Közlekedés: Előny a Bihari úton - a főváros egyetlen egyvágányú villamosvonala

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3238 db
  • Videók - 2930 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3238 db
  • Videók - 2930 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3238 db
  • Videók - 2930 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3238 db
  • Videók - 2930 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A múlt zárványa, a főváros egyetlen egyvágányú villamosvonala ez a rövid szakasz a kőbányai Bihari úton a Szállás utcai megálló és a Kőbányai Erőmű között.


A mai BKV is csak megörökölte ezt a szakaszt. A Bihari úton 1888. június 15-én indult meg a forgalom a Kőbányai Iparvasúton, gőzvontatással. A főváros 1948. augusztus 1-jén vette át a vonalszakaszt, villamosították, de egyelőre csak a teherforgalom céljait szolgálta. A kialakítandó külső közlekedési gyűrű egyik szakasza a Mázsa tér–Üllői út közötti rész volt, ide 1948. november 22-én autóbuszjáratot szerveztek 13-as számmal.


Nem egész hét évvel később villamos váltotta a 13-as buszt, a pálya ekkor még végig egyvágányú volt, két (Jegenye utca, Belényesi utca) forgalmi kitérővel. A Bihari úti villamosvonalat végül – a Kőbánya-Hizlalói kereszteződés kivételével – 1960. április 30-án kétvágányúsították.

 

network.hu

 

13-as villamos a vasúti kereszteződésben, még megvan mind a négy keresztező vágány (Fotó: VEKE)


Kőbánya-Hizlaló állomásnál négy vasúti vágány keresztezte a Bihari utat, így a villamossíneket is. Délről észak felé haladva először a Kőbányai Hőerőmű iparvágánya, majd a két átmenővágány Kőbánya felső és Ferencváros felé, végül a Horog utcai villamosvasúti teherszállítási telepet kiszolgáló sínpár futott.


Az átjárót teljes szélességű, szakállas, kézi működtetésű sorompóval biztosították. 1987-ben már csak három kőbányai vállalatot szolgáltak ki vasúton, 1996-ra a BKV teljes teherszállítási üzemét megszüntette. Kőbánya-Hizlalón a forgalom teljesen a 2000-es évek elejére szűnt meg, az egy vágányra csappant vasúti keresztezés funkció nélkül maradt.

 

network.hu

 

A kereszteződés és környéke 2008-ban (Fotók: a szerző, Kemsei Zoltán)

 

Pontosan ez a keresztezés volt az akadálya a rövid egyvágányú szakasz felszámolásának. A Kresz 38.§ (4) bekezdés ugyanis kimondja, hogy „az egyenesen haladó járműnek a vele azonos irányból érkező és bekanyarodó villamossal szemben is elsőbbsége van”, márpedig a közúti pálya halad egyenesen, míg a villamos az úttest egyik széléről a másikra tér át. Igaz, hogy a sorompó miatti veszteglésekhez nem mérhető, de csupán az autóvezetők udvariasságán, figyelmén múlt, hogy a villamos át tud-e haladni.


A Budapesti Közlekedési Központ 2013-ra tervez részleges pályarekonstrukciót a 3-as villamos vonalán, többek közt a Bihari úti egyvágányú szakasz felszámolása is napirenden van. A legelső – átmeneti intézkedés a villamos elsőbbségének biztosítása volt Kresz-táblákkal és az útburkolatba fektetett lassítókkal.

 

network.hu

 

Rég nem használják, de nem bontották le a sorompót

 

network.hu

 

Az egyetlen megmaradt vágánykereszteződés...


network.hu

 

...és egy másik, kibontva, félredobva


network.hu

 

A villamossínt külön sorompó védte


network.hu

 

A BKV teherszállítási telepére kiágazó vágány maradványa


network.hu

 

A kereszteződés 2010 januárjában


network.hu

 

Az elsőbbségadásra most már tábla is figyelmeztet


network.hu

 

Előjelző tábla a vasúti felüljáró alatt


Forrás: iho.hu - Kemsei Zoltán

Fotók: a szerző felvételei

Címkék: 3-as villamos bihari út budapest elsőbbségadás história közút kőbánya kőbánya hízlaló tömegközlekedés előnyben részesítése vasút villamos városi közlekedés városi vasút útépítés

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 6 órája a(z) Rollins Band - What Am I Doing Here? (Life Time, 1987.) videóhoz:

Henry Rollins jellemzésekor az a tendencia, hogy a lehető ...

M Imre 6 órája új videót töltött fel:

M Imre 7 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 7 órája a(z) Gellért téri bringafelhajtó, ügyesen, full torlaszban egy ducktappel takart rendszámú csoda képhez:

Gellert_teri_bringafelhajto_ugyesen_full_torlaszban_egy_ducktappel_takart_rendszamu_csoda_2192791_7245_s

Épp ma láttam egy hasonlót: rendőrségi gépkocsi kijárat, de...

M Imre írta 21 órája a(z) Esélyteremtő Budapest: fejlesztéseinkkel javítjuk a fogyatékossággal élő emberek életminőségét blogbejegyzéshez:

Vitézy Dávid: Budapest Lázár János tárcájának kérésére ...

M Imre írta 1 napja a(z) Miért keletkezik a forgalmi dugó? videóhoz:

Drogcsempésztől lefoglalt sportautóval járőröznek a ...

M Imre 1 napja új képet töltött fel:

Az_elso_gyorshajtas__walter_arnold_benz_patentmotorwagen_paddock_wood_kent_megye_anglia_1896_januar_28_2198647_3692_s

M Imre írta 2 napja a(z) Az M3-as metró felújítása (vizsgálóbizottság) blogbejegyzéshez:

A BKV szerint járműhiány nem fordulhat elő, de az oroszok ...

M Imre írta 2 napja a(z) Az Ikarus történelme blogbejegyzéshez:

Nosztalgia Ikarus autóbuszokkal készül a MÁV...

M Imre írta 2 napja a(z) Esélyteremtő Budapest: fejlesztéseinkkel javítjuk a fogyatékossággal élő emberek életminőségét blogbejegyzéshez:

Bemutatkoztak az ArrivaBus vadonatúj Mercedes-Benz...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu