Közlekedés: Sínbuszok, ősjárgányok - így indult el a pesti buszközlekedés/ TÁRLAT

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A fővárosi buszközlekedés hőskorában még úgy kellett leinteni a járműveket - megállók ugyanis nem voltak -, a második nagy világégés idején pedig az is megesett, hogy gumihiány miatt sínekre terelték a négykerekűeket. Az első busz 95 évvel ezelőtt tűnt fel Budapest utcáin, ötven éve pedig megjelentek az első csuklós járatok is - az alábbiakban a kezdetekre tekintünk vissza a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum napokban megnyílt tárlatának segítségével.

 

- A kiállítás 2011. február 16-ig látható a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban (Budapest, Városliget).



 

Omnibuszok, sínbuszok, emeletes ősjárgányok Budapesten


network.hu

Az előd: az omnibusz


Az autóbusz elődjének az omnibusz tekinthető - Pesten 1832. július elsején Kratochwill János a Belvárosból a Király utcán át a Városligetbe indította el ezt a sajátos tömegközlekedési eszközt. (A kép természetesen később készült - a szerk.)

 

network.hu

Az első pesti omnibuszok modellje

 

network.hu

Omnibusz-forgalom az Operánál


network.hu

Az első autóbusz az Andrássy úton (elektromos-emeletes)

Budapesten az első buszjáratot – több éves előkészületek után - 1915. március elsején indította el az Andrássy úton a Székesfővárosi Közlekedési Rt. Az autóbuszok 15 percenként követték egymást - megállót nem jelöltek ki, fel- és leszállás céljából a kocsikat bárki leinthette.


network.hu

Emeletes Austro-Daimlerek

A fővárosi közlekedés első, a kiállítás készítői szerint nyereséges szakasza 1917. április 20-án zárult le – az első világháború miatt fellépő gumi- és üzemanyaghiány miatt ugyanis be kellett szüntetni a forgalmat. Az csak ötévi szünet után, 1921. szeptember 22-én indult újra öt darab, Bécstől vásárolt Austro-Daimler típusú busszal.


network.hu

Egy klasszikus orros

A budapesti autóbuszüzemnek 1938-ig klasszikus formájú, úgynevezett orros kocsijai voltak.


network.hu

Sínbusz Budapesten

A II. világháború idején -üzemanyag- és gumihiány miatt - több járművet sínbuszokká alakítottak át. Az első, kék sínbusz 1942. május 4-én állt forgalomba a 10-es villamos vonalán.

 

network.hu

Büszke buszosok

 

network.hu

Camping egy 620-assal

 

network.hu

Dolgoznak a szakik

 

network.hu

Szabad egy kis alvázmosást?

Szóló- és csuklós buszok alvázmosásának megkönnyítésére kifejlesztett járműemelő.

 

network.hu

Egy csuklós a Moszkva téren ...

 

network.hu

... és egy másik a Margit híd budai hídfőjénél


network.hu

Ikarus Cabrio

A Budapesti Idegenforgalmi Hivatal részére részére 1961-ben készítették el az IK620-as autóbusz városnéző cabrio változatát, amelyből három darabot gyártotta.

 

network.hu

Még használják

Egy felújított példánya ma is üzemképes.

 

network.hu

A legvidámabb barakk

 

network.hu

Bérlet márpedig nincs

 

Az autóbusz tömegközlekedési eszközként a XIX-XX. század fordulóján kezdett elterjedni Európában - az első autóbusz-üzemet 1903-ban Londonban létesítették, amelynek példáját 1905-ben Berlin, 1906-ban pedig Párizs követte.

 

Leintésre megálltak

Budapesten az első buszjáratot - a lovas omnibuszok korszaka után - 1915. március elsején indította el az Andrássy úton a Székesfővárosi Közlekedési Rt. A járatok 15 percenként követték egymást - megállót nem jelöltek ki, fel- és leszállás céljából bárki leinthette a kocsikat.

 

Az Austro-Daimler gyártmányú buszok elektromos és emeletes járgányok voltak - motorjaikat az alvázukra függesztett akkumulátor áramával hajtották meg. Egy másik, egyszintes, benzinmotorral felszerelt kocsit a kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Rt gyártotta le.

 

A fővárosi közlekedés első, a kiállítás készítői szerint nyereséges szakasza 1917. április 20-án zárult le - az első világháború miatt fellépő gumi- és üzemanyaghiány miatt ugyanis be kellett szüntetni a forgalmat.

 

Az első busz Pest és Buda között

A közlekedés csak ötévi szünet után, 1921. szeptember 22-én indult újra öt darab, Bécstől vásárolt Austro-Daimler típusú járművel. 1924-től Pest és Buda buszos összeköttetése is biztosított volt - a 3-as járat a Lánchídon át szállította az utasokat.

 

1928-ban már 100 darab kocsi beszerzéséről döntöttek. A három kocsitípust - kicsit, közepest és nagyot - a Mercedes-Benz licence alapján a MÁVAG gyártotta, a 30-as években pedig áttértek a Ganz-Jendrassik rendszerű, Diesel motoros autóbuszok használatára.

 

A gazdasági világválság kedvezőtlen hatásai után a Budapest Székesfőváros Közlekedési Részvénytársaság (BSZKRT) kezelésébe került autóbuszüzem 1936-ba közel 200, jórészt dizelesített járművel 24 viszonylatot működtetett.

Az üzemnek 1938-ig klasszikus formájú, úgynevezett orros kocsijai voltak.

 

Jöttek a sínbuszok

1939-ben, a második világháborús készülődés jegyében a hatóság hadi célokra lefoglalta a járműállomány egy részét, így több vonalon le kellett állítani a közlekedést. A helyzetet tovább nehezítette, hogy ismét üzemanyag- és gumihiány támadt - emiatt több járművet sínbuszokká alakítottak át. Az első, kék színű sínbusz 1942. május 4-én állt forgalomba a 10-es villamos vonalán.

 

A világégés után csak nehezen állt helyre az autóbusz-forgalom - az első járat 1945. július 2-án tette meg a Gellért tér és az Apponyi tér (ma Ferenciek tere) közötti utat.

 

A BSZKRT 1945 végén 27 üzemképes, rendszámmal ellátott autóbusszal rendelkezett, emellett sínbuszokat is bevetett a késő őszi áramkorlátozások idején. A régi, selejtezésre váró járműveket 1948-tól kezdték el új beszerzésű négykerekűekkel kiváltani.

 

Pótkocsik a zsúfoltság ellen

A közlekedéspolitika az ötvenes évektől azt tűzte ki célul, hogy autóbusszal lássák el a budapesti külterületeket. Bár az Ikarus sorozatban gyártotta a járműveket a Fővárosi Autóbusz Üzem - a BKV egyik előd-vállalata - részére, ezek kis befogadó képességük miatt már nem bírtak az iparosítás miatt egyre növekvő utasforgalommal.

 

A probléma orvoslására előbb kiselejtezett IK 30-as buszokat alakítottak át pótkocsikká. A pótkocsis üzem Kínában már bevált - ott esetenként három pótkocsit is vontatott egyetlen Ikarus 60-as autóbusz.

 

A csuklós lett a megoldás

Hazánkban azonban ez a megoldás nem bizonyult túl biztonságosnak, ezért a pótkocsis üzem kiváltása érdekében csuklós busz építésére kapott megbízást az Autóbusz Főműhely. Előtte csak Németországban kísérleteztek ezzel a konstrukcióval.

 

A Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla mérnök- triumvirátus elképzelései alapján megépülő csuklós busz teljesen "házi" kivitelben, két másik jármű, egy IK 60 és egy Tr 5 típusú autóbusz, illetve a Vörös Csillag Traktorgyár golyós-koszorús zsámolyának összeépítésével épült meg, a Fővárosi Autóbusz Üzem főműhelyében, tehát nem is az Ikarus gyárában. A motort egy IK 620-as típusról "importálták".

 

 

Csuklósítás ’50 című kiállítással emlékezik meg a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum arról, hogy ötven éve készült el az első magyar csuklós busz. Az alábbiakban a születésig vezető utat és annak körülményeit mutatjuk be.

Fotók: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum/mfor.hu

 

Ilyen volt az első csuklós busz Budapesten

 

network.hu

A csuklósok elődei: pótkocsis buszok

Az 1950-es években az iparosítás miatt megnövekedett az utasforgalom. Bár az Ikarus sorozatban gyártotta a járműveket a Fővárosi Autóbusz Üzem – a BKV egyik előd-vállalata - részére, azonban azok nem mindenben váltak be a városi használatban, elsősorban kis befogadó képességük miatt. A probléma orvoslására előbb kiselejtezett IK 30-as buszokat alakítottak át pótkocsikká.

 

network.hu

Ez még mindig a pótkocsis verzió

A képen látható pótkocsis buszok azonban nem voltak teljesen biztonságosak, ezért kiváltásuk érdekében csuklós busz építésére kapott megbízást az Autóbusz Főműhely. Előtte csak Németországban kísérleteztek ezzel a konstrukcióval.


network.hu

Ez már a csuklós

A Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla mérnök- triumvirátus elképzelései alapján megépülő csuklós busz teljesen "házi" kivitelben - két másik jármű, egy IK 60 és egy Tr 5 típusú autóbusz -, illetve a Vörös Csillag Traktorgyár golyós-koszorús zsámolyának összeépítésével épült meg, a Fővárosi Autóbusz Üzem Főműhelyében, tehát nem is az Ikarus gyárában.


A motort egy IK 620-as típusról "importálták". A tervezők a rajzasztali skicceket a Főműhely falára másolták, és a munkások ez alapján építették meg a buszt. A várható sorozatgyártás műhelyrajzait a Budapesti Műszaki Egyetem tanszékének fiatal munkatársai és a hallgatók készítették a "falfirkák", mérnöki leírások és a kész alkatrészek alapján – az első busz elkészülte után.

 

network.hu

Ötven éve debütált

Az első csuklós busz 1960. november 5-én GA 12-00–ás rendszámmal állt forgalomba az azóta megszűnt 1-es viszonylaton.

 

network.hu

Kétszázan is elfértek

Míg a pótkocsis szerelvények csak 130 férőhelyesek voltak, a csuklós buszokon akár 200 utas is elfért.

 

network.hu

Az Ikarus 60T típusú csuklós trolibusz modellje

 

network.hu

Egy csuklós és egy szimpla

 

network.hu

Érdemes megnézni

A kiállítás 2011. február 16-ig látható a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban (Budapest, Városliget). A tárlaton – mobiltelefonra letöltve - meghallgatható az egykori alkotó-triumvirátus visszaemlékezése is a hazai csuklós busz születéséről.

 

A tervezők a rajzasztali skicceket a főműhely falára másolták, a munkások ez alapján építették meg a buszt. A várható sorozatgyártás műhelyrajzait a Budapesti Műszaki Egyetem tanszékének fiatal munkatársai és a hallgatók készítették a "falfirkák", mérnöki leírások és a kész alkatrészek alapján - az első busz elkészülte után.

 

Az első csuklós busz 1960. november 5-én GA 12-00–ás rendszámmal állt forgalomba az azóta megszűnt 1-es viszonylaton, a sorozatgyártás 1961-ben indult be. Míg a pótkocsis szerelvények csak 130 férőhelyesek voltak, a csuklós buszokon akár 200 utas is elfért.

 

1965-ben, a budapesti buszközlekedés megindulásának 50. évfordulóján 541,8 kilométer hosszon, 106 viszonylaton 1265 darab autóbusz közlekedett a főváros utcáin - 166 darab szóló IK60-as, 808 darab IK 620-as, 13 darab IK 630-as, 28 darab IK 556-os, 210 darab házi csuklós és 31 darab IK 180-as.


A jelen: lepusztult a buszállomány

Az alábbiakban a közlekedési cég jelenlegi buszparkját mutatjuk be képekben - az Ikarus 260-asoktól a a Volvo 7700A-ig. Összehasonlításul: jelenleg mintegy 1350 busz van a BKV állományában - nagy részük siralmas állapotban leledzik.

Adatok forrása: BKV, 2009. decemberi állapot

Képek: Wikipédia/MTI

 

 

Ilyen BKV-buszokkal utazunk

 

network.hu

Ikarus 260

Darabszám: 402, átlagéletkor: 20,1 év

 

network.hu

Ikarus 280

Darabszám: 294, átlagéletkor: 20,8 év

 

network.hu

Ikarus 405

Darabszám: 46, átlagéletkor: 14,9

 

network.hu

Ikarus 412

Darabszám: 114, átlagéletkor: 9,52

 

network.hu

Ikarus 415

Darabszám: 167, átlagéletkor: 17,53 (BKV)

 

network.hu

Ikarus 435

Darabszám: 171, átlagéletkor 14,88 év

 

network.hu

Volvo 7700A

Darabszám: 150, átlagéletkor 4,71 év

 

network.hu

Van Hool AG 300

Darabszám: 32, átlagéletkor: 8,88

 

network.hu

Agora

Darabszám: 1, kor: 7 év

 

2009 decemberi adatok szerint hetven százalékuk (949 darab) selejtérett, öt százalékuk pedig túlfuttatott. Nagy részük - költségtakarékossági okokból - nem kapta meg az élettartam meghosszabbításához szükséges nagyjavításokat, valamint nem teljesíti az akadálymentesség kritériumát és a legújabb környezetvédelmi előírásokat.

 

Leginkább az átlagban már több mint húsz éves, Ikarus 200-as családba tartozó buszokkal van baj, amelyek mintegy felét adják a BKV buszparkjának, de lassan eljár az idő a mintegy ötszáz darab, 400-as családba tartozó jármű felett is, amelyek átlagéletkora meghaladja a 14 évet.

 

network.hu


Az elöregedett Ikarusok arányát tekintve a 2004 és 2006 között átlagban 65-70 millió forintért vásárolt 150 új Volvo csupán enyhe vérfrissítést jelent, és a tavaly ősszel üzembe helyezett, átlagban kilenc éves, 32 darab belga Van Hool sem forradalmasítja a budapesti buszközlekedést.


A cikkhez a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tárlata mellett Keller László: Évfordulóink a műszaki és természettudományokban című könyvét is felhasználtuk. A kiállítás 2011. február 16-ig látható a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban (Budapest, Városliget).

 

 

(forrás: mfor.hu)

Címkék: bkv budapest busz csuklós csuklós busz ikarus közlekedés omnibusz sínbusz tömegközlekedés van hool volvo

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 22 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...

M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...

M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:

Azelet1__eletmento_osszefogas_a_gyorshajtas_ellen_bkk_2183062_5746_s

Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...

M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:

A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu