Közlekedés: Skandináv úti sajátosságok

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3210 db
  • Videók - 2834 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 886 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3210 db
  • Videók - 2834 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 886 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3210 db
  • Videók - 2834 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 886 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3210 db
  • Videók - 2834 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 886 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

http://www.baleset-megelozes.eu/cikk.php?id=614

írja a baleset-megelozes.eu


Jávorszarvast ábrázoló táblák, többszörösen bordázott felfestések, szöges gumik, motorháztető alól kilógó elektromos csatlakozók – mindezek mindennaposak a skandináv országok közlekedésében.


Ha valaki a messzi északon, azaz Skandináviában jár, s ott gépjárművel közlekedik, olyan közúti jelzésekkel, műszaki, vagy egyéb megoldásokkal találkozhat, amelyek Magyarországon aligha ismertek.


Kezdjük például a közúti jelzőtáblákkal. Hazánkban a vadállatok veszélyére a jól ismert jelzőtábla figyelmeztet, a kecsesen jobbról balra ugró szarvas emblémájával (ezt a senior sofőrök „Volga tábla”-ként is jegyzik). Svédországban, Finnországban és Norvégiában ez a tábla ismeretlen, helyette azonban van egy másik, mely a jávorszarvas veszélyére, a nagy testű vadállatok áthaladási útvonalára figyelmeztet.


network.hu



Kevesen tudják, hogy a jávorszarvassal való nem kívánatos találkozás a közutakon kiemelt kockázatúnak számít. Ez nem véletlen, hiszen a jávorszarvas a szarvasfélék legnagyobbra növő faja. Testhosszuk a 290 cm-t, marmagasságuk a 200 cm-t (!), testsúlyuk pedig a fél tonnát is elérheti. Világszerte óriási területen terjedtek el, kontinensünkön pedig főleg a skandináv térségben élnek. Különösen a lápos, mocsaras, erdős vidéken érzik jól magukat, márpedig ilyenből – különösen Finnországban és Svédországban – igencsak sok van.


Finn emberek megfogalmazásában a jávorszarvas „nagyon buta” állat. Ha a közúton tartózkodik, s jármű közeledik felé, sem a reflektor, sem pedig a hangjelzés nem bírja a vadállatot mozgásra kényszeríteni. A jávorszarvas Finnországban az állam tulajdona. Ha egy járművezető olyan helyen üt el jávorszarvast, ahol a vadállat megjelenésére számítani kell (pl. ezt jelzőtáblával előre jelezték), akkor igen nagy valószínűséggel a sofőr viseli a baleseti és kárfelelősséget egyaránt. Márpedig az így elejtett jávorszarvas – nemétől, agancsméretétől stb. függően - akár több millió forintnak megfelelő összegbe is kerülhet.


A speciális jelzőtáblákon túl egyéb skandináv jellegzetességek is ismertek. Svédországban a jelentős tranzitforgalmat lebonyolító gyorsforgalmi utakat már évtizedekkel ezelőtt úgy alakították ki, hogy azokon közúti ellenőrzésre alkalmas helyek találhatók. A „Trafikkontrollplats” táblákkal jelzett, az utak jobb szélén kiépített öblös helyek nem minősülnek nyilvános parkolóknak, azok kizárólag hatósági ellenőrzések végzésére, s járművek leállítására alkalmasak.


Kevesen tudják, hogy a bordázott, ezáltal hanghatás kiváltására alkalmas útburkolatokat, vagy az útburkolatra felfestett közúti jelzéseket az északi országokban már évtizedek óta alkalmazzák. Ezek a jelzések szó szerint életmentőek lehetnek (hiszen a gumiabroncs ráhaladása erős zajt idéz elő) s nagy segítséget nyújtanak a figyelmetlen, vagy a már régóta vezető, koncentrálni kevésbé tudó sofőröknek, továbbá a nagyméretű tehergépjárművek, vagy autóbuszok vezetőinek.


network.hu



Hazánkban is találkozhatunk bordázott felfestésekkel. Svédországban azonban „továbbfejlesztették” ezt a megoldást. A Stockholmból Dánia felé tartó autópályán már nem csak az úttest, hanem a terelővonalat is bordázzák.  A külső sáv jobb szélén a bordázás duplikált. Ha haladásunk során járművünk jobboldali kerekeivel sáv jobb szélét érintjük, akkor a „megszokott” hanghatást halljuk. Amennyiben ennél veszélyesebben térünk jobbra, akkor az útburkolatból kimart bordák mélyebbek és nagyobbak, azaz a hanghatás jelentősen fokozódik. Ennek hatására garantált, hogy a járművezetők mindent megtesznek azért, hogy a gépkocsi ismét a forgalmi sávban haladjon tovább.


A szöges gumiabroncsok tilalmazottak kontinensünk túlnyomó részén, így hazánkban is. A skandináv országokban ugyanakkor ezek nélkül télen igencsak nehéz lenne közlekedni. A fémszögekkel ellátott gumiabroncsok jeges, ill. megfagyott hóval borított útszakaszokon rendkívüli tapadást képesek biztosítani. Tavasztól őszig azonban az északi országokban sem szabad használni ezeket a speciális abroncsokat, mert száraz időszakban erősen rongálják az útburkolatot. Ha pedig télen egy-egy fémbetét kiesik, akkor sincs nagy gond, mert mögötte a gumi „összezár”, tehát levegő nem távozik az abroncsból.


network.hu



És még egy sajátosság. Finnországban és Svédország északabbra eső részein aligha lehet gépkocsit vásárolni téli előmelegítő nélkül. A használtautó telepeken gyakori látvány, hogy a gépkocsik motorháztetője alól egy elektromos csatlakozó lóg ki. Ezt a csatlakozót a fagyos, nem ritkán -30 fokos téli időszakban hosszabb leállás után (például reggelente) egy elektromos dugaljzatba illesztik, s a motor és a motorolaj 20-30 perces átmelegítését követően a jármű már könnyen indul. Sok helyen már a parkolókat is úgy alakítják ki, hogy a kizárólagos használatú parkolóhelyek elejére egy-egy elektromos oszlop kerül, ahová a motor előmelegítője csatlakoztatható. Persze a finn embereknek eszébe sem jutna más parkolóhelyére állni, s az elektromos áramot „más költségére” fogyasztani.


Végezetül érdekességként egy régi svéd kilométerkő látható. Az úti jelzés 1779-ben készült, s felső részén a korona a Svéd Királyságra utal.


network.hu

Címkék: bordázott felfestés finnország jávorszarvas kilógó elektromos csatlakozók közlekeds közlekedésbiztonság norvégia skandinávia szöges gumiabroncs téli előmelegítő többszörösen bordázott felfestés

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 4 éve

Szarvasbőgés időszakában számítanunk kell az állatok megjelenésére az utakon. Az állatok jóval aktívabbak, veszélyérzetük csökken, ezért könnyen kiszaladhatnak az úttestre.

A bikák bőgése az időjárási és földrajzi viszonyoktól függően augusztus végétől október közepéig tart. Először általában az ország nyugati részein, Somogy, Zala, Vas és Győr-Moson-Sopron megyében hallatják a hangjukat, és a zempléni tájegységek gímszarvasai zárják a sort.

A szarvas elütések következményei súlyosak lehetnek. Nem csak a vadállat sérülhet, hanem a balesetben érintett jármű vezetője és utasai is. Ugyanis a viszonylag magas testfelépítésű szarvast elütve az a szélvédőbe csapódhat, az utastérbe juthat. A szarvaselütésekkor olyan energiák szabadulnak fel, hogy a résztvevő autó totálkárossá törhet, annyira sérülnek a tetőoszlopok és a tető.

Baleset esetén jelezzünk a többi közlekedőnek (vészvillogó, háromszög kihelyezése), nem szabad hozzányúlni a vadhoz, lehúzni az útról, mert ha még életben van, akkor az agancsával, harapásával vagy rúgásával sérülést okozhat. Hívni kell a 112-t, és megvárni kollégáinkat. Az elpusztult vadállat a helyi vadásztársaság tulajdonának számít, elvitele lopásnak minősül.
-- Magyar Rendőrség

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 2 órája a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Kellemes Karácsonyt kíván a MÁV! (2025. április 21.) - épp ...

M Imre írta 5 órája a(z) Essemm - Kóbor kutyák videóhoz:

Kápolna Önkormányzata megbukott az Adatvédelmi ...

M Imre írta 5 órája a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Nem lehet megmenteni, ezért beszkennelték Szeged...

M Imre írta 6 órája a(z) Nincsenek bringások és autósok - László János és Kiss Csaba alezredes (sajtótájékoztató: Együtt közlekedünk kampány) videóhoz:

Kürti Gábor: a kerékpáros forradalom már elindult – de ...

M Imre írta 10 órája a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Húsvét. ... idegen nőkkel csak udvariasan! remélem, időben ...

M Imre írta 12 órája a(z) A Fortepan egy bőrönd, amiből mindenki kivehet videóhoz:

Közúti Közlekedési Emlékekért Alapítvány: Sztárvendég ...

M Imre írta 12 órája a(z) A Fortepan egy bőrönd, amiből mindenki kivehet videóhoz:

Közúti Közlekedési Emlékekért Alapítvány: Most, hogy elmúlt ...

M Imre írta 12 órája a(z) A Fortepan egy bőrönd, amiből mindenki kivehet videóhoz:

1919 – Földosztással kezdődött, majd vérengzésbe ...

M Imre írta 12 órája a(z) A Fortepan egy bőrönd, amiből mindenki kivehet videóhoz:

Közúti Közlekedési Emlékekért Alapítvány: Egy kép egy ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu