Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Közép-Európa első, biometán üzemanyag tankolására alkalmas töltőkútját avatták fel szerdán Zalaegerszegen, a Zalavíz Zrt. szennyvíztisztítójának területén.
Gyutai Csaba, a város alpolgármestere az avatáson
elmondta: a szennyvíziszapból előállított és tisztított biometánnal
kezdetben a Zalavíz autóit hajtják, de a tervek szerint a város
tömegközlekedési járműveit is elláthatják az itt nyert üzemanyaggal. Ez
jelentős megtakarításokat hozhat, hiszen jelenleg 90-100 forintos
literenkénti önköltségi áron tudják biztosítani a szennyvíztelepen nyert
biogázt.
A politikus hozzátette: a zalai megyeszékhely
jövőjének szempontjából is nagy jelentőségű az önkormányzat
résztulajdonában álló társaság beruházása. A zalai megyeszékhely ugyanis
ökovárossá szeretne válni, amelynek része, hogy teljes körűen
szelektíven kezelik a hulladékot, akár ásványvíz minőségű ivóvizet
kívánnak biztosítani a lakosságnak, és az alternatív energiaforrások
hasznosításának további lehetőségeit is megteremtik.
Burján Richárd, a Zalavíz elnök-vezérigazgatója
kifejtette: a szennyvíztisztítóban keletkező iszapot egy rothasztó
toronyba vezetik, majd az itt keletkező biogázt tisztítják, szűrik és
sűrítik, hogy a megfelelően átalakított gépkocsikba tankolhassák. A
biogáz tisztító 150 millió forintos beruházásához a kohéziós alapból 95
százalékos támogatást nyertek, a töltőállomást pedig saját forrásból, 20
millió forintból alakították ki.
A Zalavíz vezetője elmondta: a
fejlesztés gazdaságilag is megtérülő beruházás, de jelentős
környezetvédelmi haszonnal is jár, miután a biometánnal hajtott autóknak
lényegesen alacsonyabb a károsanyag-kibocsátása is. Egyelőre egy
személyautót alakítottak át az új üzemanyagfajtára, de a tervek szerint a
meglévő közel százdarabos autópark cseréjével teszik alkalmassá
járműveiket a biometán üzemmódra.
A cégvezető elmondta, hogy a
beruházás kapcsolódik a Zalaegerszeg és térségében évek óta folyó
szennyvízprojekthez. Ennek részeként 13 milliárd forintos költséggel
újult meg és bővült a térségben a csatornahálózat és korszerűsítették a
szennyvíztelepet.
A zalai megyeszékhelyen az energiahatékonysági
beruházások eredményeként a keletkező biogázt fűtésre, gázmotorokkal
villamos energia termelésére és most már üzemanyag előállítására is
hasznosítani tudják. Akár a földgázhálózatból is képesek az autók
gáznemű üzemanyagát előállítani.
A környezettudatosság jegyében
Zalaegerszegen és Lentiben klórozás helyett UV-fénnyel fertőtlenítik az
ivóvizet, a rothasztó tornyokban pedig ultrahangos bontással távolítják
el a lerakódásokat. Ezen túlmenően pályáztak egy két lépcsőben
megvalósuló, az ivóvíz minőségét javító beruházásra is.
Körülbelül 1,4 köbméter biogáz egyenértékű egy liter benzinnel, de jóval olcsóbb annál, bruttó 150 forintba kerül, és kevésbé terheli a környezetet. A Zalavíz jelenleg napi 1200 köbméter biogáz előállítására képes, de hamarosan megháromszorozzák a termelést. A napi 3600 köbméter metán pedig már körülbelül száz kocsi feltöltésére elegendő.
Bár a hazai utakon is futnak már olyan járművek, amelyek alkalmasak lehetnek a biogáz-üzemre, a zalaegerszegi kút egyelőre „nem nyilvános.” Burján Richárd, a társaság vezérigazgatója ennek kapcsán közölte: mindenekelőtt az volt a céljuk, hogy környezetkímélőbbé és olcsóbban üzemeltethetőé tegyék saját flottájukat. Mint mondta, jelenleg csupán egy autójuk képes biogázzal működni, de néhány év alatt lecserélik mind a száz járművüket. A vezérigazgató kérdésünkre elmondta: várhatóan két-három év múlva döntenek arról, hogy kereskedelmi forgalomba hozzák-e a biogázt.
A kút „nagyközönség” előtti meg-nyitásával nem kell különösebben sietnie a Zalavíznek. Steier József, az Energiagazdálkodási Tudományos Egyesület szakértője ugyanis lapunknak elmondta: a hazai mintegy százezer gázüzemű autó nagytöbbsége LPG-t, vagyis cseppfolyós, Probán-Butánt használ. Biometánnal viszont csak a földgáz használatára tervezett CNG-s járművek működnek. Bár több autógyár is készít CNG-s személyautókat, ezt a technológiát főként teherkocsikban és buszokban alkalmazzák. A szakember megemlítette: a debreceni és a szegedi közlekedési társaságnál futnak már CNG-s autóbuszok.
A két technológia közötti különbség kapcsán Steier kitért arra is: az LPG-s autók már 400 hazai kúton tankolhatnak, a CNG-sek viszont csupán két-három töltőállomáson. Ezzel együtt a szakember szerint üdvözlendő a zalaegerszegi kút megnyitása, hiszen – mint mondta – a földgáz, a biometán és a Probán-Bután is jóval olcsóbb, takarékosabb, környezetkímélőbb hajtóanyag a gázolajnál és a benzinnél.
Fogalmak
LPG (Liquefied Petroleum Gas) - Propán-Bután (PB gáz)
CNG (Compressed Natural Gas) - földgáz
Külső hivatkozások
LPG
CNG
(forrás: penzcentrum.hu, nol.hu, hu.wikipedia.org)
|
|
M Imre írta 3 órája a(z) A KRESZ története blogbejegyzéshez:
Elvesznek egy kedvezményt a 25 év feletti frissjogsisoktól | ...
M Imre írta 3 órája a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:
Olyan üzemanyag jön a magyar sztrádákra, mint soha Az...
M Imre 4 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 4 órája a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
Miközben a Fővárosi Közgyűlés Budapest szuverenitásáról, a ...
M Imre írta 13 órája a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
A miniszterelnök ágaskodó ambícióiról, azaz a mini-maxi ...
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: MOTORKIÁLLíTÁS 2025 – MÁRKÁK HÉTVÉGÉJE | 2025 02.28.-03.02., Millenáris, Budapest 2025.02.28.
M Imre írta 2 napja a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
Rákosdubaj: megérkezett a fővároshoz az állami felhívás...
M Imre írta 3 napja a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
Elveszítette a fonalat a Mini- Dubaj ügyben? Most mindent ...
M Imre írta 3 napja a(z) Esélyteremtő Budapest: fejlesztéseinkkel javítjuk a fogyatékossággal élő emberek életminőségét blogbejegyzéshez:
Van-e bármi értelme a metrókra szerelt ajtónyitó gomboknak? | ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
CNG jövedéki adójáról - 2015
Padlófűtést minden buszra! Mi jár majd az Ikarus helyett? ... és a BKK válasza
A hét idézete... publicisztika, vélemény
Megkezdődött a FUTÁR közterületi kijelzőinek kihelyezése