Közlekedés: Tovább épül Sztálin halálvasútja, a Szalehard–Igarka-vasútvonal

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

http://www.origo.hu/tudomany/komment/20120607-a-sarkkoron-tul-sztalin-befejezetlen-halalvasutja.html#kommenter

írja az origo


Minden országnak voltak "nehéz" korszakai (munkatáborok), arra utalok, hogy az oroszoknak a Gulag, azaz ’Javítómunka-táborok Főigazgatósága’ rendszer, a németek viszonyában például a Katyńi vérengzés, melyről Leopold Jerzewski írt igen olvasmányos könyvet (melyben az oroszok "szerepe" is tisztába kerül).


Egy komment:

"Azt írja a cikk, a vasutépítés ÉRTELME megkérdőjelkezhető. Nos, a vasútépítés értelme nem kérdőjelezhető meg, a vonal egy része ugyebár el is készült és mai napig működik, és a cikk szerint most akarják folytatni. Ezek szerint az ÉRTELME nem, csak a MÓDSZERE kérdőjelezhető meg. A kényszermunkásokat és a kritikán aluli technológiát is beleértve."

network.hu

Szalehardtól Igarkáig ment a vonal egy része (Forrás: BBC)


Oroszország sarkköri területein egy elfeledett, teljesen feleslegesen elkezdett, majd befejezetlenül hagyott vasútvonal maradványai húzódnak. Az iszonyatos költségekkel és még iszonyatosabb emberi áldozatok árán fel sem épített Transzpoljarnaja Magisztralon (Sarkkörön-túli Fővonalon) a gulágok lakói dolgoztak. Sztálin álmát kellett volna megvalósítaniuk, a Szovjetunió legészakibb területeit bekapcsolniuk a vasúti vérkeringésbe.


A befejezetlen, eredetileg 1200-1300 kilométeresre tervezett halálvasútból még 700 kilométernyi sem készült el. A Komi Autonóm Köztársaságban lévő Intától Szalehardon át a Jenyiszej folyóig, Igarkáig húzódott volna a Transzpoljarnaja Magisztral.


A vonallal Szalehard és Igarka, vagyis gyakorlatilag a két hatalmas szibériai folyam, az Ob és a Jenyiszej között teremtettek volna vasúti összeköttetést. Az egyetlen szakasz, amely folyamatosan működőképes volt, az Obtól nyugatra húzódik, de az Obon átívelő híd sosem készült el Szalehard felé. (Ezt a nyugati szakaszt kezdték a legkorábban, még a negyvenes évek elején építeni.) Az Ob nyugati oldalán lévő Labitnangiig jutott csak el ez a máig használatos vonal.


Szalehardtól kelet felé az 501-es számú szovjet kényszermunkatábor lakói kezdték építeni 1949-től a Sarkkörön-túli Fővonalnak az Obtól a Jenyiszejig tervezett leghosszabb szakaszát. Az ellenkező irányból, a Jenyiszejtől, vagyis Igarka felől az 503-as gulág dolgozott a vasúton.


network.hu


A hó sodródik be a fedetlen derekunkba, a szél csípi arcom, de Ljudmila Lipatova, a 70-es éveiben járó, erős asszony úgy tűnik, ezt nem veszi észre és kezembe nyom egy lapátot.

"Ez az a hely", mondja. "Most kezdjük ásni!"

Asszonyok a munkatáborban (Forrás: BBC)


Egykor szadista őrök kínozták itt az ártatlanul elítélt rabokat - írja a BBC nemrégen helyszínen járt tudósítója. Más források szerint ugyanakkor a szovjet titkosszolgálatnak egy viszonylag emberséges parancsnoka, V. A. Barabanov ezredes volt itt az úr. (Őt magát is fél évig elszigetelt zárkában tartották kollégái a harmincas években, azután száműzték a sarkkörön túlra.)


Hogy valójában mennyire voltak emberségesek az őrök, azt a szalehardi múzeum egykori igazgatója, Ljudmila Lipatova idézte fel a BBC-nek. Elismerte, hogy voltak rendes fogvatartóik is, akik például megengedték, hogy bogyókat és gombákat gyűjtsenek, és így némi vitaminhoz jussanak a rabok. Ám nemcsak a mínusz 50 fokban végzett kényszermunka, hanem a válogatott kínzások is gyötörték időnként a kényszermunkásokat. Nyáron a legdurvább fenyítések közé tartozott, ha valakit a lemeztelenítettek, és egyszerűen kikötözve magára hagyták - ugyanis ekkor szúnyogok támadták meg.


Ilyen büntetést kapott például az a fiatal költő, aki rendszerellenes verseket írt - emlékezett vissza Lipatova az esetre. A költő azért kapta a büntetést, mert nem volt hajlandó elárulni néhány szökött rab nevét. De ha nem is kapott valaki különleges büntetést, már önmagában az is elég volt a szenvedéshez, hogy sátorban kellett lakniuk az Északi-sarkkör vidékén.


network.hu


A vasútvonal Szalehard és Nadim között ma (Forrás: WikiPedia)


Más rabok történetét is felidézte Lipatova: volt olyan fiatal nő, akit azért ítéltek sikkasztás címén kényszermunkára, mert az ukrán üzemben - ahol könyvelőként dolgozott -, a patkányok megrágták a széfben tárolt bankjegyeket. Mások német fogolytáborokból érkeztek ide a második világháború után. Sztálin szerint ugyanis árulók voltak azok, akik a németek fogságába estek.


Becslések szerint százezernyi gulag-fogoly dolgozhatott a vasúti építkezésen, közülük alighanem ezrek estek áldozatul a munkának. A BBC viszont 300 ezer egykori rabról ír, akiknek az egyharmada eltűnhetett, meghalhatott az építkezés során. A szalehardi múzeum egykori igazgatója szerint a pontos számokat lehetetlenség kideríteni.


A vasútépítés értelme utólag igencsak megkérdőjelezhető: 1953-ban ugyanis, Sztálin halála után leállították az egész építkezést. Félbemaradt a munka, évtizedekig csak pusztult, kihasználatlanul állt a létesítmények nagy része. A fagy és az eleve gyenge kivitelezés miatt számos helyen tönkrement, a tundrába süppedt a pálya. Aztán amikor az acél ára megemelkedett, a síneket szervezetten szedték fel, máshol pedig a megépített hidak mentek tönkre.


A vasútnak két szakasza üzemel manapság: Novij Urengoj környékén nagyjából a középső részen haladnak vonatok (ide csatlakozik a jamburgi földgázlelőhelyekre vezető mellékvonal), illetve a már említett, Obtól nyugatabbra eső szakasz. Ez utóbbi Labitnangit köti össze a hírhedt Vorkutával, ahol szintén sok kényszermunkás dolgozott egykor. Az újabb tervek szerint ugyanakkor Nadim és Szalehard között mégiscsak most megépül a vasút, ez a projekt 2010-ben kezdődött, és talán 2014-ig tart majd. Egy híd is megépülhet az Obon át, így Labitnangi és Szalehard között is összeköttetést teremtenek.


A vonal története a WikiPedia-n.

Címkék: 501-es számú szovjet kényszermunkatábor 503-as gulág bbc gulag halálvasút háború inta jamburgi földgázlelőhelyek jenyiszej komi autonóm köztársaság labitnangi ljudmila lipatova munkatábor nadim novij urengoj német fogolytáborok ob sarkkörön-túli fővonal szalehardi múzeum szalehard–igarka szenvedés szovjetunió sztálin transzpoljarnaja magisztral vasút vasúti építkezés vasútvonal vasútépítés vorkuta wikipedia Északi-sarkkör

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Közlekedési Múzeum - 125. évforduló # Tartsatok velünk programsorozatunk első állomásán: a KLASSZIKUS JÁRMŰVEK FELVONULÁSÁN, amely a Közlekedési Múzeum útját követi a Városligetből az Északi Járműjavítóba! | 2024. május 1., 10:00, Hősök tere 2024.05.01.

M Imre írta 22 órája a(z) Társalgó fórumtémában:

MediaNEWave Együttlét 2024 évi eseményei április - május -...

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 1 napja a(z) Black Flag - Drinking and Driving (road safety) videóhoz:

Elképesztő okból úszta meg az ittas vezetést egy belga férfi | ...

M Imre írta 1 napja a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Nemzeti Faültetés Napja Az első Nemzeti Faültetés Napja:...

M Imre írta 1 napja a(z) Mit jelentenek a jogosítványban szereplő kódok? blogbejegyzéshez:

Változtatást tervez a kormány a jogosítványok...

M Imre írta 1 napja a(z) A Ferihegyi repülőtér 2024-ben - oldalnézet (terv) képhez:

A_ferihegyi_repuloter_2024ben__oldalnezet_terv_2088218_9784_s

Mitől lett ilyen drága a Budapest Airport, amit bármi áron meg ...

M Imre 2 napja új képet töltött fel:

Tehen_rendor_jelzotabla_2190952_4379_s

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu