Közlekedés: Közlekedési Múzeum

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3238 db
  • Videók - 2928 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3238 db
  • Videók - 2928 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3238 db
  • Videók - 2928 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3238 db
  • Videók - 2928 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából.

 

**** A Közlekedési Múzeum központi épülete ****

network.hu

 

A Közlekedési Múzeum országos gyűjtőkörű, állami fenntartású létesítmény a Budapest XIV. kerületében, a Városligetben. Központi épületén kívül több budapesti és vidéki kiállítóhellyel is rendelkezik. Magyarország egyik legrégibb alapítású, műszaki jellegű múzeuma. 2008 novemberében a Közlekedési Múzeumot összevonták az Országos Műszaki Múzeummal. Az új intézmény neve: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum.


A múzeum főépülete


Az 1896-os budapesti millenniumi kiállítás egyik új, impozáns épülete a Közlekedésügyi Csarnok volt. Itt mutatták be a hazai közlekedés, különösen az akkori sikerágazat, a vasút fejlődésének eredményeit. 1899-ben az ott bemutatott gyűjteményre alapozva, ugyanabban az épületben nyitotta meg kapuit és fogadta látogatóit 45 éven át a Magyar Királyi Közlekedési Múzeum. A múzeumot a II. világháború idején, 1944-ben bombatalálat érte. A helyreállított, de erősen megcsonkított, díszes kupolájától is megfosztott épületben a múzeumot csak 1966-ban nyitották meg újra. 1987-ben új épületszárnnyal bővült, így nyerte el mai formáját.


A főépület állandó kiállításai


Alapításakor a múzeum elsősorban a vasút és a hajózás bemutatását tartotta feladatának, 1966-tól gyűjtőköre fokozatosan bővült. A jelenlegi állandó kiállításokon már a közlekedés összes fontosabb ágazatának tárgyi és írásos emlékei szerepelnek.


**** 1882-ben gyártott gőzmozdony (a főépület mellett) ****

network.hu


**** Villamoskocsik a lebontott kiállítási csarnokban (2008) ****

network.hu

 

  • A magyar vasút történetét bemutató kiállítás a múzeum legrégibb gyűjteményére épül. Az 1896-ban kiállított tárgyak, modellek egy része a mai vasúttörténeti kiállításon is viszontlátható. A kezdeteket az 1850-es években készített gőzmozdonyok kicsinyített másai idézik. A részben 1900 előtt készült, ma már világhírű, 1:5 léptékű, mintegy 100 db-os modellgyűjtemény a hazai gőzmozdonyok és vasúti kocsik fejlődését szemlélteti. Egy életnagyságú korabeli vasútállomás is látható a múzeum csarnokában, a 19. század utolsó évtizedeiben gyártott eredeti gőzmozdonyból és két vasúti kocsiból álló szerelvénnyel.


  • A magyar autóközlekedés története. A múzeum alapításával egyidős a kiállítás legrégebbi automobilja, egy 1898-ból való Peugeot. A hazai autógyártás kezdeteit Csonka János autói képviselik, melyek már a Csonka-Bánki féle porlasztóval működtek. Az eredeti autók mellett fődarabok, metszetek, műszaki érdekességek is szerepelnek a bemutatón.


  • A városi közlekedés története a lóvontatás korszakától követhető nyomon. A 19. század végének utcaképébe állítva látható az egyetlen fennmaradt pesti omnibusz. Bemutatja a kiállítás a villamosvasút fejlődésének állomásait és a 20. század első évtizedeiben feltűnt korai akkumulátoros és benzinüzemű autóbuszok makettjeit.


  • A magyar állami hajózás története kiállítás leglátványosabb tárgyai a hajómodellek, köztük az első dunai gőzhajó, a Carolina (1817) és az Óbudai Hajógyár első terméke, a még fatestű Árpád utasszállító (1836). Az 1870-ben készült Orient a 19. század legnagyobb és leggyorsabb magyar folyami személygőzöse volt. A hajózás műszaki emlékeit néhány eredeti műtárgy, hajógép, navigációs eszköz egészíti ki.


A főépület állandó kiállításai között szerepel még A közúti közlekedés története a kezdetektől 1918-ig, A közúti közlekedés Magyarországon az I. világháború után, a Motorkerékpárok Magyarországon és a Hírességek csarnoka.

Az épület oldalánál állították ki a balesetben elpusztult M61 004-es dízelmozdony orrát; valamint itt található a 424 001-es gőzmozdony is.


**** Épülete, máshonnan fotózva (forrás: Vadaro) ****

network.hu

 

További kiállítások Budapesten


A központi épületen kívül, a főváros három különböző pontján található közlekedési kiállítások: a Repüléstörténeti és űrhajózási kiállítás a Petőfi Csarnokban, a metrók építésének és közlekedésének bemutatója a Földalatti Vasút Múzeumban és a Széchenyi lánchíd mellett az Eötvös téren kikötött egyetlen fennmaradt dunai gőzös, a Kossuth Múzeumhajó.


Vidéki helyszínek


A múzeum további kiállítóhelyei, filiáléi vidéki helyszíneken:



A Közlekedési Múzeum honlapja


  • Archivált >>>
  • Jelenlegi (2025.) >>>


... történések az idők folyamán


Címkék: autóbusz gépkocsi hajózás közlekedés közlekedési múzeum közút lóvasút magyar műszaki és közlekedési múzeum repülés trolibusz történet vasút villamos városi közlekedés űrhajózás

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 1 hete

A korábbi visszakozás ellenére Lázár minisztériuma ma mégis kiírta a Közlekedési Múzeum Debrecen mellé költöztetésére szóló építészeti tervpályázatát. Szégyenteljesen rossz, minden létező szakmai szemponttal ellentétes döntés ez.

3 éve Lázár semmit nem tett a Múzeum újranyitásáért, a kőbányai helyszínre készült világszínvonalú, az adófizetők számára milliárdokba terült, teljesen elkészült kiviteli terveket kidobta, az időszaki kiállítást bezáratta (az Északi Járműjavító évek után idén először nem is látogatható).

Majd ezek után az egyik utcai üvöltözős fórumán visszakozni kezdett. Akkor azt mondta: “ha a társadalom úgy dönt, hogy Budapesten legyen a Közlekedési Múzeum, azt tudomásul veszem”, majd az egészet Debrecenre fogta, mondván, “nem látom a debreceniekben az elszántságot és másokban sem”.

Budapest világosan jelezte: szeretnénk, ha a Közlekedési Múzeum Budapesten maradna és a kőbányai Északi Járműjavítóban az elkészült tervek megépítéséhez minden támogatást megadunk. A Közgyűlés nagy többséggel döntött is erről.

Semmilyen reakció nem jött persze erre.

Lázár János azt gondolhatta, ha már semmi más nem sikerült mostanában, akkor mégis megmutatja a budapestieknek, hol a helyük? Vagy akkora a baj már Debrecenben is, hogy ezzel próbálják a várost megtartani a jövő tavaszi választáson? Persze a kormányzati ciklus utolsó hónapjaiban 3 év semmittevés után ilyen új beruházást indítani finoman szólva is kétséges hitelességű.

Bízom benne, hogy komoly építészirodák nem adják a nevüket ehhez a szégyenhez, és a jövő tavasszal hivatalba lépő kormány lemondja ezt az átgondolatlan, teljesen elhibázott beruházást.

Hiszen egy, Debrecentől is tíz kilométerre fekvő külterületi szántóföld az autópálya-csomópont mellett Nyugat-Magyarországról, Zalaegerszegről vagy Szombathelyről akár 7-10 óra utazás is lehet egy iskolás csoportnak. De még Debrecen belvárosából is fél óra. A helyszín országos múzeumnak teljesen alkalmatlan, tömegközlekedési kapcsolatai nincsenek, legfeljebb kamionos pihenő számára lenne alkalmas helyszín.

Ne felejtsük: Budapesten és vonzáskörzetében él az ország lakosságának egyharmada, a nemzetközi turizmus is itt összpontosul. Messze itt van a legnagyobb közvetlenül elérhető közönség Magyarországon egy XXI. századi, a múltról és a jövőről egyaránt beszélő, világszínvonalú Közlekedési Múzeumnak.

A Közlekedési Múzeumot minden Budapesthez köti: a szakmai és muzeológiai stáb, az egyetemi háttér, az intézmény 126 éves fővárosi története és lássuk be, a magyar közlekedéstörténet legfontosabb történetei is a kisföldalattitól a villamosokig, a Csepeltől az Ikarusig, Széchenyitől Ganz Ábrahámig.

Ez a kormány volt az, amelyik szerintem helyesen úgy döntött: ha már a Közlekedési Múzeum a Városligetben bezárt, akkor egy méltó új otthont kapjon Kőbányán, az Északi Járműjavítóban, ami egy autentikus és gyönyörű vasúti csarnok a Népliget mellett. Súlyos és megmagyarázhatatlan károkozás ezt az elvégzett munkát kidobni a kukába, nem csak a tervekre és a terület előkészítésére elköltött mintegy 8 milliárd forint miatt, de sok száz kiváló szakember sok éves munkája miatt is. Személyes garanciát vállalok rá, hogy minden egyes forintért megdolgoztak a mérnökök, tervezők, kiállítástervezők. Világszínvonalú terv született, ami önmagában is turisztikai vonzerőt képezne.

A kiválasztott helyszín még Debrecenbe költöztetés esetén is abszurd volna: egy, minden városi szövettől távoli, gyalogosan és tömegközlekedéssel megközelíthetetlen területen nem lehet XXI. századi múzeumot csinálni, ez teljesen nyilvánvaló.

A Fővárosi Közgyűlés tavaly már a javaslatomra világossá tette: természetesen támogatjuk a vidéki múzeumi kínálat bővítését, de nem Budapest kárára! A debreceni Modem miatt se zárt be a Szépművészeti Múzeum.

A Közlekedési Múzeum fő kiállítóhelyének Budapesten, az Északi Járműjavítóban a helye.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1272373094244712

Ez most igaz...

Engem nem érdekel a számládon a pénz,
Mindig tudni kell, hogy az adott szó ma épp mennyit ér.

http://autovezetes.network.hu/video/zene/kalapacs__oszinten

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Lázár János miniszter a mai keszthelyi fórumán egy kérdésre válaszolva szkeptikusan nyilatkozott a Közlekedési Múzeum Debrecenbe költöztetéséről. A kérdező azt vetette fel, a népszerű intézmény a nyugati országrészből megközelíthetetlen lenne, oda-vissza egy nap alatt a túra sem kisgyerekkel, sem iskolás csoporttal nemigen járható meg. A miniszter azt válaszolta, a debreceniek nem lelkesednek a projektért, ezért lehet, hogy mégsem ott valósul meg, és ha az emberek azt akarják, hogy Budapesten legyen, akkor ott lesz. Elmondta azt is, az ő ötlete volt, hogy a nagy autógyárakat (Audi, BMW, Mercedes) be kellene vonni a közlekedési múzeum új egységének létrehozásába.

A hírek szerint azonban az autógyárak nem óhajtottak pénzt tenni az ötlet mögé, és hiába bonyolítottak le sietve egy ötletpályázatot, maga a helyszín is sok bírálatot kapott.

Önmagában nincs azzal baj, ha kiállítóhelyek nem a fővárosban vannak. Számos országban van a közlekedési múzeum más helyszínen. Franciaországban külön programként hozták létre a külön tematikus vasúti és autós múzeumot. Ezekben berendezett, végigjárható kiállítás van, ami egy egész napos program. De eljárt felettük az idő. Kiváló megoldásnak tartjuk pl. a katonai repülést bemutató szolnoki Reptárat, amely a régi vasútállomás területén kapott helyet. Ugyanígy, lehetne egy autózást bemutató tematikus múzeum is, hiszen a Közlekedési múzeum gyűjteményének jelentős része sosem volt bemutatva. De ilyenkor mindig az a fontos, hogy a helyszín autentikus legyen és jól megközelíthető. A kijelölt debreceni helyszínről egyik sem igazán elmondható. Vizsgálni lehetne egy már kiépített, tömegeket fogadni képes infrastruktúrával rendelkező helyszínt, mint pl. a Hungaroring, ahol akár működés közben is meg lehetne nézni a régi gumikerekű gépcsodákat. Ezek a sportprogramokba is beépülhetnének, és segíthetnének a létesítményt egész évben működtetni.

Egy vasúti múzeumot viszont csak vasúti telephelyen (Vasúttörténeti Park, Északi), egy repülőset egy repülőtéren (Aeropark!), egy hajózásit (Neszmély, Balaton) csak hajózható víz mellett lehet elképzelni, ahogy egy közösségi közlekedéssel foglalkozó múzeumnak is egy nagyvárosban a helye. A Közlekedési Múzeum több bemutatóhelyen történő működtetése lehet jó irány, sőt, valószínűleg ez a jó irány. A debreceni helyszín viszont nem volt jó ötlet, mihamarabb végleg el kellene vetni.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1076327844531979&set=a.612736530891115

A VEKE aktívan részt vett a Közlekedési Múzeum ügyének intézésében, a kijelölt kőbányai helyszínt egyesületünk elnöke ajánlotta Baán László miniszteri biztos úr figyelmébe, aki elérte, hogy a vasúti szempontból autentikus, rozsdaövezeti helyszín legyen a múzeum új központja (2017):

https://www.facebook.com/vekehu/posts/pfbid024sMGtLAhhd4wNRGHkgUEpsbytfj7MpCZeEXNifp9Y96JEQPsQ34n4tYkGFLCHyzEl

Előző cikkünk a témában:

https://www.facebook.com/vekehu/posts/pfbid02Re8q7XR5adWhBW7K2455dmr3Jgpdq9m1tNGKKT4gcCmfb8n5RkabCt4jT86SqHbDl

Válasz

M Imre üzente 7 hónapja

Lázár szerint Budapest építsen magának új közlekedési múzeumot, ha akar | 11/11/2024

A kormány ilyesmit ugyanis nem tervez – árulta el a miniszter.

Az LMP-s Kanász-Nagy Máté, hétfőn a parlamentben a Közlekedési Múzeum Debrecenbe költöztetésével kapcsolatban azzal vádolta meg Lázárt Jánost, hogy „bosszúhadjáratot” folytat Budapesttel szemben, ami „rengeteg pénzbe fog kerülni a magyar adófizetőknek”. Kanász-Nagy szerint a debreceni BMW-gyár mellett 150 milliárd forintból épülő Közlekedési Múzeum valójában a BMW látogatóközpontja lesz, ami ráadásul még Debrecentől is messze van.

Emlékeztette Lázárt, hogy a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén Vitézy Dávid és a Podmaniczky Mozgalom kezdeményezésére ellenszavazat nélkül kimondta, hogy Budapest nem kér a közlekedési és a természettudományi múzeum elköltöztetéséből.

Lázár János erre azt mondta: Budapest általános fejlettsége az EU-s átlag 157 százalékán áll, vagyis

-- „Budapest képes arra, hogy ha szeretne, akkor új közlekedési múzeumot és új természettudományi múzeumot építsen”.

A kormány nem tervezi, hogy új közlekedési múzeumot épít Budapesten”– jelentette ki Lázár.

Szerinte Vitézy Dávid már 12 milliárd forintot „égetett el” egy budapesti közlekedési múzeum koncepciójára. „Ebből mások vidéken már egy kisebb múzeumot megépítenének” – tette hozzá. (Az MTI nyomán)

https://www.klubradio.hu/hirek/lazar-szerint-budapest-epitsen-maganak-uj-kozlekedesi-muzeumot-ha-akar-148146

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 9 perce a(z) Gellért téri bringafelhajtó, ügyesen, full torlaszban egy ducktappel takart rendszámú csoda képhez:

Gellert_teri_bringafelhajto_ugyesen_full_torlaszban_egy_ducktappel_takart_rendszamu_csoda_2192791_7245_s

Épp ma láttam egy hasonlót: rendőrségi gépkocsi kijárat, de...

M Imre írta 13 órája a(z) Esélyteremtő Budapest: fejlesztéseinkkel javítjuk a fogyatékossággal élő emberek életminőségét blogbejegyzéshez:

Vitézy Dávid: Budapest Lázár János tárcájának kérésére ...

M Imre írta 1 napja a(z) Miért keletkezik a forgalmi dugó? videóhoz:

Drogcsempésztől lefoglalt sportautóval járőröznek a ...

M Imre 1 napja új képet töltött fel:

Az_elso_gyorshajtas__walter_arnold_benz_patentmotorwagen_paddock_wood_kent_megye_anglia_1896_januar_28_2198647_3692_s

M Imre írta 1 napja a(z) Az M3-as metró felújítása (vizsgálóbizottság) blogbejegyzéshez:

A BKV szerint járműhiány nem fordulhat elő, de az oroszok ...

M Imre írta 1 napja a(z) Az Ikarus történelme blogbejegyzéshez:

Nosztalgia Ikarus autóbuszokkal készül a MÁV...

M Imre írta 1 napja a(z) Esélyteremtő Budapest: fejlesztéseinkkel javítjuk a fogyatékossággal élő emberek életminőségét blogbejegyzéshez:

Bemutatkoztak az ArrivaBus vadonatúj Mercedes-Benz...

M Imre írta 1 napja a(z) A kedd éjszakai futópróba során átkelt a 2202-es CAF a Dunán - A Rákóczi hídon (fotó Vörös Attila. iho.hu - 2015) képhez:

A_kedd_ejszakai_futoproba_soran_atkelt_a_2202es_caf_a_dunan__a_rakoczi_hidon_foto_voros_attila_ihohu__2015_1926739_4258_s

Vitézy Dávid : A Telex ma részletes cikkben számol be...

M Imre írta 2 napja a(z) Az Országos Meteorológiai Szolgálat alapításának 150. évfordulója (imázsfilm, 2020.) videóhoz:

Letépte a szélvihar a Szegedi Tudományegyetem ...

M Imre írta 3 napja a(z) Tallós Rita (47), a Jóban Rosszban sztárja elütött egy gyalogost, aki takarásból az úttestre lépett. fórumtémában:

Bosch: Kökin, a Sibrik felüljárò teljes szélességben le van ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu