Közlekedés: A közúti közlekedési előéleti pontrendszer Magyarországon

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

2007-től napjainkig

Egyre többen halnak meg az utakon, miközben az Európai Unió célkitűzése szerint számuknak felére kéne csökkennie. A közlekedési morálban aligha bízhatunk, ezért radikális szigorítások léptek életbe, ígérik, hogy egyúttal becsukják az elmúlt években egyre többet használt kiskaput.


Forrás: MTI
Évente mintegy ezerháromszáz ember hal meg közlekedési balesetben Magyarországon. A statisztika romlik


A statisztika szerint az évből hátralévő egy hónapban még körülbelül száz embernek, köztük legalább ötven vétlen közlekedőnek meg kell halnia az utakon. Ha ezzel az elborzasztó adattal szembesülünk, a KRESZ-szigorításról szóló hírt bizonyára egy "na végre!" felkiáltással fogadjuk.


Az utolsó emlékezetes változtatásra 1993-ban került sor, arra azért volt szükség, mert a baleseti adatok tekintetében Európa végén kullogtunk. A módosítás 50 km/órára csökkentette a lakott területen megengedett sebességet, és kötelezővé tette a tompított fényszóró használatát lakott területen kívül. A szakemberek jórészt ennek a szigorításnak tudják be, hogy 2000-re 50,7%-kal csökkent a halállal és 37,1%-kal a személyi sérüléssel járó balesetek száma az 1990-es adatokhoz képest. Az autók száma viszont folyamatosan nő, és Nyugat-Európán még mindig bőven van mit behozni.


Forrás: MTI
A leggyakoribb baleseti ok továbbra is a gyorshajtás, az út- és látási viszonyoknak  nem megfelelő sebesség


A balesetek elsődleges oka - ezt valószínűleg mindenki tudja - a gyorshajtás, illetve az út- és látási viszonyoknak nem megfelelő sebesség. A havas, jeges, latyakos idő beálltával szinte nincs híradás árokba csúszott, megpördült, felborult jármű nélkül. Ráadásul hiába olvasható, hallható lépten-nyomon, mennyire fontos a téli gumi, decembertől februárig a fél ország úgy csúszkál, mintha a műjégen volna. A másik probléma a látási viszonyokhoz képest túl nagy sebesség, pedig a KRESZ-tanfolyamon alaposan megtanítják, hogy a tempót úgy kell megválasztani, hogy az ahhoz tartozó féktáv ne legyen hosszabb, mint a belátható útszakasz. (A láthatóság kérdésével hamarosan bővebben is foglalkozunk.)


A probléma részben abban gyökeredzik, hogy az utak szélén általában semmi nincs, ami megváltozott körülmények esetén a vezetőt lassításra intené, és sokan "amit a tábla megenged" alapon választják meg sebességüket. A gyorsaság növekedésével ráadásul a szem látószöge is szűkül: 100 km/óránál körülbelül 45°-os tartományra csökken az egyébként 180-220°-os szög.


Itthon az emberek fele nem használja a biztonsági övet, ez is növeli a halálesetek számát. Indokok, kifogások és a szakember véleménye


A balesetek másik fő okozója - ezt is tudjuk - az ittas vezetés. Itthon az esetek 13,5%-ában felelős az alkohol, míg az Unió bővítés előtti tizenöt országa 4-5%-os eredménnyel dicsekedhet. Ráadásul Nyugat-Európában több helyen is megengedett a félezrelékes véralkoholszint - hazánkkal ellentétben. Hasonlóképp lehangoló statisztikai adatokkal szembesülünk, ha összevetjük a biztonsági öv használatának arányát. Magyarországon csupán 51%-ban kapcsoljuk be az övet, míg az előbb említett országokban a 90%-os arányt szeretnék 95%-ra javítani. Ez is azt jelzi, hogy még igen nagy lemaradásunk van Európa nyugati felével szemben. Az Európai Unió célul tűzte ki a halálos közúti balesetek 50%-os csökkentését 2010-ig. Ez a javulás nálunk azt jelentené, hogy évente több száz ember menekülne meg a halálos közlekedési balesettől. Tehát szigorítunk.


Forrás: MTI
Fokozott közúti ellenőrzések várhatók. Ha elfogadják a javaslatot, súlyos szabályszegés esetén a rendőr a helyszínen bevonhatná a vezetői engedélyt


Keményebb szankciókkal kell számolniuk azoknak, akik áthágják a szabályokat. Nagy visszhangja volt a harminc- és háromszázezer forint közti büntetési intervallum hírének.

 

2007-ben Dr. Komáromi Endre ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője elmondta: szeretnék, hogy kirívó szabálytalanság esetén az igazoltató rendőr a helyszínen elvehesse a jogosítványt - valószínűleg néhány ilyen eset után észrevehetően visszaesnének a száguldozások. A szigorúbb büntetéseket fokozott ellenőrzések egészítik ki, ezek elsődleges célja természetesen az ittas vezetők és a gyorshajtók kiszűrése. Utóbbiakról ráadásul egyre több portré készül majd, a rendőrség ugyanis tárgyalásokat folytat az autópályák üzemeltetőivel további sebességmérő kamerák elhelyezéséről. Az M1-esre telepített berendezések radikálisan lecsökkentették a száguldozást az adott szakaszokon. Kérdésemre, miért jelzik előre táblával a kamerákat, a főosztályvezető azt felelte, hogy nincs ilyen törvényi kötelezettség, a rendőrség saját hatáskörében dönt így, és nem a büntetés a cél, hanem a gyorshajtás visszaszorítása.


Persze a gyorshajtó lefotózása és felelősségre vonása két külön dolog. Szinte mindenki ismeri a kiskaput: közeli hozzátartozóra az ember nem köteles terhelő vallomást tenni. A szabálysértők évente nem kevesebb mint százezer esetben ússzák meg büntetést ezzel a trükkel. 2008 első felében ez a lehetőség megszűnik, a közlekedési törvény módosításával - több nyugat-európai országhoz hasonlóan - bevezetik az objektív felelősség fogalmát. Ennek alapján a jármű üzembentartója köteles kifizetni a büntetést, és emellett a vezető ellen - ha kiderül kiléte - szabálysértési eljárást indítanak, ám neki pénzbírságra már nem, csak pontokra kell számítania.


Forrás: [origo]
Hiába a traffipax, ha ki lehet bújni a felelősségre vonás alól. Már nem sokáig


A pontrendszert 2001-ben vezették be, és bár 2004-ben módosították, átütő sikert eddig nem értek el vele. 2007-ig ugyanis igen szorgalmasan kellett szabálytalankodni ahhoz, hogy a pontok száma elérje a bűvös 18-at, amelynél fél évre ugrik a vezetői engedély. Mivel szabálysértésért maximum 3 pont adható, a jogsi elvételéhez legkevesebb hat szabálysértést kell elkövetni. Az idei év kezdetéig csupán 330 vezetőnek sikerült elérnie a tizennyolc pontos bravúrt. Hogy miért különleges "teljesítmény" ez? Mert 17-nél még van lehetőség részt venni utánképzésen, amely kiradíroz öt feketepontot - 14-nél ugyanez kilenccel csökkenti a pontok számát. Szerencse, hogy évente csak egyszer lehet ezt igénybe venni - mondhatnánk némi iróniával. A jelenlegi szabályok értelmében ugyanis ha a 14 ponttal rendelkező szabálytalankodó háromszor lebukik piros lámpán áthajtás közben, ugyanott van, mintha nem vett volna részt a képzésen - ismétlem: mindezt évente "csupán" egyszer játszhatja el. Nagyon finoman fogalmazok, ha azt mondom, mostani formájában a rendszer nem éppen elrettentő erejű.


A 2007-es módosítási javaslat szerint a képzés csak 12 pont birtokában jelentene mínusz kilencet, e fölött már csak hattal csökkentené a pontok számát. Ennél fontosabb változás, hogy egyes szabálytalanságokért több pontot lehet majd kapni: a gondatlanságból elkövetett közlekedési bűncselekményért 4 helyett 7, a szándékosért 7 helyett 10, a szabálysértésért 1-3 helyett 1-6 pontot. Egy "szűz" jogosítványt tehát ezentúl hat helyett három piros lámpával lehet visszajuttatni a hatóságoknak - persze csak lebukás esetén. Az igazi elrettentő erő inkább a százezer forint feletti bírság lehet. Igaz, a harmincmilliós kocsival száguldozóknak még ez sem, de a jogosítvány bevonása talán őket is elgondolkodtatja, érdemes-e szabálytalankodni.


A tervezet:

 

Három súlyosabb szabálytalanság elegendő lenne ahhoz, hogy egy vezető elérje a jogosítvány bevonásával fenyegető 18 pontos határt a büntetőpont intézményét szigorító tervek szerint. A rendőrség szakértői az elmúlt hat év tapasztalatait áttekintve úgy értékelték, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket a rendszer, amely az EU-tagállamokban a legenyhébb. Az elképzelés maga egyébként működőképes, és szükség van rá, ám szigorító módosításokkal kell hatékonnyá tenni.


A 2001 januárjában életre hívott rendszer első két évében egyetlen jogosítvány sem került veszélybe. 2003–2004-ben összesen félszáz engedélyt vontak be. A 2004-es szigorítás óta nagyjából négyszázan lépték át a 18-as határt. A büntetőpontokat nem retorzió céljából találták ki. A renitensek kiszűrése mellett nagyobb előnye, hogy a vezetőket „rábírja“ önkéntes jogkövető magatartásra.


Gégény István alezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésren­dészetének munkatársa lapunknak elmondta: évente nagyjából háromszáz életet menthetnénk meg a hazai közutakon, ha az EU-tagországokhoz hasonlóan az autósok kilencven százaléka használná a biztonsági övet. Magyarországon ez az arány alig több mint ötven százalék. Tavaly 321 ezer autós neve mellé összesen 755 ezer büntetőpont került. Mintegy százezer vezető azért kapott egy-egy pontot, mert nem kapcsolta be a biztonsági övét. A tervezett módosítás a jövőben hét ponttal büntetné az ilyen sofőröket. Vagyis a harmadik „tettenérés“ után az illető elérné a 18 pontot, ami automatikusan féléves jogosítványbe­vonással jár. Az elképzelések szerint végleg megszűnne az egypontos figyelmeztető tétel. A szabálysértés súlyosságtól függően három-, öt-, hétpontos büntetéseket szabnának ki. A mobiltelefon szabálytalan, kézben való használata a hárompontos körbe kerülne. Az ittas vezetés, a tilos jelzésen áthaladás és a gyorshajtás a hétpontos kategóriába tartozna. Ha egy vezető szándékosan veszélyezteti a közlekedőket, például el akar gázolni valakit, vagy cserbenhagyja áldozatát – ha a bíróság nem vonja be a jogosítványát –, 12 büntetőpontot is kaphat.


Újfajta kihágások is bekerülnének a büntetendő cselekmények közé. Így a záróvonal átlépése, vagy autóutakon, autópályákon a jobbra tartási kötelezettség elmulasztása, valamint a gyalogátkelőhely előtt megálló jármű előzése is büntetőpontot eredményezne. A rendszám nélkül autózók sem ússzák meg a jövőben figyelmeztetéssel vagy kisebb pénzbírsággal.


Megtudtuk: az ORFK szigorító tervezetét már elküldték az igazságügyi tárcának. Ha a minisztériumban további módosításokat tartanak szükségesnek, a rendőrségi szakértők készen állnak a pontosításra. Reményeik szerint azonban még az idén a törvényhozás elé kerülhet, s hatályba léphet a szigorító javaslat.


Ötvenezer ellenőrzés, hatszáz ittas vezető, menekülő sofőr 

A húsvéti ünnep három napja alatt a rendőrök ötvenezer gépkocsivezetőt ellenőriztek országszerte. Hatszáz ittas vezetőt szűrtek ki, száz jogosítványt vontak be a helyszínen. Érdekes módon szombat–vasárnap 82 erősen ittas vezető fújta meg a szondát, a locsolós hétfőn ehhez csupán 18-an csatlakoztak. Hajdú-Biharban egy férfi egymás után két este is a rendőrök karmaiba futott: először iratok nélkül vezetett, másodszor már ittas is volt. Szintén a megyében történt: egy ittas vezető megpróbált elmenekülni, amikor észrevette az igazoltató rendőröket. Amikor észlelte, hogy követik, egy egyirányú utcán száguldott végig, a vasúti síneken haladva próbált egérutat nyerni. Miután elakadt, gyalog futott tovább. A rendőrök értesítették a közelgő vonat vezetőjét, így kerülték el a tragédiát. A sofőrt három év büntetéssel is sújthatják.


Megvalósulása:


Például 2007 április elsejétől illetőleg 2008 január elsejétől szigorodott a közlekedési büntetőpont-rendszer a szabálytalankodó autóvezetők hatékonyabb elrettentésének érdekében. 


A rendőrség azért is döntött a szigorítás mellett, mert célja, hogy 2010-re a felére csökkenjen a halálos kimenetelű balesetek száma - nyilatkozta a Budapest Portálnak Pausz Ferenc alezredes, az Országos Rendőr Főkapitányság (ORFK) közlekedés-rendészeti főosztályának a vezetője. Elmondta: a rendőrségi statisztika szerint az átlagos autós mintegy 10-20 percenként szegi meg valamilyen módon a KRESZ-t, ezért leginkább a járművezetők közlekedési morálján kell javítani, hogy a kitűzött célokat elérjék.  


A 2001-ben bevezetett, jelenleg is érvényes pontrendszer szerint 18 büntetőpontnál veszik el valakinek a jogosítványát, ám erre az elmúlt három évben nem volt példa: a rekorder az az autós, akinek 14 pontot sikerült összegyűjtenie, a legtöbb büntetettnek 1-3 pontja van. 


Módosul a pontrendszer


A mostani rendszer nagy hibája, hogy nem mindig tesz különbséget az enyhébb és a súlyos szabálysértések között - jelentette ki Pausz Ferenc. Az áprilisban megjelenő új büntetőpont-szabályozásban már megpróbálják kiküszöbölni ezeket a hiányosságokat, valamint új elemek is bekerülnek a pontrendszerbe: már kaphatunk "fekete" pontot a biztonsági öv, valamint a gyermekülés használatának elmulasztása miatt, a vezetés közbeni telefonálásért, valamint ha nem vesszük figyelembe a rendőri karjelzést. Néhány szabálysértés viszont kikerül a szabályozásból, így nem kaphatunk büntetőpontot ha például tompított lámpával közlekedünk.      


Az új pontértékek:


7 pont Segélynyújtás elmulasztása
  Közúti veszélyeztetés
  Közúti balesetokozás
  Ittas vezetés 0,8 ezrelékes véralkoholszint felett
  A vezetés tiltott átengedése
  Cserbenhagyás
  Járművezetés eltiltás alatt
4 pont Közúti gondatlan balesetokozás
3 pont Ittas vezetés 0,8 ezrelékes véralkoholszint alatt
  Sebességkorlátozás jelentős túllépése
  Elsőbbségadás és előzés szabályainak megszegése
  Vasúti átjárón szabálytalan áthaladás
  Közlekedés rendjének megzavarása
  Biztonságos közlekedésre alkalmatlan jármű vezetése
  Engedély nélküli vezetés
  Megfordulás, hátramenet autópályán
  Megállás kijelölt gyalogátkelőn
  Tilos jelzésen való áthaladás
  Rendőri jelzés figyelmen kívül hagyása
  Megállás vasúti átjáróban
  Gyalogoselsőbbség meg nem adása gyalogátkelőhelyen
  Tilalmi jelzőtáblák jelzéseinek megszegése
  A szabályok kisebb fokú megszegése
2 pont Sebességhatár negyedével túllépése
1 pont Biztonsági öv, gyermekülés használatának elmulasztása
  Telefonálás kézben tartott mobiltelefonnal
  Relatív sebességtúllépés

 

Linkek

A teljes tételezés megkereshető a police.hu oldalán.

Közigazgatási bírságok itt találhatóak.

A pontrendszer bevezetéséről szakmailag


(forrás: origo.hu, jogiforum.hu, police.hu, nol.hu, integratorforum.hu)


Címkék: bírság büntetőpont közlekedésbiztonság közúti közlekedési előéleti pontrendszer szabályozás

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 22 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...

M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...

M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:

Azelet1__eletmento_osszefogas_a_gyorshajtas_ellen_bkk_2183062_5746_s

Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...

M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:

A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu