Közlekedés: A B kategória 29 kötelező óraszámához rendelt 580 km

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

http://tanulovezeto.eu/aktualis_hirek

írja a tanulovezeto.eu


Hírek – 2013 augusztus elején!

 A járművezető-képzésben augusztusban nincs uborkaszezon, most van a munka dandárja. És persze hírek is vannak. Augusztus 7-én a Magyar Közlöny 132-es számában megjelent a korábbi 24-es módosítása, a 45/2013.(VIII. 7.) NFM rendelet. (A módosításnak már egységes, egybeszerkesztett változata is olvasható a Tanulóvezető Főoldal Jogszabályfigyelő ablakában). Az új rendeletben, mint ahogy a tervezetben is volt, benne van a B kategória 29 kötelező óraszámához rendelt 580 km, aminek kapcsán már korábban is több hozzászólást, szakmai véleményt közöltünk. (Lásd a Főoldal - KORÁBBI HÍREINK c. ablakában). Ezzel kapcsolatos hír, hogy - még a rendelet megjelenése előtt - a fővárosi oktatók aláírásokat gyűjtöttek, kifogásolták a 29 órához rendelt 580 km-t, - levelet juttattak el a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a közlekedési hatóságok illetékeseihez.

 

Ugyancsak internetes levelében kapcsolódott ehhez a témához Huszti László a SZAKOE elnöke, aki arról adott hírt, hogy megjelent az 51/2013. (VI. 27.) Főv. Kgy. rendelet, ami a taxisok számára szeptember 1-től a kötelező, egységes 280 Ft/km díjat írja elő.  Ez lehet egy követendő cél, a járművezető-képzés díjazása is közelíthetne a taxis fuvardíjhoz.

 

Valóban. Az oktatók tisztességes óradíjának elérése nagyon fontos lenne! Ennek kapcsán már sokszor előjött a szakmában a minimum költségdíj meghatározás, de még a fix díj megoldás is, - remélve, hogy ettől a dolgok jobbra fordulhatnak. Ebben az ügyben most minden próbálkozás fontos lehet, a rosszul fizetett oktatók bérének rendezése a tanulóvezetőket is szolgálná, hogy például a gyenge minőséget produkáló „olcsójános” autósiskolák visszaszoruljanak. Ugyanakkor pedig a fix Ft/km díjhoz rögtön hozzáteszem, hogy ez a taxisoknak tökéletes lehet, mert ők A-ból B-be viszik az utast. A gyakorlati oktatás azonban másfajta tevékenység. Nem csupán szolgáltatás, itt képzés, szó szerint nevelés is folyik. Nem lenne szerencsés csupán Ft/km díjra egyszerűsíteni szakmánkat, ezt a közlekedésbiztonságra is kiható tevékenységet. És ezt nemcsak én állítom! Már a korábbi hozzászólásokból is - éppen a rendeletből felhozott 580 km kapcsán - kiderült, hogy a gyakorlati oktatásban a megtett kilométerek fontosak, de az egész tevékenységnek nem ez a lényege! Jól igazolja mindezt újabb három kiváló oktató: Maczenkó Ferenc, Sipos Józsefné Rózsa és Pataki Melinda hozzászólása, szakmai érvelése is.

 

 

Egyetértek…

 

…mindazon kollégáimmal, akik kifogásolják az 580 futott kilométer meghatározását az új képzési rendeletben, - mert irreálisnak tartom. A fővárosi tapasztalatok szerint a sikeres forgalmi vizsgákon 50 perc alatt sem teszünk meg 11-13 km-nél többet. Ez alapján is, teljesíthetetlen - az alapoktatás és az országúti vezetés óráit kivéve - az óránkénti 23 km, folyamatosan, 16 forgalmi órán keresztül. Én úgy gondolom, szakmailag megalapozatlan az oktatásnak ilyen módon történő megközelítése. A futásteljesítmény és az oktatás hatékonysága egy adott időszakban bár összefügg egymással, de nem egyenesen arányos. Az oktatás fő jellemzője nem a kilométerek teljesítésében van. A rendelet ilyen formában - az óraszám emelése nélkül - a tanulóvezetőket legalább 40 óra megvételére kötelezi. Ez burkolt óraszámemelés, melynek következtében a gyakorlati oktató és az autósiskola feladata, hogy a plusz kiadást „lenyomja a tanuló torkán”.

 

Egyetértek mindazokkal, akik a minimális óraszám emelését forszírozzák, mert pl. a nyolcvanas években is ugyanez volt a minimális óraszám, a követelmény. A hatóság évtizedek óta az oktatásnak csak a követelményeit határozza meg, ugyanakkor nem teremti meg a feltételeit. Gondolok itt a szakma jó hírére és a tisztességes piaci verseny biztosítására.Végül: a rendelet előterjesztői részére szívesen felajánlom, hogy bármely tanulómhoz az oktatás bármely időszakában akármennyi órán keresztül, egy – a hatóság által kijelölt – szakember részt vegyen a gyakorlati foglalkozásokon és értékelje munkámat. Ha ezek alapján szakmailag kielégítőnek találja majd óráimat, akkor kiderül, hogy harminc óra alatt 580 km-t közel sem teszek meg, de ez nem befolyásolja szakmai munkám eredményességét.

Maczenkó Ferenc iskolavezető-oktató



 

Itt van a három vezetési karton!

 

Az első: 1083 km - 61 óra - 17.75 km teljesítménnyel, 5 sikertelen forgalmi vizsgával, igaz, a 4. forgalmi vizsga 39 óra alatt, 625 km-rel teljesült. Apait-anyait beletettem és a 6-ik vizsgát valóban sikeresen vehette volna, ha…nyuszika van sapkája, nincs sapkája? Tisztességtelen vizsgabiztosi hozzáállás miatt nem sikerült. A PÁV-on pedig ismét megállapították, hogy nálunk tisztességes képzés van!

 

A második: 1303 km - 80 óra - 16.15 km teljesítménnyel, 2 sikertelen forgalmi vizsga és lejárt a 2 év. Most megint itt ül a tanfolyamon és majd meglátjuk. Sajnos ez egyértelmű volt, várni kellett volna még… eddig is csak szülői támogatással ment.

 

A harmadik: 1353 km - 80 óra - 16.9 km átlaggal, elől Dr. hátul Dr. 2 sikertelen forgalmi vizsga. Nem lehet hibáztatni senkit.

 

Ezek a tanulók mindent megkaptak tőlem, cserepesre beszéltem a számat, 201-szer mondtam el az intelmeket, simogatást, szidást, mindent kaptak.

 

Ezek tanulók a 19-25 éves korosztályt képviselik. Fiatalok. Kertész, informatikus és állatorvos. Esetlenek. Felnőttek, és sajnos vakvezető kutya kell nekik, hogy a másik oldalra átkísérje őket. Kb.15 évvel ezelőtt már azt mondtuk, hogy jó lenne, ha a tanulók legalább 600 km-t vezetnének a vizsgáig. Ma, harminc óra alatt azonban ez nem megy! Ennyit változott a világ.

Sipos Józsefné Rózsa



 

Még mindig az 580 km-es követelmény kapcsán…

 

Szerintem akkor tudunk a járművezetők képzettségi színvonalán emelni és jobban közlekedő partnereket nevelni, ha a nevelés-oktatás didaktikai alapelveit maximálisan figyelembe vesszük és alkalmazzuk is!

 

A gyakorlati képzésben a kilenc elv közül most én hétnek a fontosságát helyezném előtérbe, amelyek közül három kiemelkedő: 6) fejlettség; 8) fokozatosság; 4) fokozódó önállóság.

 

Didaktikai alapelvek:


1. A tanulás és az élet kapcsolatának elve


2. A tanítás-tanulás útján folyó céltudatos nevelés elve


3. A tudományosság és a szakszerűség elve


4. Az oktató vezető szerepe és a tanuló fokozódó önállóságának elve


5. A közösségi elv (a tanításban)


6. A tanulók fejlettségéhez való alkalmazkodás elve


7. A konkrétumok és az absztrakciók egységének elve


8. A rendszeresség és a fokozatosság elve


9. Az ismeretek tartósságának elve

 

A járművezetés gyakorlati oktatása során az alapoktatási fázisban ún. végrehajtási algoritmusokat tanítunk: kezdetben ezek zárt tevékenységi programok; azaz minden eleme, lépése lineárisan, egyértelműen, konkrétan meghatározott; és a jármű technikai kezelésének elsajátítását célozza. Ennek megtanulása a lépések/ teendők egymásutánjának begyakorlását jelenti; s – mozgástanulás lévén – tudatos irányítása szükséges; ami sok időt és energiát igényel, és lassú teljesítést von maga után. A begyakorlottság szintjének növekedésével a külső algoritmus belsővé válik; a tevékenység egyre magasabb szintű automatizáltsági fokra lép. Közben már az ún. felismerési algoritmusok fejlesztése/ fejlődése is megkezdődik, hiszen a rontott feladat kijavításához egy újabb gondolkodási sémát kell kiépíteni, hogy például egy parkolásnál a jármű a kívánt irányba legyen manőverezhető kellően kis sebességgel.

 

A főoktatási fázisban a technikai kezelés begyakorlottsági szintje tovább fokozódik, s ott elsődlegesen a felismerést, majd ezekre épülő döntést és végrehajtást kell fejleszteni. És itt térnék vissza az elején említett didaktikai alapelvekre.

 

Elsőként a tanulók fejlettségéhez való alkalmazkodásról: akkor tudunk optimálisan (legjobb időarányos hatékonysággal) fejleszteni, ha a tanuló aktuális fejlettségi szintjéhez képest egy kicsit nehezebb feladatot adunk, mint ami még éppen megoldható számára túlterhelés nélkül, mert ez motiválni fogja, de gondolkodnia kell hozzá és értelmi úton kell először végrehajtania a feladatot, ami persze lassabb ütemű, mint az automatizált tevékenységek. Ehhez kapcsolódik még az a probléma, hogy valamekkora tempóval halad a jármű és közben újabb és újabb információk érik érzékszerveit a külvilágból; információ túltengés jön létre, s még nem tudja szelektálni a közlekedés szempontjából fontosakat. Ezáltal óhatatlanul a „figyelmetlenség” (valamilyen fontos információ figyelmen kívül hagyása) lép fel. Az oktató feladata tehát ilyenkor a figyelem irányítása is!

 

Másodikként a rendszeresség és fokozatosság elvéről. Rendszeresség alatt itt a viszonylag szabályos időközönkénti, azonos külső- és belső feltételekkel megjelenő jelzéseket, illetve feladatokat/ tevékenységeket értjük. Ha sokszor ugyanolyan; kicsit eltérő; hasonló helyzetbe kerül a tanulóvezető, akkor rögzül benne, hogy milyen tevékenységeket, milyen sorrendben, hogyan időzítve kell végrehajtani a biztonság és a célba jutás érdekében. (Ilyen például az útkereszteződésre való felkészülés algoritmusa.)

 

A fokozatosság elve jelenti azt, hogy a kezdet kezdetén – a lassúbb (gondolkodva) végrehajtás miatt – messzebbről kezdi az oktató a helyes tevékenységi sorrendet kiviteleztetni tanulójával, de jelenti azt is, hogy ezt ingerszegényebb környezetben hajtjuk végre a gyakorlás elején, majd egyre sűrűbb forgalomban, egyre nehezedő körülmények (esőzés, éjszaka) között.

 

Ezzel pedig szorosan összekapcsolódik/ összefügg a harmadikként tárgyalandó elv, az oktató vezető szerepe és a tanuló fokozódó önállóságának elve.

 

Az oktatónak az egész képzés során be kell tölteni az irányító szerepet, hiszen ő az, aki át kell, hogy lássa a teljes tanulási folyamatot és ennek alapján szervezi a gyakorlást. Indirekt módon is, hogy hasson a gyakorlási körülmények nehezedésére (például gyakorlási időpont megválasztása, a főoktatás kezdetén gyér forgalomsűrűségű időszakban, de vizsga közeli helyzetben, nagy forgalomban stb).

 

A fokozódó önállóság először a régebben gyakorolt technikai kezelésben nyilvánul meg, majd később mutatkozik meg a forgalmi szituációknál a segítségadás folyamatos megszűnésével. Egyedül találja meg például az út egyenes vonalvezetését a jelzések alapján (kanyarodó főútvonal), stb. Ekkor még a veszélyhelyzetek feltárásában szükséges az oktatói segítség, a technikai kezelésben viszont már legyen magára utalva a tanulóvezető. Az ismeretlen jellel, információval való találkozáskor persze az oktatónak megint vissza kell lépni és segítséget kell nyújtani, éppen a biztonság érdekében, és itt a tudatosítás végett a helyzet utólagos átbeszélése is elengedhetetlen!

 

Az információ-gyűjtés módjának megtanítása a tekintet irányítását követeli meg úgy, hogy az oktató szóban vagy mozdulattal (mutatja) a tanulónak a figyelni való dolgokat. Itt általános törvényszerűség, hogy a kis tempó esetén a közeli dolgokat is van időnk megnézni, de nagyobb sebességnél túl gyorsan elsuhanunk mellettük. Ez is az oktató dolga, hogy „megmutassa” a tekintet irányításával mekkora tempóhoz milyen messzire kell előre nézni a biztonság érdekében, hogy ne érjenek bennünket túl nagy és veszélyes meglepetések. Ez körülmény is azonnal felveti a kilométer-futásteljesítmény problémáját, hiszen csak akkor lehet elvinni nagyobb tempóval autózni a tanulót, ha képes már elég messzire előre tekinteni, mert különben rángatja a kormányt, kacsázik a forgalmi sávon.

 

Ez pedig mindannyiunk biztonságának rovására megy, és ezzel együtt kialakul a tanulóban a félelem, görcs, hiszen nem érzi biztonságban magát. Ez pedig fokozódik, tudat alatti belső ellenállást szül, ami által nehezebben lesz fejleszthető, még több órát kell vezettetni. Igaz, rövid távon kicsi plusz jövedelmet jelent az oktatónak a pótóra, de hosszú távon biztosan az üzletét rontja, mert a tanulónak több pénzébe fog kerülni a jogsi, a tanuló elégedetlenül távozik. A legjobb ajánlólevél pedig az elégedett „ügyfél”, aki jól érezte magát az oktatás során, és aki ismerőseinek is tovább ajánlja az oktatót.

 

Ezután pedig néhány saját adattal szeretném alátámasztani, hogy az oktatót nem szabad(na) ennyire beszabályozni, meg kellene hagyni neki a minőségi munkához szükséges oktatási szabadságát, hogy módszertanilag hadd tegye a dolgát, amit a legjobbnak gondol. Mert magam is egyet értek azzal, hogy a képzési- és vizsgakövetelmények magasak, hiszen a biztonságos, önálló, szabálykövető magatartáson túlmenően még mérik a manőverezési képességet is (parkolási és megfordulási feladatok formájában), de ezek megtanulása (például a megfelelő parkolóhely kiválasztása) rendkívül időigényes, a lassú tempó viszont kevéssé szaporítja a kilométereket.

 

Az alábbi táblázatban pedig legutóbbi tanulóim vonatkozó adatait tüntettem fel a példa kedvéért. A minimálisan kötelező 30 óra, illetve a sikeres vizsgáig levezetett órák és kilométerek.


Sorszám

30 órában megtett km

Összes gyakorló óra

Összes km

Óránkénti átl. km

 

1.

 

412

 

40

 

576

 

14,40

 

2.

 

452

 

46

 

805

 

17,50

 

3.

 

449

 

45

 

761

 

16,91

 

4.

 

420

 

54

 

835

 

15,46

 

5.

 

458

 

43

 

754

 

17,53

 

6.

 

382

 

34

 

434

 

12,76

 

7.

 

339

 

73

 

1030

 

14,11

 

8.

 

476

 

42

 

717

 

17,07

 

9.

 

384

 

56

 

855

 

15,27

 

10.

 

161

 

59

 

737

 

12,49

 

11.

 

396

 

51

 

855

 

16,76

 

12.

 

476

 

50

 

877

 

17,54

 

Átlag

 

4805 km/12 fő= 400,42

 

593 óra/12 fő=

49,42

 

9236 km/12 fő=

769,67

 

769,67 km/49,42 óra=

15,57 km/óra

 

Fiú átlag

 

3011 km/7 fő=

430,14

 

316 óra/7 fő=

45,14

 

5055 km/7 fő=

722,14

 

722,14 km/45,14 óra=

15,99 km/óra

 

Lány átlag

 

1794 km/5 fő=

358,80

 

277 óra/5 fő=

55,40

 

4181 km/5 fő=

836,20

 

836,20 km/55,40 óra=

15,09 km/óra

 

Természetesen tudom, hogy ezek az adatok rám és egyben az oktatási stílusomra jellemzők, de azt is gondolom, hogy mindig is igyekeztem/ igyekszem a tanulóimnak megkeresni a számukra legjobb módszert, a leghatékonyabb, őhozzájuk illő tanulási formákat. A tanulók nevei helyett sorszámokat használtam. A 2. oszlopban a 30 gyakorlási óra alatt megtett kilométerek állnak; ezt követi az összes gyakorolt óra a sikeres vizsgáig, illetve az addig lefutott kilométer; s az utolsó oszlopban a két előtte lévő adat hányadosa: összes km/ összes óra= x km óránként átlagosan. Fekete betűvel a fiúk, pirossal a lányok adatai láthatók. A táblázat alsó soraiban átlagokat számítottam, s a nevek (titkos) alapján fiú/ lány bontást is csináltam (7 fiú, 5 lány). A vastagon szedett három alsó cellában az átlagokat is vetítettem órára. Életkor szerinti megoszlásuk: főleg 17-20 évesek, 1 fő volt 37 éves.

 

A táblázat adatai szerint tehát 30 óra levezetésével átlagban 400,42 km-t tettem meg tanulónként; a fiúkkal 430,14 km-t, a lányokkal 358,80 km-t. A sikeres vizsgához átlagosan 49,42 órát kellett gyakorolni; a fiúkkal 45,14 órát, a lányokkal 55,40 órát. Ebben az adatelemzésben nincs benne például egy átvett fiú tanulóm, akivel 125 órát gyakoroltunk a sikeres vizsgáig. A vizsgáig futott kilométereknél az átlag 769,67 km; a fiúknál 722,14 km, a lányoknál 836,20 km. Ha itt is megnézzük az összes km/ összes óra arányt, akkor 15,57 km-t kapunk óránként; a fiúknál 15,99, a lányoknál pedig 15,09 érték van. Ezek között a tanulók közt nem volt kiugróan ügyes, viszont volt elég nehezen, lassan haladó diák.

 

Zárásként pedig azt kívánom, hogy oktató kollégáim kerüljenek a mainál jobb helyzetbe, ne külső jogszabályi előírásoknak kényszerüljenek megfelelni, s ne a sokszor megjelenő alacsony tanulói igényeket szolgálják ki, hanem hivatástudatuk felelősségével saját maguknak akarjanak jól teljesíteni. A magával szemben igényes oktató többet tud kihozni tanulóiból, és ez már a közlekedésbiztonságot javító tényező.

Pataki Melinda -Tatabánya

Címkék: 45/2013.(viii. 7.) nfm rendelet autósiskola b kategória gyakorlati oktatás járművezető-képzés kresz közlekedésbiztonság nevelés nfm nkh oktatás oktató tanfolyam tanulóvezető

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 10 éve

Boldog fővárosi kezdő vezetők,

akik most vizsgáztak és azt hiszik minden alapot megkaptak…
http://tanulovezeto.eu/aktualis_hirek
írja a tanulovezeto.eu

Augusztus második felében járunk, vizsganap van a fővárosi tanpályán, csak úgy találomra kérdezek meg három frissen levizsgázott tanulóvezetőt:


H. Péter. Tizenkilenc éves, tavaly érettségizett, 36 gyakorlati órát vett, forgalmi vizsgája másodikra sikerült. Nagyon boldog és felszabadult, sajnálom is kizökkenteni hangulatából.
Volt országúti vezetés?
- Nem volt, mert én a belvárosba lakom. Hat vizsgaútvonalat jártunk, közben a parkolási feladatokat gyakoroltuk.
Volt hegyvidéki vezetés?
… ?
Már úgy értem, hogy innen Pestről átmentek-e autózni Budára, a hegyekbe?
- Nem. Soha nem voltunk Budán. Nem volt erre idő, az oktatóm minden percet kihasznált, hogy a vizsgán jól szerepeljek.
Gyakorolták az éjszakai vezetést?
- Nem. De ezt én nem is nagyon bánom! Az oktatóm világosan megmondta: sokkal többre megyünk, ha inkább a parkolási feladatokat gyakoroljuk.


K. István. Huszonegy éves, szobafestő, kétszer bukott, negyven órát gyakorolt, most megvan.
Gratulálok! Volt Önnek országúti vezetés?
- Hogyne. Kerepesen lakom, többször vezetett hazafelé az utunk.
Autópályán is mentek?
- Sajnos nem volt pályajegyünk.
Hegymenet az volt?
- Természetesen. Hazafelé, Ilona-telep előtt van emelkedő és Kistarcsától Kerepesre is lejtős az út.
Az éjszakai vezetést gyakorolták?
- Én mindig a reggeli órákban vezettem. Ilyenkor jóval nagyobb a forgalom, mint éjszaka!


M. Timea. Huszonhat éves, neki elsőre sikerült, igaz előtte nyolc pótórát is vett és a vizsgára húszezerrel bebiztosította magát.
Az mit jelent, hogy húszezerrel bebiztosította magát - kérdezem?
- Azt nem árulhatom el, mondja határozottan.
Miért, hiszen a nevén kívül nekem semmi adatom nincs magáról – kérdezem?
- Ne is próbálkozzon, mondja megint határozottan.
Volt országúti vezetés?
- Országút nem volt, de kétszer jártunk az M0 autóút északi szakaszán.
Hegyvidéki vezetés volt?
- Nem volt, de az én oktatóm mindenre megtanított. Ha gurulni kezdett a kocsi parkolás közben, azonnal gyakoroltuk a kézifékes módszert.
Gyakorolták az éjszakai vezetést is?
- Meg akartuk próbálni, de nem jött össze. Jaj, bocsánat! Most aztán elszóltam magam! Voltunk éjszakai vezetésen! Alá is írtam! Kétszer is!

Három bekezdés a hatósági B kategóriás tanterv követelményeiből:

o Haladás hegyvidéki utakon, emelkedőn, lejtőn
§ elindulás,
§ sebességváltás,
§ megállás,
§ parkolás,
§ a sebesség megválasztása és tartása,
§ kanyarodások,
§ megfordulások.

o Haladás országúton, autóúton, autópályán
§ ráhajtás, lehajtás,
§ sebesség- és iránytartás,
§ kikerülés, előzés,
§ együttműködés a partnerekkel,
§ fékezés nagy sebességről,
§ padkára futás mérsékelt sebességgel.

o Közlekedés éjszaka
§ a világítóberendezés használata (fényváltások szembetalálkozáskor, követéskor, előzéskor és várakozás esetén),
§ a sebesség megválasztása,
§ tájékozódás és manőverezés.

Természetesen az oktatókat is kérdeztem:

Mintha már nem lenne „divat” az esti, az országúti, a hegymeneti vezetés?

- Biztosan van, aki még csinálja, de nagyon kevesen lehetnek – mondja R. László. A papíron persze minden rendben, de ezek a gyakorlatok már régen luxusnak számítanak a gyakorlati oktatásban. Ilyen magas üzemeltetési árak mellett, ilyen alacsony oktatói bérrel már lehetetlen ezeket az órákat bekalkulálni a programba.

Pedig a tanterv írja, és fontos is lenne. Az országúti vezetésben például még egy-egy előzés tanítására is lenne lehetőség – teszem fel az újabb naiv kérdést.

- Előzés? Ugyan! Hol van az már? A sikeres vizsga a fontos! És a tanulóvezetőnek is ez a fontos! Mielőbb vizsgázni, mert nagyon hamar elfogy az erre szánt pénz!

Azt mondja, hogy ezekre a feladatokra nincs is szükség?

- Dehogy mondom! Nagyon is szükség lenne a feladatokra! Ezt azonban a tanulóvezető nem fizeti meg! Az éjszakai vezetés megszervezése nagyon macerás dolog, szétszabdalja a munkaidőmet, nehéz rávenni a tanulókat is; az országúti vezetés rengeteg időt elvon a vizsgára felkészülésből, egyébként is, az vicc, hogy óránként negyven kilométert teljesíteni; a hegymenet is nagyon fontos lenne, de én csak akkor csinálom, ha oda megy a vizsgaútvonal.

Mi lenne akkor a megoldás?

- Már az is jelentene valamit - szól közbe T. Károly - ha például az autópályás és az éjszakai vezetés a B tantervben extra szolgáltatás lenne, külön órákban, külön díjazással. Az legalább becsületes dolog lenne. Ha a hatóságok, hivatalok nem csak a bürokratikus intézkedésekkel, a szigorú szankciókkal törődnének, hanem az oktatás minőségére is figyelnének, akkor lehetne ebben előre lépni. Az igazi megoldás persze egészen más.

Az pedig mi?

- Az a régi. Minden autósiskolában reális tandíj, minden oktatónak valós munkabér, hogy legyen tisztességes haszon. Kár, hogy én már nem hiszek benne.

Budapest, 2012. augusztus végén

Válasz

M Imre üzente 10 éve

A tanulónak, az oktatónak nem könnyű a dolga ..
http://tanulovezeto.eu/tanulovezetokne

:) "Meg kellene ölni, ötlött fel bennem a megoldás. A filmekben is megölik a terhelő tanúkat. Ha megszerzem a jogosítványt, megölöm, és azt fogom terjeszteni, hogy én az első pillanattól fogva rém ügyes voltam, valójában egy született autóversenyző vagyok. Végül is ő az egyetlen tanúja közúti rémtetteimnek."


TANULÓVEZETŐKNEK

Kedves Oktatóm…

Na, ez a nap is jól kezdődik! Semmi különös, csak a nők életének nagy részét végigkísérő, úgynevezett nehéz napok egyike. Belső feszültség, lelki labilitás, kellemetlen deréktáji fájdalmak. Nálam mindezt tetézi az ilyenkor menetrendszerűen jelentkező masszív migrén is.

Gondosan összekaptam szétesni készülő alkatrészeimet, hősiesen helytálltam a reggeli teendők ellátásában, s már készülődhettem is a családi fészek átmeneti elhagyására. Álltam a tükör előtt, s azon gondolkodtam, mit tudnék kezdeni magammal. Arcom kifejezetten sportos jelleget mutatott, már amit a szemeim alatt díszelgő olimpiai öt karikát illeti. Persze fekete-fehérben, mint a régi szép időkben. Gyors fejszámolással megállapítottam, hogy legalább egy órára és összes szépítőszerem használatára lenne szükségem ahhoz, hogy frissnek és üdének tűnjek. Döntöttem. Karikák maradnak, én megyek, mert elkésem.

Útközben azon törtem szegény, fájdalomtól lüktető fejemet, hogyan fogom átvészelni a mai autóvezetési gyakorlatot. Talán szólni kellene az oktatómnak, hogy ma legyen kíméletes…

Ülünk az autóban, méretemre igazítom az ülést, a tükröket.

- Kicsit fáj ma a fejem – mondom csak úgy mellékesen.

- Gyakran fáj a fejed? – kérdi udvariasan ez a kedves fiú.

- Nem gyakran, csak… itt elakadok. Mégsem mondhatom meg neki, ami a számára kívánkozik! Vagyishogy havonta egyszer. Hirtelen ötlettől vezérelve mégis folytatom… valószínűleg ez a szeles idő… szemem sarkából látom, hogy felhagy eddigi szöszmötölésével, s rám néz.

- Ajjaj! Valami nem stimmel.

Kipillantok a szélvédőn, s látnom kell, hogy a parkoló körül álló fákon, bokrokon levél sem rezdül. De még egy vacak kósza fuvallat sem lengedez.

Itt már nincs mit mondani. Három variáció lehetséges: 1. Rájött, hogy intim szférám elé próbáltam roskatag spanyolfalat állítani mellébeszélésemmel. 2. Az eddig letöltött hat tanórán nyújtott alakításom alapján megállapította, milyen ügyetlen vagyok, s most azt gondolja, előre magyarázatot akarok adni ma elkövetkező baklövéseimre. 3. Most revideálta eddigi véleményét rólam, mely szerint egy szédült, enyhén lökött tyúk vagyok. Ettől a perctől kezdve átsorolt a zárt osztályról ideiglenesen elbocsátottak kategóriájába.

Különben pedig azt gondol, amit akar, csak ma ne kelljen kimennem a forgalomba. Igazán nem vagyok olyan állapotban! Egy kis rutin, szlalom, miegymás még elmenne valahogy.

- Induljunk. Megyünk egy kört a tanpályán, aztán kimegyünk.

- Jézus Mária! – gondoltam kétségbeesve.

- Merre? – kérdeztem a kapunál.

- Balra – jött a megnyugtató válasz.

Ugyanis nem mindegy. Ha balra kanyarodunk, akkor Üröm felé tartunk, országúton, kifelé, egyre ritkuló forgalomban. Meg aztán arra egyszer már mentünk, nem lesz teljesen új a dolog. Jobbra viszont a város felé visz az út, közlekedési lámpák, gyalogátkelőhelyek keresztezésével, sűrűsödő kocsifolyamban.

Sikerült tehát balra kikanyarodnom, majd fölkapcsoltam négyesig, ötvennel száguldoztunk.

Fordulj jobbra – hangzott az utasítás, s belőlem kiszaladt az erő, mert nem láttam az utat, ahova bekanyarodhatok. Mindenesetre lassítottam, visszaváltottam, jobbra húzódtam. Út még mindig nincs a látóteremben. Látok ugyan két lyukat, melyet járdasziget választ el egymástól, de melyik az enyim?

És hol van a folytatás?

Amennyire én merem az út közepéről fordítani a tekintetem, ott csak kertes házak sorát látom. Mindig is vágyódtam egy családi ház után. Nyílván e vonzalom késztet most arra, hogy nyílegyenesen az egyik felé vezetem az autót. Azután majd jobbra kell kanyarodjak, s ez körülbelül ebben az irányban van.

Engedj el mindent! – hangzott a kétségbeesett kiáltás, s én boldogan engedelmeskedtem. Annál is inkább, mert az általam kiválasztott ház kertje előtti vízelvezető árok vészesen közeledett. Oktatóm bekanyarodott helyettem. Persze, neki könnyű, ő tudta, hol az út. Megálltunk. Ránéztem.

Elég rosszul néz ki a fiú – állapítottam meg halványzöld arcszíne láttán. Nem érti, mi történt. Juszt se magyarázom meg neki! Magától is tudhatná, hogy én még nem merek a jobb ablakon kinézni. Egészen egyszerűen azért, mert ha oldalra fordítanám a fejem, biztos, hogy nem tudnék a sávomban maradni. Az út, amelyre rá kellett volna kanyarodnom, nem merőleges a Bécsi útra, hanem hegyesszöget zár be vele. Az én mereven előre szegezett tekintetem látószögébe ez nem fér bele. A többit pedig már elintézte a pánik.

Én hallgatok, ő beszél. Elégedetten veszem ki szavaiból, hogy ekkora hülyeséget nem feltételezett rólam. Hiába, én mindig felülmúlok minden várakozást, továbbá önmagamat is.

Szép lassan haladunk tovább a keskeny úton, fogalmam sincs hová. Szerencsére alig akad autó, így némi figyelmet szentelhetek a fejemben dörömbölő légkalapácsnak. Irigyen gondolok az indiai jógikra, akik puszta akaratukkal ki tudják kapcsolni testük fájdalmát, szárnyaló lelkük messze a porhüvelyük fölé emelkedik. Én pillanatnyilag nemhogy esendő, de egyenesen elesett vagyok, s képtelen vagyok akár egy centivel is önmagam fölé emelkedni. Ami nem is csoda, hiszen először magam alól kellene valahogy kikászálódom.

Óóóó. Ott a távolban egy útkereszteződés. Biztos vagyok benne, hogy valamerre kanyarodnom kell majd. Így gyorsan végiggondolom a teendőket.

A kereszteződésnél fordulj balra!

Na, ugye! – gondoltam elégedetten, s eldöntöttem, hogy most kiköszörülöm a csorbát, s káprázatosan oldom meg a feladatot. Nos, a káprázat elmaradt, de azért megoldottam.

Közben rájöttem, hogy miért jöttünk erre. Oktatóm meg akart kímélni engem – s nyílván önmagát is – attól a nekem még életveszélyesnek számító manővertől, amelyet a temető melletti útra való kanyarodás igényelt volna a bonyolult, lámpás, táblás, kanyarodási szabályos útkereszteződésben. Arra igazán nem számíthatott, hogy én még ezen a kerülő úton is veszélybe tudom sodorni az életünket.

Végre tudom, hol járunk! Nyomom a gázt, felkapcsolok négyesig. Oktatóm közben megkérdi, tudom-e, hogy hol van az akármilyen nevű utca, mert most oda igyekszünk, egy leendő tanítványával akar beszélni. Naná, hogy nem tudtam. Csillaghegyi strand, előtte parkoló.

Itt állj meg kérlek! Megálltam. Míg oktatóm a csomagtartóból előhalászta a térképet, megpróbáltam a teljes jógalégzéssel. A levegő tüdőből, hasból való kipréselésig jutottam, amikor már ismét indulásra nógatott. Mint a partra vetett hal, tátogva kapkodtam az éltető oxigén után. Közérzetem a rosszul sikerült javítási kísérlet eredményeképpen még egy fokkal romlott.

Szép csendben üldögéltünk egymás mellett. Ő várta, hogy elinduljak, én vártam, hogy ideadja az indítókulcsot, amit a csomagtartó kinyitásához elvett az előbb. Nekem nem volt sürgős, Ő pedig türelmes volt.

Pillanatokkal később már a HÉV-átjáró piros jelzőlámpájánál álltunk.

- Árulás! Itt valahol lennie kell egy közlekedési lámpának is, mely a kereszteződés forgalmát irányítja.

- Ilyen nincs! Egyszerűen hiába forgatom a fejem, szemem, nyújtogatom a nyakam, nem látom sehol. Honnan a csodából tudjam, hogy mikor indulhatok el?! Növekszik lelkemben a kétségbeesés, lassacskán jól fejlett pánikká növi ki magát.

- Figyeld a lámpát, piros-sárgánál tedd egyesbe, zöldnél indulj! - hallom valahonnan messziről, egy másik világból oktatóm hangját.

- Jó vicc! Előttem szép kék, lila karikák táncolnak, piros-sárgának híre hamva nincs.

- Indulj már végre! – ért utol ostorcsapásként az ingerült hang, s én, mint a veréshez nem szokott versenyló, ijedtemben heves rúgkapálásokba kezdtem lábammal. Ennek egyenes következményeként az autó hatalmasat rándult, a motor lefulladt.

Nem igazán tudom, hogy mi módon, de végül is átevickéltünk a kereszteződésen. Nyilván nem az én érdemem volt. Lelkem összetörve, virágoskertem széttaposva, fejemben üvöltő fájdalom.

- Hogy mi a csodát tudnak egyesek úgy szeretni az autóvezetésen?

Ha nekem még egyszer valaki azt mondja, hogy megnyugszik, ha volán mögé ül, én biztosan megpofozom. Életemben még annyit nem idegeskedtem, mint ez alatt a hat óra alatt, amit autóvezetéssel töltöttem. Amúgy sem túltengő önbizalmam egyre fogy, fogyogat.

Na, talán most ügyesebb leszek! Egyenes védett útszakasz. Majd útkereszteződés, jól látható közlekedési lámpával. Pirosnál szabályos megállás, majd megfelelő időben, szépen kivitelezett indulás. Ismét egyenes, védett út, melynek végén tűrhetően sikerült jobbra kanyarodás következett.

Repeső szívvel pillantok meg egy lelkemnek oly kedves táblát, mely csak 40 km/h-s sebességet engedélyez. Minek is az a nagy rohanás? Éppen kezdtem élvezni, hogy a saját sávomban, a megengedett tempóban haladok, amikor oktatóm – okulva az előbbiekből – csendes őrültek szakképzett ápolójához illő hangon közölte:

Forduljon be jobbra!

Boldog révületből éledve agyam kelletlenül vette az utasítást, majd továbbította végtagjaim felé. Ebben a pillanatban kezeim, lábaim egymástól, valamint eszemtől teljesen független, eszeveszett csápolásba kezdtek. Végül is bekanyarodtam, de hogyan!?

Akkori lelkiállapotomban nem igazán tudtam megállapítani, hogy ami felé a kocsi fara lelkesen csúszkál, az a Grand Canyon, vagy csak egy vízelvezető árok. Hát igen. Azt hiszem, amíg egyszerre akartam jobbra indexelni, kettesbe kapcsolni, szépen jobbra húzódni, valamint szűken kanyarodni, elfelejtettem a sebességet csökkenteni. Valahogy a gázon maradt a lábam. Hiába, valamit mindig kihagyok. Oktatóm gyors szakszerű mozdulatokkal korrigált. Félreálltunk. Én igyekeztem egyébként sem számottevő méreteimet még kisebbre összehúzni. Most már biztosan kiabálni fog! Már-már láttam magam, amint – némi megkönnyebbüléssel – sértett királynőként kiszállok. Nemcsak az autóból, hanem ebből az egész vezetni tanulásból. Ott egye meg a fene a jogsit, ahol van! Kezem araszolva közeledett a biztonsági öv kapcsolója felé.

Egy rövid sóhaj, majd egy nyugodt, halk kérdés állította meg a mozdulatot:

- Tudod, hogy mit csináltál?

Ez egy szent ember!!! - gondoltam megrökönyödve, és szívből jövő érdeklődéssel néztem rá.

Ugyanis ekkor még nem tudtam biztosan, hogy éppen mi maradt ki, csak a végeredmény sejtette velem, hogy nem volt sikeres a manőver.

- Negyvennel szálltál be a kanyarba!

Na, ja, volt is nekem idő az órát vizsgálgatni, amikor annyi teendőm volt! – gondoltam dacosan. Mindenesetre bölcsen hallgattam, s nagyokat bólogattam, amikor első elemisták számára is érthető módon elmagyarázta, hogy mit és milyen sorrendben kellett volna tenni.

Ez után a viszonylag eseménytelen, rövid út után megérkeztünk a keresett címhez. Oktatóm kiszállt a kocsiból, s míg leendő tanítványával a kerítésnél tárgyalt, jutott egy kis időm némi jóízű önmarcangolásra. Felidézhettem magamban, hogy azelőtt (a gépkocsivezetés gyakorlati tanulásának megkezdése előtt) milyen könnyedén vettem az akadályokat. Jó eredménnyel elvégzett iskolák, tanfolyamok sorjáztak előttem. (Bár az angollal volt egy kis probléma, természetesen csak a tanulásra fordítandó idő hiánya miatt!)

Eszembe jutott, hogy én vagyok a család állandó fodrásza, bár egyszerűen csak megvettem és áttanulmányoztam a fodrászok tankönyvét. Ennek már tíz éve. Felderengett a hat évvel ezelőtti szombat délelőtt, amikor hirtelen elhatározással vettem egy varrógépet, s a használati utasítás átböngészése, valamint egy régi szoknyám szétbontása után még aznap délután kiszabtam és megvarrtam két szoknyát. Egyet a lányomnak, egyet magamnak. Ruhatárunk nagyobb részét az óta is én tervezem, szabom ki és varrom meg.

Látom magamat harminc évesen, amikor egy táborozás alkalmával úgy döntöttem, hogy megtanulok kerékpározni. Felültem a fiam camping biciklijére, s nagy meglepetésemre rajta is maradtam, végig a hepehupás mezei ösvényen. Némi gond azért volt a megállással. Nem volt a bringán kézifék. Kiabálásomra előbújt a családom a sátorból, s lelkesen kórusba üvöltötték: Kontrázz! Kontrázz! Nekem erről valahogy a hegedű jutott eszembe.

Némi időbe telt, míg megértettem, hogy mit kell tennem. A megállás végül is baj nélkül sikerült. Mai napig örömmel – bár nem túl gyakran – használom ezt a közlekedési eszközt.

Apropó! Közlekedés! Autó…

Ez az a pont, ahol megáll az eszem és tagba szakad. Egyszerűen felfoghatatlan számomra, hogy lehetek ilyen esetlen, ügyetlen, béna.

Már éppen elkezdtem volna sajnálni magam, amikor a közelemben zajló párbeszéd hangjaira figyeltem fel.

- Én tulajdonképpen tavaly januárban már jártam gyakorlati oktatásra, sajnos kétszer meg is buktam. Hát, én elég ügyetlen vezető vagyok, és nem akarom az akkori oktatómat bántani, de…

Gyorsan oldalt fordultam, s jól megnéztem magamnak a kerítés túloldalán álló, enyhén molett nőt, aki közben folytatta mondókáját. A többi engem már nem érdekelt.

Eszembe jutott, hogy idefelé jövet oktatóm azt mondta, hogy a hölgy az elméleti vizsgát tavaly már letette, csak közben gyereket szült és most jönne gyakorlatra. Tehát ő így tudta. Hurrá!!! Lesz még egy ügyetlen tanítványa, aki ráadásul még a rosszabb fajtából való, hiszen saját alkalmatlanságát más hibájául rója föl! Idáig jutottam el, amikor oktatóm újra beült mellém.

Szerencsére lefoglalt a kocsi elindítása körüli szertartás, így el tudtam fojtani kikívánkozó vigyoromat. Hiába, legszebb öröm a káröröm… Továbbá: Akarsz hálát? Nevelj kutyát!

Igaz, hogy ő nem kiabált velem, én viszont nem tudom őt sajnálni. Nincs is rá időm. Ugyanis éppen magamat sajnálom. A fejem egyre jobban fáj. Úgy érzem, egy ér ki akar törni a koponyám rejtekéből. Jobbkezes utcák, kanyarok jobbra, kanyarok balra.

Itt fordulj meg! – szól rám egy parkolónál, s én kapásból megkérdezem:

Teljesen?

Puff! Már megint hülyeséget kérdeztem, ami nem is csoda, hiszen egyre idiótábbnak érzem magam.

A türelmesre hangolt válasz nem is késik:

- Megfordulni csak teljesen lehet.

Meg kellene ölni, ötlött fel bennem a megoldás. A filmekben is megölik a terhelő tanúkat. Ha megszerzem a jogosítványt, megölöm, és azt fogom terjeszteni, hogy én az első pillanattól fogva rém ügyes voltam, valójában egy született autóversenyző vagyok. Végül is ő az egyetlen tanúja közúti rémtetteimnek.

Nem jó! Most jut eszembe, hogy már minden rokonomnak, barátomnak, ismerősömnek elújságoltam, hogy még egy ilyen antitalentum, mint én, nincs a kerek világon. Különben is, még börtönbe kerülnék miatta.

Úristen! Börtönbe kerülök! Mit keres ez a férfi az út közepén? Igaz, hogy itt nincs járda, de miért pont előttem sétál, velem egy irányba?

Nézem a kényelmesen ballagó ember hátát, miközben a távolság egyre csökken közöttünk.

Mit tegyek? Dudáljak? Eléggé veszélyhelyzet ez ahhoz?

Bácsi kérem, tessék szíves lenni elmenni előlem! – tört ki belőlem a fohász.

Kerüld ki – szólalt meg az Oktatóm!

Igaz is. Kézenfekvő. Tulajdonképpen ezt is akartam tenni. Nem is értem, miért szól mindig bele! Az út széles, hely van, szemben nem jön senki. Na, ezt is megoldottam!

A biztonság kedvéért azért belenézek a visszapillantó tükörbe. Előbbi potenciális áldozatom nem fekszik a földön, a feje sem véres, egykedvűen baktat az út közepén tovább. Ezt megúsztuk!

Keskenyebb, szélesebb utcák, kanyarok, ívek. Fogalmam sincs, hol járunk. Fel hármasba, le kettesbe, fel négyesbe, le hármasba, kettesbe.

Furcsa érzés fog el: most éppen rémálmaim egyikét érzékelem ily valósághűen. Már csak egy két pillanatig kell kibírnom. Megszólal a vekker, és én biztonságban találom magam az ágyamban.

Ehelyett oktatóm hangja riaszt fel:

Légy szíves, ne hajts rá a csatornafedelekre!

Na, tessék, még ez is! Hát nem hagy engem békésen haldokolni? Rémlik, mintha erre már egyszer megkért volna, de hát ki tud ilyen helyzetben minden apróságra odafigyelni?

Hoppá ezt sikerült kikerülnöm! Te, meg sicc, a kerekek közé! Bumm! Fedél kikerülve, gödörbe bele. Mielőtt szó érhetné a ház elejét, gyors bocsánatkérést dünnyögök. Különben sem én tehetek róla, hogy ilyen rosszak az utak!

Szemben rövid földút következik. Hozzákészülődök a kanyarodáshoz, amikor utasítást kapok:

Menj egyenesen!

Sohasem fogom megérteni az emberi lélek rejtelmeit! Az előbb még minden kis gödröt ki kellett kerülnöm, most meg hajtsak rá egy kráterekkel borított útra! Itt egy hepe, ott egy hupa. Mindenesetre lassítok, kettesbe váltok, és lesz, ami lesz alapon megpróbálom minél kevesebb zötykölődéssel magam mögött hagyni a holdbéli tájat.

Szegény autó! - sóhajtottam szívből jövő aggodalommal.

Ki fogja bírni - hangzott a válasz.

Hát hogyan várhattam én együttérzést egy olyan embertől, aki saját autója szenvedésével szemben ilyen érzéketlen?

Szembejövő teherautók, jobb oldalon parkoló kocsik. Ki hitte volna, hogy ezek az utak ilyen keskenyek.

De hiszen ez a Szentendrei út! Na nem!

Te kedves fiú itt mellettem, igazán nem gondolhatod ezt komolyan, hogy én ki tudok menni a nyolcvanas-százas tempóban száguldó autók közé!

Netán még sávváltást is produkáljak? Még mit nem!

Különben is éppen most készülök elájulni. Jobb lenne, ha békén hagynál!

Megszólalni persze nem merek, ő pedig nem hajlandó tudomásul venni néma kétségbeesésemet.

Hát jó te akartad! Egy másodperc múlva már az úton voltunk. Ép a bennem rekedt levegőtől akartam egy jóleső sóhajjal megszabadulni, amikor újabb kegyetlen parancs érkezett:

Váltsunk sávot!

Na erre aztán már igazán képtelen vagyok! Kezeim, lábaim rongyból, szivacsból és egyéb csont és izom nélküli anyagból vannak.

Ez biztos. Hogy túléljük-e az egészet, az bizonytalan. Együttes erővel valahogy mégis elvergődtünk a bal oldali kanyarodó sávba.

A lámpa piros. A HÉV fénysorompója is. Most levegőt kellene venni, de a torkomba lévő gombóc ezt lehetetlenné teszi. Sebesség üresben. Agyam helyén vattacsomó.

Megint nem látom, hová kell, majd beforduljak! Én vagyok a mesebeli három királyfi egy személyben. Aki előtt háromfelé ágazott az út. És ezek közül csak egyetlen egy a helyes. A többin, ott leselkedik a boszorkány, a sárkány, a gyanútlanul, szabályosan szembejövő autó, valamint a közlekedési rendőr. Persze, hogy az elméleti vizsgán tudtam választani! A biztonságos, mozdulatlan széken ülve, a gyönyörűen kivitelezett grafikán, felülnézetből.

- Piros-sárgánál tedd sebességbe és zöldnél indulj!

Oké főnök – gondoltam magamban nagyképűen, de mindebből csak egy halk bizonytalan igen hallatszott ki. És eljött a pillanat… Végzem a szükséges mozdulatokat. Hé!!! A kocsi nem engedelmeskedik! Tőlem függetlenül mozog! Én most azonnal frászt kapok!

Lepillantok oktatóm lábaira, melyek szorgalmasan dolgoznak a pedálokon.

Most te csináltad, vagy én? – ijedt kérdésem szemrehányó kiáltásként hangzik.

Te ne az én lábamat figyeld, hanem indulj!

A válaszból rájövök: félreértett. Valószínűleg úgy értelmezte kétségbeesett üvöltésemet, hogy kikérem magamnak a közbeavatkozást. Óriási tévedés! Legszívesebben máris átadnám az autó irányítását.

Magyarázkodni nincs idő, indulni kell. Én Istenem, jó Istenem, lecsukódik már a szemem… Csoda történt! Látom a sávomat, tudom, merre kell menjek.

De mi ez? Nem értem! Egyenesen a járdasziget felé tartok, pedig én nem ezt akarom! Kezeim nem engedelmeskednek!

A szörnyű pillanat elmúlt, kis segítséggel rátértem a megfelelő útra. Most meg fog állítani, és udvariasan megkér, hogy szálljak ki és keressek magamnak egy másik oktatót, aki elég őrült ahhoz, hogy elvállalja a tanításomat. Tulajdonképpen meg is tudnám őt érteni, hiszen még élni akar.

Nem állított meg. Még csak megjegyzést sem tett. Hihetetlen. Ez az ember birkából van. Az idegei pedig acélsodronyból. Ha én ültem volna magam mellett, biztosan megpofozom magamat.

Balra nagy ívben, jobbra kis ívben. Járdaszegélyek. Úttesten átkelni készülő férfiak, nők gyerekek. Jé, erre már jártunk ma! A bennem tomboló feszültség némileg felengedett. Rájövök, hogy tarkómon, hátamon patakokban folyik a víz. Szám száraz, mint a tapló. Lüktető fejfájásomra éppen sunyi görcsöléssel felelget. Szorongatom a volánt, pontosabban kapaszkodom belé.

Sebesség négyesben. Ötvenes tempóban megyek, amikor oktatóm újabb kínzást talál ki számomra. Persze pedagógiai célzattal.

Ne húzgáld a kormányt, egyenesbe marad az magától is! Engedd el a kormányt és tedd az öledbe a kezedet!

Hát azért ez több a soknál! Az autó ugyan tényleg, egyenletesebben haladt egyenesen, mint amikor irányítottam, én viszont kis híján epeömlést kaptam ijedtemben. Úgy látszik, nem áldozott még le az inkvizíció kora!

Végre engedélyt kaptam, mint a fuldokló a szalmaszálba, úgy kapaszkodtam vissza a kormányba.

- Furcsa… Mintha megszűntek volna szögletes, kapkodó mozdulataim, kezeim lazábban fogják át az ívben hajló műanyagot. Tudtam én az első pillanattól kezdve, hogy zseniális oktatóm van!

- Jó lesz, ha a HÉV vonalán végzünk valahol?

- Nekem bárhol tökéletes! – vágom rá boldogan.

Ugyanis erőm végén járok, már tartalékaimat emésztgetem. Lelki szemem előtt összemázolt transzparens jelenik meg, rajta eddigi életem mottója, az általam oly sokszor hangoztatott mondat: nincs lehetetlenség, csak tehetetlenség. Mellette két kis ördögfióka hasát fogva vihog és rám mutogat. Csak semmi kacarászás, picinyeim – gondoltam mérgesen.

Most figyeljetek! Megújult energiával nyomtam a gázpedált, váltottam, fordultam, kanyarodtam. Egy-két döccenés – naná, hogy csatornafedél – és egy benyomott kuplunggal való kanyarodás tette még színesebbé további utunkat. Oda se neki! A lónak is négy lába van, mégsem asztal.

Ekkor belepillantottam a visszapillantó tükörbe, s meghűlt bennem a vér. Az óriási, több tonnás IFA orra töltötte be a képet.

Biztosan meg akar előzni, azért jött ilyen közel – nyugtattam magamat. Nem előzött meg, csak jött szorosan a nyomomban.

Mi lesz, ha valami miatt hirtelen fékeznem kell? - riadoztam.

Baloldalon látsz majd egy parkolót, állj be oda! - szólt oktatóm.

Puff neki! Már látom is. Most mi lesz? Jelzek balra, besorolok a kanyarodáshoz, de fékezni még mindig nem merek. Fejemben morzejelek kattogtak: tititi tátátá tititi!

Segíts – szakadt föl belőlem a kérés. És oktatóm persze segített. A teherautó persze nem szaladt belénk, hiszen profi vezette és nem magamfajta mazsola.

Végre szilárdan és egyhelyben állt a Lada tanulókocsi.

Fáj még a fejed? – kérdezte udvariasan oktatóm.

Ránéztem. Valamit láthatott az arcomon, mert a következő, kérdésnek indult mondatát kijelentő hangsúllyal fejezte be.

Vagy még jobban fáj…

Ugyan semmiség – nyögtem ki bizonytalanul.

Ma egy kicsit dekoncentrált voltál… Nem baj, van ilyen. Majd legközelebb jobban megy…

Kikászálódtam az autóból, s meglepve tapasztaltam, hogy az egyébként szilárd talaj hullámzik a talpam alatt. Vártam egy pillanatot, míg elmúlik a kellemetlen érzés. Kirángattam dzsekimet és fiamtól kölcsön csórt hátizsákomat. Ránéztem az órámra, s megállapítottam, hogy majdnem két órahosszat voltunk kint a forgalomba. Tekintetem a HÉV megállót kereste.

- Hát persze, itt állok előtte. Csak az úttesten kell átmennem.

Fájó fejemben kusza gondolatok cikáztak gyors, majd egyre lassuló ütemben, míg csak egy maradt:

„Majd legközelebb jobban megy”.

Igen. Talán majd legközelebb jobban megy…

Őszinte hálával tanítványod:

Kissné Fogarasi Irén

(Az írást a Tanulóvezető előd szaklapjából, az Autóvezető 1990/3-as számából emeltük át – szerk.)

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 13 órája a(z) Trabant - Ragaszthatatlan szív (filmrészlet: Diorissimo, Xantus János) videóhoz:

Jön a Trabant első lemeze, amit 40 éve várunk! – Interjú Vető ...

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Közlekedési Múzeum - 125. évforduló # Tartsatok velünk programsorozatunk első állomásán: a KLASSZIKUS JÁRMŰVEK FELVONULÁSÁN, amely a Közlekedési Múzeum útját követi a Városligetből az Északi Járműjavítóba! | 2024. május 1., 10:00, Hősök tere 2024.05.01.

M Imre írta 1 napja a(z) Társalgó fórumtémában:

MediaNEWave Együttlét 2024 évi eseményei április - május -...

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 2 napja a(z) Black Flag - Drinking and Driving (road safety) videóhoz:

Elképesztő okból úszta meg az ittas vezetést egy belga férfi | ...

M Imre írta 2 napja a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Nemzeti Faültetés Napja Az első Nemzeti Faültetés Napja:...

M Imre írta 2 napja a(z) Mit jelentenek a jogosítványban szereplő kódok? blogbejegyzéshez:

Változtatást tervez a kormány a jogosítványok...

M Imre írta 2 napja a(z) A Ferihegyi repülőtér 2024-ben - oldalnézet (terv) képhez:

A_ferihegyi_repuloter_2024ben__oldalnezet_terv_2088218_9784_s

Mitől lett ilyen drága a Budapest Airport, amit bármi áron meg ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu