Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A háromszemélyes kisautó az őriszentpéteri ANTRO (Alternatív
Erőforrásokat és Járműveket Fejlesztő és Gyártó) Kht. mérnökeinek a
munkája. 2001 óta dolgoztak rajta. A tervezésnél a fő szempont a
környezet kímélete és a gazdaságosság volt, a kerékagyakba szerelt
elektromotorokat meghajtó lítium-ion akkumulátorokat ezért a tetőn
elhelyezett napelemek és a bioetanollal működő motor mellett az utasok
is tölthetik; az ülések elé szerelt pedálokkal egy generátort
táplálhatnak, akár autópályán is, 140 kilométeres óránkénti sebességnél.
"Amikor
megszületett az ötlet, hogy vasból is lehet hajót építeni, akkor
100-ból 99 ember őrültségnek gondolta, ma már viszont szinte csak vasból
építenek hajót. A fejlesztés kezdetén a magyar hibridautó ötlete sem
tűnt mindenki számára megvalósíthatónak, most pedig készen van a
működőképes prototípus, és a világban mindenki fenntartható,
környezetbarát autózásról beszél" - mondta Hegedűs Zsolt ügyvezető.
A
karosszéria és a váz kis tömegű, de erős és tartós szénszálas
kompozitból készült, az autó súlya ezért csupán 270 kilogramm. Az
áramvonalas forma és a hagyományos égőknél sokkal kevesebbet fogyasztó
ledekkel - fénykibocsátó diódákkal - megoldott világítás is az
energiatakarékosságot szolgálja. A tetőre szerelt napcellák városi
sebesség mellett átlagosan 20-25 kilométer megtételére elég energiát
gyűjtenek össze naponta, így lakott területen belül hangtalanul és káros
anyag kibocsátása nélkül lehet autózni. A bioetanollal működő motor
nagyobb sebességnél kapcsol be és a Solo hamar fel tudja venni a városon
kívüli közlekedés ritmusát; 10 másodperc alatt gyorsul fel óránkénti
100 kilméteres sebességre, a végsebessége pedig 140 kilométer óránként. A
kocsi szén-dioxidban számolt károsanyag-kibocsátása csupán 3,3
kilogramm 100 kilométerenként, a fogyasztása pedig másfél liter.
A
prototípus fejlesztésének nagyjából 200 millió forintos költségét az
ANTRO egyebek mellett a Nemzeti Kutatási és Technológia Hivatal (NKTH)
támogatásából, illetve uniós pályázati pénzekből fedezte. A
sorozatgyártás beindításához a Kht. most kockázati tőkebefekető
partnereket keres.
Az első magyar hibridautó a tervek szerint
2012-ben kerül a piacra, és az ára nem lesz alacsonyabb, mint egy
alsó-középkategóriás kisautóé, viszont sokkal olcsóbb lesz majd a
használata. A célcsoport a környezettudatos fogyasztók tábora, illetve a
családok. Nekik készül az ANTRO következő fejlesztése, a Duo
fantázianevű, hatszemélyes modell, amelyet a koncepció szerint negyedóra
alatt szét lehet bontani két kis Solóra.
Bár magyar fejlesztésű
hibrid még soha nem készült, elektromos autó már igen. Huszonegy évvel a
Puli után annyi biztosnak tűnik, hogy a Solo-Duónak sokkal nagyobb
esélye van a sikerre és a sorozatgyártásra, mint elődjének. A belső
égésű motorral felszerelt miniautók piacán pedig sem a Sigma, a Leo, az
Alma és a Frog modellek sem lettek sikeresek. Lehetséges, hogy épp egy
hibrid támasztja fel a magyar személyautó-gyártást?
A prototípus bemutatása a Közlekedési Múzeumban - 2008 június
Automobilizmus
ma
A személyes mobilitás ma nagyon változó képet mutat. Az
autók többsége a „fejlett" országokban – NYUGAT – található, ahol a
mindennapi élet egyik meghatározó elemévé vált. Az autózás – a hozzá
kapcsolódó nyersanyag- és feldolgozóiparral, a technológiai, műszaki
fejlesztéseivel, infrastrukturális, logisztikai, kereskedelmi és
pénzügyi szféráival mára a GAZDASÁG egyik legfontosabb tartópillérévé
nőtte ki magát.A „fejlődő” ázsiai országokban – KELET – a kerékpár, a
moped, a riksa korszaka hihetetlen ütemben alakul át.
Ma Kínában a
legnagyobb az autópiac bővülése és ugyanakkor kiépített (és kiépítés
alatt lévő) gyártókapacitásai messze meghaladják az ázsiai országok
szükségletét. Az európai autógyáraknak nagyon rövid időn belül komoly
konkurenciával kell számolniuk. Az emberek járműigénye változó: kis
autó, nagy autó, kombi, buszlimuzin, terepjáró, platós jármű, stb.
Megfigyelhető, hogy az életmód, a női szerepvállalás, a családi
munkamegosztás régi formáinak megváltozása egyre nagyobb igényt támaszt
második autóra is. Ami nyugaton mindennapossá vált, de újabb problémákat
is szült:
* zsúfolt városi közlekedés
* egy autóban
többnyire egy ember utazik
* parkolási gondok
* rendszeres
forgalmi dugók
* környezetszennyezés
A háztartások költségvetésében
az autó fenntartása (üzemanyag, javítás, adók, biztosítás, amortizáció
stb.) igen jelentős, sok esetben évente milliós nagyságrendű tétel. A
prognózisok az autópiac további nagyarányú bővülését mutatják: elemzések
szerint az elkövetkező 25 évben a világ személygépkocsi állománya az
OECD országokban 1,5-szeresére (620 millió darab), a többi országban
2,5-szeresére (400 millió darab) növekszik. Ez éves átlagban 17,5 millió
darabos növekedés, szinte beláthatatlan problémákkal.
Megjelenhetnek-e
a mainál jóval rugalmasabb, hatékonyabb és takarékosabb új megoldások?
Egészség
A
nyugati életvitellel és igényekkel felmerült „új” szokások, valamint a
fizikai munka és a napi testmozgás drasztikus csökkenésének hatására az
emberi szervezetben leépülési folyamatok indultak el (idegrendszeri
problémák, az izmok elsorvadása, a vitalitás elapadása, az immunrendszer
ellenállóképességének csökkenése). A fizikai test állapota
nagymértékben befolyásolja a lelki-szellemi képességeinket is. A
rendszeres testmozgás hiánya és az ebből gyakran fakadó elhízás a mai
korban általános probléma. Ezt elősegíti az ülő, képernyőt néző életmód,
holott közismert, hogy a testmozgás közben a szervezetben endorphin
termelődik, amit nem véletlenül „boldogsághormonnak” is neveznek.
A
korunk mobilitási igényeinek megfelelő közlekedés újra
összekapcsolható-e a rendszeres napi testmozgással?
Környezetvédelem
A
Földünkön évmilliók alatt képződött kőolajkészleteket alig egy-két
évszázad alatt feléljük. Mára elfogadottá vált, hogy a globális
klímaváltozás, a szélsőséges időjárás és az automobilizmus
környezetszennyezése között szoros kapcsolat van. Egy elgondolkodtató
adat: jelenleg a világ 570 millió személygépkocsija évente 1 millió
tonna CO2-t bocsát ki (140 g/km – 12.500 km/év). A mai autóipar
tetteiben ezek a tények csak a szigorodó károsanyag kibocsátási normák
teljesítéseiben találhatók meg.
Az autógyárak egyre divatosabb
„zöld” koncepcióautói is mutatják, hogy bőséges eszköztár állna
rendelkezésre a takarékosság és környezetvédelem irányában. A fejlődő
piacokat megcélzó nagy volumenű „olcsó autó” projektek is sajnos a régi
(nem környezetbarát) technológiák és gyártósorok használatára alapoznak.
A „felkeltett” igények az egyre nagyobb kényelmű és teljesítményű
járművekről szólnak. Ma már nem ritka, hogy többtonnás, sokszáz lóerős
„városi terepjárók” araszolgatnak a szmoggal teli városi dugókban egy,
esetleg két személyt szállítva.
A divatos magasépítésű egyterűek
sem a takarékosságot szolgálják (nagyobb légellenállás és fogyasztás),
míg a 3 literes „spórautók” magas áruk miatt nem lettek sikeresek.
Közben a hétköznapi autók teljesítménye is meghaladja a 100 lóerőt, a
300-500 lóerős limuzinok akár 250 km/h sebesség fölött száguldhatnak, az
1000 lóerős Bugatti Veyron 400 km/h csúcssebességnél percenként 5 liter
benzint fogyaszt. A természet egyre több és aggasztóbb jelzést ad:
szélsőséges időjárás, a sarki hó és jégtakaró olvadása, a Golf-áramlat
lassulása stb. mind-mind mutatja, hogy az egyensúly megbomlott. Mi lesz,
ha a KELET elkezd a nyugati fogyasztói társadalmak szokásai szerint
élni?
Képes-e az autóipar olyan radikális megújulásra, amelyet a
változó világ megkövetel?
2010. 03. 18. - Károly herceg
látogatást tesz Magyarországon
. 2010. március 18-án a Magyar
Tudományos Akadémia parkolójában Wales Hercegének bemutatásra kerül a
SOLO prototípus. A herceg az éghajlatváltozás, és környezetvédelem
témáiban is tanácskozik Sólyom Lászlóval, ennek apropójából kerül
előtérbe a magyar innováció.
Autófejlesztés itthon?
A
magyar motor és gépgyártás Csonka János nevével kezdődik, aki a
porlasztó feltalálója. 1905-ben ő alkotta meg az első magyar gépkocsit. A
sor Galamb Józseffel folytatódik, aki a Ford konstruktőreként az
1908-ban megjelent T-modell egyik tervezője. Járay Pál vezette be az
áramvonalas autó fogalmát és az ő nevéhez is fűződik a Volkswagen Bogár
karosszériájának a szabadalma is a 30-as évek elején. Barényi Béla
magyar származású mérnök vezette be a biztonsági törésteszteket az
autógyártásba.
Vannak példaképeink...
Történetünk
Fejlesztésünk
helyszíne egy tájvédelmi körzet, az Őrség. Innen indultunk 2001-ben,
nagy célokkal, szűk lehetőségekkel. Meglepő lehet a mai főváros központú
világunkban, hogy a gyártást és összeszerelést szeretnénk Őriszentpéter
kis térségében hagyni, ezzel fellendítve a régiót.
Kezdetben
pályázatok, saját források és támogatók révén indultunk non profit
szervezetként; egyetemek, támogató cégek bevonásával.
7 év
kemény, kitartó munka, krízishelyzetek és sikerek nyomán 2008 tavaszára
készült el koncepció járművünk, a SOLO. A Közlekedési Múzeumban történt
itthoni bemutatkozás számunkra nem várt nemzetközi sikereket hozott. Így
jutottunk ki 2008-ban a Párizsi Autószalonra, amely révén bekerültünk a
nemzetközi vérkeringésbe is.
Az eltelt 2 évben jelentősen
továbbfejlesztettük az autókoncepciót. Közben egyértelművé vált, hogy
egy először kisebb volumenű fejlesztéssel könnyebb a piacra lépni. Így
került előtérbe a MOVEO, egy bőröndnyi méretre összecsukható elektromos
robogó, pedálokkal. Ez a projekt egy közbülső lépcsőfokot jelent a SOLO
autócsalád piacra lépéséhez.
A MOVEO készültségében megelőzte a
SOLO-t . 2009 végére befektetői tőke segítségével eljutottunk a 2.
prototípusig, ami már működőképes. Jelenleg a gyártás indításához
keresünk nagyobb befektetőket és munkálkodunk támogatások megszerzésén a
tervezett 2011 évi induláshoz.
A SOLO koncepció
A
jövő autójáról egy nagyon markáns kép él a fejünkben. Ezt a képet a
következő megfigyelések inspirálták.
* Manapság 1-2
utas utazik egy autóban.
* Az olajkészletek fogynak és az
üzemanyag elégetése során keletkezett gázok hozzájárulnak a globális
felmelegedéshez.
* Az autóban ülő ember mozgásszegény
életmódjában nehezen jut idő az egészségmegőrzésre.
A SOLO 3 üléses többszörösen
hibrid autó.
Egy kisebb autó bőven elég az 1-2 utas
kiszolgálására. De mi történik, ha a család hétvégén egy nagyobb
kirándulásra készül? Be kell ruházniuk a kis autó mellé egy nagyobb
családi autóba is? ….. felesleges, mivel ez a 3 üléses kisautó
összekapcsolható lesz egy másik SOLO-val, így kész egy 6 üléses családi
autó, ami igény szerint szétválasztható 2 kisebb autóvá. – Így nincs
több hitvesi vita arról, hogy ki vigye az autót.
Alternatív és
megújuló energiát is használó hajtásmódok ötvözésével kínálunk megoldást
korunk szűkülő olajkészleteire és a légszennyezésre.
A tetőn
elhelyezett napcellák haladás és parkolás esetén is képesek tölteni az
autó akkumulátorát. Az autót leparkolva az akkumulátorok az elektromos
hálózatról is feltölthetők (plug-in technológia). Motor generátor
beépítésével tovább fokozható a SOLO hatótávolsága, elérheti akár az
1000 km-t is. Az autó maximális sebessége 140 km/h.
A
koncepcióban az energia-visszanyerő fékezéssel és a lengéscsillapító
mozgási energiájának átalakításával csökkenteni lehet az
energiaveszteségeket, így nem kell kétségbe esnünk akkor sem, ha döcögős
az út.
Az energia hatékony felhasználása céljából a
légellenállást és a tömeget csökkentettük. Ennek érdekében már a SOLO
képeken látható első prototípusa is karbon kompozit karosszériával
készült. Ez az anyag nem csak könnyű, de a számítógépes törésteszteken
is meglepte a szakembereket. A lekerekített formák nem csak barátságos
megjelenést adnak az autónak, de a légellenállási együtthatót is
minimalizálják. Ez mind csökkenti az autó energiaveszteségét, növeli a
teljesítményt.
A hatékony környezettudatos energiafelhasználással
a CO2 kibocsátási adatok is alacsonyabbak: 4-5 g kilométerenként, ami
1/3-a egy mai modern autó kibocsátásának. A fogyasztás várhatóan 2 l
alatt marad 100 kilométeren.
Felmerülhet a kérdés, hogy miért is
van az utasok ülése előtt pedál. Így küszöböltük ki a mozgáshiányos
életmód nehézségeit. A pedálozás természetesen nem kötelező, de segít
azoknak, akik autóval járnak és ennek ellenére egészségesebben
szeretnének élni. Arról nem is beszélve, hogy pedálgenerátorok
beépítésével még az emberi erőből nyert minimális energia is hozzájárul
az autó energiafelhasználásához.
A SOLO az első prototípusa az
ANTRO Csoportnak. Még hosszú út vezet a piac-kész autóig. Ebben a
pillanatban is befektetőket várunk ehhez és a másik
termékfejlesztésünkhöz, a bőröndnyi méretre összecsukható pedálozható
elektromos robogóhoz.
A műszaki koncepció ismertetése
* pozícionálás az emberi erővel hajtott járművek és
az autók közé
* a nagy családi jármű (DUO) két azonos kisautóra
(SOLO) választható
* nagyon könnyű és áramvonalas kialakítás
* hibridhajtás multifuel motor-generátorral + kerékagyba helyezett
elektromotorokkal
* tetőbe integrált napcellák az akkutöltés
céljára
* kisegítő hajtás pedálozással, utazás közbeni mozgás
lehetősége (fitnessmobil)
* kis sebességnél, lakott területen
csak elektromotor + pedálhajtás (zajtalan, 0 emisszió)
*
organikus design
* ülések lehajtásával variálható utas- és
csomagtér
* magnézium ötvözetű és szénszálas kompozit váz /
karosszéria
* drive-by-wire vezérlés, a vezető középen,
előretolva ül
A SOLO-DUO
minimális tömegének és légellenállásának köszönhetően a mai autók
energiaszükségletének negyedével beéri.
Szén-dioxid kibocsátása
max. 4,5-6,3 kg/100 km (a mai legkorszerűbb autóké 9-14 kg/100km). A
növényi olaj, alkohol, vagy szintetikus megújuló üzemanyagok
elégetésekor pedig annyi szén-dioxid szabadul föl, amennyit a növény a
fejlődésekor már megkötött az agroenergetikai körfolyamatban.
Fontos,
hogy hibridhajtásával dinamizmusa és sebessége eléri a hagyományos
autókét, így a közúti forgalomba teljesen beilleszkedik.
Tervezett
jellemzők
SOLO
* ultrakönnyű, m<350
kg
* aerodinamikus kialakítás, cw<0,22
* háromszemélyes
+ pótüléses karosszéria
* hosszúság <320 cm
*
szélesség <190 cm
* magasság <130 cm
* fogyasztás
<1,8 l/100 km
* CO2 kibocsátás <45 g/km
DUO
* ultrakönnyű, m<700 kg
* aerodinamikus kialakítás,
cw<0,20
* max. hatszemélyes karosszéria
* hosszúság
<480 cm
* szélesség <190 cm
* magasság <140 cm
* fogyasztás <2,5 l/100 km
* CO2 kibocsátás <63 g/km
Gazdaságosság
A
tervek szerint a high-tech anyagú és technológiájú I+Solo és I+Duo
alternatív autó(k) szériagyártása 2012-13-tól indul és a termelés
felfutásával a nyugati autómárkák alsó középkategóriás típusaival
megegyező áron kerül majd piacra (mai árakon kb. 3-3,5 millió Ft /
Solo). A keleti gyártók alacsony áraival úgy lesz képes versenyezni,
hogy a relatív jelentős bekerülési pluszköltsége kb. 40-50.000 km
használat alatt megtérül. Akik hosszabb távon gondolkodnak, gazdaságilag
is megtalálják számításaikat, mivel legfőbb előnye a takarékos
üzemeltetésben rejlik.
Piaci célközönség
*
környezettudatos emberek, cégek és intézmények
* egészséges
életmódot élők
* a jövő iránt felelősséget érző egyének és
családok
További célok
Az autó újabb változatai /
SOLO mögé kapcsolva
* kisteherautó
* mikrobusz
*
lakóautó
Moveo
Az
Antro Kht. fejlesztéseire, témakutatásaira és tapasztalataira alapozva
egy rendkívül könnyű, elektromos hajtású, összecsukható hibrid robogó
fejlesztése és sorozatgyártásának előkészítése folyik, befektetői
tőkéből.
Jellemzők:
* szénszálas kompozit karosszéria
* utazóbőrönd méretűre
összehajtható és húzható, parkolóhelyet nem igényel
* elektromos
agymotoros hajtás
* pedál-generátor
Tervezett
műszaki adatok:
* üres tömeg: 25 kg
*
sebesség: 45 km/h (korlátozott)
* hatótáv:
35 km (sebességfüggő)
* fogyasztás: 2 kWh/100 km
*
akku élettartam: 35.000 km
Piaci
célközönség:
* robogót használók
* autóval ingázók
* tömegközlekedés kiváltása és kiegészítése
* turizmus:
lakóautós, lakókocsis közösség
* yacht tulajdonosok
*
szállodák
* charter hajók
* kölcsönzők
* nagy
alapterületű üzleti és szolgáltató egységek
Tervezett
szériagyártás:
2011-től Őriszentpéteren
Történet
2002-2004
A
Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács - FVM által támogatott "Első
magyar alternatív családi autó megtervezése" projekt
Együttműködő
partnerek
* Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti
Járművek Tanszéke, Győr
* Edag Hungary Kft, Győr
* Püspök
Balázs ipari formatervező
* Celadrion Bt. famunkák
A
program keretében átfogó nemzetközi témakutatás, engedélyezési előírás
gyűjtés, majd a két variábilis jármű műszaki, valamint külső és belső
design tervei készültek el. Feltérképezésre került az a hazai és
nemzetközi háttér, mellyel a prototípus legyártható. Demonstrációs
anyagok, tablók, jármű modellek, valamint életnagyságú famodell készült.
2005
A
PHARE-CBC osztrák-magyar kisprojekt támogatásával megvalósuló
"Hibrid-hajtású magyar kisautó EU-régiós bemutatása" projekt.
Együttműködő
partnerek:
Europaeisches Zentrum für Erneuerbare Energie, Güssing
Zalaegerszegi
Vásár Kft.
A güssingi irodával együttműködve Ausztriában és
Magyarországon négy helyszínen került bemutatásra alternatív
járműfejlesztési programunk. Célja a potenciális partnerek, gyártói
kapcsolatok építése mellett a széles közönség tájékoztatása,
szemléletformálása. A figyelem ráirányítása a környezetbarát
alternatívák, a fenntartható fejlődés, a komplex ökológiai gondolkodás
szükségességére, mely az élet minden területén, így a jövő
közlekedésében is egyre inkább kikerülhetetlen. Ehhez régiós
marketingtevékenység, piacfelmérés járult, kiállítási anyagok,
kiadványok, szórólapok készültek, valamint a famodell (később majd a
működő prototípus) szállítására és tárolására alkalmas speciális
utánfutó készült el.
2005
A Regins kooperációs RFO /
Interreg III.C program által támogatott "Further development of an
alternative family car by computer simulation-based endurance tests"
projekt.
Koordináló szervezet:
TMG Linz (Ausztria)
Pannon
Autóipari Klaszter, Győr
A fejlesztés - e fázisban -
legkorszerűbb és leghatékonyabb módja számítógépes vizsgálatokkal
történt: végeselem analízises szilárdsági, dinamikai, valamint ütközési
szimulációkkal. A cél az igen összetett koncepcióban - a minimális
járműtömeg ellenére - a ma jellemző szilárdsági és ütközésbiztonsági
paraméterek elérése volt. Mindez konstrukciós szinten is komoly szakmai
együttműködést, innovatív, egyedülálló megoldásokat igényelt, a futómű, a
karosszéria és vázszerkezet fejlesztésében. Végül az ultrakönnyű jármű
az innovatív anyagok és műszaki megoldások alkalmazásával a mai
legkorszerűbb autóknál is kedvezőbb paramétereket ért el. Mindez a
termék piacképességét erősíti, hiszen a merevség, utazási komfort,
ütközésbiztonság terén az igények egyre fokozódnak.
2005-2006
A
Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács által támogatott
"Kutatási és fejlesztési központ építése Őriszentpéteren" projekt.
A központ célja:
* az alternatív hajtású autó
fejlesztési munkáinak koordinálása
* az alternatív
járműgyártáshoz kapcsolódó, a világban található innovatív technológiák
hazai meghonosítása
* a prototípus modellek építése, a mérések és
tesztek elvégzése
* a fejlesztés folyamatának nyilvánossá
tétele, PR tevékenység
* állandó kiállítás létrehozása
*
az alternatív közlekedés ideájának, lehetőségének és szükségességének
ismertetése, előadások, kiadványok, modellek formájában.
2006-2008 - Baross projektbeszámoló
A Nemzeti
Kutatási és Technológiai Hivatal által támogatott, "Az első magyar
alternatív autó működő prototípusának megvalósítása" projekt.
A
Baross Gábor Program / INNOREG keretében az eddigi legnagyobb volumenű
lépés valósult meg. A továbbfejlesztett műszaki-, a design-, majd a
gyártmánytervek, a kísérleti modellek és szimulációk után elkészült az
első működő I+SOLO. A projekt keretében a fejlesztést segítő
számítógépes és szoftveres háttér, valamint műhely felszerelés
beszerzése is társult.
A megvalósult I+SOLO bemutatása:
* működő "concept car", még multifuel motor-generátor nélkül
*
elektromos hajtás napcellás és pedál-generátoros töltéssel
*
részben elektronikus vezérlés, komplex "drive by wire" nélkül
*
karbon-kompozit váz és karosszéria, összekapcsolásra még nem alkalmas
Letölthető
PDF dokumentumok:
->
projektterv
->
ütemezés
->
I. szakasz teljesítés
->
II. szakasz teljesítés
->
III. szakasz teljesítés
->
hazai sajtómegjelenések
-> külföldi sajtólinkek
A jövő bennünk van - beszélgetés Hegedűs Zsolttal
Alternatív járművek
Emberi
erővel hajtott járművek (HPV-k)
* www.greenspeed.com.au
* www.windcheetah.co.uk
* www.aerorider.com
*
www.flevobike.nl
Elektromos járművek
*
www.cityel.de
* www.rmoto.com
* www.onelitercar.de
*
www.cree.ch
* www.horlacher.ch
* www.itiselectric.com
* www.gemcar.com
* www.think.no
* www.segway.com
*
www.teslamotors.com
* www.venturi.fr
* www.eliica.com
* www.mindset.ch
Pedálos-elektromos járművek
*
www.twike.ch
* www.tripendo.com
* www.go-one.de
*
www.kathalys.com/mitka
* www.w-4.de/~carbike
*
www.projekt-laeufer.de
Kis fogyasztású járművek
* Fiat Ecobasic - 1999
* VW 1L - 2002
*
www.maranello4cycle.com
* www.jetcar.de
*
www.naro.co.uk/index2.htm
Alternatív autó projektek
* www.loremo.com
* www.itee.uq.edu.au/~serl/UltraCommuter.html
* www.hypercar.com
* www.clever-project.net/index.htm
*
www.aptera.com
Alternatív hajtások
Stirling motorok
High-tech gőzmotor
* www.iav.com/_downloads/de/techn_veroeffentlichungen/Dampfmotor.pdf
Wankel-motorok
* www.freedom-motors.com
* www.rotamax.net
Egyéb motorok
* www.2si.com
* www.starrotor.com
* www.regtech.com
Lineáris motorok
* www.lceproject.org
* www.freepistonpower.com
Agymotorok
* www.csiro.au/science/ElectricMachines.html
* media.mitsubishi-motors.com/pressrelease/e/corporate/detail1321.html
* www.bridgestone-firestone.com/news/2003/In-Wheel_Motor.pdf/success/sc.html
Alternatív elemek
Akkumulátorok
* www.ultralifebatteries.com
* www.lithiumpower.com
* www.gsbattery.com
* www.lithiumtech.com
* www.a123systems.com/html/home.html
* www.sionpower.com
Szolárcellák
* www.ersol.de/en/solarzellen.php
* www.lbl.gov/Science-Articles/Archive/MSD-full-spectrum-solar-cell.html
Futómű
Klímaberendezés
* www.pnl.gov/microcats/fullmenu/compheatpump.html
Stirling motoros, nagy hatásfokú hűtő
* www.globalcooling.com/index.html
Problémák a világban:
* a gépkocsik CO2 kibocsátása évente meghaladja az 1000 millió tonnát
* súlyos következmények: globális felmelegedés, szélsőséges időjárás
* az évmilliók alatt képződött kőolajkészletek kifogyóban
*
gyorsan növekvő üzemanyagárak
* alacsony kihasználtság (1,2-1,5
fő / autó)
* a növekedés-piacbővülés ökológiai hatásai
beláthatatlanok
* az autóipar fejlesztési irányai alapvetően nem a
problémák megoldását segítik
Az ANTRO csoport válaszai a
problémákra:
* a legkorszerűbb anyagok és
technológiák alkalmazása
* a legújabb műszaki fejlesztési
eredmények integrálása
* az alacsony járműtömeg jelentősen
csökkenti az anyagés energiaszükségletet
* nagy sebességnél az
aerodinamika kulcstényező
* Solo Duo variabilitás: kihasználtság
növelése
* szinergiák a többszörös hibridhajtásban
* az
üzemanyag fogyasztás drasztikus csökkentése
* „drive by wire”
rendszerek
Magunkról
ANTRO csoport
felépítése:
* ANTRO Kht. - műszaki fejlesztés, humán
erőforrás bővítés, háttér szolgáltatások
* Solo-Duo Zrt. -
alternatív autó prototípus építés, gyártás előkészítés, szériagyártás
* Moveo Zrt. - hibrid robogó prototípus építés, gyártás előkészítés,
szériagyártás
Pozícionálás:
* kicsi (emberi
léptékű), független, rugalmas, fejlesztő és gyártó cégek közé
* a
nagyvállalatok, az autógyártó óriásvállalatok mellé
* nemzetközi
hálózat tagjaként, inspirálójaként
A projektek elsősorban pályázati forrásokból kerültek megvalósításra
Eddigi invesztíció: 360 MFt
2009-2010
Solo+Duo prototípus létrehozása
2010-2012
Nullszéria gyártás, tesztelés, engedélyeztetés, gyártás előkészítés
2012-2013
Nagyszériás gyártás indítása
|
|
M Imre 7 órája új képet töltött fel:
M Imre 7 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 8 órája a(z) Az Ikarus történelme blogbejegyzéshez:
Az Ikarus gyárthatja a CRRC európai piacra szánt autonóm ...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
MÁV: hóval provokál a tél. https://www.facebook....
M Imre írta 4 napja a(z) A KRESZ története blogbejegyzéshez:
Életveszélyes változtatás jöhet a jogosítványoknál | 2025....
M Imre 4 napja új képet töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
A lekapcsolt szocialistáknál jóval fajsúlyosabb neveket ...
M Imre írta 4 napja a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:
Európa egyik legnagyobb nyugdíjalapja Musk miatt...
M Imre írta 4 napja a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Magyar autódizájnerek | 2024.06. 01. Budapesten, a Moholy-...
M Imre új linket töltött fel: Pavlics Ferenc (gépészmérnök, kutató, tervező)
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Electro-mobility előadás - 2011 tavasza
Műszaki vizsga a (közel)jövőben ...
Új magyar tűzoltóautó - Rába-Heros Aquadux X
Köszönjük, Európa! Programunk van, hát (rész)sikereink? - Közlekedési Operatív Program (a 2003-2015-ig szóló magyar közlekedéspolitikáról)