Közlekedés: BusWorld 2005 kiállítás

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3157 db
  • Videók - 2427 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3157 db
  • Videók - 2427 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3157 db
  • Videók - 2427 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3157 db
  • Videók - 2427 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

2005. október 21-26. között rendezték meg a belgiumi Kortrijk városában a 18. BusWorld-öt, az autóbuszos szakma legnagyobb kiállítását. A VEKE természetesen jelen volt.

 

Az első kiállítást 1971-ben tartották és csak egy napig tartott. Akkor mindössze 30 autóbuszt láthatott a közönség, ami csupán egy fél csarnokot töltött meg. A következő rendezvény két évvel később zajlott le, akkor már egy teljes hétvégére tervezték az eseményt. Azonban három nappal a megnyitó előtt, az éppen zajló olajválság miatt vasárnapra autómentes napot hirdettek ki, emiatt a környékbeli, kerékpárral rendelkező néhány lakoson kívül nem sokan tudták a helyszínt megközelíteni. Szerencsére azonban a következő hétfőt ingyen megkapták a rendezők, így sikerrel zárult végül a kiállítás. 1987 óta hatnapos a rendezvény. Az idén hat csarnokban és egy nagy sátorban várták több mint 41 ezer m2-en az érdeklődőket. 307 standon járműgyártók és beszállítók jöttek el a világ minden részéről.

 

A beszállító cégek a teljes alkatrészpalettájukat bemutatták: különböző típusú dinamikus kijelzők és utastájékoztató rendszerek, vezető- és utas ülések, klímaberendezések, műszerfalak, szélvédők, karosszéria-elemek, motorok, alvázak és sok minden más.

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

Utasülések (Forrás: Friedl Ferenc)

Utastájékoztató kijelzők (Forrás: Friedl Ferenc)

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

Voith portáltengely alacsonypadlós buszokhoz (Forrás: Friedl Ferenc)

Scania motor (Forrás: Friedl Ferenc)

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

ZF váltó (Forrás: Mészáros Gergely)

A ZF független első felfüggesztése (Forrás: Mészáros Gergely)

 

Az egyszerűbb kivitelű városi autóbuszoktól kezdve a luxus kategóriájú turistabuszokig sokféle járművet lehetett megtekinteni.

A kisforgalmú viszonylatokra több, egyébként „normál” autóbuszt nem gyártó cég is bemutatott speciálisan átalakított termékét: többek között a Volkswagen, Ford, Fiat. A „nagyok” is képviselték magukat ebben a kategóriában, így láthattuk a Mercedes, az Iveco és a Renault kisbuszait is. Az Iveco – ha csak képen is – de elhozta minibuszának csuklós változatát is.

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

Három tengelyes Volkswagen kisbusz (Forrás: Friedl Ferenc)

Jobbkormányos Mercedes kisbusz (Forrás: Friedl Ferenc)

 

A városi és elővárosi közlekedésben használható járművek közül nem túl sokat lehetett megtekinteni. Magyarországon kevésbé ismert cégek is megjelentek.

Több buszon is fel volt szerelve érintésmentes elektronikus jegykezelő készülék – hasonlókkal remélhetőleg itthon is mihamarabb találkozhatunk.

 

Az MAN elhozta a teljes hosszában alacsonypadlós Lion’s Cíty és a részben emelt padlómagasságú Lion’s CityT nevű buszait. Érdekessége volt mindkét járműnek, hogy elöl bolygóajtót, középen két irányban nyíló lengőajtót helyeztek el.

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

MAN Lion's CityT szóló autóbusz (Forrás: Mészáros Gergely)

MAN Lion's CityT belső tere (Forrás: Friedl Ferenc)

 

A Solaris többek között az első és az új, második generációs Urbino12 típusú autóbuszát állította ki, de láthattuk a budapesti és debreceni trolikhoz hasonló, Trollino típusú járművét is.

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

Solaris Urbno12 elölről (Forrás: Friedl Ferenc)

Az új Solaris Urbino12 belső tere (Forrás: Friedl Ferenc)

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

Solaris Trolino (Forrás: Friedl Ferenc)

Solaris Trolino belső tere (Forrás: Friedl Ferenc)

 

A VDL Berkhof gyártotta Ambassador nevű busz specialitása volt az első ajtó előtt található „kémlelőablak”, melyen keresztül a járművezető láthatja, hogy van-e valamilyen akadály az útjában, ezáltal biztonságosabban tud manőverezni.

 

Kattints a képre a nagy képért!

VDL Ambassador (Forrás: Friedl Ferenc)

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

VDL Ambassador "kémlelőablaka" az első ajtónál (Forrás: Friedl Ferenc)

VDL Ambassador belseje (Forrás: Friedl Ferenc)

 

A korábbi kiállításokon bemutatott dízel-elektromos hajtású Phileas nevű buszt idén csak makett formájában lehetett látni.

 

A Mercedesnek a Citaro Low Entry, részben alacsonypadlós busza volt látható. Ez a típus már évek óta jár forgalomban, a Volánbusz Rt. is vett belőle pár darabot, amiről korábban a veke.hu is beszámolt.

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

Mercedes Citaro LE (Forrás: Frield Ferenc)

Mercedes Citaro LE belső tere (Forrás: Friedl Ferenc)

 

A Setra MultiClass járművével vette ki részét az elővárosi forgalomban használható buszok bemutatásában.

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

Setra TopClass S411 (Forrás: Friedl Ferenc)

Setra MultiClass S415 (Forrás: Friedl Ferenc)

 

A már számunkra is ismerős Volvo kiállította a 8700 LE, elővárosi, részben alacsonypadlós szóló és a 8700 LEA, szintén elővárosi, csuklós kivitelű járművét.

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

Volvo 8700 LE (Forrás: Friedl Ferenc)

Volvo 8700 LE belseje (Forrás: Friedl Ferenc)

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

Volvo 8700 LEA csuklsó autóbusz elölről (Forrás: Friedl Ferenc)

Volvo 8700 LEA belső tere (Forrás: Friedl Ferenc)

 

A Scania Omnilink nevű járművével képviseltette magát ebben a szegmensben.

 

Kattints a képre a nagy képért!

Scania Omnilink (Forrás: Friedl Ferenc)

 

A VanHool AG 300-as csuklós autóbusza szép és ötletes belső kialakításával emelkedett ki társai közül.

 

Kattints a képre a nagy képért!

VanHool AG300 csuklós autóbusz (Forrás: Friedl Ferenc)

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

VanHool AG 300 utastere (Forrás: Friedl Ferenc)

VanHool AG 300 utastere (Forrás: Friedl Ferenc)

 

A 360 jelű szóló terméke inkább az elővárosi közlekedésben előnyös két ajtaja miatt. A gyár büszkesége a pavilonok melletti parkolóban volt látható: az AGG 300 duplacsuklós busz mellett nem lehetett úgy elmenni, hogy tüzetesebben ne vizsgáljuk meg.

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

VanHool AGG300 duplacsuklós autóbusz elölről (Forrás: Friedl Ferenc)

VanHool AGG300 duplacsuklós autóbusz hátulról (Forrás: Friedl Ferenc)

 

Érdekessége a Van Hool városi buszainak, hogy motorja a jármű első két tengelye között helyezkedik el, így a második tengelyt hajtja. Ez pedig lehetővé teszi a csuklós buszoknál a hátsó tengely(ek) kormányzását – mindezt a megszokott alacsony padlószint mellett.

 

Az Irisbus cég többek között a Citelis Line járművét hozta el.

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

Irisbus Citelis Line (Forrás: Friedl Ferenc)

Irisbus Citelis Line utastere (Forrás: Friedl Ferenc)

 

A távolsági és turistabuszok közül több méretűt is láthattak az érdeklődők. A Neoplan a Tourliner, a Trendliner, az emeletes Skyliner és a 2006-os év autóbuszává választott Starliner nevű járműveit állította ki.

 

Kattints a képre a nagy képért!

Kattints a képre a nagy képért!

Neoplan Tourliner (Forrás: Friedl Ferenc)

Neoplan Trendliner (Forrás: Friedl Ferenc)

 

Kattints a képre a nagy képért!

Kattints a képre a nagy képért!

Neoplan Skyliner (Forrás: Friedl Ferenc)

Neoplan Starliner, a 2006-os év autóbusza (Forrás: Friedl Ferenc)

 

Az MAN Lion’s CoachL, Lion’s Regio autóbuszait lehetett megtekinteni ebben a kategóriában.

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

MAN Lion's Coach L (Forrás: Friedl Ferenc)

MAN Lion's Regio (Forrás: Friedl Ferenc)

 

A VDL csoporthoz tartozó Jonckheere cég járműve egyszerű, de elegáns formájával váltotta ki az elismerést.

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

A VDL csoporthoz tartozó Jonckheere cég járműve (Forrás: Friedl Ferenc)

A Jonckheere járművének hátsó része (Forrás: Friedl Ferenc)

 

A szintén VDL-tag Bova cég is több mérettípusból hozott egy-egy buszt. Ezek közül a konferenciabusszá átalakított, luxus kategóriájú gyártmánya volt talán a legszebb belsővel rendelkező jármű a kiállításon. A cég egy másik termékében igen érdekes ülések voltak, ugyanis azokat ággyá lehetett alakítani! Ötletnek jó, de egy erősebb kanyar bevétele esetén nem biztos, hogy mindenki a helyén marad!

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

VDL Bova (Forrás: Friedl Ferenc)

VDL Bova autóbuszok (Forrás: Friedl Ferenc)

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

Ággyá alakítható ülések egy Bova autóbuszon (Forrás: Friedl Ferenc)

Luxus belső kivitelű Bova konferenciabusz (Forrás: Friedl Ferenc)

 

A Setra TopClass típusú járműve is sok embert vonzott.

 

Kattints a képre a nagy képért!

Setra TopClass S411 (Forrás: Friedl Ferenc)

 

A Mercedes a már jól ismert Travego, Tourino és Tourismo egy-egy példánya állt az egyik csarnokban.

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

Mercedes Travego (Forrás: Friedl Ferenc)

Mercedes Tourino (Forrás: Friedl Ferenc)

 

A Scania Irizar buszokból is több méret várta az érdeklődőket (a svéd cég már minden országúti buszához Spanyolországban, az Irizar céggel gyártatja a felépítményt).

 

Kattints a képre a nagy képért!

Scania Irizar egyik autóbusza (Forrás: Friedl Ferenc)

 

A VanHool a turista-szegmenst a 916, 917 és 925 típusokkal képviselte.

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

VanHool 916 (Forrás: Friedl Ferenc)

VanHool 911 és 917 (Forrás: Friedl Ferenc)

 

Az Irisbus különböző nagyságú járművei közül a Midys nevűnek valahonnét nagyon ismerős volt a homlokfala.

 

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

Irisbus Midys (Forrás: Friedl Ferenc)

Irisbus Arway (Forrás: Friedl Ferenc)

 

 

A beszállítók között Magyarországon is ismerősen cseng a Voith és a ZF neve, ezek futóműveikkel és sebességváltóikkal váltak híressé. Előbbi cég egy alacsonypadlós buszok számára gyártott hajtott tengelyt állított ki több helyen elmetszve, így igazi műszaki csemegét láthattak a hozzáértők.

 

Összefoglalásképpen két észrevételt tennénk:

1. A városi buszokban nem találunk komoly innovációt, ennek jele, hogy több gyártó is évek óta forgalomban lévő típusát állította ki. A 100% alacsonypadlós konstrukciókban továbbra is elkerülhetetlen a pesti szlengben "pelenkázó"-nak nevezett utastéri belógások használata. Éppen ezért törekszik majd' minden gyártó a csak részben (jellemzően a második ajtó mögötti vonalig) alacsonypadlós járművek fejlesztésére - ez az ún. "színházpadló". Így lehetőség van hagyományos kialakítású hajtás beépítésére, el lehet tekinteni a bonyolult szöghajtásos tengely beépítésétől. Ilyen kocsiknál vagy egyáltalán nincs hátsó ajtó (ez a jellemzőbb), vagy ha muszáj, akkor van, de emeletnyi lépcsőt kell megmásznunk. Ilyen pl. a Lion'sCityT kocsi hátsó lépcsője , ami a 200-as Ikarusokhoz szokott utasnak is erősnek tűnik, de ilyen a már Budapesten forgalomban lévő Alfa Localo is.

 

Kattints a képre a nagy képért! Kattints a képre a nagy képért!

Lion's CityT autóbusz hátsó lépcsője (Forrás: Németh Attila)

MAN Lion's City szóló városi autóbusz belső tere (Forrás: Friedl Ferenc)

 

2. Összességében a városi-elővárosi buszokon jól látszik, hogy a gyártók nincsenek felkészülve modern, alacsonypadlós, ám a budapestihez hasonló tömegek elszállítására képes autóbuszok gyártására. Innen erednek az Agorán, majd a ma nagy példányszámban a Volvo kocsikon észlelhető nehézségek is. A világ azon részein, ahol már elengedhetetlen az alacsony padlószint, jellemzően annyi csak az utas, hogy többségüknek jut ülőhely, az ennél erősebb utazási igényeket már nem autóbusszal elégítik ki. Ez is magyarázza azt az előző pontban említett jelenséget, hogy sok kocsinak egyáltalán nincs hátsó ajtaja.

A következő kiállítás két év múlva lesz Európában, de aki addig nem bírja ki, az jövőre elmehet a Sanghajba is, ugyanis a páros években Ázsiában van ugyanilyen rendezvény.

 

(forrás: veke.hu)

Címkék: autóbusz busworld busz kiállítás veke

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 7 órája a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:

Elon Musk húsz éven belül egymilliós várost építene a ...

M Imre írta 10 órája a(z) A kisföldalatti története videóhoz:

Világsztár lett a Kisföldalatti! | a világ tizennyolc legjobbja közé ...

M Imre írta 1 napja a(z) A kerékpározás előnyei :) képhez:

A_kerekparozas_elonyei__1355616_5420_s

Tegyük láthatóvá a sötétben bujkáló karókat! | "LÁSS ...

M Imre írta 1 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Szavazz az idei Laposföld- díjasra | 2024. április 9. ...

M Imre írta 1 napja a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Hogyan csökkentette Miskolc város 20%-kal az egyedül álló ...

M Imre írta 1 napja a(z) Vasúti pályaállapotok, menetidő növekedések 2023/2024. (MÁV-Start) képhez:

Vasuti_palyaallapotok_menetido_novekedesek_20232024_mavstart_2180468_4680_s

Regisztrálni kell a csoportos utazásokat a MÁV, a Volán és...

M Imre írta 1 napja a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:

A Villanyóra 224. adásában Balázs Szöcske és Tibor ...

M Imre írta 2 napja a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:

A légszennyezettség következtében az...

M Imre írta 2 napja a(z) Az Ikarus és a magyar buszgyártás fénykorának bemutatása blogbejegyzéshez:

Amikor emeletes buszok jártak Pesten Ma már szinte...

M Imre írta 2 napja a(z) Az Ikarus és a magyar buszgyártás fénykorának bemutatása blogbejegyzéshez:

Egy érdekes projekt egy tehetséges magyar ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu