Közlekedés: Adatmegosztási jogszabály (Data Act) | 2024. 01. 11.

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2652 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2652 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2652 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2652 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A modern autók elterjedésével a gyűjtött és kezelendő adatok mennyisége robbanásszerűen megnőtt, azonban eddig nem volt tisztázott, kié is ez a sok információ. Egy rendelet pontot tett a dolgok végére.

network.hu

 

Benz Patent No. 1., az első autó 1886-ból (forrás: Wikipédia)


A mai autókban a távoli elérés szinte már elvárt extra, de még ha nem is rendelkezünk ilyennel, elég egy beépített vészhívás funkció, hogy biztosak legyünk benne, járművünk adatokat gyűjt rólunk. Egy baleset során ugyanis az autó maga is kezdeményezhet segélyhívást, méghozzá többek között helyzetünk megosztásával, ilyen formában pedig akkor is folyamatosan monitorozza, merre járunk, amikor nem is használunk GPS-t.

 

Nemrég írtunk mi is arról, hogy a Hyundai akár az utcákat is megfigyelné autóival, így növelve a közbiztonságot. Azonban az éremnek két oldala van, ezekkel a folyamatosan gyűjtött adatokkal könnyű adatbázist készíteni és visszaélni.

 

Egyáltalán kihez tartozik az a sok információ, amit autóink vezetés közben gyűjtenek és eltárolnak? A Magyar Autóklub a Nemzetközi Automobil Szövetséggel együtt támogatta egy olyan rendelet létrehozását, amely segíti a modern járművekben keletkező adatok elérhetőségét nemcsak a gyártók, hanem a felhasználók számára is.

 

Az Európai Unió Tanácsa végül elfogadta az elé került rendelkezést. Ezek alapján új adatmegosztási jogszabály (Data Act) lépett életbe ez év január 11-én, amely kimondja, az autóban keletkező adat annak tulajdonosáé.

 

Ezt ráadásul bármikor megoszthatja saját szervizével, biztosítójával, így a márkafüggetlen autójavítók is birtokába kerülhetnek a szükséges adatoknak, ami meggyorsíthatja, olcsóbbá teheti a különböző szervizelési folyamatokat. A méltányos adathozzáférésre és -felhasználásra vonatkozó rendelkezés egyúttal segíti az átláthatóságot, javítja az iparág versenyképességét is.

 

Persze, a gyári szervizek aligha örülnek az új regulának, ám a felhasználók rövid és hosszú távon is jól járhatnak a választási szabadság növekedésével és az árak normalizálódásával.

 

Forrás:

https://alapjarat.hu/hasznos-infok/kimondtak-kie-az-autokban-keletkezo-adat

Címkék: adatbiztonság adatkezelés adatmegosztási jogszabály autó autószervíz data act európai unió tanácsa információ magyar autóklub nemzetközi automobil szövetség rendelet

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 2 hónapja

A General Motors biztosítóknak adta el a járműveit vezető emberek adatait | 2024. szeptember 05.

Texas állam beperelte a General Motors-t, mert az állítása szerint éveken át gyűjtötte a gépjárművezetők adatait a tudtuk és beleegyezésük nélkül, majd azokat eladta harmadik feleknek - köztük biztosítótársaságoknak.

A texasi állami bíróságon benyújtott kereset azzal vádolja a GM-et és annak OnStar leányvállalatát, hogy a 2015-ös és későbbi modellévű járművek többségébe beépített telematikai technológia segítségével minden egyes alkalommal részletes vezetési adatokat rögzítettek a jármű használatakor. Az összegyűjtött adatokat ezután eladták több adatelemző cégnek, hogy vezetői pontszámokat állítsanak össze. Texas ügyészei szerint a GM arra kötelezte ezeket a cégeket, hogy engedélyezzék a hozzáférést a biztosítótársaságoknak, hogy az általuk összeállított adatok alapján számítsák ki a díjakat. "Vizsgálatunk feltárta, hogy a General Motors olyan felháborító üzleti gyakorlatot folytatott, amely megsértette a texasiak magánéletét és törvényt sértett. Felelősségre fogjuk vonni őket” - mondta Ken Paxton texasi főügyész a perrel kapcsolatban. "Amerikai sofőrök milliói autót akartak vásárolni, nem pedig egy olyan átfogó megfigyelőrendszert, amely törvénytelenül rögzíti minden egyes útjukra vonatkozó információt, és eladja az adataikat bármely cégnek, amely hajlandó fizetni érte.”

A kereset szerint több mint 16 millió GM-ügyfél adatait adták el harmadik félnek tudtuk és beleegyezésük nélkül, közülük 1,8 millióan Texasban laknak. "A biztosítók felhasználhatták - és fel is használták - ezeket a pontszámokat és adatokat, hogy jelentős döntéseket hozzanak, amelyek hatással voltak az ügyfelekre, beleértve a díjemeléseket, a biztosítási fedezet elhagyását vagy a fedezet elutasítását” - állítja a kereset. A harmadik feleknek eladott adatok a jelentések szerint az utazások dátumát, kezdési és befejezési időpontját, a jármű sebességét, a biztonsági öv állapotát, a megtett távolságot, a GPS-adatokat és egyéb információkat tartalmaztak. Az adatok alapján kiszámított vezetési pontszámok állítólag jelezték a járművezetők rossz viselkedését, beleértve a késő esti vezetést, a biztonsági öv használatának elhanyagolását, a túl éles kanyarodást, a túl gyors fékezést vagy gyorsítást és a 80 mérföld/óra feletti sebességet.

A GM eközben állítólag bőségesen meggazdagodott a rendszerből. Texas állítása szerint az adatok elemző cégeknek történő eladása „milliós egyösszegű kifizetéseket”, jogdíjfizetéseket a biztosítási cégeknek történő licencelt adatértékesítésért, valamint további pénzeket eredményezett, ha a GM évente több új járműadatot adott el telematikai elemző cégeknek, mint egy meg nem határozott mennyiség. Az adatokhoz hozzáférő telematikai cégek közé tartozik a Verisk nevű hitelügynökség, mint az egyik olyan fél, amely a gépjárművezetők adatait az autóbiztosítók számára történő továbbértékesítés céljából összerendezte. Az ügyészek szerint a két cég közötti üzlet 2015-ben kezdődött. A panasz szerint a brit Wejo Limited, a LexisNexis Risk Solutions és a Jacobs Engineering Group szintén megállapodásokat kötött a GM-mel a vezetési adatok átvételéről.

A kereset szerint a GM azt is közölte a sofőradatokat vásárló cégekkel, hogy a tulajdonosok beleegyeztek az adataik gyűjtésébe, értékesítésébe és felhasználásába. Ez technikailag helyes lehet, azonban Texas szerint az engedély megadásának módja sérti a Texas állam megtévesztő kereskedelmi gyakorlatokról szóló törvényét. Ugyanis az történt, hogy a GM járművének megvásárlásakor a vásárlókat állítólag arra kényszerítették, hogy iratkozzanak fel az OnStar márkanév alatt futó járműszolgáltatások és alkalmazások csomagra. E szolgáltatások némelyike végül kötelezővé vált. "Ennek a belépési folyamatnak a részeként a General Motors elektronikus úton több mint ötven oldalnyi tájékoztatót nyújtott át a vásárlóknak az OnStar termékekről, amelyek termékleírásokból, valamint az alkalmazandó felhasználói feltételek és adatvédelmi tájékoztatók zavaros sorozatából álltak” - állítja a kereset. „A GM azt állította, hogy tájékoztatja a fogyasztókat az adatvédelmi gyakorlatáról, de a tájékoztatók zavarosak és erősen félrevezetőek voltak”.

A kereset szerint ahelyett, hogy nyíltan megmondták volna, hogy az OnStar mit tervez kezdeni az összes adattal, a vásárlókkal inkább elhitették, hogy „a General Motors által gyűjtött adatokat elsősorban a járművei és termékei biztonságának, funkcionalitásának és működőképességének javításához kapcsolódó okokból fogják felhasználni. A General Motors egyetlen pillanatban sem tájékoztatta az ügyfeleket arról, hogy gyakorlata az, hogy eladja bármelyik adatukat, még kevésbé a vezetési adataikat” - állítja a kereset, hozzátéve, hogy a GM nem hozta nyilvánosságra az adatok eladására vonatkozó meglévő szerződéseket, és azt sem, hogy az elemző cégek ezeket az adatokat biztosítóknak adják el.

https://sg.hu/cikkek/auto/158536/a-general-motors-biztositoknak-adta-el-a-jarmuveit-vezeto-emberek-adatait

Válasz

M Imre üzente 9 hónapja

Eladná az autósok adatait a világ egyik legnagyobb autógyártója

Névtelen adatcsomagokat szeretne eladni a Stellantis a szolgáltatásokat nyújtó cégeknek.

Sokakat kiborít az autóipar jelenlegi állapota, ami alapvetően a chipekről, érintős felületekről, felhőre és internetre kötött rendszerekről, EV-kről, az autók előfizetéses, guruló számítógéppé és szórakoztatószobává alakításáról szól. Az érthető aggályok mellett csak olaj a tűzre, amikor a világ egyik legnagyobb autógyártója arra készül, hogy névtelenül, de eladja a tulajdonosok használati adatait.

A Stellantis már egyeztet az ügyfeleivel, és névtelen adatcsomagokat szeretne eladni a különféle szolgáltatóknak.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/stellantis-exploring-sale-anonymised-data-packages-service-providers-2024-02-06/

Ezt az egyik vezető is megerősítette, miután a német WELT lehozta a jelentést.

A Stellantis azon dolgozik, hogy elnyerje az ügyfelek hozzájárulását. Utána mindenféle adatot eladnának: hogyan változik az EV akkus töltöttsége az időjárási- és útviszonyok függvényében, például. Ezzel állítólag segíthetnek eldönteni, hová kell még töltőket telepíteni. De használhatnák arra is az adatokat, hogy a forgalmi adatokat a gazdasági adatokkal összekapcsolva megértsék a városrészek közötti ingázást, felmérjék az utak állapotát. Kutatóknak és kormányzatoknak is továbbadnák az autók használati adatait, megfelelő licencelés mellett.
https://itcafe.hu/hir/stellantis_eladna_az_autosok_adatait.html

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre 2 órája új videót töltött fel:

M Imre 2 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 2 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Akció most hétvégén... (15%) átmeneti kabátokra. ...

M Imre 3 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 16 órája a(z) „Nem vagyok elégedett” - Egy éve főpolgármester Karácsony Gergely videóhoz:

Poldi bácsi szelleme járja be újra a mély udvarokat, ahol ...

M Imre írta 16 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:

Bardóczi Sándor: November vége van és Budapesten...

M Imre 16 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 16 órája a(z) Udvaros Dorottya - Hóesés (budapesti képekkel) videóhoz:

Bardóczi Sándor: November vége van és Budapesten...

M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...

M Imre írta 3 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu