmakra vonatkozó kiterjesztésével, amelynek - nagyon helyesen -
nyilvánvalóan környezetvédelmi (légszennyezési és
zajártalom-csökkentési) okai vannak.
12. A gépjárművek behajtási
tilalmára vonatkozó előírások hatálya alól feloldozást kapott járművek
közül most kimaradtak a „közmű építésére és fenntartására" szolgáló
járművek, ugyanakkor a feloldást most a korábbi szabályozással szemben
a „Korlátozott forgalmú övezetre (zónára)" is kiterjesztette a
jogalkotó.
13. A „Mindkét irányból behajtani tilos" táblával
jelzett útra a korábbi szabályozás szerint bizonyos feltételek
fennállása esetén „konflissal" is szabad volt behajtani. Mivel azonban
a „konflis" nem szerepel a KRESZ fogalom-meghatározásai között, ezért
ezt a szót a jogalkotó „állati erővel vont járműre" cserélte, ami
szerencsétlenül a járművekkel kapcsolatos fogalom-meghatározások között
egy ideje már szintén nem szerepel a KRESZ-ben, de annak az 55. §-a
legalább foglalkozik az „állati erővel vont járművekkel", amelyek
között a „konflis" sehol nincs nevesítve. További változás, hogy
behajtásra engedélyt az új szabályozás szerint „jogi személyiség
nélküli gazdasági társaság" is kaphat, továbbá, hogy engedélyt az NKH
regionális igazgatósága helyett most az út kezelője adhat.
14. Tovább
bővült a járművek forgalmára vonatkozó tilalmi tábláknak a „Lakott
terület kezdete" táblákkal együtt történő kihelyezhetőségének a köre
is, és ebbe most a „Korlátozott forgalmú övezet (zóna)" táblát is
bevonták, amelynek segítségével a nagy forgalmú utak települési
átkelési szakaszainak a teljes lakott területre vonatkozó
forgalomcsillapítása a korábbinál egyszerűbb eszközökkel valósítható
meg.
15. A „Torlódás" jelzőtáblát a nyugati-európai gyakorlatból
vettük át, mert pl. a korszerű autópályák/autóutak távirányítással
kezelhető jelzései (is) felhívhatják a figyelmet az adott útszakaszon
éppen fennálló torlódásra (útépítés, baleset-helyszínelés).
16. A
tájékoztatást adó jelzőtáblák köre a „Magánút" jelzőtáblával bővült,
amely csak a „Mindkét irányból behajtani tilos" jelzőtáblával együtt
helyezhető el, és azt jelzi, hogy az út a közforgalom elől elzárt,
tehát a KRESZ szabályai ott nem feltétlenül érvényesek.
17. A
korábbi szabályozás szerint, ahol a várakozóhely csak kerékpárosok
részére volt fenntartva, ezt a „Várakozóhely" közúti jelzőtábla alatti
kiegészítő tábla jelezhette; az új szabályozásban ez is megengedett és
az is, hogy a „Várakozóhely" jelzőtábla (a mozgáskorlátozottakéhoz
hasonlóan) önállóan tartalmazza a kerékpár szimbólumot (a 115/a tábla
analógiájára az új 112/f ábra).
18. A korábbi szabályozás
„kerékpársáv" fogalma mellé „Nyitott kerékpársávot" és az azt megjelölő
útburkolati jeleket, illetve jelzőtáblákat („Nyitott kerékpársáv vége")
definiál az új szabályozás. Figyelem: míg a régi szabályozás szerint a
kerékpársávra más járművel nem volt szabad ráhajtani még kikerülés
céljából sem, addig az új szabályozásban a nyitott kerékpársávot
igénybe lehet venni, ha az egy irányban vagy egymással szemben
közlekedő járművek egymás mellett történő elhaladása ezt szükségessé
teszi, sőt, a jobbra bekanyarodást a nyitott kerékpársávról kell
végrehajtani. A nyitott kerékpársáv használata esetén az
irányváltoztatásra vonatkozó szabályok érvényesek. Nem biztos azonban,
hogy ez a szabályozás így megfelel a közlekedés biztonságának: ha a
gépjárművek a jobbra bekanyarodáskor a nyitott kerékpársávot kötelesek
a bekanyarodásra igénybe venni, akkor ezzel ismét csak a kerékpárosok
járművek közötti bujkálására fognak okot adni, jó esetben csak a
forgalomirányító fényjelző készülék tilos jelzése esetében!
19. Módosultak, kiegészültek az „Útirány előjelző tábla", az „Útvonal megerősítő tábla" tartalmi és színelemei is.
20. Az
egyirányú forgalmú úton, ha kiegészítő tábla ezt engedélyezte,
kerékpáros a régi szabályozás szerint is közlekedhetett a forgalmi
iránnyal szemben, de csak a kijelölt kerékpársávon. Ez az új
szabályozásban is megmarad, de kiegészül azzal, hogy a kerékpáros az
autóbusz forgalmi sávot is igénybe veheti, ha erre a közúti jelzés utal
(ez esetben természetesen csak az autóbusz forgalmával megegyező
haladási irányban), ám az egyirányú útra - a jelzőtábla jelzése esetén
- a forgalommal szemben az úttest jobb széléhez tartva is közlekedhet,
akkor is, ha ott sem a kerékpárosok által is használható autóbusz
forgalmi sáv, sem kerékpársáv nincs.
21. Az előretolt kerékpáros
felálló helyre a kerékpáros a forgalomirányító fényjelző készülék tilos
jelzése alatt eddig is besorolhatott, ha oda a kerékpársávon érkezett
és balra kanyarodásra kívánt felkészülni. Az új szabályozás új
útburkolati jelet definiál, a kerékpáros nyomot, és az előretolt
kerékpáros helyre történő besorolást - a korábbi feltételek fennállása
mellett - akkor is megengedi, ha az úton nincs kerékpársáv, hanem a
kerékpáros az útkereszteződésbe a felfestett kerékpáros nyomon érkezik.
22. Úttest(rész)
lezárása esetén az ideiglenesen alkalmazott sárga színű útburkolati
jeleket az új szabályozás szerint ki lehet egészíteni, adott esetben
helyettesíteni is lehet függőleges jelzőfelülettel és fényvisszaverő
prizmával ellátott vagy fényt kibocsátó burkolati jelzőfestékkel,
amelyet a közlekedés biztonsága érdekében már eddig is alkalmaztak.
23. Ugyancsak
a tőlünk nyugatabbra már jól bevált gyakorlatot törvényesíti a KRESZ
módosítása, és ezáltal a gépjárművezetőkre fokozottabb büntetőjogi
felelősséget ró azáltal, hogy a „Gyermekszállítás" jelzőtáblával
megjelölt járművek mellett elhaladni (az ilyen járműveket kikerülni)
csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad, ha az ilyen
táblákkal megjelölt autóbusz mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjét
egyidejűleg működteti. Kár, hogy a szabályozásból kimaradt az a
(nyugaton szokványos) rendelkezés, hogy az autóbusz vezetője az ilyen
jármű mindkét oldali irányjelzőit köteles működtetni, amennyiben a
járműről/járműre autóbusz-megállóhelyen utasok szállnak le, illetve fel.
24. A
gyalogosok és a kerékpárosok által egyaránt használható gyalog- és
kerékpárúton a kerékpárosok általában ügyelnek a gyalogosokra, bár
viszonylagos nagy sebességükkel olykor veszélyhelyzeteket idézhetnek
elő; jóval gyakoribb azonban, hogy a gyalogosok, sokszor észre sem
véve, sétálgatás, beszélgetés közben „áttévednek" az út kerékpárosok
által használt részére, ezzel közvetlen balesetveszélyt idézve elő. A
szabály ezért itt fokozottabb óvatosságra, körültekintésre készteti a
gyalogosokat is, hiszen előírja, hogy a gyalogos a kerékpáros forgalmat
nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti.
25. Az új
szabályozás „Haladás az úton" c. paragrafusa kiveszi a kerékpárost azon
járművek köréből (állati erővel vont jármű, kézikocsi stb.), amelyekkel
„szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni". Ezt, amint már
a médiában is hallottam, sokan úgy értelmezik, hogy a kerékpárosoknak
megszűnt a jobbra tartási kötelezettségük. Nem erről van szó! Míg
korábban (a régi jogszabály keletkezésekor) a kerékpárt jobbára csak
falun (külvárosokban), gépkocsival nem rendelkező személyek használták,
és a kerékpárok műszaki állapota, felszereltsége sem volt a maiakéhoz
hasonlítható, indokolt volt közlekedésüket szorosan az úttest jobb
széléhez kötni. A mai, korszerű kerékpárokat sokan alternatív
közlekedési eszközként vagy sportcélokra (is) használják, amelyek a
korábbiaknál jóval nagyobb sebességű haladásra képesek; a mai modern
szabályozás értelmében már nem indokolt ezeket a közlekedési eszközöket
szorosan az úttest jobb szélén történő közlekedésre kötelezni.
Természetesen, ha a kerékpár közlekedési jellege folytán „lassan haladó
járműnek" minősül, akkor azzal továbbra is szorosan az úttest jobb
széléhez húzódva kell közlekedni.
26. A „különleges forgalmi
sávok" (autóbuszöböl, autóbusz forgalmi sáv, kapaszkodó sáv, gyorsító
és lassító sáv, kerékpársáv) jobbra tartási kötelezettség szempontjából
való figyelmen kívül hagyására vonatkozó szabálynak most a „nyitott
kerékpársávval" szükségszerűen bővülnie kellett.
27. Részben
hiányosságot szüntet meg, részben új fogalommal bővít a KRESZ új
szabályozása, miszerint nemcsak a járda, a járdasziget és a kerékpárút,
hanem a gyalogút, a gyalog- és kerékpárút, a kerékpárút, a nyitott
kerékpársáv és a kerékpársáv mellett is tilos úgy elhaladni, hogy a
jármű szerkezeti eleme vagy rakománya ezek fölé nyúljék.
28. A
járművek megengedett sebességhatárait meghatározó paragrafus előírásain
több okból is módosítani kellett. Egyrészt itt is megszűnt a különbség
a 2500 és a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó
tehergépkocsikra vonatkozó szabályozások között (vö. a 8. pontban
foglaltakat). Másrészt a kerékpárra korábban vonatkozó 40 km/h-s
sebességhatárt éppen a kerékpárok korszerűsödése és a kerékpárt
közlekedési eszközként választók nagyobb jogszabályi és fizikai
felkészültsége miatt már csak lakott területen belülre tartja fenn az
új szabályozás, illetve abban az esetben lakott területen kívüli
útszakaszokra is, ha a kerékpárt hajtó nem visel fejvédő sisakot vagy
utast szállít; ellenkező esetben a kerékpárosok megengedett legnagyobb
sebessége 50 km/h. Ugyancsak ebben a paragrafusban kerülnek
szabályozásra a kerékpárúton, a gyalog- és kerékpárúton közlekedő
járművek megengedett legnagyobb sebességhatárai a korábbinál
logikusabban felépített szerkezetben és némileg módosult
sebességhatárokkal.
29. Ha a „Sebességkorlátozás" jelzőtábla
lakott területen 50 km/h-nál, lakott területen kívül 90 km/h-nál
nagyobb sebességet jelez, ez a személygépkocsik és a motorkerékpárok
mellett csak azokra az egyéb gépkocsikra vonatkozott, amelyek
megengedett legnagyobb össztömege a 2500 kg-t nem haladta meg; ezt a
tömeghatárt az új szabályozás itt is 3500 kg-ra emelte (vö. 8. és 28.
pontok).
30. A bekanyarodásra vonatkozó új szabályozás egy része
technikai jellegű. Ha már az új szabályozás megengedi, hogy az
egyirányú forgalmú úton a forgalommal szembeni irányban kerékpársávot
jelöljenek ki, akkor a rendelkezésnek arra is ki kell térnie, hogy
kanyarodás előtti besoroláskor nemcsak az ellenirányba kijelölt
autóbusz forgalmi, hanem a kerékpársávot is figyelmen kívül kell
hagyni. „Érdemibb" azonban az új szabályozás változása annyiban, hogy
míg korábban a kerékpársávot más jármű egyáltalán nem vehette igénybe
(sem manőverezésre, sem megállásra, illetve várakozásra), addig az új
szabályozás szerint, amenynyiben ezt útburkolati jel lehetővé teszi és
a kerékpáros forgalmat nem akadályozza, a kanyarodás előtti besorolásra
a kerékpársávot nem csak igénybe lehet, de kell is venni. Ugyanakkor
benne maradt a jogszabályban az a normaszöveg, hogy kerékpársávon csak
kerékpárral szabad közlekedni, ami az új szabályozásnak ellentmond.
Helyesebb lett volna, ha az új normaszöveg más jármű besorolását csak a
nyitott kerékpársávon engedi meg, bár számomra ez a 18. pontban
leírtakat tekintve szintén aggályos.
31. Ugyancsak a kanyarodás
szabályait pontosítja, illetve a korábbi szabályozás hiányosságait
szünteti meg az új KRESZ azon rendelkezése, amely szerint a kanyarodó
járművel nem csak az azonos irányban vagy szemben a kerékpársávon és a
kerékpárúton haladó, hanem ezek mellett a gyalog- és kerékpárúton
haladó kerékpárosnak, és nem csak a járműnek, hanem a gyalogosnak is
elsőbbséget kell adni. Ez azért implicite az eddigi szabályozásban is
benne volt, mert az azonos irányból vagy szemből érkező kerékpáros
részére a kanyarodó járművel eddig is elsőbbséget kellett adni, és
ugyanígy a gyalogos részére is. A kanyarodó jármű és a gyalogos
viszonylatában ugyanis ez kvázi aszerint minősült, hogy a gyalogos azon
az úttesten - a járda (most: a gyalog- és kerékpárút) meghosszabbított
vonalában - halad át, amelyre a jármű bekanyarodik; szebb azonban az új
szabályozásban, hogy a kerékpársáv, a kerékpárút mellett a gyalog- és
kerékpárút külön is nevesítve lett, hiszen ez külön fogalom.
Ugyanakkor, mivel szintén az új szabályozás szerinti új fogalom, a
nyitott kerékpársáv megemlítése is indokolt lett volna, ha már annyira
pontosan szeretnénk fogalmazni.
32. Számomra is logikai
hiányosságnak tűnt a korábbi szabályozásban, hogy lakott területen
kívül a párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az
azonos irányú forgalom számára kettőnél több forgalmi sáv van, a
harmadik és további (belső) forgalmi sávokra - a balra bekanyarodás
esetét kivéve - ráhajtani csak személygépkocsival volt szabad. Nos, ezt
a logikai hiányosságot az új jogszabály megszüntette azáltal, hogy a
belső sávokra történő ráhajtást a motorkerékpárok számára is
engedélyezte.
33. Az új szabályozásban tovább bővült azon
járművek köre, amelyek igénybe vehetik az autóbusz forgalmi sávot: a
kétkerekű motorkerékpárok és a kétkerekű segédmotoros kerékpárok is
közéjük kerültek. Ez mindenképpen a közlekedés biztonságát szolgálja
(nem a belső sávokban bujkálnak), és aligha fogják feltartani az
autóbuszok forgalmát.
34. A körforgalomba történő besorolás
szabályainak pontosítása azért fontos, mert e szerint elsősorban a
közúti jelzőtáblák és az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi
sávokba kell besorolni, és csak másodlagos az a kötelezettség, hogy -
ilyen jelzések hiányában - mindig a jobboldali (külső) sávból kell a
körforgalomba behajtani, ha a jármű vezetője a bekanyarodás helyét
követő első bekanyarodási lehetőségnél kívánja a körforgalmú utat
elhagyni. Előfordul ugyanis, hogy a körforgalom elhagyása is két sávon
lehetséges, és ez esetben roppant balesetveszélyes a korábbi
szabályozás szerint kötelező gépjárművezetői magatartás.
35. A
motorosok, segédmotor-kerékpárosok, kerékpárosok eddig is bujkáltak a
többsávos utakon a kocsisorok között, és nem csak a járművek álló
helyzetében. Talán kevesebb ilyen veszélyes manőverre kerül sor, ha az
új szabályozás a „kulturált előbbre jutást" intézményessé teszi, három
feltételhez kötve: csak álló járművek mellett és csak elegendő
oldaltávolság esetén van erre lehetőség, továbbá csak akkor, ha a többi
járművet az irányváltoztatási szándékukban nem zavarják. Ez a kulturált
közlekedő olvasatában azt jelenti, hogy kellő odafigyeléssel, mások
zavarása nélkül élni lehet ezzel a lehetőséggel!
36. Bizonyos
esetekben (mozgásképtelen jármű elszállítása, útfenntartás, úttisztítás
stb.) indokolt az autópályák leállósávjainak a használata és az azon
történő haladás (a forgalomba való besorolás céljából). Az új
jogszabály ezen a területen igyekszik rendet teremteni.
37. A
vasúti átjáró megközelítése az új szabályozás szerint is fokozott
óvatosságot igényel, ám a jármű vezetőjére bízza, a megengedett
határokon belül milyen sebességet tart indokoltnak úgy, hogy közben
változatlanul eleget tehessen körültekintési kötelezettségének. A
továbbiakban nincs generális szabályozás - a megengedett értékhatárokon
belül - a vasúti átjárók megközelítésére; mind ott, ahol az út kezelője
azt indokoltnak tartja, sebességkorlátozó jelzőtáblákat helyezhetnek
ki. Ezért kellett gondoskodni az ilyen sebességkorlátozó táblák
hatályának külön feloldásáról (vö. 10. pont).
38. A lakó-pihenő
övezetre vonatkozó módosítások közül mindjárt szembetűnő, hogy itt is
megszűnt a különbségtétel a 2500 kg és a 3500 kg megengedett legnagyobb
össztömeg-határ között (természetesen az utóbbi javára), továbbá hogy -
indokolt módon - engedélyt kapott a motoros tricikli is. Technikai
jellegű pontosítás, hogy nem csak az ott lakók, de az oda költözők
költöztetését végző, 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem
haladó tehergépkocsik is behajthatnak az ezen táblával jelölt
területekre.
39. A megállási tilalmak közé a kerékpársáv mellé
fel kellett venni a nyitott kerékpársávot, indokolt volt továbbá
felvenni a kerékpárutat, valamint a gyalog- és kerékpárutat is.
40. Járdán
ezután kerékpárral, kétkerekű segédmotoros kerékpárral és kétkerekű
motorkerékpárral akkor is meg lehet állni, ha ezt közúti jelzés
(jelzőtábla vagy útburkolati jel) külön nem engedi meg; a gyalogosok
részére szabadon tartandó útfelületről azonban e járművek vezetőinek
(hajtóinak) is gondoskodniuk kell. Az új szabályozás a már régebb óta
fennálló gyakorlatot kvázi szentesítette.
41. Új szabályozás a
figyelmeztető jelzéseket használó járművek vonatkozásában, hogy az
egymás melletti forgalmi sávokban haladó, ténylegesen hó-eltakarítást
végző és figyelmeztető jelzéseiket használó járműveket tilos megelőzni.
42. Átfogalmazásra
kerültek a kijelölt gyalogos-átkelőhely megközelítésének a szabályai,
bár itt úgy érzem, kissé „fából vaskarika" lett az eredmény. A
menetrend szerint közlekedő járművek megállóhelyéről az úttestre lépő
gyalogosok, az autóbuszra felszálló és leszálló gyermekek testi
épségére a járművezetőnek fokozottan ügyelnie kell - az új szabályozás
egyértelműbbé teszi a járművezetők büntetőjogi felelősségét az ilyen
közlekedési helyzetekben is.
43. Az új járműfajta, a mopedautók
engedélyezett megjelenése miatt fokozottan ügyelnie kell az új
jogszabálynak arra, hogy a gyermekek szállításának a biztonsága az
ilyen járművek műszaki kialakításai vagy a használóik „bagatellizáló"
szemlélete miatt ne szenvedjen csorbát.
44. Kissé fából
vaskarikának érzem a zárt utastérrel nem rendelkező motorkerékpáros és
utas becsatolt bukósisak viselési kötelezettségére vonatkozó szabályok
újrafogalmazását is. A régi szabályozás szerint ugyanis „a zárt
utastérrel (vezetőtérrel) nem rendelkező motorkerékpárral és
segédmotoros kerékpárral csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a
vezető és az utas becsatolt motorkerékpár-bukósisakot visel." Ez a
becsatolt bukósisak viselésének a felelősségét egyértelműen a
motorkerékpár vezetőjére terheli. Az új szabályozás ezt ekképpen
fogalmazta át: „a zárt utastérrel (vezetőtérrel) nem rendelékező
motorkerékpáron és segédmotoros kerékpáron utazó személynek becsatolt
motorkerékpár-bukósisakot kell viselni." Ez - látszólag - azt is
jelentheti, hogy a becsatolt bukósisak viseléséért az utast is
terhelheti a felelősség, tehát ez a motorkerékpár vezetőjéről az utasra
hárul - természetesen csak az utas vonatkozásában. Ha ez volt a
jogalkotó szándéka (és feltehetően ez volt), akkor miért került az új
normaszövegbe a második mondat: „Ilyen járművel csak abban az esetben
szabad közlekedni, ha a járművezető és az utas becsatolt
motorkerékpár-bukósisakot visel." Itt a felelősség visszaháramlott a
motorkerékpár vezetőjére.
45. Átfogalmazásra kerültek a
figyelmeztető jelzés használatára vonatkozó szabályok is, továbbá a
használatot indokoló tevékenységek köre is pontosításra került. A
figyelmeztető jelzés kizárólag az arra feljogosító tevékenység végzése
közben működtethető.
46. A kerékpárosokra vonatkozó szabályokat
a módosítás több ponton érintette (kerékpárút, nyitott kerékpársáv,
kerékpáros nyom, haladási sebesség stb.), amelyek között kapcsolódás
van. A kerékpárosok közlekedésére vonatkozó szabályok
újrafogalmazásakor (KRESZ 54. §) a jogalkotónak ezeket a változásokat
ismételten érintenie kell. Itt került újfent pontosításra az a szabály,
hogy a kerékpárosnak „lakott területen kívüli úton, a főútvonalként
megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni", amely
szabályozásból a korábbihoz képest két fontos dolog kimaradt: a) nem
szorosan az úttest jobb szélén (erről a 25. pontban már írtunk) kell
közlekedni; b) lakott területen belül és nem főútvonalon nem kell
feltétlenül az úttest széléhez húzódva közlekedni. Ennek már rendkívül
negatív visszhangjai vannak az internetes blogokon és sajnos (közöttük)
a közszolgálati médiában is: ez nem felmentés a jobboldali közlekedés
szabályai alól, csupán kissé szabadabb felfogás azzal a megalázó
helyzettel szemben, mintha a kerékpárosok mindig csak szorosan az út
szélén, a csatornatetőkön, lefolyónyílásokon áthaladva, az autósok
által „leszoríttatva", „elnyomva", „másodlagos állampolgárként"
vehetnének részt a közlekedésben. Ezzel a szabályozással természetesen
élni kell, nem visszaélni!
47. A kerékpárosok lakott területen
kívüli főútvonalról vagy kerékpárútról az azzal párhuzamos útra balra
továbbra sem kanyarodhatnak, ám változás, hogy ez a tilalom a
kerékpársávok esetében már nem áll fenn: a nyitott kerékpársávot más
járművek is használhatják, és arról a kerékpáros is bekanyarodhat -
mások veszélyeztetése nélkül és az irányváltoztatási szabályok
betartásával! Lazítás a szabályokon, hogy kétkerekű kerékpáron már a
16. életévét betöltött személy is szállíthat nem egy tíz éven aluli,
hanem egy tíz évnél nem idősebb gyermeket (korábban az előbbi érték 18.
életév volt), továbbá hogy 17. életévtől kezdődően kettőnél több kerekű
kerékpáron is szállítható egy, kerékpárt nem hajtó utas (életkori
korlátozás nélkül) az ilyen kerékpár arra alkalmas részén.
48. A
kerékpárosokra vonatkozó közlekedési szabályokat a segédmotoros
kerékpárokra továbbra is alkalmazni kell, de a segédmotoros kerékpárnak
minősített quadok és mopedautók - lévén több nyomon haladó járművek -
kivételek ezek alól, továbbá az is, hogy utast csak kétkerekű
segédmotoros kerékpáron tilos szállítani. Ahhoz azonban, hogy a három-
vagy négykerekű segédmotoros kerékpáron utast lehessen szállítani, a
vezetőnek be kell töltenie a 17. életévét. Természetesen az új
szabályozás szerint is tilos a kerékpárosnak a gyalogos forgalmat
akadályoznia és veszélyeztetnie a gyalog- és kerékpárúton, csak éppen a
gyalogosokra vonatkozó e tilalom a KRESZ rájuk vonatkozó 21. §-ában
(ld. 24. pont), a kerékpárosokra vonatkozó pedig ebben, az 54. §-ban
kerültek megfogalmazásra, amely elegendő volt az internetes blogolóknak
(és sajnos, a média képviselőinek is) csupán annak a változásnak a
kiragadására, hogy a gyalogosok a kerékpárosok forgalmát nem
akadályozhatják és nem veszélyeztetik. További, sokak által
félreértelmezett változás, hogy a kerékpárosok nem kötelesek a
kerékpárutat, vagy a gyalog-és kerékpárutat igénybe venni, de ez csak
abban az esetben igaz, ha az lakott területen belül és nem
főútvonalként megjelölt út vonalvezetését követve épült (ami igen ritka
hazánkban), továbbá ez esetben is csak akkor, ha az úton kerékpárnyomot
is kijelöltek (még ritkább eset).
49. Nagyon fontos
jogszabályváltozás a járművek eltávolításával kapcsolatban, hogy olyan
szabálysértések esetében, amikor a jármű eltávolítására csak a
rendőrhatóság intézkedhetett, most a közterület felügyelet és a közút
kezelője is felhatalmazást kapott úgy, hogy emellett a rendőrhatóságot
is természetesen értesíteniük kell.
50. Hatósági jelzéssel nem
rendelkező járművet főútvonalon eddig sem lehetett tárolni,
mellékútvonalon - közterület-használati engedély nélkül - legfeljebb 30
napig; az új szabályozás ezt az időtartamot 10 napra csökkentette. Az
elszállításra jogosult hatóságok - a rendőrség, a közút kezelője -
mellé a közterület felügyelet is felsorakozott.
51. Tekintettel
arra, hogy a szabályszegő autósok a hatóságok által a közúti forgalom
ellenőrzésére rendszeresített berendezések közúton történő elhelyezését
sokszor kifogásolták, az új szabályozás megpróbálta megfogalmazni az
ilyen berendezések közúti elhelyezésére vonatkozó szabályokat, amelyek
a korábbi szabályozásban nem szerepeltek.
52. Az úttal
kapcsolatos fogalmak közé újként került felvételre a „Gyalog- és
kerékpárút", a „Kerékpáros nyom" és a „Nyitott kerékpársáv".
53. Más
jogszabályi változások miatt - is - újra kellett fogalmazni néhány
olyan közúti járművekkel kapcsolatos fogalmat, mint „motorkerékpár", a
„motoros tricikli", a „segédmotoros kerékpár", a „kerékpár".
54. Más
jogszabályi változások miatt - is - olyan új fogalmakkal kellett
bővíteni a közúti járművekkel kapcsolatos fogalmakat, mint a „quad", a
„mopedautó" és az „iskolabusz".
55. Az út melletti létesítményt jelző táblák családja új táblával: „Közúti forgalom ellenőrzése" gyarapodott.
Hima Tamás
|
|
M Imre írta 19 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Egyirányú utca és kerékpáros-forgalom (videó)
Közel 60 ponton változik a KRESZ januártól (közérthetőbben)
Közel 60 ponton változik a KRESZ januártól
Ezeket lehet tudni a foltozott KRESZ-ről - FRISSÍTVE!