Közlekedés: Százmilliók úsznak el a postázatlan bírságok miatt

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3158 db
  • Videók - 2430 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3158 db
  • Videók - 2430 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3158 db
  • Videók - 2430 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3158 db
  • Videók - 2430 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Szabálysértők ezrei úszhatják meg a bírságot azért, mert az erre a célra létrehozott új, központi szolgálat képtelen megbirkózni a gyorshajtók, piroson áthajtók és tilosban parkolók elleni - az év elején jósoltnál csaknem kétszer több - eljárással. Novemberig 662 ezer esetet rögzítettek, de ezek között vannak olyanok is, amikor nem a bírságról szóló csekket postázták, hanem később azt, hogy a törvényes 60 napon belül nem tudták kiküldeni a csekket.


Forrás: ORFK
Akár a háromszázezres bírságot érdemlő száguldók büntetése is kifizetetlen maradhat, a rendőrség pedig jelentős bevételtől esik el


"Azzal kalkuláltunk, hogy 2010-ben olyan 500 ezer közigazgatási eljárás lesz majd, ehhez mérten 290 fővel állt fel a Közigazgatási Hatósági Szolgálat. Ennél a valóságban sokkal több ügy keletkezett, most úgy számolunk, hogy az év végéig elérheti a 900 ezret vagy akár az egymilliót is" - közölte az [origo]-val Kazmar Enikő, a Vas Megyei Rendőrkapitányság szóvivője.


2010 márciusában hozta létre az ORFK a hivatalt Szombathelyen, oda fut be az országból az összes sebességtúllépéses, piroson áthajtásos, tilosban parkolós fénykép. Ezt követően ott dolgozzák fel az információkat, vetik ki a szükséges bírságot, és onnan postázzák a csekkeket a megbüntetetteknek. Azért a vasi megyeszékhelyre esett a választás, mert a helyi kapitányság emberei már korábban besegítettek az ilyen eljárásokba, és itt akadt egy üres épület is, a volt vámparancsnokság központja.


274 millióba került az akadozó rendszer

"Nem is hajtottam gyorsan, nem is parkoltam rossz helyen, még csak nem is jártam arra" - jellemzően ilyen típusú kifogásokkal vitatták sokan hosszú éveken át a nekik kiküldött bírságot. Ennek radikális mérséklésére hozta létre az ORFK a szombathelyi központot, habár azt akkor sem tudták megmondani, pontosan hány százaléknyi autós fellebbez a kiküldött határozat ellen.


Az új rendszer legfontosabb eleme a Microsoft által kifejlesztett traffic-point nevű honlap lett, amelyre a közlekedési szabálytalanságot elkövetőkről készült összes fotó felkerül. A képek mellé a rendszer automatikusan hozzárendeli a rendszám alapján a tulajdonos adatait, egyben ellenőrzi is azokat. Miután valaki ellen megindult az eljárás, levelet kap az illetékes megyei kapitányságtól, amelyben a vétség ténye mellett szerepel az ügyszám és március óta a honlap címe is. Ha valaki vitatná a hibáját, az ügyszám alapján megnézheti az oldalon a saját kocsijáról a szabálysértés pillanatában készült felvételt.


Csak a közigazgatási bírságos ügyek bizonyítékai kerülnek fel az oldalra, aki helyszíni bírságot kap, tehát a szabálysértés után személyesen beszél a történtekről az őt megállító rendőrrel, arról nem lesz fotó. Mindenki csak a saját magáról készült képet nézheti meg, és azt is csak a saját ügyszáma, valamint autója rendszámának a beírásával.


Levél az elmaradt levélről

Csakhogy a várható ügyszámot - amely évek óta folyamatosan növekszik - jelentősen alulbecsülték, október végén már 662 ezer fölött járt az idén elindított eljárások száma. Kazmar szerint a vártnál százezrekkel több ügy miatt túlterheltek, és olykor túlóráznak a kollégái, de más baj is van. Az [origo] birtokába került egy gyorshajtónak kipostázott végzés Halmosi Zsolt dandártábornok, megyei főkapitány aláírásával.


Ennek lényege, hogy 2010 augusztusában lefényképeztek valakit egy 60-as táblánál 80 km/óra feletti sebességgel. A főkapitány levele szerint öt nap múlva közigazgatási eljárást indítottak a gyorshajtóval szemben, majd újabb húsz nap múlva (szeptember közepén) határozat született arról, hogy 30 ezer forintos bírságot rónak ki rá. Csakhogy az autóshoz végül november közepén érkezett levél már arról szól, hogy a rendőrség megszünteti a sofőrrel szembeni eljárást.


A főkapitány indoklása szerint azért, mert a törvény adta 60 napon belül nem tudták kipostázni a csekket.


Forrás: [origo]
Örült a gyorshajtó a levélnek. Ezrek járnak hasonlóan


Tehát arról írt egy levelet a főrendőr, hogy a bizonyított gyorshajtás ellenére képtelenek voltak két hónap alatt eljuttatni a sofőrhöz a csekket. (Az is szerepel még a levélben, hogy az eljárást megszüntető végzés ellen tíz munkanapon belül - háromezer forint illeték ellenében - lehet fellebbezni.) A levél alján a dátum október közepe, amit - ahogy már említettük - egy hónappal ez után kapott kézhez a sofőr.


Elbukhattak hétszázmillió forintot

Kérdésünkre elismerte a szóvivő, hogy "előfordulnak csúszások, amelyek leginkább a nyári időszakot jellemezték", emiatt októbertől 330 emberre bővítették a létszámot. A konkrét üggyel kapcsolatban Kazmar a következő mondat megjelentetését kérte: "Tekintettel arra, hogy a közigazgatási bírság kiszabásáról szóló határozat ügyfél részére történő kézbesítésére határidőben nem került sor és ezt kollégáim észlelték, ezért a közigazgatási hatósági eljárást hivatalból megszüntették."


Forrás: MTI
A közlekedési morálra is rossz hatással lehet, ha a szabálytalankodók egy része megúszhatja a büntetést


Kíváncsiak voltunk, mennyi levelet nem tudtak kipostázni idén, és emiatt mennyi jogos bevételtől esett el az ORFK. A rendőrség szerint "az öt százalékot sem éri el" a bennragadt csekkek száma. "Nem tudunk pontos adattal szolgálni, hiszen a határozatokban szereplő büntetési összegek teljesen eltérőek" - közölték arra a kérdésünkre, forintban mekkora a veszteség. Az viszont ismert adat, hogy 2010 első tíz hónapjában 14,55 milliárd forintnyi bírság folyt be. Ennek az öt százaléka 727,5 millió forint.


300 ezres bírság

Évek óta gyorshajtás miatt büntetik meg a legtöbb autóst. A közigazgatási bírság - amelynek alapja kizárólag traffipax által készített felvétel lehet - összege 30 ezer forinttól 300 ezerig terjedhet. A legmagasabb összegről szóló csekket tavaly a rendőrség 130 alkalommal postázott ki, míg idén novemberig százszor.


Nehézkes az ügyfelek tájékoztatása is

Nemcsak az ügyintézés akadozik Szombathelyen, az ügyük iránt érdeklődők vagy éppen reklamálók telefonhívásaival sem tudnak megbirkózni. Eredetileg öt ügyfélszolgálatossal indult a call centerük (94/515-230), de a napi nyolcezer hívást a most már tizenhat alkalmazott sem bírja kezelni. Igaz, csak 8-tól 16 óráig fogadják a hívásokat.


Próbahívásunk során mi is csak a "most minden ügyintézőnk foglalt, kérem, ismételje meg a hívását később, vagy tájékozódjon a kozigbirsag.police.hu/ internetes oldalon" üzenet géphangjának ismétlődését hallgattuk egy ideig.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 

"Csak pár észrevétel némely kommenthez... Jó pár kilométert levezettem már Németországban... Igen, ott csak szakaszos sebességkorlátozás van az autópályákon. Annyi a különbség a két ország sofőrjeinek nagy része között, hogy ott ezt agyilag tudják kezelni... Mehetnének, mégsem teszik. Pedig ott nem az 1.3 suzukik meg 1.2 astrak futkosnak. Ha nálunk bevezetnék a sebességkorlátozás nélküli vezetést az autópályákon, igen megugrana az ott elhalálozott emberek száma. A külföldi szabályoz (törvény) sértőkkel kapcsolatban. Jelenleg egyik országnak sincs jogsegély egyezménye közlekedési/közigazgatási bírság behajtására. Ezt még tőlünk nyugatra sem tudták megoldani..."


"Tapasztalatból tudom, hogy külföldi rendszámú autók (nyáron,télen a vendégmunkások ezrei, tízezrei) lépik át a sebességhatárt. Őket milyen rendszer alapján értesítik ki büntetik meg? Tekintve, hogy a magyar rendőrség nem jut hozzá a külföldi gépkocsik rendszámaihoz, tulajdonosaihoz?


Második kérdés: Milyen törvény az, ami az adott ország területén csak a hazai autósokra vonatkozik? Vagyis a külföldi ezerrel mehet ott, ahol a magyar autóst már 20 km-es sebességtúllépés miatt is megbüntetik. Válaszukat várom. Mármint a Hivatal válaszát."


"Sógoromékhoz betörtek, szóbaelegyedtem a nyomozóval és kiderült, hogy ő a saját fizetéséből vette a port az ujlenyomathoz, mert az éves keret már márciusban elfogyott. .. . Bezzeg trafipaxra van pénz, még ha felesleges is mint látjuk a cikkben.

Szívesebben látnék rendőröket az aluljárókban sötétedés után, hogy a kedvesemet, és a többi családtagomat biztonságban tudhassam ..."


"Sokaknak a mániája, hogy a túl lassú autók okozzák a balesetet, de az én tapasztalataim szerint éppen a 180-200-nal száguldók tehetnek a legtöbbről. Rettenetesen utálom, amikor én 130-cal, vagyis a megengedett sebességgel előzök az autópályán egy kamionsort, mire villogva megérkezik a hátamba egy elmebeteg, három centire megközelít és hisztizik, hogy nem vagyok hajlandó hirtelen satufékkel beugrani két 40 tonnás kamion közé, hogy ő szabadon száguldhasson. Az ilyenek ellen nem használ semmi, csak a jármű és a jogosítvány együttes elkobzása lenne a megoldás. Viszont ehhez nem trafipaxozni kellene az út szélén, hanem kint kellene lenni a rendőröknek civil kocsikkal az utakon."


"Ha valakinek nem veszik el a jogsiját az tud gyorsan menni és újabb bírságot fizetni."


"A gyorshajtás valóban az elsődleges halálozási ok közúti közlekedésben, de akkor vegyék el az ember jogsiját pár hónapra, abból szerintem többet tanulna mint bírságból. Hozzáteszem az utobbi években évröl évre csökken a balesetek száma szerencsére, de legyen már útfelújítás is stb..."


"Több mint 29 éves jogosítvánnyal, sokszázezer levezetett kilométerrel a hátam mögött még soha nem sikerült gyorshajtási csekket kapnom, pedig minden nap autózom jó sokat. Valamit biztosan rosszul csinálok. :-)


Ettől függetlenül ismerem az ügymenetet, és már-már röhejes amit összegörcsöl a rendőrség ezzel a témával. Nem sikerül megtalálni a jó, hatékony megoldást, ezt az "objektív felelősség" /már a neve is hülyeség, hogy lehet objektív az, amit feltételez a hatóság, hogy a tulajdonos követte el a szabálysértést/ is azért lett kitalálva, hogy ne kelljen dolgozni annak érdekében, hogy megállapítsa a rendőrség a szabálysértő kilétét. Kezdve azzal, hogy ha megállítanák a gyorshajtót, akkor az már munka, és a rendőr erre nem ér rá. Viszont nem lehetne megúszni a büntetést."


"Jellemző, hogy aki gyorsan hajt kritizálja a rendszert...talán azon kellene elgondolkodni, hogy amit bírságban kiküldenek azt a bevételt ki kapja meg? Mert nem a rendőrség, ez ténykérdés...azon is el lehetne gondolkodni egyeseknek, hogy esetleg nem hajtanak gyorsan, még akkor is ha ez nekik nem tetszik stb...Magyarországon a jogállami gondolkodás a béka segge alatt van általános szinten... itt mindenki azt hiszi hogy mindenhez joga van,az egész KRESZ miatta lett megalkotva, a sebességkorlátok azért lettek kitalálva hogy elrontsák a napunkat, aztán amikor kiderül hogy nem akkor meg sírnak...szánalom amikor magyarázzák azt amit nem lehet...pedig egyszerű: gyorsan mentél - kifizeted..."


"Úgy gondolom, hogy a régi rendszert kellene követni. Közlik a tulajjal, hogy szabályt sértett /az autója/, és ha nem ismeri el, akkor a fotót megtekintheti itt és itt, vagy kiküldik neki postán, természetesen külön díjért, ha bebizonyosodik hogy a tulajdonos a hunyó. Nem kell sokszázmillás, szarul működő rendszer, internet, stb. Vagy ha igen, akkor azt arra kellene használni, hogy a nyilvántartott tulajdonosi adatok, és a szabálysértési adatok alapján automatikusan elkészíti a határozatot, kinyomtatja a borítékot, és a 300 embernek csak be kell borítékolnia és postára adni. Ez ilyen egyszerű /lenne/, és például Franciaországban működik is!"


"Az így elúszott pénz csökkenthető lenne, ha előbb a magasabb bírságokat küldenék ki. Egy számítógépnek nem okoz gondot az adatok bármilyen feltétel szerinti rendezése."



A szabálytalankodó vagyona is befolyásolhatja a bírságoló rendőrt


Idegesítőek, sőt veszélyesek, amikor egyesek indexelés nélkül váltogatják a sávokat, makacsul a legbelsőben araszolgatnak, vagy nem tartják be a követési távolságot. Pedig a rendőrök szó szerint milliószámra bírságolják a "közlekedési szabályok kisebb fokú megsértését". De hol a határ a pénzbüntetés és a figyelmeztetés között, és milyen mondatok elhangzása után fog vékonyabban a minket megállító rendőr tolla?


Fotó: Mudra László [origo]
Soha nem szervez a rendőrség akciót kizárólag a kisebb szabálysértések ellenőrzésére


1 millió 453 ezer darab helyszíni bírságot szabott ki 2008-ban a rendőrség kizárólag a "közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértéséért", míg egy évvel korábban 1 millió 226 ezer darabot (tavalyi adat egyelőre nincs). Ebben nincs benne a gyorshajtás, az övhasználat elmulasztása, az ittas vezetés és számos más komolyabb vétség, csak az apróbbak. Legalább egy évtizede az utakon autósokat megállító rendőröket kérdeztünk a bosszantó szabálysértőkkel kapcsolatos tapasztalataikról és a saját hozzáállásukról.


Amit rendszerint büntetnek

Jobbra tartási kötelezettség - "Nagyon furcsa, egyben veszélyes, hogy nálunk mindenki a belső sávban akar közlekedni. Ha van egy kétszer négysávos út, akkor harminc autó halad a legbelsőben, aztán húsz, majd tíz kifelé haladva, míg a legszélsőben már csak három megy. Pedig jobbra tartási kötelezettséget ír elő a KRESZ, és nem véletlenül" - mond példát Fótos József alezredes, a Pest Megyei Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának helyettes vezetője egy, a szabályok szerint kisebb, de figyelmeztetés helyett nála inkább bírságot érdemlő vétségre.


Nála is szigorúbban áll ehhez a tatabányai Baktai Gábor, aki szerint "ebben az esetben nincs figyelmeztetés". Állítja, hogy ez a sima kétsávos vidéki szerpentineken is rendkívül veszélyes, mert a kanyarokban mindenki befelé húzódik, amiből könnyen balesetek keletkezhetnek. "Sajnos most is több ilyen ügyet vizsgálunk, pedig ezek a szabályok betartásával megelőzhetők lennének" - mondja az osztályvezető.


Egy 1999-es kormányrendelet foglalkozik a kisebb szabálysértésekkel, e szerint az ilyet tapasztaló rendőrök figyelmeztethetnek, vagy 3-20 ezer forint helyszíni bírságot róhatnak ki (amelyet a nevével ellentétben utólag, csekken kell befizetni), esetleg feljelentést is tehetnek. Hogy mikor melyik eszközhöz nyúlnak, azt az összes megkérdezett rendőr szituációfüggőnek nevezte. Persze vannak olyanok, amikor jellemzően bírságolnak.


Indokolatlan ködlámpahasználat - A jobbra tartási kötelezettség mellett ilyennek nevezték a megkérdezettek azt a felettébb irritáló magatartást, amikor valaki jó látási viszonyoknál is használja a ködfényszórót. Ez minden esetben zavaró, nem úgy, mint az apró vétségek többsége, amikor az adott helyzet alapján mérlegelnek az egyenruhások. Mint például az indexelés hanyagolásánál.


Aminek szituációfüggő a büntetése

Irányjelzés - "Ha teszem azt valaki földútról kanyarodik járművével egy szinte forgalommentes mellékútra, és eközben elfelejt irányjelzőzni, azt nem ugyanúgy szankcionáljuk, mintha valaki Szegeden, az 5-ös kivezető úton index nélkül előzget a forgalom sűrűjében, hiszen a két eset balesetveszélyessége között nagy a különbség" - állítja Vad Róbert, a Csongrád megyei baleset-megelőzési bizottság titkára. Előbbi esetben megúszhatja egy figyelmeztetéssel, míg a másik esetben helyszíni bírság vagy szabálysértési feljelentés a következmény. Konkrét összeget nem mond a százados, "pont azért, mert sok mindentől függ".


Fotó: Mudra László [origo]
Az adott szituáció mellett a sofőr viselkedése és anyagi helyzete is dönthet a büntetés mértékéről


Rendszám leolvashatósága - Szintén határesetnek nevezték többen a nehezen leolvasható rendszámokat. Mint mondták, rovarok százai és sár is takarhatja a betűket és számokat, de szándékos ügyeskedésről is szó lehet, emiatt egészen máshogy állnak ők is a papíron azonos szabálytalansághoz. A sár figyelmeztetést érdemel, az viszont büntetést, amikor a motorosok csaknem vízszintesre állítják, vagy középen megtörik a lemezt. "Leesik, ha máshogy rakom fel. Csak vízszintesen tudtam felcsavarozni. Felfújta a menetszél. Így vettem" - sorolja Baktai néhány fülön csípett motoros magyarázatát.


Tartozékok - Ugyancsak vét a szabályok ellen az a sofőr, akinek járművében nincs meg minden szükséges tartozék (személyautónál ilyenek az elakadásjelző háromszög és az elsősegélykészlet). Az általunk megkérdezettek szerint itt is a részletek döntik el a büntetés-figyelmeztetés kérdést, amivel leginkább a kamionosok megállítása után kerülnek szembe. Ha például az előírt négy kerékkitámasztó ék helyett csak kettőt tart, az még bocsánatos bűn, nem úgy, mint a tűzoltó készülék hiánya.


Világítás - Egyértelműen szituációfüggőek a tompított világítással kapcsolatos problémák, de szó szerint itt a legvilágosabb a rendőrök számára a határvonal. Városon kívül éjjel és nappal is használni kell a tompítottat, ez egyértelmű. Aki viszont fényes nappal, kiváló látási viszonyok közepette feledkezik meg a felkapcsolásáról, azt jellemzően szóban marasztalják el, egyértelmű büntetés jár viszont a sötétben világítás nélkül poroszkálónak.


Amit nem nagyon tudnak büntetni

Követési távolság - "Egyrészt a KRESZ is azt írja, hogy a biztonságos megálláshoz szükséges távolságot kell tartani, másrészt egy megállítás után a sofőr azt mondja, hogy ő bizony meg tudott volna állni, én meg azt, hogy nem" - mond egy nehézséget Fótos József. De a követési távolság be nem tartásának rendőrségi megítélését más is árnyalja, holott nyilvánvalóan balesetveszélyes magatartás.


A biztonságos megállás ugyanis autó- és sofőrfüggő. Ugyanakkor vannak olyan forgalmi helyzetek és útszakaszok is, amikor akaratukon kívül haladnak egymás hátsójában a járművek. Az alezredes ilyennek nevezte az M0-t, amely szerinte már most 120-130 százalékon üzemel, tapasztalatai szerint a körgyűrűn rendszeresen szorosan követik egymást a kamionok. "Mi alapján büntessen meg ezeket a sofőröket?" - tárja szét a karját Fótos, majd hozzáteszi. "Ahol persze tábla is előírja a követési távolságot, ott nincs mese, büntetnünk kell."


Amitől megenyhülhet a rendőr

A sofőr reakciója - Az egyenruhások szerint nem csak a közlekedési szituáción múlik, hogy figyelmeztetés vagy bírság jár, és ha mindenképpen utóbbi, akkor milyen szám szerepeljen a csekken. Vad Róbert szerint az intézkedés nemének és a kirótt összegnek a megállapításában az is befolyásolja az intézkedő rendőrt, melyik és milyen mértékű szankció éri el célját. Vagyis hogy melyik tartja vissza az autóst a későbbi hasonló szabályszegéstől.


Fotó: Mudra László [origo]
Luxusautósok ne hivatkozzanak rossz anyagi helyzetre


Ha például látszik rajta, hogy megbánta, látszik rajta, hogy nem csak megígéri a jövőbeni szabályos közlekedést, hanem komolyan is gondolja, akkor a százados szerint kisebb szankcióval is el lehet érni, hogy a jövőben szabályszerűen közlekedjen. (Tagadás esetén elvileg nincs mérlegelési lehetősége a rendőrnek, szabálysértési eljárást kell indítania, amelynek során az úgynevezett szabálysértési előadó dönt majd utólag arról, hogy mi történt, és annak milyen következményei legyenek.)


A sofőr szociális helyzete - Meglepő módon akár azt is megkérdezhetik az autóstól, hogy mivel foglalkozik, hány gyereke van, ne adj isten, mennyit keres. "A bírságösszeg megállapításakor nem utolsó szempont a személyi körülmények figyelembe vétele, mérlegelése. Ha például a szabályszegő hátrányosabb anyagi körülmények között él, elképzelhető, hogy kisebb összeg is eléri a kívánt visszatartó erőt. De hangsúlyozom, minden az adott szituációtól függ" - mondja Vad Róbert.


Fótosnak is van olyan kollégája, "aki ha kilóg a babakocsi szára a csomagtartóból, és három gyerek ül a kocsiban, akkor azt nem bírságolja meg egy apróbb szabálytalanság esetén. De ismerek olyan rendőrt is, akit ez nem hat meg." A nyíregyházi Tóth Attila azt mondja erre, hogy ők is a körülmények függvényében döntenek a büntetésről, és ha valaki például luxusautóval közlekedik, akkor nem igazán befolyásolja őket a rossz anyagi helyzetre hivatkozás, "mert mindenki azt mond, amit akar".


Amit nem lehet megszüntetni

Nincsenek ellenőrzési akciók - "Amíg lesz egy fa az út mentén, és egy autós az úton, addig nekimennek a fának" - ezzel a mondattal érzékelteti Baktai, szerinte a "közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértését" nem lehet megszüntetni. Pontosan ugyanígy vélekedtek a többiek is.


Ráadásul a megkérdezettek mind azt mondták, hogy mivel a rendőrség országszerte emberhiánnyal küzd, kifejezetten az apróbb vétségek kiemelt ellenőrzésére soha nem is szerveznek akciókat, csak a nagyobbakra, amilyen a gyorshajtók vagy a biztonsági övet nem használók kiszűrését célzó ellenőrzés volt nemrég.



Befizetetlen csekkek


Bírság: Pest megyében a legtöbb, Somogyban a legkevesebb

Magasan a Pest megyei rendőrök osztották ki a legtöbb csekket tavaly, összesen 489,5 millió forint értékben. Kérdésünkre, hogy mi lehet az oka ennek, a megyei kapitányságtól azt a választ kaptuk, hogy "munkatársaink a közúti ellenőrzések során fokozott figyelmet fordítanak a szabálysértőkre. Illetékességi területünkön rendszeresen hajtunk végre fokozott ellenőrzéseket, preventív jelleggel."


Nyilván vannak adottságbeli okai is Pest megye elsőségének, például, hogy az összes hazai autópálya innen indul, és valószínűleg itt a legnagyobb a forgalom, még úgy is, hogy a budapesti adatok (387,1 millió forintnyi helyszíni bírság) a megyein felül számolandók. Az úthálózatból fakadó méretbeli és forgalmi különbségek sem indokolhatják ugyanakkor azt, hogy Somogyban a Pest megyeinek mindössze a nyolcada a helyszíni bírságok összege (61,2 millió forint).


Kérdésünkre, hogy mi állhat a kirívóan alacsony összeg mögött, a Somogy megyei rendőrkapitányság a következő választ adta. "Azért szabtak ki rendőreink 2009-ben 61,2 millió forint értékben helyszíni bírságot közlekedési tárgyú szabálysértések kapcsán, mivel mérlegelésük alapján ekkora bírságösszeg volt arányban az elkövetett jogsértésekkel."


Óriási különbségeket mutat megyénként a befizetési hajlandóság is. Vasban a 102 milliós bírságból 11,2 millió forint maradt befizetetlen, ami országosan a legjobb arány. A határmegye elsősége azért is figyelemre méltó, mert a kiosztott csekkekre fittyet hányók között jelentős a külföldiek aránya.


Forrás: MTI
Főleg a külföldiek tépik szét a sárga csekket. Más országokban is probléma a bírság behajtása


A kirótt bírság nagyságához képest arányában a legtöbb befizetetlen csekk Csongrádban (228,8 millió forintból 126,1 millió), Jász-Nagykun-Szolnok megyében (112,1 millióból 63,9 millió) és Békésben (178,7 millióból 87,2 millió) volt tavaly.


Megússzák a külföldiek

A rendőrség szerint sokan az anyagi helyzetük miatt egyszerűen nem tudják kifizetni az olykor több tízezres bírságot, de megússzák a fizetést a regisztrációs adó elkerülése miatt nem magyar rendszámmal közlekedő vagyonosabb magyarok is. A rendőrség tapasztalatai szerint ugyanis "meghatározó számban" büntetnek külföldieket, akik viszont simán megússzák, ha befizetés helyett széttépik és kidobják a csekket. Ugyanis "jelenleg nincs arra jogi lehetőség, hogy külföldi állampolgártól helyszíni bírságot hajtson be a rendőrség" - írta az ORFK az [origo]-nak.


Ugyanakkor azt is hozzátették, hogy a magyar rendőrség nemzetközi fórumok igénybevételével igyekszik eljárni a közösségi államok jogsértő polgáraival szemben, amelyekhez - mint írták - nemzetközi szerződések, együttműködések szükségesek. A bírságbefizetést hanyagoló nem uniós állampolgárokkal szemben beutazási és tartózkodási tilalom rendelhető el - hogy mennyi ilyet rendeltek el az elmúlt években, arról viszont sem az ORFK, sem a felette álló Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (IRM) nem vezet statisztikát.


Megkérdeztük a tárcától, miért nincs jogi lehetőség külföldiektől behajtani a bírságot, és ki a felelős azért, hogy évi egymilliárd forinttól elesik a költségvetés. Az IRM válasza szerint "helyszíni bírság kiszabása esetén annak teljesítésére elsődlegesen bankkártyával van lehetőség, és csak ha ennek feltételei nem állnak fenn, akkor kerül sor a postai csekkes befizetésre".


Más országokban is probléma

Tény, hogy január 1-jei hatállyal bekerült a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvénybe: "a kiszabott helyszíni bírság megfizetését - ha annak feltételei adottak - a helyszínen bankkártyával is teljesítheti" a megbírságolt. Csakhogy amint azt elsőként megírtuk, a technikai feltételek még nem adottak. Csak néhány hete indult el Magyarországon a kártyás fizetés tesztüzeme, és egyelőre csak két megyében (Békés és Csongrád), és azokban is csak 15-15 járőrnél lehet a csekk helyett azonnal kiegyenlíteni a büntetést. A tavalyi adatokkal kapcsolatban erre hivatkozni tehát nem szerencsés.


A problémát magyarázva az IRM hozzátette: a pénzbírságok behajtásának legfőbb akadályai elsősorban az egyes tagállamok közötti adatszolgáltatással kapcsolatos gondok. Mint írták, Ausztriával már megkezdődött egy kétoldalú szerződés kidolgozása, ami után "a helyszíni bírsággal sújtott gépjárművezetőkkel szembeni eljárás lefolytatása könnyebbé válik, mivel az adatcsere szabályozott lesz, aminek alapján sor kerülhet a bírság végrehajtásának átadására".


Fotó: Vanik Zoltán [origo]
Hiába a helyszíni bírság, hiába kapják meg a jegyzők a renitensek adatait, alig sikerül a behajtás


A minisztérium szerint a probléma és megoldási lehetőségei rendszeresen szerepelnek a különböző európai uniós fórumok napirendjén, mivel nem kizárólag Magyarország számára jelent gondot a jelenség kezelése.


A végrehajtás sem sikeres

A kiegyenlítetlen csekkek magyar gazdáitól elvileg nagyobb eséllyel lehet a pénzt követelni, az adataikat ugyanis a rendőrség átadja a lakhelyük szerint illetékes önkormányzatnak, ahol a jegyzőnek kötelessége végrehajtást indítani. Csakhogy az adatok azt mutatják, nem nagyon járnak sikerrel ezek a behajtási kísérletek.


Mint említettük, Jász-Nagykun-Szolnok megyében, Csongrádban és Békésben a legrosszabb a befizetési hajlandóság. A megkeresett megyeszékhelyek közül Szolnok és Békéscsaba tudott használható adatokat szolgáltatni. Utóbbinál 1700 darab helyszíni bírságot adott át tavaly a rendőrség az önkormányzatnak, amely minden esetben elindította a végrehajtást. 790 alkalommal jártak sikerrel, 3,4 millió forintot begyűjtve (a megyében 87,2 millió forintot nem fizettek be).


Még ennél is sokkal rosszabb eredménnyel jártak a szolnoki önkormányzat munkatársai. 2009-ben 1300 helyszíni bírsággal kapcsolatban kérte őket a rendőrség, hogy adóként hajtsák be a ki nem egyenlített bírságokat, amelyekből mindössze 828 ezer forintot tudott beszedni utólag a jegyző. Ez egy bírságra lebontva 637 forint, ami nem tűnik soknak, tudva azt, hogy a helyszíni bírság összege a háromezer forintos minimumtól húszezerig terjedhet.


Százharmincszor 300 ezer forintos bírság

A tavaly kiszabott közigazgatási bírságok közül a legtöbb esetben gyorshajtás miatt büntették meg az autósokat, míg a második leggyakoribb vétség a helytelen parkolás volt. E két szabályszegési forma az összes bírság több mint 90 százalékát lefedte 2009-ben. Mint ismert, a közigazgatási bírság - amelynek alapja kizárólag technikai eszközzel készített felvétel lehet - összege 30 ezer forinttól 300 ezerig terjed. Utóbbit a rendőrség tavaly 130 alkalommal szabta ki.

 

 

Közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése

218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet  az egyes szabálysértésekről

 

 

(forrás: origo.hu)

Címkék: gyorshajtás kisebb szabálysértések közigazgatási bírság közigazgatási hatósági szolgálat közlekedés közlekedésbiztonság közlekedési bírság közlekedési szabálysértés orfk rendőrségi ellenőrzés szabálysértés súlyos szabálysértések tilosban parkolás

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 8 éve

http://njt.hu//cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=42163.213816&mobile=1
2015.12.30.

III. Fejezet

KÖZLEKEDÉSI SZABÁLYSÉRTÉSEK

I. Cím

KÖZLEKEDÉSRENDÉSZETI SZABÁLYSÉRTÉSEK

Ittas vezetés

42. § (1) Aki

a) vasúti vagy légi járművet, gépi meghajtású vízi járművet, úszó munkagépet úgy vezet, hogy szervezetében szeszes ital fogyasztásából származó alkohol van, vagy

b) vasúti vagy légi jármű, gépi meghajtású vízi jármű, úszó munkagép, illetve közúton vagy a közforgalom elől el nem zárt magánúton gépi meghajtású jármű vezetését olyan személynek engedi át, akinek a szervezetében szeszes ital fogyasztásából származó alkohol van,

százezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(2) Aki az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott szabálysértést nem gépi meghajtású vízi járműre követi el, ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(3) Az (1) bekezdés a) pontjában és a (2) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt a szabálysértési hatóság járművezetéstől eltiltást alkalmazhat.

(4) Az (1) bekezdésben meghatározott közúti közlekedési szabálysértés esetében – szabálysértési jogsegély keretében – a pénzbírságot kiszabó jogerős határozat végrehajtása átadható.

Sebességkorlátozás jelentős túllépése

43. §

Az elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése

44. § (1) Annak a járműnek a vezetője, aki – a (2) bekezdésben foglaltak kivételével – az elsőbbségre vagy az előzésre vonatkozó szabályokat megszegi,

ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(2) Annak a járműnek a vezetője, aki az elsőbbségre vagy az előzésre vonatkozó szabályok megszegésével a közlekedés más résztvevőjét hirtelen fékezésre vagy irányváltoztatásra kényszeríti,

százezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt a szabálysértési hatóság járművezetéstől eltiltást alkalmazhat, továbbá az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés esetében a rendőrség helyszíni bírságot szabhat ki.

(4) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott szabálysértés esetén – a szabálysértési jogsegély keretében – a pénzbírságot kiszabó jogerős határozat végrehajtása átadható.

Vasúti átjárón áthaladás szabályainak megsértése

45. § (1) Az a járművezető vagy állathajtó, aki járművével vagy állatával (állataival) a közlekedési szabályok szerinti tilalom ellenére a vasúti átjáróba hajt, vagy azon áthajt, ha az nem tartozik a közigazgatási bírsággal sújtandó szabályszegés hatálya alá, hatvanezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt a rendőrség helyszíni bírságot szabhat ki.

A közúti közlekedés rendjének megzavarása

46. § (1) Aki a közúti közlekedés szabályait megszegi és ezzel másnak vagy másoknak életét, testi épségét vagy egészségét gondatlanságból közvetlen veszélynek teszi ki vagy könnyű testi sértést okoz,

százezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(2) Az (1) bekezdésében meghatározott szabálysértés miatt a szabálysértési hatóság járművezetéstől eltiltást alkalmazhat.

(3) Az (1) bekezdés alkalmazásában nem tekinthetők közúti közlekedési szabálynak a gyalogosra és az utasra vonatkozó rendelkezések.

(4) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés esetén – a szabálysértési jogsegély keretében – a pénzbírságot kiszabó jogerős határozat végrehajtása átadható.

Engedély nélküli vezetés

47. § (1) Aki vasúti járművet, légi járművet, gépi meghajtású vízi járművet, úszó munkagépet, illetőleg a közúti forgalomban olyan gépi meghajtású járművet vezet, amelynek vezetésére hatósági engedéllyel nem rendelkezik, továbbá aki e járművek vezetését ilyen személynek átengedi,

százezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(2) Azzal szemben, aki a közúti forgalomban gépi meghajtású járművet engedély nélkül vezet, a szabálysértési hatóság járművezetéstől eltiltást alkalmazhat, továbbá a rendőrség helyszíni bírságot szabhat ki.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott közúti közlekedési szabálysértés esetén – a szabálysértési jogsegély keretében – a pénzbírságot kiszabó jogerős határozat végrehajtása átadható.

47/A. §

Biztonságos közlekedésre alkalmatlan jármű vezetése

48. § (1) Aki a közúti forgalomban olyan gépi meghajtású járművet vezet, amelynek kormányberendezése hibás, üzemi fékberendezése elromlott, vagy féklámpája, irányjelző berendezése (kivéve, ha kézzel megfelelő irányjelzés adható) továbbá – ha a látási viszonyok megkívánják – bal oldali első vagy hátsó helyzetjelző lámpája elromlott (kivéve, ha ezek helyettesítése más lámpával megoldható), úgyszintén az is, aki a közúti forgalomban olyan villamost vezet, amelynek üzemi fékberendezése hatásosan nem működik,

ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt a szabálysértési hatóság járművezetéstől eltiltást alkalmazhat, továbbá a rendőrség helyszíni bírságot szabhat ki.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés esetén – a szabálysértési jogsegély keretében – a pénzbírságot kiszabó jogerős határozat végrehajtása átadható.

Közúti jelzéssel kapcsolatos szabálytalanság

49. § (1) Aki jogosulatlanul

a) közúti jelzést elhelyez, megváltoztat, felismerhetetlenné tesz, működtet vagy eltávolít,

b) közúton jelzőőrt állít,

ha ezzel a közlekedés biztonságát nem veszélyezteti,

ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt a szabálysértési hatóság járművezetéstől eltiltást alkalmazhat, továbbá a rendőrség helyszíni bírságot szabhat ki.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés esetén – a szabálysértési jogsegély keretében – a pénzbírságot kiszabó jogerős határozat végrehajtása átadható.

50. §

Érvényes gépjármű-felelősségbiztosítási szerződés
nélküli vezetés

51. § (1) Az az üzembentartó, akinek gépjárműve érvényes kötelező felelősségbiztosítás nélkül vesz részt a közúti forgalomban,

százezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt a rendőrség helyszíni bírságot szabhat ki.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés esetén – a szabálysértési jogsegély keretében – a pénzbírságot kiszabó jogerős határozat végrehajtása átadható.

52. §

Közúti közlekedési igazgatási szabályok megsértése

53. § (1) Aki a külön jogszabályban meghatározott közúti közlekedési igazgatási szabályokat megsérti,

harmincezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt a rendőrség helyszíni bírságot szabhat ki.

Közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése

54. § (1) Aki a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendeletben (a továbbiakban: KRESZ) meghatározott közúti közlekedés szabályait megszegi, ha a 42–51. §-a szerinti szabálysértés nem valósul meg, vagy az nem tartozik a közigazgatási bírsággal sújtandó szabályszegés hatálya alá, harmincezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt a rendőrség, továbbá a KRESZ 40–41. §-ának, valamint más megállási, várakozási vagy táblával jelzett behajtási tilalom vagy korlátozás megszegése esetén a közterület-felügyelő helyszíni bírságot szabhat ki.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés esetén – a szabálysértési jogsegély keretében – a pénzbírságot kiszabó jogerős határozat végrehajtása átadható.

Vasúti szabálysértés

55. § Aki

a) vasútállomásnak, illetőleg megállóhelynek az utasok használatára meg nem nyitott részébe engedély nélkül belép, vasúti pályaudvaron a vágányokon átjár, kivéve, ha ezt a vonat megközelítése vagy elhagyása teszi szükségessé,

b) a vasút területének közúti járműforgalomra meg nem nyitott részén kerékpárral vagy egyéb járművel közlekedik,

c) a vasúti kocsiba nem a felszállásra szolgáló helyen száll be, vagy onnan nem a leszállásra szolgáló helyen távozik,

d) mozgó vonatra fel-, illetőleg mozgó vonatról leugrik,

e) vasúti kocsinak nem az utazásra kijelölt részén utazik,

f) a sínpálya közvetlen közelében állatot jogosulatlanul, őrizetlenül vagy szabadon hagyva legeltet,

g) a sínpályára tárgyat helyez,

harmincezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

Hajózási szabályok megszegése

56. § Aki

a) vízi járművek, az úszó munkagépek és az úszóművek (a továbbiakban együtt: úszó létesítmény) üzemben tartásának feltételeire,

b) az úszó létesítmény nyilvántartására, hajózásra alkalmasságára, üzemképességi vizsgálatára,

c) a hajóutak és kikötők létesítésére, használatára,

d) a vízi közlekedés rendjére,

e) a hajózási tevékenység végzésére – ide nem értve a jogszabály által engedélykötelesnek minősített árufuvarozás és személyszállítás szabályait –

vonatkozó szabályokat megszegi,

húszezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

Légi jármű fedélzetén elkövetett szabálysértés

57. § Aki

a) a légi jármű parancsnokának a repülés biztonságát érintő intézkedését nem teljesíti,

b) a légi járművön repülés közben nem a kijelölt helyen tartózkodik,

c) a légi jármű fedélzetére olyan anyagot vagy tárgyat visz fel, amelynek felvitelét megtiltották,

d) a légi jármű fedélzetén engedély nélkül vagy az engedélyben foglaltaktól eltérő módon mérőkamerával fényképez, filmez,

e) a légi jármű parancsnokának engedélye nélkül rádióadót, rádióvevőt vagy más, a fedélzeti rendszerekben zavart okozó rádiófrekvenciás jelet kibocsátó eszközt üzemeltet, vagy bekapcsolt (üzemkész) állapotban tart,

f) a légi jármű fedélzetéről repülés közben engedély nélkül tárgyat ledob,

ha ezzel a légi közlekedés biztonságát nem veszélyezteti,

ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

Repülőbalesettel kapcsolatos bejelentési kötelezettség elmulasztása

58. § Aki a repülőbalesettel kapcsolatos bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget,

húszezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

A légiközlekedés biztonságát szolgáló szabályok megszegése

58/A. § (1) Aki a légiközlekedés biztonságát szolgáló szabályokat megszegi vagy a repülés biztonságát szolgáló létesítmények, illetőleg berendezések működését zavarja,

százezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(2) Aki a légiközlekedésben szakszolgálati engedélyhez kötött szakszolgálatot, továbbá jogszabályban meghatározott egyéb tevékenységet engedély nélkül lát el,

százezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(3) Aki a repülőtér rendeltetésszerű használatával és üzemben tartásával kapcsolatos szabályokat megszegi,

ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

Légi járművel kapcsolatos szabályok megszegése

58/B. § Aki a légijárművek

a) gyártására, javítására, karbantartására,

b) lajstromozására, illetőleg nyilvántartására,

c) üzemeltetésére

vonatkozó szabályokat megszegi,

százezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

Hatásköri rendelkezés

59. § A 42–58/B. §-okban meghatározott szabálysértések miatt az eljárás a rendőrség hatáskörébe tartozik.

II. Cím

KÖZLEKEDÉSÜGYI SZABÁLYSÉRTÉSEK

Útügyi szabálysértés

60. § (1) Aki

a) engedély nélkül utat elzár, az úton, az alatt vagy a felett építményt vagy más létesítményt, illetőleg ezekhez csatlakozást létesít,

b) utat engedély nélkül felbont vagy elfoglal,

c) az út árkába vagy átereszébe olyan anyagot juttat, amely a lefolyást akadályozza vagy az árkot (átereszt) szennyezi,

d) az úton elhelyezett útfenntartási anyagra szükségtelenül ráhajt vagy azt szétszórja,

e) az úton, az alatt, felett vagy mellett végzett munka jelzésére vonatkozó kötelezettségét megszegi,

f) természeti védett természeti területen az engedélyezett közlekedési útról letér,

g) az utat vagy az út műtárgyát gondatlanul megrongálja,

ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt a helyi önkormányzat képviselő-testülete hivatalának erre felhatalmazott ügyintézője, a közterület-felügyelő, valamint természeti és védett természeti területen a természetvédelmi őr, helyi jelentőségű védett természeti területen az önkormányzati természetvédelmi őr helyszíni bírságot szabhat ki.

Veszélyes áru szabálytalan szállítása

61. §

Vasúti építményre vonatkozó szabálysértés

62. § Aki

a) vasúti építményt vagy berendezést (ideértve a siklót, a függőpályát, a távolsági szalagpályát és sífelvonót is) az ahhoz szükséges engedély nélkül vagy az engedélytől eltérő módon létesít, átalakít, illetőleg engedély nélkül üzembe helyez vagy megszüntet,

b) vasúti építményt vagy berendezést a használatbavételi engedélyben meghatározott, illetőleg a vasúti építményre, berendezésre vonatkozó üzemeltetési, műszaki és biztonsági előírások megszegésével üzemeltet,

hatvanezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

63. §

63/A. §

Érvénytelen hatósági engedéllyel vagy jelzéssel való közlekedés

64. § (1) Aki érvénytelen hatósági engedéllyel vagy jelzéssel, illetve olyan járművel vesz részt a közúti forgalomban, amelynek a műszaki érvényességi ideje lejárt, ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt az eljárás a rendőrség hatáskörébe tartozik.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés esetén – a szabálysértési jogsegély keretében – a pénzbírságot kiszabó jogerős határozat végrehajtása átadható.

A megkülönböztető jelzést adó készülék felszerelésével
és használatával kapcsolatos szabálysértés

64/A. § (1) Aki a megkülönböztető fényjelzést vagy a hangjelzést adó készüléket

a) gépjárműre jogosulatlanul felszerel (felhelyez),

b) közterületen lévő gépjárműben engedély nélkül birtokol,

százezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(2) Aki a megkülönböztető fényjelzést vagy a hangjelzést adó készülék használatára vonatkozó szabályokat megszegi, ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(3) Azt a készüléket, amellyel az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértést elkövették, el kell kobozni.

(4) Az (1) és a (2) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt az eljárás a rendőrség hatáskörébe tartozik.

(5) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott szabálysértés esetén – a szabálysértési jogsegély keretében – a pénzbírságot kiszabó jogerős határozat végrehajtása átadható.

Műszaki vizsgálat elmulasztása

65. § Aki átalakított vagy műszaki vizsgálatra berendelt járművet a jogszabályban meghatározott műszaki vizsgálatra nem mutatja be és a forgalomban részt vesz,

húszezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

Járműalkatrészre elkövetett szabálysértés

66. § Aki minősítési vagy jóváhagyási kötelezettség alá vont járműalkatrészt vagy tartozékot minősítő-, illetve jóváhagyási jel nélkül hoz kereskedelmi forgalomba, illetőleg aki ilyen alkatrészt vagy tartozékot idegen jármű javításához felhasznál,

hatvanezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

Szmogriadó szabályainak mozgó légszennyező forrásokkal való megsértése

66/A. § (1) Aki szmogriadó elrendelése esetén vagy annak megelőzése érdekében bevezetett, a mozgó légszennyező forrás használatára vonatkozó forgalomkorlátozásokat vagy intézkedéseket megsérti, százezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt a rendőrség helyszíni bírságot szabhat ki.

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 2 órája a(z) Az Ikarus történelme blogbejegyzéshez:

Busz nincs, közlemény van | 2018.04.18. Keddi,...

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: "Mit várunk egy új KRESZ jogszabálytól?" konferencia | 2024. május 16. (csütörtök) 13:00-16:00, Nemzeti Közszolgálati Egyetem Oktatási Központ (1082 Budapest Üllői út 82.) Földszint I. előadó 2024.05.16.

M Imre 11 órája új videót töltött fel:

M Imre 11 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 12 órája a(z) Mától Magyarországon is könnyen kikerülheted a dugókat a Google Térkép szolgáltatásával blogbejegyzéshez:

Jövő héten elindulnak a Google autói Magyarországon: itt a...

M Imre írta 14 órája a(z) Taxi! Gyalogos! képhez:

Taxi_gyalogos_2181145_9893_s

Extra juttatást, sok pénzt ad a hazánkba hamarosan...

M Imre 16 órája új képet töltött fel:

Uj_gyalogosatkelohely__astoria_rakoczi_ut_2190877_4671_s

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 2 napja a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:

Elon Musk húsz éven belül egymilliós várost építene a ...

M Imre írta 3 napja a(z) A kisföldalatti története videóhoz:

Világsztár lett a Kisföldalatti! | a világ tizennyolc legjobbja közé ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu