Közlekedés: Az ország első iskolautcája (VIII. ker., Trefort Gimnázium) (kép)

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3259 db
  • Videók - 3022 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 38 db
  • Linkek - 889 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3259 db
  • Videók - 3022 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 38 db
  • Linkek - 889 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3259 db
  • Videók - 3022 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 38 db
  • Linkek - 889 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3259 db
  • Videók - 3022 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 38 db
  • Linkek - 889 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.


Kérjük, add meg, hány másodpercenként változzanak a képek

Az ország első iskolautcája (VIII. ker., Trefort Gimnázium)

A kép forrása (másik helyszín):
https://kerekparosklub.hu/hirek/cikk/minden-amit-tudni-akartal-az-iskolautcakrol
___

Zöld kockák, fák és padok - ilyen lett Budapest első iskolautcája.

A Levegő Munkacsoport közösségi oldalán tett közzé egy videót az első, autós forgalomtól elzárt budapesti iskolautcáról, melyet az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium előtt alakítottak ki a nyolcadik kerületben.

https://www.facebook.com/watch/?v=695048266921868

A Trefort tanévnyitója szeptember elsején az iskolautcában lesz.

Az Eduline-on korábban beszámoltunk arról, hogy a fejlesztéssel kapcsolatban több hetes lakossági és szakmai egyeztetés során döntöttek. A józsefvárosi önkormányzat korábban kérdőívben kérte ki a lakosság véleményét. A többség támogatólag reagált, akik viszont nemmel szavaztak, ők a Trefort előtt kialakított 11 parkolóhely eltűnését nehezményezték.

https://eduline.hu/kozoktatas/20250829_video_Budapest_iskolautca
___

Megszavazták Budapest első iskolautcáját | 2025. július. 03.

Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium elől fogják kitiltani az autósokat.

„A Józsefvárosi Önkormányzat 2025 augusztusára tervezi a főváros első iskolautcájának kialakítását az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium előtt.” – írta meg az Építészfórum.

A fejlesztéssel kapcsolatban több hetes lakossági és szakmai egyeztetés során döntötték, mivel a korábban a BKK által május végén bejelentett projekttel kapcsolatban a helyi önkormányzat kérdőívben kérte ki a lakosság véleményét. A többség támogatólag reagált, akik viszont nemmel szavaztak, ők a Trefort előtt kialakított 11 parkolóhely eltűnését nehezményezték.

A Trefort utca ilyen jellegű átalakítására korábban is volt tervezet 2022-ben. Egy évvel később aztán be is jelentették az iskolautca megvalósítását, de akkor még nem jött létre a projekt, erre idén fog sor kerülni.

Az iskolautca bevezetésével az autós forgalom korlátozásával gyalogos- és kerékpáros övezetté válik, mellyel csökkenni fog a terület közvetlen környezet zaj- és légszennyezettsége is.

A Trefort iskolautca próbaüzeme augusztusban indul. Ezt követi a Trefort utca és a szomszédos Puskin utca és Szentkirályi utca hosszútávú átalakításának tervezése. Az iskolautca létrejötte egyébként azzal járna, hogy a tanítás kezdete előtt és a vége után – azaz reggel és délután – csak gyalog, biciklivel vagy rollerrel lehetne behajtani az utcára.

https://eduline.hu/kozoktatas/20250703_Iskolautca_Trefort_megvalosul_augusztusban

Látta 18 ember.

Értékeld!

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 2 órája

Iskolautcák | MKK / Magyar Kerékpárosklub

Bár Magyarországon még csak most kezd elterjedni az iskolautca szókapcsolat, az angol “school street” fogalma már igen elterjedt a városfejlesztési gyakorlatban. Az iskolautcák célja, hogy közlekedési szempontból biztonságos, egyedi és játékos környezetet teremtsenek az iskola közvetlen környezetében, ezáltal növelve mind a gyerekek, mind a felnőttek jóllétét.

Az iskolautca tehát olyan alacsony vagy zéró kibocsátású utca, ahol a gyermekek biztonságosan közlekedhetnek, játszhatnak, időzhetnek.

A kihívás

Ma Magyarországon körülbelül 720 ezer gyermek jár általános iskolába, akiknek egy számottevő részét szüleik autóval visznek iskolába. A legfrissebb adatok szerint Budapesten és a megyei jogú városokban a gyerekek körülbelül egyharmada érkezik autóval az iskola helyszínére, ez pedig a reggeli és a délutáni csúcsidőszakokban is számos konfliktust szül a feltorlódó autók száma miatt.

Az autóforgalom nem csak idegeskedést és idővesztést, hanem a gyalog vagy mikromobilitási eszközökkel az iskolába érkező gyerekek számára jelentősebb közúti veszélyt jelent. A reggeli és délutáni csúcsidőszakokban továbbá megnövekedik a lég- és zajszennyezés mértéke, ezzel is rontva mind az autóval, mind a más eszközzel érkező gyermekek életminőségét.

A magasabb légszennyezettségi szint pedig számos egészségügyi kockázatot rejt magában mind az iskolába járók és dolgozók, mind a környéken élő lakosság számára. A leggyakrabban előforduló egészségügyi következmény az asztma és az allergia, de a rossz levegőminőség gyakran figyelemzavart, idegességet vagy akár depressziós tüneteket is okozhat az érintetteknél. Hosszabb távon pedig számolni kell a gyermekek esetében a tüdő-, illetve szívproblémákkal, illetve a rákos megbetegedések kockázatának növekedésével.

Ráadásul, ahogy egy általános iskolásokkal végzett francia kutatás kimutatta, hogy azok a gyerekek, akik biciklivel érkeztek az iskolába, az iskolába vezető úton sokkal több részletre lettek figyelmesek, mint azok, akiket autóval vittek szüleik.

Az első lépés a biztonságos parkolóhely

Korunk eme jellemző városfejlesztési kihívására számos kisebb és nagyobb léptékű megoldás létezik. Az iskolába járó gyermekek közúti biztonságának növelését és a parkolási konfliktusok számának csökkentését célozzák azok a parkolóhely-kialakítások, amelyek a „kiss & go”, „kiss + ride”, vagy magyarul „puszi és menj”, „puszi és uzsgyi” elnevezést kapták. Ezeknek a sokszor humoros közúti figyelmeztető tábláknak a célja, hogy jelezzék, a parkolóhelyen csak addig lehet megállni, amíg a gyerekek biztonságosan kiszállnak és elbúcsúznak szüleiktől.

A K + R (kiss & ride) megfogalmazás a P + R (park & ride) analógiájára a Los Angeles Times egyik cikkében jelent meg először már 1956-ban, arra utalva, amikor egy utast házastársa az állomáshoz visz autóval, ahol megcsókolják egymást, mielőtt az utas a vonatra száll.

http://autovezetes.network.hu/kepek/klubkepek/puszi_es_pa_tabla_kiss_and_ride_kr_kr

Mitől lesz jó egy iskolautca?

Az ilyen típusú közlekedési táblák kihelyezése egy kisléptékű, fontos eszköz, azonban még számos lehetőség van arra, hogy a közúti biztonság növelése mellett élhetőbbé, szerethetőbbé, ezáltal pedig sétálhatóbbá vagy biciklizhetőbbé váljon az iskolák közvetlen környezete. Az alábbiakban az iskolautcák tervezésének néhány alapelvét ismertetjük.

*** Elsősorban attól, hogy a gyerekek, kamaszok szemszögéből, az ő igényeik kielégítésére tervezték őket. Ezt hívják a “tervezzünk 95 cm-ről” elvnek. Egy iskolautca a kisebb gyerekek számára is tartogat látványosságokat, játékos elemeket, míg a kamaszok számára például kényelmes ülőalkalmatosságokat, ahol szívesen időznek iskola után.

*** Egy iskolautca megtervezésekor nagyon fontos szempont, hogy a tervező olyan tér- és közlekedéstervezési megoldásokat alkalmazzon, amelyek a mikromobilitási eszközök használatát, illetve az alacsonyabb sebességet ösztönzik. A térelválasztó elemeket, utcabútorokat úgy érdemes elhelyezni, hogy az a gyalogosok, kerékpárosok, rolleresek szempontjait helyezze előtérbe.

*** Az iskolautcák és környezetük fontos elemei a biztonságos átkelőhelyek, illetve a széles, kényelmes és változatos járdák. Az iskolautca közlekedéstervezési szempontből kényelmesen kerékpározható, a biciklik egyszerűen és gyorsan leköthetők.

*** Ha igazán élhető iskolautcát szeretnénk, elengedhetetlen a játékos térelemek, utcabútorok telepítése is. Nagyobb örömmel fogják használni a gyerekek, kamaszok és felnőttek ezeket, ha a tervezők bevonják őket az utca tervezésébe és a kivitelezésbe is.

*** Végül, nincs jó iskolautca zöldfelületek nélkül. Az iskolautcák mikroklímáját jelentősen növeli, ha fákat, balkonokat telepítenek a tervezők. A fajták kiválasztásakor az őshonos fajták előnyben részesítése mellett fontos az is, hogy nagy vízmegtartó képességű növényeket válasszunk, amelyek hatékonyan megőrzik a lezúduló csapadékvíz egy részét az aszályos időszakokra.

https://kerekparosklub.hu/hirek/cikk/minden-amit-tudni-akartal-az-iskolautcakrol

Válasz

M Imre üzente 2 órája

Iskolautcák \ LMCS / Levegő Munkacsoport

A világ sok városában beváltak már olyan intézkedések, melyek az iskolák előtti gyalogos és kerékpáros zónák kialakításával megkönnyítik az épület biztonságos megközelítését, és csökkentik a levegő- és zajszennyezést – legalább az intézménybe érkezés ideje alatt. Egyes városokban gyakran kísérleti jelleggel indultak ilyen kezdeményezések, hogy mérjék hatásukat és megítélésüket a lakosság körében, és ezek idővel a legtöbb esetben véglegesen elfogadottá váltak.

A megoldásra lehetséges változtatások kerültek kidolgozásra például a Budapest 7. kerületi Kertész utcai Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Művészeti Szakgimnázium és a MOME kutatócsoportja együttműködésében. Az eredmény egy jellegzetes motívumokkal feltűnőre festett bejárat, pad, kerékpártámasz és dézsába ültetett facsemeték.

-- az iskolautcák olyan utcaszakaszok az iskolák mellett, ahol időszakosan (főleg a reggeli órákban) vagy állandó jelleggel tiltják, illetve csillapítják az autóforgalmat. Az iskolautcák nem csak biztonságosabbá és egészségesebbé teszik a gyerekek, szüleik és tanáraik környezetét, hanem kutatások bizonyítják, hogy hozzájárulnak a nyugodtabb, stresszmentesebb mindennapokhoz is, és a jobb mentális képességet is elősegítik.

Ma Magyarországon körülbelül 720 ezer gyermek jár általános iskolába, akiknek egy számottevő részét szüleik autóval viszik iskolába. Budapesten és a megyei jogú városokban a gyerekek körülbelül egyharmada érkezik autóval az iskolához, ez pedig a reggeli és a délutáni csúcsidőszakokban számos konfliktust okoz a feltorlódó autók száma miatt.

Hogyan lehet békésebb az utca?

A figyelem felhívására a különböző felfestések az úton és a KRESZ-táblák sokszor nem elegendőek, valamint nem minden útszakasz rendelkezik a célnak megfelelő jelzésekkel. Ennek a helyzetnek a javítására sok kutatás készült.

A világ sok városában beváltak már olyan intézkedések, melyek az iskolák előtti gyalogos és kerékpáros zónák kialakításával megkönnyítik az épület biztonságos megközelítését, és csökkentik a levegő- és zajszennyezést – legalább az intézménybe érkezés ideje alatt. Egyes városokban gyakran kísérleti jelleggel indultak ilyen kezdeményezések, hogy mérjék hatásukat és megítélésüket a lakosság körében, és ezek idővel a legtöbb esetben véglegesen elfogadottá váltak.

A megoldásra lehetséges változtatások kerültek kidolgozásra például a Budapest 7. kerületi Kertész utcai Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Művészeti Szakgimnázium és a MOME kutatócsoportja együttműködésében. Az eredmény egy jellegzetes motívumokkal feltűnőre festett bejárat, pad, kerékpártámasz és dézsába ültetett facsemeték.

https://www.youtube.com/watch?v=zS1o7K1NOZQ

Utcák a gyerekekért

https://www.levego.hu/egyeb/iskolautcak/

A tanulók iskola körüli biztonságos közlekedésének eléréséért kíván tenni a nemzetközi Tiszta Városok Kampány is,

https://www.levego.hu/kampanyok/tiszta-varosok-kampany/

StreetsforKids néven,

https://cleancitiescampaign.org/streetsforkids/

ami egy-egy alkalommal történő forgalomcsillapítást jelent szemléletformáló céllal. Hazánkban a Levegő Munkacsoport szervezett több ilyen alkalmat tavasszal és ősszel.

https://www.levego.hu/egyeb/iskolautcak-2023-tavasz/

*** Iskolautcák, prezentáció - 2022.11.09

https://www.levego.hu/sites/default/files/Budapest-Kor-204-Utcak_a_gyerekekert_Szego_JuditLMCS_221109.pdf

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre 1 órája új képet töltött fel:

Dont_go_breaking_my_heart_2199391_8234_s

M Imre írta 1 órája a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:

A SpaceX űrhajója elmozdította a Nemzetközi Űrállomást ...

M Imre írta 1 órája a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

.. a férfi mély depresszióba esett, és később a család ...

M Imre írta 2 órája a(z) A Flórián téri felüljáró felújítása fórumtémában:

Megemelték a budapesti Flórián téri felüljárót | 2025. 09. 03. ...

M Imre írta 2 órája a(z) Puszi és pá! tábla (Kiss and Ride, K+R, K&R) képhez:

Puszi_es_pa_tabla_kiss_and_ride_kr_kr_2193654_7798_s

Kudarc lehet az iskolai „Puszi és Pá” parkolás | 2025.09.01...

M Imre írta 2 órája a(z) Az ország első iskolautcája (VIII. ker., Trefort Gimnázium) képhez:

Az_orszag_elso_iskolautcaja_viii_ker_trefort_gimnazium_2199390_1292_s

Iskolautcák | MKK / Magyar Kerékpárosklub Bár ...

M Imre írta 2 órája a(z) Az ország első iskolautcája (VIII. ker., Trefort Gimnázium) képhez:

Az_orszag_elso_iskolautcaja_viii_ker_trefort_gimnazium_2199390_1292_s

Iskolautcák \ LMCS / Levegő Munkacsoport A világ sok ...

M Imre 2 órája új képet töltött fel:

Az_orszag_elso_iskolautcaja_viii_ker_trefort_gimnazium_2199390_1292_s

M Imre 3 órája új képet töltött fel:

Tergondnoki_szolgalat_indul_budapesten_2025_osz_2199389_1079_s

M Imre írta 3 órája a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:

Aláírtuk a megállapodást a kormánnyal a rákosrendezői ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu