Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | M Imre | 0 hozzászólás
Először is nézzünk egy régebbi hírt ...
Energiatakarékos autók versenye - magyar siker
Shell Eco-marathon, SZEnergy Team
Lausitzring, 2010. május 4-8
Harmadik alkalommal ért el első helyezést a győri Széchenyi István Egyetem csapata a Shell Eco-marathon elnevezésű világversenyen.
Napelemes auto
Idén új kihívás elé állították a szervezők a Urban Concept/Solar kategóriában rajthoz állókat: a versenyzőknek nem csak megtervezni és megépíteni kellett a legtakarékosabb autót, hanem a futam végére több energiát kellett termelnie a járműnek, mint amennyit felhasznált.
Ezt egyedül a győri fejlesztésű napelemes SZEvolution teljesítette. Ráadásul a WWF is ezt az autót választotta a környezetvédelem egyik „nagykövetének”.
A németországi Lausitzring adott otthont 2010. május 4-8. között a mérnökhallgatók számára rendezett Shell Eco-marathon programjának, amelyen 213 egyetemi csapat mérte össze tudását az energiahatékonyság és a megújuló energiaforrások járműtechnológiai alkalmazása terén. Az időjárás nem fogadta kegyeibe a napenergia-kategória indulóit, hiszen az esős, borongós idő miatt csak az utolsó versenynapon kerülhetett sor az ő futamukra.
A városi közlekedésre alkalmas napelemes járművek versenyén egyedül a győri egyetem által tervezett és épített autónak sikerült a pozitív energiamérleg elérése. Ilyen eredményre korábban nem volt példa a Shell Eco-marathon történetében – tudósított a németországi helyszínről dr. Varga Zoltán egyetemi docens, a SZEnergy Team vezetője és Szauter Ferenc tanszéki mérnök. A Széchenyi István Egyetem mérnökhallgatóiból és oktatóiból álló csapat a korábbi SZEsocar helyett egy teljesen új fejlesztésű autóval, a SZEvolution nevű járművel indult és győzött az idei versenyen.
Pár szó a járműről
A SZEvolution autóban a napelemek által töltött energia: 1.063.000 joule (J) volt, a motorok által elhasznált energia: 1.187.000 J. Ez alapján az energiamérleg 89,5%, vagyis hivatalos körülmények között még nem sikerült a pozitív energiamérleget elérnie a csapatnak. Még három futam ad erre lehetőséget – tudatta Erdei Attila gépészmérnök-jelölt, a csapat tájékoztatásért felelős tagja.
Az időjárás kedvezőnek tűnt, de a futam utolsó szakaszában a felhők akadályozták a kívánt eredmény elérését. A verseny során a résztvevő autóknak 7 kört kell teljesíteniük 53 perc alatt. Minden körben kötelező egy megállás a versenybíró előtt, majd csak újra elindulva lehet folytatni a versenyt.
Szauter Ferenc tanszéki mérnököt, csapatmenedzsert kértük a jármű bemutatására: a 2010-es év új versenyszabályokat hozott. Biztonsági okokból a karosszéria minden egyes oldalvonalát minimum 50 mm-es rádiuszú lekerekítéssel kellett ellátnunk. Ekkora alapvető módosítást lehetetlen véghezvinni a korábbi járműveken, ezért készült el ez a SZEvolution névre hallgató új autó. A tavalyi héjszerkezetű, alumínium vázra laminált karbon felépítmény helyett egy karbon szendvicsszerkezetet alkalmazunk. A kocsi padlólemeze önhordó 20 mm vastag szendvics, míg az oldal és a tető 5 mm vastag.
Amellett, hogy jelentős súlyt is takarítottunk meg a fejlesztéssel, jóval merevebb a felépítmény és nem igényelné az alumínium váz alkalmazását. Viszont a futómű bekötése és a bukókeret előírása miatt nem kerülhettük el a könnyűfém beépítését is. A jármű maghajtása maradt, a két, általunk használt kerékagy motor a céljainknak tökéletesen megfelel. Alapvető a változás még a kocsi formájában a napelemek elhelyezése és azok eloszlása a kocsi felületén. Eddig mindkét járművünknek volt motorháztető és tető része is.
Ezt a napenergia jobb hatásfokú befogadása miatt átgondoltuk, s a kocsi egész teteje egy egybefüggő, nagy felület, melyet teljes egészében napelem borít. Emellett a kocsi mindkét oldalán is elhelyeztünk napelemeket, a tavalyi 17%-os helyett 18.5%-os hatásfokú cellákat alkalmazunk. Az idén nem hagyományos ólom akkukban, hanem lítium-ion akkumulátorokban tároljuk a nap által termelt villamos energiát. A jobb hatásfoka és a jelentősen kevesebb súly miatt ez nagy előrelépés. A változásnak ára is van, ezek az akkumulátorok jóval drágábbak és sokkal veszélyesebbek is a hagyományosnál. Már nem túl jelentős túlfeszültség esetén is kigyulladhat, ezért egy biztonsági töltésvezérlő rendszerrel bővítettük a jármű villamos rendszerét.
A SZEvolution felninél is jelentős az előrelépés, mivel könnyített motorkerékpár kerekek helyett egyedileg tervezett és készült alumínium felniket alkalmazunk, melyek tömege darabonként 2.120 gramm, a korábbi 4.530 grammal szemben.
A futómű és kormánymű az eddigi évekhez hasonlóan egy végletekig egyszerűsített és könnyített rendszer, a cél a könnyű szerelhetőség és a legkisebb tömeg elérése. A fékszerkezetünk annyiban változott, hogy hátul – a hely szűke és a szerelhetőség miatt – egyedileg gyártott féktárcsákat alkalmazunk. A fejlesztésekkel sikerült a kocsi tömegét a 140kg-os határ alá vinnünk, ami több mint 10%-os súlycsökkenés a korábbiakhoz képest. Mivel ez egy olyan verseny, ahol minden gramm számít, ezért ez a hatalmas eredmény.
Adatok: menetkész tömeg: 142 kg (akku nélkül: 128 kg), maximum terhelhetőség: 210 kg, hosszúság: 3.500 mm, szélesség: 1.300 mm, magasság: 1.100 mm, tengelytáv: 1.400 mm, nyomtáv: 1.000 mm (elöl, hátul), fordulókör: 12.000 mm, hatótávolság: 20 km, maximális sebesség: 50 km\h, fékút: 30 km/h sebességről: 10 m, gyorsulás: 0 -30 km/h sebességre: 6 sec.
Előzmény:
A Széchenyi István Egyetem csapata, a SZEnergy Team kitűnően teljesített a 2008-as Shell Eco-marathon Europe, a dél-franciaországi Nogaroban rendezett versenyén, s a napenergia kategóriában az első helyezést érte el. A csapat 2009-ben, a németországi Lausitzban ugyanennek a kategóriának az abszolút győztese lett.
SZEnergy Team
A Széchenyi István Egyetem csapata, a SZEnergy Team 2008-ban a dél-franciaországi Nogaroban a napenergia kategóriában szintén első lett, 2009-ben, a németországi Lausitzban ugyanennek a kategóriának az élén végeztek, s most harmadszor is a győrieké a kategóriagyőzelem.
A versenyen jelen volt a környezet védelméért, az élővilág sokféleségének megőrzéséért küzdő világszervezet, a WWF, amely a 213 induló közül négy járművet választott ki – ezeket találva a legalkalmasabbnak talált arra, hogy általuk felhívják a figyelmet a környezet megóvására, az alternatív technológiák alkalmazásának fontosságára. A SZEvolution számára dupla sikert jelent, hogy beválasztották a négy „legkörnyezetbarátabb” jármű közé.
Várhatóan még sok évnek kell eltelnie, mire megjelenhetnek a közúti forgalomban az első napelemmel hajtott, hétköznapi használatra alkalmas autók. Viszont a már ma is reális alternatívát jelentő elektromos hajtás kiegészítéseként számolni lehet a napenergia hasznosításával – nyilatkozta ifj. Willisits Vilmos, a SZEnergy Team tagja, aki „civilben” elektromos járművek fejlesztésével foglalkozik. – Ha egy elektromos autóval elmegyünk dolgozni, amíg a jármű a parkolóban pihen, jó idő esetén napelemekkel értékes energiát termelhetünk a várakozás óráiban. A győri csapat sikeres szereplése e szemlélet fényében új távlatokat nyithat a járműfejlesztés történetében.
És nemrég ...
A győri Széchenyi István Egyetem csapata, a SZEnergy Team idén harmadszor nyert napenergia kategóriában első helyezést a Shell Eco-Marathon versenyen. Hétfőn fontos teszteket végeztek el az autóval a Rába Ringen, ahol közben sokféle elektromos jármű megfordult.
2010.08.02.
A Rábaring aszfaltját szokatlan járművek koptatták: a pályán körbejárt a világon pozitív energiamérleget produkáló SZEvolution napelemes autó, amelynek adatait néhány csapattag és érdeklődő mellett dr. Varga Zoltán docens, a SZEnergy Team vezetője, és Pup Dániel gépészhallgató, csapatkoordinátor követte figyelemmel.
Közben meg lehetett tekinteni egy formabontó elektromos sportkocsi-prototípust, a Széchenyi-futam kategóriagyőztesét Willisits Attilától, és a Leier ECO-LINE jóvoltából professzionális célú elektromos kerékpárokat, rollereket és robogót lehetett kipróbálni. Közben megérkezett egy napi 100 kilométer megtételére képes, naponta utántölthető smart autóval ifj. Willisits Vilmos, aki úgy építette át a törpeautót, hogy annak utas- és csomagtere változatlan maradt, az akkumulátorok és a motorok a jármű alsó részébe kerültek.
Az igazi vezetési élményt kétségkívül az Intermotor Team SE által épített 10 kW-os elektromos gokartok szolgáltatták. A meglepő gyorsulás után a nyaktörő kanyarodás igazolta, hogy nem kell okvetlenül benzinmotor egy élményjármű meghajtásához. Ráadásul némi füst is keletkezett – igaz, csak a komoly igénybevételnek kitett gumikból...
Sportautót is teszteltek. Fotók: Gyenese Péter.
A félnapos mérés alapján kiderült, hogy megfelelő időjárás mellett egy nap alatt 220 kilométer fölötti futást tud teljesíteni a SZEvolution autó, vagyis a hétfői zavartalan napsütésben Cegléden túlra juthattak volna – persze ha lenne olyan út, amin a 18 km/óra átlagsebességű jármű haladhatna. Mivel a mérés reggel 7-kor indult, ezért ˝csak˝ 114,9 százalékos lett az energiamérleg, tehát közel 15%-kal termeltek több energiát a napelemek, mint amennyi az autó és a sofőr mozgatásához kellett. ˝Másként: hat órán keresztül ingyen autóztunk, és a végén az akkumulátorokban több energia volt, mint induláskor˝ – fogalmazott Pup Dániel.
˝A megtett 29 kör, vagyis 110,11 kilométer alatt az autó tökéletesen működött. Jövőre is tervezünk tesztnapot, mert nagyon sok adat kiderült, ami lényeges a további fejlesztésekhez, például a fogyasztás és a légellenállás különböző sebességeknél. Hátra van még az autóban lévő adatgyűjtő rendszer kiértékelése, amiből sokat tanulhatunk. Ez volt eddig a legkomolyabb tesztünk – köszönjük a lehetőséget a Rába Járműipari Holding Nyrt.-nek, a Széchenyi-egyetemnek és az Intermotor Team-nek.˝
A versenyen 22 ország 213 csapata vett részt. A kihívás egyszerű volt: megtervezni, megépíteni és vezetni a legtakarékosabb autót egy meghatározott távon. A versenyen a Széchenyi István Egyetem az idei évben is a mérnökhallgatókból és oktatókból álló SZEnergy Team nevű csapatával volt jelen, s egy teljesen új fejlesztésű autóval indultak a napelemes meghajtású kategóriában.
- Az elmúlt 26 évben a Shell azért dolgozott, hogy kiemelje a fenntartható mobilitás fontosságát, melynek egyik legfontosabb állomása a Shell Eco-marathon – foglalta össze a célkitűzést Vérten Rita, a cég munkatársa. A Széchenyi István Egyetem csapata, a SZEnergy Team kitűnően teljesített a 2008-as Shell Eco-marathon Europe, a dél-franciaországi Nogaroban rendezett versenyén, s a napenergia kategóriában az első helyezést érte el. A csapat 2009-ben, a németországi Lausitzban ugyanennek a kategóriának az abszolút győztese lett, s most harmadszor is elhozták Magyarországra, Győrbe a kategória első helyezését.
A SZEnergy Team az 2010-es autót a Győr melletti Écsen, a Rába Ringen tesztelte.
A Szenergy Team legújabb napelemes autója- videó a Kisalföld.hu-n
Beszámoló
A második nap - esős nap
Sajnos az előrejelzések igaznak bizonyultak.Felhőszakadás van, az ég mindenfele felhős. Jelenleg a helyzet úgy áll, hogy törölték mára az összes versenyt. A csapatokat megkérték, hogy álljanak készenlétben, azonban mi valószínűleg ma már nem indulunk el. Holnap délkörül, az előrejelzések szerint, várható némi napsütés. Reméljük a legjobbat!
Második nap - interjúk, bemutatkozás a médiának
Az esős nap ellenére is történtek események a Shell Eco-Marathonon. Habár a versenyeket egész napra törölték, mégsem tétlenkedtünk. Ellenőriztük az autót, valamint fogadtuk a média képviselőit. Készített interjút velünk többekközt az RTL Klub, valamint a Totalcar is.
Harmadik nap - Bíztató előjelek
A mai napon úgy tűnik végre eltűnik a rosszidő. Jelenleg bár felhős az ég, azért süt a nap. Az előrejelzések szerint ilyen marad az időjárás kora délutánig, több-kevesebb felhővel. Már a sorban állunk, hogy kijussunk a pályára mért versenyt teljesíteni.
Kiválasztotta az autónkat a WWF
"A WWF politikai pártoktól és világnézeti szemléletektől független társadalmi szervezet, amelynek fő célkitűzése az élővilág sokféleségének megőrzése, az erőforrások fenntartható módon történő hasznosítása és a környezetszennyezés csökkentése."
A Shell Eco-Marathonon, a WWF hivatalos sajtótájékoztatójára kiválasztottak négy csapatot a teljes mezőnyből, hogy felhívja a figyelmet a környezet megóvására, az alternatív technológiák fontosságára. Az a megtiszteltetés ért minket, hogy az egyik kiválasztott a mi csapatunk lett, tehát a napelemes kategóriát a mi járművünk képviseli!
Mi is az a Shell Eco-Marathon?
A Shell Eco-marathon a Shell egyik legfontosabb társadalmi kezdeményezése, amelynek középpontjában a fenntartható mobilitás áll. A program lehetőséget ad a jövő mérnökeinek és technikusainak arra, hogy felfedezzék és kísérletezzenek azokkal a technológiákkal és üzemanyagokkal, amelyek választ jelenthetnek a közlekedés területén tapasztalt környezeti kihívásokra.
A Shell Eco-Marathon európai versenye 1985 óta létezik, s 2008-ig minden évben a franciaországi Nogaro városában került megrendezésére. 2009-től a Németországi Lausitz versenypályán kerül megrendezésre. Ez európai verseny mellett az merikai és ázsiai megmérettetés is megrendezésre kerül, bizonyítva világszínvonalát.
Bővebb információt a shell hivatalos oldalán találhat:
http://www.shell.com/home/content/ecomarathon/about/history/
Hogy működik a Shell Eco-marathon?
A Shell Eco-marathon alapelve egyszerű: a résztvevő csapatok olyan közlekedési eszközöket terveznek és építenek, melyek a lehető legtávolabb tudnak jutni a legkisebb mennyiségű üzemanyaggal, miközben károsanyag-kibocsátások a lehető legalacsonyabb.
A csapatok nevezhetnek futurista prototípusokkal: olyan áramvonalas járművekkel, amelyeknél az egyetlen szempont, hogy a légellenállás csökkentésével maximalizálják a teljesítményt; illetve a “Városi Koncepció” kategóriába tartozó járművekkel, amelyek a közúti közlekedésben is részt vehetnek.
Hagyományos üzemanyagok, mint például a gázolaj, a benzin és a PB-gáz ugyanúgy hajthatják a járműveket, mint az alternatív energiaforrások, például nap-, elektromos, hidrogén-, vagy biomasszából nyert energia. Amíg a csapatok tartják magukat a biztonsági előírásokhoz, az energiaforrásoknak csak a képzeletük szabhat határt. Tavaly az egyik csapat például kenyérmorzsából hozott létre bioetanolt.
A különböző energiatípusok igazságos összehasonlíthatóságához a résztvevő csapatoknak megadott idő alatt kell adott távolságot megtenniük, a teljes energia-felhasználás kiszámítása után pedig teljesítményüket km/literben vagy mérföld/gallonban fejezik ki.
Magyarok a Shell Eco-marathonon
... mennyire gondolja komolyan a Shell, hogy – saját üzleti érdekeivel némiképpen szembe menve – az üzemanyag-takarékosságot propagálja.
Nos, a gondolatmenet röviden: a Shell tisztában van azzal, hogy a fosszilis energiahordozók előbb-utóbb elfogynak. Ennek az időpontját természetesen nem lehet megmondani, mert nagyon sok tényező befolyásolja a folyamatot, most úgy tűnik, hogy 40–50 évig még kitart a kőolaj. A cég az olajkorszak után is energiát, energiahordozókat szeretne értékesíteni, többek között a közlekedés céljaira.
Ezért támogat, illetve saját maga is folytat kutatásokat alternatív technológiák, új energiaforrások után. Ebbe a folyamatba teljes mértékben beleillik az Eco-marathon, egyrészt a fenntartható fejlődés gondolatának terjesztésével, a közvélemény formálásával, másrészt a fiatal mérnökök, kutatók motiválásával. Abban némi esélylatolgatás után megegyeztünk, hogy igazából senki sem tudja még, mi lesz az uralkodó energiaforrás az olajkorszak után. A legnagyobb esélye talán az elektromosságnak van, ha sikerül drasztikusan megnövelni az akkumulátorok kapacitását. De az akkor is kérdés marad, hogy milyen forrásokból fogja az emberiség előállítani az áramot.
Nekem az a sanda gyanúm, hogy mivel a jelenlegi lehetőségek közül egyik sem látszik túl meggyőzőnek, valami olyan energiafajta és technológia terjed el végül, amiről mi, átlagemberek még nem is tudunk. Kivéve persze Stefant meg az embert, aki eldugta a szabadalmat a páncélszekrénybe.
Matthias Bichsel, a Shell csúcsvezetésének tagja a GAMF járművét vizsgálja
Megtudtam egyébként, hogy a Shellnél külön részleg foglalkozik a paradigmaváltás lehetséges forgatókönyveinek kidolgozásával. Mik a szcenáriók? Nagyon leegyszerűsítve alapvetően két út áll az emberiség előtt: vagy kézben tartja kiterjedt nemzetközi együttműködéssel az átállás nyilvánvalóan problémákkal zsúfolt folyamatát, vagy pedig e kontroll hiányában bizonytalan hosszúságú és mélységű átmeneti időszak következhet, hatalmas gazdasági-társadalmi visszaesésekkel, súlyos konfliktusokkal. Akár így, akár úgy, izgalmas korszak lesz, ha nem is mindig szórakoztató. Tulajdonképpen sajnálom, hogy kimaradok belőle, hiszen nem kétséges, hogy kihalok szépen a benzinnel együtt.
Tizenkilenc kiló a kecskeméti Megameter, egy ügyes ember simán megtartja
Miként kimaradok az Eco-marathon utolsó napjának eseményeiből is egy következő munka miatt. A Pneumobil versenyen esünk egymás nyakába szombaton az Egerbe érkező kecskemétiekkel, akik azonnal elmondják a pénteki híreket, amelyeket a Totalcar olvasói a sajtóközleményből már megismerhettek. Az egyik, hogy a GAMF csapata tovább javított a korábbi eredményén, és 1588 km/iteres fogyasztással zárta a versenyt, ami a kategórián belüli 8. helyre katapultálta őket. A másik, hogy a győriek – egyedüliként a mezőnyben! – pozitív energiamérleget produkáltak a SZEvolution Carral, így megnyerték az Urban Concept kategóriában a napelemes járművek versenyét. Mi e bravúr titka? Máris kiderül, megkértük ugyanis a vezetőket, illetve a felkészítő tanárokat, értékeljék röviden csapatuk teljesítményét és magát a versenyt.
Mi e bravúr titka?
Vélemények
Szauter Ferenc, SZEnergy Team:
Nap nélkül is megy, csak nem annyira Az árnyékos részeken viszonylag gyorsan áthaladtunk, a napos részeken lassúra fogtuk a tempót, hogy minél több energiát nyerhessünk ki a napfényből. Ezzel a taktikával és a rendelkezésre álló idő maximális kihasználásával sikerült elérnünk, hogy a mezőnyben egyedüliként pozitívba fordult az energiamérlegünk. Öt százalékkal több energiával az akkumulátorban tértünk vissza, mint amennyivel elindultunk. A csapat reakcióját egyetlen szóval tudom kifejezni: eufória! Jó verseny volt, kevesebb külsőséggel, mint korábban, de remek szervezéssel és tájékoztatással. Dr. Bagány Mihály, GAMF:
– Péntekre elállt az eső, így újraindult a verseny, ám az időjárás a napelemes járműveknek továbbra sem kedvezett, mert gyakran volt felhős az ég. Az első próbálkozásunk nem is járt sikerrel, de újra nekivágtunk. Pár csapattag felment a lelátó tetejére és onnan figyelték, hogy a pálya mely részein süt éppen a Nap.
Pilóták: Gyömbér István, Zámbó Zoltán
http://szenergy.sze.hu/
– Mi először vettünk részt ezen a versenyen, amit nagyon élveztünk Olyan eredménnyel térünk haza, amely túlszárnyalta a várakozásainkat. Ugyanakkor a teljesítményünk még elmarad az élvonaltól, hiszen a benzines kategóriában az idei nyertes Remmy Team 2964 km/litert teljesített, az üzemanyagcellával versenyző rekorddöntő abszolút győztes Polyjule Team pedig 4414 km/l eredményt ért el. Sajnos itthon nem tudtunk ideális körülmények között tesztelni, így jó pár dologra csak most derült fény. Precízebben be kell majd állítanunk a futóművet, fejlesztjük a vezérlőelektronikát, és a jelenleg 1:8-as arányú fix lassító áttételen is alighanem változtatni fogunk. Úgy érzem, a konstrukciónkban benne rejlik a 2000 km/literes teljesítmény, és remélem, jövőre ezt be is tudjuk bizonyítani.
Pilóták:Bertalan Éva, Szabó Ádám
http://eco-marathon.hu/
Laki Zoltán, Óbudai Egyetem:
A Banki 04 pályára áll
– A tavalyi eredményünket az idén megjavítottuk, és a benzines kategória 63. helyét szereztük meg, vagyis a 153 induló között az erős középmezőnyben végeztünk. Tíz helyet javítottunk a tavalyi eredményhez képest, ugyanakkor érezzük, hogy a gyári motorral látványos előrelépést már nem tudunk produkálni. Tavaly a karosszériát cseréltük le, az idén az elektronikát fejlesztettük, jövőre a motor következik.
Kis költségvetéssel dolgozunk, és mi is nagyon hiányoljuk az igazi tesztlehetőségeket, ennek ellenére is azt mondom, hogy a verseny nagy hatást gyakorol a benne részt vevőkre, akár a szakmai oldalt, akár a csapatmunkát, akár a nyelvtanulást nézem. Már csak ezért is folytatjuk, és nagyon remélem, 2011-ben tovább javítjuk majd az eredményünket.
Pilóták: Vörös Vivien, Schleisz Pál
Mit tehetek még hozzá?
Talán csak annyit: nagyon jó volt megmerítkezni az inspiráló légkörben, figyelni, hogyan küzdenek a fiataljaink, látni, hogy nem adják fel, hogy minden probléma megoldására van ötletük. Jó volt látni, hogy a tanár ujjáról nem esik le a gyűrű, ha elmegy bevásárolni a diákjainak, jó volt látni, hogyan barátkoznak össze a mieink egymással, azután a finnekkel, az ukránokkal.
Az eredmények önmagukért beszélnek: lépést tartottunk olyan csapatokkal, amelyek 10-20 éve csiszolják a tudásukat és a gépeiket az Eco-marathonon, és a magyar szegénylegények költségvetésének sokszorosából gazdálkodnak. Ismét kiderült, hogy a magyar ember egyik legnagyobb értéke a kreativitása, a találékonysága, a tudásszomja. Igazság szerint lassan másunk sincs már, csak ez. Nem kéne akkor jobban erre építeni? A mostaninál sokkal hatékonyabb oktatási rendszert kialakítani?
A magasan képzett mérnökökre, kutatókra szaktudására alapozva fejlesztőközpontokat idevonzani? Életpályákat kínálni itthon, hogy a fiataloknak ne kelljen elpályázni külföldre, vagy, ami sokkal rosszabb, céltalanul lógni a szülők nyakán, vagy a szociális ellátórendszeren? Nem kéne nekünk is forgatókönyveket gyártani, és olyan változások felé kormányozni a hajónkat, amik egy élhető, sikeres országgá teszik a hazánkat? Ja, és nem kéne abbahagynom olyan kérdések gyártását, amikre mindenki tudja a választ? Jó volt látni az embereket, akik ezt a gépezetet működtetik, az önkénteseket, akik reggeltől estig fáradhatatlanul dolgoznak.
Mert van olyan munka, ami felér egy jó bulival. Mondta is Stefan sofőr, hogy ha végez az egyetemen, megpályáz egy állást a Shellnél. Ha másért nem, hogy közelebb legyen a páncélszekrényhez, ha eljön az idő.
Videók
Nogaro
Lausitz
V. Széchenyi futam: induló járművek és prototípusok
Honlapok
Szécsényi István Egyetem - SZEnergy honlap
Shell Eco-Marathon Europe honlap
(forrás: autosforum.hu, epresso.hu, kisalfold.hu, autopro.hu, szenergy.sze.hu, totalcar.hu, molnar-istvan.gportal.hu)
|
|
M Imre 1 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 3 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 5 órája új videót töltött fel:
M Imre 6 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 6 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Akció most hétvégén... (15%) átmeneti kabátokra. ...
M Imre 7 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 19 órája a(z) „Nem vagyok elégedett” - Egy éve főpolgármester Karácsony Gergely videóhoz:
Poldi bácsi szelleme járja be újra a mély udvarokat, ahol ...
M Imre írta 20 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Bardóczi Sándor: November vége van és Budapesten...
M Imre 20 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 20 órája a(z) Udvaros Dorottya - Hóesés (budapesti képekkel) videóhoz:
Bardóczi Sándor: November vége van és Budapesten...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Fotózás utazáskor, praktikus tanácsok, ötletek fényképezéshez. Tibettől a Kaukázusig.
T/6410 A közigazgatási bürokráciacsökkentéssel összefüggő törvénymódosításokról
Új magyar tűzoltóautó - Rába-Heros Aquadux X
A magyar telekocsi gázt ad – Oszkár