Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Táltosképző
Bonyolult jogi szaknyelven írt, nehezen kisilabizálható szabályokat kell bebifláznia annak, aki jogosítványt akar szerezni, de ha az már megvan, soha többet nem kell számot adnia ismereteiről. A KRESZ ősszel módosul ugyan, ám sokak szerint új alapokról kellene kezdeni a szabályozást.
Leginkább egy lapozgatós fantasyregény útvesztőjéhez hasonlít az 1975-ben született, majd azóta sokszor módosított magyar KRESZ-szabályozás, amely ősszel újabb tekervényekkel bonyolódik. Az egymásra utaló cikkelyek és paragrafusszámok labirintusa életidegen jogi-hivatali zsargonban íródott, sorsa így tulajdonképpen borítékolható: az autós iskolák nemigen vesződnek betanításukkal, inkább azt javasolják (már amelyik) a tanulóknak, hogy biflázzák be a tesztkönyvben szereplő – ősidők óta változatlan – kérdéseket, szituációkat, s az erre adandó helyes válaszokat. A dolog kitűnően működik.
Október helyett november elejére csúszik az autósok mellett a motorosok, gyalogosok kerékpárosok közlekedését is érintő új szabályok bevezetése.
Továbbra is folyik az egyeztetés.
A poroszos szaknyelv
kitűnően alkalmas arra, hogy tiltásokat és szankciókat lajstromozzon,
arra azonban már kevésbé, hogy magyarázattal szolgáljon, melyik
szabályt miért vezették be, s miért tanácsos betartani. Ezért vannak,
akik számára a szabálykövetés nem is tűnik különösebben indokoltnak.
„Utcasaroktól vagy zebrától legalább öt méter távolságra lehet
megállnia az autósnak, ám a szabályzat értelmében ez puszta tiltás,
amelynek indoka ismeretlen. Arról nem ad számot a Kresz-paragrafusokat
végeláthatatlanul soroló tankönyv, hogy a tilalomnak gyakorlati okai
vannak: aki az utcasarokra parkol, a többi közlekedő elől takarja el a
járdáról lelépő gyalogost” – mond egy példát Balogh Zoltán, a Tanulóvezető
című szaklap főszerkesztője azokra az – amúgy nagyon is helyénvaló –
szabályokra, amelyeket a KRESZ-nek aligha sikerült jól artikulálnia.
Persze éppen az értelmezésben segíthetnének az autósiskolák, de
azok gyakran a fent már ismertetett receptet követik.
Régebben Autóvezető - A Nemzeti Közlekedési Hatóság szakmai lapja néven rendelhették meg az iskolák (és bárki), ez ma is így van, azonban az NKH portálon egy idő óta nem frissül a tartalom.
Az egész
toldozott-foltozott KRESZ-t ki kellene dobni, s helyette újat írni,
emberi nyelven – ezt a véleményt annyira gyakran hallottuk cikkünk
írása közben, hogy nem fosztanánk meg tőle az olvasót sem. Ehhez a
radikális javaslathoz képest nagy csalódás, hogy a szeptemberben a
parlament elé kerülő Kresz-módosítás egyáltalán nem nélkülözi a
paragrafusszámokkal tűzdelt, nehezen kihámozható, sokszorosan
alárendelt mondatokat. „Egy rendszeresen közlekedő autós a jogi
paragrafusok tizedét használja naponta” – ad becslést Mátyási György, a
Klubrádió Élőben a városból című műsorának vezetője. Szerinte
a jogosítványhoz elegendő lenne a gyakorlati szempontok szerint ezeket
megtanítani, az összes jogszabályt pedig elég, ha a közlekedési
rendőrök és a jogászok megtanulják.
Kicsit olyan ez a helyzet,
mint ami a nyelvoktatásban volt sok évvel ezelőtt: emlékezetes, hogy az
elhíresült Rigó utcai nyelvvizsgaközpont nyelvtanközpontú
követelményrendszere mennyire elszakadt a beszélt nyelvi valóságtól.
Ezt sikerült kiváltaniuk azoknak a – rendszerint importált –
vizsgarendszereknek, amelyek praktikusabb, kommunikatívabb szemszögből
közelítik meg a nyelvtanulást.
A jelenlegi KRESZ-szabályok
nemigen sugallják, hogy a járművezetőket egymással interakcióban lévő,
felnőtt emberként, netán partnerként kezelnék: kötelezettségek vannak,
illetve rajtakapás esetén büntetés. A közlekedők célja sem lesz így
más, mint a rajtakapás elkerülése, illetve a közlekedés többi
résztvevőjének rajtakapása valamilyen tökéletlenségen, amely után
levonható a megnyugtató tanulság: mások hülyék.
A tervezett KRESZ-módosításokat a minisztérium honlapján megtalálni szinte lehetetlen. (Segítünk, itt letölthető.)
Előbb bukkanunk rá fél tucat kerékpár-közlekedési tanulmányra, mint a
módosítástervezetre. Mintha legalábbis az előbbit kezelné prioritásként
a tárca.
Nem valószínű, hogy ezen érdemben változtatnának, viszont úgy néz ki, a
törvényhozók nem is igazán ragaszkodnak a korábban vállalt
határidőkhöz, így akár az sem lehetetlen, hogy csak az év legvégén
sikerül életbe léptetni a KRESZ módosítását.
Vannak benne tetszetős, s kevésbé átgondolt
javaslatok is. Pozitívumként emlegetik az eső vagy hóesés idején
kötelező hatályú, sebességkorlátozást jelző táblát. „Ezért eddig is
büntettek a rendőrök, csak éppen paragrafus nem volt rá” – emlékeztet
Mátyási György. Azt azonban fölösleges bonyolításnak tartja, hogy a
lombos fák által takart lámpákat és táblákat úgy tennék szembetűnőbbé,
hogy sárga táblát kapnának háttérnek. „Ennél kézenfekvőbb lenne
egyszerűen nyírni a fákat” – világít rá a rádiós műsorvezető, aki
végképp nem tudja mire vélni azt a táblatervet, amely az autók várható
feltorlódását jelzi.
Továbbra sincs egységes szabály arra,
hogy a járdáról leválasztott kerékpárúton haladó, zebrához érkező
biciklisek és gépkocsik közül melyiknek van elsőbbsége. Van, ahol
magától értetődően a gyalogossal együtt mozgó kerékpáros is átmehet a
zebrán, de egyes helyeken a gyalogost átengedni kénytelen autós az
odaérő bicajossal szemben már elsőbbséget élvez. Néhol a
következetlenség érthető: a Margit híd budai hídfőjénél például a
lejtőn lezúduló bringást valószínűleg túl későn venné észre a hídra
lendületből felkanyarodni próbáló autós, így indokolt lehet a
kerékpárosoknak előírt óvatosság.
Ha a KRESZ el is szakadt a
valóságtól – ahogy többen emlegetik – a forgalmi gyakorlat még mindig
segíthet a közlekedési helyzetek jobb megértésében. Elméletileg. „A
forgalmi vezetés is gyorstalpaló a magyar 30 órájával, mi csak
táltosképzőnek hívjuk. Nem biztos, hogy ennyi idő alatt a tanulók
átélik azokat a forgalmi helyzeteket, amikkel később szembesülnek” –
magyarázza Balogh Zoltán.
Az annyira áhított, emberi nyelven
megfogalmazott Kresz eljövetele még nem látható, ám épeszű civil
próbálkozások már vannak. A KRESZ-vizsgát tenni nem kötelezett, a jogi
csűrcsavarással éppen ezért nem okvetlenül barátkozó kerékpárosokat
érintő szabályokat szedte össze Horváth Péter. A közérthető
összefoglaló innen letölthető.
A bevezetendő főbb KRESZ-szabályok (még egyeztetés alatt állnak, így elfogadásukig változhatnak) |
- a jelzőőr mellett immár a jelzőtárcsával vagy piros fénnyel jelző polgárőr jelzésére is meg kell állni |
Tervezett táblák
A KRESZ szabályok mihamarabbi módosítását az is indokolja, hogy szeptember 1-jétől változott a polgárőrségről szóló törvény.
(A jogszabály szerint a polgárőr is megállíthat autósokat, például a rendőri intézkedést igénylő közúti közlekedési baleset helyszínén a közlekedés zavartalanságának biztosítása érdekében, valamint az óvodák és általános iskolák közvetlen közelében a gyerekek biztonságos átkelése érdekében.)
Molnár Csaba, a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter két héttel ezelőtt, a "fregolibiciklik" rendszerének kialakításáról szóló sajtótájékoztatón azt mondta: októberben kerülhet a KRESZ módosítása a kormány elé.
"A kancelláriaminiszter bejelentette: a kormány 900 millióval támogatja a kerékpárkölcsönzést.
A kormány hazai és uniós forrásból 900 millió forinttal támogatja a főváros közösségi kerékpáros közlekedési rendszerét, azaz a "fregolibiciklik" kialakítását - jelentette be Molnár Csaba kancelláriaminiszter."
Mindez nem befolyásolja, az izzókészletre és a szívmasszázsra vonatkozó szabályokat, azokat rendelet szabályozza, így október 1-től életbe is lépnek.
Csütörtöktől (okt. 1.) változik az elsősegély-nyújtási vizsga követelménye, így például a jogosítványra vágyóktól ezután számon kérik az újraélesztést - írta a Népszava. A módosítás következtében nemcsak a befúvásos lélegeztetést, hanem a szívmasszázst is el kell sajátítani a tanfolyamokon. A már jogosítvánnyal rendelkezőknek nem kell ilyen vizsgát tenniük.
A Magyar Vöröskereszt irodáiban már minden október előtti időpont betelt, már régóta túljelentkezés van a szervezet fővárosi ügyfélszolgálatain. A jogalkotók a módosítással a felkészítést akarják komolyabbá tenni, ezzel javítva a katasztrofális statisztikákat.
A Nemzetközi Vöröskereszt kimutatása szerint ugyanis míg Norvégiában a lakosság 95 százaléka, Ausztriában és Németországban 80 százaléka kap később is felhasználható ismereteket adó képzést, addig Magyarországon csupán a lakosság 0,3 százaléka.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság Közúti Jármű Szakterülettel foglalkozó oldala
____________________________________________________________________
Valójában szükség van egy új KRESZ-re, évek óta ezt ismétlik a
szakminisztériumban, a rendőrségnél, de még az átlagos közlekedőknek is
ez a véleménye. Persze a változtatások irányáról már kevésbé
egységesek az álláspontok, de az 1975 óta módosítgatott 1/1975. (II.
5.) KPM-BM együttes rendelet nem tekinthető korszerűnek. (168 óra cikke)
Ez tény, és senki sem vitatja.
Hisz az életünk sokat változott, újfajta járművek jelentek meg, hogy
csak pár példát mondjak: a villanymotoros kerékpárok, a quadok, a
mopedautók eddig nem léteztek
a magyar jog térképén. Illetve, ha rájuk húztak is valamilyen sémát, az
nem volt alkalmas a közlekedésük kérdéseinek rendezésére.
Erre a legjobb példa a mopedautóké, amelyek eleve olyan
járműkategóriába tartoznak, amelyet már rég túlhaladott az élet: a
segédmotoros kerékpárok 45 km/órás „tervezési végsebessége” a
nagyvárosi forgalomban egyenlő a halálos ítélettel.
Ám hiába, ezeket a dolgokat a múlt század ’50-es éveiből származó
egyezmények szabályozzák, sok létjogosultságuk tehát nincs. Ezért, hogy
a példánál maradjunk, a legtöbb országban elnézik, hogy az ötvenes
mopedekből kiszereljék a fojtást. Nálunk is.
Elég baj a tuning, mert már 40 km/óra sebességnél is halálos az ütközés, a "karosszéria " hiányosságai miatt..
De
már a jelenlegi KRESZ-ben is vannak olyan szabályok, amelyeknek semmi
értelmük. Ilyen például az összes olyan tétel, amely a kerékpárok
részére sebességkorlátozást ír elő, és a módosítás még több ilyet
tartalmaz. Mivel a kerékpárokon nincs kötelezően sebességmérő műszer, honnan tudhatná
a bringás, hogy a gyalogos- és kerékpárúton épp betartja-e a 20 km/órás
korlátozást, vagy sem? Vagy ha van rajta sisak, akkor lakott területen
kívül gyorsabban megy-e ötvennél? Talán a láthatóság mellény
zizegéséből?
A válasz: sehonnan.
Abból persze megtudhatná, hogy a rendőrök lefotózzák-e gyorshajtásért,
ám a rendőröknek kisebb gondjuk is nagyobb ennél. Egyszerűen ezek olyan
szabályok, amelyek létét semmi sem indokolja, betartásukat senki sem
ellenőrzi. Még a lámpák, a fényvisszaverők meglétét sem igazán követelik meg, holott ezeknek gyárilag rajta kellene lenniük minden eladott, új kerékpáron.
Pedig alaposabban megnézve, a KRESZ-módosítások zömével nincs nagy baj.
Végre tisztáznak olyan dolgokat, amelyekre eddig annak kapcsán
hivatkozhatott a rendőrség, hogy miért volt teljesen impotens bizonyos szabályok betartatásánál.
Azonban van itt egy szó: a módosítás. Másfél éve pedig még arról volt szó, hogy új KRESZ
lesz, modern, egyszerű, tömör és közérthető. Ehelyett továbbra is csak
a KPM-BM rendelet módosításáról beszélhetünk, amelynek tervezete
letölthető a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
honlapjáról.
Már csak azért is érdemes letölteni a dokumentumot, mert így egyszerűen megszámolhatók
a karakterek. A módosítás szövege 33789 leütés! Maga a KRESZ – ma
érvényes változata – 157760, igaz, ebben az ábrák számozása is benne
vannak.
Ön mit tippel, egy átlagos autós/kerékpáros/mopedautós fejében mennyi
van meg ebből a betűtengerből? Először ezen kellene elgondolkodni. (168 óra cikke)
(forrás: hvg.hu, nkh.hu, vezess.hu, totalcar.hu, privátbankár.hu, index.hu, criticalmass.hu, 168ora.hu, tanulovezeto.virtus.hu)
Fontos hangsúlyozni, hogy egészében nem kerül átírásra a KRESZ, csupán a szabályok egy része változik, mint mindig is.
Az október elsejével életbe lépő változások:
A mai naptól nem kötelező az autóban izzókészletet tartani. Ez
jellemzően az új (vagy néhány éves) autóval közlekedők számára jelent
könnyebbséget, hiszen az ilyen járművek tulajai legtöbbször nem is
tudják a kiégett izzót kicserélni, mivel autójukat sokszor szándékosan
úgy tervezik, hogy csak márkaszerviz tudja elvégezni a feladatot.
Mindettől függetlenül, akinek nincs ilyen problémája, érdemes a
készletet benn hagyni; továbbá fontos tudni, hogy a hibát továbbra is a legelső alkalmas helyen el kell hárítani!
Szintén mától eltörlik az elsősegély felszerelések érvényességi idejét,
tehát ha a készlet valamely elemének lejár a szavatossága, elfogy,
beszennyeződik, stb., akkor csak az adott darabot kell kicserélni, nem
az egész felszerelést.
Október 1-jétől véget ér a „nyári díjszabás” az autópályákon, a személyautósok 4 napos matricája ismét 1170 Ft-ba kerül.
|
|
M Imre írta 16 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 16 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 16 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 16 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 17 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 17 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 17 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 18 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 20 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 23 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Mozgóképes KRESZ-vizsgakérdések - 2016. május 23-tól
A fontosabb jogszabályok
Ingyenes állami KRESZ képzés
Változik a KRESZ - Erősebb jogszabályi védelem a közlekedő gyermekeknek (2013. május 1-től)