Közlekedés: Baleset a 3-as metró Kőbánya-Kispesti végállomásán, a kihúzóban, 2022. január 21-én, nem sokkal éjfél előtt

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2436 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2436 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2436 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2436 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Súlyos baleset történt a 3-as metró Kőbánya-Kispesti végállomásán, a kihúzóban (utasforgalomtól elzárt üzemi terület, itt fordulnak a vonatok vissza), január 21-én, nem sokkal éjfél előtt. Két vonat egyszerre indult el a kihúzóvágányokról, miközben csak az egyiknek lett volna szabad. Járművezetői hibára gyanakodnak (de az autostop is gyanús, lásd később). Két szerelvény csúnyán összetört, az egyik kocsi egyik forgóváza is leszakadt. A harmadik, ott álló szerelvény is sérült. A pálya az adott helyen tönkrement, a kisikló vonatok a biztosítóberendezés kábeleit elvágták és az AVR (Automata Vonatvezető rendszer) programszőnyeget is elszakították. A podesztek (emelt járdák a vágányok között) is összegyűrődtek, el kell majd őket bontani. A kihúzó így bizonytalan ideig nem használható, a helyreállítás sem fog menni gyorsan. Kérdéses, hogy a hétfő hajnali üzemet hogyan tudják elindítani (hétvégén vágányzár van). Nem is elsősorban az a probléma, hogy a vonalon nem tudnak járni a vonatok. Határ úton tudnak fordulni, és onnan egy vágányon kiszolgálható Kőbánya-Kispest, viszont a kocsiszín most így el van vágva a pályától, nincs elég szerelvény kint a vonalon (8 maradt kint, a többi már bement a kocsiszínbe). Helyette a kivitelező járművei foglalták volna el a vágányt, még nem tudni le tudtak-e jutni a munkaterületre, de ha lejutottak, akkor ott maradnak, visszajönni nem tudnak. Emiatt a 3-as metró rekonstrukciója is csúszni fog, hiszen a kivitelező sem tud dolgozni, anyagot szállítani és a most hétvégi munkavégzés biztosan ellehetetlenül.

Jelenleg a helyszínen a rendőrség és a KBSZ vizsgálódik.

network.hu

 
Fotó: MTI/Mihádák Zoltán


Fotók:

https://www.facebook.com/vekehu/posts/10158201848671987


Még több fotó:

https://www.borsonline.hu/aktualis/2022/01/helyszini-fotok-osszeutkozott-ket-metroszerelveny-kobanya-kispestnel

Bár a BKV azt a közleményt adta ki, hogy a baleset az utasforgalmat nem érinti, mert a metrófelújítás miatt vágányzár és buszpótlás van hétvégén... Meglátjuk, helyre tudják-e állítani vasárnap estig a vágányokat, hogy a kocsiszín megközelíthető legyen. Ha nem, akkor hétfő reggeltől csak 8 vonat lesz a vonalon, amelyek közül csak 7 lesz hadra fogható, mert az éjjel egy graffitis banda lefújta az egyiket Újpest-központban (gratulálunk a BKV-nak és a magyar rendőrségnek innen is, léteznek egyáltalán vagy csak hallgatóznak?) így várhatóan csak az északi szakaszon járhat majd a metró, a délin buszpótlás várható. Vagy a teljes vonalon. Mindenesetre a mentési munkák egész hétvégén tartanak majd.

Frissítés

Feltételezés, hogyan történhetett meg a baleset.

Kőbánya-Kispest kihúzóban három vágány található, ha a képeket nézzük akkor balról jobbra 3-2-1 vágányok. Ezek közül a 3-ast szokás szerint kocsiszínbe kiállásra használják, mert a kocsiszín csak onnan érhető el, a másik kettőt a menetrendi fordításra. De a 3-asról is lehet a vonalra beállni, csak ezt értelemszerűen sokkal ritkábban teszik meg. A biztosítóberendezés olyan vágányutat nem adhat, ami egyszerre két vonatot is ugyanoda enged. Feltételezzük, hogy a biztosítóberendezés működött. A jelzők a járművezetőtől jobb kézre vannak, a középen, a 2-es vágányon álló vonat vezetője (egy férfi) elvileg nem láthatta a 3-ason álló vonat jelzőjét, csak a sajátját (így azokat össze sem keverhette), mivel azt a másik vonat biztosan kitakarta sőt az hátrébb is van nála. Rutinból azt feltételezte, hogy a másik vonat kocsiszínbe megy. Így párosan kihaladni teljesen szokásos. De csak ha szabad a vágányút...

De a 3-as vágány vonata nem a kocsiszínbe ment, hanem a vonalra, át a 2-es vágányra. A 2-es vágányon álló vonat vezetője mégis elindult, ki tudja miért. Ha az ő jelzője vöröset mutatott, akkor innen egyértelmű, kinek a hibája. Ha zöldet, akkor a biztosítóberendezésé, de erre kicsi az esély.

Tudni kell, hogy AVR programszőnyeg csak az 1-es és 2-es vágányon van, a 3-ason nincs. A 2-esen tehát a bizber mellett az AVR is védene, de mivel az AVR bizonytalan, sokszor elvész a pályajel a kihúzóban, a járművezetők ilyenkor átkapcsolnak kézi vezérlésre és úgy haladnak ki, az AVR jel meg "majd megjön".

A 3-as vágányról szabályosan kihaladó vonat vezetője, egy hölgy csak annyit vett észre, hogy "kicsit hullámzik" a szerelvény, mire észlelte a valódi bajt, már magával rántotta az időközben lefékező másik vonatot és együtt letaroltak mindent.

Felmerül a kérdés, hogy működött-e az autostop. Ez egy mechanikus berendezés, aminek a feladata a vörös jelzőt meghaladó vonat megállítása. Ez kb. 10-20 méterrel van a 2-es vágányon a vonat eleje után (pontos adata akinek van, legyen szíves elküldeni), ami nem szokás, ennél sokkal közelebb kellene lennie, hogy értelme is legyen, mondjuk 5 méterre, de pont ezen a vágányon nem így van, és ez a hírek szerint egyszer már majdnem okozott hasonló balesetet, kb. 15 évvel ezelőtt, ugyanilyen szituációban, annak csak koccanás lett a vége. A rekonstrukció alatt viszont újjáépítették a kihúzót, a 2-es vágányon hátrébb tették a vonat megállási helyét, de az információk szerint az autostop maradt az eredeti helyén. És ezzel pont növelték is a baleset bekövetkezésének kockázatát, mivel a vonat a nagyobb távolságon jobban fel tud gyorsulni, az autostop a régi helyzetében sem volt jó helyen, így meg különösen. De ennek a kihúzórendszernek a biztonsági oldalról egyébként is nagyon véres a torka.

Azt, hogy a 2-es vágány vonatát az autostop fogta meg, a vezető fékezett, a kettő együtt, vagy egyik sem, a vizsgálatnak kell kiderítenie.

Egy vasúti rendszerben mindig kettős biztonságnak kell lennie, hogy pl. egy emberi hibát a biztosítóberendezés ki tudjon védeni. Ha igaz az, hogy az autostop azért nem tudta megfogni a vörös jelzőt meghaladó vonatot, mert túl messze volt, akkor ez a kettős biztonság itt nem állt fent. Ebben az esetben a tervező, az üzemeltető BKV és az engedélyező hatóság embereinek a büntetőjogi felelőssége is fennáll.

Helyreállítás

A helyszín igen nehezen megközelíthető, daruval különösen, több kocsi kisiklott és a pálya is sérült. El fog tartani egy ideig, amíg kilegózzák a kocsikat innen. A rendőrség a helyszínt lezárta, így azt sem lehet tudni, egyáltalán mikor lehet elkezdeni a mentést. A BKV teljes vezetése bent volt egész éjszaka, a hírek szerint nagy a kétségbeesés, mert a BKK ezt a költséget biztosan nem fizeti ki, sőt a pótlás plusz költségeit sem, a kasszából meg már így is 13 milliárd Ft hiányzik, és a biztosító is ki tudja, mikor fizet, ha éppen fizet egy saját hibás baleset miatt.


Forrás:

https://www.facebook.com/vekehu/posts/10158201848671987

###

Frissítés

Megtaláltuk a 2007. októberi balesetet. Új poszt!
https://www.facebook.com/vekehu/posts/10158202321651987

A mai metróbaleset nem egyedi, már megtörtént egyszer. 2007. október elején. Íme:

Pontosan ugyanott, pontosan ugyanúgy, csak a következmények voltak kisebbek.

"Ma körülbelül 15 óra körül Kőbánya Kispest végállomáson két metró összeütközött, állítólag mind a kettő egyszerre indult el. Az elmondások szerint a 3. vágányon álló metró szabad jelzésre tért át a 2. vágányra. A második vágányon lévő metrószerelvény pedig tilos jelzésre indult a kocsiszínbe. A kocsiszíni vágányokon nincs AVR szőnyeg. Az autóstop ugyan megfogta a szerelvényt de már későn."

Azóta a kihúzót a metrófelújítás során átépítették, de úgy néz ki, a baleset lehetőségét nem hogy nem zárták ki, de még súlyosbították is. A 2. vágányon a vonatok hátrébb kerültek, de az autostop berendezés nem került hátrébb helyezésre, így a vörös jelzőt meghaladó vonat még nagyobb sebességgel csapódhat a keresztező másikba.


Simán lett volna lehetősége a BKV-nak ezen a helyzeten változtatni, mégsem tette. A hatóság pedig ehhez asszisztált és engedélyezte.

A vasútüzemnél dupla biztonság kell, hogy az emberi hibát ki lehessen védeni. Itt a két biztonsági berendezésből egyik sem látta el a feladatát:

- az AVR (Automata Vonatvezető Rendszer) reménytelenül elavult, mégis megtartották, sokba került volna a cseréje. Ez viszont álló helyzetben, vagy lassú haladásnál bizonytalan jelet produkál, a kialakításából fakadóan. Ha az AVR automata üzemben tilt, a vonat nem indítható el. De mivel sokszor nincs jel, a járművezetőknek csak annyit mondanak amikor erre panaszkodnak, hogy "tanulj meg vezetni!". Ilyenkor át lehet kapcsolni kézi vezetésre és el lehet indulni. Ezen a helyen ez rendszeres volt, és a felújítás után is ugyanez a helyzet.

- az Autostop egy mechanikus működésű védelmi eszköz, ami a biztosítóberendezéshez van kötve. Ha vörös jelzőt meghalad a vonat, az Autostop megüti a vonaton a vészfékszelepet és az vészfékezést vált ki. Részletesen lásd itt:
https://www.villanylap.hu/hirek/4273-a-metro-biztositoberendezesei-szakmai-szemmel
és itt:
https://www.youtube.com/watch?v=vF7LttcXItU

A 2007-es balesetet is megfoghatta volna az Autostop, de mivel túl messze volt a vonat indulási helyéhez, és túl közel a váltóhoz, ahol keresztben jöhet egy másik vonat, feladatát nem tudta ellátni. Az információk szerint ezt a felújítás során nem építették át, nem helyezték arrébb, ami teljesen érthetetlen, mivel pénzhiányra itt nem lehetett hivatkozni. Több, mint 200 milliárdot költünk el az adófizetők pénzéből és pont a legfontosabbra, a biztonságra nem futotta.

Ha egyik biztonsági berendezés sem látja el a feladatát, és ezt az illetékesek tudják is, akkor a kérdés nem csak az, hogy az illetékesek hogyan voltak képesek nyugodtan aludni, de az is, hogy a hatóság ezt hogyan engedélyezhette?


Most megint azt fogjuk látni, mint a Pillangó utcai balesetnél is, hogy a rendszerben bízó járművezetőre akarják ráverni az egész ügyet (itt most hibázott, a Pillangónál nem), és bevédik azokat, akik a rendszer kialakításáért és engedélyezéséért felelősek. Teljes a hírzárlat minden szinten, és ez árulkodó. Hallgat minden illetékes, a hatóság, a BKV, a főpolgármester, a rendőrség, szakminisztérium.

Gyalázat.

Kép és hír:
https://bkvfigyelo.reblog.hu/osszeutkozott_ket_metro

Címkék: 3-as metró bkv kihúzó kőbánya-kispest metrókocsi metrószerelvény súlyos baleset összeütközött

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 2 hónapja

Első fokon felmentették a hét évvel ezelőtti, Pillangó utcai metróbaleset vádlottjait

Az ügyész fellebbezett, így az eljárás másodfokon folytatódik.

Több mint hét évvel ezelőtt, 2016. december 5-én reggel történt a budapesti metró legsúlyosabb balesete a Pillangó utcánál, amikor egy megállóban álló szerelvénybe hátulról belefutott egy másik szerelvény, körülbelül 20 kilométer/órás sebességgel.

A balesetben öten súlyos, tizenhatan könnyebb sérüléseket szenvedtek. A rendőrség tömegszerencsétlenség miatt indított nyomozást, majd azt lezárva két embert gyanúsítottak meg vasúti közlekedés gondatlan veszélyeztetésével.

Az ügyészség vádja szerint a két férfi gondatlansága okozta a balesetet, amely miatt a metróvonal forgalma hosszabb ideig szünetelt, a kár pedig meghaladta a 158 millió forintot.

A bizonyítási eljárás során a vádlottak tagadták a terhükre rótt cselekmények elkövetését, érdemi védekezést terjesztettek elő, amelyben részletesen számot adtak a történésekről, előzményekről és az egész rendszer műszaki működéséről.

A bíróság az eljárása során rajtuk kívül szakértőket és tanúkat is meghallgatott. A szakértők konzekvensen azt állították, hogy a baleset egy műszaki hiányosság miatt történt.

A teljeskörű és igen részletes bizonyítási eljárás eredményeképpen az elsőfokú bíróság a vádlottakat bűncselekmény elkövetésének hiányában felmentette a vádak alól.

A Pesti Központi Kerületi Bíróság tehát nem állapította meg a vádlottak büntetőjogi felelősségét, azaz azt, hogy az ő gondatlan magatartásukkal vasúti közlekedési szabályszegést követtek volna el, és ezzel tömegszerencsétlenséget okoztak volna. A bíróság szerint az sem volt megállapítható, hogy jelentős mértékben megzavarták volna a közérdekű üzem működését.

A felmentő ítélet ellen az ügyész fellebbezett, így az eljárás másodfokon a Fővárosi Törvényszéken folytatódik
https://hvg.hu/itthon/20240130_Pillango_utca_metrobaleset_felmentes

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Kisiklás Budapest, Határ úton

A BKV Zrt. 2023. január 20-án, 10 óra 2 perckor jelentette a Közlekedésbiztonsági Szervezetnek, hogy 9 óra 54 perckor a Határ úti végállomásról történő kihaladás során a 2211 pályaszámú 50-es villamos kisiklott az egyik váltón. A bejelentést követően a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálóbizottsága azonnali helyszíni szemlét tartott.

A helyszíni szemle tapasztalatai és a begyűjtött bizonyítékok alapján elsődlegesen megállapítható, hogy a végállomás II. vágányáról történő kihaladás közben csúccsal szemben érintett K3302 sz. kitérő félállásban volt, ezért a ráhaladáskor a villamos első forgóvázának kerekei a sínek közé estek. Megállapítható volt továbbá, hogy a K3302 sz. CONTEC típusú, visszacsapó jellegű váltó sínszékei kenetlen állapotban voltak, ami hozzájárulhatott ahhoz, hogy a csúcssínek nem kerültek végállásba akkor, amikor a balesetben érintett villamos előzőleg gyökkel szemben hasítva azt, behaladt rajta a végállomásra.

A baleset bekövetkezésének oka a jármű vezetőjével kapcsolatban felmerülő emberi tényezőre vezethető vissza, ezért az adatokat és a körülményeket értékelve, a 2005. évi CLXXXIV. törvény 7. § (1) bekezdés értelmében az ügy a Közlekedésbiztonsági Szervezet részéről szakmai vizsgálatot, illetve további intézkedést nem igényel.
http://www.kbsz.hu/j25/hu/vasuti-koezlekedes/hirek/2463

Válasz

M Imre üzente 2 éve

Ma reggel 9 órára az összes kocsi eltávolításra került a kihúzóvágányokról. Amennyiben az infrastruktúra állapota lehetővé teszi - ennek a felmérése most folyik - holnap elindulhat a forgalom. Az anyagi kár nagyon jelentős, ennek behatárolása a kocsiszínben fog megtörténni. Remélhetőleg, selejtezni kocsit nem kell, de kizárni ezt sem lehet.
https://www.youtube.com/watch?v=p2MuevYoOV8

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre 2 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 3 órája a(z) Repair Café Budapest közösségi szerelde és kávézó blogbejegyzéshez:

A közösségi szereldében új életet lehelhetünk az elromlott ...

M Imre írta 20 órája a(z) Trabant - Ragaszthatatlan szív (filmrészlet: Diorissimo, Xantus János) videóhoz:

Jön a Trabant első lemeze, amit 40 éve várunk! – Interjú Vető ...

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Közlekedési Múzeum - 125. évforduló # Tartsatok velünk programsorozatunk első állomásán: a KLASSZIKUS JÁRMŰVEK FELVONULÁSÁN, amely a Közlekedési Múzeum útját követi a Városligetből az Északi Járműjavítóba! | 2024. május 1., 10:00, Hősök tere 2024.05.01.

M Imre írta 2 napja a(z) Társalgó fórumtémában:

MediaNEWave Együttlét 2024 évi eseményei április - május -...

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 3 napja a(z) Black Flag - Drinking and Driving (road safety) videóhoz:

Elképesztő okból úszta meg az ittas vezetést egy belga férfi | ...

M Imre írta 3 napja a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Nemzeti Faültetés Napja Az első Nemzeti Faültetés Napja:...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu