Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A múlt zárványa, a főváros egyetlen egyvágányú villamosvonala ez a rövid szakasz a kőbányai Bihari úton a Szállás utcai megálló és a Kőbányai Erőmű között.
A mai BKV is csak megörökölte ezt a szakaszt. A Bihari úton 1888. június 15-én indult meg a forgalom a Kőbányai Iparvasúton, gőzvontatással. A főváros 1948. augusztus 1-jén vette át a vonalszakaszt, villamosították, de egyelőre csak a teherforgalom céljait szolgálta. A kialakítandó külső közlekedési gyűrű egyik szakasza a Mázsa tér–Üllői út közötti rész volt, ide 1948. november 22-én autóbuszjáratot szerveztek 13-as számmal.
Nem egész hét évvel később villamos váltotta a 13-as buszt, a pálya ekkor még végig egyvágányú volt, két (Jegenye utca, Belényesi utca) forgalmi kitérővel. A Bihari úti villamosvonalat végül – a Kőbánya-Hizlalói kereszteződés kivételével – 1960. április 30-án kétvágányúsították.
13-as villamos a vasúti kereszteződésben, még megvan mind a négy keresztező vágány (Fotó: VEKE)
Kőbánya-Hizlaló állomásnál négy vasúti vágány keresztezte a Bihari utat, így a villamossíneket is. Délről észak felé haladva először a Kőbányai Hőerőmű iparvágánya, majd a két átmenővágány Kőbánya felső és Ferencváros felé, végül a Horog utcai villamosvasúti teherszállítási telepet kiszolgáló sínpár futott.
Az átjárót teljes szélességű, szakállas, kézi működtetésű sorompóval biztosították. 1987-ben már csak három kőbányai vállalatot szolgáltak ki vasúton, 1996-ra a BKV teljes teherszállítási üzemét megszüntette. Kőbánya-Hizlalón a forgalom teljesen a 2000-es évek elejére szűnt meg, az egy vágányra csappant vasúti keresztezés funkció nélkül maradt.
A kereszteződés és környéke 2008-ban (Fotók: a szerző, Kemsei Zoltán)
Pontosan ez a keresztezés volt az akadálya a rövid egyvágányú szakasz felszámolásának. A Kresz 38.§ (4) bekezdés ugyanis kimondja, hogy „az egyenesen haladó járműnek a vele azonos irányból érkező és bekanyarodó villamossal szemben is elsőbbsége van”, márpedig a közúti pálya halad egyenesen, míg a villamos az úttest egyik széléről a másikra tér át. Igaz, hogy a sorompó miatti veszteglésekhez nem mérhető, de csupán az autóvezetők udvariasságán, figyelmén múlt, hogy a villamos át tud-e haladni.
A Budapesti Közlekedési Központ 2013-ra tervez részleges pályarekonstrukciót a 3-as villamos vonalán, többek közt a Bihari úti egyvágányú szakasz felszámolása is napirenden van. A legelső – átmeneti intézkedés a villamos elsőbbségének biztosítása volt Kresz-táblákkal és az útburkolatba fektetett lassítókkal.
Rég nem használják, de nem bontották le a sorompót
Az egyetlen megmaradt vágánykereszteződés...
...és egy másik, kibontva, félredobva
A villamossínt külön sorompó védte
A BKV teherszállítási telepére kiágazó vágány maradványa
A kereszteződés 2010 januárjában
Az elsőbbségadásra most már tábla is figyelmeztet
Előjelző tábla a vasúti felüljáró alatt
Forrás: iho.hu - Kemsei Zoltán
Fotók: a szerző felvételei
|
|
M Imre írta 14 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 14 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 14 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 15 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 15 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 15 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 15 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 16 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 19 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 21 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Köszönjük, Európa! Programunk van, hát (rész)sikereink? - Közlekedési Operatív Program (a 2003-2015-ig szóló magyar közlekedéspolitikáról)
A régi időkben bevett szokás volt a tujázás - Ma: akár tragédiához is vezethetett volna a meggondolatlanság
10 éve közlekednek Budapesten a TW 6000 típusú villamosok – 10 éves a 3-as villamos is
Menetrendváltozások szeptembertől a Volán buszok közlekedésében