Közlekedés: Padlófűtést minden buszra! Mi jár majd az Ikarus helyett? ... és a BKK válasza

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 643 fő
  • Képek - 3187 db
  • Videók - 2673 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 865 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 643 fő
  • Képek - 3187 db
  • Videók - 2673 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 865 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 643 fő
  • Képek - 3187 db
  • Videók - 2673 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 865 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 643 fő
  • Képek - 3187 db
  • Videók - 2673 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 865 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Egyenruhás sofőr, elegáns Mercedes, netán Volvo – régi vicc, hogyan utazik, aki a BKV buszjárataira vált jegyet. A „jópofáskodásból” az idén valóság lehet: a csőd szélén tántorgó budapesti közösségi közlekedés olyan autóbuszokat kaphat, amilyeneket a gazdag európai városok sem engednek meg maguknak. A magyar gyártók feltehetőleg labdába sem rúghatnak.

 

network.hu

Az új buszok hatalmas változást hozhatnak Budapest tömegközlekedésében


Célegyenesbe fordult a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. és a BKV Zrt. autóbuszos szolgáltatás-vásárlási tendere. Néhány héten belül legalábbis eldőlhet, hogy a „fővárosi buszüzemeltetési modell” tavaly novemberben meghirdetett megújítása a versenyben lévő három magánzó, azaz az Orangeways City, a VT-Transman, illetve a Color Tours közül, melyiknek hozza majd meg a várt, több tízmilliárdos megrendelést. Bárki is lesz azonban a győztes, nem hétköznapi buszokat kell ígérnie a „zsíros falatért”.

Fele szóló, fele csuklós

Évtizedek múlva is korszerűnek nevezhető, napjainkban igazi high-tech járműnek számító autóbuszok szolgálatba állítását várja a BKV piacára áhítozó magánvállalkozásoktól a BKK. A fővárosi közlekedési ügyeket menedzselő társaság nem csak azt kötötte ki, hogy Budapest útjait a jövőben a lehető legszigorúbb, az Euro5-ös előírásokat is túlteljesítő EEV környezetvédelmi normáknak megfelelő buszok koptathatják. De a támogatásra érdemes emissziós követelmény mellé seregnyi olyan kikötést is megfogalmazott, aminek teljesítése egy átlagos sci-fi író fantáziájának is dicséretére válhatna.

A pályázóktól várt összesen 150, felerészben szóló-, felerészt csuklós autóbusz megálmodott műszaki leírásában első ránézésre nincs semmi különleges. A BKK-nak nem kell magyarázkodnia, ha olyan buszokat tenne a BKV elaggott Ikarusainak helyébe, amelyek teljesen újak és maradéktalanul megfelelnek a városi közlekedés igényeinek. Vagyis: budapesti szolgálatba állításukkor kilométerórájuk a nullán áll, a gyárból egy évnél nem régebben gördültek ki, légkondicionáltak és száz százalékban alacsonypadlós, lépcső nélküli kialakításúak.

Meglepődni azon sem lehet, ha a teljes kontingens 25 plusz ötven, opciósan megrendelhető szóló buszának mindegyikén 62 utasnak, ebből 26 ülőnek kell helyet biztosítani. Vagy a szintén 25 plusz ötven csuklós járműből álló flotta minden egységének 102 utas, köztük legalább 35 ülve utazó kiszolgálására kell alkalmasnak lennie. De nem vált ki csodálkozást, ha legalább 15 éves élettartamuk alatt a buszok nem rozsdásodhatnak, utasterüknek könnyen takaríthatónak kell lennie, az ablakokkal szemben pedig elvárás a karcolás és graffiti elleni védőfólia alkalmazása.

Mi több, még az is elfogadható, ha a BKK szeretné, ha a hagyományos kék-szürke színre festett új fővárosi buszok automata váltója kis túlzással olyan gyors lenne, mint Sebastian Vettel – azaz, ha esetleg nem lesz fokozatmentes, legalább negyed másodpercnél rövidebb idő alatt váltson. Jól jöhet ez a budai hegyi utakon. És egye fene, a kocsik első, felső sarkainál legyen zászlótartó. Ha másért nem, hogy ünnepnapokon loboghasson a nemzeti öntudat.

Szerény luxus

A jót könnyű megszokni – így aztán biztosra vehető, hogy a csőd szélén álló BKV szolgáltatásain edződött budapesti utasok nem utasítanának el némi szerény luxust. Például, ha a BKK szándékai szerint a még az idén szolgálatba álló új buszokon motortól függetlenül működő fűtő- és hűtőberendezés lenne. Az utazók talán elgondolkodnának azonban, van-e szükségük a taxiként használt személygépkocsikban is kuriózumnak számító szolgáltatásra, akkor is, ha ez esetleg milliókkal megdrágítja a buszok beszerzését. Hiszen ez előbb-utóbb elkerülhetetlenül a jegyárakban is érezteti majd hatását. Vagy le lehetne erről mondani?

De hasonlóan elgondolkodtató az is, hogy az utasok beérik-e azzal, ha az új buszok légkondicionáltak, vagy több kell? Például az, hogy a hűtött levegőt a jármű teljes hosszában elhelyezett nyílásokon vezessék az utastérbe. Vagy azért cserébe, hogy ne csak a nagy nemzetközi gyártók rúghassanak labdába a BKK-nál, és esetleg a magyaroknak is legyen keresni valója, megelégednének egy egyszerűbb légkondicionálóval is?

Vannak azonban dolgok, amik nélkül a budapesti utazó egészen jól megvan, ha időben jön a busz, és a jegy nem drágább a taxisok tarifáinál. Így például a BKK szakértőinek bizonyára a jó szándék vezette a kezét, amikor leírták: az új buszok padlójának az ajtók közelében fűtöttnek kell lennie. Nehogy véletlenül a busz belsejében keletkező jégen valaki megcsússzon. Ahogy azonban a mondás tartja: „a pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve”. A városi buszok padlófűtése olyan valami, ami akkor sem alapvető, ha netán még évek múlva is működik. De feltételezhető az is, hogy csak nagyon kevesen lennének, akik a BKK műszaki leírásába bekerült „hőszigetelt kapaszkodók” nélkül elképzelhetetlennek tartanák a buszozást.

Dicséretes, hogy a fővárosi döntéshozók a buszokon dolgozó gépkocsivezetők számára szeretnének jó munkakörülményeket biztosítani. Így csak egyet lehet érteni azzal, ha a vezetőfülkében követelmény a légkondicionáló, és meg kell oldani a sofőrök személyes tárgyainak, menetokmányainak, kabátjának elhelyezését is. De lehet hiányolni, ha az állófűtés éppen ott nem elvárás, ahol arra valóban szükség lenne, azaz a vezetőfülkében.

A biztonság olyasmi, aminek értékét nem lehet és nem is szabad forintosítani. Így megnyugtató azt olvasni, hogy a BKK olyan autóbuszokat akar a főváros útjain látni, amelyek teljes külső környezete és utastere a vezetőfülkéből tükrökkel, vagy kamerákkal megfigyelhető. Még akkor is, ha a video-rendszer felszerelése valamelyest megdobja a buszok árát. Említést talán az érdemel, hogy az elvárt hét-tizenegy kamerával, a budapesti buszok olyanok lesznek, mint egy televíziós közvetítőkocsi. Ami talán túlzás.

A kívánságlistára felkerültek kevéssé fontosnak látszó, papíron a biztonságot szolgáló berendezések is. Ilyen például a vezetőfülkében zajló beszélgetések diszpécserközpontból történő hallgatására módot adó rendszer. Aminek használatára jobbára csak a Cobra 11-ből ismert buszeltérítésekhez hasonló esetekben lesz szükség. Ráadásul a gépkocsivezetők is garantáltan gyanakodnak majd, hogy a diszpécser esetleg akkor is belehallgat a fülkében történő eseményekbe, ha éppen senki nem nyomja a vészjelzőt.

Információk 65 ezer színben

A BKK-nál felismerték a színvonalas utastájékoztatás szükségességét is. A Budapestre szánt buszok műholdas követése, a GSM és WiFi alapú adatforgalmi kiszolgálása mellett éppen ezért, a hangos és képi tájékoztató rendszerek beépítését is megkövetelik.

Az audio-rendszereket valamelyest megdrágíthatja, hogy az utastérben elhelyezett hangszórók hangerejének automatikusan igazodnia kell az aktuális zajszinthez. Ha az utasok csendesek, az utastájékoztatás sem lesz hangos, ha viszont az utazók hangoskodnak, még a megállókat is hangosan mondják majd be.

Karácsonykor a BKV eddig csak egyetlen villamosát díszítette fel fényfüzérekkel. Ennek a visszafogottságnak azonban vége: a BKK által kért vizuális utastájékoztató rendszerek a fővárosba érkező új buszok mindegyikét villogó tájékoztató táblává teszik. A járművek elején, oldalán, hátulján, utasterében akár több helyen is, „full mátrix” táblák működnek majd. A futó szöveg és grafikus képek megjelenítésére egyaránt alkalmas, világítódiódás táblák kültéren zöld, a buszok fedélzetén akár 65 ezer színben is pompázhatnak majd.

És ezzel még nincs is vége. Az elektronikus jegyrendszer bevezetését tervezgető BKK elvárja, hogy a vezetőfülkékben legyen lehetőség a jegykiadó és ellenőrző berendezés felszerelésére is. Vagyis feltehetően számolnak vele, hogy az automatikus jegyellenőrzés bevezetése esetleg még sokáig várat magára. Helyette talán a Volán-járatokhoz hasonlóan Budapesten is a gépkocsivezető adja majd ki és ellenőrzi jegyeket. De az ajtók közelébe felszerelendő jegykezelő berendezések kapcsán kiolvasható a műszaki követelményekből, hogy a jegyek hossza legalább 65, szélessége úgy 30 milliméter lesz a jövőben is.

Magyar nélkül?

Akárhogy is, a BKK tenderén előminősített reménybeli alvállalkozók felkészültek a budapesti műszaki elvárások teljesítésére. A hírek szerint a pályázók szinte valamennyi járműgyártótól kértek ajánlatot. De lapunk úgy tudja: lényegében összeállt, hogy ki, milyen busszal áll a rajtvonalhoz.
A hírek szerint a VT-Transman a török Otokar szóló buszaival és a Volvo csuklós járműveivel vesz részt a versenyben. A bennfentesek szerint ugyanakkor az Orangeways, és a Color Tours az MAN és a Mercedes autóbuszait tartja favoritnak. Vagyis elképzelhető, hogy a főváros buszközlekedés fejlesztéséből a magyar buszgyártóknak végül nem esik le semmi.

(nol.hu)



A BKK válasza a cikkre

Sajnos az újságíró meg sem kereste a BKK-t, így bizonyára jó szándékkal írt cikkébe számos pontatlanság, tévedés, félrevezető információ került. Részletes választ készítettünk, mely az alábbiakban olvasható:

-----------------------
Tisztelt Kapitány Szabó Attila!

Örömmel vettük, hogy a BKK által indított, új autóbuszok Budapesten történő forgalomba állítására vonatkozó közbeszerzési eljárásról, a járműpark megújítására vonatkozó törekvéseiről cikket írt a mai Népszabadságban és annak online felületén, azonban ha megkérdezett volna bennünket a cikk írása előtt, jó néhány félreértést el tudtunk volna oszlatni.

Engedje meg, hogy az Ön által kétségekkel vagy kérdésekkel fogadott műszaki részletek kapcsán az alábbiakban részletesen tájékoztassuk, kérve, hogy reakciónknak adjon teret az online felületen, illetve lehetőség szerint a nyomtatott lap egy következő számában.

A BKK az új buszüzemeltetési modell kapcsán részletes előkészítő munkát végzett, 2011 végén nemzetközi konferenciát tartottunk, ahol London, Stockholm, Helsinki, Koppenhága és Varsó illetékes vezetői, illetve az európai piac meghatározó buszüzemeltető cégei osztották meg tapasztalataikat. Minden prezentáció és tudásanyag honlapunkon hozzáférhető, a http://bkk.hu/fejleszteseink/uj-buszuzemeltetesi-modell/ címen.

Az első tenderben 25 darab (+200% opció) szóló és 25 darab (+200%) csuklós autóbusz üzembe állítására írtunk ki tendert, mely az opciók lehívása esetén 150 darab új autóbusz Budapesten történő forgalomba állítását jelenti, mely igencsak ráfér Budapest rossz állapotú, az elmúlt években elmaradt beruházások nyomán Európában egyedülállóan elöregedett autóbuszparkjára.

A közbeszerzési eljárás részleteiről a törvények előírása alapján nem adhatunk részletes felvilágosítást, de a műszaki részletek kapcsán természetesen megindokoljuk, hogy miért igen szigorú elvárásrendszert fogalmaztunk meg. Itt tesszük hozzá, hogy a műszaki dokumentáció a jelenleg folyó tárgyalásokon módosulhat, tehát amennyiben indokolatlan árfelhajtó tényezőt jelent vagy műszakilag másképp is megoldható vagy nem indokolt valamilyen előírás, azt az ajánlattevőkkel történt dokumentált tárgyalási folyamat eredményeként módosítjuk.

A részletes műszaki elvárások azért szükségesek, hogy elkerülhessük alacsony színvonalú autóbuszok Budapestre érkezését, mint ami például a Volánbusz egyes alvállalkozói tenderein megtörtént korábban. Tisztában vagyunk vele, hogy bármilyen műszaki előírás a különböző gyártók részéről vádaskodásba torkollhat: vagy azért kapunk kritikát, mert alacsony elvárásrendszer mellett a budapesti igényeknek nem megfelelő, pl. távol-keleti típusok is megfelelnek, vagy azért, mert szigorú műszaki elvárások mellett egyes, városi alacsonypadlós buszok gyártásában referenciával alig rendelkező magyar gyártók rendelkezésre álló típusai nem tudják fejlesztés nélkül teljesíteni a kiírást. A BKK elkötelezett a magyar buszgyártás segítése mellett, azonban a közbeszerzési eljárás versenykorlátozó befolyásolására jogszerű módunk nincs.

A busz motorjára vonatkozó EEV környezetvédelmi előírással kapcsolatban le szeretnénk szögezni, hogy Budapest levegője, különösen a levegő porszennyezettsége évente több alkalommal is kritikus méreteket ölt, aminek a következtében a szmogriadó tájékoztatási, vagy riasztási fokozata kerül elrendelésre. A szállópor-koncentráció megnövekedésében – különösen a kisméretű részecskék kibocsátásban – jelentős hatással vannak a dízelmotorral működő járművek. Ilyenek a közösségi közlekedés lebonyolításában közreműködő autóbuszok, amelyeknél elsődleges fontosságú a károsanyag-kibocsátás csökkentése.

Ezért kiemelt fontosságú az, hogy a buszok motorjai a lehető legkorszerűbbek, a legalacsonyabb károsanyag-kibocsátásúak legyenek, hiszen legkevesebb 8, de akár 15-20 évig is Budapesten közlekedhetnek ezek a buszok. Jelenleg a legszigorúbb, szabványba foglalt előírás az EEV szabvány, melyet Európa nagyvárosai széles körben alkalmaznak, nem csak a nyugati felén a kontinensnek, hanem pl. Varsóban is, az EURO V szabványnál szigorúbb elvárásrendszerként. A környezetvédelmi cél érdekében a tender elbírálásánál plusz pontokat adunk, ha valamely pályázó CNG (sűrített földgáz), vagy tisztán elektromos hajtású járművel pályázna. Őszinte sajnálatunkra ilyen járművel a tender jelenlegi szakaszában pályázó nem volt, ugyanakkor az EEV elvárásrendszert nem teljesítő dízelmotorokat nem kívánunk újonnan, sok évre szólóan forgalomba helyezni Budapesten.

Cikkében számos olyan jellemzőjét említi a buszoknak rendkívüli szigorúságú elvárásként, melyek minden tenderben természetesek és melyeket pl. a BKV évekkel ezelőtt vásárolt Volvo csuklósai is teljesítenek. Az utastér elrendezése, az ülő- és állóhelyek száma, a sebességváltó működése mind olyan feltételek, melyek specifikálása nélkül igen nagy kockázata lenne, hogy városi közlekedésre alkalmatlan autóbuszok jelennének meg Budapesten.

A cikkben szokatlan luxusként állítja be a motortól független hűtő- és fűtőberendezést, mely egyrészt nem szokatlan a modern városi buszoknál, másrészt a motortól független működtetés lehetősége csak a fűtőberendezés esetében előírás. A motortól független fűtőberendezés a korszerű motorok természetes velejárója, mivel e motorok olyan jó energetikai hatásfokkal működnek, hogy hideg időben alig vagy egyáltalán nem termelnek felesleges hőt, amivel az utasteret fűteni lehetne, gondoskodni kell tehát kiegészítő fűtőberendezésről az utastér melegen tartásához. Ezen előírás kapcsán Ön odáig jut, hogy ez a kritérium majd a jegyárakban is érződni fog magas költsége miatt, ami teljes félreértés, arról nem is beszélve, hogy a jegyárak nem függenek direkt módon össze a költségekkel, hisz a budapesti tömegközlekedés bevételei ma is csak mintegy 40%-ban fedezik a működés költségeit.

Szintén luxusként állítja be, hogy olyan légkondicionáló berendezést írtunk elő, mely a jármű teljes hosszában biztosítja a befúvást. Számunkra meglepő, hogy ez az elvárás különösnek tűnik és ebből azt a következtetést vonja le, hogy ez majd a magyar gyártókat hozza versenyhátrányba. Tömegközlekedési járműnél minimális elvárás, hogy a jármű teljes utasterét egyenletesen hűtse a klímaberendezés, ez az elvárás nem új és más járműveinknél is megfogalmazzuk. Kizártnak tartjuk, hogy egy minimális felkészültségű gyártó, legyen magyar vagy bármilyen nemzetiségű, ne tudna egy új építésű autóbusznál egy általa valószínűleg külső féltől megvásárolt klímaberendezés segítségével ilyen előírást teljesíteni.

Az ajtók közelében fűtött padló indokoltsága elsősorban biztonsági kritérium, télen, hideg időben a buszra történő belépés során az utasok cipőjéről a belépéskor hull le az összetaposott hó. Az ajtó közelében összegyűlt, lefagyott hó miatt az utas fokozottan ki van téve az elcsúszás veszélyének, illetve a kerekesszékkel, babakocsival közlekedő utasok számára is könnyebb igénybevételi lehetőséget jelent az, ha az ajtó közelében biztosan csúszásmentes a burkolat. E padlófűtés nem komfortos meleget biztosít, csupán azt, hogy kevéssel 0 °C feletti hőmérséklet következtében a padló ne jegesedjen.

Szintén luxuscikként ír a hőszigetelt kapaszkodók követelményéről, melyek nélkül a budapestiek jól meglennének. Ha cikke megírása előtt kérdezett volna, leírtuk volna Önnek válaszként, hogy a 23 éves Ikarus buszokon is alapvető jellemző előírásáról van csupán szó, mely azt biztosítja, hogy a leendő járműveket ne lehessen burkolatlan fém kapaszkodórudakkal szerelni, hanem egy műanyagburkolattal kelljen ellátni annak érdekében, hogy hideg időben ne fagyjon oda az utasok keze a kapaszkodóhoz.

Túlzásnak titulálja cikkében, hogy a busz teljes utasterét belátó kamerarendszerrel kívánjuk a buszokat felszerelni, mely lehetőség épp a BKK által kezdeményezett törvényváltozás nyomán lehetséges. Úgy gondoljuk, hogy a kamerarendszer védi az utasainkat, a járművezetőt a támadások, tolvajok, illetve a buszt magát is a rongálók ellen. A kamerák ma már nem olyan drágák, hogy ha a busz gyártásakor kábelezésük biztosítható, maga a rögzítő érdemben változtasson egy tízmilliós busz árán. Annak lenne a legkevesebb értelme, hogy mutatóba felszereljünk egy-két kamerát, azok viszont aztán az utastér nagy részét ne lássák be. Számos nagyvárosban közlekednek hasonló kameraszámmal járművek, London 8 ezer buszán ez ma már például alapvető.

Tévesen írja cikkében, hogy a műholdas követés, GSM alapú WiFi-szolgáltatás az autóbusztól elvárt követelmény, ugyanis e berendezéseket a BKK biztosítja a FUTÁR-projekt keretében. A leendő buszüzemeltetőknek csak azt kell vállalniuk, hogy lehetővé teszik e berendezések üzemeltetését a járműveken, a forgalomirányítási és utastájékoztatási feladatok ellátása végett. A járművek műholdas követésének biztosítása a mai korszerű járművek esetében már alapkövetelmény, használata számos előnyt jelent, mind az utasok, mind az üzemeltetés szempontjából.

A rendszer segítségével a menetirányító diszpécser folyamatosan nyomon tudja követni a járművek mozgását – ez a jelenlegi rádiós rendszerek esetében nem biztosítható -, ezáltal gondoskodni tud a járművek egyenletes követéséről, forgalmi vagy műszaki probléma (dugók, egy jármű meghibásodása, forgalomból kiesése) esetén is. Könnyen ellenőrizhető a járművezető munkája, a menetidők, illetve engedélyezett sebesség pontos betartása.

Objektív módon meghatározható a járművek napi teljesítménye, mely a szolgáltatókkal történő elszámolás alapja – különösen akkor nagy segítség, ha a járművet előre nem tervezett módon a megszokott útvonaláról máshová (pl. villamospótlási feladatok ellátására) vezénylik át. A lényeg azonban tehát az: cikkével ellentétben nem a buszüzemeltető, hanem a BKK biztosítja ezen eszközöket, uniós forrásból.

Ön azt írja, hogy a Cobra 11-re emlékeztető buszterelés esetére vonatkozó, sugallmazása szerint felesleges túlbiztosítás a járművezető fülkéjébe a diszpécser belehallgatását lehetővé tevő rendszer. Eláruljuk Önnek: ilyen a 23 éves csuklós Ikarus-buszokban is működik, tehát ismét információhiányból eredhetett a kételkedő megfogalmazása. Ezt a rendszert is egyébként a BKK biztosítja, a buszoknak csak lehetővé kell tenniük a működtetését.

Az utasok megfelelő tájékoztatása nagyon fontos elem a városi közlekedés színvonalának javításában, melyet utasaink el is várnak a modern járművektől. A BKK előírásai e téren egyébként nem térnek el lényegesen az elmúlt években forgalomba állított korszerű járművektől, biztos csak a mi figyelmünket kerülte el például 2004-ben a Combino-villamosok műszaki előírásai kapcsán a Népszabadság hasonlóan vitriolos írása.

Az autóbusz viszonylatának, a főbb megállóhelyek nevének feltüntetése a jármű elején és oldalán már alapkövetelmény minden autóbusszal végzett személyszállítási szolgáltatás esetén. A tenderkiírásban ezen túlmenően megfogalmazásra került a belső kijelzők szükségessége, a mely kijelzőn a következő megállóhely neve és az esetleges átszállási lehetőségek kerülnek feltüntetése.

Ezek ma már alapvető követelmények minden hazai és európai nagyvárosi közlekedési társaságnál és járműgyártónál, tőlünk keletre és nyugatra egyaránt, ahogyan a BKV-nál is 1995-től kezdődően minden újonnan beszerzett autóbusz rendelkezik elektronikus utastájékoztató kijelzőkkel. Emellett a jármű belső terében ezen információk hangos utastájékoztató rendszerrel is közlésre kerülnek. Az esélyegyenlőség érdekében elvárás a külső hangszóró felszerelése is, mely segítségével a gyengénlátó utasok is információt kapnak a megállóba érkező autóbusz célállomását, útvonalát illetően - ilyen berendezés is van már a 2004-ben gyártott BKV-s Volvókban is, tehát újdonságként nehéz rá tekinteni.


Az audiorendszer automatikus zajszintfigyelése nem az autóbuszra vonatkozó követelmény, e berendezést ugyancsak a BKK és a BKV biztosítja a FUTÁR-projekt keretében. A hangos utastájékoztatás során fontos, hogy a tájékoztatás megfelelő hangerővel történjen. A túl halk hang nem érthető, a túl hangos érthető módon zavarja az utasokat. Az autóbusz belső utasterében megfigyelhető, sokszor és jelentősen változó belső zajszint miatt elvárás a belső zajszinthez igazodó hangerő automatikus beállítása. Szintén modern rendszerek alapvető jellemzőjéről van szó egyébként, semmilyen különös elvárást ez nem jelent az elérhető piaci megoldásokhoz képest, de előírásával a barkácsmegoldásokat kizárhatjuk.

A vezetőfülkében elhelyezett jegykiadó és ellenőrző berendezés felszerelése kapcsán megjegyezzük: vélhetően félreértette a műszaki leírást és ebből eredően vont le téves következtetést. A BKK annyit vár a vállalkozóktól, hogy a leendő elektronikus jegyrendszer fedélzeti berendezéseinek – melyet a BKK ad át – biztosítsanak helyet a járművön. Ön úgy állítja be, mint ha az elektronikus jegyrendszer és a járművezető általi jegyellenőrzés egymással ellentmondásban lenne és a járművezető általi ellenőrzés feltételeinek biztosítása ellentétben állna a jegyrendszer megújítására vonatkozó törekvésekkel. Ez teljes tévedés, ha kártyaalapú rendszer lesz, a ma működő elsőajtós felszállási rendszerek megmaradnak, sőt, a gyorsabb ellenőrzés miatt a kiterjesztésük is lehetővé válik. A cikkében említett, autóbuszokon a járművezető közreműködése nélkül működő "automatikus" rendszer számunkra nem értelmezhető.

A pályázaton induló típusok kapcsán hangsúlyozzuk: a pályázaton induló ajánlattevők a jelenleg folyó tárgyalásos szakasz végén nevezik meg, hogy milyen busztípusra tesznek végső ajánlatot. Jelenleg nem dőlt el e téren semmi és a műszaki specifikáció elemzését követően kijelenthetjük: van magyar gyártó, aki a műszaki előírásoknak megfelelő busz legyártására képes. Hogy ajánlata nyertes lesz-e, ezt egy közbeszerzési eljárás közepén sem megmondani, sem befolyásolni nem tudjuk.

Részletes válaszunkból reméljük, képet kapott arról, hogy a tenderünk a legjobb szándékkal és szakmai felkészültséggel azt szolgálja, hogy Budapesten megfelelő minőségű, komfortos és tartós autóbuszok álljanak forgalomba. A kiírás sem felesleges luxust, sem a minimális minőségi elvárások meghatározásán túli versenykorlátozást nem tartalmaz.

Kérjük, máskor cikke megjelentetése előtt tegye fel kérdéseit, örömmel válaszolunk rá.

Üdvözlettel:

Budapesti Közlekedési Központ
Sajtóiroda

(BKK - facebook)


(forrás: nol.hu és a BKK facebook oldala)

Címkék: ajtók közelében fűtött padló automatikus zajszintfigyelés autóbusz autóbuszos szolgáltatás-vásárlási tender belső kijelzők bkv budapest buszüzemeltető cng color tours dízelmotor eev környezetvédelmi normák elektromos hajtás esélyegyenlőség euro 5 futÁr-projekt földgáz főváros fővárosi buszüzemeltetési modell gsm alapú wifi-szolgáltatás gyengénlátó utas hangos utastájékoztató rendszer hőszigetelt kapaszkodók járműpark megújítás klímaberendezés károsanyag-kibocsátás csökkentése környezetvédelem közbeszerzési eljárás légkondicionáló berendezés magyar buszgyártás motortól független hűtő- és fűtőberendezés műholdas követés orangeways city pályázat tömegközlekedés vezetőfülkében elhelyezett jegykiadó és ellenőrző berendezés vt-transman állófűtés

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 12 éve

Konfliktus: BKK kontra Népszabadság
http://iho.hu/hir/konfliktus-bkk-kontra-nepszabadsag-120406

Nyilvános adok-kapok alakult ki a budapesti autóbusz-üzemeltetési közbeszerzés körül.

Szokatlan gyorsasággal, szokatlan terjedelemben reagált a Népszabadság mai cikkére ( http://nol.hu/auto/padlofutest_minden_buszra__mi_jar_majd_az_ikarus_helyett_ ) a Budapesti Közlekedési Központ ( http://www.bkk.hu/2012/04/reakcio-a-nepszabadsag-mai-cikkere-a-bkk-busztenderevel-kapcsolatban/ ). A napilap nyomtatott és internetes felületén megjelent írás a leendő budapesti autóbuszok iránt támasztott minőségi követelményeket állította szembe a BKV csődközeli helyzetével.

A BKK a cikk állítása szerint „seregnyi olyan kikötést is megfogalmazott, aminek teljesítése egy átlagos sci-fi író fantáziájának is dicséretére válhatna”. Padlófűtés, hőszigetelt kapaszkodók, légkondicionált utastér és vezetőfülke, zajszinthez alkalmazkodó hangos utastájékoztatás, 65 ezer színben pompázó kijelzők és a vezetőfülke „lehallgatására” szolgáló berendezések – a Népszabadság újságírója szerint mindezek luxusszolgáltatások, amelyek szükségessége megkérdőjelezhető, mégis elvárja meglétüket a BKK.

A Budapesti Közlekedési Központ 15 ezer karakterben, személyesen a napilap újságírójának címzett nyílt levélben reagált a felvetésekre. „Ha megkérdezett volna bennünket a cikk írása előtt, jónéhány félreértést el tudtunk volna oszlatni” – olvasható a BKK szokatlan hangvételű közleményében.

A közlekedésszervező saját bevallása szerint nehéz helyzetben van, mivel alacsony műszaki követelmények esetén a budapestiek minőségi igényeknek nem megfelelő távol-keleti típusok is pályázni tudnak, ha magasra teszik a mércét, akkor pedig a hazai gyártók szorulnak háttérbe a nyugat-európai versenytársakkal szemben.

Számtalan műszaki követelményt luxusszolgáltatásként jelöl meg a Népszabadság, miközben azokat már a jelenlegi buszpark is teljesíti – állítja válaszában a BKK. Például a BKV 23 éves Ikarusz autóbuszainak vezetőfülkéjében napjainkban is működik hangfelvételre szolgáló berendezés és ugyanezeken a buszokon is hőszigetelt kapaszkodókat találunk.

Előzmény:
Ilyen buszokat szeretne Budapest
http://iho.hu/hir/ilyen-buszokat-szeretne-budapest-120330
2012.3.30. (képek a linken)

A BKK és a BKV konzorciuma magasra tette a mércét, csak a legmodernebb típusok jöhetnek szóba.

A fővárosi autóbuszközlekedés átalakítása megkezdődött, a tervek szerint a BKV öreg járműveit magántőke bevonásával cserélnék újakra. Ez azt jelenti, hogy a BKK, mint megrendelő mondja majd meg, hogy milyen útvonalon, milyen menetrend szerint milyen buszoknak kell járni, de a tényleges közlekedést alvállalkozók fogják biztosítani, a saját járműveikkel és a saját alkalmazottaikkal.

Első körben 25 (plusz opcióban további 50) szóló és ugyanennyi csuklós járműre írták ki a tendert, nyolcéves időtartamra – néhány hét múlva jó eséllyel az is kiderül, hogy melyik cég, melyik típussal diadalmaskodott. Az új buszok nem néhány kiemelt vonalon jelennek meg, hanem a régiekkel együtt, vegyesen közlekednek majd városszerte.

A pályázati anyag részletesen tárgyalja a beszerzendő járművek műszaki jellemzőit is; a feltételek szigorúak, de a készítőket nem érheti az a vád, hogy egy adott típust favorizálnának, hiszen paramétereknek elviekben a legtöbb európai gyártó autóbusza – köztük akár hazai is – megfelelhet.

A BKK tehát 100 százalékban alacsonypadlós, új járműveket akar, ami azt jelenti, hogy a gyártási időpont nem lehet régebbi a forgalomba helyezést megelőző 12 hónapnál.

A szólók hosszúsága 11 500 és 12 700, a csuklósoké 17 500 és 18 750 milliméter között alakul majd, a szélességük maximálisan 2550 milliméter lehet. A fellépőmagasság maximuma 340, a padlószinté 400 milliméter, az állófelületen a hosszirányú padlólejtés legfeljebb nyolc, a keresztirányú öt százalék lehet. A járóközi belmagasságnak minimálisan 2300 milliméternek kell lennie, a járóközök minimális szélessége pedig 450 milliméter lehet, de csak a kerékdoboknál, egyébként törekedni kell a minél tágasabb kialakításra. A szólókban minimum 26, a csuklósokban minimum 35 ülőhelyet kell kialakítani, a teljes befogadóképesség legalább 62, illetve 102 fő (az állóhelyek értékét négyzetméterenként négy fővel kell számolni).

A szólókat három, a csuklósokat négy kétszárnyú utasajtóval kell ellátni, amelyeknek szélessége (nyitott állapotban, a kapaszkodóknál mérve) minimum 1100 milliméter lehet, ezek működtetése tekintetében lényegében a már hosszú évek óta alkalmazott „szelektív ajtónyitás” a mérvadó, az újítás annyi, hogy ajtókszárnyaknak automatikusan vissza kell tudni záródniuk. Az egyik ajtónak – gondolva az elsőajtós felszállási rendre – mindenképpen az első tengely előtt kell elhelyezkednie, továbbá legalább az egyik ajtónál a kerekesszékesek felszállásáat lehetővé tevő rámpát kell beépíteni. Ha ez elektromos, akkor meghibásodás esetén kézzel is működtethetőnek kell lennie.

A buszok motorjának az Euro V-nél némileg szigorúbb EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle) környezetvédelmi normának kell megfelelniük, teljesítmény tekintetében pedig a szólóknak tíz, a csuklósoknak nyolc kilowatt per tonna értéket kell produkálniuk. Ez a szólóknál minimálisan körülbelül 280, a csuklósoknál 310 lóerős motort jelent. A forgatónyomaték a szólóknál minimálisan 1000, a csuklósoknál 1300 newtonméter.

A sebességváltónak minimum négy fokozatúnak kell lenniük, illetve fel kell szerelni a buszokat retarderrel is. A futóművek független vagy merev felfüggesztésűek is lehetnek, arra vonatkozóan sincs megkötés, hogy tárcsa- vagy dobféket alkalmazzanak.

A kocsiszekrénynél nem követelmény, hogy rozsdamentes acélból készüljön, de a korróziónak ellen kell állnia a jármű tervezett élettartama (15 év) alatt. A motorteret 1100 Celsius foknak ellenálló anyaggal kell elválasztani az utastértől.

Az utas- és a vezetőtérnek is légkondicionáltnak és fűthetőnek kell lennie, de emellett az is követelmény, hogy az oldalablakok felületének 25 százaléka elhúzható (és ez lezárható) legyen. Az üvegeket belülről a karcolásokat megakadályozó fóliával is el kell látni.

A hagyományoknak megfelelően a vezetőtérnek zárt kialakításúnak kell lennie, fontos még az ergonómia és a járművezető holmijainak tárolási lehetősége is.

Az utastérben szintén fontos az ergonomikus kialakítás, valamint a vandálállóság is, a rongálások visszaszorítása érdekében kamerákat is fel kell szerelni. A burkolatoknak pasztell, a kapaszkodóknak élénk színűnek kell lenniük, a szólóban nyolc, a csuklósban 11 ülőhelyet kell úgy elhelyezni, hogy azok fellépés nélkül is megközelíthetők legyenek.

A buszok fényezése alapvetően a jelenlegiekkel lesz megegyező, tehát az ablaköv alatt sötétkék (RAL 5003), afölött a szürke (RAL 7001) fog dominálni.

Részletesen szól a pályázat az utastájékoztatásról is: eszerint a buszokat külső és belső audiovizuális rendszerrel is fel kell szerelni. A külső kijelzőknek (zöld vagy narancssárga) ledesnek kell lenniük, minimális magasságuk 250 milliméter. Két sorban soronként 40 karaktert kell tudniuk kiírni, futó- és villogó szöveg megjelenítésére is alkalmasnak kell lenniük. Az utastérben 1-1 (a csuklósoknál 2-2) ledes kijelzőt és TFT monitort kell felszerelni. Ezeknek az egységeknek kompatibilisnek kell lenniük a FUTÁR egységeivel, amiket a BKV/BKK biztosít.

A buszokat elektronikus jegykezelőkkel és utasszámláló berendezéssel is el kell látni.

Információink szerint a még versenyben lévő cégek mindegyike döntően hazai tulajdonú, azonban mindegyikük valamilyen külföldi típussal indult, így ha eredményes lesz a pályázat, Budapesten a Mercedes, az MAN, a Volvo vagy az Otokar buszok felbukkanására lehet majd számítani az év végén, illetve a jövő év elején.

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 1 napja a(z) LGT - Egy elfelejtett szó videóhoz:

"Néha jutalomjáték az élet Presser Gábor interjú (2024 ...

M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Hat éve építették újra azt a szakaszt, amely miatt most fél ...

M Imre írta 2 napja a(z) RoadPol faliújság 2022. képhez:

Roadpol_faliujsag_2022_2171375_1372_s

ROADPOL „ALKOHOL ÉS DROG” — ITTAS ÉS...

M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Ajánló HOLNAPRA, azaz 2024. december 15-re: » a Fényszili ...

M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Tegnap, azaz 2024. december 12-én este, 22 óra körül a ...

M Imre írta 2 napja a(z) Essemm - Kóbor kutyák videóhoz:

Sintérbiznisz: patkányok rágják az éhező kutyákat egy...

M Imre írta 2 napja a(z) Az M3-as metró felújítása (vizsgálóbizottság) blogbejegyzéshez:

Ezért rángatózhat a 225 milliárdért felújított 3-as metró |...

M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

A MÁV-val fizettette ki Lázár tárcája Horthy Miklós vasúti ...

M Imre írta 2 napja a(z) Panta Rhei - Román Táncok (Bartók Béla | 2017.) videóhoz:

Panta Rhei 50, Djabe 30 jubileumi koncert 2025. április ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu