Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | M Imre | 0 hozzászólás
A január 1-jétől mintegy hatvan ponton megváltozott KRESZ-nek lehetnek áldozatai. Eltelik egy kis idő, amíg az autósok hozzászoknak, hogy a kerékpárosok több közlekedési helyzetben elsőbbséget élveznek velük szemben – közölte a hvg.hu-val Óberling József ezredes, akivel a bevezetett módosításokról beszélgettünk.
Január első két hete alatt huszonegyen haltak meg közlekedési
balesetekben. Az áldozatok közül hét ember gyalogosként, egy pedig
kerékpárosként vesztette életét. Összefüggést ezek között az esetek
és az év elejétől hatályos új KRESZ-szabályok között keresni persze nem
okvetlenül kell. Az újítások leginkább a bicikliseknek kedveznek, ám az elgázolt kerékpáros esetében például ez aligha játszott közre:
a láthatósági mellénnyel, szabályosan, autóúton kerekező idős férfit
hátulról gázolta el, majd hagyta cserben egy gépjárművezető. A halálos
baleseteket tehát - egyelőre úgy fest - nem az új szabályokban való
járatlanság okozta.
A módosítások nem okvetlenül szivárognak át
zökkenőmentesen a gyakorlatba, de itt nem a halálos kimenetelű
balesetekre kell gondolni. "Természetes, hogy eltelik egy idő, mire az
emberek hozzászoknak az új szabályokhoz, ez mindenütt így zajlik" –
magyarázza Óberling József ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság
(ORFK) Közlekedésrendészeti Főosztályának a vezetője, aki
a módosításokat több csoportra osztja. Egy részük például már korábban
is bevett szabály volt, most csak legalizálták őket a
kormányrendelettel. Ilyenek azok a jelzőtáblák, amelyek jelentését az
emberek egyébként jól ismerik: a környezetvédelmi zónát és szmog esetén
a forgalom korlátozását mutató tábla. Ez utóbbi bevezetésével
elsősorban azt akarták elérni, hogy az önkormányzatok rendeleti úton, a
KRESZ révén érvényesíthessék a környezetüket védő szabályokat, például
úgy, hogy szabályozzák a közlekedést, illetve bírságot szabjanak ki
arra a gépkocsivezetőre, aki a tiltás hatálya alatt vesz részt a
forgalomban.
Ugyancsak régi-új a sebességellenőrzést jelző
közlekedési tábla. Ám a kötelező figyelmeztetés csak a fixen telepített
traffipaxokra vonatkozik, a jelzőtáblát a közút kezelője teszi ki az
utakra. A rendőrség mobil sebességmérésére viszont nem vonatkozik a
mérés helyének előre jelzése, tehát a hatóságnak továbbra sem kell a
traffipaxkontrollról előre értesítenie az autósokat.
A
sebességkorlátozással kapcsolatos változások egy része a
főosztályvezető szerint kedvező az autósokra nézve, hiszen több
engedményt is tesz: a vasúti átjárók megközelítésénél például csak
akkor kell lassítani, ha ezt jelzőtábla előírja. „Az enyhítés oka az,
hogy a sebességkorlátozásnak nem tapasztaltuk jótékony hatását, és
nehéz is volt ellenőrizni a betartását. Ezen túlmenően pedig a külföldi
járművezetők nem is tudták, hogy van ilyen előírás” – magyarázta az
ezredes.
A 2500 helyett a 3500 kilogramm megengedett legnagyobb
össztömeg alatti járművekre – „dobozos furgonokra” és nagyobb
luxusautókra – idén január 1-jétől a teherautók helyett a
személygépkocsikéval azonos sebességhatárok vonatkoznak. Vagyis most
már ők is haladhatnak az autópályán 130 km/óra sebességgel. A
kerékpárosok esetében pedig az a változás, hogy lakott területen kívül
– fejvédő sisakkal – legfeljebb 50 km/óra sebességgel közlekedhetnek az
ország útjain, így akár az is előfordulhat, hogy leelőzik a maximum 40
km/órával haladó segédmotorosokat.
A bicajosok számára egyébként
számos kedvező módosítást tartalmaz a KRESZ – ezek jelentik a
változások másik nagy részét. Újdonság például az úttesten, burkolati
jellel kijelölt kerékpáros nyom, amely jelzi a kerékpárosok számára az
úttesten történő haladásra ajánlott útfelületet. A nyitott
kerékpársávot az úttesten felfestett fehér színű szaggatott vonal és
biciklit mutató burkolati jel jelzi. Ezen a kétkerekűvel haladók
abszolút elsőbbséget élveznek az autósokkal szemben. A kerékpárosoknak
egyébként immár nem kell szorosan az út szélére lehúzódva kerekezniük,
és ha a jelzőtábla lehetővé teszi – persze csak ebben az esetben –, az
egyirányú utcában akár a forgalommal szemben is közlekedhetnek.
Sebességkorlátozások, objektív felelősség
Óberling József szerint a kormányrendeletben előírt módosítások a kerékpáros lobbi győzelmét jelentik. A főosztályvezető nem ért egyet azokkal, akik szerint kifejezetten balesetveszélyes a forgalommal szemben haladás, illetve a lámpa előtti felállók, ahová előre állva a bicajosok a négykerekű járműveknél előbb indulhatnak el, amikor zöldre vált a lámpa. „Bizonyos helyzetekből keletkezhetnek konfliktusok az autósok és a kerékpárosok között, de a változásokat mindenkinek meg kell szoknia” – jegyezte meg.
© MTI
Az
új előírásokba azonban nemcsak az autósoknak kell belerázódniuk, hanem
a kétkerekűvel közlekedőknek is tudomásul kell venniük, hogy a
szabályok rájuk is vonatkoznak, és megsértésük esetén nekik is
szankciókkal – bírsággal vagy büntetőjogi felelősségre vonással – kell
számolniuk. Sőt, a gyalogosoknak is – tette hozzá Óberling József.
A
bicikliseknek is kötelező betartaniuk a sebességre vonatkozó
szabályokat, igaz, ha például gyorshajtás miatt eljárás indul velük
szemben, azt olcsóbban megússzák a járművezetőknél.
Az
objektív felelősség elve kapcsán a főosztályvezető megemlítette, hogy a
súlykorlátozás alá eső övezetbe való behajtás megsértése immár ebbe a
szabályszegési körbe tartozik, ám továbbra sem került bele a buszsávban
gépkocsival való közlekedés; vagyis ha ott haladva fényképeznek le egy
gépjárművet, akkor továbbra sem kötelező nyilatkoznia az
autótulajdonosnak arról, hogy ki vezette a járművet.
Óberling
József elmondta, a 100 km/óra alatti sebességkorlátozások esetén – ha
nincs egyéb sebességkorlátozó tábla – 15, afölött 20 km/óra
sebességtúllépés alatt helyszíni bírságot szab ki a rendőrség. Ehhez
még hozzáadódik a mérőműszereknél számításba vett 3 km/órás (illetve
3%-os) hibahatár.
Így lakott területen belül 68 km/óra (50
km/óra az előírt sebességhatár + 15 km/óra sebességtúllépés + 3 km/óra
a hibahatár), autópályán pedig 155 km/óra (130 km/óra az előírt
sebességkorlátozás + 20 km/óra a sebességtúllépés mértéke + 3 % a
mérőműszer tévedési lehetősége) az a határ, amely után a rendőrök
közigazgatási bírságot szabnak ki. Ennek összege 30 ezer forinttól 300
ezerig terjedhet.
Tehát amennyiben a gyorshajtás mértéke eléri
a közigazgatási bírság határát (a fent említett 50 kilométeres
korlátozásnál legalább a 65 kilométeres óránkénti sebességet), akkor
közigazgatási eljárásban, a több mint egy évvel ezelőtt bevezetett
objektív felelősség elve alapján az üzembentartóval szemben járnak el.
Ha pedig a sebességtúllépés nem éri el ezt a határt, akkor
szabálysértési eljárást indítanak. Éppen ezért szó nincs arról,
hogy szabad lenne a megengedett sebességnél gyorsabban hajtani, ugyanis
a megengedett sebesség felett közlekedők nem a közigazgatási, hanem a
szabálysértési eljárásban kiszabott bírságra, sőt, büntetőpont
kiszabására is számíthatnak.
______________________
Óberling József, a feloszlatott autópálya rendőrség utolsó parancsnoka ül 2009 május 1-jétől az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetői székében.
Óberling József
Mivel a volt főrendőr (Komáromi Endre ezredes) a részére felajánlott főkapitányi tanácsadói beosztást nem fogadta el, visszavonta 2009. április 30-i hatállyal vezetői kinevezését az Országos Rendőr-főkapitányság vezetője, közölte az Országos Rendőr-főkapitányság [1] szerdán.
Bencze József országos rendőrfőkapitány egyúttal - május 1-ei hatállyal - Óberling
József ezredest nevezte ki a Közlekedésrendészeti Főosztály vezetőjévé.
Óberling József a BME Közlekedésmérnöki Karának elvégzése után,
1989-ban lépett a rendőrség hivatásos állományába, ahol mindvégig
közlekedésrendészeti területen dolgozott. 1995. december 1-től ORFK
Közbiztonsági Főigazgatóságának Közlekedésrendészeti Főosztályán lett a
Balesetmegelőzési Osztály vezetője, majd 2002-ben
főosztályvezető-helyettessé léptették elő.
2004. júliusában lett az Autópálya Rendőrség osztályvezetője, majd
2006. november 1-től a feloszlatott Autópálya Rendőrség utolsó parancsnoka lett. A 2008.
januártól az Autópálya-felügyeleti és Baleset-megelőzési Osztály
vezetőjének nevezték ki, az elmúlt egy évben pedig a Nemzeti
Közlekedési Hatóság stratégiai és módszertani igazgatójaként dolgozott.
(forrás: hvg.hu, integratorforum.hu)
|
|
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A közlekedésrendészet aktuális kérdéseiről - két interjú Óberling József rendőr ezredessel
Mindenszentek és Halottak Napja
Évértékelő röviden - Interjú Óberling József r. ezredessel
Készül az új KRESZ | Csepegteti az információkat a munkacsoport (2024.06.18.)