Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A plázák privatizálták a teret: elsivatagosodó civilizáció. Beszélgetés Ekler Dezső építésszel 1. rész
[2008.09.17. 14:45]
Ekler Dezsőnek kegyelmi állapot volt 1992-ben a disznókői borászati épület megalkotása, hiszen azóta is neves nyugati szaklapok méltatják. Mint mondja, a magyar építészet világszínvonalú, csak nincs akarat és pénz, hogy ezt megmutathassák. Szóba került még az elsivatagosodó civilizáció, a privatizált köztér, a földesúrként viselkedő pláza, az ingatlanspekuláció, az akaratgyenge városvezetés és a lakóparkok amorf élete.
Megállt az idő!
– Ön jó pár éve azt nyilatkozta, hogy Budapest ronda és kisszerű város. Azóta változott-e a véleménye?
– Inkább csak romlott a helyzet. Ha szabad pár év alatt effajta tendenciákat megítélni.
– És miben romlott a helyzet?
– A közlekedés nem javult, így a szennyezettség mértéke sem csökkent.
Elsivatagosodásnak nevezném a kis pórusokban zajló folyamatokat,
amelyek megállíthatatlanul folytatódnak. A maradék, lakható részek
egyre fogynak. Lakhatatlanná válnak a korábban oázisnak tekintett
területek. Ha végignézzük egy belvárosi hely erózióját – vegyük például
a Rákóczi utat, a Kossuth Lajos utcát vagy a parkokat: az Erzsébet
teret, a Deák tér környékét –, akkor megállapíthatjuk, hogy a növényzet
pusztul, az üzletek eltűnnek vagy lesilányulnak, a korábbi átlagos
vendéglátóipari helyek megszűnnek, a nyitott terek zárt, privát terekké
alakulnak. Gondoljunk csak a Király utcára és környékére, ahol régebben
egy sokszínű, nyüzsgő, nyilvános élet zajlott, ott ma bankok, zárt
irodaházak, bodyguardok által őrzött kapuk fogadják az embert,
mindenhol parkolnak, sok a szemét. A mai helyzetről túl sok jót nem
lehet mondani.
– Az Ön által említett problémahalmazra találták ki a Budapest Szíve
programot a főutca-koncepcióval együtt, hogy ismét élhető területté
váljon a belváros.
– Adja isten, hogy sikerüljön! Én attól tartok, hogy a leépülést
programszerű, nagyobb lépésekkel – bármilyen okos és konstruktív tervek
ezek – nem lehet igazán megállítani. Átfogóbb, súlyosabb betegségről
van szó.
– Arra gondol, hogy mentálisan van probléma?
– Jelenleg az ország, hogy is fogalmazzak, mentális züllöttsége is
szerepet játszik ebben, meg ez valójában világtendencia is. Az
urbanitás szempontjából a világban zajló átfogó folyamat a
sivatagosodás, ami egybeesik az ökológiai pusztulással is.
– Pozitív példát nem is tudna említeni?
– Vannak nagyon érdekes kezdeményezések San Paulótól a holland
városokig, amelyek radikális politikai döntéseken alapulnak: autók
kitiltása, a tömegközlekedés százszázalékos előtérbe helyezése, a
szegények körülményeinek javítása stb. De ezek dél-amerikai baloldali
politikusok programjai vagy nyugat-európai városok hatalmas
költségvetéssel megtámogatott döntései.
– Ha jól értem, arra is gondol, hogy hiába valósítják meg az átfogó
revitalizációt, ha a fejekben nincs rend. Hiába újították fel a
tömbrehabilitáció keretében a Közép-Ferencvárost, ha a nép egyszerű
gyermeke odaszotyizik a ház elé.
– Ez nem ilyen direkt dolog. Mélyebben húzódnak az erővonalak.
Ingatlanpiacról van szó. A belváros elsivatagosodása szorosan összefügg
a plázák építésével. Nyugat-Európában adminisztratív eszközökkel
szabályozzák a bevásárlóközpont-fejlesztések paramétereit, úgy mint
méret, helyszín stb. És ami nagyon fontos, a meglévő kiskereskedelmet
védték azzal, hogy nem épülhetett annyi pláza a belső részeken, mint
nálunk. Ez a folyamat nem a hétköznapi halandókon múlik. Hogy
drasztikusan írjam le: ha hétvégén szabadidőruhában a lakótelepeken
élők és a kertvárosiak Suzukival és Opellel a város határában lévő
bevásárlóközpontokba mennek délelőtt és délután vásárolni, akkor nem
fognak kiöltözve, szép nyári viseletben a Kossuth Lajos utcában
sétálgatni. Mert két helyen egyszerre nem lehetnek.
A másik ok viszont, hogy a Kossuth Lajos utca egy túlterhelt
autósztráda, a Váci utca pedig a nemzetközi turistaipar által
kisajátított kurvázó hely. A magyar embernek ott nem túl sok
keresnivalója van. Ennek következtében ne csodálkozzunk, ha a belváros
élhetetlenné válik. A folyamat megállíthatatlannak látszik.
– Na jó, de nem biztos, hogy a társadalom minden egyes rétegének potenciális közege egy márkás bevásárlóutca.
– Akkor nézzük a III. kerületet! Itt Csillaghegyen, ahol lakunk, az
elmúlt húsz évben kezdett kialakulni a kapitalizálódás következtében a
mi kis városközpontunk a Mátyás király útján, a Dunához vezető úton,
ami egyben a nyilvánosság, a kereskedés, vendéglátás tere is. Nagyon
menő yuppie éttermek, kisvendéglők, kisboltok stb. nyíltak sorra. Az
elmúlt tíz év plázaépítkezései nyomán ezek a kiskereskedők
tönkrementek. A szomszédban megépült a Maxabo, a Bricostore, amelyek
megölték ezt a potenciális városközpontot. Ma beleszürkültünk ebbe az
egyfunkciós autózós kertváros-fílingbe.
A plázák elrabolták a köztereket!
– Bár a régi terek megszűnnek, viszont a plázákban új közösségi
terek nyílnak. Nem arról van szó, hogy mindig a régit tartjuk
értékesebbnek az újnál, noha ez lenne a fejlődés?
– Nézze, ha Ön a várost a plázában keresi, akkor megtalálta! A városi
élet maradéka a plázákban van. Ha nem lát különbséget a városi élet
gazdagsága és nyilvánossága és a plázák gazdagsága és nyilvánossága
között, akkor nincs probléma! Ha lát különbséget a kettő között, akkor
megérti ennek a folyamatnak a lényegét. A III. kerület az Óbuda
Centerben él, amelynek klimatizált, zárt belső terében műanyag villával
és műanyag tányérból infrázott gyorspörköltet ehetünk, miközben a régi
Főtér üres és bezárnak a patinás éttermei. Ezt hasonlítsa össze például
Adyék korával, amikor az Andrássy úton vagy a Nagymező utcában rendes,
jó vendéglőkben múlatták az időt. A döntő különbséget is megérthetjük.
Az igazi városi tér és nyilvánossága egy közösségi tér, vagyis például
a Moszkva tér, mint közösségi tér mindenkié volt, hiszen nem volt
senkié – tulajdonjogilag és használatban is.
A városi levegő szabaddá tesz szlogen a középkorból származik, amikor a
városokba bemenekültek a magánbirtokokról a parasztok a feudális
kiszolgáltatottság elől, mert a köztér a városban mindenkié volt – ez
megtestesítette az emberi szabadságjogokat. Most ha a Moszkva tér vagy
a Vörösvári út egy lakhatatlan, élhetetlen köztér, ahol ólmozott
levegőt lehet szívni, míg az élhető kereskedő tér a plázákban van,
akkor annyi történt, hogy a közteret becsomagolták a plázákba, vagyis a
közteret privatizálták. A plázák legfontosabb tulajdonsága, hogy azok
privát terek. Egy új földesúr területén vagyunk, a városi embert
megfosztották a szabadságától, és újra feudalizálták.
Menjen be egy plázába, és mondja azt, hogy kapcsolják ki a zenét, mert
önt zavarja! Ekkor a földesúr fogdmegei megfogják a lábánál fogva, és
kidobják. Kiabálhat szabadságért, ekkor majd azt mondják, hogy a
Moszkva téren legyen szabad a csövesekkel. Ez azt jelenti, hogy a
városi kultúra – amely a szabadságon és az együttműködésen alapult –
lezüllött, és alapjait veszítette el – tulajdonjogilag.
– A privát tér és a közösségi tér problematikája a lakóparkok
esetében sem egyértelmű. Azért érdekes ez, mert ez a fajta
lakóhelytípus gomba módra szaporodik főként Budapesten. Vagyis bár a
belső parkot lezárják a lakók az idegenek elől, viszont a
tulajdonostársak mint közösségi teret használhatják a játszóteret, a
parkot, pihenhetnek a kertben. Vagyis új közösségi terek jönnek létre,
még ha privátak is.
– Az általános tendencia a terek privatizációja, ami valójában a terek
kirablását jelenti. Az ingatlanfejlesztésnek nevezett
ingatlanspekuláció egyre gyorsuló tempóban és nagyon kényszeredett
módon kirabolja a terekben rejlő lehetőségeket. Az első probléma a
lakóparkoknál az, hogy nem olyan helyen és minőségben építik azokat,
hogy hosszú távon az az egész városnak jó volna. A város egésze azt
jelenti, hogy az embernek van egy bebútorozható térlehetősége, az egyik
részét erre, a másik részét arra használja.
Ma a lakóparkok, nevezzük őket egyszerűen lakótelepeknek, nem ott
épülnek, ahol jó volna, hogy megépülnének a forgalom, a tájolás, a
fekvés szempontjából. Ott épülnek, ahol kirabolhatók a térbeli
lehetőségek a fejlesztők számára.
– Ez nyilván szorosan összefügg azzal, hogy szegény az ország,
szegény a város, az egyes fejlesztési, szabályozási tervek nem
szakemberek munkái, hanem a fejlesztők kívánságlistáját tartalmazza,
ami sokszor nem esik egybe az emberek érdekeivel.
– Pontosan így van. Magyarország és Budapest a huszadik században végig
tőkehiányos volt, ennek következtében önpusztító és önrabló módon
építkezett. Ha most csinálnánk hirtelen egy olyan grafikát, ami
összevetné a budapesti és a bécsi, bordeaux-i vagy lyoni zöldterületek
arányát, akkor megdöbbenve látnánk, hogy nálunk a zöldterületek 5 %-ot
tesznek ki, míg Bordeauxban 35 %-ot. Ebből láthatjuk, hogy egy város
hogyan rabolta és rabolja ki ma is a térbeli lehetőségeit, és ezzel
elpusztítja saját jövőbeli lehetőségeit. Ezen belül a mai sikersztorik
a lakóparkok, 10 évvel ezelőtt a plázák, 20-30 évvel ezelőtt a
lakótelepek, 100 évvel ezelőtt meg a bérházak voltak ugyanígy felkapva.
Mindig egy egyoldalú, akkor éppen prosperáló ingatlanfejlesztési
műfajjal rabolták le a várost.
Nem lakni akarunk, hanem befektetni
– Hogyan lehetséges, hogy a középosztály intelligens, iskolázott rétegei is vígan költöznek be a lakóparkokba?
– Azt kell, hogy mondjam, nem költözik senki. A középosztály sem.
Utoljára száz éve a bérházakba költöztek a bérlők. A belvárosi
bérházállomány egy elképesztő nagy lakókeresletre épült, tudniillik
akkoriban senkinek sem volt privát lakása, az túl sokba került volna, a
középosztály is bérlakásban lakott. Deák Ferenc és Ady Endre
szállodában élt. Lakást nem vettek, ennek következtében a lakhatóság
iránt a kereslet valóságos volt. Hatévenként minden család egyszer
elköltözött. Ez azt jelentette, hogy akik építették a bérházakat, azok
a legárnyaltabb keresleti igények szerint pontosan tudták, hogy milyen
lakásokra van szükség: a szobakonyhástól, a házmesterlakástól kezdve az
ötszobás lakásokig.
A neszmélyi Hilltop borászat
További képek a galériában >> |
– Működött a piac.
– És hihetetlenül strukturált volt. Mindenki megtalálta a saját
igényeinek megfelelőt. Ma nem bérlakásokról van szó, mindenki lakást
akar venni. Senki nem költözni és lakni akar, mindenki azt a kis 12
millióját akarja befektetni. Erre nagy kereslet van, mert 12 milliója
mindenkinek van – idézőjelben. De ennyiért jó lakást építeni elég
nehéz. Ez súlyosabb következményekkel jár, mint amikor 30 évvel ezelőtt
az állam futószalagon építtette a tízemeletes paneleket. Akkor sem azt
nézték, hogy ki hol akar lakni, hanem, hogy az állam ekkora lóvét
beletesz, és ebből ennyi meg ennyi embernek jut lakás. Azt senki sem
nézte, hogy milyen az a lakás. Tonnaszámra épül az a sok „bóvli”,
amivel majd 20 év múlva nem tudunk mit kezdeni. Egy irányba tájolt
lakások stb. Ezekkel mit lehet kezdeni például gyereknevelés meg
egészségmegőrzés szempontjából?
– De hát hogyan lehet egy egész országot átvágni?
– Az ország saját magát vágja át.
– Akkor ez minket minősít. Mert Prága és Varsó szintén birkózik saját kommunista múltjával, mégse ragadnak le a posványban.
– Arrafelé másként gondolkodik az ország saját magáról.
Összehangoltabban és átgondoltabban történnek az események, ezen is
múlik, hogy a közösségi akarat milyen fékeket és szabályozási
eszközöket tud beépíteni egy-egy fejlesztési folyamatba. Nálunk már az
elején eldől minden. Tudjuk, hogy a város kerületenként és politikailag
megosztott, ennek következtében nincs egységes szabályozás. Ha jött a
kilencvenes évek derekán egy plázás, és akart építeni egy
bevásárlóközpontot Békáson, akkor a fővárosi főépítész blokkolta, az
óbudai polgármester azt mondta, hogy nincs akkora telke. A beruházó
átugrott a patakon, és megvette Budakalászt 800 millióért. Ha ennek a
városnak egységes akarata lett volna, aminek nemcsak az egységes
közigazgatás a feltétele, hanem a komoly tőkeerő, az ingatlanpiaci
jelenlét; ha nem kótyavetyélte volna el a fontosabb ingatlanjait, hanem
gazdálkodott volna velük, és ingatlanpiaci szereplőként részt vett
volna a piac befolyásolásában, akkor a folyamatokat nem a magántőke
irányította volna, hanem a városi közösségi akarat. És ugyanezt
játszhatta volna el a város a lakópark-ügyben.
De Budapest nagyon gyengén áll tőkében és politikai hatalomban.
Szerintem ez sehol máshol nem történt meg. Aki jött egy kis pénzzel a
zsebében Nyugatról vagy Keletről, az itt azt csinált, amit akart, azt
épített oda és úgy, ahogy akarta. Ennek már csak az utolsó
megnyilvánulása a korrupció. De ha meg akarjuk érteni a főváros
lezüllését, akkor ezt kell látnunk.
(forrás: ingatlanmagazin.com)
|
|
M Imre írta 19 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Makovecz: moszkoviták hálójában vergődik Budapest
Dévényi: a kormányzat bűnös trehánysága megbocsáthatatlan
Dévényi Sándor: tüzépbarokká korcsosult szellemi örökségünk
Makovecz: azok tanítják nálunk az építészetet, akik nem is értenek hozzá