Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A káosz lélektanáról világosan
[2008.04.13. 16:48]
Makovecz Imre szerte a világon zseniális épületeket, közösségi tereket varázsol. Budapesten valahogy nem látni. Véleménye azonban megvan a fővárosról. El is mondta. A közlekedési káoszról, a körgyűrűről, a hidakról, a sosemvolt világkiállításról, a befektetőkről. Amiről meg nem volt értelme beszélni, ott hallgatott.
– In medias res, a dolgok közepébe vágva, Ön mintha ki lenne tiltva
Budapestről. Pikáns helyzet ez arra, hogy „szinte” outsiderként
szemlélhesse a várost. Mi a baj ezzel a várossal, ahol, óvatosan
fogalmazva, néha-néha némi káoszba botlunk?
– Kicsit messzebbről kell kezdenünk, hogy megértsük a jelenlegi
helyzetet. Pest-Buda egykor egy olyan ország királyi székhelye volt,
amelynek határait a Kárpátok vonulata jelentette. A 19. században
kitalálták a sugaras-gyűrűs szerkezetet, középpontjában Pest-Budával,
ahonnan sugarak futnak ki, valamint egymást követő településgyűrűk
találhatóak a Kárpát-medencében.
Ebben a szisztémában következett be egy „különös” módosítás Trianonban,
hogy finoman fejezzem ki magam, amikor a Budapesten kívüli struktúrában
a második gyűrűt levágták: ide sorolható Szabadka, Arad, Nagyvárad,
Kassa, Besztercebánya. Így lett Biharból Szabolcs-Szatmár-Bereg
megyeként peremterület. Holott ez előtte ezer évig nem volt az. Most
például Csenger határközség, Szatmárnémetitől csupán pár kilométerre
fekszik, de a kettő között eddig nem volt kapcsolat. Most kezd valami
kialakulni.
(a kép forrása a hetek.hu)
– Na jó, de ez hogyan függ össze azzal, hogy Budapesten átvette a hatalmat a közlekedési káosz?
– Mert ugyanez a sugaras-gyűrűs szisztéma érvényesül Budapesten is,
amelyben nagyon fontos szerepük van a hidaknak. Az ország
városszerkezetét tekintve Trianon után létrehoztak egy „diktatórikus
államformát”, ami azt jelentette, hogy az országból mindenkinek Pestre,
a központba kellett jönnie, ha az ügyeit el akarta intézni. 1992-ben
Schamsula György volt a közlekedési miniszter, aki kb. harmincunkat
behívatott az irodájába: volt közöttünk rendőr, pszichológus,
hídmérnök. Schamsula azt mondta akkor: uraim, Budapest közlekedésével
baj lesz, mondják meg, mit csináljunk!
– Heuréka! Megfejtették a titkot, átvágták Gordiusz csomóját? Nem úgy tűnik!
– Mi kértünk egy forgalomszámlálást, amiből kiderült, hogy az
összforgalom több mint 20%-a átmenő forgalom, és közel 20%-a vidékiek
ügyintézése Budapesten. Akkor azt mondtuk, hogy a körgyűrűt azonnal meg
kell építeni, és a körgyűrű két hídján kívül még két másik híddal kell
összekötni Pestet és Budát: Budafoknál és Újpestnél. Az alsó
rakpartokat a hegy alatt és a villamos mellett parkolókká kell
alakítani. Az ügyeiket intéző vidéki autósokat kényszerparkolással a
Duna-partra kell terelni, és olyan rendszámrendszert kell bevezetni,
mint a románoknál, hogy kiderüljön, ki melyik városból, megyéből
érkezett.
– Mintha ezek a tervek nem valósultak volna meg…
– Schamsula elfogadta az érveinket, és hozzákezdett az egyes és a hetes
autópálya összekötésével a körgyűrű megépítéséhez. Azonban Budapesten a
baloldali pártok ősszel megnyerték az önkormányzati választásokat, és
keresztbe tettek a tervnek. A természetvédők is a szabotázst
erősítették. Schamsula megbukott. Akkor még, ha valakinek nem ment mint
miniszter, lemondott. Még a halálúttal összekötötte az ötöst és a
hetest, aztán vége lett a tervnek. Most nézzük meg Budapest
közlekedését! Épp jöttem a Villányi úttól Óbudára. A Lengyelországból
és Szlovákiából érkező kamionosok bejönnek az Árpád fejedelem útjára, a
Lágymányosi hídon át mennek az ötös felé. A lámpát sárga villogóra
állították, az egész óbudai vonal beállt. Teljes csőd van.
– Ráadásul növeli a forgalmat, hogy az emberek a város agglomerációs településeire költöznek.
– Mindenki vágyik egy kis csendre, kertre, mert bent a városban szmog
van. Senki sem kíváncsi a falakat összefirkáló, kocsiablakokat betörő
hazátlan, nyomorult fiatalokra. Senki sem vágyik arra, hogy bármikor
betörjenek a lakásába, hanem szeretne hazamenni, ahol bezárja a kaput
és ügyködik a kertben, nyugalmat akar este.
– Tegyük fel, hogy megvan a körgyűrű és a négy híd. Mi lenne a következő lépés?
– Azt nem tudom. Először az első lépést kell megtenni. Ahogy az öreg bika mondta a fiatal bikának…
– Ön a hatalmas közlekedési nyomást említette, ami Budapestre
nehezedik. De ha megépül a körgyűrű és a hidak, akkor sem az a cél,
hogy az emberek kocsival érkezzenek a Belvárosba, hanem például
metróval.
– Metró… (legyint) Gyorsvasutak kellenek, elővárosi hálózat. Ahogy ez Londonban is kitűnően működik.
– A Podmaniczky Programról, a főváros középtávú fejlesztési programjáról mi a véleménye?
– Erről nincs értelme beszélni. Arról van értelme beszélni, hogy a
körgyűrűt nagyon gyorsan be kellene fejezni. Ez kell ahhoz, hogy
Budapest felszabaduljon az iszonyatos nyomás alól, amit az átmenő
kamionforgalom jelent. És hidakat kell építeni. Addig nincs miről
beszélni.
– De csak kell Budapesttel foglalkozni!
– Dolgozunk, de ezzel a koncepcióval, mentalitással nem tudok egyetérteni.
– De, gondolom, vannak a fővárosban olyan szakmai műhelyek, ahol az emberek akarnak tenni a városért.
– Voltak ilyen típusú műhelyek, de az emberek belátták, hogy nincs
értelme ezzel foglalkozni. Sok építészt ismerek, aki tisztességgel
végezték a munkájukat. Így például az előző főépítész, Schneller István
is komolyan gondolta, hogy itt lehetne értelmes célokat megvalósítani,
de nem bírta tovább. Mert a feltételrendszer nem ezt akarja. De mondok
én valamit! A II. világháború pusztításai negatív szerkezeti
módosulásokat eredményeztek a városban. Emellett Tabán és Óbuda is
remek kisvárosok voltak. Mint Szentendre. Ezeket vissza kellene építeni.
– Az bajos lenne.
– Pedig vissza kellene építeni. Mert egyensúlyzavar van a budai és a pesti oldal között.
(forrás: ingatlanmagazin.com)
|
|
M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Budapest önmagát rabolta ki: kommunista múlt, kurvázóhely most
Makovecz: moszkoviták hálójában vergődik Budapest
Dévényi: a kormányzat bűnös trehánysága megbocsáthatatlan
Dévényi Sándor: tüzépbarokká korcsosult szellemi örökségünk