Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2 éve | M Imre | 3 hozzászólás
Súlyos baleset történt a 3-as metró Kőbánya-Kispesti végállomásán, a
kihúzóban (utasforgalomtól elzárt üzemi terület, itt fordulnak a vonatok
vissza), január 21-én, nem sokkal éjfél előtt. Két vonat egyszerre
indult el a kihúzóvágányokról, miközben csak az egyiknek lett volna
szabad. Járművezetői hibára gyanakodnak (de az autostop is gyanús, lásd
később). Két szerelvény csúnyán összetört, az egyik kocsi egyik
forgóváza is leszakadt. A harmadik, ott álló szerelvény is sérült. A
pálya az adott helyen tönkrement, a kisikló vonatok a
biztosítóberendezés kábeleit elvágták és az AVR (Automata Vonatvezető
rendszer) programszőnyeget is elszakították. A podesztek (emelt járdák a
vágányok között) is összegyűrődtek, el kell majd őket bontani. A kihúzó
így bizonytalan ideig nem használható, a helyreállítás sem fog menni
gyorsan. Kérdéses, hogy a hétfő hajnali üzemet hogyan tudják elindítani
(hétvégén vágányzár van). Nem is elsősorban az a probléma, hogy a
vonalon nem tudnak járni a vonatok. Határ úton tudnak fordulni, és onnan
egy vágányon kiszolgálható Kőbánya-Kispest, viszont a kocsiszín most
így el van vágva a pályától, nincs elég szerelvény kint a vonalon (8
maradt kint, a többi már bement a kocsiszínbe). Helyette a kivitelező
járművei foglalták volna el a vágányt, még nem tudni le tudtak-e jutni a
munkaterületre, de ha lejutottak, akkor ott maradnak, visszajönni nem
tudnak. Emiatt a 3-as metró rekonstrukciója is csúszni fog, hiszen a
kivitelező sem tud dolgozni, anyagot szállítani és a most hétvégi
munkavégzés biztosan ellehetetlenül.
Jelenleg a helyszínen a rendőrség és a KBSZ vizsgálódik.
Fotó: MTI/Mihádák Zoltán
Fotók:
https://www.facebook.com/vekehu/posts/10158201848671987
Még több fotó:
https://www.borsonline.hu/aktualis/2022/01/helyszini-fotok-osszeutkozott-ket-metroszerelveny-kobanya-kispestnel
Bár a BKV azt a közleményt adta ki, hogy a baleset az utasforgalmat nem
érinti, mert a metrófelújítás miatt vágányzár és buszpótlás van
hétvégén... Meglátjuk, helyre tudják-e állítani vasárnap estig a
vágányokat, hogy a kocsiszín megközelíthető legyen. Ha nem, akkor hétfő
reggeltől csak 8 vonat lesz a vonalon, amelyek közül csak 7 lesz hadra
fogható, mert az éjjel egy graffitis banda lefújta az egyiket
Újpest-központban (gratulálunk a BKV-nak és a magyar rendőrségnek innen
is, léteznek egyáltalán vagy csak hallgatóznak?) így várhatóan csak az
északi szakaszon járhat majd a metró, a délin buszpótlás várható. Vagy a
teljes vonalon. Mindenesetre a mentési munkák egész hétvégén tartanak
majd.
Frissítés
Feltételezés, hogyan történhetett meg a baleset.
Kőbánya-Kispest kihúzóban három vágány található, ha a képeket nézzük
akkor balról jobbra 3-2-1 vágányok. Ezek közül a 3-ast szokás szerint
kocsiszínbe kiállásra használják, mert a kocsiszín csak onnan érhető el,
a másik kettőt a menetrendi fordításra. De a 3-asról is lehet a vonalra
beállni, csak ezt értelemszerűen sokkal ritkábban teszik meg. A
biztosítóberendezés olyan vágányutat nem adhat, ami egyszerre két
vonatot is ugyanoda enged. Feltételezzük, hogy a biztosítóberendezés
működött. A jelzők a járművezetőtől jobb kézre vannak, a középen, a 2-es
vágányon álló vonat vezetője (egy férfi) elvileg nem láthatta a 3-ason
álló vonat jelzőjét, csak a sajátját (így azokat össze sem keverhette),
mivel azt a másik vonat biztosan kitakarta sőt az hátrébb is van nála.
Rutinból azt feltételezte, hogy a másik vonat kocsiszínbe megy. Így
párosan kihaladni teljesen szokásos. De csak ha szabad a vágányút...
De a 3-as vágány vonata nem a kocsiszínbe ment, hanem a vonalra, át a
2-es vágányra. A 2-es vágányon álló vonat vezetője mégis elindult, ki
tudja miért. Ha az ő jelzője vöröset mutatott, akkor innen egyértelmű,
kinek a hibája. Ha zöldet, akkor a biztosítóberendezésé, de erre kicsi
az esély.
Tudni kell, hogy AVR programszőnyeg csak az 1-es és 2-es vágányon van, a
3-ason nincs. A 2-esen tehát a bizber mellett az AVR is védene, de
mivel az AVR bizonytalan, sokszor elvész a pályajel a kihúzóban, a
járművezetők ilyenkor átkapcsolnak kézi vezérlésre és úgy haladnak ki,
az AVR jel meg "majd megjön".
A 3-as vágányról szabályosan kihaladó vonat vezetője, egy hölgy csak
annyit vett észre, hogy "kicsit hullámzik" a szerelvény, mire észlelte a
valódi bajt, már magával rántotta az időközben lefékező másik vonatot
és együtt letaroltak mindent.
Felmerül a kérdés, hogy működött-e az autostop. Ez egy mechanikus
berendezés, aminek a feladata a vörös jelzőt meghaladó vonat
megállítása. Ez kb. 10-20 méterrel van a 2-es vágányon a vonat eleje
után (pontos adata akinek van, legyen szíves elküldeni), ami nem szokás,
ennél sokkal közelebb kellene lennie, hogy értelme is legyen, mondjuk 5
méterre, de pont ezen a vágányon nem így van, és ez a hírek szerint
egyszer már majdnem okozott hasonló balesetet, kb. 15 évvel ezelőtt,
ugyanilyen szituációban, annak csak koccanás lett a vége. A
rekonstrukció alatt viszont újjáépítették a kihúzót, a 2-es vágányon
hátrébb tették a vonat megállási helyét, de az információk szerint az
autostop maradt az eredeti helyén. És ezzel pont növelték is a baleset
bekövetkezésének kockázatát, mivel a vonat a nagyobb távolságon jobban
fel tud gyorsulni, az autostop a régi helyzetében sem volt jó helyen,
így meg különösen. De ennek a kihúzórendszernek a biztonsági oldalról
egyébként is nagyon véres a torka.
Azt, hogy a 2-es vágány vonatát az autostop fogta meg, a vezető
fékezett, a kettő együtt, vagy egyik sem, a vizsgálatnak kell
kiderítenie.
Egy vasúti rendszerben mindig kettős biztonságnak kell lennie, hogy pl.
egy emberi hibát a biztosítóberendezés ki tudjon védeni. Ha igaz az,
hogy az autostop azért nem tudta megfogni a vörös jelzőt meghaladó
vonatot, mert túl messze volt, akkor ez a kettős biztonság itt nem állt
fent. Ebben az esetben a tervező, az üzemeltető BKV és az engedélyező
hatóság embereinek a büntetőjogi felelőssége is fennáll.
Helyreállítás
A helyszín igen nehezen megközelíthető, daruval különösen, több kocsi
kisiklott és a pálya is sérült. El fog tartani egy ideig, amíg
kilegózzák a kocsikat innen. A rendőrség a helyszínt lezárta, így azt
sem lehet tudni, egyáltalán mikor lehet elkezdeni a mentést. A BKV
teljes vezetése bent volt egész éjszaka, a hírek szerint nagy a
kétségbeesés, mert a BKK ezt a költséget biztosan nem fizeti ki, sőt a
pótlás plusz költségeit sem, a kasszából meg már így is 13 milliárd Ft
hiányzik, és a biztosító is ki tudja, mikor fizet, ha éppen fizet egy
saját hibás baleset miatt.
Forrás:
https://www.facebook.com/vekehu/posts/10158201848671987
###
Frissítés
Megtaláltuk a 2007. októberi balesetet. Új poszt!
https://www.facebook.com/vekehu/posts/10158202321651987
A mai metróbaleset nem egyedi, már megtörtént egyszer. 2007. október elején. Íme:
Pontosan ugyanott, pontosan ugyanúgy, csak a következmények voltak kisebbek.
"Ma körülbelül 15 óra körül Kőbánya Kispest végállomáson két metró
összeütközött, állítólag mind a kettő egyszerre indult el. Az elmondások
szerint a 3. vágányon álló metró szabad jelzésre tért át a 2. vágányra.
A második vágányon lévő metrószerelvény pedig tilos jelzésre indult a
kocsiszínbe. A kocsiszíni vágányokon nincs AVR szőnyeg. Az autóstop
ugyan megfogta a szerelvényt de már későn."
Azóta a kihúzót a metrófelújítás során átépítették, de úgy néz ki, a
baleset lehetőségét nem hogy nem zárták ki, de még súlyosbították is. A
2. vágányon a vonatok hátrébb kerültek, de az autostop berendezés nem
került hátrébb helyezésre, így a vörös jelzőt meghaladó vonat még
nagyobb sebességgel csapódhat a keresztező másikba.
Simán lett volna lehetősége a BKV-nak ezen a helyzeten változtatni,
mégsem tette. A hatóság pedig ehhez asszisztált és engedélyezte.
A vasútüzemnél dupla biztonság kell, hogy az emberi hibát ki lehessen
védeni. Itt a két biztonsági berendezésből egyik sem látta el a
feladatát:
- az AVR (Automata Vonatvezető Rendszer) reménytelenül elavult, mégis
megtartották, sokba került volna a cseréje. Ez viszont álló helyzetben,
vagy lassú haladásnál bizonytalan jelet produkál, a kialakításából
fakadóan. Ha az AVR automata üzemben tilt, a vonat nem indítható el. De
mivel sokszor nincs jel, a járművezetőknek csak annyit mondanak amikor
erre panaszkodnak, hogy "tanulj meg vezetni!". Ilyenkor át lehet
kapcsolni kézi vezetésre és el lehet indulni. Ezen a helyen ez
rendszeres volt, és a felújítás után is ugyanez a helyzet.
- az Autostop egy mechanikus működésű védelmi eszköz, ami a
biztosítóberendezéshez van kötve. Ha vörös jelzőt meghalad a vonat, az
Autostop megüti a vonaton a vészfékszelepet és az vészfékezést vált ki.
Részletesen lásd itt:
https://www.villanylap.hu/hirek/4273-a-metro-biztositoberendezesei-szakmai-szemmel
és itt:
https://www.youtube.com/watch?v=vF7LttcXItU
A 2007-es balesetet is megfoghatta volna az Autostop, de mivel túl
messze volt a vonat indulási helyéhez, és túl közel a váltóhoz, ahol
keresztben jöhet egy másik vonat, feladatát nem tudta ellátni. Az
információk szerint ezt a felújítás során nem építették át, nem
helyezték arrébb, ami teljesen érthetetlen, mivel pénzhiányra itt nem
lehetett hivatkozni. Több, mint 200 milliárdot költünk el az adófizetők
pénzéből és pont a legfontosabbra, a biztonságra nem futotta.
Ha egyik biztonsági berendezés sem látja el a feladatát, és ezt az
illetékesek tudják is, akkor a kérdés nem csak az, hogy az illetékesek
hogyan voltak képesek nyugodtan aludni, de az is, hogy a hatóság ezt
hogyan engedélyezhette?
Most megint azt fogjuk látni, mint a Pillangó utcai balesetnél is, hogy a
rendszerben bízó járművezetőre akarják ráverni az egész ügyet (itt most
hibázott, a Pillangónál nem), és bevédik azokat, akik a rendszer
kialakításáért és engedélyezéséért felelősek. Teljes a hírzárlat minden
szinten, és ez árulkodó. Hallgat minden illetékes, a hatóság, a BKV, a
főpolgármester, a rendőrség, szakminisztérium.
Gyalázat.
Kép és hír:
https://bkvfigyelo.reblog.hu/osszeutkozott_ket_metro
|
|
M Imre 1 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 1 napja a(z) LGT - Egy elfelejtett szó videóhoz:
"Néha jutalomjáték az élet Presser Gábor interjú (2024 ...
M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Hat éve építették újra azt a szakaszt, amely miatt most fél ...
M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Ajánló HOLNAPRA, azaz 2024. december 15-re: » a Fényszili ...
M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Tegnap, azaz 2024. december 12-én este, 22 óra körül a ...
M Imre írta 2 napja a(z) Essemm - Kóbor kutyák videóhoz:
Sintérbiznisz: patkányok rágják az éhező kutyákat egy...
M Imre írta 2 napja a(z) Az M3-as metró felújítása (vizsgálóbizottság) blogbejegyzéshez:
Ezért rángatózhat a 225 milliárdért felújított 3-as metró |...
M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
A MÁV-val fizettette ki Lázár tárcája Horthy Miklós vasúti ...
M Imre írta 2 napja a(z) Panta Rhei - Román Táncok (Bartók Béla | 2017.) videóhoz:
Panta Rhei 50, Djabe 30 jubileumi koncert 2025. április ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Alstom - Főváros metróügy visszásságok és az új szerződés
Hurrá - Szeptembertől közlekedik az új metrókocsi
Az Alstom cég a BKV ellen - francia pecsenye
Mikor lesznek már új metrókocsik?