Közlekedés: A metrók liftjei: Madridban tíz százalék, és nálunk?

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 643 fő
  • Képek - 3165 db
  • Videók - 2711 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 866 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 643 fő
  • Képek - 3165 db
  • Videók - 2711 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 866 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 643 fő
  • Képek - 3165 db
  • Videók - 2711 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 866 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 643 fő
  • Képek - 3165 db
  • Videók - 2711 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 866 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Érdekes számokat közölt a Vía Libre című spanyol vasúti újság a madridi metróhálózat lifthasználatáról. Mivel én ilyen jellegű adatokkal korábban nem találkoztam - vagy legalábbis átfutottam rajta -, így érdemes egy kicsit jobban megvizsgálni ezeket a számokat, Budapesttel összehasonlítva.



 

A számok tehát a madridi metróhálózat liftjeivel, azok forgalmával, a forgalom időbeni, és térbeli megoszlásával foglalkozik. A hálózaton összesen 450 lift van, mellette 1600 mozgólépcső, amivel a madridiak világelsőnek tartják magukat, és ez valószínűleg így is van. Összehasonlításképpen szerepel pár másik metróhálózat adata is: New Yorkban 196 lift, és 174 mozgólépcső van, ugyanezek a számok London esetén 150 és 432, Moszkvánál pedig 3 és 600. 


Persze az említett hálózatokkal szemben a madridi hálózat nagy része az elmúlt 10 évben épült ki, így az állomások építésekor már követelmény volt a minél magasabb szintű megközelíthetőség. Gondoljuk el ugyanezt az említett városokban, akik 50-100 évvel ezelőtt építették ki rendszerük nagyját.


És most nézzük a számokat.

A madridi metró utasforgalmának 10,6 %-a használta a lifteket a vizsgálat idején, ez napi 328 ezer utast jelentett. A liftek használóinak kétharmada, 211 ezer fő utazott az állomásokon belüli (pl. az átszállást segítő) liftekkel, míg 117 ezren használták a külső, állomás elhagyását szolgáló berendezéseket.


A madridi csúcsórák itthon megszokottól eltérő rendjét mutatja, hogy órákra vetítve a három legnagyobb arányt képviselő időszak a lifthasználatban  a reggel 8-9, a délután 2-3, és az este 7-8 volt, ebben a sorrendben, 8,1 -  7,1 - 6,7 % aránnyal az össz-lifthasználathoz viszonyítva. 


Az állomások között a legintenzívebb lifthasználatot a Nuevos Ministerios állomáson mutatták ki, az itteni lifteket napi 10204 utas használja, a második helyre Legazpi (napi 7979 használat), a harmadik helyre Sol futott be (napi 7212 utas). 


Sokan mondják, hogy a lifteket elsősorban az esélyegyenlőség miatt szükséges megépíteni, itt elsősorban a mozgássérültekre gondolva. Nos, Madridban megszámolták a rendszert használó mozgássérültek számát is. A teljes napi érték, az összes állomást és liftet figyelembe véve mindössze napi 151 volt, ami a liftet használó utasok számának mindössze fél tized százaléka. 


Ez a kérdés tényleg azért érdekes, mert itthon elsősorban tényleg mindenki a mozgássérültekre hivatkozik, amikor a liftekről, alacsonypadlóról, és más hasonlókról van szó. A legtöbbször fel sem merül azon rétegek neve, akik még potenciális használói lehetnek a lifteknek; az idősek, a babakocsival közlekedők, a kisgyerekesek, a kutyások, a nagy csomaggal érkezők, és mindenki más, akinek az állomás elhagyásában rövidebb utat biztosít a lift, vagy pusztán fél a mozgólépcsőtől. Madridban ez a szám a lifthasználó 99,95 százaléka.


A budapesti hálózat természetesen az átszállási pontok kis száma, a gyorsvasúti hálózat kiterjedtségének mértéke miatt vélhetőleg a tíz százalékos arány nehezen lenne elérhető, az állomásokon belüli átszállási lifthasználat aránya jóval alacsonyabb lenen. Nem hiszem, hogy túloznék akkor, amikor azt mondom, hogy ez a szám egy teljes lift-rendszer kiépítése esetén valahol négy-öt százalék körül alakulna. Ez azt jelenti, hogy a lifteket naponta mintegy 35-45 ezer ember használná. 


A liftek beépítésére legutóbb a kettes metró felújítása kapcsán volt lehetőség, a betervezett munkákat végül a nagy költségekre, és az igények alacsony voltára hivatkozva nem valósították meg, mindössze a Stadionoknál, és a Pillangó utcán épült lift. A négyes metrónak elvileg minden állomásán lesz felvonó, kíváncsi vagyok, hogy mondjuk a Kálvin téren, vagy a Baross téren a keresztezett régi metróvonalakat is el lehet-e majd érni lifttel. (aki tudja, írja be) Szintén liftek kerültek beépítésre a budapesti villamoshálózat egyetlen Stadtbahn megállójába, a Fővám téribe is, köszönhetően az aluljáró szinti elhelyezkedésnek. 


Az látszik mindenesetre, hogy a lifteket csakis úgy lehet megvalósítani, ha azok őrzése folyamatosan biztosított, legalább egy térfigyelő kamerával, valamint a lift üzemeltetésének hatásköre tisztázott, az üzemeltető nem úgy érzi, hogy neki púp a hátán mindez. Ha ez nem valósul meg, akkor liftjeink szomorú véget fognak érni társadalmunk szellemileg visszamaradt, a rongáláshoz, és firkáláshoz értő tagjai miatt. Elég csak megnézni a Nyugati pályaudvar, vagy az érdi aluljáró liftjeinek történetét, mindegyik többet állt, mint járt átadása óta. 


Forrás: PTinfo

A kép forrása: diegodbs

Címkék: budapest esélyegyenlőség felmérés kettes metró közösségi közlekedés lista madrid metróhálózat mozgólépcső négyes metró spanyolország tömegközlekedés érd

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre 55 perce új videót töltött fel:

M Imre írta 4 órája a(z) Nissan Micra reklám (David Lynch) videóhoz:

This commercial is called "Bucking Bronco" ...

M Imre 4 órája új videót töltött fel:

M Imre 5 órája új videót töltött fel:

M Imre 13 órája új képet töltött fel:

Chuck_norris_elott_bezartak_az_ugyfelkaput_de_o_bemaszott_a_kormanyablakon_2196063_2853_s

M Imre 13 órája új képet töltött fel:

Chuck_norris_egy_kenyerpiriton_regisztral_az_ugyfelkapura_2196062_8735_s

M Imre írta 13 órája a(z) Az Ikarus történelme blogbejegyzéshez:

Az Ikarus gyárthatja a CRRC európai piacra szánt autonóm ...

M Imre írta 3 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

MÁV: hóval provokál a tél. https://www.facebook....

M Imre írta 5 napja a(z) A KRESZ története blogbejegyzéshez:

Életveszélyes változtatás jöhet a jogosítványoknál | 2025....

M Imre 5 napja új képet töltött fel:

Elfogadtak_az_m9es_autout_nyomvonalat_meg_budapestet_is_erinti_a_lepes_2195966_9653_s

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu