Közlekedés: Előny a Bihari úton - a főváros egyetlen egyvágányú villamosvonala

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3210 db
  • Videók - 2831 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 885 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3210 db
  • Videók - 2831 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 885 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3210 db
  • Videók - 2831 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 885 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3210 db
  • Videók - 2831 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 885 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A múlt zárványa, a főváros egyetlen egyvágányú villamosvonala ez a rövid szakasz a kőbányai Bihari úton a Szállás utcai megálló és a Kőbányai Erőmű között.


A mai BKV is csak megörökölte ezt a szakaszt. A Bihari úton 1888. június 15-én indult meg a forgalom a Kőbányai Iparvasúton, gőzvontatással. A főváros 1948. augusztus 1-jén vette át a vonalszakaszt, villamosították, de egyelőre csak a teherforgalom céljait szolgálta. A kialakítandó külső közlekedési gyűrű egyik szakasza a Mázsa tér–Üllői út közötti rész volt, ide 1948. november 22-én autóbuszjáratot szerveztek 13-as számmal.


Nem egész hét évvel később villamos váltotta a 13-as buszt, a pálya ekkor még végig egyvágányú volt, két (Jegenye utca, Belényesi utca) forgalmi kitérővel. A Bihari úti villamosvonalat végül – a Kőbánya-Hizlalói kereszteződés kivételével – 1960. április 30-án kétvágányúsították.

 

network.hu

 

13-as villamos a vasúti kereszteződésben, még megvan mind a négy keresztező vágány (Fotó: VEKE)


Kőbánya-Hizlaló állomásnál négy vasúti vágány keresztezte a Bihari utat, így a villamossíneket is. Délről észak felé haladva először a Kőbányai Hőerőmű iparvágánya, majd a két átmenővágány Kőbánya felső és Ferencváros felé, végül a Horog utcai villamosvasúti teherszállítási telepet kiszolgáló sínpár futott.


Az átjárót teljes szélességű, szakállas, kézi működtetésű sorompóval biztosították. 1987-ben már csak három kőbányai vállalatot szolgáltak ki vasúton, 1996-ra a BKV teljes teherszállítási üzemét megszüntette. Kőbánya-Hizlalón a forgalom teljesen a 2000-es évek elejére szűnt meg, az egy vágányra csappant vasúti keresztezés funkció nélkül maradt.

 

network.hu

 

A kereszteződés és környéke 2008-ban (Fotók: a szerző, Kemsei Zoltán)

 

Pontosan ez a keresztezés volt az akadálya a rövid egyvágányú szakasz felszámolásának. A Kresz 38.§ (4) bekezdés ugyanis kimondja, hogy „az egyenesen haladó járműnek a vele azonos irányból érkező és bekanyarodó villamossal szemben is elsőbbsége van”, márpedig a közúti pálya halad egyenesen, míg a villamos az úttest egyik széléről a másikra tér át. Igaz, hogy a sorompó miatti veszteglésekhez nem mérhető, de csupán az autóvezetők udvariasságán, figyelmén múlt, hogy a villamos át tud-e haladni.


A Budapesti Közlekedési Központ 2013-ra tervez részleges pályarekonstrukciót a 3-as villamos vonalán, többek közt a Bihari úti egyvágányú szakasz felszámolása is napirenden van. A legelső – átmeneti intézkedés a villamos elsőbbségének biztosítása volt Kresz-táblákkal és az útburkolatba fektetett lassítókkal.

 

network.hu

 

Rég nem használják, de nem bontották le a sorompót

 

network.hu

 

Az egyetlen megmaradt vágánykereszteződés...


network.hu

 

...és egy másik, kibontva, félredobva


network.hu

 

A villamossínt külön sorompó védte


network.hu

 

A BKV teherszállítási telepére kiágazó vágány maradványa


network.hu

 

A kereszteződés 2010 januárjában


network.hu

 

Az elsőbbségadásra most már tábla is figyelmeztet


network.hu

 

Előjelző tábla a vasúti felüljáró alatt


Forrás: iho.hu - Kemsei Zoltán

Fotók: a szerző felvételei

Címkék: 3-as villamos bihari út budapest elsőbbségadás história közút kőbánya kőbánya hízlaló tömegközlekedés előnyben részesítése vasút villamos városi közlekedés városi vasút útépítés

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 11 órája a(z) James Webb űrteleszkóp pályája (animáció | Tudomány könnyedén) videóhoz:

A K2-18b nevű exobolygó több dolog miatt is érdekes. Az...

M Imre 13 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 14 órája a(z) Hollandiában élek, ... a kerékpározás remek testmozgás is.” - Laurence van Seventer (Lolo Palazzo) képhez:

Hollandiaban_elek__a_kerekparozas_remek_testmozgas_is__laurence_van_seventer_lolo_palazzo_2011443_6517_s

Bicajos: Kutyatámadás Törökországban Arról már ...

M Imre 14 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 14 órája a(z) Az Ikarus történelme blogbejegyzéshez:

IKARUS 55: 1953-ban az Ikarus gyárban legördült a ...

M Imre írta 16 órája a(z) Hogyan kell reagálni, ha szirénázó mentőautó, tűzoltókocsi vagy rendőrautó tűnik fel? blogbejegyzéshez:

Mentőállomás Gödöllő: Ha egy Cerny mentőt látsz szirénázva, ...

M Imre írta 17 órája a(z) Vasúti pályaállapotok, menetidő növekedések 2023/2024. (MÁV-Start) képhez:

Vasuti_palyaallapotok_menetido_novekedesek_20232024_mavstart_2180468_4680_s

Ürge-Vorsatz Diana: Nem újabb autópályákra lenne...

M Imre írta 17 órája a(z) Utólagos díjfizetések jogosultsága az úthasználati díjak kapcsán (egy órás türelmi idő) blogbejegyzéshez:

Ürge-Vorsatz Diana: Nem újabb autópályákra lenne...

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu