Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Erre a következtetésre jutott amerikai és kanadai tanulmányok kielemzését és összegzését követően a szintén amerikai National Safety Council (NSC), amely kiemeli, hogy valójában nem vagyunk képesek egyazon időben egyszerre több feladatot is ellátni, így az autóvezetés és a telefonon történő (akár kihangosított) beszélgetés önmagában is veszélyforrás lehet.
Az NSC harminc különböző tanulmányt
vett végig, hogy valamiféle következtetést levonjon azok tartalmából,
és az elvégzett vizsgálatok eredményéből. A kanadai szakértők munkája
azt emelte ki, hogy az Ontario tartomány által bevezetett módosítások
eredményeként csak a kezdeti, a tárcsázás alatti figyelemmegosztást
sikerült visszaszorítani, ez azonban egyáltalán nem csökkentette a
beszélgetés alatti potenciális veszélyeket, vagyis a sofőrök nem
tanúsítanak kellő figyelmet a vezetésre a beszélgetés teljes időtartama
alatt.
Ezt többé-kevésbé alátámasztják más kutatások is, amelyek kiemelik,
hogy bár büszkék vagyunk az úgynevezett multitask-os képességeinkre,
vagyis a több munkafolyamat, feladat egyidejű, megfelelő kezelésére,
valójában nem pontosan erről van szó. Agyunk ugyanis a két (vagy annál
több), egy időben végzendő feladat esetén nem két eltérő szálon
"dolgozik", hanem rendkívüli gyorsasággal váltogatja figyelmünket azok
között, így fel sem tűnik számunkra, hogy tulajdonképpen mindig egy-egy
feladaton dolgozunk. Ez érdekes módon nagyon hasonlít a számítógépek
esetében alkalmazott multitasking technológiákra, amelyek gyakorlatilag
ugyanezt valósítják meg a központi processzoroknál.
A nagy különbség az, hogy míg a számítógépek processzorai előbb-utóbb
minden feladatot végrehajtanak, azok összes részletével együtt, addig
emberi agyunk hajlamos átsiklani egyes részletek felett. Egyes
vizsgálatok során megállapították például, hogy a kihangosított
telefonbeszélgetés, valamint az azzal egy időben végzett vezetés során
az autót vezető személy hiába tartja tekintetét a közlekedési lámpákon,
valamint a gyalogosokon, valójában nem látja azokat. Ez természetesen a
megszokottnál jóval hosszabb reakcióidőt eredményez, amely könnyen
eredményezhet baleseteket.
Előfordult, hogy a megkérdezettek csak annyira emlékeztek, hogy valóban
átmentek egy közlekedési lámpákkal ellátott útkereszteződésen, ám arra
már nem tudtak válaszolni, hogy nevezett lámpák éppen milyen színben
pompáztak. Nem nehéz elképzelni, hogy ilyen esetekből könnyen
tömegbaleset lehet a végén, amit mindössze az okozott, hogy a figyelmét
megosztó személy valójában a kelleténél kevésbé pásztázta az utat, a
vezetési körülményeket.
A telefonálást támogató, azt problémának nem tartó tábor hagyományos
válasza ezen felvetésekre, hogy érdekes módon a hagyományos
társalgásokat senki nem tartja veszélyesnek, pedig gyakorlatilag
ugyanazon két tevékenységet végezzük. Ezzel kapcsolatban több tanulmány
is megállapítja, hogy az autóban utazókkal folytatott beszélgetés
sokkal kevésbé osztja meg figyelmünket, ráadásul utasaink hozzánk
hasonlóan érzékelik közvetlen környezetünket, a beszélgetést
megszakítják, amennyiben ennek szükségét érzik, vagy akár ők maguk
figyelmeztethetnek bennünket olyan részletekre, amelyek felett mi
átsiklottunk. Ilyenkor még a rádió is kevésbé zavaró, vagyis
egyértelmű, hogy az általunk folytatott beszéd az, ami eltereli
figyelmünket.
Mi több, a tanulmányok jó részéből az derül ki, hogy a telefonon
csevegő autósok számos esetben az alkoholos befolyásoltság alatt álló
sofőrökhöz hasonló reakcióidőt produkálnak, ami különös erővel
figyelmeztet a potenciális veszélyekre. A Transport Canada munkájában -
amely egyike volt az összeválogatott 30 anyagnak - azt is
megvizsgálták, hogy az egyes személyek milyen széles spektrumban
pásztázzák a szélvédőn keresztül az utat, a visszapillantó tükröket,
más járműveket, valamint a közlekedési viszonyokat. A
telefonbeszélgetést folytató alanyok egy igen szűk sávban fókuszáltak
autójuk elé, miközben alig, vagy egyáltalán nem fordítottak figyelmet a
közlekedési táblákra és egyéb jelzésekre, más járművekre, vagy akár a
tükrökre és a kijelzőkre.
Az NSC saját tanulmánya ehhez annyit tesz hozzá, hogy a vizsgálatba
bevont autósok 50 százaléka képtelen volt feldolgozni a biztonságos
vezetéshez elengedhetetlen információ nagyjából felét, amikor pedig
agyunk végre felfogja, hogy mit is látunk, a legtöbb esetben már túl
késő.
A helyzetet tovább rontja, hogy bár a legtöbb állam/tartomány
betiltotta, illetve betiltani készül a mobiltelefonok használatát,
ehhez nem rendeltek külön büntetőpontokat (vagyis elmulasztották az új
kategória létrehozását, annak pontos besorolását a büntetőtáblán
belül), így nyilván sokan lesznek, akik továbbra is fittyet hánynak
majd az előírásokra. A kihangosítás révén pedig a legtöbben
biztonságban érzik majd magukat, ami megint csak alaptalan lesz.
(forrás: sg.hu)
|
|
M Imre 6 perce új képet töltött fel:
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: A MÁV-csoport munkatársai mozdonyvezető szimulátorral, vasútbiztonsági szerencsekerékkel és további izgalmas interaktív programokkal várják a műszaki pályaválasztó fesztiválra kilátogató érdeklődőket. „Tiéd a Pálya!” | 2024. november 26. és 28. között 9-1 2024.11.26.
M Imre írta 14 perce a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
Ha a kipufogó zaja a megengedett duplája, akkor...
M Imre 1 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 18 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 18 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 18 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 19 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 19 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 19 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Balesetveszélyes új autók - vélt biztonságukkal okozhatják a veszélyt
Vadveszélyes idők: az őzek párzási időszaka
Téli veszélyek - Biztonságos vezetés téli időjárási körülmények között
Tanácsok az extrém hideg és ónos eső miatt leselkedő veszélyek elkerülésére