Közlekedés: Könyvbemutató - Számos villamos

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 643 fő
  • Képek - 3168 db
  • Videók - 2718 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 868 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 643 fő
  • Képek - 3168 db
  • Videók - 2718 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 868 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 643 fő
  • Képek - 3168 db
  • Videók - 2718 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 868 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 643 fő
  • Képek - 3168 db
  • Videók - 2718 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 868 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A Közlekedik a főváros és a Buszos könyv után itt a harmadik közlekedési album. A könyv apropója egy centenárium. Idén száz éve, hogy bevezették Budapesten a villamosok számozását, szaknyelven a "relációkat". (1887 és 1910 között különböző színes emblémákkal jelölték a járatokat.) A kötet az összes, eddig létezett viszonylat történetét áttekinti az 1-es villamostól egészen a 118-asig. Helytörténeti ismeretterjesztőként is szolgál: ugyanis a régebbi járatok útvonalát böngészve jócskán akad olyan fővárosi közterület és objektum (a Nagyvásárteleptől, a Kispest-villanytelepen át a Sósfürdőig), amely ma már teljesen ismeretlen az olvasó számára. A könyv egyszerre város- és közlekedéstörténet, s "kultusz-album" a villamosok szerelmeseinek.

Legát Tibor, Nagy Zsolt Levente és Zsigmond Gábor új könyve, a Számos villamos nem kevesebbre vállalkozik, mint ennek a 100 évnek a viszonylattörténeti feldolgozására, hányféle útvonalon jártak a villamosok a különféle számjelzésekkel, hogyan változott vagy épp nem változott útvonaluk az idők során, mikor szüntették, mikor indították el őket. Jó utazást kívánunk, nemcsak az olyan megszokott járatokon, mint a 2-es, a 6-os vagy a 49-es, de azokon a több mint fél évszázada nem közlekedő budapesti villamosokon is, mint például a 39-es, a 77-es vagy a 93-as.


Egy kritika néhány mondata:
Legát két korábbi közlekedéssel foglalkozó műve a számtalan apró történetével, érdekességével, finoman és pontosan adagolt szakmázásával szó szerint elvarázsolt, másrészt vidéki fiúként egészen kicsi korom óta vallásos áhitattal tekintek a villamosokra, a nagy sárga városi vonatokra, Budapest számomra első számú jelképére.

A könyv egyszerű és logikus szerkezetben tárgyalja a villamosvonalak történetét, az 1-es vonaltól indulva számsorrendben jut el az utolsó, 120-as viszonylatig. Minden vonal valaha volt összes útvonalát megismerhetjük, utcaszintre bontva.

Ahogy az előző két albumban, most is jelentős szerepet játszik a kiváló minőségű képanyag. Természetesen a képeken villamosok húznak el- és át, de tartalmuk sok helytörténeti albumnál is többet mutat a város eltűnt formáiról és életéről. A tekintélyes háború előtti gyűjtés külön érdekessége, hogy a kor - a fényképezés abszolút értelemben is drága volta miatt - nem arról volt híres, hogy a közlekedést kifejezetten önmagáért fényképezték volna. Így fordulhat elő, hogy vidám családi jelenet szemtanúi lehetünk a Farkasréti temetőnél, az 59-es villamos előtt állva, vagy éppen az, hogy a tanácsköztársaság idején vonuló matrózok helyett egy 8-as kocsira fókuszáljon a tekintetünk.

Azok a kedves momentumok, anekdoták, a hely- és közlekedéstörténeti érdekességek, vagy éppen abszurditások, amelyek Legát korábbi könyveit felejthetetlenné tették, most is szép számmal megjelennek a fotók mellett.

(a nem teljesen pozitív hangvételű kritika teljes egészében itt olvasható)



Egy másik kritika a nana.hu oldalról:

Ne szálljon fel, ha a lámpa ég – egykor ezt írták a villamosok oldalára. Ma meg ezt: amíg a lámpa ég, még felszállhat – nos, ennyit jelent 100 év. A két felirat születése, a tiltó és a szolgáltató szemlélet között ennyi idő telt el, és azóta is, hogy számozzák a villamosokat – korábban színes tárcsákkal különböztették meg őket.

Ne száraz forgalmi és műszaki adatokra számítsunk persze; nézegetős könyvről van szó. Kilencven viszonylatot tárgyal, ám ebből ma már csak 25 létezik.
Egykor villamos járt a Bazilikánál, az újpesti felüljárón és a Megyeri csárdánál, bal oldali volt a közlekedés, lehetett dohányozni és kalauzok járták a kocsikat. Néha pedig, május 1-jén pirosra festettek néhány vagont.

A villamos a kötött szabadság jelképe: mozgásba hoz, elvisz messzire – de csak amerre a pálya engedi.

„Melyik volt a kedvenc villamosom gyerekkoromban? – kérdez vissza Legát Tibor. „Mindegyik, amelyiken soha nem utaztam.”



Az ötvenentúl.hu oldal válogatásában e könyv megtalálható

6 letehetetlen könyv férfiaknak



Dob és villamos
Hallgatnivaló: Váradi Júlia beszélget Legát Tiborral, a híres "közlekedővel" a Klub Rádió 2010. december elsejei Dobszerdájában.
http://www.klubradio.hu/klubmp3/klub20101201-185852.mp3
http://www.klubradio.hu/klubmp3/klub20101201-192851.mp3
http://www.klubradio.hu/klubmp3/klub20101201-195851.mp3


Villamossal a Bartók Rádióba(n)
A Számos villamos újra hallat magáról!
A Bartók rádiós interjú Legát Tiborral meghallgatható az MR3 hangtárjában

http://hangtar.radio.hu/share-3-20101124_192043#!#2010-11-24



Lapozz bele!

(katt a képekre, nagyíthatók)

 

network.hu
network.hu
network.hu
network.hu

network.hu

 

A 33A villamos végállomása a Váci útnál - 60-as évek

 

network.hu

 

A 4-es villamosvonal megnyitója a felszabadulás után

 

network.hu

 

A Magyar Egyesült Néni Kommandó (MENK) akcióban, az 1960-as években

 

network.hu

 

Baross téri vágányépítés, negyvenes évek

 

network.hu

 

Erzsébet-híd téma

 

network.hu

 

Pszichedélia az Erzsébet hídon. Naná, hogy 68-as

network.hu

Tranzit Art Café

Cím: A Kosztolányi Dezső térnél, a Bukarest utcában (a volt buszpályaudvar épülete)

1116 Budapest

Telefon:(+36-1) 209-30-70

Hogyan juthatsz el ide?

Térkép

Tömegközlekedve:

* Buszok: 7, 7, 114, 173, 213, 214

* Villamosok: 49, 19

Autóval: Közvetlen a kávéház környékén mindig van lehetőség parkolásra. A parkolóhelyek fizetősek (160 Ft/óra).

Bringával: Kávéházunk bringa-barát, közvetlen a bejárat mellett találod a bringa-parkolót.


Csatlakozz a város és a közlekedés szerelmeseihez a Facebook-on is!

http://www.facebook.com/home.php#!/pages/Szamos-villamos/166475643371222



network.hu

 

Közlekedik a főváros (Részlet)

2008.10.28. könyvesblog


Az 1950-ben indult metróépítés Sztálinváros után a kor második legnagyobb beruházása volt. Akkor még senki nem láthatta a hatalmas kudarcot, ami nemcsak azért történt, mert a művelet sokkal inkább a proletárdiktatúra reprenzentációját jelentette, mintsem ésszerű munkát, de azért is, mert a lelkes propaganda átragadt a szakemberek többségére, akik elhitték, hogy „középkori körülmények” között is eredményesek lehetnek.


Még meg sem száradt a nyomdafesték az ötéves terven, amikor megtörtént az első kapavágás, a Rákóczi úton az egykori Otthon áruház épülete mellett. Itt létesült az első függőleges akna, amit hamarosan további tizenöt követett. Mindez legfeljebb az előkészületek előkészülete volt, de a korabeli sajtó úgy kezelte, mintha máris száguldó szerelvények hasítanák Budapest mélyét. Noha a Szovjetunió nemcsak a moszkvai metró teljes know-how-ját, de fúrópajzsot is ígért, viszont a munkálatok a nélkülözhetetlen berendezés nélkül is megkezdődtek - kézi erővel. Így nem csoda, hogy míg eleinte csak hídépítőket alkalmazott a kifejezetten erre a célra létrehozott Földalatti Vasúti Vállalat, később már tárt karokkal várta a bányászokat is, végül pedig boldog-boldogtalant - a korabeli viszonyok között csillagászati fizetésért.


Amikor1954-ben leállították a metróépítkezést, patthelyzet alakult ki. A főváros alatt hatalmas alagutak éktelenkedtek, amiket különféle módokon - raktározás, gombatenyészet, sőt bortárolás - próbáltak hasznossá tenni, de számolni kellett azzal is, hogy több mint ötezren hirtelen az utcára kerültek. Nem mintha ezek az emberek nem tudtak elhelyezkedni - hiszen kötelező volt dolgozni -, de elképzelhető, mekkora sokkot okozott többségüknek, lelki és anyagi értelemben egyaránt, hogy ők, a sajtó által hősöknek kikiáltott, vagyonokat kereső „szupermenek” egyik napról a másikra utolsó senkikké váltak, akik elmehettek negyedannyi pénzért betanított munkásnak valamelyik gyárba, jobb esetben bányásznak. Nem csoda, hogy az addig aranyéletet élő metrósok egy része, sértett veteránként ismét a föld alatt, jelesül az alvilágban, próbált szerencsét.


Volt azonban még egy HÉV-vonal, ami szintén újdonságnak számított, ám mindjárt hozzátehetjük, hogy egyúttal „régiségnek” is. Még csak egy hónapja létezett az új vállalat, de 1958. augusztus 2-án máris bővült: megkapta a taksonyi vasútállomástól Szigetszentmiklós-Gyártelepig tartó MÁV-vonalat. Itt azonban sokszor XIX. századi körülmények várták a gyanútlan utast, de nemcsak azért, mert gőzmozdonyok is közlekedtek ezen a vidéken! Képzeljenek egy olyan helyzetet, amikor megáll a vonat egy gyár előtt, s a kalauz közli, szálljanak le, és a kerítés mellett gyalogoljanak addig, míg a vonat „odabent” közlekedik. Találkozó a hátsó kijáratnál, ott visszaszállhatnak, és folytatódhat az utazás. Nos, Taksony és Szigetszentmiklós-Gyártelep között ilyen élménnyel gazdagodhatott az egyszeri utas. Az addig kizárólag teherforgalom számára használatos pálya ugyanis a Csepel Autógyáron keresztül haladt, oda viszont még menetrend szerint közlekedő héven sem tehette be a lábát „civil”. Így hát jobb híján, maradt a „megkerülős csel”, az utasoknak 800 métert kellett gyalogolniuk, ami kifogástalan időjárási viszonyok közepette sem kevés. Az abszurd helyzet öt évig tartott, akkor épült meg a gyárat elkerülő pálya.


A 2-es villamosról van szó, melynek pályáját 1949-ben módosították: az addig az Akadémia utcában lévő vágányokat áthelyezték a Széchenyi rakpartra, majd a Lánchíd hídfője alatt - a háború előtt tervezett gyorsvasút már megépített aluljáróján áthaladva - érkezett vissza az eredeti vonalszakaszra. Természetesen szó sem volt arról, hogy az építők már ekkor maguk előtt látták a villamosból kifényképező turisták jövedelmező körvonalait, a változtatásnak inkább prózai: a kommunista párt székháza akkoriban az Akadémia utcára vetette súlyos árnyékát, és az ott dolgozókat zavarta a csörömpölő villamos zaja.


Annak viszont már komolyabb stratégai oka volt, 1950. május elsejére befejeződött a Nyugati pályaudvar környékének rendezése, ami egyebek mellett azt eredményezte, hogy a Balzac-Visegrádi- Kadár utca kampójába jelentős villamos végállomást építettek - valószínűleg az ott lakók beleegyezését figyelmen kívül hagyva. A több utcás hurok természetesen a Váci út felelj neki! - jegyében épült, hiszen ettől kezdve innen indultak a villamosok az angyalföldi és az újpesti gyárakba. De innen startolt 1950. november 7-én a vadonatúj Sztálin-hídra (ma Árpád) álmodott 33-as villamos is, ami - erről majd később lesz szó - a 70-es troli mellett a szocialista számmágia másik tán kevésbé közismert viszonylatjelzése. Az Óbudára közlekedő járat azért kapta 33-as számot, mert 1950. november 7-én éppen 33 éves volt a szentnek kikiáltott Nagy Októberi Szocialista Forradalom.


Ugye ismerik? „Mondd azt, hogy harminchárom…”



network.hu

 

BUSZOS KÖNYV SZÜLETÉSE


Archívumból mestermű


2009. november 18-án mutatták be a média képviselõinek Legát Tibor és Széki Dezsõ közös alkotását, ami a figyelemfelkeltõ „Buszos Könyv” címet viseli. A kötet ismertetésére a Károly körúti Alexandra Könyvesbolt emeleti kávézójában került sor, ahol a szerzõpárosa számolt be munkájuk körülményeirõl. Elõzetesen ismeretlen volt számomra mind a téma, mind pedig Széki Dezsõ személye. Bár a könyv címe sokat sejtet a benne foglaltakról, mégse tudtam igazán eldönteni keletkezésének okát, mindaddig, míg fény nem került a részletekre.


Legát Tibor „Közlekedik a fõváros” címû munkája után most a fõvárosi tömegközlekedés fõszereplõit: a buszokat, illetve azok vezetõinek mindennapjait dolgozta fel, tõle megszokott színvonalon és eredetiséggel.


Munkájának sikeréhez Széki Dezsõ archívuma segítette az írót: a nyolcvan esztendõs egykori buszsofõr öt évtizeden keresztül készített képeket munkaeszközeinek fejlõdésérõl, illetve kollégáinak munkahelyi életérõl.


A munkájára maximális alázattal emlékezõ sofõr elmesélte, hogy 1953-ban kezdett el fotózni 6x9-es gépével.


Elsõ állása 1948-ban az akkor még Budapest Székesfõvárosi Közlekedési Részvénytársaság nevet viselõ vállalatnál volt. Munkahelye 1968-ban kapta a Budapesti Közlekedési Vállalat nevet, ami a mai BKV Zrt. közvetlen jogelõdje.


Legát Tibor által „mininovelláknak” nevezett képleírások jól tükrözik annak a kornak a belsõ ellentmondásait, mely könyvük alaptémájául szolgált. Az ezernél is több darabból álló fotóarchívumból kiemelt képeket mára már digitalizálták, így méltó helyükre kerülhettek e kötet lapjain.


A szerzõpáros az 1940-es évektõl a nyolcvanas években megjelenõ „Ikarus 200”-ig szemléletesen ábrázolja egy emberpróbáló szakma rejtelmeit és érdekességeit az olvasó számára.


Az író kihangsúlyozta, hogy a „Buszos könyv” záróakkordjául választott 1981-es év a magyarországi buszos történelem aranykorának végét jelképezi. „– 1981-ben beütött a válság, és a fejlõdés véget ért” – jelentette ki a szerzõ.


A bemutató után Tibortól megtudtam, hogy egy közös tárlat szervezésére készül a Szentendrei Közlekedési Múzeummal, ahol a fõvárosi tömegközlekedés 1956-os forradalom ideje alatti fekete napjait fogják bemutatni.


Véleményem szerint a könyv nemcsak a buszok szerelmeseinek, vagy nosztalgiázásra vágyóknak szól, hiszen negyven év mindeki számára fontos eseményeit szemlélteti egy szokatlan nézõpontból.


A Jószöveg Műhely gondozásában megjelent kötet foglalkozik a közlekedéstörténet "fehér foltjával", az 1956-os forradalom eseményeivel is.


A szerző elárulta: tervez egy közlekedésbiztonsági kötetet is, amely azonban nem tömegközlekedésről, hanem az autósokról szólna.


A KÖNYV ALAPADATAi

Szerzõ: Legát Tibor

Címe: Buszos könyv

A hazai megjelenés éve és helye: 2009, Budapest

Illusztrációk: Széki Dezső

 

network.hu

network.hu


... a buszos könyv bemutatóján esett meg az eset


Na, tudod, mi az igazán kemény? A hetes buszt vezetni tíz éven át. Eddig azt hittem az egykori ismeretlen hajnali bulista beszólása csak a nyafogós bölcsészlányok gyalázására tett gyenge próbálkozás volt – de Legát Tibor könyvbemutatóján meggyőződhettem arról, hogy ez bizony a buszos aranykor véres valóságát rögzítő szentencia.


A fotókat készítő Széki Dezső, maga is nyugdíjas autóbuszvezető, az ötvenes években kezdte a buszok és a buszos hétköznapok megörökítését. Annak ellenére, hogy Széki Dezső magát hobbifotósnak vagy az üzemi lap fotóriporterének tartja, a képek nem a naiv kattintgató habitusát tükrözik: bőven van bennük irónia és távolságtartás, mint azt Karafiáth Orsolya meg is jegyezte később a slagjával pózoló buszmosónő képe kapcsán. Széki úr azonban Legáthoz hasonlóan, bár némiképp más tónusban, buszos lélekkel rendelkezik: nemcsak 56-ot, de a hétköznapokat is a vezetőfülkéből szemléli, vélhetően a mai napig - ezért hívja fel a figyelmünket a verekedő utasokra, a vezetők stresszes és fizikailag igen megterhelő életmódjára. És bár a közönség időnként mosolyogva, máskor enyhén zavarban hallgatja a hol elérzékenyülő, hol a brigádkirándulásokat magyarázó vallomásokat – Széki Dezső valójában nagyon is hitelessé teszi a Legát-világ fikcióját.


A képek válogatása egyébként Legát és a fotós közös munkája, de a naiv, brigádnaplós megjelenés már Harsányi Tamásnak köszönhető.


A beszélgetés során megelevenedik valami ebből a mai szemmel minimum ellentmondásosnak tűnő „buszos aranykorból”. Nemcsak Legát szeme csillog a „járműcsodák” emlegetésekor: csuklósbuszok, Ikarus 200-asok vonulnak a szemünk előtt, na meg egy kalauznő-buszvezető románc is felsejlik. És mindezek ellensúlyozásaképp a furcsa tanulság, hogy „a buszvezetők korán halnak”, mert ha megáll a busz, már nem tudnak mit csinálni, hát meghalnak.


A felállás klasszikus: Legát magyaráz – a hihetetlennek tűnő brigádélet és a szocialista nagyvállalat intimitásait, Széki Dezső emlékezik, és egy távoli világ küldötteként ismertet, Karafiáth Orsi pedig az örök (buszos) bliccelő szerepéből szemléli ezt az egzotikus világot. A közönség meg hálás a szereposztásért: se szakinak, se mű-élvezőnek, se totális kívülállónak nem kell magát éreznie.


Elhisszük, hogy Legát kedvenc busza az Ikarus 200-as, azt is, hogy a 70es években a „csiricsáré ruhában intézkedő kalauzt” kinevették volna, és azt is, hogy ha az osztálytársunk apukája buszsofőr volt (lett volna), akkor mindannyian a 7-es busszal mentünk (volna) kirándulni. Miért ne hinnénk? Én a hetes busz vezetőjéről is elhittem a régi történetet...


A beszélgetés zárásaképpen előkerül a már említett buszmosós kép: egy kendős asszony teli szájjal mosolyog a kamerába , miközben a kezében tartott slagból ömlik a víz a fülkében ülő vezető fejére. A kissé morcosnak tűnő úr a kép kedvéért még egy kis ideig visszafogja magát, de sejtjük, hogy fogytán a türelme.


Zárulnak az ajtók, tessék vigyázni!




Újabb könyv jelent meg!


Szerbusz trolibusz

Jakab László; Nagy Zsolt Levente

Jószöveg Műhely Könyvkiadó


A trolibusz könyvéből megismerhetjük a fővárosi troli közlekedés kialakulását, megszilárdulását és hullámvölgyeit 1933-tól napjainkig; az összes vonalat, járműtípust, s a rájuk jellemző műszaki tartalmat.


A korabeli közlekedési rendeletekkel, plakátokkal, sajtócikkekkel illusztrált album - Legát Tibor szerkesztésében - képeivel a trolik bemutatásán túl, felidézi a hajdani főváros arculatát, hangulatát.

 

network.hu

network.hu


Forrás: jószöveg.hu műhely kiadó, konyves.blog.hu, nana.hu, granturizmo.blog.hu, tranzitcafe.com, otvenentul.hu, muszakiforum.hu, prherald.hu, prae.hu


Fotók: Legát Tibor szerző engedélyével



Megjelent

- 2012. november


A villamos aranykora - Szöveggyűjtemény 1887-1923

Legát Tibor, Zsigmond Gábor

Jószöveg Műhely Könyvkiadó


A 125 éves villamos ünnepére a szerzőpáros most fantasztikus dokumentumgyűjteményt tár elénk, jelentésekkel, plakátokkal, belső utasításokkal, izgalmas, korhű iratokkal bemutatva e jármű történelmét, kötött pályafutását.

Ár: 3490 Ft Internetes ár: 2790 Ft Előjegyzési ár: 2620 Ft

 

network.hu

 

A kép forrása: http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/378883_513339892018127_2055020694_n.jpg

Címkék: a villamos aranykora album buszos könyv könyvbemutató közlekedik a főváros közlekedéstörténet legát tibor nagy zsolt levente számos villamos széki dezsõ szöveggyűjtemény 1887-1923 villamos várostörténet zsigmond gábor

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 8 órája

Családi sorsmetszetek – 100 éve született Horváth Ede

2024-ben ünnepeltük Horváth Ede, a Rába Magyar Vagon- és Gépgyár legendás vezérigazgatója születésének 100. évfordulóját.

A Credobus által is támogatott Horváth Ede Emlékalapítvány új könyvet adott ki a centenárium tiszteletére, melynek szerzője Hajba Ferenc.

Miért utasította vissza Horváth Ede és felesége a házat, amit a Kossuth-díjjal együtt kapott? Kire szavazott 1990-ben a vörös báró? Kinek fogadta meg gyerekként, hogy legközelebb csak a lakodalmán táncol? Miért kopog be egy kommunista a mennyek országába? Hányszorosára nőtt a fröccsforgalom, ha az ő borából csinálták az italt? Miért puccsolták meg azok a munkatársai, akik „pár nappal előtte még derékszögben állva versenyeztek, ki tudja gyorsabban kimondani, hogy vezérigazgató elvtárs”? Miért mondta Kádárnak önmagáról, hogy neki is a börtönben lenne a helye? Kire nézett zavarba ejtő, szerelmes tekintettel? Mivel mérhető az „Edeség” súlya? Honnan menekítettek embereket a gyermekei? Mi lett a család sorsa, hol és hogyan élnek most a leszármazottai?

Ez a könyv nem tanulmány, de nem is csak személyes emlékek tárháza. Nem részletezi a vezérigazgató munkásságának minden állomását, eredményeinek darabszámban forintban, rubelben, valutában kifejezett értékét. Csupán fel akarjuk vázolni annak az embernek – és elhunyt valamint élő hozzátartozóinak – a képét, a vezérigazgatóét, aki igazodási pontként szolgálhatott volna a magyar gazdaságnak a szocializmus éveiben, és bizonyos értelemben ma is.

https://credobus.hu/shop/termek/csaladi-sorsmetszetek-100-eve-szuletett-horvath-ede/
___

Horváth Ede (Szombathely, 1924. szeptember 18. – Győr, 1998. szeptember 23.) magyar munkás, sztahanovista, vállalatvezető, politikus. Előbb a Győri Vagon- és Gépgyár esztergályosa, majd a sikeres Rába Magyar Vagon- és Gépgyár vezérigazgatója. „Vörös báró” néven emlegették. Róla kapták becenevüket a Rába legendás teherautói (Ede). Az ő vezetése alatt vált a vállalat Magyarország nemzetközi szinten is ismert, jelentős állami vállalatává.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Horv%C3%A1th_Ede
___

A „Vörös Báró” hagyatéka

https://web.archive.org/web/20161102072707/http://varoteremmagazin.hu/a-voros-baro-hagyateka.html
___

1896. március 27-én egy tőkéscsoport beadványt nyújtott be Győr város törvényhatóságához. A beadványban állami kedvezményeket, vámmentességet, illetve előrendeléseket kértek, amiket meg is kaptak. A részvényjegyzési ív szerint a gyár feladata: "Vagonok, gépeknek és gőzkazánoknak gyári készítése, mindennemű villanyos telepeknek és berendezéseknek előállítása(…)". A vállalat alaptőkéje 500 000 Ft volt (ebből 440 000 Ft volt a Lederer-testvéreké).
Az 1896. december 28-án megtartott alakuló közgyűléssel a "Magyar Waggon- és Gépgyár Részvénytársaság" győri cég hivatalosan is megkezdte működését.

https://hu.wikipedia.org/wiki/R%C3%A1ba_J%C3%A1rm%C5%B1ipari_Holding
___

Ede, a kamion | A Magyar (Rába) Vagon és Gépgyár története | 2021. május 05.

125 éve alapították a magyar járműipar egyik legsikeresebb cégét, amely ököristállókban kezdte meg a működését. A legigényesebb piacokra szállított, a legtekintélyesebb világcégekkel működött együtt. Szolgálta a mezőgazdaságot, az ipart, a közlekedést, a hadászatot. Minden rendszerhez alkalmazkodott. Ott voltak híres termékeik az utakon, a szántókon, a levegőben. Hozzá kötődött a pártállami évtizedek legkeményebb, legmegosztóbb és egyik legsikeresebb menedzserének, Horváth Edének egész, rosszul végződött pályája. A cég ma is működik, ma is életképes, csak éppen tizedannyi embernek biztosít megélhetést, mint fénykorában.

https://raba.hu/

Horváth Ede felvilágosult abszolutista menedzser volt, aki elég keményen bánt az embereivel, ellentmondást nemigen tűrt, rengeteg ellenséget szerzett, viszont így ért el a Rábával mindent, amit az adott körülmények között elérhetett. Hajnaltól késő estig dolgozott, szabadságra nem ment, a Vagongyár volt az élete. Egyetlen hobbija maradt: az autó és az autóvezetés. A nagy gyár reprezentációs kötelezettségeire hivatkozva vásárolt is cégautónak egy csoda BMW-t. Személygépkocsit is gyártott volna a hatvanas években Győrött, ha a szovjet szakminiszter meg nem akadályozza.

A KB-ban ő volt a legradikálisabb gazdasági reformok szószólója. A Rába mentett át a legtöbbet a visszafordított 1968-as reformokból. 1989-ben az ő politikai keserűségei is kiszabadultak a nyilvánosságba. Minden interjújában ostorozta azt a katasztrofális gazdaság- és káderpolitikát, amely válságba juttatta az országot.

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2021/05/05/ede_a_kamion
___

A Rába első autóbuszai bár Rába néven kerültek forgalomba, de azok karosszériáját az Ikarus elődjénél, a budapesti Uhry Imre Karosszéria- és pótkocsigyárban készítették. A Rába L autóbusz továbbfejlesztett változata az LHo típus, amit 1927-ben mutattak be, és nagyobb karriert futott be az elődmodellnél

https://totalcar.hu/magazin/szerelem/2021/10/24/volt-egyszer-egy-raba-magyar-waggon--es-gepgyar/
___

„Felsorolni is nehéz, mennyi mindent gyártottak a vagongyárban. Többek között a londoni metró vagonjait, motorvonatokat, hidakat, kamionokat, autóbuszokat, traktorokat, repülőgépeket. Története során végig meghatározó volt a magyar gazdaságban, de virágkorát Horváth Ede alatt élte. A Magyar Vagon- és Gépgyár a gépipar zászlóshajója volt. A hetvenes években több mint húszezren dolgoztak a gyárkomplexumban. Horváth Ede legfőbb erénye a minőség volt. Korszerű gyártástechnológiát hozott Győrbe és új piacokat tárt föl. A várossal való kapcsolatát jól jellemzi a színház, ifjúsági ház, RÁBA ETO stadion, fúvós zenekar, csónakház, néptánc csoport alapítása, vagyis Győr fejlődésben is katalizátor volt.” – fogalmazott köszöntőjében Miklósy Lajos, a Győri Ipartörténeti Alapítvány elnöke.

https://www.gyorplusz.hu/gyor/a-sztahanovista-aki-meghatarozta-gyor-eletet/
___

Horváth Ede magánélete feddhetetlen volt. Példás családi életet élt, nem voltak nőügyei, szinte sohasem ivott alkoholt, nem vadászott, nem lumpolt és semmivel sem lehetett korrumpálni. Ellenfelei alig találtak rajta fogást. Csak azt tudták felhozni ellene, hogy munkatársaival szemben időnként megengedhetetlen hangnemet használ és pártonkívüli, múltjuk miatt zsarolható emberekkel veszi magát körül, valamint nem kéri ki a gyári párt- és szakszervezet véleményét azokban a kérdésekben sem, amelyekben a társadalmi-politikai szervezeteknek beleszólási, véleményadási, némely kérdésben pedig egyenesen vétójoguk volt. Mániákusan szerette a rendet, a tisztaságot, mindig elegáns és pedáns volt munkájában és megjelenésében egyaránt. Ezt másoktól is megkövetelte, aminek időnként nehezen elfogadható módon adott hangot. Tény, hogy kevés olyan vezető volt Magyarországon, aki hozzá hasonló jelentőséget tulajdonított a munkások szociális ellátásának, a kulturált öltözőnek, mosdónak, étkezési lehetőségnek, a tiszta munkaruhának.

https://ipartortenet.hu/hu/ipartorteneti-emlekhelyek/horvath-ede/

Válasz

M Imre üzente 3 hete

Buzás Aliz: Elérhető a Köszöntjük kedves utasainkat című könyvünk majdnem minden illusztrációja plakátként! Közlekedésmániásoknak remek ajándék lehet.
https://www.artbridge.shop/hu/muvesz/alizbuzas/poszter/

Buzás Aliz igényes és sajátos formavilágú alkotásai a fővárosi életet, kerületeket, épületeket vagy éppen a közlekedési eszközöket tematizálják. Színes és látványos stílusára már többen felfigyeltek, a Budapest 150 című alkotása, illetve a Pál utcai fiúk c. munkája a legismertebbek közé tartozik, utóbbiból a Színes Város csapata a Leonardo da Vinci utcában készített falfestményt.
https://hypeandhyper.com/budapest-a-muveszek-szemevel-top-5/

Válasz

M Imre üzente 9 hónapja

Több évtizedes szegedi kanyar után újra Budapesten a második világháború idején készült villamos | 2024. április 08. 22:44

Új villamos motorkocsival bővül a Budapest Közlekedési Zrt. nosztalgiaflottája. Az F1A típusú, 1531-es pályaszámú kocsi jelenleg próbafutásokat végez, melyet a vasúti hatóság ír elő. Amint ez lezajlik, és a hatósági vizsgán is sikeresen átmegy a villamos, várhatóan még az idén, a májustól októberig tartó szezonban debütál a BKV nosztalgiajármű-flottájában, erről a társaság tájékoztatta az MTI-t hétfőn.

Az 1531-es pályaszámú villamos azért is különleges, mert az 1984-es selejtezése után Szegedre került műhelykocsinak, és tanulójáratként is működött. A Szegedi Közlekedési Társaságtól aztán a BKV 2018-ban szimbolikus áron visszavásárolta a járművet,
https://szkt.hu/ket-villamos-haza-indult-szegedrol
amelynek rekonstrukcióját 2021 októberében kezdte meg a BKV Vasúti Járműjavító Kft.

Az F1A típusú villamosokat az 1940-es évek elején kezdték gyártani. A háború alatt a gumihiány miatt az autóbuszok nagy része nem közlekedett, így a villamosvasút utasforgalma megemelkedett és a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság (BSzKRt) új villamos motorkocsikat kezdett gyártani. A motorkocsik gyártásába BSzKRt Kelenföldi főműhelye mellett bevonták az autóbuszok kiesése miatt munka nélkül maradt Miskolci úti főműhelyt is.

Az 1531-es pályaszámú jármű 1941-ben készült és 1984-ig közlekedett, megfordult a fővárosi 44-es, a 65-ös, a 67-es és az 51-es vonalon. A homlokfala 1976-ban módosult, emellett zárt peront, vezetőülést, ollós áramszedőt, irányjelzőket és távműködtetésű ajtókat kapott, és a pótkocsi ajtóműködése is távvezérelhető lett. Ez az állapotot látható az alábbi fotón is.

A tavalyi felújításkor – aminek eredménye ide kattintva tekinthető meg – a szakemberek arra törekedtek, hogy az utolsó forgalmi állapotot érjék el.
https://www.bkv.hu/hu/content/az-idei-nosztalgiaszezon-slagere-a-felujitott-1531es-villamos-lesz-20240408

Ehhez – egyebek mellett – visszaalakították az eredeti szekrényvázat, a lehúzható utastéri ablakokat az eredeti állapotnak megfelelően egyedileg újra gyártatták, az utasteret pedig az akkori kornak megfelelően átalakították. A motorkocsi felújítása 2023 végén fejeződött be.

Az SZKT és a BKV között manapság nem csak nosztalgiajárművek terén van együttműködés.
https://szegeder.hu/belfold/2022-06-27/sator-alatt-varja-a-regi-szegedi-troli-hogy-budapesten-muzeumba-keruljon/62b8e00a47d3c006e5f0cd6f
Tavalytól ugyanis Budapesten már félreállított, harmincöt éves Ikarus trolikat bérelnek átmenetileg,
https://szegeder.hu/helyi/2023-09-10/budapesten-mar-felreallitott-harmincot-eves-ikarus-trolikat-berelhet-szeged-atmenetileg/64db933147d3c06f8eab64d5
emellett a 4-es vonal felújítása miatti villamospótlásban segítő kék Volvo buszok is jöttek a dél-alföldi megyeszékhelyre.
https://szegeder.hu/helyi/2023-11-20/forgalomban-a-budapesti-kek-volvok/655bc5e147d3c02c8460dcb7
Az szintén mostani hír, hogy a hároméves szegedi trolifelújítási program is a BKV fővárosi műhelyében zajlik.
https://szegeder.hu/helyi/2024-04-05/elindult-a-varos-trolifelujitasi-programja-forgalomba-is-allt-az-elso-peldany/660fd23147d3c06f2e84269f

Forrás:
https://szegeder.hu/helyi/2024-04-08/tobb-evtizedes-szegedi-kanyar-utan-ujra-budapesten-a-masodik-vilaghaboru-idejen-keszult-villamos/66140b0247d3c06f2e8426ee

Válasz

M Imre üzente 10 hónapja

Ellepték a felújított Hannoveriek Dél-Pestet. mind más lett. A 1607 brutál menő! (Kuhár Bence)
https://www.youtube.com/watch?v=o9P44MYcCdY

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Értesülésem szerint ma, azaz 2023. november 30-án közlekedik utoljára a BKV 1550-es pályaszámú DÜWAG TW6000-es típusú villamosa. Holnaptól beáll azon járművek sorába, a már megbontott 1504, 1523, 1527, 1534 és 1541 mellé, amelyeket 2024-ben váltanak majd ki az újonnan érkező CAF Urbosokkal.
Természetesen még semmi sincs kőbe vésve.
http://hbweb.hu/fg/fg010241/kepek/1550-3-1511.JPG

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Eredeti szépségében ragyog az öreg pécsi villamos | Új helyszínen láthatja a nagyközönség.

Befejeződtek a pécsi villamos és környezetének megújítási munkálatai, közölte Facebook oldalán a BIOKOM Nonprofit Kft.

Miután a Baranya Vármegyei Kormányhivatal tavaly a mintegy 10 éve a pécsi Ferencesek utcájában álló villamos elszállíttatásáról határozott, a BIOKOM Nonprofit Kft. saját erőből megkezdte a szerelvény teljes körű felújítását annak érdekében, hogy a pécsiek új helyszínen, megszépült állapotban tekinthessék meg a villamost.

-- A BIOKOM NKft. munkatársai nem csak a kocsit újították fel kívül-belül, hanem a Balokányban – ahol két vonal végállomása is volt – az új helyszínül szolgáló területet is rendbe tették, parkosították, valamint a kilátogatók információkat olvashatnak, régi képeket tekinthetnek meg az egykori pécsi villamosközlekedés útvonalairól szerelvényeiről

– írta a társaság.
https://sokszinuvidek.24.hu/viragzo-videkunk/2023/09/24/megujult-pecs-ikonikus-villamosa/

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Szellem és korszellem – 75 éve mutatták be a legszebb magyar villamos szerelvényt

A Ganz UV típusú villamosainak 1956-ban volt a premierje, ám nyolc évvel hamarabb már bemutattak egy olyan két motorkocsiból és egy pótkocsiból álló szerelvényt, amely ezeket járműveket is idézte. Olyannyira, hogy idővel a két motorkocsi is UV villamossá vált.

Az igazságosság jegyében a cikk után, amiben a legcsufibb villamosról emlékeztünk meg,
https://enbudapestem.hu/2023/07/27/egeret-szultek-a-hegyek-35-eves-a-legrondabb-magyar-villamos
most itt az idő, hogy a legszebb szerelvény csavaros történetét is felgöngyölítsük.

„Ügyes ötlet volt, hogy a BSZKRT pavilonját a Nemzetközi Vásár bejáratánál helyezték el. Három pompás kocsiból álló mintaszerelvény mintegy szimbolizálja a hároméves terv keretében elindult, sőt száguldó iparunk, közlekedésünk, munkatempónk eddigi nagyszerű eredményeit. Ezen fogják a vásáron bemutatni a helyes utasáramlást. Tökéletesek ezek a kocsik, bel- és külföldi tapasztalatok átszűrése után alakították át régi kocsikból” – írta a Népszava 1948. június 15-én, a Budapesti Nemzetközi Vásárról szóló beszámolójában.

Azt azonban nem kötötték az olvasók orrára, hogy azok a bizonyos bel- és külföldi tapasztalatok nemcsak a technikai részletekben való elmerülést jelentették. És persze az átalakítás sem abban a formában történt, ahogy a cikk sugallja. Az említett kocsik mindegyike Budapest ostroma alatt sérült meg, különben hozzájuk nem nyúltak volna. Ezek ugyanis egyáltalán nem voltak régiek, épp ellenkezőleg. A fővárosi közlekedés legújabb villamosai voltak a TM típusjelű, 3600-as pályaszám-sorozatú kocsik, amelyeket 1940–1943 között gyártott a Ganz, az akkor lehető legmagasabb technikai színvonalon.
https://enbudapestem.hu/2023/08/05/szellem-es-korszellem-75-eve-mutattak-be-a-legszebb-magyar-villamos-szerelvenyt

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Éppen egy hónappal ezelőtt (jó, plusz egy-két nap) jelent meg a Heti Fortepan sorozatban N. Kósa Judit: Négy és fél kilométer élet című írása a nagykörútról,
https://www.facebook.com/FortepanArchivum/posts/622435816571765
aminek felvezetőjében - a valószínűleg persze tökfelesleges szerző-bemutatást a végletekig leegyszerűsítve - az szerepelt, hogy amúgy és egyébként ő a Nagykörút című könyv szerzője:
https://konyvterasz.hu/a-nagykorut-szuletese/
És ma vettük észre, hogy nahát: a Nagykörút lett a Szép Magyar Könyv Ismeretterjesztő kategória győztese!
Gratulálunk a szerzőnek és a "szerzősegédeknek" is, Saly Noéminak és Legát Tibornak!
___

Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan)
http://netpolgar.network.hu/blog/netpolgar_avagy_digitalis_irastudo_klub_hirei/kicsivel-kesobb-most-tiz-eves-a-fortepan

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Budapest Könyv - Igazmondó városkalauz modern lokálpatriótáknak
-- Török András

A múlt héten végre elment a nyomdába a szinte felismerhetetlenségig átírt könyvem új kiadása. Három évig dolgoztam rajta. Kigyomláltam minden nosztalgiát belőle. Nyugdíjaztam például Simplicissimust és latin nyelvű barátait, elhagytam végéről a tárcákat és a vignettákat. Teljesen új, dögös designt kapott, hogy a fiatalok is kézbe vegyék.

Köszönöm @Tönkő Vera, hogy egyáltalán kiadjátok, és hogy továbbra is édes gyermekednek tekinted. Köszönöm @Darida Benedek a szerkesztői ötleteket. Köszönöm@Markwarth Ágnes a tényellenőrzést és a stiláris javaslatokat. Köszönöm @Bogdán Ágnes, a rettenetesen bonyolult könyvprojekt menedzselését. Köszönöm @Tillai Tamás az új, dögös designt. Köszönöm @Kaposvári Franciska a tördelést.

És köszönöm @Gráf Dórának, hogy kiegészíette @Felvidéki András csodálatos 3D-s térképeit. és mindenféle érdekes rajzokat készített a könyvhöz.

Április közepétől már a boltokban lesz!

Megrendelhető itt:
https://www.libri.hu/konyv/torok_andras.budapest-konyv--3.html

Válasz

M Imre üzente 1 éve

A villamosok titokzatos világa a remíztől a hurokvágányig - csodás illusztrált mesekönyv jelent meg

Körbeérné-e a világ összes Tatra T3 villamoskocsija a Balatont? Mi az a holdfényjelző, hova járnak aludni a villamosok, és hányan utaznak naponta a 4-6-os vonalán? A villamos. A remíztől a hurokvágányig képeskönyv nem csak, hogy minden kérdésünkre válaszol, de csodásan egyesíti magában az illusztrált mesekönyvek és az ismeretterjesztés műfaját, azaz nem csak okos, de nagyon szép is.

A könyv minden közlekedésrajongó egykor villamosfüggő kisgyerek álmának a megtestesülése. Meg a szülőké is, akik vasárnap végállomástól végállomásig zötykölődtek és átlagosan 5 kérdés/méter mennyiségű pontos és részletes választ igyekeztek megfogalmazni a témában.
https://enbudapestem.hu/2023/03/29/a-villamosok-titokzatos-vilaga-a-remiztol-a-hurokvaganyig-csodas-illusztralt-mesekonyv-jelent-meg

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

M Imre 8 órája új képet töltött fel:

Az_56os_villamos_megalloinak_akadalymentesitese_2196144_6104_s

M Imre írta 8 órája a(z) Az 56-os villamos megállóinak akadálymentesítése képhez:

Az_56os_villamos_megalloinak_akadalymentesitese_2196144_6104_s

Akadálymentes lehet az M2-es metró teljes vonala is Újabb ...

M Imre írta 8 órája a(z) Az 56-os villamos megállóinak akadálymentesítése képhez:

Az_56os_villamos_megalloinak_akadalymentesitese_2196144_6104_s

Nyolc újabb megállóval folytatódhat az 56-os ...

M Imre írta 8 órája a(z) Esélyteremtő Budapest: fejlesztéseinkkel javítjuk a fogyatékossággal élő emberek életminőségét blogbejegyzéshez:

Nyolc újabb megállóval folytatódhat az 56-os ...

M Imre írta 8 órája a(z) Esélyteremtő Budapest: fejlesztéseinkkel javítjuk a fogyatékossággal élő emberek életminőségét blogbejegyzéshez:

Akadálymentes lehet az M2-es metró teljes vonala is Újabb ...

M Imre írta 8 órája a(z) Könyvbemutató - Számos villamos blogbejegyzéshez:

Családi sorsmetszetek – 100 éve született Horváth Ede ...

M Imre írta 2 napja a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:

Nem nyugtatta meg Zugló polgármesterét Rákosrendező...

M Imre írta 2 napja a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:

Önkéntes buszmentők kötötték el az Ikarust, aztán eladták 300...

M Imre írta 2 napja a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:

Feleannyiért adta el budapesti mini-Dubajnak kiszemelt ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu