Közlekedés: Közlekedési Múzeum

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3165 db
  • Videók - 2473 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 862 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3165 db
  • Videók - 2473 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 862 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3165 db
  • Videók - 2473 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 862 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3165 db
  • Videók - 2473 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 862 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából.
Ugrás: navigáció, keresés

 

A Közlekedési Múzeum központi épülete

A Közlekedési Múzeum országos gyűjtőkörű, állami fenntartású létesítmény a Budapest XIV. kerületében, a Városligetben. Központi épületén kívül több budapesti és vidéki kiállítóhellyel is rendelkezik. Magyarország egyik legrégibb alapítású, műszaki jellegű múzeuma. 2008 novemberében a Közlekedési Múzeumot összevonták az Országos Műszaki Múzeummal. Az új intézmény neve: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum.

 

Tartalomjegyzék

 

 

A múzeum főépülete [szerkesztés]


Az 1896-os budapesti millenniumi kiállítás egyik új, impozáns épülete a Közlekedésügyi Csarnok volt. Itt mutatták be a hazai közlekedés, különösen az akkori sikerágazat, a vasút fejlődésének eredményeit. 1899-ben az ott bemutatott gyűjteményre alapozva, ugyanabban az épületben nyitotta meg kapuit és fogadta látogatóit 45 éven át a Magyar Királyi Közlekedési Múzeum. A múzeumot a II. világháború idején, 1944-ben bombatalálat érte. A helyreállított, de erősen megcsonkított, díszes kupolájától is megfosztott épületben a múzeumot csak 1966-ban nyitották meg újra. 1987-ben új épületszárnnyal bővült, így nyerte el mai formáját.

 

A főépület állandó kiállításai [szerkesztés]


Alapításakor a múzeum elsősorban a vasút és a hajózás bemutatását tartotta feladatának, 1966-tól gyűjtőköre fokozatosan bővült. A jelenlegi állandó kiállításokon már a közlekedés összes fontosabb ágazatának tárgyi és írásos emlékei szerepelnek.

 

1882-ben gyártott gőzmozdony (a főépület mellett)

Villamosok a kiállítási csarnokban

  • A magyar vasút történetét bemutató kiállítás a múzeum legrégibb gyűjteményére épül. Az 1896-ban kiállított tárgyak, modellek egy része a mai vasúttörténeti kiállításon is viszontlátható. A kezdeteket az 1850-es években készített gőzmozdonyok kicsinyített másai idézik. A részben 1900 előtt készült, ma már világhírű, 1:5 léptékű, mintegy 100 db-os modellgyűjtemény a hazai gőzmozdonyok és vasúti kocsik fejlődését szemlélteti. Egy életnagyságú korabeli vasútállomás is látható a múzeum csarnokában, a 19. század utolsó évtizedeiben gyártott eredeti gőzmozdonyból és két vasúti kocsiból álló szerelvénnyel.
  • A magyar autóközlekedés története. A múzeum alapításával egyidős a kiállítás legrégebbi automobilja, egy 1898-ból való Peugeot. A hazai autógyártás kezdeteit Csonka János autói képviselik, melyek már a Csonka-Bánki féle porlasztóval működtek. Az eredeti autók mellett fődarabok, metszetek, műszaki érdekességek is szerepelnek a bemutatón.
  • A városi közlekedés története a lóvontatás korszakától követhető nyomon. A 19. század végének utcaképébe állítva látható az egyetlen fennmaradt pesti omnibusz. Bemutatja a kiállítás a villamosvasút fejlődésének állomásait és a 20. század első évtizedeiben feltűnt korai akkumulátoros és benzinüzemű autóbuszok makettjeit.
  • A magyar állami hajózás története kiállítás leglátványosabb tárgyai a hajómodellek, köztük az első dunai gőzhajó, a Carolina (1817) és az Óbudai Hajógyár első terméke, a még fatestű Árpád utasszállító (1836). Az 1870-ben készült Orient a 19. század legnagyobb és leggyorsabb magyar folyami személygőzöse volt. A hajózás műszaki emlékeit néhány eredeti műtárgy, hajógép, navigációs eszköz egészíti ki.

A főépület állandó kiállításai között szerepel még A közúti közlekedés története a kezdetektől 1918-ig, A közúti közlekedés Magyarországon az I. világháború után, a Motorkerékpárok Magyarországon és a Hírességek csarnoka.

Az épület oldalánál állították ki a balesetben elpusztult M61 004-es dízelmozdony orrát; valamint itt található a 424 001-es gőzmozdony is.

 

További kiállítások [szerkesztés] Budapesten [szerkesztés]


a Közlekedési Múzeum épülete

A központi épületen kívül, a főváros három különböző pontján található közlekedési kiállítások: a Repüléstörténeti és űrhajózási kiállítás a Petőfi Csarnokban, a metrók építésének és közlekedésének bemutatója a Földalatti Vasút Múzeumban és a Széchenyi lánchíd mellett az Eötvös téren kikötött egyetlen fennmaradt dunai gőzös, a Kossuth Múzeumhajó.

 

Vidéki helyszínek [szerkesztés]


A múzeum további kiállítóhelyei, filiáléi vidéki helyszíneken:

 

Források [szerkesztés]

A Wikimédia Commons tartalmaz Közlekedési Múzeum témájú médiaállományokat.

A Közlekedési Múzeum honlapja

Címkék: autóbusz gépkocsi hajózás közlekedés közút lóvasút repülés trolibusz történet vasút villamos városi_közlekedés űrhajózás

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 8 órája a(z) Az emberi test, ami biztosan túlélne egy autóbalesetet (Graham - ausztrál Közlekedés Baleseti Bizottság) képhez:

Az_emberi_test_ami_biztosan_tulelne_egy_autobalesetet_graham__ausztral_kozlekedes_baleseti_bizottsag_2192619_3408_s

De hogyan is épül fel egy balesetbiztos test? Először is ...

M Imre 8 órája új képet töltött fel:

Az_emberi_test_ami_biztosan_tulelne_egy_autobalesetet_graham__ausztral_kozlekedes_baleseti_bizottsag_2192619_3408_s

M Imre írta 8 órája a(z) Elkészült a világ leghosszabb és legmélyebben futó alagútja - Gotthard-alagút, Svájc, Alpok (2016.06.01.) képhez:

Elkeszult_a_vilag_leghosszabb_es_legmelyebben_futo_alagutja__gotthardalagut_svajc_alpok_20160601_1988025_1419_s

Építészeti gigaprojekt - készül a világ leghosszabb süllyesztett ...

M Imre írta 9 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:

Hatalmas karambolt okozott egy büntetőfékező sofőr az M0-s ...

M Imre írta 11 órája a(z) Niki Lauda fährt U-Bahn (Wiener Linien) videóhoz:

George Russell nyerte a Forma- 1-es Osztrák Nagydíjat | 2024. ...

M Imre írta 11 órája a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:

Egyetemisták álmodták meg a jövő teherautóját | 2024.06.30. ...

M Imre írta 15 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Közel 4 milliárd forintért vásárol elektromos buszokat a ...

M Imre írta 22 órája a(z) Virtuális fotó-túra a Szőke Tisza dupla lapátkerekes gőzhajó bontásáról blogbejegyzéshez:

Titkos hajótemetőt rejt a Duna magyar partja: több mint száz...

M Imre írta 22 órája a(z) Kié legyen a budapesti folyópart? - Schneller István: Az soha nem lesz, hogy belelógatjuk a lábunk a vízbe blogbejegyzéshez:

Június 25-én megnyitotta medencéit az Újlak utcai...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu