Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Leginkább a gyalogosok és a kerékpárosok védelmében változik a KRESZ számos pontja ősszel. Ezek egy része egyértelműen biztonságosabbá teszi a közlekedést, de lesz olyan pontja is, amely az autós szakértő szerint agyrém és betarthatatlan, míg más részét a biciklisek érdekképviselője tartja "a világ botrányának". A jelenlegi KRESZ bírálóinak két legfőbb kritikájára sem ad választ a módosítás: nem lesz átláthatóbb, és a mindenkire nézve kötelező módosítások ismeretét sem kérik számon senkitől.
Jöhetnek a lopós autók. A KRESZ módosítása szerint nem kell a rendőri jelenlét
"Ki kéne dobni a francba az egészet. Ma már agyonfoltozott, túl
sok, túl bonyolult és ezért érthetetlen" - állítja a jelenlegi
KRESZ-ről Mészáros Ferenc, aki a Magyar Autóklub képviselőjeként vett
részt a jelenlegi módosítások előkészítésében.
A közlekedésbiztonsági szakértő szerint a szakmában sokan gondolják úgy, mint ő, hogy nem a jelenlegi jogszabályt kellene apró módosításokkal még bonyolultabbá, ezáltal még nehezebben befogadhatóvá tenni, hanem egy teljesen új KRESZ-t kellene írni. (Keretes írásunkban olvashat bővebben arról, hogy várhatóan mikor lesz új KRESZ.)
Egyelőre azonban marad a foltozgatás: a közlekedési minisztériumban augusztus utolsó napjaiban készült el az a tervezet, amelyet a kormány várhatóan szeptember közepén tárgyal. A szaktárca azt ígéri, hogy - néhány új tábla mellett - az új közlekedési szabályok elsősorban "a védtelen közlekedők (gyalogosok, kerékpárosok) biztonságát javítják majd".
Sárga táblák, polgárőrök és lopós kocsik
Újdonság az előterjesztés tervezetében, hogy "a közúti jelzőtáblák az észlelést elősegítő sárga vagy fényvisszaverő sárga háttéren is elhelyezhetők". Ez azt jelenti, hogy különösen balesetveszélyes helyeken vagy ahol például a növényzet miatt nehezebben lehet látni a közlekedési táblákat, azok egy nagyobb, téglalap alakú táblán helyezhetők el. A háttér sárga vagy fényvisszaverő sárga színezése segíti az észlelést, kiemeli a környezetből és jobban láthatóvá teszi a jelzőtáblát. A fényvisszaverő táblák méretét később, egy külön rendeletben szabályozzák majd. (Már ma is léteznek ilyen táblák az utak mellett - még ha a KRESZ szerint érvénytelenek is.)
"A jelzőőr vagy a polgárőr jelzőtárcsával vagy - feltartott, illetőleg vasúti átjárónál az úttesten állványra helyezett - piros fényű lámpával adott jelzésére meg kell állni" - olvasható a módosított jogszabályban. A mondatban csupán egyetlen szó az újdonság: a polgárőr. A közlekedési tárca szerint a jelentős pluszjogosítvány megadását a polgárőrök számára a rendőrség tehermentesítése indokolja. A minisztérium közölte, kormányzati törekvés, hogy lehetővé tegyék "a civil alapon szerveződő, a helyi viszonyokat jól ismerő polgárőrség jogköreinek kiterjesztését, például azzal, hogy a polgárőröket jelzőőri feladatok ellátására jogosítják fel". (A polgárőrségről szóló törvény módosítása is erre irányul, az ide vonatkozó passzusokat keretes írásunkban olvashatja.)
Nagyobb méretű sárga, fényvisszaverő táblát helyezhetnek a rosszul látható közlekedési táblák mögé
A rossz helyen parkoló járművek elszállítására jogosult
szerveket soroló részbe is bekerült egy új szereplő, a
közterület-felügyelet. Amint azt korábban megírtuk, a fővárosi
önkormányzat a tervek szerint ősztől, kezdetben 28 autóval szállíttatná el tilosban parkoló járműveket.
A jogszabály módosítása ebben az esetben ahhoz nyit utat, hogy a
jövőben már nem kell rendőröknek ülni az úgynevezett lopós autókban,
elég lesz egy-egy közterület-felügyelő jelenléte.
Quad, gyerekbiztonság és új táblák
A módosítások két pontban is megpróbálnak szigorítani a rendszámok láthatóságán. Egyrészt kötelező lesz indulás előtt - a lámpák, guminyomás stb. ellenőrzése mellett - meggyőződni az azonosító meglétéről. Másrészt a rendszámot a kijelölt helyen kell tartani, tehát a műszerfal tetejére fektetett táblát a rendőrök nem fogadják majd el. Mészáros szerint az elmúlt években elharapódzott a rendszám nélküli közlekedés, ezért szigorítanak ezen. Megkeresésünkre ugyanakkor az ORFK nem tudott statisztikákkal szolgálni, mert a rendszámmal kapcsolatos szabálysértések a "közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése" kategóriába esnek. Márpedig ez egy gyűjtőfogalom, ebbe beletartozik az is, amikor a gyalogos nem a zebrán megy át az úton.
Sok problémát okoznak a renitens quadosok is, amit a KRESZ változtatása sem old meg, ellenben újdonságként meghatározza a quad fogalmát, csakúgy, mint a mopedautóét. Komolyabb változtatásnak tűnik, hogy a 150 centiméternél alacsonyabb gyerekek ülését a jövőben a biztonsági övhöz vagy annak bekötési pontjához kell csatolni. Eddig ezt nem írta elő kötelezően a KRESZ, csak azt, hogy gyermekülést kell használni.
Megjelenik néhány részben vagy teljesen új tábla is. Utóbbiak közé tartozik a "Torlódás" nevű piros háromszög, amely értelemszerűen azt jelzi, hogy az úton forgalmi akadályt képezhetnek a feltorlódott járművek. Szintén újdonság a "Közúti forgalom ellenőrzése" nevű tábla, amely a párjával behatárolja azt az útszakaszt, amelyen "elektronikus eszközökkel szakaszos sebesség ellenőrzést végeznek". Némileg változott a kerékpárok várakozó helyét jelző tábla is.
A jövőben ezekkel az új táblákkal is találkozhatunk: Közúti forgalom ellenőrzése, Várakozóhely kerékpárok számára, Torlódás
Jó hír a Rolls-Royce Phantom Coupé
tulajdonosoknak, hogy a módosítástól kezdve ők is mehetnek 130-cal a
magyar autópályákon. A településen belüli (50 km/óra), lakott területen
kívüli (90 km/óra), valamint autóútra (110 km/óra) és autópályára (130
km/óra) vonatkozó sebességhatárok a jövőben már nem a maximum 2500
kilogrammos, hanem a legfeljebb 3500 kilogrammos járművekre vonatkoznak.
Polgárőrök az óvodáknál Szeptembertől hatályos a polgárőrségről szóló törvény módosítása, amely a közlekedési minisztérium szerint indokolttá teszi a KRESZ módosítását is. A polgárőrségről szóló jogszabály tervezett módosítása a következő helyeken és helyzetekben teszi majd lehetővé számukra, hogy megállítsák az autókat: 1. "a rendőri intézkedést igénylő közúti közlekedési baleset helyszínén a közlekedés zavartalanságának biztosítása érdekében a rendőrség megérkezéséig önállóan, azt követően a rendőrség felkérésére és utasításainak megfelelően, 2. az óvodák és általános iskolák közvetlen közelében a gyermekek úttesten történő biztonságos átkelésének elősegítése érdekében a polgárőrség és az óvoda vagy az általános iskola fenntartójával kötött együttműködési megállapodás alapján lehet jogosult a polgárőr. |
A legtöbb friss KRESZ-módosítás a biciklisek védelmében született. "2007 óta egyeztetünk ezekről" - közölte egy sóhaj kíséretében az [origo]-val László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke. Számos régi kérésük közül jó pár bekerült a végső változatba: pontosították a sebességkorlátozásukat (kerékpárúton 30-cal, gyalog- és kerékpárúton 20-szal tekerhetnek), feloldották a szoros jobbra tartási kötelezettségüket amellett, hogy a módosítások után már nem kell mindig kötelezően a kerékpárutat használniuk.
Négykerekű is lehet
Tágabbra szabták a kerékpár fogalmát is, a módosított KRESZ szerint immár maximum négykerekű lehet ez a járműfajta, amelyen "a kerékpárt nem hajtó két személy is szállítható erre alkalmas ülésen", legalizálják tehát a riksákat. A jelenlegi jogszabály csak azt engedélyezi, hogy "egy 10 éven aluli gyermek szállítására alkalmas pótülés" helyezhető el a maximálisan háromkerekű járművön. Ami nem változott: a kerékpárt 300 W teljesítményű motor is hajthatja, valamint "a kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el".
Növelheti a kerekezők és a gyalogosok biztonságát, hogy a kanyarodó járművek vezetői számára elsőbbségadást ír elő a módosítás "a kerékpársávon vagy az úttest mellett levő, attól jobbra eső kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton érkező jármű és gyalogos részére", valamint "az úttest mellett levő, attól balra eső kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton érkező jármű és gyalogos részére".
Pirosnál előremehet a biciklis
Vita volt a bringások és az autósok képviselői között a Magyar Kerékpárosklub azon elképzeléséről, hogy a piros lámpánál várakozó kocsisor előtt kialakítsanak-e egy külön részt a bringásoknak, akik aztán innen elsőként indulhatnának a sárga jelzést követően. "Szerencsére ezt a baromságot elvetettük, nagyon veszélyes lett volna a járműforgalmat ráereszteni a kerékpárosokra" - emlékszik az egyeztetésekre Mészáros Ferenc.
Továbbra sem segít a KRESZ a quadosok azonosításában. Legalább meghatározták a quad fogalmát
A végső változat így szól: "Ha a forgalom sűrűsége folytán a
forgalmi sávokban összefüggő álló járműoszlopok alakultak ki és
megfelelő oldaltávolság áll rendelkezésre, fokozott óvatossággal, a
többi közlekedő veszélyeztetése nélkül - a járművek forgalmát irányító
fényjelző készülék piros fényjelzésének időtartamában a külső (jobb
szélső) forgalmi sávban álló járművek mellett - a forgalmi sáv jobb
oldalán a kerékpár és a segédmotoros kerékpár előrehaladhat a
továbbhaladásra történő felkészülés céljából."
"A világ botránya"
Sokkal nagyobb fájdalma a Magyar Kerékpárosklubbnak, hogy a kérésük ellenére ez a rész benne maradt a módosításokban: "Kerékpárral a kerékpárúton (...) ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, vagy - ha a forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik és az úttest széle erre alkalmas - szorosan az úttest jobb szélén kell közlekedni."
"Döbbenet. Ez a világ botránya" - reagált László János, amikor átküldtük neki ezt a bekezdést. Szerinte alapkérdés, hogy a "szorosan" kifejezés ne legyen benne a hatályossá váló módosításokban. "Majd a kerékpárost megállító rendőr eldönti, hogy az útpadka alkalmas volt-e, meg hogy a forgalmi viszonyok lehetővé tették-e a kerékpározást. Ez nem jó így" - fakadt ki az elnök, aki szerint korábban nem ezt ígérték nekik.
Számos olyan résszel bővül a KRESZ, ami a kerékpárosok biztonságát növeli, de az érdekképviselet mégsem elégedett
László megköszönte, hogy szóltunk, majd azonnal hívta a
közlekedési minisztérium illetékesét, hogy megtudja, miért ilyen az
[origo]-nak néhány nappal ezelőtt elküldött tervezet szövege. Nem
sokkal később azt a tájékoztatást kaptuk a tárca sajtóosztályától, hogy
a kerékpárosokra vonatkozó részek még az utolsó pillanatban is
változhatnak.
Kivitelezhetetlennek tartják
Több ponton szigorították a jogszabály előkészítői a gyalogosok védelmét. A zebrát például "a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni". Ugyanakkor "a gyalogosok a gyalogos-átkelőhelyen nem léphetnek váratlanul, közvetlenül a közeledő jármű elé". Emellett "a vezetőnek fokozottan ügyelnie kell az úttesten" a tömegközlekedési járművek megállóhelyei közelében a gyalogosok, az egyedül vagy csoportosan haladó gyerekek, valamint "a koruk, testi fogyatékosságuk vagy más ok miatt saját biztonságukra ügyelni felismerhetően nem képes személyek biztonságának a megóvására".
Sok vitát kavarhat az a mindenképpen biztonságnövelő bekezdés, amelynek második mondata a jelenleg vezetéstechnikai szakkönyvet író Mészáros Ferenc szerint kivitelezhetetlen. "Gyermekszállítás" (160/a. ábra), az iskolabusz elején és hátulján elhelyezett tábla az álló jármű környezetében kíséret nélküli gyermekek közlekedésére figyelmeztet. Az így megjelölt, az úttesten álló iskolabuszt - a gyermekek be-és kiszállásának időtartamában - kikerülni vagy az iskolabusz mellett elhaladni tilos." Mészáros csak annyit mondott erre, hogy agyrém.
Ne cukorkát osztogasson a rendőr
Több régóta vissza-visszatérő kritikát nem old fel a KRESZ jelenlegi módosítása. Mészáros szerint attól, hogy az utca embere által soha nem olvasott Magyar Közlönyben megjelennek időről időre a különböző változások, még nem ismerik meg azt a közlekedés résztvevői. Márpedig a törvény nem ismerete nem mentesít a betartása alól. A közlekedésbiztonsági szakértő úgy gondolja, hogy minden létező felületen hirdetni kellene a módosításokat, amelyeket egy türelmi idő után minden jogosítvánnyal rendelkezőtől valamilyen formában vissza kellene kérdezni. Szerinte csak így tanulnák meg ezeket az emberek.
Citrom és cukorka helyett szórólapot adna a rendőrök kezébe az autóklub munkatársa
A tárca erre azt közölte "egy kiterjedt médiakampány költségei a
jelenlegi költségvetési helyzetben a minisztérium számára nem
vállalhatók". Ugyanakkor hozzátették, arra készülnek, hogy a
honlapjukon, valamint a sajtó útján "felhívják a figyelmet a változó
közlekedési szabályokra". Sőt, "nem kizárt" - írták -, hogy az Országos
Rendőr-főkapitányság szervez majd egy kampányt, de ennek esélyeiről nem
tudtak nyilatkozni. A számonkéréssel kapcsolatban pedig úgy
nyilatkoztak, hogy "a jelenlegi módosítás mértéke nem indokolja az
ismételt vizsga letételét, azonban a KRESZ teljes átdolgozása esetén a
továbbképzési kötelezettséget érdemes lehet majd megfontolni".
"Ma az a helyzet, hogy ha valaki megáll a pirosnál, a rendőr cukorkát ad neki, ha pedig nem áll meg, akkor citromot. Szerintem a cukorkát a gyerekeknek adják oda, a citrom meg az állatkertbe való" - közölte a Magyar Autóklub munkatársa, majd hozzátette, hogy szerinte az autósokat megállító közlekedési rendőrök is oszthatnának szórólapokat. "Jó napot kívánok! Ezek az új KRESZ-szabályok, az ön biztonságát szolgálják, tessék őket megtanulni" - mondhatnák a rendőrök Mészáros szerint.
Mikor lesz új KRESZ? Számos szakmabeli sürgeti régóta, mégsem szerepel a kormány második félévi munkatervében a KRESZ teljes körű átalakítása. Pedig amint az a cikkben szereplő szó szerinti idézetekből is kiderül, valóban indokoltabb lenne egy mindenki számára fogyaszthatóbb változat. Miért nem támogatja egy egyszerűbb, használhatóbb KRESZ elkészítését a tárca? - kérdeztük írásban. Íme a közlekedési minisztérium válasza: "A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium támogatja és tervezi a több mint három évtizedes, többször módosított KRESZ teljes átdolgozását. A szaktárca a közlekedés alaptörvényének átfogó tartalmi és nyelvi megújítására készül. A KRESZ szabálysértési eljárások, büntetőperek hivatkozási alapja lehet, ezért szükségképpen kitér az egyes forgalmi helyzetek részletes, körültekintő szabályozására, leírására. Azonban a túlszabályozottság is káros lehet: a fölöslegesnek, indokolatlannak vélt tilalmak (korlátozó jogszabályok vagy közlekedési táblák) arra vezethetik a közlekedőket, hogy komoly kockázatot vállalva figyelmen kívül hagyják ezeket. A minisztériumban folyó munka célja a fenti szempontokat kiegyensúlyozottan érvényesítő alapelvek és egy azoknak megfelelő szövegváltozat megalkotása. Ez azonban aprólékos, összetett, rengeteg egyeztetést és időt igénylő feladat. Ezért nem szerepel a tárca második féléves munkatervében, amelynek azonban része a KRESZ egészére ki nem terjedő, csak a jogszabály bizonyos pontjait érintő módosítás. A mostani előterjesztés így csak a legsürgetőbb, jórészt technikai jellegű változtatásokra tesz javaslatot." |
Forrás: Lencsés Csaba/ Origo
Kommentálja ön is!
|
|
M Imre 1 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 1 napja a(z) LGT - Egy elfelejtett szó videóhoz:
"Néha jutalomjáték az élet Presser Gábor interjú (2024 ...
M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Hat éve építették újra azt a szakaszt, amely miatt most fél ...
M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Ajánló HOLNAPRA, azaz 2024. december 15-re: » a Fényszili ...
M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Tegnap, azaz 2024. december 12-én este, 22 óra körül a ...
M Imre írta 2 napja a(z) Essemm - Kóbor kutyák videóhoz:
Sintérbiznisz: patkányok rágják az éhező kutyákat egy...
M Imre írta 2 napja a(z) Az M3-as metró felújítása (vizsgálóbizottság) blogbejegyzéshez:
Ezért rángatózhat a 225 milliárdért felújított 3-as metró |...
M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
A MÁV-val fizettette ki Lázár tárcája Horthy Miklós vasúti ...
M Imre írta 2 napja a(z) Panta Rhei - Román Táncok (Bartók Béla | 2017.) videóhoz:
Panta Rhei 50, Djabe 30 jubileumi koncert 2025. április ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Fogalmuk sincs a vezetőknek az új közlekedési szabályokról
Téli veszélyek - Biztonságos vezetés téli időjárási körülmények között
Ingyenes állami KRESZ képzés
Az őszi-téli időszakra vonatkozó balesetmentes és biztonságos közlekedésről és a gyalogosok védelméről