Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mellette:
Manchesterben elfogadták az utasok a testszkennereket
Az Európai Unió által támogatott próbaüzem keretében kereken 210 000 légiutast vizsgálták át testszkennerekkel a manchesteri repülőtéren. Az eljárás ellen nem tiltakoztak az emberek, ami főleg a részletes tájékoztatásnak köszönhető.
"Csupán két nő tagadta meg a vizsgálatot, ők is vallási okokból, lévén pakisztániak voltak" - közölte Alan Kemp, a manchesteri repülőtér biztonsági csoportjának vezetője. A helyi törvények alapján így viszont nem léphettek a repülőgép fedélzetére. Kárpótlásul a hatóságok meghívták őket egy bemutatóra, ahol tüzetesen megvizsgálhatták a berendezéseket.
A légikikötő három terminálja közül kettőn üzemel jelenleg a Rapiscan amerikai cég három Secure 1000 Single Pose típusú testszkennere. A tapasztalatok alapján mindegyik megbízhatóan, hatékonyan és gyorsan teszi a dolgát. Egy vizsgálat átlagosan csupán 7 másodpercet vesz igénybe, az utasoknak annyi a dolguk, hogy a fémdetektoros kapu után a kezüket felemelve átsétálnak a testszkenner alatt. Emellett külön átvilágítják mindenkinek a cipőjét. Akinél a fémdetektoros kapu jelez, azt egyből a testszkennerhez kísérik, míg vannak olyan utasok is, akiket szúrópróbaszerűen választanak ki.
Kemp elmondta, hogy az ellenőrző helyiséget a berendezéstől 50 méterre helyezték el, a kezelőszemélyzet a monitorok előtt ül és azonnal reagálnak a riasztásra. Az eszköz képes kimutatni az övcsatokat, az igazolványhoz tartozó biztosítótűt, a piercingeket és a mellimplantátumokat, azonban a tetoválásokat és fogszabályzókat nem. A rögzített képek fekete-fehér fotókká alakíthatók át és ezeken szinte világítanak a fémből készült tárgyak. A felvételek számítógépes vizsgálata átlagosan 10 másodpercig tart, de ha a kezelőszemélyzet valami gyanúsat találnak, nyugodtan megvizsgálhatják és kinagyíthatják az adott képrészletet vagy akár jelezhetnek is a kollégáiknak.
A megkérdezett légiutasok 91 százaléka teljesen elfogadhatónak nevezte az eljárást, indoklásuk szerint így sokkal nagyobb a biztonságérzetük. A kimagasló eredmény ezenkívül annak is köszönhető, hogy a repülőtéri személyzet rendkívüli módon ügyel az adatvédelemre. Minden egyes szkennelés névtelenül történik és ha a rendszer nem talált semmi gyanúsat, akkor az adott felvételt azonnal törlik. Van még egy ok: a megfelelő tájékoztatás. A repülőtér mindent elkövetett, hogy tárgyilagosan, minden részletre kiterjedően számoljon be a fejlesztésről és a biztonsági csoport számos érdekvédelmi csoport képviselőit vendégül látta már. Emellett feltettek a YouTube-ra egy videót, a honlapon külön összefoglaló anyag olvasható, felvilágosító kiadványokat készítettek, valamint plakátokat helyeztek el a légikikötő területén.
Egyetlen testszkenner beszerzési ára egyébként eléri a 100 000 eurót. Eddig ilyen készülékeket csak Nigériában, Olaszországban, Nagy-Britanniában, Franciaországban és Hollandiában használnak, valamint Németország is tervezi a rendszer bevezetését. Korábban Terri Dowty, az Action for Rights of Children munkatársa már tiltakozott a berendezések beszerzése és alkalmazása ellen, mivel az súlyosan sértené az 1978-as brit gyermekvédelmi törvényt, ami kimondja: Nagy-Britanniában tilos gyermekekről illetlen képeket készíteni. Később Ronald K. Noble, az Interpol főtitkára is úgy nyilatkozott, hogy a testszkennerek nem jelentenek megoldást a biztonsági problémákra.
Ellene:
Több államban is gond van a testszkennerekkel (az előző hírnél később publikált hír)
Különböző okokból, de Olaszországban és Németországban egyaránt támadják a repülőtéri biztonsági berendezéseket. A készülékek európai bevezetése egyáltalán nem mondható zökkenőmentesnek.
Olaszországban több repülőtéren is hivatalosan leállították, illetve felfüggesztették a testszkennerek tesztelését. Az indoklás szerint a berendezések által készített képek nem elég élesek, ezáltal pedig nem képesek garantálni a legalapvetőbb biztonsági szabványok betartását sem. A hiányosságok miatt az eszközöket egyelőre visszaszállították az azokat szállító cégeknek, az új készülékek várhatóan csak szeptemberre érkeznek meg az olaszországi légikikötőkbe. A döntés érinti többek között a velencei Marco Polo, a milánói Malpensa és a római Fiumicino repülőteret, de a tesztek a palermói légikikötőben tovább folytatódnak.
"A teszteredmények eddig nem érték el a várt szintet" - jelentette ki Vito Riggio, az Enac olasz légi közlekedési hatóság elnöke. A technikai problémák azonban csak az érem egyik felét jelentik, ugyanis a helyi orvosok megállapították, hogy a testszkennerek által kibocsátott röntgensugárzás egészségkárosító hatású. A berendezéseket eddig kizárólag az Egyesült Államokba utazókon tesztelték, de a vizsgálat nem volt kötelező, aki akarta, következmények nélkül megtagadhatta azt. A bejelentés egyúttal hatással lehet Roberto Maroni olasz belügyminiszter terveire; a politikus nemrég úgy nyilatkozott, hogy szívesen alkalmazná az eszközöket a pályaudvarokon is.
Németországban szintén vita van a testszkennerek használatáról. Csak olaj volt a tűzre, hogy kiderült: a hamburgi repülőtéren felszerelendő készülékeket ugyanaz az L3 Communications Security and Detection Systems nevű amerikai vállalat gyártaná, amely kazettás lőszereket és bombákat is készít. Az információ hatására a német kormány már vizsgálja annak lehetőségét, hogy miként bonthatná fel a már megkötött szerződést. Igaz, ebben az esetben Németország kénytelen lenne kártérítést fizetni, de úgy látszik, a döntéshozók még mindig ezt az utat választják.
Egészség:
Nem Csernobil mértékű a sugárzás
Mivel a kormányok még arról sem döntöttek, hogy csak szúrópróbaszerűen alkalmazzák-e berendezést, vagy végigszkennelik az összes utast, nehéz az egészségügyi következményekről bármit is kijelenteni.
"Ami biztos: minden röntgensugárzás negatívan hat a szervezetre, hiszen DNS károsodás történik. Viszont a szervezetben vannak javító mechanizmusok, amelyek rendbe hozzák a károsodást " - mondta el Turóczy. "Szintén tény, hogy nem Csernobil méretű sugárzásról van szó, nagyon pici sugárzásnál pedig kicsi a károsodás esélye. Nagyobb dózisnál viszont nagyobb a kockázat."
A szakember szerint azoknak, akik gyakran ülnek repülőre, nem a testszkenner sugaraitól kellene elsősorban tartaniuk, hanem a repülőút során kapott egyéb sugárzásoktól. Egy amerikai repülőút során például két mellkasi röntgennek megfelelő sugárzásmennyiség ér bennünket, ehhez képest a testszkenner hatása elhanyagolható.
Testszkenner nélkül is kapunk elég sugárzást repüléskor
Összehasonlításképpen: Dublinból Párizsba repülni 5, Bangkokból Frankfurtba pedig 30 microsievert sugárzást jelent szervezetünknek. Ezzel szemben a testszkenner csupán 0,1 és 5 microsiever közötti sugármennyiség, mivel csak 8 másodpercig kell kitennünk magunkat az átvizsgáló eszköznek.
A szakemberek elővigyázatosságot ajánlanak a kismamák és a gyerekek esetében, hiszen az, hogy egy átvilágítás mekkora károsodást okoz, elsősorban attól függ, hogy a szervezet adott pillanatban mennyire sérülékeny.
Hivatalos álláspont:
Úgynevezett etikai képzés a készülékeket kezelő biztonsági személyzet számára.
Az Európai Unió bizottsága a kérdésben nem akart állást foglalni, (2010 január) ehelyett a tagállamokra bízta a döntést. Elsőként Hollandia, majd pedig Németország is bejelentette a biztonsági készülék bevezetését repülőterein. A tudományos kutatásokért felelős miniszter Berlinben úgy vélte, valószínűleg még az idén sikerül olyan testszkennert előállítani, amely nem sérti az utasok szeméremérzetét, így az adatvédelmi szervezetek ellenvetése is alaptalanná válik.
Hasonló szellemben nyilatkozott a képviselőház belügyi bizottságának elnöke is, rámutatva arra, hogy a technika jelenlegi szintje hamarosan lehetővé teszi a berendezéssel kapcsolatos fenntartások maradéktalan kiküszöbölését, így lényegesen fokozhatják a légi közlekedés biztonságát. Utalt arra is, hogy a testszkennert kezelő biztonsági személyzet etikai oktatásával alaptalanná válnak az ellenvetések, nyilatkozatában azonban nem titkolta azt sem, hogy magasabb fizetésben kell részesíteni a biztonsági ellenőrzést végző alkalmazottakat, hogy feladatukat lelkiismeretesen és elkötelezetten végezzék.
A rendőrség szakszervezetének szóvivője pedig egyenesen nélkülözhetetlennek nevezte az új berendezést, mert szerinte a jelenlegi fémdetektor és a személyi ellenőrzés változatlanul kijátszható, míg a testszkenner aligha téveszthető meg.
Hír:
Rolando Negrin férfiúi "nagyságát" akkor ismerhették meg kollégái a Közlekedésbiztonsági Hivatalnál (TSA), amikor a férfi egy gyakorlat közben átment egy egészalakos testszkenneren.
Negrinnél több havi ugratás után kedd este betelt a pohár: a férfi az alkalmazotti parkolóban előkapott egy viperát és nekiesett munkatársának - jelentette a The Miami Herald internetes oldala. A rendőrség közlése szerint a súlyos testi sértéssel vádolt Negrin 7.500 dollár (1,6 millió forint) óvadék kifizetése ellenében szabadlábon védekezhet.
Az amerikai szövetségi hatóságok 2008-ban kezdték el alkalmazni a teljes alakot letapogató reptéri szkennereket, mert a kifinomult eszközök hatékonyan kimutatják, hogy van-e az utasoknál fegyver, vagy veszélyes anyag. Az emberi testről készített képet - amelyen az arcot elhomályosítják, a nemi szerv viszont jól kivehető - egy elkülönített helyiségben figyeli a biztonsági személyzet.
A berendezések használata miatt már korábban aggodalmát fejezte ki az Amerikai Polgári Jogi Unió (ACLU), mondván a szkennerek sértik az utasok személyiségjogait. Howard Simon, az ACLU floridai igazgatója rosszallását fejezte ki az emberek "vetkőztetős átkutatása" miatt, és felszólította a kormányzatot, hogy alkalmazzon kevésbé invazív biztonsági technológiát.
Fejlesztés:
Hőkamerához hasonló biztonsági testszkennert fejlesztettek ki jénai tudósok; állításuk szerint ez az elektromágneses készülékekhez képest érdemben csökkenti az utasok intim szférájába való betekintés mértékét. A test hőkibocsátását megjelenítő készülék akár egy centiméteres tárgyakat is képes kimutatni, azonban csak felületi képet készít. (2010 jan.)
Az új készülék az elektromágneses szkennerekkel ellentétben nem mutatja a test pontos körvonalát, csak egy kétdimenziós, fényes felületet jelenít meg, amelyen árnyékok jelzik az elrejtett tárgyak helyét - magyarázta Torsten May, a jénai Fotontechnikai Intézet kutatója. A test hőkibocsátását megjelenítő készülék akár egy centiméteres tárgyakat is képes kimutatni, azonban csak felületi képet készít, így az implantátumok és hasonló részletek nem láthatók - hangsúlyozta a fizikus.
May szerint a jelenleg az erfurti repülőtéren tesztelt szkenner egy-két éven belül a piacra kerülhet. Mióta 2009 karácsonyán egy nigériai fiatalember alsóneműjébe rejtett robbanóanyaggal kis híján felrobbantott egy Amszterdamból Detroitba tartó repülőgépet, újra napirendre került a repülőtéri utasellenőrzés szigorítása, melynek egyik eszköze lehet az úgynevezett testszkennerek alkalmazása. Hollandia már több ilyen készüléket üzembe helyezett az Amerikába tartó járatok utasainak ellenőrzéséhez, és a britek, valamint az olaszok is úgy döntöttek, hogy megkezdik a testszkenner alkalmazását.
(forrás: sg.hu, hirado.hu, lifenetwork.hu, inforadio.hu, honvedelem.hu)
|
|
M Imre írta 1 perce a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 1 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 3 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 5 órája új videót töltött fel:
M Imre 6 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 6 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Akció most hétvégén... (15%) átmeneti kabátokra. ...
M Imre 7 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 19 órája a(z) „Nem vagyok elégedett” - Egy éve főpolgármester Karácsony Gergely videóhoz:
Poldi bácsi szelleme járja be újra a mély udvarokat, ahol ...
M Imre írta 20 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Bardóczi Sándor: November vége van és Budapesten...
M Imre 20 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
„...Hiszen mindenkit hazavárnak” – „Az autóbuszos utazás tízparancsolata” címmel megjelent a NiT Hungary közlekedés- és utasbiztonsági kiadványa
BioExplorers szkenner a reptereken - ezentúl egerek szagolják majd ki a terroristákat?