Közlekedés: Közös busz- és kerékpársávok használata

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

http://kerekparosklub.hu/kozos-busz-es-kerekparsavok-hasznalata

írja a kerekparosklub.hu


Hogy bemutassuk a közös autóbusz és kerékpársáv alkalmazásakor felmerülő nehézségeket, megoldandó feladatokat, készítettünk egy összefoglalót német, belga és francia tervezési segédletek és szakkönyvek felhasználásával.


Közös busz- és kerékpársávok használata


- Közös autóbusz és kerékpársávról

- Tájékoztató a buszsávok használói számára

- Időveszteség

- A kerékpáros-buszsávok európai gyakorlatának áttekintése

- Mit mondanak a jogszabályok?

- Példák

- Közös autóbusz és kerékpársávról W. Rauch - Utak a kerékpározáshoz c. szakkönyv szerint:

 

Egyre több helyen létesülnek buszsávok a közösségi közlekedés előnyben részesítése érdekében. Ennek az örvendetes fejlődésnek a következtében a kerékpárosok viszont kényes helyzetbe kerültek: szélső fekvésű buszsáv esetén a jogszabály szerint csak a belső sávban, körülbelül négy méterre haladhatnak a szabad jobboldali szegélytől. Ott balról egy (dudáló) autósor előzi őket, jobbról pedig a torlódásból végre kiszabadult busz húz el aggasztóan sodró lendülettel. A bátorsági próbát, amely a baloldali forgalmi sávon haladást jelenti, csak kevés kerékpáros teljesíti. A többség a terelő-vonalon halad és konfliktus esetén jobbról és balról harapófogóba kerül.


Közben több nagyvárosban már alapesetnek számít, hogy az új autóbuszsávokon a kerékpározást is megengedik, ami a kerékpáros forgalmat hallatlanul megkönnyíti. Ausztriában, pl. Grazban, Salzburgban és Bécsben vannak kombinált autóbusz és kerékpársávok, ugyanis ezekben a városokban felismerték, hogy az autóbusz forgalom gyorsítása és a kerékpáros forgalom biztonsága közötti ellentét csak látszatkonfliktus. A megállóhelyi tartózkodások miatt a menetrendszerinti autóbuszok és a kerékpárosok átlagsebessége körülbelül megegyezik. Ha bizonyos helyeken mégis adódnak konfliktusok, ezeket célirányos intézkedésekkel meg lehet oldani. Emelkedőnél a kombinált busz és kerékpársávnak szélesebbnek kell lennie (kb. 4,3 méter), vagy rövid szakaszokon elválasztott autóbuszsáv és kerékpársáv (mindig kerékpár jobbra, busz balra, és mindig megfelelõ távolságra a megállóhelytől) biztosíthatja az autóbusz számára az előzés lehetőségét. Szükséges lehet az autóbuszok kerékpárosok általi megelőzésének megtiltása azokon a megállóhelyeken, ahol a busz rövid ideig áll. Az egyenlő átlagsebesség miatt a kerékpárosoknak legfeljebb egyszer kell a busz mögött várniuk. Ha a megállóhelyi várakozási időket is figyelembe vesszük, a kerékpárosok és a buszok körülbelül egyformán gyorsak. Különösen jól megoldhatók a megállóhelyi konfliktusok a közös kerékpár és autóbuszsávval. A kombinált kerékpár és autóbuszsávok alkalmazását ezért ott is előnyben kell részesíteni, ahol elegendő hely lenne elválasztott autóbuszsávnak és kerékpársávnak. Az autóbusz az úttest jobb szélét csak kerékpárosok előzésekor hagyja el. A kerékpárosok általi jobbról előzést lehetőség szerint ki kell zárni. A buszsáv mellett jobbra kialakított külön kerékpársáv a jobbról előzést a kerékpárosok számára éppen a legkedvezőtlenebb pillanatban könnyítené meg, nevezetesen akkor, amikor az autóbuszok a megállóhely előtt a fékezést megkezdik, hogy a jobboldali szegély mellett megálljanak. A buszsáv és a többi gépjárműforgalom közötti kerékpársávok sokszor nem váltak be, mert a kerékpárosok nem érezték biztonságosnak.


VCÖ (Osztrák Közlekedési Klub) ajánlása: Ahol lenne hely egymás mellett autóbuszsáv és kerékpársáv számára, ott többnyire kedvezőbb helyettük egy kombinált kerékpár és autóbuszsávot kijelölni. Ezzel a megállóhelyeknél előforduló konfliktusok elkerülhetők. Emelkedőkön megállóhelyek nélküli szakaszokon a kerékpársávok, mint kapaszkodósávok kijelölése mérlegelhető. A kerékpár balra, busz jobbra megoldást a kerékpárosok nem tartják biztonságosnak, ezért azt mellőzni kell.


Esettanulmány (ADFC): Berlinben 1990-ig 40 km-nyi buszsávot 46 útvonalon megnyitottak a kerékpáros forgalomnak. Az előzések nem okoztak jelentős problémát. Busz –kerékpár balesetek nem történtek. A kerékpárosok meglepően odafigyelve és lendületesen haladnak. Hosszabb szakaszoknál megfelelő szélesség szükséges a sávon belüli előzésre. Ha nincs lehetőség előzésre (3,0-3,50 m szélességnél) még akkor is gyorsabb ha a busz a kerékpáros tempójával halad, mintha az „álló” kocsisorban kellene haladni.

 

Tájékoztató a buszsávok használói számára egy belga tájékoztató füzet szerint


Buszvezetőknek:


  • Hogyan előzhető a kerékpáros? (A belga KRESZ szerint) 1 méter oldaltávolságot kell hagynia a busz és a kerékpáros között.
  • A javasolt kerékpársávval ellátott buszávban veszély nélkül megelőzheti a kerékpárost, anélkül, hogy a buszsávot el kellene hagynia.
  • A javasolt kerékpársáv nélküli buszsávban az előzéshez részben el kell hagynia a buszsávot.
  • Ha nem lehetséges megelőzni a kerékpárost, mindig tartson elegendő távolságot a biciklista és a busz között (kb 4 métert).
  • Ne előzze meg a kerékpárost ha megállóhoz közeledik a busz.
  • Belterületen a busz elsőbbséget élvez, amikor elhagyja a megállót, ha ezt villogó lámpával jelzi. Kapcsolja be a villogót, majd ellenőrizze, hogy nincs-e előzési manővert végrehajtó gépjármű vagy kerékpáros a busz mellett/mögött. Amennyire csak lehet, tartson szemkontaktust a többi közlekedővel.
  • Jobbra kanyarodás esetén különösen figyeljen a biciklistákra.

 

A kerékpárosoknak:


  • Amennyire csak lehet, haladjon egyenesen, és a buszsáv jobb oldalán. Ha akadály miatt ki kell térnie, ne tegye hirtelen.
  • Figyeljen a megállót elhagyó buszra. Ha a busz villogóját látja, amely azt jelzi, hogy a jármű elhagyni készül a megállót, már nem előzheti meg. Próbáljon szemkontaktusba kerülni a buszvezetővel (például a visszapillantó tükrön keresztül).
  • Különösen figyeljen, amikor a busz buszöbölben készül megállni. Amikor megelőzi a buszt, számítson rá, hogy a busz hirtelen jobbra helyezkedhet.
  • Ne kerekezzen járdán. A járda a gyalogosoké.
  • A buszsávban csak egymás mögött haladhatnak a kerékpárosok (minden más úton, buszsávon kívül, belterületen egyébként egymás mellett is haladhatnak).
  • Figyeljen arra, hogy látszódjon. Élénk színű ruhákban, vagy fényvisszaverők segítségével jobban látszik. Sötétben mindig kapcsolja be a lámpát.
  • Mindig jelezze, ha irányt vált. Nem csak udvariasságból a többi közlekedő iránt, de saját biztonsága érdekében is.
  • Figyeljen a keresztező utcák forgalmára, akkor is, ha elsőbbsége van, mert nem biztos, hogy észrevették. Próbáljon meg szemkontaktusba kerülni a többi járművezetővel.

 

Időveszteség - belga kerékpáros tervezési segédlet szerint

 

A tömegközlekedési járművek pontos, és megfelelő ütemű közlekedése érdekében két paraméter tartandó szem előtt:


  • a kerékpáros/busz találkozásából adódó legnagyobb időveszteség
  • az adott útvonalra jutó átlagos időveszteség

 

A kiszámolt időveszteség csupán elméleti. Nem vettük figyelembe a buszsávban haladó busz és a személygépkocsik közötti sebességkülönbséget. Amikor a személygépjárművek állnak az úttesten, nem célszerű, hogy a busz 50 km/órás sebességgel haladjon el az álló sor mellett. A buszsáv révén nyert idő ugyanis nem a busz nagy sebességének, hanem annak köszönhető, hogy a busz a kocsisort megelőzve akár több lámpaváltást is elkerülhet.

 

Egy 35 km/órával haladó busz elméleti idővesztesége, amely 100 méteren 18 km/órával kénytelen haladni, 10 másodperc.

 

A kerékpáros/busz találkozásából származó legnagyobb elfogadható időveszteséget 15 másodpercben határoztuk meg – önkényesen (ez az időveszteség egy mozgásérült ember, vagy egy csoport buszra szállási ideje).

 

A legnagyobb időveszteség csak abban az esetben következik be, amikor a busz végig kénytelen a kerékpáros mögött haladni egy keskeny (előzési lehetőség nélküli) buszsávban. Ha 15 másodpercre szeretnénk korlátozni ezt az időveszteséget, a keskeny buszsáv legnagyobb hossza:


  • legfeljebb 187 méter lehet 30 km/órás megengedett sebesség esetén. A busz 22,5 másodperc, az átlag biciklista 37,5 másodperc alatt teszi meg ezt az utat (18 km/órás sebességgel).
  • Legfeljebb 117 méter lehet 50 km/órás megengedett sebesség esetén. A biciklista 23,4 másodperc, a busz 8,4 másodperc alatt teszi meg ezt a távot.

 

Egy 25 km/órával haladó, gyors biciklista és egy 18 méter hosszú csuklós busz esetén a széles buszsávban legalább 222 méter szükséges, hogy a busz megelőzhesse a kerékpárost, amennyiben a legnagyobb megengedett sebesség 30 km/óra. 50 km/órás sebesség esetén 96 méter szükséges.

 

Egy angol felmérés szerint a buszsávokban kevés a kerékpáros/busz találkozások száma. London központjában figyeltek meg a reggeli csúcsidőben kamerával két órán keresztül két 100 méter hosszú buszsávot. Az eredmények a következők:

 

Wandsworth: 78 db busz, 70 db kerékpár, 0 akadályoztatás, 3 előzés
Elephant & Castle: 186 db busz, 190 db kerékpár, 20 akadályoztatás, 2 előzés

Összesen 264 busz közül 20 szenvedett időveszteséget, tehát a buszok 7,5 százaléka. A legforgalmasabb szakaszon, az időveszteség a buszok 11 százalékát érintette.

 

Egy edinburgh-i felmérés szerint 86 biciklis/busz találkozás közül 38 okozott késést a busznak, amelyből 17 esetben 5 másodpercen aluli időveszteséget mértek, és a legnagyobb időveszteség 12 másodperc volt.

 

A keskeny buszsávok és a széles buszsávok váltogatásával lehetővé tehetjük, hogy a busz megelőzhesse a biciklistákat.

 

A kerékpáros-buszsávok európai gyakorlatának áttekintése

 

Nagy-Britannia
Nyitott, vagy zárt, keskeny buszsáv
: Szokásos sáv szélesség: 3,0-3,2 m. Csak rövid távra. 20 busz/óra vagy 100 busz és taxi /óra alatt 3,2m széles sáv elegendő.

Széles buszsáv : Szokásos sáv szélesség: 4 m -Javasolt sávszélesség: 4,25-4,6 m., Esetleg felfesteni javasolt kerékpársávot.

 

Svájc
Nyitott, vagy zárt, keskeny buszsáv
: Szokásos sáv szélesség: 3 m. A busz a kerékpáros előzésekor elhagyja a buszsávot. A 3-4 m szélesség közötti buszsávokat nem szabad a kerékpárosoknak megnyitni.

Széles buszsáv : Szokásos sáv szélesség: Szokásos sáv szélesség: 4 m. Vagy legalább 4,5 méter a tömegközlekedési társaságoktól függően.

 

Franciaország
Nyitott, vagy zárt, keskeny buszsáv
: Szokásos sáv szélesség: 3,2 m.

Széles buszsáv : Szokásos sáv szélesség: 4,25 m. Legalább 4 m

 

Németország
Nyitott, vagy zárt, keskeny buszsáv
: Szokásos sáv szélesség: 3,0-3,25 m. Legfeljebb 300 méteren.

Széles buszsáv : Szokásos sáv szélesség: 4,75 m. 4 m amennyiben 30 km/órás sebességkorlátozás

 

Hollandia
Nincs rá példa.

 

Ausztrália
Nyitott, vagy zárt, keskeny buszsáv
: 3-3,7 méter között: a buszsáv nem lehet vegyes forgalmú a biciklistákkal (nincs elég hely a biztonságos előzéshez)

Széles buszsáv : Javasolt szélesség: 3,7-5,0 m között. 60 km/óra esetén: 4,2 m. 80 km/óra esetén: 4,5 m.

 

Írország
Nyitott, vagy zárt, keskeny buszsáv
: Szokásos sávszélesség: 4,25 m, ha kevesebb, mint 100 biciklista/óra.

Széles buszsáv : Szokásos sávszélesség: 4,75 m, ha több, mint 100 biciklista/óra. Alacsony sebesség. Vizuális elkülönítés.

 

Belgium
Nyitott, vagy zárt, keskeny buszsáv
: Szokásos sávszélesség 3,00-3,25, előzés nem lehetséges

Széles buszsáv : Ajánlott szélesség 4,50 m (4,30-5,50), A sáv jobb szélén piktogram sorral, csomópontnál középen van a piktogram, megállónál bal szélen.

 

Mit mondanak a jogszabályok?

A KRESZ lehetővé teszi közös autóbusz és kerékpársáv kijelölését. A besorolás rendjét jelző táblán megfelelő betét jelző tábla elhelyezése szükséges:

 

„Kerékpárosok által is használható autóbusz forgalmi sáv” (117/c. ábra), a tábla azt jelzi, hogy az autóbusz forgalmi sávon a kerékpárosok közlekedése is megengedett.

network.hu

KP_magyarpeldak (képgaléria)

 

A 20/1984. KM rendelet „az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről” II. fejezet 9.12. pontja meghatározza az autóbusz forgalmi sávok kijelölésének feltételeit, melyet a járatsűrűséghez köt. A hatályos előírások szerint legalább 3,75 m sáv szükséges. Ez a valóságban jóformán sehol sincs meg folyamatosan, nem is tartjuk jónak ezt a sávszélesség-kritériumot, mert a kerékpárost sávon belül biztonságosan megelőzni ugyanúgy nem lehet, mint a ma jellemző 3,0 - 3,5 méteres sávszélességeknél.

 

A 2010 áprilisban életbe lépő ÚT 2-1.203:2010 Kerékpárforgalmi létesítmények tervezése c. műszaki előírás az alábbiak szerint fogalmaz:


  • Ha az autóbusz forgalmi sáv szélessége legalább 4,25 méter (4,0 %-nál nagyobb emelkedő
    esetében 4,50 méter), akkor az autóbusz-forgalom nagyságától függetlenül a közös használat megengedett, ezt jelzőtáblával és kerékpáros piktogrammal jelölni kell.
  • Különleges, a közösségi közlekedést elősegítő forgalomszabályozási elemek alkalmazása
  • esetében a kerékpáros forgalom szempontjait is figyelembe kell venni.

  • Ha az autóbusz forgalmi sáv szélessége nem éri el a 4,25 métert, akkor a kerékpáros forgalom erre utaló jelzőtáblával történő engedélyezését az alábbi szempontok mérlegelése alapján kell eldönteni: autóbusz-forgalom nagysága, jellege, kerékpáros forgalom nagysága, közös használat hossza, csomópontok, megállóhelyek elhelyezkedése, lejtésviszonyok, a kerékpárforgalmi hálózat folytonosságának szempontjai.

Példák
network.hu
Párizs, Busz- és kerékpársáv egy belvárosi főúton (teljesen általános)

network.hu

Származási hely: Brüsszeli kerékpáros közlekedés (Velo-city 2009)

Brüsszel: Frissen átadott jelentős sugárirányú városi gyűjtő út busz- és kerékpársávval - irányonként 2 sáv, mindegyik 3 méter széles.

Magyar példák:
network.huPélda rövid buszsávra Budapesten az Alkotmány utcában, ahol a jobbra kanyarodó buszokkal közös sávban lehet haladni addig, ahol kerékpársáv kezdődik.
network.huBudapest, Dózsa György út egy szakasza

Video: Busz vs. Kerékpár c. kisfilm bemutatja a buszsáv mellett való kerékpározából adódó konfliktusokat, megszóltat bringásokat, buszsofőröket.

Címkék: buszsáv európa gyakorlat jogszabály kerekparosklub kerékpársáv közösségi közlekedés példa tájékoztató w. rauch - utak a kerékpározáshoz

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 1 éve

A Budapesti Közlekedési Központtal kötött stratégiai partnerség keretében 2023. július 10-én és 11-én ismét ellenőrizte a buszsávok szabályos használatát a Budapesti Rendőr-főkapitányság.

A kétnapos ellenőrzés során összesen 83 járművezetővel szemben intézkedtek a BRFK Közlekedésrendészeti Főosztály rendőrei. Helyszíni bírságot 52 esetben alkalmaztak buszsáv jogosulatlan használata, öt alkalommal záróvonal átlépés, öt alkalommal vezetés közben kézben tartott mobiltelefon használata miatt. A rendőrök vezetői engedélyben feltüntetett orvosi alkalmasság lejárata miatt, első hatósági jelzés hiánya miatt, valamint lejárt műszaki érvényesség miatt egy-egy alkalommal szabtak ki helyszíni bírságot.

A rendőrök közigazgatási bírságot 13 esetben szabtak ki biztonsági öv használatának elmulasztása miatt, valamint egy esetben tilos jelzés figyelmen kívül hagyása miatt. Két járművezetőt engedély nélküli vezetés miatt állítottak elő, egy másikat vezetéstől eltiltás miatt elfogtak. Szabálysértési feljelentést két esetben engedély nélküli vezetés, egy alkalommal buszsáv jogosulatlan használata miatt tettek. ​
https://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/legfrissebb-hireink/kozlekedesrendeszet/juliusi-buszsavellenorzes

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...

M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...

M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:

Azelet1__eletmento_osszefogas_a_gyorshajtas_ellen_bkk_2183062_5746_s

Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...

M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:

A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu