Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A 3,7 milliós hazai gépjármű-állomány után majdnem százmilliárd forintnyi kötelező felelősségbiztosítási-díjat fizettek be az üzembentartók, ennek közel a felét utalták vissza a biztosítók a károsultaknak. A statisztikák szerint a kockázatosabb ügyfelek nem feltétlenül az erős autók sofőrjei: a 24 évnél fiatalabbak és az idősek okoznak sok balesetet, a nők viszont jóval kevesebbet, mint a férfiak. Közlekedési szempontból a legveszélyesebb helyszín a nagyváros.
Kárfelvétel egy biztosítónál. Az első három negyedévben 47,2 milliárdot fizettek ki
"A Jaguar vezetője nem adta meg az elsőbbséget a
főútvonalon haladó Opel Astrának. A sofőr nem állt meg a stoptáblánál,
kihajtott a főútra, ahol kocsija elejével nekiütközött a jobbról érkező
Opel bal oldalának. A Jaguar a másik autót az út melletti zöldterületre
lökte, ahol az Opel többször átfordult a tetején, végül a jobb oldalára
borulva állt meg." Eddig a hír a nemrég történt közúti balesetről.
Az idézett eset csak egyetlen a naponta lezajló közúti drámákból. A biztonsági övnek és a merev karosszériának köszönhetően csak könnyebben sérültek az Opel utasai, nem úgy az autójuk. Az Opelnél gyaníthatóan totálkárt fognak megállapítani, de a Jaguar orrának kikalapálása sem lesz olcsó mulatság. Egyértelmű a vétkes személye: a jaguaros sofőr kötelező gépjármű-feleősségbiztosítása (kgfb) lesz a kárkifizetés alapja. A gyaníthatóan milliós nagyságrendű költség csak csepp abban a tengerben, amelyet - a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) előzetes adatait szemlélve - hatalmasra dagadt óceánként tudunk elképzelni: 2009 első három negyedévében a kgfb-vel foglalkozó tizennégy biztosítótársaság 98,2 milliárd forintos kgfb-díjbevételt ért el, miközben kár-ráfordításuk szűken feleennyit, 47,2 milliárdot tett ki.
Magyarország közúthálózata a 2008-as adatok szerint 31 363 kilométer, 2009 októberének közepéig pedig még 45 kilométernyit adtak át a forgalomnak. Ebbe minden beletartozik, tehát a főúthálózat mellett az összekötő és bekötőutak is. Ezen az úthosszon 2008-ban közel 3,7 millió gépjármű osztozott: autók, buszok, motorok, teherautók és vontatók. Ha mindegyik egyszerre úton lenne, nyolc és fél méter jutna egyre-egyre, tehát az egész ország egyetlen dugóvá válna, a kgfb-piac összeomlana. A lázálmok helyett azonban még mindig az a helyzet, hogy két tárgy nem foglalhatja el egy időben a térnek ugyanazon részét - ha mégis, az sokba kerül.
Az európai átlaghoz képest nagyon sok a halálos baleset nálunk
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) Közlekedési balesetek 2008
című összeállítása a baleseti tényezőket rengeteg oldalról mutatja be a
számokon keresztül. A biztosítók az adatok és saját tapasztalataik
alapján megítélik a kockázatot nemcsak típusok, de sofőröket érintő sok
tényező szerint is, így adódhatnak jelentős különbségek a díjakban.
Adathalmazból következtetnek a svédek A svéd Folksam biztosító a közlekedés biztonságáért is tesz, amikor felméréseit elvégzi. Például az autók törésbiztonságára a balesetek elemzéséből következtet. A felméréseik szerint a régieknél biztonságosabb újabb, néhány éves autókat azért jutalmazzák alacsonyabb biztosítási díjakkal, mert balesetkor ezekben kisebb a sérülés veszélye, tehát a biztosítónak kevesebb balesetbiztosítási díjat kell kifizetniük.
Az 1995 és 2007 között egyjárműves balesetekről gyűjtött adataik alátámasztották, hogy az SUV-k vagyis szabadidő-autók sokkal borulékonyabbak, mint a hagyományos felépítésű kocsik, elsősorban magasabban levő tömegközéppontjuk és nagy tömegük miatt. Egy ilyen hátrány az emelt díjakban mutatkozik meg. Ám azt is megállapították, hogy bármilyen autóról van szó, nyolcvan százalékkal kisebb a lehetősége egy borulásnak akkor, ha a kocsiban van menetstabilizáló elektronika. Svédország világelső az utakon ESP-vel szaladgáló új autók számát tekintve, tíz új kocsiból kilencben van ilyen rendszer náluk. |
Magyarországon 2008-ban összesen 17 619 járművel okoztak balesetet, ez jobb az öt évvel korábbi adatnál, noha akkor majdnem 400 ezerrel kevesebb kocsi volt forgalomban. Ez az első év, amikor ezer alatti a balesetben meghaltak száma, ám 2007-ben egymillió járműre vetítve még mindig több mint négyszáz haláleset történt (a németeknél vagy a svédeknél a negyede), amivel hatodikak vagyunk Európában.
A legtöbb ütközés a kereszteződésekben történik, természetesen a zsúfolt forgalmú városokban. Az összes (19 174) közúti balesetből hatezernél több a fővárosban és Pest megyében zajlott, ebből majdnem négyezer Budapesten. 365 balesettel "vezet" a XIV. kerület (talán a sok jobbkezes kereszteződés miatt), 56-tal utolsó a XXIII. kerület. Pest megyei szinten a legrizikósabb Érden és Cegléden biztosítani, mindet fölülmúlja azonban Debrecen 427 közúti balesete.
14 136 megsérült vagy meghalt gépkocsivezetőből 12 112 maga okozta a balesetet, és 8 144-nek nem volt bekötve az öve. A legtöbb sérülés 50 km/órás sebesség alatt, tehát városban, és 80-90 km/óránál, országúton következett be. Az övhasználat hiánya itt is arányosan megjelenik.
A balesetek kétharmadát személygépkocsival okozzák, körülbelül harminc százalékban a teherautósok, kerékpárosok (fej fej mellett), motorosok és segédmotorosok a vétkesek, miközben a járműállománynak kisebb részét, nagyjából az ötödét teszik ki ezek a gépek. A balesetet előidéző vezetők 12,4 százaléka ittasan vezetett, egyharmaduk másfél vagy több ezrelékkel a vérében, vagyis hivatalosan is részegen. Ez azt jelenti, hogy a véráramban legalább nyolc köbcenti tiszta alkohol kering. Ilyenkor a jellemző balesettípus a pályaelhagyás, tehát kanyarban egyenesen mennek,, vagy egyenesben kanyarodnak. Tavaly három buszvezető és egy utas is okozott ittasan balesetet. Elég józanul hajtanak Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala megye járművezetői, míg a pálinkájáról híres Szabolcs-Szatmár-Bereg mindjárt Pest megye és Budapest után következik.
A 24 évnél fiatalabb és a 45 évnél idősebb férfiak a legrizikósabbak
2008-ban a 17 619 járművel okozott balesetből több
mint 13 ezer a férfiak, 3 500 a nők, a többi az ismeretlenek számlájára
írható. Rizikósabbak a 24 évesnél fiatalabbak valamint a 45 és 64
közöttiek. 20 és 35 között a száguldás, 45 fölött pedig az elsőbbség
meg nem adása és a kanyarodási szabályok megszegése a leggyakoribb
ballépés. Tehát a friss jogsi és a heves vér, valamint az idősebb
korosztály jogosan váltja ki a biztosítókból a díjemelést. A
legkevesebb balesetet új vezetői engedéllyel rendelkezők, a legtöbbet a
minimum tízéves jogsival vezetők okozzák - ebből csak az következik,
hogy utóbbiakból sokkal több van az utakon. A hibák háromnegyedét a
rendszeresen vezetők, kis hányadát a hétvégi autósok okozzák - nem
csoda, hiszen kevés alkalommal vannak kinn az úton.
Statisztika nélkül is kiderült, hogy különböző feltételek esetén milyen díjakkal számolnak a biztosítók: emelnek fiataloknál, nagyvárosiaknál, rovott múltúaknál. Vajon hogyan értékelik az autótípusokat kockázat szempontjából? Létezik még a gyártmány csoport alapján való besorolás, vagyis egyes típusokat kockázatosabbnak ítélnek meg. Az Allianznál ezek többnyire sportkocsi-márkák, de például a Lotus kedvezőbb besorolást kapott. Az Aegonnál a következő márkák sofőrjei számítanak kevesebb kárt okozónak: Aleko, Aro, Barkas, Chevrolet, Dacia, Daewoo, Ford, GAZ, Kia, Lada, Maruti, Moszkvics, Oltcit, Opel, Polski Fiat, Tavria, Toyota, Trabant, UAZ, Volga, Wartburg, Yugo, Zaporozsec, Zastava. Némelyikük a kihalófélben levő típusokat képviseli néhány száz vagy ezer példányban, de például Ladából tavaly 150 ezer volt (több, mint Toyotából), Trabantból is 55 ezer futott még.
Diszkontár Bugattira A nagyon ritka, közúton kihasználhatatlan erejű sportkocsik a mi elképzelésünk szerint nagy kockázatot jelenthetnek a biztosításkor, ám nem ez a helyzet. A díjak alapján nem minden biztosító tartja eleve kockázatosnak és magas díjjal terhelendőnek a gyors autót. Kiválasztottunk néhány típust és két képzelt személyt, aki kgfb-t köt, kedvezményeket nem vettünk figyelembe. A biztosítóktól kapott válaszok alapján kaptunk meglepően alacsony éves díjakat is. (A Genertel nyilatkozata szerint ilyen, különleges autók nem szerepelnek a látóterükben, ezért díjakkal sem szolgálhattak. Az egyik kalkulátor mindenesetre tőlük is adott ajánlatot ezekre a kocsikra.)
Tömeg és teljesítmény aránya ezeknél az autóknál 1,6-2,6 kg/LE, sorrendben: Atom, Veyron, ZR1, Scuderia. Egy átlagos személyautónál 10-12 kilogramm jut egy lóerőre. Ilyen egy Opel Astra 1.6, amelyre legolcsóbban 45 és 32 ezer forint éves díjért, vagyis a teljesítménykülönbséghez képest alig kevesebbért köthetnének kgfb-t példaszemélyeink. Igaz, a jobbkéz-szabály nem teljesítményfüggő. |
(forrás: origo.hu)
|
|
M Imre írta 22 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Józanabbul közlekedünk! - „Soha ne igyál ha vezetsz!” kampány
Nem kell fizetniük a MÁV ÁBE károkozó biztosítottjainak
Tavaly ennyien haltak meg közúti balesetben
Autóvezetés álrészegen