Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Állami, önkormányzati tenderekben reménykedve bővítenek a kis hazai buszgyártó cégek. Összesített kapacitásuk így már tízszerese a tényleges igényeknek, ami nem sok jót sejtet.
Valóságos modelláradattal rukkolt ki a hazai buszgyártók lelkes
csapata. A hazai piacvezető, a Kravtex Kft. nemrég gördítette a
közönség elé 12 méteres Credo Citadelljét, és már a csuklós változat is
javában készül. A Csaba Metál fémszerkezetgyára Thessalonikiben mutatta
be első saját midibusz típusát, az Urbanust. Az Alfa Busz az utolsó
simításokat végzi típuscsaládja 60. tagján, a csaknem 19 méteres
országúti és városi csuklóson. Mindeközben Széles Gábor a Figyelő
információi szerint ismét az Ikarus feltámasztásán munkálkodik: egyik
érdekeltsége és egy hazai autókereskedő magyar–kínai vegyes vállalatról
tárgyal. Kínában gyártanának buszokat, de a szárnyas logó alatt
Európába is szállítanának.
A Csaba Metál buszai. Fotók: Hartyányi Norbert
PIACUK NINCS. Az újjáéledt
hazai autóbuszipar kapacitása elmarad ugyan a hajdani Ikarus évi 10
ezres darabszámától, de azért becslések szerint így is képes lenne 1,5
ezer, sőt két műszakban akár 3 ezer járművet is készíteni. Itthon e
darabszám töredékére van csupán kereslet; már az is jó évnek számít, ha
200–400 új autóbuszt rendelnek a Volán-vállalatok és az önkormányzatok.
A fő kockázatot épp e kiszámíthatatlanságban látja Mogyoróssy Tibor, az
Alfa Busz Kft. tulajdonos-ügyvezetője. Ugyanakkor hozzá hasonlóan
valamennyi hazai márka képviselője abban bízik, hogy a csaknem 6 ezer
darabos, átlagosan 15 éves buszállomány elöregedése miatt előbb-utóbb
elkerülhetetlenül beüt majd az állami nagymegrendelés, s ennek nagy
részét éppen neki sikerül majd megkaparintani.
Jövőre
valóban elindul a buszrekonstrukciós program, előbb a járművek
motorcseréjével, majd új buszok vásárlásával. Ám az évi 15–20 milliárd
forintos keretből alig több mint 200 új járműre futja. Ez a kiépült
kapacitásokhoz képest olyan kevés, hogy a korrupcióval fertőzött
Magyarországon sokan az állami megrendelések „levajazásától” tartanak.
„Maximum három, nem túl speciális szemponttal a kívánt mértékig le
lehet szűkíteni a lehetséges tendernyertesek körét. Ilyen lehet
bármelyik, a funkcióhoz nem feltétlenül fontos műszaki adat, mint
mondjuk a küszöb magassága” – állítja egy piaci szereplő.
Mivel a
mostani keret mellett csak három évtized alatt cserélődne le az
időközben matuzsálemi korúvá váló buszállomány, az érintettek abban
reménykednek, hogy a kormányváltás után az új kabinet megnöveli majd a
keretösszeget. A megcélzott tízéves „forgóhoz” ugyanis évi 600 járművet
kellene beállítani. Ha viszont a nagy megrendelés mégsem futna be,
akkor középtávon esélyük sincs a túlélésre a hazai buszgyártóknak.
Fennmaradásukat eddig főleg annak köszönhették, hogy a pénzszűkében
lévő önkormányzati és állami vevők a legalacsonyabb árra haraptak.
SPÓROLÓSAN.
Bár az érintettek árelőnyüket a hatékonyságuknak, rugalmasságuknak
tulajdonítják, a nagy versenytársak ezt azzal magyarázzák, hogy a
„kicsik” nem költenek annyit fejlesztésre, vevőszolgálatra, mint ők.
Néhány darabos sorozataikhoz fődarab-gyártóktól vásárolják össze a
részegységeket, s ehhez a vázszerkezetet, a felépítményt produkálják
maguk. Gyára a magyarok közül csak a Kravtexnek van. Az évi 20–100
darab, más-más kivitelű buszt gyártó kisvállalkozásoknak túl nagy teher
még a kötelező pótalkatrész-ellátás és a határon túli garanciális
javítások megszervezése is. Pedig az eladott járművek után nem csak 3
év garanciát köteles nyújtani a gyártó, hanem 15 évig
alkatrész-utánpótlást is.
Az árbajnok magyar kicsik ráadásul főleg a
legnagyobb igénybevételű elővárosi, városi autóbusztendereken indulnak,
és nyernek. Nyugat-Európában viszont e területről már szorulnak ki a
hasonló méretű szereplők, mert e kategóriákban a gyártók csak
eurómilliókban mérhető komplex fejlesztésekkel tudják a sok évtizedes
üzembiztosságot garantálni. Krankovics István, a Kravtex tulajdonosa,
ezt visszautasítja, mondván: erre az ő cége is képes.
ÖSSZEFOGÁS.
A hazai buszcégekről úgy tartják, külön-külön el sem tudnak indulni
komoly tenderen, mert az elvárt kapacitást, pénzügyi fedezetet,
referenciát nem képesek felmutatni (bár ezt az állítást a Kravtex és az
Alfa is vitatja). Közös portfólióból viszont könnyebben kínálhatnának a
megrendelőnek megfelelőbb típust is. Tarnai Sándor, a debreceni Magyar
Járműtechnikai Zrt. tulajdonos-igazgatója már tárgyalt is a reménybeli
szövetségről a Csaba Metállal és az Alfa Busszal. De nem ez az egyetlen
formálódó összefogás: a háttéripari beszállítók és a járműgyártók
mintegy 60 taggal létrehozták a Magyar Buszgyártók Szövetségét is.
Fórián István, az állami autóbusz-rekonstrukciós program júniustól
kinevezett miniszterelnöki megbízottja szerint is klaszterbe tömörülve
kellene összehangolni a beszerzést és a gyártó, fejlesztő
kapacitásokat. Így a honi buszgyártók a volt szocialista országokban
sem volnának esélytelenek, ahol még él az Ikarus emléke, s ezért bíznak
a magyar márkákban. A hazai gyártók közötti megértést is segíti, hogy
mindenütt fel-felbukkan egy-egy régi, ikarusos kolléga. Igaz, a
tőkehiányt ez nem pótolja.
MAGYAR GYÁRTÓK
Termelés a Kravtexnél.
Kravtex – új gyártó-csarnokkal
Kapacitás: 500–1000 busz/év
Az 1992-ben alakult, Krankovics István tulajdonában lévő Kravtex Kft.
fő tevékenysége eredetileg Ikarus autóbuszok, Rába motorok és
futóművek, valamint ezek alkatrészeinek exportja volt. A cég 1994-ben
Ikarusok felújításába kezdett, s 2002-ig több mint 700 felújított buszt
szállított Oroszországba. A fejlesztések nyomán tavaly adták át az új,
10,6 ezer négyzetméteres gyártócsarnokot. A magyar magántulajdonú
vállalat – amely egy műszakban évi 500, két műszakban 1000 darab jármű
gyártására képes – itthon eddig összesen 750 új autóbuszt értékesített;
ezek közül 2006-ban 175, tavalyelőtt 110, tavaly pedig 130 darab talált
gazdára.
Csaba Metál – midibuszra koncentrálva
Kapacitás: 200 busz/év
A Csepel Autó szocialista nagyvállalat által alapított szeghalmi üzem
az Ikarus autóbuszgyár számára készített önjáró alvázakat, s később át
is került az Ikarushoz. A céget 2005-ben átvette a békéscsabai öntödét
üzemeltető, Majoros Béla érdekkörében lévő Csaba Metál. A vállalat
autóbusz vázszerkezeteket gyártott, és komplett buszokat szerelt össze
beszállítóként, majd 2008-ban, az addigi angol megrendelő csődje miatt,
saját típus megalkotásába kezdett. A mintegy 100 millió forintból
kifejlesztett, Euro5-ös Urbanus midibuszt az idén mutatták be. Ha
beindul a gyártás, akkor számításaik szerint az invesztíció két év
alatt megtérülhet.
Auto Rad Controlle Kft. – FÁK-kapcsolatok
Kapacitás: 100–120 busz/év
Az 1989-ben, eredetileg alkatrész-kereskedelemre alakult, magyar
magánszemélyek birtokában lévő, szigethalmi Auto Rad Controlle Kft. az
elmúlt években 150 darab Ikarust épített újjá. Saját gyártásba 2005-ben
kezdett; a hazai Volánok mellett rendszeresen szállít buszokat és
pótalkatrészeket a FÁK-államokba, főleg Fehéroroszországba. Eddig 52
darab saját fejlesztésű buszt adott el.
NABI – amerikai piacra
Kapacitás: 800–1000 busz/év
Magyar Járműtechnikai Zrt. – felújítós alapok
Kapacitás: 100 busz/év
A luxemburgi Homerica Investments birtokában lévő NABI amerikai
menedzsmentje lapzártánkig nem hozott döntést arról, hogy termel-e a
jövőben az európai és a magyar piacra. Már több száz műanyag, kompozit
vázas CompoBus fut Los Angelesben. Az ottani városi tömegközlekedési
társasággal kötött, 400 járműre szóló megrendelés 2011-ig leköti a
kaposvári üzem kapacitásait, és a szerződés további 600 darabos opciót
is tartalmaz. A budapesti gyáregységben készülő acélszerkezetes NABI
BRT elnevezésű modellekből a szintén amerikai Westchesterbe és Miamiba
is szállítanak.
Magyar
Járműtechnikai Zrt.
A Tarnai Sándor tulajdonában lévő, debreceni székhelyű Magyar Járműtechnikai Zrt. rugalmasan képes igazodni kapacitásával a változó piachoz. A cég a Volán társaságok számára dolgozó Ikarus-felújítóból fejlődött saját alacsonypadlós városi modellpalettával rendelkező gyártóvá; 10 állandó és 15 alkalmi beszállítóval dolgozik. A 3 éve tartó járműgyártás során eddig csaknem 100 busz gördült ki műhelyéből; az idén 50 darabra szóló megrendelésre számítanak.
Alfa Busz Kft. – Volvós együttműködés
Kapacitás: 500 busz/év
A székesfehérvári Alfa Busz Járműgyártó Kft. az idén csaknem 70 százalékos kihasználtsággal, 200 jármű eladásával és 12 milliárd forintos árbevétellel számol. A 2002-ben alakult társaság fő tulajdonosa a Svédországból hazatelepült Mogyoróssy Tibor. A cég eddig 380 buszt gyártott Volvo járóképes alvázra, ebből tavaly 80-at a Volán vállalatoknak adtak el. Csaknem 150 jármű felújítása is mögöttük van már. A Volvóval közösen Csehországban, Szlovákiában, Szlovéniában, Szerbiában, Horvátországban, Romániában indulnak tendereken, és az orosz piacon is keresnek partnereket.
(forrás: fn.hu)
|
|
M Imre írta 15 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 15 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 15 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 16 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 16 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 16 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 16 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 17 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 19 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 22 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A kormányra várnak a magyar buszgyárak
Leállhat a győri Kravtex buszgyártó
Fotózás utazáskor, praktikus tanácsok, ötletek fényképezéshez. Tibettől a Kaukázusig.
T/6410 A közigazgatási bürokráciacsökkentéssel összefüggő törvénymódosításokról