Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Úgy kezdődött, hogy visszaütött. Talán mindenki számára ismerős ez a helyzet. Az úton azonban a hasonló gondolkodásnak komoly következményei lehetnek.
A minap esett meg velem, hogy a reggeli órákban autóztam át az Árpád
hídon. Előttem két autóval haladt egy vezető, a legbelső sávban, aki
szemmel láthatóan elnézte a lehajtót a híd pesti hídfőjénél. A forgalom
lassan, de folyamatosan araszolt. Ő kitette az irányjelzőt és lassan
araszolt tovább, miközben vészesen közeledett a lehajtóhoz. A mellette
lévő autós kicsit lemaradva követte és zárta a lehetőséget. Folyamatosan
rágyorsított és ráhúzta a kormányt. Az emberünk jelezte, hogy a
lehajtóhoz kíván átjutni. Kérése azonban süket fülekre talált, maradt az
akadályozó magatartás. A másik fél ezt megelégelve behajtott elé és a
két autó összeütközött.
Mindketten dühödten pattantak ki az
autójukból és hangoskodva mutogattak egymásra. A makacsság eredménye,
két összetört autó, két lestoppolt sáv az egyik legforgalmasabb úton és
időben, ami további feszültséget szül a mögöttes forgalom résztvevői
között.
Ebből a példából azt hiszem már mindenki számára érthető a
címválasztás. Nem az a kérdés, hogy kinek van „igaza“ ebben a
helyzetben, hiszen az teljesen mellékes. Mindkét fél számtalan módon meg
tudná „magyarázni“ , hogy az igazság miért „áll“ az ő oldalán. Az a
kérdés, hogy más magatartással, vagy szemlélettel elkerülhető lett
volna-e a baleset? Ha mindketten vennék a fáradságot és megkérdeznék
maguktól, hogy „mi tehettem volna másképp?“. Ebből a helzetből teljes
mértékben hiányzott az egymásra való odafigyelés, a jószándék, a
tolerancia és a konszenzus.
Teljesen fölösleges a KRESZ, amíg a
másik embert ellenségként kezeljük az utakon. Amíg folyamatosan bíráljuk
és kritizáljuk egymást. Mindenki más lehet bunkó, csak mi nem. Mi
mindent jól csinálunk. Nem az a kérdés, hogy másoknak mit és hogyan
kellene tenniük az utakon, hogy kellemesebb és biztonságosabb legyen a
közlekedés, hanem az, hogy én mit tehetek?
A felelőség
vállalással kezdődik minden. Az adott példánál maradva, ha a sávváltó
autójában ülünk, akkor jogos elvárásnak tűnik, ha jelezzük szándékunkat
és ezt követően szemkontaktust teremtve segítséget, egy pozitív gesztust
kérünk a másik féltől, aki segít nekünk. Bármelyik fél megállhatott
volna egy pillanatra, amíg a másik elhalad. Nincs kár, nincs
bosszankodás, nincs további feszültségteremtés, ami kigyűrűzött a 10-es
és 11-es utak teljes bevezető szakaszára. Így aztán nem csak egy ember
késett el aznap.
Közlekedjünk figyelmesen, gyorsan, mosolygósan és okosan
Sok autós szenved önbizalomhiánytól az utakon. Ennek a veszélyeiről ír vezetéstechnikai szakértőnk.
Az önbizalom hiányának többnyire kétféle megnyilvánulási módja van. Az egyik az, amikor képtelen az illető gyors és határozott döntéseket hozni, míg a másik szélsőséges típusa az, amikor erőszakos magatartással álcázza vezetéstechnikai hiányosságait. Ha ezen magatartásformák közül bármelyik ismerősnek tűnik számunkra, tudnunk kell, hogy magunkra és a forgalom többi résztvevőjére nézve, mindkettő komoly veszélyforrást jelent.
Ideális körülmények között a vezetés nem stresszes
tevékenység. Az ember nyugodt, figyelmes, áttekinti a forgalmi
helyzetet, felméri a lehetőségeket, valamint a veszélyforrásokat és ezek
tükrében képes gyors, előrelátó, higgadt döntéseket hozni. Ilyenkor az
egész folyamatban érezhető egyfajta áramlás. Nincs aggodalom a döntés
helyessége miatt, félelem, hogy esetleg valamit nem vettünk észre.
A
bizonytalanság hatására a legrosszabb félelmeink válhatnak valóra.
Számtalan dolog elkerüli a figyelmünket, késve reagálunk az eseményekre.
Ilyenkor, ha mégis megúsznánk a helyzetet, a „húú…ez egy hajszálon
múlott“ vagy az „óriási szerencsém volt“ gondolatok valamelyike fut át
az agyunkon. Ha nem sikerült elkerülni a bajt, természetesen egyből
elkezdünk kifogásokat gyártani, például „a másik volt a hibás, a
figyelmetlen“. A lényeg az, hogy felmentést adjunk magunknak. Mindenki
más lehet hibás, csak mi nem, mert így nem kell átgondolnunk
viselkedésünket, hozzáállásunkat a közlekedéshez, magunkhoz, a másik
emberhez. Érdekel-e a másik ember szándéka, törekvése, segítem-e azt,
vagy inkább keresztbe teszek neki, hiszen… „dögöljön meg a szomszéd
tehene“.
A tolerancia nagyban megnöveli a figyelmünket. Ahhoz
ugyanis, hogy toleráns legyek, figyelnem kell azokat az embereket,
eseményeket, amelyek körülvesznek. Egy kis beleérző képességgel jobb
döntéseket hozhatok, hiszen el tudom dönteni, hogy mikor szorul a másik
fél az előzékeny segítségemre, mikor van olyan szituáció, amikor én
látom át jobban a helyzetet a pozícióm vagy a felkészültségemnek
köszönhetően. Aki ezeket elmulasztja, nyilván nem fordít túl sok
figyelmet a többi emberre. Számára a többiek, akik részt vesznek a
közlekedésben, csak akadályozó szerepet töltenek be. Mivel figyelme a
gyűlölködésben és az idegeskedésben nyilvánul meg, sok minden elkerüli a
figyelmét, ezért kénytelen a szituációkat erőszakos módon megoldani.
A kulcsszó a tolerancia
Amennyiben tudjuk azt, hogy mire kell figyelnünk a forgalomban, sokkal előbb vehetjük észre a kialakulóban lévő vészhelyzeteket, így cselekedni tudunk elkerülésük, vagy mérséklésük érdekében. Ráadásul a gyors és pontos helyzetfelmérésnek köszönhetően lehetővé válik egy folyamatosabb és lendületesebb haladás. A példa kedvéért, ha időben érzékelem, hogy lassul a forgalom a sávomban, nem kell megállnom és duzzasztanom a sort, hanem egy figyelmes sávváltással tovább gurulhatok.
Az emberek többsége
előbb megáll, majd néhány másodperc elteltével néz körül, hogy mit is
tehetne. Ily módon természetesen a dugók kialakulásának a gyakorisága is
ritkább lenne. Remélhetőleg senki nem azt hallja ki a szavaimból, hogy a
felelőtlenül cikázó, nyomulós vezetésre buzdítom az embereket. Csupán
több figyelemre, érdeklődésre, toleranciára és ezáltal gördülékenyebb
haladásra hívom fel a figyelmet.
Saját tapasztalataimból
merítek, amikor azt mondom, hogy amióta hasonló stílusban vezetek, a
budapesti forgalmon való átkelés 35-40 százalékkal kevesebb időt vesz
igénybe. A visszajelzések azt mutatják, hogy az én figyelmességem
visszaköszön mások viselkedésében is. Már nem olyan ritka jelenség, hogy
megköszönik, ha beengedem őket a sorba. Sőt a kézmozdulathoz, vagy
vészvillogós jelzéshez egyre gyakrabban kapcsolódik mosoly is. Ami azt
illeti, sokkal jobb élmény ilyen körülmények között autózni és
nyugodtan, feszültségmentesen megérkezni a célállomásra.
A
biztonságos megérkezésért és a kulturált közlekedésért mi magunk sokat
tudunk tenni. A törvényi szabályozással csak a bírságolással beszedhető
pénz mértékét növeljük, valódi eredményt nem hoz. Viszont tökéletesen
alkalmas arra, hogy általa elhárítsunk minden felelőséget magunkról,
hiszen fizetünk érte. A bírság megfizetésével megvesszük a jogot, hogy
továbbra is érzéketlenek és felelőtlenek lehessünk másokkal szemben,
mindezt úgy, hogy a lelkiismeretünk ne szóljon közbe.
Stevie
A. E. Kala - automenedzser.hu
|
|
M Imre írta 19 órája a(z) Roger Waters feat Cyndi Lauper: Another Brick In The Wall (The Wall Live In Berlin 1990) videóhoz:
Harmincöt éve omlott le a berlini fal: így néz ki ma az egykori ...
M Imre 21 órája új képet töltött fel:
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: A MÁV-csoport munkatársai mozdonyvezető szimulátorral, vasútbiztonsági szerencsekerékkel és további izgalmas interaktív programokkal várják a műszaki pályaválasztó fesztiválra kilátogató érdeklődőket. „Tiéd a Pálya!” | 2024. november 26. és 28. között 9-1 2024.11.26.
M Imre írta 21 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
Ha a kipufogó zaja a megengedett duplája, akkor...
M Imre 22 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 1 napja a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 1 napja a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 1 napja a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 1 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 1 napja a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Túl sok motorkerékpáros hal meg az utakon, változtak a vizsgakövetelmények
Mozgóképes KRESZ-vizsgakérdések - 2016. május 23-tól
Megelőzés, figyelmeztetés: a „Téli átállás 2013” elnevezésű országos szinten összehangolt közúti ellenőrzési akció (NKH)
13. Harley-Davidson Open Road Fest - A Motorosok Éve 2012. program keretén belül