Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | M Imre | 0 hozzászólás
A vezess.hu portál nem is oly régen számolt be róla, hogy feltámadhat az Ikarus, most pedig már az első próbautazáson is "túlestek". Modern, környezetkímélő motor, alacsony padló, rozsdamentes acél váz, megfizethető ár és néhány remek ötlet teheti versenyképessé itthon és külföldön egyaránt az új Ikarus buszt. Persze arról lehet vitázni, hogy mennyire új és hogy mennyire magyar, de most örüljünk annak, hogy újra van Ikarus emblémás autóbuszunk.
Euro5-ös motorral készülnek
Egy busz formaterve nem rejt sok meglepetést, így az Ikarusé sem.
Szögletes test nagy üvegfelületekkel, elöl apró lámpákkal, határozott, arasznyi betűs márkajelzéssel. Ennyi.
Oldalról
a kerekek közepén díszlő Rába felirat tölti még el örömmel a hazai
autóbuszgyártásnak szurkolók szívét, bár a busz rendelhető ZF futóművel
is. Üvegein is találunk Made in Hungary szöveget, ezeket Orosházán
készítik, és az ülések szintén hazai terméknek számítanak.
Szép hosszú
Utasként
elsőre az igazán zavaró műanyagszag vert orrba, amikor végre
felszállhattunk a volt buszgarázs parkolójában kiállított buszok
egyikébe. Nem is meglepő az újszag, hiszen a V187-es csuklós
kilométerórájában alig volt még 160 kilométer.
Akár egy űrhajón
Odabent még minden makulátlan, hiánytalanul megvannak az ablaktörő kalapácsok, kapaszkodók. Hogy ez az idilli állapot a szokásosnál kicsit tovább tartson, a buszt alaposan bekamerázták, minden szegletbe jutott egy-egy szem.
Ezek képét a vezetőállásban elhelyezett monitor mutatja,
de egy fél füllel elkapott megjegyzés szerint a kép a központba vagy a
rendőrséghez is továbbítható.
A világos, vidám utastér
széltében nem tűnik tágasnak - viszont a fejtér több, mint bőséges -, a
figyelmetlen, termetesebb utastársak így könnyen átlóghatnak majd a mi
székünkre, de mezei átlagemberből több mint negyvennek van ülőhelye az
új Ikaruson. Külön helyet jelöltek ki a vakoknak, a mozgássérültek
gyors fel- és leszállását az alacsony padló és a térdelőfunkció mellett
kihajtható rámpa segíti.
Malomkeréknyi kormány
Az ülések szövet bevonatot kaptak, ami jó is meg rossz is. Jó, mert nyáron nem tapad hozzá az utas vizesre izzadt nadrágja, de a koszt, firkálást is nehezebb róla eltávolítani, mint a műbőrkárpitról.
Extrák
A tervek szerint a buszon olyan műszaki újdonságok is megtalálhatók lesznek, mint az ingyenes WIFI az utasoknak - remek ötlet, talán a filctollas dekorálás helyett mással foglalják el magukat a hátsó sorban meghúzódó figurák -, illetve a belső biztonsági kamera, a GPS.
Tükör, kamera, mozgásérzékelő
Hasonlóan praktikus megoldás a rozsdamentes acélból készített szerkezet, illetve az ötajtós kivitel is, hiszen így a közvetlenül egymás mellé kerülő ajtókon keresztül gyorsabb utascsere is megoldható.
Euro5-ös motorok navigációval szinkronizált utastájékoztatás kiépíthetősége, illetve a tolatókamera.
Nemcsak három színben kapható
Az
új Ikarusok modern, az Euro5-ös károsanyag-kibocsátási normáknak
megfelelő 8849 köbcentis, hathengeres Cummins dízelmotorokkal
készülnek. Kiviteltől függően 280, illetve 320 lóerős teljesítménnyel,
1060 és 1250 Nm-es nyomatékkal.
A motorhoz hatfokozatú,
automatikus váltó csatlakozik, amelyet az Allison szállít. A futómű a
vásárló kívánsága szerint érkezhet a Rábától és a ZF-től is. A
kormánymű szintén ZF termék.
Árak
Egy busz árát nehéz megmondani, hiszen a leendő vevő
szinte a végtelenségig személyre szabhatja az árut, így az új Ikarust
is a variálhatóság és a moduláris felépítés jellemzi. Igazi
különlegesség a kéttengelyes, 13 méternél is hosszabbra, akár 110 fősre
építhető kivitel is. Ennek hozzávetőleges ára 170-190 ezer euró körüli
(44-50 millió forint), míg a csuklós, 180 fős kivitel ára 270-300 ezer
euróra (70-79 millió forintra) rúg.
Kéttengelyes változatok
Hogy legyen valami elképzelésünk, ez durván 30-40 százalékkal olcsóbb,
mint a hasonló, nyugat-európai márkák buszai, viszont 20-30 százalékkal
drágább, mint a kínai konkurensek termékei.
Jelenleg
a gyár évi 300-500 darab busz gyártására képes, de igény esetén akár az
ezres darabszám felé is fel tudják pörgetni a termelést. Erre, ha
beindul az üzlet, valószínűleg szükség is lesz, hiszen a cég a jövőben
- 2011-től - olyan korábbi, tradicionális ikarusos buszpiacokat is
szeretne visszahódítani, mint a hatalmas falatnak számító moszkvai.
Addig
pedig az első éves mennyiség eladásával foglalkoznak, amelyből
állítólag már idén 40-50 darab gazdára találhat, az eddig előkészített
szerződések alapján.
Függöny, csomagtartó, plüss ülés
Hamarosan az utcán
Mivel idehaza az Ikarus elsősorban az elöregedett, műszaki szempontból már nem feltétlenül kifogástalan járművekkel rendelkező BKV-t
célozta meg, így hamarosan a fővárosi utazók is megismerhetik az új
Ikarusokat. A tervek szerint néhány héten belül a BKV-nál üzembe állnak
az első próbajáratok.
Képgaléria>>>
-----
|
Újra van "Ikarus"!
A mai napon a volt Récsei BKV buszgarázsban a sajtó képviselőinek bemuttaták a Rába és az Ikarus kooprodukciójában készülő alacsonypadlós buszokat. Az előzményekről már részletesen írtunk a Feltámad az Ikarus cikkünkben. A buszokat a Magyar Autóbuszgyártó Kft. gyártja, amit az Auto Rad Contolle Kft. és a Műszertechnika tulajdonában lévő Ikarusbus Kft. hozott létre. Az eddig ARC névvel készült buszok a névváltozáson túl új főegységeket és alkatrészeket kapnak. A főegységek terén a nagy visszatérő a Rába, ugyanis eddig jellemzően német gyártmányú ZF futóművekkel épültek a hazai alacsonypadlós buszok.
A Magyar Buszgyártó Klaszter megalakulása után egy héttel került sor a bemutatóra. Az Ikarus a V134, E134 és a V187 modelleket állította ki. A buszok egységesen Cummins motorral és Allison automata váltóval vannak szerelve. A szóló buszok az iparágban egyedülálló módon alacsonypadlós kéttengelyesek és 13,4méter hosszúak, a kiállított buszok ZF futóművel voltak felszerelve. A csuklós modell a eddig készült ARC 187-esektől eltérően négy ajtóval készült és minden futóművét a Rába gyártotta. Tehát a csuklóson tapasztalhattuk az Ikarus-Rába együttműködés első gyümölcsét. A busz tolatókamerával, utastájékoztató rendszerrel és utastéri kamerákkal is fel van szerelve.
A gyártók 300-500db-os évi széria gyártására vannak felkészülve, vevőket az Ikarus hagyományos piacairól remélnek. A gyártás azonban már pár tíz darabos szériák esetén is rentábilis. Az év végéig körülbelül 40db busz gyártását remélik. A gyártási körülmények az ARC korszak óta jelentős javuláson ment keresztül, szalagszerű gyártásra rendezkednek be. Újságírói kérdésre a szóló buszok árát 170-190ezer Euróra, a csuklósét 260-300ezer Euróra tették, a felszereltség függvényében. Az Ikarus V187-es csuklós modellt hamarosan az utazóközönség is kipróbálhatja a BKV vonalain.
-----
Megint lesz Ikarus: márkajelzésével az Ikarusbus, a Rába és az ARC közösen gyárt autóbuszokat. Az első városi modelleket néhány héten belül a BKV is kipróbálja a fővárosban.
Új buszcsaláddal tér vissza az Ikarus A kínainál drágább, a nyugati konkurensnél olcsóbbak lesznek a járművek.
A Műszertechnika Zrt. tulajdonában lévő Ikarusbus Kft. új receptje.
Az új magyar buszok „étlapra” kerüléséhez legfontosabb hozzávalóként kiválasztottak egy korszerű, ám lehetőleg csak szűk körben ismert autóbusztípuscsaládot, amelyhez hozzáadtak néhány neves külföldi gyártótól származó terméket. Mindezt fűszerezték magyarországi beszállítók részegységeivel, és a megfelelő feliratok elhelyezése után már készen is volt az új Ikarus. Arról pedig, hogy konyhájukban mi is történt, sajtótájékoztatón számoltak be.
Korszerű autóbusztípus-család jelenik meg 2010 első felében a magyar piacon – jelentette be Princz Ferenc. Az Ikarusbus Kft. ügyvezető igazgatója arról beszélt: az Ikarus márkajelzést viselő buszok gyártásának megindítását cégük, a Rába Jármű Kft. és az Auto Rad Controlle (ARC)Kft. összefogása tette lehetővé. A BKV, a Volán-társaságok és a magánbefektetők, önkormányzatok tulajdonában lévő autóbusz-közlekedési cégek igényeihez igazodó járműveket előreláthatólag a mátyásföldi ipari parkban, az Ikarus ottani telephelyén, illetve Miskolcon szerelik össze. A három járműgyártó az ARC négy modelljét „címkézné” át. A városi forgalomban az alacsony padlós V134-es szóló és a V187-es csuklós jelenhetne meg. A helyközi és az elővárosi közlekedés új Ikarusa pedig a szintén kis belépő magasságú E127-es és az E134-es jelzésű modell lehetne. Ezeket az Ikarusbus már hónapokkal ezelőtt bemutatta internetes oldalán.
Az új Ikarusokból évente 300–500 darabot gyártanának. Felméréseik szerint ugyanis ennyi új buszra akár a hazai piacon is lenne igény, ám Princz Ferenc szerint már 20-30 busz gyártása is nyereséges lehet. Ezzel együtt a három cég óvatosságát jelzi, hogy az első háromszáz autóbuszuk szolgálatba állítása terveik szerint 2011 végére fejeződik majd be. A már meglévő szerződések alapján az idén 40-50 Ikarus készülhet el. Az Ikarusbus első embere szerint nem titok, hogy új járműveik piaci fogadtatásában komoly szerepe lesz az árnak. Mint mondta: ajánlataikat minden esetben befolyásolja majd, hogy az érdeklődők milyen kivitelű autóbuszokat vásárolnának. Ezzel együtt elárulta: a szóló Ikarusok alapára 170–190 ezer euró, a csuklós modelleké 260–300 ezer euró között változhat majd. Ha a beharangozott árak nem változnak, az új hazai autóbuszcsalád tagjai 30-40 százalékkal olcsóbbak lehetnek a neves nyugat-európai gyártók modelljeinél. Színvonalasabbnak tartott műszaki megoldásaik miatt ugyanakkor 20-30 százalékkal lesznek drágábbak a magyar piacon is kipróbált kínai buszoknál.
Az Ikarusok szerelmesei kedvéért az Ikarusbus vezetője megerősítette, hogy járműveiket 280–320 lóerős, az Euro5-ös környezetvédelmi előírásoknak is megfelelő, hathengeres Cummins gyártmányú turbódízelmotorok hajtják majd. Összeszerelésüknél elsődleges szempont lesz a minél nagyobb magyar beszállítói hányad biztosítása. Ezért alaptípusaik Rábafutóművekkel készülnek majd, és számos kisebb részegységet is hazai beszállítóktól vásárolnak. De a variációs lehetőségek nagy száma miatt remélik azt is, hogy buszaikat könnyű lesz a vásárlók igényeihez igazítani. Az új Ikarusok néhány héten belül mutatkoznak be a fővárosban, a BKV ugyanis megkezdi üzemi tesztelésüket a forgalomban. Emellett a jövő héten az Ikarusbus tárgyalásokat kezd Moszkvában a városi önkormányzat képviselőivel a korábbi együttműködés felújításáról.
-----
A gyártókról röviden:
Auto Rad Controlle Kft. (ARC)
1989-ben alakult a cég, telephelye Szigethalmon van.
A cég elsősorban buszokhoz szükséges alkatrészek forgalmazásával foglalkozik. 2005-ben a Vasi Volán segítségével készült el az első buszuk, ami igen különleges kialakítást kapott. A városi csuklós buszokon megszokott négy ajtó helyett ezen a buszon öt ajtó volt, és ez volt az első 18,75méter hosszú hazai busz.
ARC 187 típusú csuklós, alacsonypadlós busz
A gyártás időközben átkerült az egykori Ikarus budapesti telephelyére. Szintén szokatlan módon a vevőnek lehetősége van a buszát saját magának készre szerelni. Ez azt jelenti, hogy a busz vázszerkezete Budapesten elkészül, ebben az állapotban átszállítják a megrendelőnek, aki felöltözteti a vázat üvegekkel, ülésekkel, lámpákkal, egyszóval befejezi a buszt. Így készülnek a Borsod Volán elővárosi buszai és így készült a Szegedi Közlekedési Társaság prototípus trolibusza is.
A cég a piaci réseket kihasználva továbbra is a nagy gyártók által nem ellenőrzött szegmensekben aktív, a csuklós busz folyamatos fejlesztése mellett a megszokott 12 méter hosszú kéttengelyes buszoknál hosszabbakkal sikeres a hazai vállalatok körében.
A piacon talán egyedülálló módon kéttengelyes 13,4 méter hosszon az ARC 134
Jelenleg az eddigi tapasztalatok alapján továbbfejlesztik a kínálatukat és a gyártás korszerűsítése zajlik.
IKARUSBUS Kft.
1145 Budapest, Újvilág u. 50-52.
Princz Ferenc ügyvezető
06-1-469-6115
Az IKARUSBUS a nagy múltú magyar autóbuszgyár, az IKARUS utódjaként működik. 1999-ben az IKARUS Rt. alapította és a teljes autóbusz profilt ebbe a cégbe helyezte át. A cég még 1999-ben az IRISBUS illetve ezen keresztül az olasz IVECO-FIAT csoport tagja lett. Az olasz tulajdonosok 2006-ban leállították a gyár működését. 2007-ben a Műszertechnika - Csoport visszavásárolta a céget, azóta a Műszertechnika Holding Zrt. tulajdona. Az IKARUSBUS rendelkezik az IKARUS márkanévvel, valamint az összes régebbi autóbusztípus jogával.
Tevékenységek :
- IKARUS típusú autóbuszok szakszerű felújítása
- Új autóbuszok gyártása
- Gyártástechnológia, buszlicencek értékesítése, márkanév hasznosítása
RÁBA Járműipari Holding Nyrt. cégtörténet (Itt)
Új fejlesztésű IKARUS autóbuszok bemutatója - Együttműködési megállapodást kötött az Ikarus és a Rába
A hazai járműipar két jelentős hagyományokkal rendelkező szereplője, az Ikarus és a Rába – az ARC Kft-vel együttműködve – új típusú buszcsaládot fejlesztett ki. Az új buszok, amelyek Ikarus márkanéven jelennek meg, városi és elővárosi forgalomra készülnek szóló és csuklós verzióban. Az összefogástól a felek a hazai hozzáadott érték maximalizálását, a meglévő buszgyártói kapacitás és szaktudás magasabb szintű kihasználását várják a hazai, illetve határon túli buszpiacokon. Az új IKARUS-ok a tervek szerint rövidesen megkezdik a próbaüzemelésüket a BKV és a Volán vonalain.
Az új buszoknál kiemelt szempont a magyar hozzáadott érték maximalizálása. Ennek megfelelően a tervezésnél a magyarországi gyártású részegységek prioritást kaptak, és a jövőben a jelenleginél is több részegységet a hazai partnerektől kívánnak beszerezni. Ennek a stratégiának a jegyében csatlakozott a győri Rába a programhoz, mely cég a tradicionális futóművek mellett vázszerkezeti darabokat és üléseket szállít az új buszokhoz. További magyar stratégiai partnerek megnyerésére és bevonására nyitott a társulás. Meggyőződésük, hogy a hazai busz és járműgyártóknak, részegység és alkatrészgyártóknak meg kell találniuk az együttműködést, hogy a magyar piaci lehetőségeket kiaknázhassák.
„A Rába az elmúlt években a stratégiai piacain bizonyította,
hogy XXI. századi, versenyképes megoldásokat tud nyújtani csoporton
belüli és globális partnereivel közösen felépített együttműködéseken
keresztül San Franciscótól Moszkván át Tokióig, csak hogy néhány példát
említsünk – emelte ki Torma János, a Rába Jármű Kft. ügyvezető
igazgatója. – A nemzetközi tapasztalatok után a magyar piacon is
hasznosítani szeretnénk ezen megszerzett kompetenciáinkat. Mindebben
aktív beszállítói pozícióinkra, az EU-ban, illetve azon kívül is
meglévő kapcsolatrendszerünkre ugyanúgy támaszkodhatunk, mint
technológiai hátterünkre és integrátori képességeinkre.”
„A két cégnél meglévő évtizedes mérnöki és gyártási tapasztalat
biztosítani tudja, hogy a járművek gyártása jórészt hazai erőforrások
bevonásával, új munkahelyek megteremtése nyomán valósulhasson meg –
hangsúlyozta Princz Ferenc, az Ikarusbus ügyvezető igazgatója. –
Amellett, hogy a buszok elsősorban a hazai igények kielégítését
célozzák meg, nem titkolt célunk, hogy az újonnan kifejlesztett
járművekkel több tradicionális IKARUS-piacon is megjelenünk majd. A
márkanév még ma is az egyik legismertebb hungarikum, egyes becslések
szerint a világban jelenleg is közel 100 ezer öreg IKARUS járja az
utakat.” (mondjuk, az Ikarus-t nem egészen ez a cég kezdte el fejleszteni, a hungarikum nem az ő nevükhöz fűződik)
Az új IKARUS autóbuszok a legkorszerűbb műszaki paraméterekkel
rendelkeznek. A rozsdamentes acélból készülő vázszerkezet a
korróziómentes hosszú élettartamot, az EURO 5–ös motor az alacsony
légszennyezést, a tágas belső tér, az alacsonypadlós kocsiszekrény, az
ülésrendszer az utasok kényelmét biztosítja. Olyan műszaki újdonságok
is bekerültek a járművekbe, mint WIFI internet az utasoknak, belső
biztonsági kamera, GPS navigációval szinkronizált utas tájékoztatás,
nagyothallók számára is hallható speciális jelzés, tolatókamera,
mozgássérültek részére „térdepel” a jármű.
(forrás: peterblogja.spaces.live.com, omnibusz.blog.hu, muszertechnika.hu, nol.hu, vezess.hu)
|
|
M Imre írta 17 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Sínbuszok, ősjárgányok - így indult el a pesti buszközlekedés/ TÁRLAT
Ezért sztrájkolnak a BKV-nál
Mikor lesznek már új metrókocsik?
Dönts most a Pesti alsó rakpart jövőjéről