Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
http://kerekparosklub.hu/kozos-busz-es-kerekparsavok-hasznalata
írja a kerekparosklub.hu
Hogy bemutassuk a közös autóbusz és kerékpársáv alkalmazásakor felmerülő nehézségeket, megoldandó feladatokat, készítettünk egy összefoglalót német, belga és francia tervezési segédletek és szakkönyvek felhasználásával.
Közös busz- és kerékpársávok használata
- Közös autóbusz és kerékpársávról
- Tájékoztató a buszsávok használói számára
- Időveszteség
- A kerékpáros-buszsávok európai gyakorlatának áttekintése
- Mit mondanak a jogszabályok?
- Példák
- Közös autóbusz és kerékpársávról W. Rauch - Utak a kerékpározáshoz c. szakkönyv szerint:
Egyre több helyen létesülnek buszsávok a közösségi közlekedés előnyben részesítése érdekében. Ennek az örvendetes fejlődésnek a következtében a kerékpárosok viszont kényes helyzetbe kerültek: szélső fekvésű buszsáv esetén a jogszabály szerint csak a belső sávban, körülbelül négy méterre haladhatnak a szabad jobboldali szegélytől. Ott balról egy (dudáló) autósor előzi őket, jobbról pedig a torlódásból végre kiszabadult busz húz el aggasztóan sodró lendülettel. A bátorsági próbát, amely a baloldali forgalmi sávon haladást jelenti, csak kevés kerékpáros teljesíti. A többség a terelő-vonalon halad és konfliktus esetén jobbról és balról harapófogóba kerül.
Közben több nagyvárosban már alapesetnek számít, hogy az új
autóbuszsávokon a kerékpározást is megengedik, ami a kerékpáros
forgalmat hallatlanul megkönnyíti. Ausztriában, pl. Grazban, Salzburgban
és Bécsben vannak kombinált autóbusz és kerékpársávok, ugyanis ezekben a
városokban felismerték, hogy az autóbusz forgalom gyorsítása és a
kerékpáros forgalom biztonsága közötti ellentét csak látszatkonfliktus. A
megállóhelyi tartózkodások miatt a menetrendszerinti autóbuszok és a
kerékpárosok átlagsebessége körülbelül megegyezik. Ha bizonyos helyeken
mégis adódnak konfliktusok, ezeket célirányos intézkedésekkel meg lehet
oldani. Emelkedőnél a kombinált busz és kerékpársávnak szélesebbnek kell
lennie (kb. 4,3 méter), vagy rövid szakaszokon elválasztott autóbuszsáv
és kerékpársáv (mindig kerékpár jobbra, busz balra, és mindig megfelelõ
távolságra a megállóhelytől) biztosíthatja az autóbusz számára az
előzés lehetőségét. Szükséges lehet az autóbuszok kerékpárosok általi
megelőzésének megtiltása azokon a megállóhelyeken, ahol a busz rövid
ideig áll. Az egyenlő átlagsebesség miatt a kerékpárosoknak legfeljebb
egyszer kell a busz mögött várniuk. Ha a megállóhelyi várakozási időket
is figyelembe vesszük, a kerékpárosok és a buszok körülbelül egyformán
gyorsak. Különösen jól megoldhatók a megállóhelyi konfliktusok a közös
kerékpár és autóbuszsávval. A kombinált kerékpár és autóbuszsávok
alkalmazását ezért ott is előnyben kell részesíteni, ahol elegendő hely
lenne elválasztott autóbuszsávnak és kerékpársávnak. Az autóbusz az
úttest jobb szélét csak kerékpárosok előzésekor hagyja el. A
kerékpárosok általi jobbról előzést lehetőség szerint ki kell zárni. A
buszsáv mellett jobbra kialakított külön kerékpársáv a jobbról előzést a
kerékpárosok számára éppen a legkedvezőtlenebb pillanatban könnyítené
meg, nevezetesen akkor, amikor az autóbuszok a megállóhely előtt a
fékezést megkezdik, hogy a jobboldali szegély mellett megálljanak. A
buszsáv és a többi gépjárműforgalom közötti kerékpársávok sokszor nem
váltak be, mert a kerékpárosok nem érezték biztonságosnak.
VCÖ (Osztrák Közlekedési Klub) ajánlása: Ahol lenne hely egymás mellett autóbuszsáv és kerékpársáv számára, ott többnyire kedvezőbb helyettük egy kombinált kerékpár és autóbuszsávot kijelölni. Ezzel a megállóhelyeknél előforduló konfliktusok elkerülhetők. Emelkedőkön megállóhelyek nélküli szakaszokon a kerékpársávok, mint kapaszkodósávok kijelölése mérlegelhető. A kerékpár balra, busz jobbra megoldást a kerékpárosok nem tartják biztonságosnak, ezért azt mellőzni kell.
Esettanulmány (ADFC): Berlinben 1990-ig 40 km-nyi buszsávot 46 útvonalon megnyitottak a kerékpáros forgalomnak. Az előzések nem okoztak jelentős problémát. Busz –kerékpár balesetek nem történtek. A kerékpárosok meglepően odafigyelve és lendületesen haladnak. Hosszabb szakaszoknál megfelelő szélesség szükséges a sávon belüli előzésre. Ha nincs lehetőség előzésre (3,0-3,50 m szélességnél) még akkor is gyorsabb ha a busz a kerékpáros tempójával halad, mintha az „álló” kocsisorban kellene haladni.
Tájékoztató a buszsávok használói számára egy belga tájékoztató füzet szerint
Buszvezetőknek:
A kerékpárosoknak:
Időveszteség - belga kerékpáros tervezési segédlet szerint
A tömegközlekedési járművek pontos, és megfelelő ütemű közlekedése érdekében két paraméter tartandó szem előtt:
A kiszámolt időveszteség csupán elméleti. Nem vettük figyelembe a buszsávban haladó busz és a személygépkocsik közötti sebességkülönbséget. Amikor a személygépjárművek állnak az úttesten, nem célszerű, hogy a busz 50 km/órás sebességgel haladjon el az álló sor mellett. A buszsáv révén nyert idő ugyanis nem a busz nagy sebességének, hanem annak köszönhető, hogy a busz a kocsisort megelőzve akár több lámpaváltást is elkerülhet.
Egy 35 km/órával haladó busz elméleti idővesztesége, amely 100 méteren 18 km/órával kénytelen haladni, 10 másodperc.
A kerékpáros/busz találkozásából származó legnagyobb elfogadható időveszteséget 15 másodpercben határoztuk meg – önkényesen (ez az időveszteség egy mozgásérült ember, vagy egy csoport buszra szállási ideje).
A legnagyobb időveszteség csak abban az esetben következik be, amikor a busz végig kénytelen a kerékpáros mögött haladni egy keskeny (előzési lehetőség nélküli) buszsávban. Ha 15 másodpercre szeretnénk korlátozni ezt az időveszteséget, a keskeny buszsáv legnagyobb hossza:
Egy 25 km/órával haladó, gyors biciklista és egy 18 méter hosszú csuklós busz esetén a széles buszsávban legalább 222 méter szükséges, hogy a busz megelőzhesse a kerékpárost, amennyiben a legnagyobb megengedett sebesség 30 km/óra. 50 km/órás sebesség esetén 96 méter szükséges.
Egy angol felmérés szerint a buszsávokban kevés a kerékpáros/busz találkozások száma. London központjában figyeltek meg a reggeli csúcsidőben kamerával két órán keresztül két 100 méter hosszú buszsávot. Az eredmények a következők:
Wandsworth: 78 db busz, 70 db kerékpár, 0 akadályoztatás, 3 előzés
Elephant & Castle: 186 db busz, 190 db kerékpár, 20 akadályoztatás, 2 előzés
Összesen 264 busz közül 20 szenvedett időveszteséget, tehát a buszok 7,5 százaléka. A legforgalmasabb szakaszon, az időveszteség a buszok 11 százalékát érintette.
Egy edinburgh-i felmérés szerint 86 biciklis/busz találkozás közül 38 okozott késést a busznak, amelyből 17 esetben 5 másodpercen aluli időveszteséget mértek, és a legnagyobb időveszteség 12 másodperc volt.
A keskeny buszsávok és a széles buszsávok váltogatásával lehetővé tehetjük, hogy a busz megelőzhesse a biciklistákat.
A kerékpáros-buszsávok európai gyakorlatának áttekintése
Nagy-Britannia
Nyitott, vagy zárt, keskeny buszsáv
: Szokásos sáv szélesség: 3,0-3,2 m. Csak rövid távra. 20 busz/óra vagy 100 busz és taxi /óra alatt 3,2m széles sáv elegendő.
Széles buszsáv : Szokásos sáv szélesség: 4 m -Javasolt sávszélesség: 4,25-4,6 m., Esetleg felfesteni javasolt kerékpársávot.
Svájc
Nyitott, vagy zárt, keskeny buszsáv
: Szokásos sáv szélesség: 3 m.
A busz a kerékpáros előzésekor elhagyja a buszsávot. A 3-4 m szélesség
közötti buszsávokat nem szabad a kerékpárosoknak megnyitni.
Széles buszsáv : Szokásos sáv szélesség: Szokásos sáv szélesség: 4 m. Vagy legalább 4,5 méter a tömegközlekedési társaságoktól függően.
Franciaország
Nyitott, vagy zárt, keskeny buszsáv
: Szokásos sáv szélesség: 3,2 m.
Széles buszsáv : Szokásos sáv szélesség: 4,25 m. Legalább 4 m
Németország
Nyitott, vagy zárt, keskeny buszsáv
: Szokásos sáv szélesség: 3,0-3,25 m. Legfeljebb 300 méteren.
Széles buszsáv : Szokásos sáv szélesség: 4,75 m. 4 m amennyiben 30 km/órás sebességkorlátozás
Hollandia
Nincs rá példa.
Ausztrália
Nyitott, vagy zárt, keskeny buszsáv
: 3-3,7 méter között: a buszsáv nem lehet vegyes forgalmú a biciklistákkal (nincs elég hely a biztonságos előzéshez)
Széles buszsáv : Javasolt szélesség: 3,7-5,0 m között. 60 km/óra esetén: 4,2 m. 80 km/óra esetén: 4,5 m.
Írország
Nyitott, vagy zárt, keskeny buszsáv
: Szokásos sávszélesség: 4,25 m, ha kevesebb, mint 100 biciklista/óra.
Széles buszsáv : Szokásos sávszélesség: 4,75 m, ha több, mint 100 biciklista/óra. Alacsony sebesség. Vizuális elkülönítés.
Belgium
Nyitott, vagy zárt, keskeny buszsáv
: Szokásos sávszélesség 3,00-3,25, előzés nem lehetséges
Széles buszsáv : Ajánlott szélesség 4,50 m (4,30-5,50), A sáv jobb szélén piktogram sorral, csomópontnál középen van a piktogram, megállónál bal szélen.
Mit mondanak a jogszabályok?
A KRESZ lehetővé teszi közös autóbusz és kerékpársáv kijelölését. A besorolás rendjét jelző táblán megfelelő betét jelző tábla elhelyezése szükséges:
„Kerékpárosok által is használható autóbusz forgalmi sáv” (117/c. ábra), a tábla azt jelzi, hogy az autóbusz forgalmi sávon a kerékpárosok közlekedése is megengedett.
A 20/1984. KM rendelet „az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről” II. fejezet 9.12. pontja meghatározza az autóbusz forgalmi sávok kijelölésének feltételeit, melyet a járatsűrűséghez köt. A hatályos előírások szerint legalább 3,75 m sáv szükséges. Ez a valóságban jóformán sehol sincs meg folyamatosan, nem is tartjuk jónak ezt a sávszélesség-kritériumot, mert a kerékpárost sávon belül biztonságosan megelőzni ugyanúgy nem lehet, mint a ma jellemző 3,0 - 3,5 méteres sávszélességeknél.
A 2010 áprilisban életbe lépő ÚT 2-1.203:2010 Kerékpárforgalmi létesítmények tervezése c. műszaki előírás az alábbiak szerint fogalmaz:
esetében a kerékpáros forgalom szempontjait is figyelembe kell venni.
|
|
M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Az angol kormányzat komplex közlekedésre nevelési tevékenysége – A „THINK!” (Gondolkozz!) bemutatása
Miért jó és hogyan kell a buszsávban biciklizni? (visszatekintő)
Elég bátor lesz-e Tarlós István?
Lehet-e nyereséges a BKV? - Új buszüzemeltetési modell (BKK)