Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Senki más nem tudott egy jóízű pofozkodás után olyan jól fésült maradni, mint ő. Minden film végén övé lett a legcsinosabb nő, és számos jótette közben mellékesen híressé tett egy svéd sportkocsit. OCSKAY ZOLTÁN emlékezik az Angyal-Volvókra.
Istenem, micsoda autó! – sóhajtott fel egyként minden magyar tévénéző 1963 októberének utolsó keddjén, este nyolc után, amikor Az Angyal című krimisorozat első részében felbukkant a főhős egy gyönyörű, világos színű sportkocsiban. Nevezhetjük nyugodtan fehérnek is, lévén a film fekete-fehér – szerencsére, mert nálunk a színes adásokat akkoriban még nem is tervezték. Terelőútként említem Márki papa találmányát – osztálytársam felmenője sárga celofánt tett Munkácsy tévéjük képernyője elé, olyan volt, mintha napszemüvegben néznénk a filmet.
Simon Templar kocsijáról sokáig nem tudtam, hogy Volvo
,
amikor kiderült, némi csalódást éreztem. Jobban passzolt volna hozzá
valami dögösebb márkanév. Ami azt illeti, a sorozat készítőinek első
ötlete a Jaguar volt, de erről majd később.
A svéd autógyár korábban egyáltalán nem törekedett a sportosságra,
beérték azzal, hogy tartós és praktikus családi gépkocsikat kínáltak.
Amikor az amerikai vevők pénztárcájára építve átmenetileg szakítottak a
hagyományokkal, olasz karosszériatervezőket bíztak meg a feladattal. A
sors fintora, hogy a nyertes pályamunkával előálló Frua cégnél a Volvo
egyik műszaki vezetőjének a fia, Pelle Petterson rajzolta a
karosszériát. A Volvo-főnökök közül senki sem tudta, és amikor később
kiderült, titokban tartották. Jobbnak látták, ha azt mondhatják: olasz formák uralják a P1800-asnak elnevezett sportkocsijukat.
Az új Volvót 1960 áprilisában mutatták be a New York-i autókiállításon.
Nem véletlenül volt éppen ott a premier, az amerikai stílusjegyeket
viselő kocsit a tengerentúli vevőknek szánták. Észrevehetjük ezt a hátsó
szárnycsökevényeken és a korai típusok kissé eklektikus, a németek
által ökörszarvnak gúnyolt első lökhárítóin is. A fogadtatás jó volt,
sőt, az egyik amerikai szakértő azt írta, a Volvo P1800 a legjobb autó,
amelyet a Jensen valaha épített. Ez a szarkasztikus megjegyzés arra
utalt, hogy a Volvo kellő gyártókapacitás hiányában kiadta a munkát, a
kocsit egy ideig Skóciában, a Jensen autógyárban szerelték össze.
A szerkezet is elég nemzetközi, a
kezdetben 1800-as, négyhengeres, 100 lóerős motor és a négyfokozatú
váltó svéd, a kormánymű, az ablaktörlő, a gyújtás német, olasz Pirelli
gumikat szereltek a kerekekre, a műszerek, a karburátor és az
akkumulátor Angliában készült.
A
Volvo P1800-as igazi népszerűségét azonban nem a sajtó, hanem a
televízió hozta meg, mégpedig a brit ITC Entertaintment 1962–1969 között
vetített 118 részes filmfolyama. Amikor a Leslie Charteris bűnügyi
novelláit felhasználó televíziós sorozat előkészületei megkezdődtek, két
fontos döntést kellett hozni. Az első a főszereplő volt, akit Patrick
McGoohanban véltek megtalálni, de mégsem ő, hanem a nála egy évvel
idősebb, akkor 35 éves Roger Moore kapta a szerepet. Moore-t addigra már
megkedvelték a brit tévénézők is az Ivanhoe című, nálunk csak 1967-től
vetített sorozatban.
Míg a fehér tollforgós sisakban pompázó Ivanhoe-Moore fehér paripáját
táncoltatja, a modern idő igazságtevőjeként pofozkodó Saint-Moore
autóval üldözi a latrokat, de e tekintetben Charteris nem adott
útmutatást, mert az ő húszas években játszódó történeteiben kitalált
autómárkákon száguld Templar, Hirondelen vagy Furillacon. A produkció
úgy vélte, a legjobb választás a Jaguar éppen az idő tájt, 1961
tavaszán bemutatott sportkocsija, az E Type lenne, noha bizonytalanok
voltak, hogy a szép szál Moore elfér-e majd benne. Csakhogy akkora
szenzáció lett a 2+2 üléses Jag, hogy fél évig nem is árusították
Angliában, minden autó az Államokba került. Ezek után a tévések hiába
hivatkoztak a képernyő reklámértékére, a jaguarosok elutasították őket.
A produkció beszerzésekért felelős embere, Johnny Goodman egyik
barátjától hallott először az új, sport-Volvóról. Elküldte Moore-t,
nézzen szét az egyik Volvo-szalonban. Gyorsan megegyeztek, és minden
ellenkező híreszteléssel szemben az ITC teljes áron vett egy autót. A
kedvezmény annyi volt, hogy kaptak még pár komponenst, amelyekből egy
utasteret összeállíthattak az Elstree Stúdióban, a belső felvételekhez.
Rögtön az első epizódban (A tehetséges férj) felbukkan a fehér Volvo. Templar
száguld, kanyarodik, megáll, kiszáll, golfzsákot vesz elő a
csomagtartóból, egyszóval lélegzetelállító, és biztos vagyok benne,
nemcsak a hatvanas évek elején Moszkvics 407-esről álmodó, zörgő
villamosra, rázó buszra, kormos vonatra kapaszkodó, Csepel teherautók és
lovas kocsik alkotta utcaképet bámuló magyar férfilakosság számára tűnt
mindez nagyon vonzónak.
Itt kell megjegyezni, hogy a nálunk elsőként vetített rész a második
évad 23. epizódja volt, A láthatatlan millio-mos címmel, aztán jöttek az
első évad filmjei, nehezen kiismerhető rendszer szerint. Megesküdtem
volna, hogy minden kedden volt Angyal, de fájdalom, nem így történt,
csak az első vetítés esett keddre, aztán áttértek a vasárnap estére, és
nem hetente, hanem havonta egyszer. Az első négy részt pedig egy hosszú
évnyi szünet követte.
Simon Templar Volvóján kezdettől az ST1 rendszám volt, amiből a
főhős nevének kezdőbetűire gondolhatunk, de a filmcímben szereplő szó –
The Saint – első és utolsó betűje is lehetett. Sajnos annyi év alatt
megszoktam az Angyalt, így nem tudom, milyen lett volna, ha A Szent a
sorozatcím, és az akkori egyházpolitikát nem is keverném ide.
Ama első epizódos autózás során rögtön támadt némi zűr, mert a külső
felvétel közelében portyázó helyi konstáblert nem értesítették a tévések
működéséről, így amikor a járőr kiszúrta az út szélén parkoló Volvót,
amelyben Roger Moore a rendezőasszisztens jelzésére várt, azonnal
intézkedni kezdett a gyanús rendszám miatt. Templar azonban az intést
figyelte, és amikor megkapta, gázt adott, faképnél hagyva a döbbent
közeget.
A filmsztár önéletírásából kiderül, hogy a The Saint forgatása idején ő is vásárolt egy P1800-ast.
Ennek a második kocsinak a léte megmagyaráz bizonyos feltűnő
praktikákat. Előfordul, hogy Templar ködlámpás autóval indul el, és
ködlámpa nélkülivel érkezik meg. Ha a kocsi hátulját mutatták, akkor is
marad csapda, az egyik autó hátfalán van GB matrica, a másikon nincs.
Mai szemmel az autós jelenetek nem túl eseménydúsak, a kocsi egyszer sem
törik össze, a tipikus üldözési szituációban, amikor a rosszfiúk
leszorítanák Templart, nem érnek össze a karosszériák.
Az igaz, hogy a Volvo P1800-as volt az Angyal autója, de az epizódok
jelentős részében – főleg amelyek nem Angliában játszódnak – nem
láthatjuk. Templar vagy egyáltalán nem vezet, vagy más márkát használ.
Egy kivétel azonban fontos: soha nem ül Jaguarba! Az E Type több
alkalommal feltűnik a történetekben,
de általában a rossz oldal utazását szolgálja. Az
Angyal Puerto Ricóban Ford Mustanggal üldözi a gonoszt, Ausztráliában
Land Rovert vezet, Rómában Fiat Multiplába préselődik, s egy alkalommal
(A kártyajáték) 1925-ös Rolls-Royce Phantom I-essel hajt a
kártyapartira. (1977-ben a valóságban is vett egy Rolls-Royce-ot, igaz,
új modellt.)
A kevés autózás hátterében sokszor a takarékosság állhatott, a The Saint
sorozat meglehetősen kis költségvetésű produkciónak tűnik – miközben
utóbb lélegzetelállító számok jelentek meg a bevételi oldalon –,
láthatóan igyekeztek mindent a legolcsóbban megoldani. Annak idején
kevesen vettük észre, hogy a fél világot bejáró igazságosztó ki sem
lépett az angol stúdiók díszletei közül, a hitelességet az adott
helyszínen (Bahamák, Haiti, Dél-Amerika, Cőte d’Azur, Róma, Párizs)
színészek nélkül felvett snittek szolgáltatták, megkockáztatom, egyes
esetekben idegenforgalmi filmekből is idéztek. Amikor Templar autót
vezet, gyakran a stúdióban, egy karosszériametszetben forgatja a
kormányt, a hátteret vetített képek adják, nem mindig tökéletesen.
A stúdiófelvételek nyomán arra gondolhatunk, hogy az angol utak kiválóak, nincs kátyú, karosszériát rángató bukkanó. E tekintetben a rekordot kétségkívül az utolsó epizódban, az immár színesben felvett, A világbajnok című filmben állította fel a stáb, amikor a ralisztár Simon Templar versenykocsijában a duzzogó mitfahrer hölgy (Patricia Haines mint Kay Collingwood) Tolsztoj-regényt olvas menet közben. Egyikük sem visel sisakot, és nincsenek bekötve a TVR-ben, márpedig aki ült raliautóban – akár ötven évvel ezelőtt –, tudja, az öv nemcsak balesetkor véd, azt is megakadályozza, hogy a vezető és utasa a morzebillentyű mozgásával egyező ütemben verje fejét a kocsi tetejéhez.
Ugyan
a Volvo világelsőként látta el kocsijait biztonsági övvel, és Templar
autójában jól látható, a kemény öklű férfi jellemétől távol állt az
ilyen óvatoskodás, soha nem kapcsolta be. Viszont nem is dohányzott az
autóban, pedig amúgy lelkesen eregette a füstöt, az első epizódokban
láncdohányosokat megszégyenítő gyakorisággal gyújt rá.
Más a helyzet az alkohollal. Ma is megengedett a sofőröknek némi
alkoholszint az Egyesült Királyságban, a sörivók nagy örömére, de e
tekintetben a hatvanas évek eleje igazi szabadságot jelenthetett, Simon
ugyanis tölt és iszik szinte minden egyes jelenetben, sőt, akad olyan
eset (A rideg jövő), amikor megáll autójával egy réten, kiszáll, plédet
terít, letelepszik, pikniktáskájából pezsgőt vesz elő, és kortyol. Csak a
sorozat utolsó előtti részében hallhatunk ilyen választ a kínálásra:
„Nem kérek, vezetnem kell!”
A Volvo 1800 végigkísérte Az Angyal sorozatot. Három változata játszott a
filmekben, az első széria még piros kárpittal, „tehénszarv” első
lökhárítóval, nagy, krómozott dísztárcsával, aztán jött az egyenes
lökhárítós, lemezfelnis, kis dísztárcsás, majd a fekete kárpitos,
fakormányos, Minilite alufelnis kivitel.
A forgatás végén a fekete ST1 táblákat eladták
azzal az autóval
együtt, amelynek hivatalos rendszáma lett. Amikor a hetvenes évek végén
Ian Ogilvy főszereplésével elkészítették Az Angyal visszatér című
felmelegített új sorozatot, megkísérelték megvenni az ST1-et, de a
tulajdonos még a bérbeadásról sem akart hallani, így a legendává vált
rendszámot csak a külföldön készült felvételeken használhatták. Ehhez az
új szériához a Jaguar három XJS sportkocsit adott az új Templarnak.
Az Angyal sikere hozzásegítette Simon Templart, hogy elnyerje a Sean
Connery utáni James Bondot, de Roger Moore nem hagyott helyet maga
mögött. Jellegzetes eleganciája, erős karaktere lehetetlenné tette, hogy
a későbbi Angyal-filmek sikeresek legyenek. Igazán jó autózásokat pedig
a Minden lében két kanál (The Persuaders) sorozatban láttunk tőle.
Akkor már valódi angol kocsiban, Aston Martin DBS-esben ül.
4.5 millió kilométer egy Volvo P1800-ban
Irv Gordon egy tanár New York államból. Nemrég töltötte be 70. születésnapját. Természettudományokat tanít, és épp túl van a négy és fél milliomodik megtett kilométerén gyönyörű Volvo P1800S-ével. Az autót 1966 júniusában vette az azóta is működő Volvoville Huntington szalonban, és mindig ott szervizelte. A Volvo-t annyira lenyűgözte a márkahűség, hogy az első millió mérföld után adott neki egy új autót (780 Coupe). De Irv kitartott a P1800 mellett. Jó ízlésre vall.
Persze láttunk már hasonló kilométer mennyiséget, egy görög taxistól. Csakhogy ő egyrészt 24 órában dolgozott taxisként, 3 motort nyűtt el, másrészt a kérdéses jármű egy diesel állólámpás Merci volt, nem Simon Templar ikonikus sportkocsija a hatvanas évekből.
(Zene: Das Pop – Forever)
Irv először 1998-ban került be a Guinness Rekordok Könyvébe. Akkor még csak 2.7 millió kilométerrel. Azóta minden évben rátesz egy lapáttal.
Több mint 40 év alatt összesen kétszer kellett felújítani a motort. Akkor sem azért, mert nem indult be, csak akadt némi olajfolyás, és szökött a kompresszió.
Mi a hosszú élet titka?
“Kövesd a leírást, cserélj ki minden hibás alkatrészt azonnal, és soha ne engedj mást a volán mögé”- mondja Irv.
Hetvenhárom éves korára szeretné elérni a 3 millió mérföldet ( 4.82 millió kilométer). Meglesz.
(forrás : Wired magazin, fotók: Volvo és Petrány Máté)
Volvo P1800S Retrovideó
Volvo P1800 360 spin!
TV Theme The Saint (original)
(forrás: 168ora.hu, stipistop.hu)
|
|
M Imre írta 21 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Budapest és környéke Volánbuszos tömegközlekedése - a jelen; 2016. december (Fót, ... )
Használt biciklialkatrészeket gyűjtünk - A Svéd Fenntarthatósági Program keretében a Vérmezőn kerékpáros szervizt és információs pontot alakítanak ki
VII. Közlekedésbiztonsági nap gyermekeknek - Magyar Vasúttörténeti Park, 2013. április 13., 10:00 - 18:00
Sínbuszok, ősjárgányok - így indult el a pesti buszközlekedés/ TÁRLAT