Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2007-től napjainkig
Egyre többen halnak meg az utakon, miközben az Európai Unió célkitűzése szerint számuknak felére kéne csökkennie. A közlekedési morálban aligha bízhatunk, ezért radikális szigorítások léptek életbe, ígérik, hogy egyúttal becsukják az elmúlt években egyre többet használt kiskaput.
Évente mintegy ezerháromszáz ember hal meg
közlekedési balesetben Magyarországon. A statisztika romlik
A statisztika szerint az évből hátralévő egy hónapban még
körülbelül száz embernek, köztük legalább ötven vétlen közlekedőnek meg
kell halnia az utakon. Ha ezzel az elborzasztó adattal szembesülünk, a
KRESZ-szigorításról szóló hírt bizonyára egy "na végre!" felkiáltással
fogadjuk.
Az utolsó emlékezetes változtatásra 1993-ban került sor, arra azért volt szükség, mert a baleseti adatok tekintetében Európa végén kullogtunk. A módosítás 50 km/órára csökkentette a lakott területen megengedett sebességet, és kötelezővé tette a tompított fényszóró használatát lakott területen kívül. A szakemberek jórészt ennek a szigorításnak tudják be, hogy 2000-re 50,7%-kal csökkent a halállal és 37,1%-kal a személyi sérüléssel járó balesetek száma az 1990-es adatokhoz képest. Az autók száma viszont folyamatosan nő, és Nyugat-Európán még mindig bőven van mit behozni.
A leggyakoribb baleseti ok továbbra is a
gyorshajtás, az út- és látási viszonyoknak nem megfelelő sebesség
A balesetek elsődleges oka - ezt valószínűleg mindenki tudja - a
gyorshajtás, illetve az út- és látási viszonyoknak nem megfelelő
sebesség. A havas, jeges, latyakos idő beálltával szinte nincs híradás
árokba csúszott, megpördült, felborult jármű nélkül. Ráadásul hiába
olvasható, hallható lépten-nyomon, mennyire fontos
a téli gumi, decembertől februárig a fél ország úgy csúszkál,
mintha a műjégen volna. A másik probléma a látási viszonyokhoz képest
túl nagy sebesség, pedig a KRESZ-tanfolyamon alaposan megtanítják, hogy a
tempót úgy kell megválasztani, hogy az ahhoz tartozó féktáv ne legyen
hosszabb, mint a belátható útszakasz. (A láthatóság kérdésével hamarosan
bővebben is foglalkozunk.)
A probléma részben abban gyökeredzik, hogy az utak szélén általában semmi nincs, ami megváltozott körülmények esetén a vezetőt lassításra intené, és sokan "amit a tábla megenged" alapon választják meg sebességüket. A gyorsaság növekedésével ráadásul a szem látószöge is szűkül: 100 km/óránál körülbelül 45°-os tartományra csökken az egyébként 180-220°-os szög.
Itthon az emberek fele nem használja a
biztonsági övet, ez is növeli a halálesetek számát. Indokok, kifogások
és a szakember véleménye
A balesetek másik fő okozója - ezt is tudjuk - az ittas vezetés.
Itthon az esetek 13,5%-ában felelős az alkohol, míg az Unió bővítés
előtti tizenöt országa 4-5%-os eredménnyel dicsekedhet. Ráadásul
Nyugat-Európában több helyen is megengedett a félezrelékes
véralkoholszint - hazánkkal ellentétben. Hasonlóképp lehangoló
statisztikai adatokkal szembesülünk, ha összevetjük a biztonsági öv
használatának arányát. Magyarországon csupán 51%-ban kapcsoljuk be az
övet, míg az előbb említett országokban a 90%-os arányt szeretnék 95%-ra
javítani. Ez is azt jelzi, hogy még igen nagy lemaradásunk van Európa
nyugati felével szemben. Az Európai Unió célul tűzte ki a halálos közúti
balesetek 50%-os csökkentését 2010-ig. Ez a javulás nálunk azt
jelentené, hogy évente több száz ember menekülne meg a halálos
közlekedési balesettől. Tehát szigorítunk.
Fokozott közúti ellenőrzések várhatók. Ha
elfogadják a javaslatot, súlyos szabályszegés esetén a rendőr a
helyszínen bevonhatná a vezetői engedélyt
Keményebb szankciókkal kell számolniuk azoknak, akik
áthágják a szabályokat. Nagy visszhangja volt a harminc- és
háromszázezer forint közti büntetési intervallum hírének.
2007-ben Dr. Komáromi Endre ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője elmondta: szeretnék, hogy kirívó szabálytalanság esetén az igazoltató rendőr a helyszínen elvehesse a jogosítványt - valószínűleg néhány ilyen eset után észrevehetően visszaesnének a száguldozások. A szigorúbb büntetéseket fokozott ellenőrzések egészítik ki, ezek elsődleges célja természetesen az ittas vezetők és a gyorshajtók kiszűrése. Utóbbiakról ráadásul egyre több portré készül majd, a rendőrség ugyanis tárgyalásokat folytat az autópályák üzemeltetőivel további sebességmérő kamerák elhelyezéséről. Az M1-esre telepített berendezések radikálisan lecsökkentették a száguldozást az adott szakaszokon. Kérdésemre, miért jelzik előre táblával a kamerákat, a főosztályvezető azt felelte, hogy nincs ilyen törvényi kötelezettség, a rendőrség saját hatáskörében dönt így, és nem a büntetés a cél, hanem a gyorshajtás visszaszorítása.
Persze a gyorshajtó lefotózása és felelősségre vonása két külön dolog. Szinte mindenki ismeri a kiskaput: közeli hozzátartozóra az ember nem köteles terhelő vallomást tenni. A szabálysértők évente nem kevesebb mint százezer esetben ússzák meg büntetést ezzel a trükkel. 2008 első felében ez a lehetőség megszűnik, a közlekedési törvény módosításával - több nyugat-európai országhoz hasonlóan - bevezetik az objektív felelősség fogalmát. Ennek alapján a jármű üzembentartója köteles kifizetni a büntetést, és emellett a vezető ellen - ha kiderül kiléte - szabálysértési eljárást indítanak, ám neki pénzbírságra már nem, csak pontokra kell számítania.
Hiába a traffipax, ha ki lehet bújni a
felelősségre vonás alól. Már nem sokáig
A pontrendszert 2001-ben vezették
be, és bár 2004-ben módosították, átütő sikert eddig nem értek el
vele. 2007-ig ugyanis igen szorgalmasan kellett szabálytalankodni ahhoz,
hogy a pontok száma elérje a bűvös 18-at, amelynél fél évre ugrik a
vezetői engedély. Mivel szabálysértésért maximum 3 pont adható, a jogsi
elvételéhez legkevesebb hat szabálysértést kell elkövetni. Az idei év
kezdetéig csupán 330 vezetőnek sikerült elérnie a tizennyolc pontos
bravúrt. Hogy miért különleges "teljesítmény" ez? Mert 17-nél még van
lehetőség részt venni utánképzésen, amely kiradíroz öt feketepontot -
14-nél ugyanez kilenccel csökkenti a pontok számát. Szerencse, hogy
évente csak egyszer lehet ezt igénybe venni - mondhatnánk némi
iróniával. A jelenlegi szabályok értelmében ugyanis ha a 14 ponttal
rendelkező szabálytalankodó háromszor lebukik piros lámpán áthajtás
közben, ugyanott van, mintha nem vett volna részt a képzésen - ismétlem:
mindezt évente "csupán" egyszer játszhatja el. Nagyon finoman
fogalmazok, ha azt mondom, mostani formájában a rendszer nem éppen
elrettentő erejű.
A 2007-es módosítási javaslat szerint a képzés csak 12 pont birtokában jelentene mínusz kilencet, e fölött már csak hattal csökkentené a pontok számát. Ennél fontosabb változás, hogy egyes szabálytalanságokért több pontot lehet majd kapni: a gondatlanságból elkövetett közlekedési bűncselekményért 4 helyett 7, a szándékosért 7 helyett 10, a szabálysértésért 1-3 helyett 1-6 pontot. Egy "szűz" jogosítványt tehát ezentúl hat helyett három piros lámpával lehet visszajuttatni a hatóságoknak - persze csak lebukás esetén. Az igazi elrettentő erő inkább a százezer forint feletti bírság lehet. Igaz, a harmincmilliós kocsival száguldozóknak még ez sem, de a jogosítvány bevonása talán őket is elgondolkodtatja, érdemes-e szabálytalankodni.
A tervezet: Három súlyosabb szabálytalanság elegendő lenne ahhoz, hogy egy vezető elérje a jogosítvány bevonásával fenyegető 18 pontos határt a büntetőpont intézményét szigorító tervek szerint. A rendőrség szakértői az elmúlt hat év tapasztalatait áttekintve úgy értékelték, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket a rendszer, amely az EU-tagállamokban a legenyhébb. Az elképzelés maga egyébként működőképes, és szükség van rá, ám szigorító módosításokkal kell hatékonnyá tenni. A 2001 januárjában életre hívott rendszer első két évében egyetlen jogosítvány sem került veszélybe. 2003–2004-ben összesen félszáz engedélyt vontak be. A 2004-es szigorítás óta nagyjából négyszázan lépték át a 18-as határt. A büntetőpontokat nem retorzió céljából találták ki. A renitensek kiszűrése mellett nagyobb előnye, hogy a vezetőket „rábírja“ önkéntes jogkövető magatartásra. Gégény István alezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészetének munkatársa lapunknak elmondta: évente nagyjából háromszáz életet menthetnénk meg a hazai közutakon, ha az EU-tagországokhoz hasonlóan az autósok kilencven százaléka használná a biztonsági övet. Magyarországon ez az arány alig több mint ötven százalék. Tavaly 321 ezer autós neve mellé összesen 755 ezer büntetőpont került. Mintegy százezer vezető azért kapott egy-egy pontot, mert nem kapcsolta be a biztonsági övét. A tervezett módosítás a jövőben hét ponttal büntetné az ilyen sofőröket. Vagyis a harmadik „tettenérés“ után az illető elérné a 18 pontot, ami automatikusan féléves jogosítványbevonással jár. Az elképzelések szerint végleg megszűnne az egypontos figyelmeztető tétel. A szabálysértés súlyosságtól függően három-, öt-, hétpontos büntetéseket szabnának ki. A mobiltelefon szabálytalan, kézben való használata a hárompontos körbe kerülne. Az ittas vezetés, a tilos jelzésen áthaladás és a gyorshajtás a hétpontos kategóriába tartozna. Ha egy vezető szándékosan veszélyezteti a közlekedőket, például el akar gázolni valakit, vagy cserbenhagyja áldozatát – ha a bíróság nem vonja be a jogosítványát –, 12 büntetőpontot is kaphat. Újfajta kihágások is bekerülnének a büntetendő cselekmények közé. Így a záróvonal átlépése, vagy autóutakon, autópályákon a jobbra tartási kötelezettség elmulasztása, valamint a gyalogátkelőhely előtt megálló jármű előzése is büntetőpontot eredményezne. A rendszám nélkül autózók sem ússzák meg a jövőben figyelmeztetéssel vagy kisebb pénzbírsággal. Megtudtuk: az ORFK szigorító tervezetét már elküldték az igazságügyi tárcának. Ha a minisztériumban további módosításokat tartanak szükségesnek, a rendőrségi szakértők készen állnak a pontosításra. Reményeik szerint azonban még az idén a törvényhozás elé kerülhet, s hatályba léphet a szigorító javaslat. Ötvenezer ellenőrzés, hatszáz ittas vezető, menekülő sofőr A húsvéti ünnep három napja alatt a rendőrök ötvenezer gépkocsivezetőt ellenőriztek országszerte. Hatszáz ittas vezetőt szűrtek ki, száz jogosítványt vontak be a helyszínen. Érdekes módon szombat–vasárnap 82 erősen ittas vezető fújta meg a szondát, a locsolós hétfőn ehhez csupán 18-an csatlakoztak. Hajdú-Biharban egy férfi egymás után két este is a rendőrök karmaiba futott: először iratok nélkül vezetett, másodszor már ittas is volt. Szintén a megyében történt: egy ittas vezető megpróbált elmenekülni, amikor észrevette az igazoltató rendőröket. Amikor észlelte, hogy követik, egy egyirányú utcán száguldott végig, a vasúti síneken haladva próbált egérutat nyerni. Miután elakadt, gyalog futott tovább. A rendőrök értesítették a közelgő vonat vezetőjét, így kerülték el a tragédiát. A sofőrt három év büntetéssel is sújthatják. Megvalósulása: Például 2007 április elsejétől illetőleg 2008 január elsejétől szigorodott a közlekedési büntetőpont-rendszer a szabálytalankodó autóvezetők hatékonyabb elrettentésének érdekében. A rendőrség azért is döntött a szigorítás mellett, mert célja, hogy 2010-re a felére csökkenjen a halálos kimenetelű balesetek száma - nyilatkozta a Budapest Portálnak Pausz Ferenc alezredes, az Országos Rendőr Főkapitányság (ORFK) közlekedés-rendészeti főosztályának a vezetője. Elmondta: a rendőrségi statisztika szerint az átlagos autós mintegy 10-20 percenként szegi meg valamilyen módon a KRESZ-t, ezért leginkább a járművezetők közlekedési morálján kell javítani, hogy a kitűzött célokat elérjék. A 2001-ben bevezetett, jelenleg is érvényes pontrendszer szerint 18 büntetőpontnál veszik el valakinek a jogosítványát, ám erre az elmúlt három évben nem volt példa: a rekorder az az autós, akinek 14 pontot sikerült összegyűjtenie, a legtöbb büntetettnek 1-3 pontja van. Módosul a pontrendszer A mostani rendszer nagy hibája, hogy nem mindig tesz különbséget az enyhébb és a súlyos szabálysértések között - jelentette ki Pausz Ferenc. Az áprilisban megjelenő új büntetőpont-szabályozásban már megpróbálják kiküszöbölni ezeket a hiányosságokat, valamint új elemek is bekerülnek a pontrendszerbe: már kaphatunk "fekete" pontot a biztonsági öv, valamint a gyermekülés használatának elmulasztása miatt, a vezetés közbeni telefonálásért, valamint ha nem vesszük figyelembe a rendőri karjelzést. Néhány szabálysértés viszont kikerül a szabályozásból, így nem kaphatunk büntetőpontot ha például tompított lámpával közlekedünk. Az új pontértékek:
Linkek A teljes tételezés megkereshető a police.hu oldalán. Közigazgatási bírságok itt találhatóak. |
(forrás: origo.hu, jogiforum.hu, police.hu, nol.hu, integratorforum.hu)
|
|
M Imre írta 22 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Szabó Máté ombudsman a közúti bírságolásról (AJB-5221/2010)
A közigazgatási bírság szabályozásának felülvizsgálata
Hogyan büntet a rendőr?
Sebességkorlátozás környezetvédelmi okból