Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Tenyérnyi darabokra tépi a roncsautókat az ország legnagyobb fémzúzdája. A tizenhat darab, egyenként százkilós törőkalapács szétzúzza az öntött motorblokkot, váltót, a szuperdaráló azonban mégsem az autók szomorú végét jelenti. A magyar járműzúzalékot ugyanis ezertonnánként vásárolják a szlovákiai és olasz autógyárak számára, amelyek új Peugeot-ot, Kiát és Fiatot gyártanak belőlük. A próbaüzem után, de még a hivatalos átadó előtt jártunk a hatalmas darálóban, ahol egy tökéletes állapotú verseny-Porschéval is találkoztunk huszonkét méteres magasságban.
Aznap 148 tonna hulladékot zúzott szét a szuperdaráló
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
"Ide csak a sugárkapukon keresztül juthat be a fém" - mutat a földből kiálló narancssárga műanyagszerű rudakra Lukács Pál, az Alcufer Kft. fejlesztési igazgatója. A furcsa nyúlványok között éppen egy akkora kamion fordul be, amekkorát ritkán látni: autóroncsokkal megtömött nyolcvan köbméteres raktere jóval nagyobb, mint egy átlagos vasúti konténeré. A sugárkapuk nem visítanak fel, szerencsénkre nem szennyezett radioaktív anyaggal az a fémtömeg, amit előttünk borít a földre a kamion.
Magyarország legnagyobb zúzdájában (hivatalos nevén shredderüzemében) vagyunk Fehérvárcsurgón. Tulajdonképpen három ilyen működik az országban, de a másik kettő jóval kisebb kapacitású, és öregebb technikát használ. Ez a szuperzúzda viszont annyira új, hogy hivatalosan még nem is adták át, éppen hogy csak befejeződött a próbaüzeme. A fémhulladékot hasznosító kft.-nél ugyanakkor nem csak a modern technikára és a méretekre büszkék, hanem arra is, hogy ez a 2,2 milliárd forintból megépített hatalmas daráló teljesen magyar tulajdonban van.
Polski és Porsche
A kiborított roncsautókat leginkább bontóktól vásárolja a cég, de a rendszám önkormányzati leadása után a tulajdonosok is beszállíthatják levetett kocsijukat a telepre, megveszik tőlük a kiszuperált járművet. Az autókat és más fémhulladékot (gyerekbicikli, olajoshordó, hűtő, van itt minden) egy vadonatúj markoló pakolja a futószalagra - szalagnak nevezik, mert nincs jobb szó a két méter széles, egymáshoz rögzített vastag és fogazott színvas lemezdarabokra, amelyek az ég felé szállítják a roncsokat. Felmászunk a magasba.
Autóroncsok útban a tizenhat darab százkilós kalapács felé
Innen igazán jó a rálátás az így már a talpunk alól
emelkedő roncsautókra. Elöl egy régi, mustársárga Skoda 105-ös kúszik
felfelé, még a lámpák is benne vannak, majd egy II-es Golf jön
autóklubos rendszámtartóval, aztán egy nagypolszki fejjel lefelé.
Padlólemezére egy megsárgult oldal tapadt a Népszabadság
gyászjelentéseivel. Mielőtt menne mind az utolsó útra, egy végső
ellenőrzésnél leszedik a szalagról azokat a fémeket, amelyek esetleg
megakaszthatják a darálót. Egy teherautó forgattyústengelyét mutatják
példának, biztos valami szovjet szörnyből
származik, akkora, hogy megmozdítani se tudjuk. A motorblokkok és
váltóművek azonban - egyedüliként a hazai zúzdák közül - maradhatnak a
karosszériákban, pár másodperc, és apró morzsalék lesz belőlük.
Nézze meg a térség legnagyobb autódarálójáról készített videónkat!
Egyre nagyobb a zaj, ahogy följebb, még közelebb megyünk az
egész üzem szívéhez, a zúzógéphez. Olyan 22 méter magasan lehet a
központi irányítófülke. A klimatizált üvegkalitkában monitorok
mindenütt, kamerák közvetítik a folyamatot, amint a leselejtezett
magyar Polskiból a szlovák Peugeot-k gyártásához szükséges fémhulladék
lesz. Az egyik kijelzőn azt látjuk, hogy reggel óta 148 tonna fémet
aprított fel a berendezés. Alig halljuk egymás szavát, ezért nem is
faggatjuk a két joystickot markoló férfit arról, miért hozta fel a
fülkébe a gyönyörű verseny-Porsche matchboxát.
"Összetépi az autókat, mint a zsebkendőt"
A darálót egy 1400 lóerős villanymotor működteti. Gyakorlatilag egy másodpercenként tízszer körbeforgó tengely a lelke a berendezésnek, amelyen tizenhat darab, egyenként egymázsás törőkalapács aprítja rendíthetetlenül, ami az útjába kerül. A joystickos férfival kimerül annyiban a kommunikáció, hogy kétszer is elkiabálja, "pont olyan, mint a kukoricadaráló". A főnöke, az üzem napi működését irányító Kovács Gábor egy csendesebb helyen már olyan hasonlattal él, amit a kukoricadaráló működési elvét nem ismerő is megért: "Összetépi az autókat, mint a zsebkendőt".
Nem csak zajjal, de jelentős porral és hővel is jár a fémzúzás. A zúzdánál két hatalmas teljesítményű száraz és egy vizes alapú porszívű gondoskodik arról, hogy semmi ne kerüljön a levegőbe. A vizes alapú porelszívás végtermékét furcsa szagú fémiszap formájában mi is megnéztük a folyamat végén. A darálóból kikerülő 250 Celsius fokos fémtörmelék hőjének elpárolgásáról viszont maga a természet gondoskodik.
A kézi válógatóban állítólag már csak ötven fokos a fémzúzalék
A forró fémdarabokat először a futószalag fölött
forgó mágnesdob válogatja, ez a vasfémet rántja magára a szalagról,
amely ezt követően egy kézi válogatóba gördül tovább. Állítólag itt már
csak 50 fok körüli a maradék fémdarabok hőmérséklete. Nem fogjuk meg
őket, veszélyes is lenne a mozgó, éles-hegyes fémekhez nyúlkálni. Meg
leköti figyelmünket, amint a hat ember kesztyűvel kapkodja ki a rongy-
és drótdarabokat, megállás nélkül nyolcórás műszakban. Eleve forró nap
van, de a fülkéjükben még fullasztóbb a levegő. Izzadt arcukra,
karjukra szürkés fémpor ragad.
24 forint a kocsi kilója A fehérvárcsurgói üzembe érkező roncsautókat "szennyezett lemezhulladékként" veszik át, jelenleg 23-24 forintos átlagos kilónkénti áron. A belőlük kinyert fémet tisztítás és zúzás után 48-50 forint körüli áron tudja továbbadni az Alcufer Kft. a különböző kohászati üzemeknek. A gazdasági válság betett a fémhulladék árának is, hiszen a zúzalék ára korábban 100-110 forint körül volt. A járművekből kinyert alumínium-hulladék ára jelenleg 150-200 forint között van, míg a réz kilója most 300-500 forint között mozog, miközben korábban 1000 forint felett is járt. |
A fehérvárcsurgói üzem alapja egy 4,5 hektáros betonlap, amely a különböző méretű fémhulladékot elválasztja a földtől; a mélyben, pont a zúzda alatt ivóvízkészlet található. Nem érzékeljük, de a talpunk alatti hatalmas felületű térbeton enyhén lejtős, hogy ha egy húzós eső viszi az apróbb lámpadarabokat, ülésmaradványokat, vagy a parányi fémzúzalékot, akkor az egy helyre menjen. A betonplacc egyik szélén az összefolyt szemetes vizet megtisztítják, majd egy pár száz méteres csatornán keresztül az így szűrt víz - amely nem érintkezhet a természettel - egy hatalmas csurgalékvíz-tározóba folyik, ahonnan kizárólag párolgás útján távozhat. A nejlonnal kibélelt műtóból ott jártunkkor egy vízisikló menekült volna.
"Kicsit talán túl is lihegjük ezt a környezetvédelmet" - mondja az A8-as Audijával érkező tulajdonos testvérpár egyike, Horváth Ernő. A cégvezető azzal folytatja, hogy ilyen kaliberű és minőségű shredderüzem nincs az egész térségben, csak egyetlen épül majd Bulgáriában, de az is állami beruházásban. Körbejárva a telepet valóban feltűnő, hogy minden markoló- és rakodógép vadonatúj, a német Sennebogen gyártmánya.
Hogy mennyire közvetlen a kapcsolatuk a fejlett technikát gyártó német céggel, az abból a sztoriból is kiderül, amit Lukács Pál mesél a Sennebogen-famíliáról. Eszerint a családi vállalatot alapító tulajdonos nemrég átadta a cég irányítását két fiának, de az idős férfi mégsem tud elszakadni a regensburgi gyártól. Akármilyen gazdaggá is tette a gépgyártás, Lukács szerint egyszerű körülmények között, a gyár kellős közepén él.
Talán Ferrari is lesz belőle
A szétzúzott, válogatott fémhulladék legnagyobb vásárlója az amerikai illetőségű US Steel és az olasz Udine Ozoppo. A fémfeldolgozók közül előbbi szlovákiai kohójába viszi a jó minőségű alapanyagot, a kassai üzemből aztán a szomszédos ország különböző autógyáraiban (Peugeot-Toyota, Volkswagen, Kia) lesz jellemzően karosszériaelem. Pozsonyban például a Porsche Cayenne karosszériája készül, az olasz cég pedig Fiatok, Alfák, és talán még Ferrarik gyártásához is felhasználja a magyar fémzúzalékot.
Munkában a Sennebogen-család markolói
"Kicsit takarít a kolléga" - mondja Lukács Pál,
majd az egyik markolóra mutat, amely a futószalag végén elterülő
különböző fémhulladékos kupacok között söpröget a gép markába szorított
hatalmas "drótkefével"; körülbelül egy centiméter vastag huzalokból
állhat az a háromméteres köteg, amelyet rutinos mozdulatokkal húz
jobbra-balra a betonon. A gép körül rendezett kupacokban a különféle
anyagú és méretű fém- és egyéb hulladék.
Nincs maffiózó a csomagtartóban
Megemlítjük Lukács Pálnak, hogy pici hiányérzetünk van a látottakkal kapcsolatban. Filmes élményeinkből kiindulva ugyanis azt vártuk, hogy lesz egy olyan présgép, amely - a moziban rendszerint egy áruló maffiózóval a csomagtartóban - méteres kockára nyomja össze a benga amerikai kocsikat. "Az egy elavult technika" - feleli mosolyogva a fejlesztési igazgató. Az az eljárás ugyanis üzemanyaggal együtt nyomta össze az autókat, ezért a kohókban időnként nagy robbanások követték a beolvasztást.
A nap végén. Jókedvű a harmincöt munkás egyike
Itt viszont mielőtt a hatalmas kamion begördülne a
roncsokkal a sugárkapukon keresztül, úgynevezett szárazra fektetésen
mennek keresztül az autók. Ezalatt kiszedik belőlük az összes veszélyes
hulladékot, a fékolajat, az akkumulátort, az üzemanyagot. És még a
csomagtartóba is benéznek a kocsi megtisztítása során, nem maradhat
benne semmi oda nem való.
Olajat csinálnának a hulladékból A darálóüzemet működtető cég szeretné minimalizálni a roncsautók feldolgozása után hátramaradó, nem hasznosítható hulladék arányát, ezért több felsőoktatási intézménnyel együttműködve kutatás-fejlesztési programokat indítottak. Az egyik irány a színesfémek és a szétzúzott szerves anyagok, elsősorban a műanyagok minél precízebb szétválasztását célozza meg. A másik program egy olyan technológia kialakítását igyekszik kidolgozni, amelynek segítségével a hulladékból úgynevezett pirolízisolajat készítenének. Ez az anyag értékes termék lenne az erőművek számára, de azon is gondolkodnak az Alcufer vezetői, hogy a shredderüzem mellé felépítenek egy olajtüzelésű kiserőművet, amely a zúzda energiaellátását biztosítaná. |
(forrás: origo.hu)
|
|
M Imre írta 15 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 15 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 15 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 16 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 16 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 16 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 16 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 17 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 19 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 22 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
„Irány az 55%!” intézkedéscsomag: a Tanács általános megközelítéseket fogadott el a kibocsátáscsökkentéssel és annak társadalmi hatásaival kapcsolatban
A Kiserdő Egyesület pere a Pest Megyei Kormányhivatallal: a Galvani-projekt környezetvédelmi engedélye
Víz Világnap 2022. | Felszín alatti vizek - Tegyük láthatóvá a láthatatlant! (március 22.)
Pályázatkezelő rendszer a PEDELEC-2020 pályázati kiíráshoz