Közlekedés: Négyütemű Otto (mint katalógus) - motor

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3235 db
  • Videók - 2920 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3235 db
  • Videók - 2920 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3235 db
  • Videók - 2920 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3235 db
  • Videók - 2920 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

az Otto-körfolyamat, az Otto-ciklus

network.hu



Otto, Nikolaus

(1832-1891) német mérnök, feltaláló.
1861-ben feltalálja a négyütemű robbanómotor műszaki elvét.
1876-ban megépíti a világ első, gyakorlatban is megvalósított négyütemű belsőégésű motorját.
1877-ben szabadalmaztatják a motort.


network.hu

Az első ütem: a szívás


A lefelé haladó dugattyú maga után szívja a porlasztóból a benzin-levegő keveréket. A porlasztó által elporlasztott levegővel összekevert benzin a szívócsövön keresztül áramlik a henger belsejébe.

Amikor a dugattyú az alsó helyzetbe ér, a dugattyú fölötti hengertér teljesen feltöltődik a benzin-levegő keverékkel. A dugattyú a legfelső helyzetről (felső holtpont) a legalsó helyzetre (alsó holtpont) való mozgáskor a forgattyútengely fél fordulattal elfordult. Ettől a pillanattól kezdődik a második ütem.


A második ütem: a sűrítés


A vezérműtengely által vezérelt szívószelep elzárja a szívócső furatát. A forgattyútengely további forgása következtében a dugattyú lentről felfelé halad.

Az előző ütemben beszívott benzin-levegő keverék nem tud kiáramlani a hengerből (a kipufogószelep szintén zárva van). A dugattyú tehát a fölötte lévő keveréket erősen összenyomja (összesűríti). Attól a pillanattól kezdve, hogy a dugattyú ismét a legfelső helyzetbe kerül, kezdődik a harmadik ütem.


A harmadik ütem: a terjeszkedés (munkavégzés)


Amikor a dugattyú a legfelső helyzetet eléri, a gyújtógyertya elektródái között villamos szikra ugrik át. Ez a szikra meggyújtja az égéstérben összesűrített benzin-levegő keveréket, ami robbanásszerűen elég

A terjeszkedő gázok óriási nyomása a dugattyút fentről lefelé löki. A dugattyú a hajtórúdon keresztül fél fordulattal elfordítja a forgattyútengelyt, aminek e fél fordulattal az esetben a motor hasznos munkája. A keletkező égésterméket el kell távolítani a hengerből. Ez már a negyedik ütem alatt zajlik le.


A negyedik ütem: a kipufogás


A dugattyú a legalsó helyzetből – ahová az előző ütemben került – ismét felfelé halad. Ekkor viszont nyitva van a kipufogószelep, és a dugattyú kitolja maga előtt a kipufogócsőbe az égésterméket.

Miután a dugattyú ismét a legfelső helyzetbe kerül, záródik a kipufogószelep, nyílik a szívószelep, és az egész folyamat kezdődik elölről.



Megvalósított motorok


A vázolt eredeti Otto-körfolyamat csak az első, lassú járású motoroknál volt megvalósítva. Hamar rájöttek arra, hogy nagyobb fordulatszámnál (100 fordulat/perc felett) a dugattyú mozgása egyedül nem tudja elég gyorsan megfordítani a gáz áramlását, amikor a szívószelepek kinyitnak. Ezért a korszerű motoroknál a dugattyú felső holtpontja közelében a szívó- és kipufogószelepek egymásba nyitnak kissé. A kipufogószelepen kiáramló gázok magukkal ragadják a szívószelepen keresztül a beáramló üzemanyag-levegő keveréket és így javítják a szívást. Természetesen a távozó füstgázokkal együtt egy kevés friss keverék is távozik, ami rontja a motor hatásfokát. Versenymotoroknál ezzel a kis kiáramló hideg keverékkel a szelepeket hűtik. A kipufogószelepeket is kb. húsz fokkal az alsó holtpont elérése előtt már kezdik nyitni, hogy az égéstermékeknek elég idejük legyen távozni. A gyújtás sem a felső holtpontban történik, hanem a motor fordulatszámától, és leggyakrabban a szívócsőben uralkodó nyomástól függően előgyújtást alkalmaznak.

A szelepek mozgatását általában bütykökkel ellátott vezértengely vezérli, a szelep zárását és zárva tartását erős acélrugó végzi (konstrukciótól függően tekercsrugó vagy hajtűrugó). Mivel mind a kipufogószelep, mind a szívószelep egy négyütemű ciklus alatt (vagyis két motorfordulat alatt) egyszer kell, hogy nyisson, a vezértengely fordulatszáma a motor fordulatszámának pontosan fele kell legyen. Ebben a konstrukcióban a motor fordulatszámát a szelep zárási sebessége határolja be. A zárási sebességét pedig a szelep és a hozzá tartozó mechanizmus (szelephimba, rúd stb.) tömege ill. a rugó keménysége határozza meg. Minél kisebb a tömeg és minél keményebb a rugó, annál gyorsabban zár a szelep, azonban a túl erős rugó a kopást növeli. Újabb nagyfordulatszámú konstrukciókban (például versenyautókban, motorkerékpárokban) légrugózású szelepet, illetve kényszerzárású szelepet használnak. Ez utóbbinál a szelep zárásának folyamata pontosan megtervezhető. A kényszerzárású szelepek abban különböznek a hagyományos zárásúaktól, hogy itt a zárást nem rugó, hanem egy másik bütyök végzi, ennek köszönhető a pontosabb működés.

Összefoglalásként megállapítható, hogy a tényleges tervezési paraméterek meghatározása csak kompromisszum eredménye lehet.



A hagyományos Otto-motor szerkezeti elemei


  • Henger

    network.hu

  • Dugattyú
  • Forgattyús mechanizmus:
    • Csapszeg
    • Hajtórúd
    • Forgattyús tengely
    • Lendítőkerék
  • Szelepvezérlés
    • Vezértengely (bütykös tengely)
    • Szelepek
  • Gyújtás rendszere
    • Gyujtógyertya
    • Elektromos szikrát előállító szerkezet
  • Porlasztó vagy üzemanyag befecskendező szerkezet


A motorok felosztása


A motor egy- vagy többhengeres. Ma csak az egészen kisteljesítményű motorok készülnek egy hengerrel.
A többhengeres motorok hengerei igen változatos elrendezésűek lehetnek:

  • Soros (a hengerek egy egyenes mentén, párhuzamosan, egy irányban dolgoznak)
  • Boxer (a hengerek egy egyenes mentén, párhuzamosan, két irányban dolgoznak)
  • V (a hengerek két szöget bezáró egyenes mentén, soronként párhuzamosan és egy irányban dolgoznak, két-két dugattyú kapcsolódik egy hajtókarcsaphoz)
  • H
  • Csillag (a hengerek egy körvonal kerületén egyenlő távolságban találhatóak. A főtengely a középpontba van szerelve, valamennyi dugattyú egy hajtókarcsaphoz kapcsolódik)
  • Wankel-motor

Címkék: motor működés négyütemű

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 17 éve

ma már csak az "oktán számos" kérdések maradtak :)

Válasz

Tóth Zoltánné Erika üzente 17 éve

igen,KRESZ-ből tanultunk valamit az elvéről

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 17 órája a(z) Balul végződő felújítások... és balesetek fórumtémában:

Újabb összecsapások és blokádok Szerbiában a ...

M Imre írta 18 órája a(z) Zebra non pedibus sexaginta deserta (hatvanpusztai) képhez:

Zebra_non_pedibus_sexaginta_deserta_hatvanpusztai_2198234_1593_s

Szeretnék megakadályozni, hogy... az utcákat ellepjék a ...

M Imre írta 18 órája a(z) Közlekedési Múzeum blogbejegyzéshez:

A korábbi visszakozás ellenére Lázár minisztériuma ma...

M Imre írta 19 órája a(z) Jeff Opperman: Swimways | a folyók vizének szabadon kellene áramlania a vándorló halfajok miatt videóhoz:

WWF Hungary: Megtörten búcsúzunk. Fájdalommal ...

M Imre írta 2 napja a(z) Önkénteseket keresünk a Járókelő budapesti ügykezelői csapatába blogbejegyzéshez:

Mi lesz veled, Járókelő? Utcarádió (Tilos) | 2025.06.20. ...

M Imre írta 2 napja a(z) Parkváros Rákosrendezőn - A Fővárosi Önkormányzat víziója képhez:

Parkvaros_rakosrendezon__a_fovarosi_onkormanyzat_vizioja_2187629_3603_s

Budapestnek főtájépítésze/főkertésze lett! | ...

M Imre írta 2 napja a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Ilyen egyszerű ennyire kevéssel ilyen sokat tenni? Városi ...

M Imre írta 2 napja a(z) Kié legyen a budapesti folyópart? - Schneller István: Az soha nem lesz, hogy belelógatjuk a lábunk a vízbe blogbejegyzéshez:

Újra szabad a fürdés! | 2025. június 27. Megnyitott...

M Imre írta 2 napja a(z) A kedd éjszakai futópróba során átkelt a 2202-es CAF a Dunán - A Rákóczi hídon (fotó Vörös Attila. iho.hu - 2015) képhez:

A_kedd_ejszakai_futoproba_soran_atkelt_a_2202es_caf_a_dunan__a_rakoczi_hidon_foto_voros_attila_ihohu__2015_1926739_4258_s

Új CAF villamosok Budapesten | 2025. június 27. Tízre bővült...

M Imre írta 2 napja a(z) Kiss László, csillagász-fizikus: Egyedül vagyunk az univerzumban? (InfoRádió) videóhoz:

„Végleg elbuktuk” – mondja Kiss László csillagász, az...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu