Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A kék alapon fehér nagy, nyomtatott T betű tanulóvezetőt vagy frissen jogosítványt szerzett személyt jelent (forrás: Wikipédia)
Konzultáció: Ne csak vezess, közlekedj is, tudatosan
Elméleti oktató vagyok, több mint 25 éve. Szeretem a tantermet és szeretem azokat az órákat, ahol beszélgetni lehet közlekedési kérdésekről, miközben szépen sorra vesszük a KRESZ szabályokat is.
Azt is tudom,
az informatikai fejlődés nálunk már egyre kevésbé teszi szükségessé a
tantermi oktatást, hiszen az e-learning rendszere kényelmes, rugalmas,
könnyen kezelhető, - még a sajnálatos pandémia esetén is működik,
alkalmazható.
Ugyanakkor azt is tudom, hogy ez a már elterjedt
gyakorlat nem mindenki számára kielégítő. Vannak olyan tanulók, akiknek
szükséges a „beszélgetés”, az emberi hang, a vélemény és az az élmény.
Az, hogy ismereteiket másokkal is azonnal megoszthatják, pontosíthatják,
kérdéseket tehetnek fel.
Az elmúlt időszakban úgy döntöttem, hogy mindezt az igényt egyszerűen, – ám online módon – elérhetővé teszem azok számára, akik szeretnének a tanulás folyamatában választ kapni a saját kérdéseikre.
Kidolgoztam
egy módszert és személyre szabott módon konzultációs lehetőséget
nyújtok az elméleti vizsga előtt, vagy a gyakorlati vezetés közben
felmerült elméleti hiányosságok esetén.
Magam is meglepődtem,
amikor kiderült, hogy van igény ilyen kiegészítő jellegű konzultációs
lehetőségekre. Beigazolódik, hogy sok ember számára szükséges az emberi
hang, az a bizonyos „beszélgetés”, az értő figyelem és az ismeretek
pontosítása.
Ezzel a módszerrel, minden jelentkezővel egyénileg,
személyre szabottan és online módon tudok foglalkozni, tehát az ő
kérdéseik, felvetéseik vannak a fókuszban. Nincs előre meghatározott
óraszám, mert mindig az egyéni igény dönti el, hogy meddig hasznos a
közös munka. Szabadon lehet az ismereteket a gyakorlathoz igazítani.
Tapasztalataim alapján, ha a jelölt nem pusztán „jogosítványt”
szeretne, hanem törekszik a felelősség-tudatos közlekedés
elsajátítására, akkor nagyon sok kérdése van.
Én a magam
módszerével, tevékenységével a vezetői engedély megszerzésének
folyamatát konzultációs eszközökkel egészítem ki, és ezt azért
támogatom, mert célom, hogy élmény legyen a felkészülés, a vezetés,
tudatos legyen a közlekedés! Az én mottóm tehát: Ne csak vezess,
közlekedj is, tudatosan!
Elsőként ennyit a konzultációról. Természetesen szívesen veszem, állok elébe minden oktató kollégám kiegészítő véleményének.
-- Tamás Irén (forrás)
Az Online oktatás hátrányai...
Tegnap olvastam itt a Tanulóvezetőben a tantermi konzultációk hasznosságáról, de ehhez én is hozzá szólok, érdekel, - igaz régóta Németországban élek.
Azt olvasom, hogy a német Tanintézetek Szövetsége tiltakozik az Online oktatás ellen: bizonyíték van rá, hogy károsan hat a közlekedésbiztonságra. A Szövetségi Közlekedésbiztonsági Tanács vizsgálatot indított annak kiderítésére, hogy az Online oktatás hosszútávon alternatívát jelent-e a vezetést tanulók számára?
A legutóbbi felmérés szerint a
megkérdezettek többsége elutasítja az „Otthon-oktatást” ugyanis egy
szakértői bizottság a balesetek számának növekedését prognosztizálja.
Ne vágjunk azonban a dolgok elébe. Először nézzük a német baleseti
statisztika alakulását! A korábbi 186 napos Covid-Lockdown - egy
tanulmány szerint - az Online Oktatással a Pandemia alatt igen keményen
visszafogta az eredményességet. Szülök, tanulók és a kutatók egyöntetű
véleménye visszaigazolja a gyenge teljesítményt. E tanulmányt 5800
tanulóval és 6300 szülővel hajtották végre hét európai országban.
Ezeknek a 60-70 % -ka lesújtó véleményt adott.
És a Németországi Online autós képzés ugyancsak hasonló tragikus eredményt mutat: egyre több tanuló bukik meg mind az elméleti és mind a gyakorlati vizsgákon. A TÜV-Verband (Technischen Überwachungs -Vereine = Technikai Felügyeleti Egyesület) a következő drámai képet mutatja: az elmúlt évben a jelöltek 43 % a bukott meg az elméleti vizsgán, szóval csaknem minden második! Ez a szám 2013-ban még csak 29% volt! „A Gépjármű oktatók becslése szerint a tanulók kevésbé figyelmesek a közlekedés során, mint korábban. A fiatal tanulók észlelési képessége folyamatosan csökken - évről évre.” - mondja Kurt Bartels az Autósiskolák Oktatási Szövetségének elnöke.
„A figyelem drasztikus csökkenése részben a gyakorlati oktatásra is igaz. Mindezt a Handy (Mobil-telefon) gyakori használatára vezetik vissza, mondván: a szülői autóban ülő gyerek vajon az utat figyeli?
Nem,
őket a Smartphone programja érdekli. Emiatt a fiatal embereket nem lehet
a „természetes közlekedés-affinitásra szoktatni.” Az oktatók is
észrevették már ezt a tendenciát: a jelöltek kevésbé figyelmesek a
közlekedés során, mint korábban. Ez viszont a közlekedési balesetek
számának növekedését jelzi már előre.
És mit mond a statisztika?
Az elmúlt éveben 9 %-kal nőtt a balesetezési arány. A szakértök szerint az Online oktatás is szerepet játszik ebben.
De mit mondanak még a képzési szakemberek erről?
A B kategóriás tanulóvezetők 43 %-a bukott meg tavaly az elméleti vizsgákon. Kurt Bartels további részleteket is közölt:
„A forgalomnövekedés, a szabályozás továbbifejlesztése, az új
szabályok megjelenése ugyancsak növeli a jelöltek terhelését. Ezen kívül
a nagyvárosokban a bukások aránya a gyakorlati vizsgákon szignifikánsan
magasabb, mint vidéken. Ennek okát a bonyolultabb közlekedési
viszonyokban kereshetjük. Kurt Bartels megítélése alapján a jogosítvány
megszerzése iránti érdeklődés ma változatlanul nagy.
A Szövetségi
Közlekedési Tanács vizsgálatot indított annak eldöntésére, hogy az
Online Oktatás hosszútávon megoldást lejent-e az Autósiskolák számára?
„Az Autós iskolák nagy többsége elutasítja ezt az alternatívát!” - írja egy tanulmány. Számos szakértő felhívja a figyelmet a balesetek számának várható növekedésére. Indoklásként hozzák fel a képzés minőségi csökkenését. Manfred Spitzer neurológus tanulmánya szerint, amelyet „Branchenverbands Moving” megbízása alapján készített, már figyelmeztetett a baleseti helyzet további romlására, amelyet elsősorban az Online Oktatásra vezetnek vissza.
De melyek a várható romlás konkrét okai?
A veszélyhelyzetek részletes és pontos ismertetésének hiánya. Nincsenek
magyarázó baleseti tanulságok. Hiányoznak a helyi ismereti
sajátosságok.
A Berlini Autósiskolák Szövetsége is tiltakozik a
kizárólagos Online-Oktatás ellen, mondván: a Lockdown során nyert
tapasztalatok azt mutatták, hogy az élő oktatás hiánya hátrányosan
hatott a közlekedésbiztonságra, a jelöltek kevéssé motiváltak, lankad a
figyelmük, és gyakorlatilag passzívan vesznek részt az oktatásban.
A Német Gépjárműoktatók Szövetségének vezetője Jürgen Kopp megállapította:
„Az Online Oktatás előnytelen hatással van a tanulás effektivitására és a közlekedésbiztonságra való beállítódásra is.”
Ugyanígy nyilatkozott a BVF (Deutsch Fahrlehrer Akademie) prominense, Akademie-Präsidenten, Gerhard von Bressendorf: „ A tiszta Online-Oktatás soha nem tudja azt a minőséget hozni, mint az élő oktatás.”
A Gépjármű oktatók szövetsége nemcsak a közlekedésbiztonság romlásáért aggódik, hanem az Autósiskolák rentabilitásának fenntartását is szem előtt tartja. Theorie-Unterricht bald komplett online?
Fahrschullehrer besorgt - Große Auswirkungen auf Schüler”
”Elméleti oktatás hamarosan komplett online?
Az Autósiskolák oktatói aggódnak. A Merkur. de a
következőket írja: „..Ha megvalósulna ez a terv, a kisebb Autósiskola
elveszíti a fennmaradás lehetőségét is, semmi esélye nincs piacon
maradni az olcsó Online Oktatás miatt. De még ennél is nagyobb gond a
közlekedésbiztonság romlása.”
„A Lockdown tapasztalatai egyértelműen mutatták, hogy a tanulók az Online Oktatás során gyakorlatilag diszkusszió nélkül készültek fel, gyakran figyelmetlenek és gyakorlatilag passzívan vesznek részt az oktatásban. Ez persze mélyreható hatást gyakorol az oktatás effektivitására, és a közlekedésbiztonságra is. Az autósiskolák csak az élő oktatás során tudják felkésszíteni a jelölteket a helyi sajátosságokra.”
„Az Online Oktatás rontja a tanulás effektivitását.” - mondja megint Jürgen Kopp.
„Egy tiszta Online Oktatás, nem képes sem a Müncheni csúcsforgalomra
sem a környező hegyvidékek forgalmának veszélyeire felkészíteni a
jelölteket. A tanulók emiatt nem fognak spórolni az olcsó Online
Oktatáson, mert legalább öt órával többet kell venniük a hiányzó
elméleti felkészítés miatt a gyakorlati vezetés során.”
A veszélyes szituációkat ugyancsak az élő oktatás során részletesebben, élő példákkal lehet ismertetni, a hallgatókkal való párbeszéd nélkülözhetetlen. Az esetleges kérdéseket itt azonnal meg lehet beszélni.
Legalább 400 autósiskolát és több mit 800 tanulóvezetőt
kérdezett meg a Welt am Sonntag újság, és a megkérdezettek osztották a
kutatók gondjait: az autósiskolák 76 %-a úgy tartja, hogy a
veszélyhelyzeteket élő oktatásban lehet a legjobban ismertetni, 78% úgy
gondolja, hogy az Online Oktatást nem szabad tovább fenntartani.
Volt olyan is, hogy Krefel városban egy autókorzóval tüntetett 80 oktató a tanítványokkal együtt az Online Oktatás ellen és a TÜV-nél, a hosszú vizsgára való várakozás miatt.
A Baden-Württembergi Közlekedési Minisztérium egyértelműen az élő oktatás mellett áll ki. Az oktatás célja a „közlekedésre nevelés”. Tehát hogy a gépjárművezetés oktatás során a a tanulóvezetők biztonságos, környezetbarát és a partnerekkel harmonikusan kooperáló vezetőkké váljanak.
A helyzet most azt mutatja, hogy sem Web- (Internet) sem a
Videokonferenciák ezt a pedagógus qualitást nem tudják biztosítani. A
Minisztérium követeli a személyes, szakszerű és professzionális
pedagógiai kommunikációt a tanárok és diákok között.
És végül, magam is megjegyzem. Optimális megoldás lenne itt, hogy az élő tantermi oktatás fenntartása mellett kiegészítésként alkalmaznák az Online tanulást, mint ahogy ez a pandémia előtt eddig is gyakorlat volt Németországban.
Hogy milyen nagy jelentősége van az elméleti
oktatásnak, azt egy régi példával magam is szeretném még illusztrálni.
Én 1974-ben az ATI-nál dolgoztam és kezdetben a KRESZ kérdések ábráit
felülről nézve készítették. Kérdeztem, nem probléma-e a 90 fokos
elfordítás?
Miért is nem a vezetői ülésből nézzük a forgalmat? Azt mondák a fejlesztők, ez jó ötlet”
És az óta már a vezetőülés perspektívájából készítette az ábrákat az
oktatásfejlesztési osztályon Fésűs András a nagyszerű grafikus művész
is.1976-ban pedig kint voltunk Párizsban az ottani Tanintézet
meghívására, és a kísérőnk mondta: „Amióta a vezetőülés perspektívájából
készítjük az illusztrációkat, csökkent a bukások száma a gyakorlati
vizsgákon.
És még egy pszichológiai fenomén támasztja alá az élő oktatás fontosságát: az emberek sokan inkább annak hisznek, amit hallanak, és nem amit látnak.
Pál Apostol ezt így fogalmazta meg: „ A Hit a hallásból származik!….”
(Római levél 10;17). A philogenetikai oka ennek a jelenségnek az, hogy a
fül, a hallás korábban fejlődött ki, mint a látás, emiatt a hallottak
mélyebb benyomást gyakorolnak ránk, mint a látottak.
Végül még egy hasonlattal is szeretnék élni. Ahogy Elon Musk megpróbálja a lehetetlent a robocar-okkal szóval a robot járművekkel, - amelyeket szerintem soha nem lehet élővé tenni, - úgy az Online-Oktatás is hasonlít az önvezető robot-rendszerhez.
Újra élővé kell tenni az oktatást!
Bleib Gesund, Fahr Vorsichtig
-- Dr. Georg Gati, Németország (forrás)
Válogatott morgolódásaim
Valóban, az online képzésből hiányzik a konkrét helyismeret, az emberi kapcsolatok tanítása. Amikor még a tantermes oktatást csináltam, előfordult, hogy egy e-learninges tanulóvezető bekéredzkedett a tanterembe, az órámra, hogy választ kapjon néhány helyi problémára. Kapott választ, de aztán még az óra végét se várta meg. Sietett. Mint ahogy az e-learninges tanulóvezető szokta, - el sem köszönt.
Állok a járdán, megáll mellettem a tanulókocsi, látom a hátsó ülésen a másik jelölt aktívan mobilozik az élénken változó forgalomban. A kérdés, mi itt a motiváció forrása?
Tényleg vannak olyan tanulók, akiknek szükséges a beszélgetés, az emberi hang, a vélemény és az élmény. Hogy közben új ismereteiket másokkal is azonnal megoszthassák, hogy azonnal kérdéseiket is feltehessék. Ezt olvasom Tamás Irén – Konzultáció c. írásában. És igaza van!
Újabb kérdés: Van ma nálunk olyan fejlesztő szakember, aki ezt a problémát nem érti?
Az
irányjelző pl. elhanyagolt dolog „jobbra kanyarodáskor nem kell
használni”- kapom a választ. „Miért használjam, ha nem jön senki?”
Körforgalomból kihajtva, jobbik esetben a manőver befejezésekor
kapcsolják be… Miért is nem vonzza kezüket az index karja?
Ajkán a városból kimenni az egyszámjegyű útra három körforgalmon át lehet, előzni nem könnyű, de felesleges is. Szomorúan vagy inkább beletörődve tapasztalom, hogy mindig akad, aki egyszer sem használ irányjelzőt. Miért? Idősebb, kezdők, magabiztos fiatalok, e-learninges nemzedék, köztük vannak hivatásos járművezetők is. Pedig néha milyen jó lenne tudni, mi is a szándéka a másik jármű vezetőjének. Partnerek vagyunk, nem? Vagy ez már a múlté?
Kijelölt gyalogos-átkelőhely („zebra”) a kerékpáros behajt a gyalogosok közé – ez már nem egyedi eset - és még ő van felháborodva. Miért?
Kétszer egy sávos úton haladok a városban, mögöttem valaki előzne, nem tud a szembe jövő forgalom miatt. Gyalogos miatt, lassítok, megállok. Gyalogos el, mögöttem kerékcsikorgatás közepette kivág, kerül, előz. Még annyi ideje is van, hogy a középső ujjal véleményt nyilvánít. Engem ez nem is zavar. De ő miért akar bosszantani?
Megállt a jármű a „zebra” előtt: a szemből érkezők tesznek rá – csak a negyedik autó áll meg, hogy a gyalogosok átkelhessenek. Aki megállt az nem is magyar rendszámmal közlekedett.
A gyalogos a szirénázó mentő előtt megy át, azt figyeli, hogy neki zöldet mutat a lámpa, ráadásul bevásárló kocsit húzva maga után… Miért nincs veszélytudata?
A „zebrán” a kerékpárt rendesen áttolom, megjegyzést kapok a személykocsiból: „Öreg nem megy a tekerés?” – hangos a röhögés benn, a vezető jót húz az energiaitalból. Miért lettem nevetséges?
Az autópályán a megengedett sebesség közelében haladok a külső sávon. A belsőn egy utánfutós jármű jön, robajjal elhúz mellettem, majd szétesik az egész. Hang, sebesség, balesetveszély. Nem érdekli. Miért nem?
Miért kell személykocsit kapucniban vezetni? Mint aki még sose hallott a holttérről?
A tanulóvezető jogszabályfigyelőben olvasom és elgondolkodom: mi várható majd a C kategóriát kihagyó, leendő autóbuszvezetők képzésétől?
Miféle buszra lesznek alkalmasak?
Pedig csak a közlekedési morál mélyrepülése miatt morgolódom. A közúti ellenőrzés/büntetés ma olyan „felfüggesztett ejnye-bejnye” jellegű.
A közlekedési hatóság azért mégis eléri, letiltja a vezetési kartont
elveszítő oktatót. Aki viszont, ha úgy emlékezik, hogy csak ellopták a
parkoló kocsiból, az nem annyira súlyos. Az egészen más jogi eset.
Befejezésül Madách Imrétől az idézet: „Mondottam ember: küzdj és bízva bízzál.”
-- Révész György - Ajka (forrás)
|
|
M Imre írta 18 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A B kategória 29 kötelező óraszámához rendelt 580 km
Képző szervek tevékenységét jellemző mutatók (Gépjárműves szakterület | 2014.09.08.)
Mozgóképes KRESZ-vizsgakérdések - 2016. május 23-tól
Téli veszélyek - Biztonságos vezetés téli időjárási körülmények között